credit

  • публикации
    9
  • коментар
    1
  • прегледи
    8943

За този блог

Информация за банкови и кредитни институции

Публикации в този блог

bankite

5-things-insurance_small.jpg

Някои думи са като червени флагчета за застрахователите. Ако ги използвате, това може да доведе до отлагане или дори отказ да се изплати обезщетението по застраховката ви.

„Мисля, че....”

Никога не започвайте изказване относно иска си с тези думи. Ако не сте сигурни – не гадайте. Думите ви могат да доведат до отлагане или дори отказ да се изплати обезщетението. И ако сгрешите – да кажем, заявите, че сте карали с 50 км/час преди пътен инцидент, а по-късно полицията докладва, че са били 80 км/час – това неминуемо ще накърни доверието към вас. Особено внимавайте да не спекулирате относно вината или причините за застрахователното събитие.Не забравяйте че застраховка гражданска отговорност не се изплаща ако произшествието е по ваша вина. При застраховка имущество например, ако предположите, че течът на вода се дължи на строителен дефект, може да дадете на застрахователя повод да откаже обезщетение, ако този риск не се покрива от полицата. Придържайте се към фактите. Ако представител на компанията ви зададе въпрос, на който не можете да отговорите, просто кажете – не знам. Ако ви записват или си водят бележки, поискате копие и проверете дали не сте цитирани погрешно.

„Имам контузия на врата”

Измамите ощетяват автомобилните застрахователи с до 6.8 млрд. долара годишно, според доклад на Insurance Research Council. Любима схема са исковете за обещетения за щети, причинени от контузия на врата. (О, врата ми!). Самото споменаване на термина е вероятно да доведе до допълнителни разследвания, предупреждават от Insure.com. Контузията на врата е специфична диагноза. Ако лекарят заяви, че имате това нараняване – докладвайте пред застрахователя. В противен случай, ако имате болки във врата, кажете го просто с тези думи.

„Това е експериментално лечение”

Наистина екесперименталните или изследователски медицински процедури по принцип не са включени в застрахователното покритие. Така че, ако докторът ви каже, че иска да експериментира с терапията, не го предавайте с тези думи. „В медицински термини, може да не става наистина въпрос за експериментално лечение” – „Ако е доказано ефективна процедура, и лекарят ви я смята за необходима, тя не би трябвало да е изключена от покритието”. Посъветвайте се с лекаря си какво точно да кажете, преди да говорите със застраховател.

„Мазето ми се наводни”

Когато се отнася до собствениците на домове, терминът „наводнение” веднага вдига червеното флагче. Терминът ‘наводнение’ се отнася до климатично събитие, или разлив от околните водни източници – Стандартните имуществени застраховки на жилища не покриват тези щети. За тях се сключва допълнителен договор. Така че – не използвате думата „наводнение”, само защото мазето ви е пълно с вода до коленете заради спукана тръба. Такива инциденти се покриват от стандартните полици, но ако ги наречете „наводнение”, може и да си размътите водата.

„Просто ми изпратете парите”

Когато предявявате иск, не наблягайте, че просто си искате парите. „Ако кажете – "не ми пука, че покривът тече, просто искам пари" , това признание може значително да забави изплащането на обезщетението ви.” – предупреждават експертите. Технически погледнато се предполага, че ще използвате парите, за да поправите щетата. Въпреки че повечето компании едва ли ще проверят дали сте направили това, вие със сигурност ще породите подозрения за фалшив иск, ако намекнете, че нямате намерение въобще да ремонтирате дома си. И в крайна сметка може да загубите обезщетението си окончателно.

bankite

home_insurance.jpgДевет от десет жилища не са покрити със застраховка срещу наводнение и земетресение

Въпреки зачестилите природни катаклизми, мнозинството от българските домакинства не само че не притежават адекватно застрахователно покритие на собствеността си, но често дори не закупуват никакви имуществени полици. В публикуван наскоро доклад Комисията по финансов надзор предупреждава, че България е страна, изложена на рисковете от наводнение и земетресение. През 2005 и 2006 г. рискът от наводнение реализира своето най-съществено проявление за последните 50 години. В резултат от това голям брой жилища бяха сериозно увредени или напълно разрушени, като част от тях все още не са възстановени. Не по-малко сериозно стои и въпросът с другото катастрофално природно събитие – земетресението. Страната ни е една от най-застрашените в региона. Пример за това е серията от земетресения с магнитут над 7 по скалата на Рихтер в началото на 20-ти век. Последното голямо земетресение от 1986 г. сериозно повреди или

разруши 80% от сградите

в засегнатия регион. Застраховките за тези два катаклизма имат много общи черти. Първо – тези събития по принцип не се покриват от стандартните имуществени полици, и за тях трябва да бъде закупено допълнително покритие. Освен това, и двата вида застраховки крият голям риск за застрахователната компания, тъй като една единствена подобна катастрофа би унищожила множество от домове в един регион. При неправилна преценка и разпределение на риска, това би могло моментално да изчерпи ресурсите на застрахователя и да доведе до фалит. Затова и секторът отделя огромни средства и усилия за изготвяне на подробни проучвания. Застрахователите взимат мерки и за лимитиране на покритието, което от своя страна води до по-ниски премийни разходи за потребителите. При застраховка срещу земетресение например в много случаи договорът предвижда изплащане на обезщетение единствено ако жилището е напълно разрушено, но не и ако е просто пострадало.

Цените на полиците

варират не само в зависимост от риска в конкрерния регион, но също и от типа на сградата. Често е по-евтино да застраховаш дом, изграден от дърво, отколкото тухли, тъй като тези постройки са по-стабилни по време на земетресение. В България, от 20 застрахователи, извършващи дейност по общо застраховане, 19 осигуряват покритие срещу рисковете „наводнение” и „земетресение”. Това са „ЗАД Армеец”, ЗАД „Алианц България”, ЗАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп”, ЗД „Бул инс”, „ЗК Български имоти”, ЗД „Уника”, „ДЗИ – Общо застраховане”, „ЗД Евроинс”, ЗАД „Енергия”, „Ей Ай Джи България ЗД”, „Интерамерикан България” и ЗК „Лев инс”, ЗАД „Виктория”, „Общинска застрахователна компания”, „Дженерали Застраховане”, „ХДИ”, ЗК „ДСК Гаранция”, „ОББ-Ей Ай Джи ЗД” и „ГРАВЕ България Общо застраховане”. Повечето от тях – или 12 компании, не включват риска „наводнение” към основното покритие на полицата „Пожар и природни бедствия”, а изискват заплащането на допълнителна премия. Затова потребителите трябва внимателно да четат застрахователните си договори и да са наясно

в какви случаи могат да разчитат на заплащане

на евентуалните щети. В противен случай може да се окаже „след дъжд качулка”, че не са разполагали с адекватно покритие. За да са сигурни, че са избрали най-подходящата за техните индивидуални нужди застраховка имущество, експертите съветват предварителна консултация със застрахователен брокер или с някой от специализираните портали като Zastrahovamse.com. Според изчисленията на Комисията за финансов надзор, допълнителната сума, която клиентът трябва да заплати, за да се защити в случай на наводнение, варира между 2 и 50 лв. при примерна застрахователна сума от 60 хил. лв., и в зависимост от включването и на други рискове. Въпреки че това са сравнително скромни суми дори и от гледна точка на ограничените възможности на родните домакинства, много българи предпочитат да заложат срещу гнева на природните стихии и разчитат единствено на късмета си. Статистиката, анализирана от Комисията по финансов надозор сочи, че от общо 3.77 млн. жилища в страната, едва малко над 373 хиляди, или 10.1% са покрити от застрахователна полица. Още по-слаба е статистиката на застраховки при земетресение. Въпреки масовата паника, която настъпва всеки път, когато земята сериозно се разтресе под краката ни,

едва 314 хиляди жилища разполагат с покритие,

или 8.5%. В това отношение обаче българите изглежда не са изключение. Дори в Калифорния, където трусовете са едва ли не ежедневие, според California Earthquake Authority едва 12% от притежателите на домове разполагат със застрахователно покритие, спрямо 30 на сто през 1996 г. Разликата обаче е, че потребителите отвъд океана намират тези полици за твърди скъпи, а покритието на щетите – незадоволително. За разлика от САЩ, в България тези застраховки са сравнително евтини. При определянето на цените, застрахователите разпределят страната на няколко географски зони, в зависимост от риска от настъпване на катастрофичното събитие. В първа зона, с най-нисък риск, попадат Бургас, Варна, Добрич (с изключение на Каварна, Балчик и Шабла), както и Кърджали. Във втора зона са разположени Велико Търново, Видин, Враца, Габрово, Ловеч, Монтана, Плевен, Разград, Пловдив, Русе, Силистра, Смолян, Търговище, Хасково, Шумен и Ямбол. Трета зона включва Благоевград, Кюстендил, Перник, Сливен, Сандански, Гоце Делчев, Горна Оряховица, Добрич (само Каварна, Балчик, Шабла), София - град, София – окръг, Свищов и Попово, а в четвърта зона са Пазарджик, Стара Загора и Ихтиман. При примерна застрахователна сума от 60 хиляди лв.,

премийните вноски за жилищни обекти

варират между 6 и 240 лв. за недвижимо имущество и между 3 и 137 лв. за движимо имущество, в зависимост от географското местоположение и други фактори. За търговски обекти, тези суми са малко по-високи, съответно между 6 и 408 лв. за недвижимо имущество и между 5 и 240 лв. – за движимо. В някои случаи застрахователите предвиждат увеличение към базовата тарифна ставка в зависимост от височината на сградата и годината на нейното построяване, като например надценката за обекти и сгради, по-високи от шест етажа е между 5 и 10% от премията за риска „земетресение”. При обекти, строени преди повече от 20 години, надценката е между 5 и 15%, а ако този срок е 40 години, оскъпяването може да достигне до 50 на сто. Поради значителното нарастване на рисковете, свързани с природните катастрофи,

страните от Европа

прилагат различни подходи за увеличаване на застрахователния капацитет, който е насочен към катастрофичните рискове. Например, Франция, Германия, Италия, Испания, Швейцария и Великобритания са разработили комбинирани мерки от правителствени и публично-частни подходи за покриване на риска от природни бедствия. В три от посочените страни - Франция, Испания и Швейцария, стандартните полици за собственици на недвижимо имущество включват и задължително покритие за природни бедствия, а правителствата осигуряват точно определена финансова гаранция за плащането на щети в две от тези три страни. Останалите три страни разчитат застрахователният пазар да осигури катастрофично покритие, на база доброволното закупуване на катастрофични покрития от потребителите на застрахователни услуги. Интересен е случая с две от най-рисковите зони на Земята –

Калифорния и Япония.

Застраховките за земетресение се превърнаха в политически въпрос в американския щат, като след земетресението в Нортридж от 1994 г., почти всички компании прекратиха изцяло предлагането на застраховки на имущество в щата. Това се случи, защото според калифорнийския закон, тези полици задължително трябва да покриват и риска от земетресение. В крайна сметка, законодателите разрещиха проблема, като създадоха „мини полицата” с 15% отстъпка, която покрива щети от земетресение единствено ако са причинени от структурни повреди на сградата.

Обезщетенията при загуба на лично имущество

например са силно ограничени. Промените в нормативната уредба създадоха и публично управляваната, но финансирана от частен капитал агенция, наречена California Earthquake Authority (CEA). В нея членуват застрахователни компании на доброволен принцип, и събират в общ пул премийните приходи, получени от продажбата на мини-полиците. В случай на земетресение, тези средства покриват исковете, отправени към членуващите в CEA дружества. Щатът Калифорния специално уточнява, че няма да подкрепи агенцията, ако сериозен трус доведе до изчерпване на фонда. Нещо повече – компаниите, които не са членове на организацията, не могат да разчитат на никаква подкрепа, ако в резултат на природно бедствие се окажат изправени пред фалит. В Япония, правителството създаде Японската презастрахователна схема (JER) през 1966 г., и оттогава тя е ревизирана няколко пъти. Притежателите на домове могат да закупят застраховка „земетресение” като допълнителна клауза към застраховките „пожар”. Застрахователите, записани в JER,

делят риска в случай на земетресение

не само помежду си, но и с правителството. Държавата заплаща много по-голям дял от обезщетенията, ако едно единствено земетресение причини общи щети от над един трилион йени (около 8.75 млрд. щатски долара). Максималната годишна сума, която може да бъде заплатена от JER е 4.5 трилиона йени, или около 39.4 млрд. долара. Ако исковете надхвърлят това ниво, всички клиенти получават пропорционално по-ниско заплащане.

bankite

grajdanska-otgovornost-calendar.jpg

Причините, определящи засиления зимен интерес, са само субективни

Традициите може вече и да не са това, което бяха, но поне в сферата на застраховка
, те все още играят господстваща роля и определят поведението на пазара. Потребителите до такава степен са свикнали с обичайните маркетингови кампании в края на годината, че едва ли някой си прави труда да си зададе въпроса на какво се дължи тази сезонност на продажбите. А тя е факт, а не просто повърхностно впечатление, породено от разнообразните реклами и новаторски оферти, на които ставаме свидетели по това време. Според данните на Комисията за финансов надзор, през 2008 г. над 30% от премийните приходи по този вид полици са реализирани именно през последните два месеца от годината, като на ноември се падат 41.17 млн. лв., или 10.72% от общите продажби, а на декември – 84.27 млн. лв., или впечатляващите близо 22% от реализирания оборот за годината. Все още предстои да разберем колко успешен ще е предстоящият сезон, на фона на икономическата криза и нарастаналата несигурност на потребителите. Регулаторите неведнъж предупреждаваха, че броят на нередовните шофьори, които решават да спестят разходите си за задължителната
, застрашително расте.

Покачването на цените

на
може допълнително да уплаши някои собственици на автомобили и те да решат или да рискуват да бъдат хванати в нарушение на пътя, или да прибягнат поне временно до услугите на градския транспорт. Не е ясно и какви ще са последиците от друг важен фактор. Въпреки поскъпването на този вид полици, застрахователните компании все още се оплакват, че са на загуба по това перо. Вследствие на това, не е ясно дали те ще преценят, че е разумно да вливат средства за реклама и маркетингови кампании, за да запазят или увеличат настоящия си пазарен дял по този вид застраховки. Засега обаче, въпреки данните за увеличаващия се брой нередовни водачи на моторни превозни средства, които карат без задължителната полица, премийните приходи успяват да отбележат известен ръст. Причина за това едва ли е увеличение на броя на новозакупените автомобили, тъй като според специалисти пазарната тенденция е по-скоро към свиване на търсенето. Така че този резултат най-вероятно се дължи на по-високите цени през 2009 в сравнение с 2008 г. Засега Комисията за финансов надзор е публикувала данните за първите седем месеца на годината, и реализираният премиен приход от застраховките
, свързана с притежаването и използването на моторни превозни средства до края на юли възлиза на малко над 228 млн. лв., или с над 18% ръст в сравнение със същия период 2008 г. Статистиката обаче показва и друго – докато обикновено

ноември и декември са най-силните месеци

на продажби, тази година през януари са реализирани 62.03 млн. лв., или над 27.2% от приходите до края на юли. До известна степен, е в рамките на нормалното много от потребителите да решат да оставят задължението да се погрижат за задължителната си
след края на празничния сезон. Друга, по-малко коментирана причина, е може би и един от факторите, определещи „мистичната” сезонност на продажбите на застраховката „
”. Ако се погледне обективно, освен традицията в мисленето на клиентите и редовните активни кампании на застрахователните дружества, няма някаква реална причина търсенето на този вид полици да варира толкова силно през годината. Логично е всеки внесен или закупен нов автомобил да бъде застрахован на момента от новия си собственик, а при импорта или при продажбите не се забелязва някаква особена зависимост от сезона.

Третият, скрит фактор,

донякъде прилича на въпроса за това кое е първо – яйцето или кокошката. Всеки собственик на автомобил бърза да поднови застраховката си през декември, дори и през последните няколко месеца да е карал в нарушение, защото е обществена тайна, че през януари пътна полиция е по-бдителна от всякога в това отношение. От друга страна обаче, масовите проверки, назначени за този месец, са очевидна последица от факта, че през декември и ноември изтича срокът на полицата на повечето водачи. Което и да е първопричината – дали шофьорите се застраховат през декември, очаквайки януарските проверки, или януарските проверки се дължат на факта, че повечето собственици на автомобили би трябвало да подновят полицата си през декември, сезонността на продажбите на
остава факт. Това на пръв поглед може да изглежда и безобидна странност на пазара, ако не криеше някои неочаквани опасности. Заблудени от масовите зимни маркетингови кампании, някои потребители, които не са успели да отделят необходимите им средства точно по коледните празници, мислят, че са фатално закъснели. Според наблюдатели на пазара, известен процент от нередовните шофьори не заплащат за задължителната застраховка, именно защото не са наясно, че могат да сторят това по всяко време на годината, а и не за запознати със сравнително новите схеми за разсрочено плащане.

Застраховка по интернет – защо не?

Навлизането на интернет по широко в България направи възможно да заявите
. На сайта потребителите могат да заявят застраховка дори и през почивните дни, да използват отстъпка и да получат полицата от куриер в дома си, дори в разгара на коледните и новогодишни празници. Така че, отделяйки толкова средства за сезонната си кампания, е възможно застрахователите неволно да загубят по-слабо запознатите с правилата клиенти. И така остава единствено в техните ръце тази година да наблегнат и на факта, че не е нелегално да закупиш задължителната застраховка дори и през юли. Докато да излезеш на пътя без нея, определено е в нарушение на закона.

bankite

Седем причини онлайн застраховането да набира популярност

7reasons_online_insurance.jpg

Как не само да спестите време и пари, но и да си осигурите допълнителни доходи

Няма сектор на икономиката, който да не преживява тежки времена след сриването на финансовите гиганти отвъд океана. Застрахователният бранш не е изключение. Уплашени от възможността да загубят работното си място, или в по-добрия случай – да претърпят известно свиване на приходите си, все повече семейства преразглеждат бюджетите си и се чудят кои разходи да съкратят. И докато някои подхождат разумно и зачеркват луксозните стоки, или търсят начини да спестяват от битовите си сметки, други губят хладнокръвието си и избират крайни варианти. Някои от тези панически кризисни мерки обаче крият значими рискове. Според статистиката, не само шофьорите в България

гледат да спестят от задължителната застраховка

Гражданска отговорност – това се случва и на далеч по-дисциплинираните собственици на автомобили и на Запад. Според Insurance Research Council (IRC), докато миналата година едва 13.7% от щатските автомобилисти не са разполагали със задължителната полица, до 2010 г. се очаква делът им да скочи до 16.1%. В същото време, американските данъчни служби изчисляват, че всяко покачване на безработицата от един процентен пункт води до 0.5% увеличаване на броя на водачите без адекватно застрахователно покритие. И това не е всичко – сривът в продажбите на автомобили доведе до значително по-ниски продажби на полиците „Каско” и други продукти от общото застраховане. Животозастраховането и доброволните пенсионни схеми също губят интереса на потребителите. На този фон звучи изненадващо, че онлайн застраховките не само не регистрират спад, а бележат забележителен за времена на криза ръст. През 2008 г. посещенията на порталите за електронни услуги на седемте водещи авто-застрахователи в Америка са се покачили с шест на сто. И докато през 2007 г. посещенията в сайтовете за електронни разплащания са били 51.7 млн., през 2008 г. броят им нараства до 54.5 млн. Това обаче не е случайно – онлайн застраховането предоставя значителни предимства за потребителите.

Възможността за сравнение на оферти

е един от най-важните фактори, подхранващи този интерес. Опитвайки се да спечелят все по-колебливите и придричиви клиенти, компаниите предлагат нови и нови иновативни продукти. Съчетани с разнообразните бонуси и отстъпки, както и с толкова различните индивидуални нужди на всеки човек, тези фактори могат значително да затруднят потребителя при избора на конкретна полица. Затова идеята за Интернет като пътеводител в застрахователния пазар печели привърженици. Световната мрежда дава възможност на потребителя да свери офертите на пазара и да избере най-подходящата за неговите специфични нужди, като използва услугите на специализираните портали като Zastrahovamse.com. Освен това, пазаруването онлайн

спестява време,

като не е необходимо да обиколите половината град, за да посетите застрахователен брокер, нито да чакате на опашки по гишетата на банките, за да платите полицата. С Интернет, както изборът на продукт, така и самото разплащане стават за броени минути, без дори да се налага да напускате удобното си кресло. И така, вместо да се превърне в едно от досадните задължения, които винаги отлагаме за утре, осигуряването на личната ви собственост, здравето и живота ви се превръща в лесна за изпълнение задача. Още по-убедителен, и то не само във време на криза е аргумента, че онлайн застраховането

ще ви спести пари.

Това се дължи не само на безплатните доставки, допълнителните бонуси и отсъпки, предлагани от специализираните портали. Избирайки именно тази полица, която отговаря на индивидуалните ви нужди, не ви се налага да давате пари за допълнителна защита, от която нямате нужда. И обратното – избягвате опасността, ако пострадате, да се окаже, че вашата застраховка не покрива точно този конкретен случай, и внезапно да се изправите пред сериозни финансови загуби. Ако сте сигурен, че няма да пътувате в чужбина например, можете да сключите застраховка Гражданска отговорност, която важи само за България, и да спестите до 100 лв. от годишните си разходи. От друга страна, малко е известен факта, че стандартните договори за застраховка на имущество често не покриват електрониката и особено уредите, които използвате редовно извън офиса или дома си, като мобилни телефони и лаптопи. Една евентуална кражба да компютрите ви може да не бъде обезщетена от застрахователя и сериозно да разклати бюджета на компанията или семейството ви. Примерите в тази насока са много, и именно затова консултациите чрез специализиран портал стават все по-популярни сред потребителите. Не без значение е и

Гъвкавостта на онлайн търговията.

Докато компаниите говорят за съкращения на кадри, а пазарът на труда предлага все по-бедни възможности за професионално развитие, малцина биха рискували да загубят работното си място. За да посетиш застрахователния си брокер обаче, най-вероятно ще се наложи да дезертираш от офиса в разгара на делничния ден. Малцина са собствениците на фирми, които биха приели подобно решение с разбиране. При онлайн застраховане обаче, можете да направите своята поръчка по всяко време на денонощието – докато почивате вечер в къщи, или докато се наслаждавате на сутрешното си кафе пред компютъра. Така не само спестявате време и пари, но и не ви се налага да се извинявате и да давате обяснения на колеги и началници.

Най-подозрителните потребители,

Които се итересуват не само от това, да закупят задължителна застраховка на най-ниска цена, а и да изберат солидна компания, също могат да се възползват от плюсовете на световната мрежа. Не само в застраховането, а в почти всеки сектор на икономиката вече няма фирма, която може да си позволи безнаказано да предлага некачествени продукти или услуги. Интернет е пълен с форуми, в които потребителите споделят своите впечатления и критики и ако храните някакви съмнения относно избрания застраховател, преди да извършите електронното разплащане, лесно може да проверите какво е мнението на другите клиенти на дружеството. Сключването на застраховка обаче, дори и онлайн, не изчерпва всичките ви задължения по осигуряване на перфектната за нуждите ви полица. Това е така, защото дори и да сте избрани най-подходящия продукт, с течение на времето ситуацията може да се промени и да имате нужда от допълнително покритие, или напротив – да ви се предостави възмжността да спестите от ненужни премийни вноски.

Онлайн управлението на полиците

Все още не е толкова популярно в България, но за американските потребители то е един от най-значимите фактори в подкрепа на застраховането през мрежата. Посещенията на уеб порталите в САЩ, които предоставят този вид услуга, са нараснали от 120.57 милиона през 2007 г. на 127.24 млн. през 2008 г. Онлайн управлението на полиците е най-разпространено при автомобилните застраховки, като дава възможност за преглед и промяна на покритието, добавяне или намаляване на броя на водачите, ползващи автомобила, промяна на адреса и др. В бъдеще обаче то може да играе значителна роля и при други имуществени застраховки. Ако те например включват опис на собствеността ви, ще можете лесно и бързо да регистрирате промените когато закупите нов уред, или продадете друг. Освен това, ще можете без проблеми да уведомявате застрахователя си и за други фактори, които могат да окажат съществено значение над премийните вноски – например, ако инстралирате надеждна охранителна система. Засега този вид услуги тепърва ще се развиват и ще навлизат в България, но и у нас вече се предлагат интересни

Възможности да допълниш доходите си.

Един от тези варианти е партньорската програма на специализирания портал Zastrahovaise.com. С помощта на професионалния екип на консултантската компания, вие можете да се възползвате от настраващата популярност на застраховането през Интернет и да станете онлайн посредници между застрахователните компании и хората, търсещи най-удачната за тях полица. За целта, няма нужда да разполате с каквито и да било начални инвестиции – включването е напълно безплатно, като към него получавате личен и персонализиран уеб сайт с безплатна поддръжка и ръководство за популяризирането му. Нещо повече – няма разходи и за необходимите маркетингови и рекламни материали като брошури, визитки и банери, тъй като те също се предлагат безплатно.

bankite

zastrahovki-report.jpg

Общото застраховане обаче отбелязва макар и слаб ръст

Въпреки че представители на застрахователния бранш се оплакват, че икономическата криза е довела до спад в продажбите на автомобили, а оттам – и на застраховки Автокаско, данните на Комисията за финансов надзор за шестмесечието на 2009 г. показват, че няма причини за тревога. Брутният премиен приход за периода нараства с 1.7% на годишна база, достигайки 735.6 млн. лв. Макар че това е значително по-слаб ръст от обичайното за сектора, все пак не е понижение. В същото време, възникналите претенции по общото застраховане нарастват с по-бавни темпове – с 0.8 на сто, до 359.22 млн. лв. Животозастраховането, което по традиция е по-слабо в България, изглежда по-сериозно засегнато. В тази сфера компаниите отичат

спад от 12.5% на брутния премиен приход,

до 113.122 млн. лв. В същото време, изплатените суми и обезщетения нарастват с над 19 на сто до 42.460 млн. лв. По принцип, основен стимул за развитието на животозастраховането напоследък беше кредитният бум, тъй като в много случаи банките изискваха от клиентите си да притежават застраховка Живот и Застраховка Злополука. И сега тези продукти заемат най-голям пазарен дял, със съответно 75.8% и 10.75%. Логично, застраховка „Живот и рента” държи най-големият дял при изплатените суми и обезщетения – 74.35%. И при двата вида продукти обаче се наблюдава спад на търсенето. Единствените полици, при които компаниите отичат нарастване на премийните приходи, са „Женитбена и детска застраховка” и „Допълнителна застраховка”, със съответно 9.6% и 8.4%. Тези две групи обаче заемат твърде нисък относителен дял от животозастраховането, и повишението на интереса към тях не оказва значително влияние върху бранша като цяло. Най-силен играч за първото шестмесечие на годината, според реализираните премийни приходи, е ЗАД „Алианц България Живот”, който държи над една пета от пазара.

В челната петица са

и ЗАД „ДЗИ” с 16.3% пазарен дял, „ЗК Уника Живот” с 12.5%, „Ей Ай Джи Лайф България ЖЗД” с 9.7%, и ЗАД „Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп” с 9.4%. Докладът на Комисията по финансов надзор отчита още, че размерът на брутните технически резерви на животозастрахователите, които представляват необходимите средства за изплащане на бъдещи обезщетения, нараства с 15,5 % на годишна база и достига близо 483 млн. лв. Към края на юни сумата на активите на компаниите от сектора нарасна с 8.5% на годишна база и надмина 940 млн. лв. Постигнатият технически резултат за периода възлиза на близо 8.6 млн. лв., спрямо минус 4.977 млн. лв. за първото шестмесечие на 2008 г. Не е изненада, че в общото застраховане

най-популярно остава авто-застраховането.

Полиците, покриващи рискове, свързани с притежаването и използването на моторни превозни средства, държат лъвския пай от пазара – 69.77%. Втори по реализирани премийни приходи са застраховки „Пожар, природни бедствия и щети на имущество”, с 18.41%, а на трето място се нарежда „Обща гражданска отговорност” с 2.41 на сто. Сравнително силен е бил интересът и към застраховките „Финансови загуби, кредити, гаранции и правни разноски” – те държат 2.29% дял. Най-голямо нарастване на премийния приход по директно общо застраховане на годишна база обаче се отчита по застраховки „Кредити” - 123%, и „Летателни апарати” – 82%. И двата вида продукти обаче заемат сравнително малка част от общата сума на продадените в сектора продукти – съответно 1.4% и 1%, и затова нарастването на интереса към тях не оказва съществено влияние върху цялостната картина на пазара. Размерът на брутните технически резерви на дружествата, развививащи дейности по общо застраховане, нараства с 18,7 % на годишна база и достига 1.258 млрд. лв. Сумата на активите им бележи ръст от 16.2 на сто, до 1.712 млрд. лв. Отчетеният технически резултат възлиза на минус 6.238 млн. лв., спрямо минус 13.844 млн. за първото шестемесечие на 2008 г. В сектора,

лидерското място по реализиран пазарен дял,

с 16.58%, се държи от ЗАД “Булстрад Виена Иншурънс Груп”. В челната петица влизат и “ДЗИ - Общо застраховане” с 14.48%, ЗК “Лев Инс” с 10.62%, “ЗАД Армеец”с 10.22% и ЗАД “Алианц България” с 9.76%. И докато за периода януари - юни 2009 г. нито едно от дружествата по животозастраховане не е извършвало дейност по активно презастраховане, при общото застраховане се отчита премиен приход от 699.852 млн. лв. По-голямата част от тази сума, или близо 690.4 млн. лв., са реализриани от професионалния презастраховател „Джи Пи Презастраховане” ЕАД. Брутните технически резерви по активно презастраховане възлизат на 658.054 млн. лв. Най-голям дял на пазара по активно презастраховане към края на юни 2009 г. заемат автомобилните застраховки („Автокаско” и „Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на МПС”) и имуществени застраховки („Пожар и природни бедствия” и „Други щети на имущество”), съответно с 52.8 % и 29%.

bankite

credit_cisis.jpgКак да разберем дали да стегнем портфейлите или да се надяваме на по-добри дни

Борейки се с месечния си семеен бюджет, дори и тези, които не се интересуват от икономика, мрачно се питат кога ли ще се види краят на световната криза. Финансови величия като президентът на Европейската централна банка Жан Клод Трише и Международния валутен фонд дадоха надежда, че светлината в края на тунела вече изгрява на хоризонта. Оптимистичните изказвания обаче бяха смесени с голяма доза предпазливост, а що се отнася конкретно до България, аудиторията на медиите е още по-объркана. Особено след смяната на правителството, е трудно да се отличат политическите желания и манипулации от реалните икономически тенденции. Отделно, в икономиката рядко може да се говори за твърди факти, тъй като психологията на пазара често играе съдбоносната главна роля в определянето на бъдещото развитие. В тази толкова объркваща обстановка обаче, има и фактори, които могат да дадат идея дори и на лаиците за това, дали да хранят надежди за бъдещето, или да стягат портфейлите си, готвейки се за още по-черни дни. Някои от тези признаци са лесно проследими дори и от хората, които нямат идея от икономиката. Достатъчно е да гледате телевизия от време на време, за да забележите един от първите симптоми на излизане от кризата. Когато

рекламите за отпускане на кредити се завърнат

в националния ефир, това би бил доста убедителен знак, че краят на кризата е, ако не в настоящето, то поне в много близко бъдеще. Финансовите институции бяха първите, ударени от сътресенията отвъд океана, и те ще бъдат и сред първите, които ще преработят стратегиите си при евентуалното оздравяване на глобалната икономика. Този признак обаче, макар и повод за надежда, няма да е достатъчен да вдъхне оптимизъм на потребителите, затруднени с месечния си бюджет.

Спадането на лихвите по заемите

Ще е много по-съществено доказателство, че най-тежкото остава зад гърба ни. Този етап обаче все още не изглежда достижим в близко бъдеще. Според редовният тримесечен доклад на Българска народна банка „Икономически преглед”, има няколко причини да не се надяваме на подобно развитие в следващите няколко месеца. Първо, все още несигурната икономическа обстановка означава по-висок риск за заемодателите, а той се калкулира в цената на кредита. Освен това, преди да паднат лихвите по кредитите, би трябвало да очакваме и спад при лихвите по депозитите, а те все още стоят на сравнително високи нива - 8.15% в левове и 6.52% в евро за домакинствата, и съответно 6.69% и 4.49% за фирмите. Когато понижението на лихвите по кредитите обаче стане реалност, потребителите и компаниите с повече дългове може да се замислят дали не е възможно да предоговорят заемите си при по-изгодни условия. За да реагират адекватно на промените, те могат да ползват помощта на специализирани консултантски портали като bgwebcredit.com. Не всички признаци за излизане от кризата обаче са непременно добра новина.

По-високата инфлация

Ще е едно от последствията от съживяването на икономиката. Бързото поскъпване на потребителските стоки бе едно от главните оплаквания на българите, когато ръстът на брутния вътрешен продукт на страната отбелязваше повече от здравословни темпове. Макар че съживяването на търсенето няма да стане за един ден, рано или късно то отново ще окаже влияние върху цените на продуктите, включени в потребителската кошница. И не само те ще поскъпват.

Пазарът на недвижими имоти

Също ще покаже признаци на съживяване, макар че едва ли ще се стигне отново до опасното прегряване от преди година-две. Дори и когато банките поотпуснат критериите си за отпускане на заеми, те вероятно ще останат здравословно скептични по отношение на големите строителни проекти. Освен това, оттеглилите се от българските имоти чужденци едва ли ще посмеят да се върнат отново на нашия пазар, поне не в обозримо бъдеще. Но макар че британците останаха разочаровани от инвестициите си тук, помощта може да дойде от изток – според сведения на брокери, руските клиенти продължават да проявяват интерес към страната ни. При евентуално съживяване на световната икономика едно от първите логични последствия ще е значително поскъпване на горивата, а това от своя страна ще се отрази веднага на силно зависимия от енергийния си сектор евро-азиатски гигант. За разлика от края на 19-ти век обаче, не можем да разчитаме изцяло на Дядо Иван за спасение от кризата.

Чуждестранните инвестиции

Като цяло са важен фактор за българската икономика. Засега в тази насока няма особени поводи за оптимизъм. Предварителната статистика за първите шест месеца на годината сочи спад от приблизително 30% спрямо 2008 г., до около 1.6 млрд. евро. Въпреки това, изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Стоян Сталев твърди, че облаците на хоризонта не са толкова черни, колкото изглежда на пръв поглед. Той коментира пред медиите, че предстои вливането на два милиарда лева чужди капитали в икономиката ни, като задграничните фирми проявяват най-силен интерес към финансовия сектор, търговията, недвижимите имоти и промишлеността. Дали позитивните очаквания ще се сбъднат обаче зависи от това колко бързо ще се съвземат старите страни членки на Европейския съюз като Германия и Австрия, които са сред основните партньори на България. Някои от макроикономическите фактори обаче, които ще вдъхнат надежда на анализаторите, са твърде отвлечени и абстрактни, за да успокоят тревогите на редовите потребители.

Оживлението на пазара на труда

ще е сред най-съществените доказателства, че излизаме от кризата. Новините на този фронт обаче не са добри, а някои от прогнозите са направо тревожни. От декември миналата година насам нивото на безработицата продължава плавно да се увеличава и през юли вече е 7.62%, докато за юни беше 7.29 на сто. През най-горещият летен месец за едно свободно работно място са се конкурирали 15 безработни средно за страната, при 11 за предходния месец. Макар че не се ангажира с конкретни цифри, проф. Гарабед Минасян от Икономическия институт при БАН заяви, че проблемът е сериозен и броят на незаетите тепърва ще расте. За разлика от него, синдикатите бяха по-смели в мрачните си прогнози и заявиха че няма застраховка че безработицата ще остане под 10% догодина. Директорът на сайта за обяви JobTiger Светлозар Петров дава надежда, че може да се очаква известно подобрение към края на годината, ако световната икономика даде признаци за възстановяване. Според него обаче, дотогава ситуацията може допълнително да се влоши. Експертът по човешки ресурси обяви пред медиите, че към момента търсенето на нова работна ръка във всички браншове е намаляло с 40-50% спрямо миналата година. И все пак, колкото и да вярваме на макро-икономическите анализатори,

най-сигурният признак, че кризата е към края си

би бил да спрем да се въртим през нощта, разпределяйки наум недостигащия семеен бюджет. И докато повечето споменати дотук фактори не дават убедителни основания за оптимизъм, изглежда, че потребителите са на друго мнение. Според месечния доклад на Националния статистически институт за юли 2009 г., доверието на потребителите се покачва с 5.5 пункта спрямо предходния месец. Анкетата, проведена сред домакинствата сочи, че все повече българи имат позитивни очаквания за предстоящата година. И тъй като психологията играе основна роля в определянето на икономическите тенденции, дано се окаже вярна поговорката „глас народен, глас божи”.

bankite

eu_zastrahovka.jpg

Въпреки че броят на жертвите в ЕС15 намалява, обемът на обезщетенията расте!

Въпреки продължаващото поскъпване на полиците Гражданска отговорност в България, застрахователните компании продължават да отчитат загуби от продажбите им. Разбира се, основна причина за това е, че този вид продукти са значително по-евтини у нас, отколкото където и да било другаде на Стария Континент. Някои анализатори обаче изтъкват и увеличаващият се брой пътни инциденти и настояват за по-строг контрол над водачите на автомобили и по-тежки наказания за нарушителите. Емоционалните и икономически щети от неразумното шофиране са неоспорими. Според наскоро публикуван доклад на агенция Hoche, изготвен по поръчка на Европейската комисия обаче, по-разумното поведение на пътя не означава непременно по-ниски разходи за застрахователите. Според направеното проучване, въпреки че жертвите и материалните щети от катастрофи в държавите от Западна Европа намаляват,

общият размер на изплатените обезщетения расте.

Всяка година 42 хиляди европейски граждани загиват при автомобилни инциденти, а броят на ранените достига 3.5 млн. В същото време, 55% от всички случаи на пострадали туристи са именно в транспорта. Щетите от катастрофи за 1995 г., включващи медицинско лечение, административни разходи и материални загуби, достигат 15 млрд. евро. До 2002 г. тази сума скача на близо 160 млрд. евро, а за момента се оценява на около 200 млрд. евро. В същото време, броят на автомобилните инциденти в Общността спада. На какво се дължи тази на пръв поглед изненадваша статистика? Основен фактор е нарастването на медицинските разходи. Обезщетенията, изплащани от застрахователите обаче се покачват и поради увеличаващия се спектър на признавани щети, по-доброто управление на исковете, и все по-високите компенсации за пострадалите. Тези дани обаче не важат за целия Стар Континент. Поне що се отнася до войната на пътя, границата между Западна Европа, от една страна, и Южна и Източна Европа, от друга страна, е все още ясно очертана. Докато за ЕС-15 смъртните случаи на пътя са около 11-12 на 100 хиляди души население, за Общността като цяло този процент се движи около 16-19 на сто. Нивото на безопасност на пътя не е единствената разлика между различните страни членки –

практиките за определяне на компенсациите

също варират в широки граници. И именно в тази сфера застрахователната индустрия и особено задължителната застраховка Гражданска отговорност играят жизненоважна роля, като гарантират, че въпреки различията, всички жертви на пътни инциденти все пак ще получат обезщетение. Те вече не са изцяло зависи от компенсациите, заплатени от водача на превозното средство или от социалната система на страната си. Гарантираните минимални нива на обезщетения по застраховка Гражданска отговорност обаче са само една от причините, които доведоха до

увеличаването на сумите, изплащани на пострадалите.

Значение имат и социалните промени, покачващия се жизнен стандарт, новите медицински технологии, използвани при лечението, и промяната в метода, по който съдилищата определят паричните глоби. Тези фактори обаче варират осезаемо в различните страни членки, особено що се отнася до изчислението на нематериалните загуби и компенсациите за индиректните жертви. Интересно е, че когато застрахователното покритие на водача не успява да покрие адекватно претърпените щети, загубите са покриват от жертвата и нейната застрахователна компания. Социалните служби заемат едва трета позиция. Всички тези разлики между различните държави в Общността са пречка пред изграждането на единния европейски пазар и осигряването на свободното движение на моторни превозни средства. Европейският съюз вече въведе

пет директиви за автомобилно застраховане.

Те целят не само по-добра защита на гражданите на Европейския съюз, пострадали при трансгранични инциденти, но и хармонизация на законодателствата на страните членки. Първите три директиви бяха насочени към изграждането на единен пазар в сферата на автомобилното застраховане. Именно те определиха задължителния характер на Гражданска отговорност, и премахнаха граничната проверка на застрахователните полици, за да улеснят свободното придвижване на моторни превозни средства. Освен това, те гарантират по-добра защита за жертвите на пътни инциденти, дори когато те са причинени от незастраховани или неизвестни водачи. Четвъртата директива за автомобилно застраховане определи ефикасен механизъм за бързо уреждане на исковете, когато инцидентът е станал в друга държава от Европейския съюз. Петата директива цели да улесни водачите да се застраховат. Тя определят минимални нива на обезщетенията при нанесени телесни и материални щети. Също така, тя включва пешеходците и велосипедистите като

специфични категории жертви на инциденти,

които се нуждаят от по-силна защита, отколкото водачите на автомобили. В момента Европейските директиви определят минимално покритие на материалните щети, причинени на трети страни, на 100 хиляди евро, а обезщетенията на пострадалите лица не могат да са по-малки от 350 хиляди евро. До януари 2010 г. лимитът ще се покачи на 500 хиляди евро на жертва или 2.5 млн. евро за покритие на искове от страна на пострадалите лица, и 500 хиляди евро за материални повреди. Две години по-късно тези суми ще бъдат увелчени с още 100%. Добре е обаче всички шофьори да имат предвид, че ако тези нива на обезщетенията не покрият реалните щети, те сами ще трябва да поемат разликата. За да са сигурни, че са избрали най-подходящата полица, потребителите могат да сравнят различните оферти на пазара чрез специализираните портали като Zastrahovamse.com.

bankite

Седемте подводни камъка на застраховка Гражданска отговорност

Човешко е да се греши. Когато грешките ни обаче засягат живота, здравето или парите ни, всеки предпочита да избегне тази толкова човешка черта. В същото време, понякога извършваме обичайните си дейности без да се замисляме кой знае колко. Особено когато става въпрос за задължение, предпочитаме да го свършим възможно най-бързо, да го отметнем от списъка, и да не мислим повече за това. Когато си купуваме застраховка Гражданска отговорност обаче, можем да си спестим седемте най-често срещани грешки, без това да ни струва кой знае колко усилия.

Грешка номер едно

е да решим да минем без тази полица въобще. Разбира се, тя е задължителна по закон, но има и такива шофьори, които приемат правилата по-скоро като условни препоръки. Броят на тези оптимисти, които са безметежно убедени, че няма да ги сполети инцидент или да се наложи да платят глоба, не е незначителен. Според данни на Асоциацията на българските застрахователи, техният дял вече надхвърля 20%. Този проблем не засяга само България – в целия свят потребителите, уплашени от кризата, се стараят да снижат разходите си до санитарния минимум, без да се замислят за последствията. Американските данъчни служби изчисляват, че всяко покачване на безработицата от един процентен пункт води до 0.5% увеличаване на броя на водачите без адекватно застрахователно покритие. Според Insurance Research Council (IRC), докато миналата година едва 13.7% от щатските автомобилисти не са разполагали със задължителната полица, до 2010 г. се очаква делът им да скочи до 16.1%.

Да спреш на първата попадната ти оферта

Пък е залитане в другата крайност, и може да натовари бюджета ви неоснователно. Не винаги препоръките на приятели биха ви дали добра насока, тъй като вашите лични нужди могат значително да се различават от техните. Цените на полиците зявисят от не един фактор, и само специализираната консултация може да ви насочи към най-изгодната оферта. За целта обаче не ви е необходимо да разполагате със собствен финансов съветник – застрахователните интернет портали като Zastrahovamse.com вече изпълняват тази роля съвсем безплатно. Нещо повече – те не само ви предоставят възможността да се ориентирате сред безкрайното море от предложения на пазара, а предлагат и отстпъки, доставки до офиса или дома ви, и други удобства.

Дребните букви в договора

Не случайно са се превърнали в нарицателно. Странно е, че въпреки че редовно използваме тази фраза в преносен смисъл в личните си разговори, продължаваме да не четем внимателно документите, които подписваме. Различните полици могат да поставят различни условия, и да важат за различни географски зони – да покриват само България, или да са валидни за целия Европейски съюз. За да можете да разчитате да получите обезщетението си без главоболия, абсолютно задължително е да знаете как да процедирате в случай на инцидент, какви документи ще изиска застрахователя ви, и как и в какъв срок да се свържете с него.

Разсроченото плащане

Е много удобен вариант за хората, които се чувсват затрудени да заплатят цената на едногодишната полица наведъж. За разлика от покупката на много домашни уреди и техника, разсроченото плащане на застраховката Гражданска отговорност обикновено не е свързано с чувствително повишаване на общата вноска. Тук обаче се крие един неочакван подводен камък. Залисани в ежедневните си грижи, може да забравите да внесете навреме дължимата вноска. В този случай, полицата ви автоматично става невалидна, и може да се окажете нарушители на закона поради съвсем невинно невнимание. Да не говорим, че в случай на инцидент тази разсеяност може да ви излезе скъпо. Ако имате съмнения, можете да проверите валидността на застраховката си на уеб страницата на Комисията по финансов надозр, на http://www4.fsc.bg/insn/.

Всеки е наясно, че

Невнимателното шофиране,

Употребата на алкохол и превишаването на скоростта застрашава не само техния живот, но и този на околните. Малцина се замислят обаче, че каубойското поведение на пътя ще се отрази и на портфейла им. Водачите, които имат наложени глоби, особено ако са допускали сериозни нарушения може да открият, че застрахователят им ще поиска значително по-висока цена за застраховка Гражданска отговорност.

Предварителното планиране,

Особено в дълготраен срок, не е типична черта за българите. Всеки обаче е наясно, поне в общи линии, дали ще му се налага през идващата година да пътува в чужбина, или не. Ако не планувате почивка извън границите на страната, и не очаквате да ви изпратят в командировка, може да допуснете грешката да си закупите по-скъпа полица, отколкото ви е необходима. Застраховка Гражданска отговорност, която важи само за територията на страната, ще ви излезе с приблизително 50 лв. по-евтина. Разбира се, това е оритентировъчна цифра, тъй като размерът на премийните вноски зависи и от редица други условия.

Мощните машини

Са обречени да излязат от мода. Те замърсяват околната среда, създават по-големи главоболия с паркирането, а разходите ви за гориво могат лесно да излязат извън контрол. Има и друга, по-рядко споменавана, но добре известна причина да се придържате към европейския, а не към американския вкус към автомобилите. Основният фактор, на базата на който се изчислява цената на застраховката Гражданска отговорност, е кубатурата на двигателя. Така че – колкото по в крак с времето се движите, толкова по-евтино ще ви излезе това.

bankite

credit_rate.jpg

Всеки потенциален и настоящ клиент на банка има „кредитна репутация” или „кредитен рейтинг”, които отразяват неговите действия, свързани със заемане на пари и тяхното изплащане.

КРЕДИТНО МИНАЛО

Кредитният рейтинг е числов израз, базиращ се на статически анализ на кредитното минало на клиента. Тази информация е изключително ценна за банките, които проверяват платежоспособността на своите клиенти.

Информация за кредитното минало и настояще се предоставя от кредитните бюра или кредитни агенции. Преди да отпуснат заем банките оценяват потенциалния риск и евентуалните загуби при лош дълг. С оглед на кредитния рейтинг взимат решение дали да предоставят средства и при какви условия. Те поддържат кредитни досиета за своите клиенти, където събират всички документи при кандатствате за кредит или кредитна карта. Те се съхраняват с години в банковите архиви при запазване на конфиденциалност.

Задлъжнялостта на всички кредитополучатели се отчита от всяка банка в кредитния регистър, воден от БНБ. Кредитният регистър съдържа информация за всеки човек, който има кредит в българска банка.

КРЕДИТЕН РЕГИСТЪР НА БНБ

Според Наредба 22 за централен кредитен регистър на банките ( последните изменения са от 14 юни 2007 г.), търговските банки получават он-лайн информация за кредитната задлъжнялост на своите натоящи и потенциални клиенти. Банките и техните дъщерни финансови институции са длъжни да предоставят на регистъра в електронен вид данни за всички предоставени кредити и настъпилите изменения по тях. БНБ не може да извършва корекции на предоставената информация, за верността на която отговорност носят лицата, които управляват и представляват банковите институции. Ако възникне съмнения в достоверността на предоставената информация, всеки клиент може да поиска актуализиране или корегиране на данните по утвърдена от Наредба 22 процедура.

СЛАБОСТИ В СИСТЕМАТА

Централният кредитен регистър на БНБ не поддържа база данни за кредитното минало на клиентите на банките, а само за актуалните им задължения. Затова ръководствата на банките предлагат да започне да се събира допълнителна информация за клиентите, като по този начин се разшири функционалността на регистъра към БНБ, а именно – да се вижда история за минали кредити.

Промени в процедурата предвиждат да започне да се събират подробни данни за банковите заеми и кредитополучателите - за годишния процент на разходите, периода на просрочие на главницата в дни, периода на просрочие на лихвите (в дни), размера на предоговорен кредит, както на преструктуриран кредит и други.

Очаква се в бъдеще кредитният регистър да започне да получават данни за броя клиенти, броя банки, в които клиентът има заеми и разпределението на експозициите на клиента по рискови групи. Тогава кредитната история ще служи за ориентир не само за актуалното финансово състояние на кандидатите за кредити, но и за тяхната коректност като длъжници в миналото.

ПРЕДЛОЖЕНИЯ НА АСОЦИАЦИЯТА НА БАНКИТЕ В БЪЛГАРИЯ

Статусът на клиентите би могъл се актуализира всеки месец, обсъжда работна група от представители на Асоциацията на банките в България и БНБ. Има предложение периодът за предоставяне на данни да бъде с възможно най-дълъг срок (между две и пет години). Целта е информацията в регистъра да е полезна за банките при оценяване на кредитната задлъжнялост и кредитния риск; да служат за надзорни цели (в момента се събират подобни данни за от управление "Банков надзор" на БНБ). Въвеждането на тези допълнения и промени в дейността на ЦКР не налагат изменения в нормативната уредба, касаеща дейността и използването на регистъра, смятат експерти. Това допълнително ще ускори и самата процедура, без да се налага да се чакат по-дълги законови срокове, свързани с обнародване на промените в Наредбата.

КРЕДИТНО ДОСИЕ

От момента, в който постъпи искане за кредит, в съответната банка започва да се събира информация в досието на клиента. Вече направеното кредитно досие е достъпно за всички банки на територията на България.

За съжаление в България много малко хора използват електронен подпис. Именно той позволява създаването на модерно кредитно досие, смятат експертите. У нас все още са малко случаите на електронни досиета. Те биха позволявали ползването на обща система за съхраняване и актуализиране на всички документи, свързани с кредити, както и избягване на излишната бумащина.

КРЕДИТЕН РЕЙТИНГ

Основен показател за статуса на кредитното досие е кредитният рейтинг. Като безпристрастна оценка, той разкрива финансовите възможности на кандидатстващия. Тази оценка представлява обосновано предположение за обективните възможности на всеки човек да си плаща навреме.

Отказът за кредит много често спасява хората от много трудно преодолими проблеми в бъдеще – нещо, което естествено никой не осъзнава в момента, когато получи отказа от банка. Обикновено това се случва, когато доходът не може да бъде доказан. Така или иначе в България е масова практика да има две различни ведомости за заплати и мнозина по документи имат нисък доход. Тази практика е известна на банковите служители, но те са с вързани ръце, а и политиката им е да не толерират нерегламентираните отношения на пазара на труда, като налагат собствени ограничения.

Кредитната експозиция може да бъде добра или лоша. Ако кредитът и лихвите се погасяват редовно, кредитната оценка е добра и съответно лоша, когато има забавяне при плащане на вноските по погасителния план и особено ако клиентът спре да плаща.

Когато някой кандидатства за кредит, разглеждането на кредитната история на клиента не отнема повече от 2 минути. Ако в даден момент той е имал закъснения при плащането на вноски, това винаги ще оказва влияние върху кредитния му рейтинг.

Въпреки това всеки кредитополучател може да подобри своята кредитна експозиция, като започне да плаща своите задължения в определения срок, чрез рефинансиране от друг кредитор, промяна на погасителния план или като погаси наведнъж всички забавени вноски.

КРЕДИТНИЯТ РЕЙТИНГ ПО СВЕТА

У нас все още не съществува единен регистър за всички видове задължения на даден кредитоискател, в това число и за неплатени битови сметки. Банките понякога правят свои проучвания, но в общия случай разчитат на коректно попълнени искания за заем, в които се изисква и такава информация.

На много места по света такъв проблем не съществува. Кредитният рейтинг на всеки гражданин отразява неговото поведение по отношение на всички видове задължения. В повечето европейски страни и САЩ действа единен регистър, който отразява кредитната история за всички кредитни задължения, за регулярното плащане на битовите сметки, данъци и дори глоби за паркиране. Тези данни да достъпни на различни нива, тъй като даването на кредити е масова практика. Клиентите се проверяват при всяка покупка на лизинг или на с кредитна карта, не само като теглят пари от банка. Това позволява на различни институции лесно да правят проверки на кредитното минало и да разрешават или не банков заем.

Въпреки присъединяването ни към Европейския съюз, българите трудно ще успеят да докажат платежоспособност пред институции извън пределите на страната. Ако кандидатства за заем в друга държава, съществуващото кредитно досие няма да има нужната стойност, тъй като там няма да има съответно кредитно минало. По тази причина всеки българин има по-голям шанс да получи заем и задоволителна кредитна оценка в страната си, вместо да опитва в чужбина.

С времето и този процес ще бъде уеднаквен, но дотогава трябва да се направят много промени в нормативната база, смятат експертите.

В САЩ и Канада действат две от най-големите компании в бранша - Equifax и TransUnion, които спазват близки системи за поддържане на кредитни досиета и даване на кредитни оценки. В Канада клиентът може да поиска безплатно копие на своето досие няколко пъти през годината. В САЩ тази услуга става с писмена молба и е достъпна веднъж годишно.

В САЩ кредитният рейтинг се формира на база статистически анализи на индивидуалната кредитна информация. Клиентът може да поиска безплатно копие на своето досие веднъж годишно, предоставено от трите основни агенции: Experian, Transunion и Equifax. При необходимост се използват кредитните оценки на FICO, Equifax`s ScorePower, Experian`s PLUS score и Transunion`s Credit score.

В някои щати, като Калифорния и Колорадо, клиентът има право на едно безплатно кредитно досие до 30 дни след като негова кандидатура е била отхвърлена от дадена финансова институция.

В Англия кредитното оценяване се регулира стриктно от Financial Services Authority. Всяка банка има различни критерии за оценяване и залага на различни параметри в зависимост от своите приоритети, които не стават достояние на кредитоискателя. В този смисъл един и същи клиент може да получи различен кредитен рейтинг от различна институция.

В Австралия кредитният рейтинг е оценка на платежоспособността на кредитоискателя, която влияе не само на одобряването на кандидатстващия за кредит, но също така и върху условията, които ще му бъдат предложени при теглене на банков заем, предоставяне на кредитни карти и различни сделки, включително покупка на лизинг.

Източник: bgwebcredit.com