Към съдържанието




Снимка
* * * * * 2 гласа

Христо Ботев


  • Моля влезте за да отговорите
189 отговора в тази тема

#141 Aylin Osmanova

Aylin Osmanova

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения
  • Пол:Женски
  • Град:shumen

Публикувано 22 ноември 2009 - 16:03

Проблемът за подвиг и саможертва в поезията на Х.Ботев (Към брата си, Моята молитва, До моето първо либе, Хайдути, На прощаване, Хаджи Димитър, Обесването на Васил Левски)

#142 beb4eto_f

beb4eto_f

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения

Публикувано 25 ноември 2009 - 11:34

Спешно ми трябва темата - Фолклорни мотиви в поезията на Ботев!!! Спешно е,моля ви!!!

Този пост е редактиран от beb4eto_f: 25 ноември 2009 - 11:34


#143 rosen92

rosen92

    Редовен потребител

  • Потребители
  • PipPipPip
  • 205 мнения
  • Пол:Мъжки

Публикувано 30 ноември 2009 - 15:32

Здравейте !

Потърсих в интернет, но не можах да намеря нищо, а ми трябва ЛИС на тема "Представата на Христо Ботев за прекрасното в човека".
Ако някой има нещо подобно, или има възможност евентуално да напише, ще е от полза не само на мен, но и на много други ученици.

Благодаря предварително.

#144 bubityyy

bubityyy

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения

Публикувано 09 декември 2009 - 16:07

Здравейте :whist: Моля някой да ми помогне, тъй като нищо неможах да намеря в нета... СПЕШНО МИ ТРЯБВА НЯКОЯ ТЕМА ПО БЕЛ
Във петък имам класно по ЗИП БЕЛ:
1.Проблема за избора на Ботевия човек в стихотворенията "Пристанала", "Хайдути", "Странник"
2.Изобличението на пасивността и безразличието в сатиричните творби на Ботев("Патриот", "Гергьовден", "В механата")

И за сряда по ЗП БЕЛ:
1.Смъртта и безсмъртието в поезията на Ботев("Хаджи Димитър", "До моето първо либе", "На прощаване","Моята молитва"...)
2.Образът на бореца за свободата в поезията на Ботев - развитие на лирическия герой от 1 стихотворение до последното("Майце си", "Към брата си", "Елегия", "Делба", "ДО моето първо либе", "Хайдути", "На прощаване", "Борба", "Хаджи Димитър", "Моята молитва", "Обесването на Васил Левски")

#145 CjStyle

CjStyle

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения

Публикувано 13 декември 2009 - 22:56

Здравеите на всички трябва ми за за вторник ЛИС на тема : Личностното , националното и историческото битие на робството и свободата в стихотворенията на Ботев. Моля помогнете :angry:

#146 bloodprof

bloodprof

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения

Публикувано 16 януари 2010 - 10:35

Ще ми трябва ЛИС за 11 клас на "Моята молитва" -цялостен анализ и госпожата каза да пиша за Мотивите за смъртта и безсмъртието

#147 Leksi

Leksi

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения
  • Пол:Женски
  • Град:София

Публикувано 30 септември 2010 - 08:36

Здравеите хора много бързо ми трябва отговор на вапроса-,,-Какви проблеми поставя Ботев в ''На прощаване?,,''Мола ви ако някои знае по-бързо!!!

#148 nikolov367

nikolov367

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 24 мнения
  • Пол:Мъжки
  • Град:Botevgrad

Публикувано 10 октомври 2010 - 12:27

Здравейте

Моля ви ако можете да ми извадите от стихотворение на Христо Ботев без значение от кое ще е Фигури и Тропи

Благодаря ви за отделеното внимание и се надявам да ми помогнете :cool:

#149 crazy_mike

crazy_mike

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения

Публикувано 10 октомври 2010 - 13:37

Спешно ми трябва ЛИС по литература за 11клас , за утре по възможност. Темите са:
Духовната криза на личността в Ботевото стихотворение "Майце си" - интерпретация
Проблема за самотата в стихотворението " Към брата си" - интерпретация
Любов и дълг в стихотворението "До моето първо либе" - интерпретация

#150 Miromil

Miromil

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения

Публикувано 19 октомври 2010 - 16:17

Може ли анализ на последните 3 строфи от "До моето първо либе". Благодаря предварително.

#151 mariq.ivanova

mariq.ivanova

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения

Публикувано 24 октомври 2010 - 12:50

трябва ми спешно "Представата на бунтовника за първия ден на свободата в поемата На прощаване от Христо Ботев . Трябват ми само Изложение и заключение а увода и тезата са ми направени

#152 boybetterknow

boybetterknow

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 10 мнения

Публикувано 14 ноември 2010 - 10:35

Търсих навсякъде в нета Интерпретативно съчинение "До моето първо либе" - Любов и тъга, нищо не намерих... моля, ако някой знае от къде мога да го намеря, да помогне. За 11 клас е.

#153 yavora

yavora

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 1 мнения

Публикувано 14 ноември 2010 - 12:56

много мнооого спешно ми трябва тема "Образът на песента в "До моето първо либе" както и статията на Никола Георгиев "Песента и пеенето в Ботевата лирика" ......... моля ви намерете я ....

#154 *Пламен*

*Пламен*

    kaldata маниак

  • Потребители
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1238 мнения
  • Пол:Мъжки
  • Град:Плевен

Публикувано 18 ноември 2010 - 13:08

Трябва ми анализ на произведението на Христо Ботев - В механата. :clap: Ако някой има абонамент и има желание, да го свали. http://download.poma...ev v mehanata /
п.п. сега видях, че има тема за Ботев. Извинявам се, моля някой от модераторите да ми премести там мнението. :wors:

Този пост е редактиран от *Пламен*: 18 ноември 2010 - 17:55



#155 r3m!xXXx

r3m!xXXx

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 3 мнения
  • Пол:Мъжки
  • Град:Бургас

Публикувано 07 декември 2010 - 12:11

Спешно ми трябва тема за утре по литератуа 11 клас Темата За свободата и робството в Поезия на Христо Ботев. (Анализ)
Благодаря предваротелно :whist:

Този пост е редактиран от r3m!xXXx: 07 декември 2010 - 12:12


#156 Selena&Vanko

Selena&Vanko

    ✯Administrator✯

  • Потребители
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8456 мнения
  • Пол:Мъжки
  • Град:София
  • Интереси:Музика
    Компютри
    Баскетбол

Публикувано 07 декември 2010 - 12:19

Спешно ми трябва тема за утре по литератуа 11 клас Темата За свободата и робството в Поезия на Христо Ботев. (Анализ)
Благодаря предваротелно :whist:

Робството и свободата в поезията на Христо Ботев
дата: 07.12.2010автор: Евгени Иванов прочитания: 10150
Жизненият подвиг и литературното творчество на гениалния поет и революционер Христо Ботев бележат върховната точка в развитието на българската предосвобожденска епоха.Именно Христо Ботев е онази личност, която вижда най-далеч във времето, изразява най-пълно всенародните настроения и посочва най-верния път за националното ни освобождение.Създател на неголямо, но изключително по художествените си качества творческо дело, Ботев оставя литературно наследство, което надхвърля границите на българската национална култура и придобива общочовешка значимост.Това качество на Ботевото художествено дело е най-мощно изразено в поезията му.
Централно място в нея заема темата за робството и неговото преодоляване чрез стремежа към свобода.Творчеството на Ботев е страстно отрицание на робството.В поезията му османското иго прераства в символ на националното потисничество и изтребление, на политическо безправие и социално грабителство.Елегичните настроения се преплитат със сатирична злъч и яростна ненавист.Осъзнал потребностите на своето време, Ботев рисува суровата реалност и изисква от читателя активно и категорично отношение по поставените проблеми с цел постигане на свободата.С пластични картини и филосовски размисли, с условни и реалистични образи поета атакува съзнанието на своите съвременници, за да ги приобщи към един нов революционен идеал, който обединява националните ценности със социалните и общочовешките.В ботевата поезия естественият израз на цялостната интерпретация на робството получава своята завършеност в контрапунктната идея за свобода.В лириката си Ботев е осветил разбирането си за свобода - тя изисква от човека на напредъка, решен да върви смело напред, да отрече игото на деспотизма в обществото, да отхвърли насилието на имотните класи над народа.Свободата неизменно присъства в творбите на поета като висша цел, като национален идеал.От такива чувства и идеи са пропити стихотворенията "Елегия" и "Борба", "В механата" и "Моята молитва", "Странник" и "Гергьовден", "На прощаване" и "Хаджи Димитър".
В стихотворението "Елегия" ужасът на робството е пресъздаден с обощаващата мощ на условния образ.В поетиката на творбата място са намерили народните символи на игото - окови, хомот, библейският символ на страданието - кръст и образът на "робската люлка" , създаден от самия поет.Всеки от тези символи разкрива характерни черти на робството като социално-политическо явление, което деформира колективното и индивидуалното съзнание.Известно е, че оковите и хомотът са символи на не-свободата, утвърдени от фолклорното и всекидневното съзнание.Глухият и страшен гръм на оковите ехти, хомотът, запрегнат с ятаган, и "тежките вериги, ръждясали от кърви и сълзи", са символи на
насилието и унизеното човешко достойнство.Към въздействието на традиционните народни символи се прибавят и внушенията на библейския мит за кръстните мъки.У Ботев общочовешкият културен модел - тялото на Спасителя е приковано към кръста - се трансформира в "кръстът е забит в живо тело".Размяната на местата на субекта и предикта изостря представата за непоносимост на страданието.А широкият библейски и исторически контекст, в който се разгръща митът, и асоциирането на виновните за народното страдание с онези, "що спасителят прободе", и с Юда, разширява и задълбочава аналогията с теглото на народа и кръстните мъки, за да му предаде всечовешки измерения.
Третият символ на робството - "лълката" - не получава по-нататъшно развитие в елегията.Но ситуиран в началото на творбата и като ядро на риторичен въпрос и етимологична фигура - "Кой те в таз робска люлка люлее?", той се превръща във водещ образ и основно средство за отричане на робството.
Социалнореволюционните творби на Ботев са страстно изобличение на институциите на робството и на техните крепители.Обект на осмиване и гневно отрицание са произволът на османската власт и на българските чорбаджии, и основни постулати на правителството, политическите илюзии на просветители и конформисти, лъжепатриотизмът и робската пасивност.
Основният образ на експлоататорите в "Елегия" - "смок е засмукал живот народен, смучат го наши и чужди гости", получава и по-конкретни измерения в сатирично-елегичните творби на Ботев.Стихотворението "В механата" очертава лика на тирана чрез една градация, изградена върху анафората "грабят", творбата заклеймява олчността на чорбаджии, търговци, попове - на всички онези, които "грабят с благороден начин"собствения си народ.
Срещу тях е насочен гневът на поета и в "Борба", предизвикан от вековния предрасъдак на масите за тъждественост на богатство и почтеност.Още по-безпощаден към робската психология е поетът в сатирите "Гергьовден" и "Странник". "Странник" е бунт срещу сляпото следване на повелята за продължение на рода, която приравнява човека към скота.А в "Гергьовден", отъждествявайки народа със стадо, поетът осмива безсмислието на един празник, изравнил макар и за миг богатите с бедните, които с пиянството си възхваляват потисничеството.
Без да уневинява предрасъдаците и илюзиите на народните маси, Ботев насочва сатиричния си прицел към крепителите на вековните заблуди.В "Елегия" тяхното изобличение е постигнато главно по метонимичен път - те са "сган избрана", "в сюртуци, в реси и слепи с очи".В "Борба" условното им представяне отстъпва място на прякото им назоваване: попът, учителят, журналистът.Поетът страстно ненавижда образованите слуги на "обществения мъчител", защото всички те търсят идеологическо оправдание на социалното неравноправие в догмите на религията и в доктрината на еволюционизма.За тяхното заклеймяване особена роля играят грубата лексика и просторечието, натоварени с отрицателна ескпресия."Стадо от вълци в овчи кожи","дивак учител","скотско племе" и "православните скотове","глупци" и "идиоти" внасят сатирично-публицистичен елемент в неговата поезия и подчертават идеологическата му безкомпромисност.
Със същата безкомпромисност поезията на Ботев воюва и срещу онези принципи в християнската религия, които я легитимират през вековете като философия на търпението и смирението.В "Елегия" и "Борба", в "Моята молитва" и "Гергьовден" той воюва срещу нея със собствените й оръжия.Библейският цитат, буквален и пародиран, се превръща в средство за борба срещу църквата и клира.В борбата срещу ненавистните за поета постулати на търпението и страха от бога се използват преки цитати от библйския текст:"Търпи и ще си спасиш душата!" и "Бой се от бога, почитай царя!".Сарказмът на Ботев става още по-яростен, когато на пародийна трансформация се подлага библейският модел: "бог не наказва когото мрази", когато се травестира "чуждото" слово, религиозната проповед: "търпи, моли се, кога те бият, кожата да ти одере звярът".На лице е остър конфликт, непознат за ранната възрожденска литература, между християнския идеологически модел и Ботевата нетърпимост към мъдростта, увековечаваща потисничеството.Резултат от този конфликт е преобръщането на основния смисъл на цитирания текст, което снема булото на святост от постулатите на християнството.Но да се вижда само Ботевият атеизъм е най-меко казано мисловно и естетическо късогледство.Защото темата за отхвърлянето на вярата в християнския бог е чисто художествен прийом.Чрез тази тема борецът отново поставя нееднократно дискутираните в поезията и публицистиката проблеми за робството и свободата.С "Моята молитва" Ботев си поставя за задача не толкова да отхвърли една религия, колкото да заяви високо и недвусмислено своята вяра в разума и свободата - две същности,които са основата на неговия светоглед, на отношението му към човека и света.
Разочарованието и недоволството от живота лежат в началото на осъзнаването на лирическият герой на Ботев на необходимостта от бунт.Идеята за свобода налага диаметрално противоположни особености на образната система на Ботевата поезия, главно в емоционалното й звучене и спецификата на самата символика.Фолклорният юнак и хайдутин и целият техен "юнашки" и "хайдушки" свят се превръщат в поезията на Ботев в метафора, която насища нейната поетическа символика с нови, неприсъщи в такава степен на фолклора изразни възможности.В символиката на идеята за свобода взимат участие и представи от абстрактен-социален и гражданско-политически характер.Борбата, свободата, патриотизмът, жертвоготовност - това са най-общо казано, идейните координати на образната система.
Поетът се придържа към един зрим или уловим образ на тази идея, който има конкретни измерения.Един от количествените показатели на тази конкретност е тоталната разпространеност на идеята за свобода, разнасяна чрез песента за подвига на Чавдар войвода:
"...на Странджа баир гората,
на Ирин-Пирин тревата;
...от Цариграда до Сръбско,
...от Бяло море до Дунав -
по румелийски полета..."
Прави впечатление и фактът, че в поезията си Христо Ботев усилва звученето на представата за всеобхватност на тази идея по още един начин - чрез внушаване на мисълта за множеството топоси, в които е пламнало свободолюбието.Отправна точка в това отношение е "бащиното огнище", родният дом, в които се пазят "заръците" на бащата хайдутин.Именно тук са и онези образи, чрез които мисълта за необходимост от свободата изкристализара още по-ясно - образът на майката страдалка и на невръсните братя.Идеята за осмислянето на човешкия живот чрез порива към свобода се пренася и във взаимоотношенията, които лирическият герой установява с близкия до сърцето си човек - любимата, или с хората със сродна душа - приятелите.Така пътят на идеята за свобода в поезията на Ботев очертава физическата периферия на измеренията си.Апотеоз на тези измерения стават образите на гората и на Балкана - реалните пазители на свободолюбието.Жаждата за свобода мотивира поведението на роба в още две изключително важни време-пространствени изяви на неговото битийно-духовно присъствие: в механата и в молитвата към Бога.В механата, кокретно-временното, където робът би трябвало да бъде активен, той е непостоянен в чувствата си към свободата.Основната задача на Ботевата поезия е да внуши и пренесе словото на свободата.
Осмислянето на реалностите по нов начин мотивира поавата на един нов идеал у човека, който е прегърнал идеята за свобода.В йерархията на православното християнство синоним на последователност в борбата със злото е образът на свети Георги.Неговата неуморна борба в името на духовната чистота на хората е израз на духовно предводителство.Ето защо в земния живот на човеците аналог на ролята на свети Георги е овчарят, пастирът, който води стадото, води поверените нему души към живот, към физическо и духовно спасение.
Основен акцент в идеята за свобода е отреден на участието в борбата "за правда" и на възможните варианти в личната съдба на бунтаря.Водещ мотив за революционната активност на героя е на първо място "гласът народен", който го зове за възмездие към "врага си безверни".Вторият подтик идва от най-добрите качества на българина - смелост и патриотично самочувствие, чийто ревностен носител е лирическият герой на Ботев.Те повеждат бунтовника по стръмните пътеки на борбата за свобода.Пред тази главна идея в живота на Ботевия герой бледнеят всички останали чувства и страсти.Обсебен изцяло от мисълта за свобода, бунтовникът се превръща в хайдутин - традиционнен и исторически достоверен образ на народен закрилник.В поезията на Ботев обаче има момент, който надраства смисъла на хайдушкото движание.Този момент е свързан с осмисления обобщен край на хайдушката бора, който непременно търси изхода от борбата.Затова в смисъл на борбата са издигнати два възможни финала - свобода и смърт.В Ботевата лирика саможертвата в борбата за свобода е най-важната ценност по пътя към нравствено обновление на човешкия дух.Изразена с гениалната мисъл на поета: "Тоз, който падне в бой за свободата,
той не умира,..."
Саможертвата на Ботевия герой представлява конкретно-истореска актуализация и на основния християнски закон за безкористната любов към ближния.Но у Ботев смисълът на това библейско изречение не е закъснялото покаяние на поета, а прозрението за възродената, за възкръсналата в нов облик духовна еманация на вътрешно свободния човек.
В условията на една изостанала действителност и в рамките на една литература, която все още утвърждава естетическия си статут.Тя съчетава бурната емоционалност с филосовски прозрения, в нея се решават вечните проблеми за свобода и справедливост, за дълг и човешко щастие, за смърт и безсмъртие.
Публикувано изображениеПубликувано изображениеDr.WEB
На хейтъри не отговарям!

#157 theddy

theddy

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 3 мнения

Публикувано 09 декември 2010 - 21:23

Трябва ми спешно помощ до понеделник (13.12.2010г) :no-no: :lol6: за литература 7клас съчинение разсъждение на тема :
Христо Ботев ,,На прощаване'' представянето на бунтовника за възможната гибел (или нещо подобно което може да ми помогне)

Благодаря предварително !

Този пост е редактиран от theddy: 09 декември 2010 - 21:24


#158 Firowenrow

Firowenrow

    kaldata маниак

  • Потребители
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1727 мнения
  • Пол:Мъжки
  • Град:Behind the Computer

Публикувано 09 декември 2010 - 22:34

Щом е съчинение-разсъждение ти препоръчвам да прочетеш няколко анализа на стихотворението и по-точно за момента за възможната гибел на бунтовника (нали точно за този момент имаш да пишеш). След това със своите собствени разсъждения, ако си вникнал в произведението и анализите, ще можеш да си напишеш съчинението...
Успех :P

Този пост е редактиран от Firowenrow: 09 декември 2010 - 22:34

"One Piece", Whitebeard to Sir Crocodile:
"I am only one man with one heart...Call me a demon, call me a monster...but I can't be the strongest forever...!!!"

#159 theddy

theddy

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 3 мнения

Публикувано 10 декември 2010 - 18:55

Благодаря.. , но съм се мъчил , много и нестава затова искъм вашата помощ ако може някой да ми даде линк , че ненамирам.. ?

#160 r3m!xXXx

r3m!xXXx

    Новобранец

  • Потребители
  • Pip
  • 3 мнения
  • Пол:Мъжки
  • Град:Бургас

Публикувано 11 декември 2010 - 12:58

Здравей те трябва ми ЕСЕ/ЛИС на стихотворение В Механата --->>> Анализ на Христо Ботев.
Аланиз на стихотворение В Механата. Благодаря Предварително :yanim:

Този пост е редактиран от r3m!xXXx: 12 декември 2010 - 22:00






0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни