Премини към съдържанието
  • публикации
    4
  • коментар
    1
  • прегледи
    816

ПРИКАЗКА ЗА ПЕРЛИТЕ - 2 част

ПРИКАЗКА ЗА ПЕРЛИТЕ

(Италиански Барок)

История за раждането на едно нелепо и изпълнено с позьорство и театралност и едновременно велико и поразително направление в изкуството и архитектурата.

ВТОРА ЧАСТ

РЕНЕСАНС и БАРОК

     - Но какво е всъщност Барока. Не е ли Ренесанс?  Ренесанс и Барок не е ли едно и също. Ако има разлика между тях, в какво се състои тя? За неизкушените от историята и теорията на изкуството, отговорът на тези въпроси е труден. От писанията в Интернет съм се убедил, че за масата от хора разлика между двете няма. Разбира се никой не е длъжен да знае разликата или изобщо да се интересува от този проблем. А и в Мрежата се изявяват всякакви всезнайковци, по всякакви теми, с всякакви каузи или без каузи. Някой притежават известни познания по темите, други са тотални профани, трети направо илитерати. Когато обаче публикуваш в Интернет с претенции за експертност в областта на историята и теорията на изкуството и наричаш Бернини „ренесансов творец“ е някак си комично и едновременно с това тъжно.

     - Еее, хайде сега! Че  Интернет нали е за това, хората да си пишат каквото си искат. В днешният екзистенциален  свят, всеки има нужда от изява. Едни си пействат селфитата във Фейсбук, други пишат по разни форуми и блогове, трети, като теб, правят и двете. Ти да не мислиш, че като си копирал маниера на древните, си много оригинален с „диалогичната“ форма на това изложение! Да знаеш, че половината публика ще те помисли за шизофреник, който си говори сам. Така че не се взимай много на сериозно, ами давай нататък с Барока, че ми стана интересно. И какво казваш, португалско име а? Интересно, до сега не съм чувал за това!

     - Да португалско е. Или поне половината изследователи смятат, че името идва от португалския, а не от италианския език. На пръв поглед, странно име за едно всеобхватно направление в изкуството. Не мислиш ли? Б-а-р-о-к! Хм! Интересно име. Но ако познаваш етимологията на думата и смисловото й съдържание, вероятно ще се съгласиш с мен.  Преди това, обаче в името на обективността, трябва да направя още идно уточнение: такава дума съществува и в италианския език.

     - Значи бях прав!?

     - В известна смисъл да! Знаеш ли, че произходът на думата BAROCCO е предизвикал повeче спорове, между изследователите, отколкото названията на всички други стилове в изкуството взети заедно. Освен вече споменатите теории за португалския и италианския произход, съществуват и такива свързани с латинските думи: bis-roca ( усукан, изкривен камък) или verruca (израстък, стръмно, високо място, дефект в скъпоценен камък). Дори съществуват теории, свързващи етимологията й с думи от турско-селджукски произход. Най-популярни и споделяни от най-много изследователи са тези за италианския или португалския произход на думата.

      В италианския „barocco” се употребява в смисъл на грандомания, преувеличение, на нещо напълно безсмислено, на някаква злоупотреба с материята, на някакво нелепо излишество и в този смисъл притежава оттенък на  насмешливост и подигравателност. Всъщност през ХVІв. и ХVІІв. терминът не се свързва с направлението в изкуството, наречено Барок. Стилът получава името си от изследователите и историците на изкуството по–късно, през ХІХв. Нещо повече, по време на най-бурното си развитие, а именно ХVІІ в. и първата половина на ХVІІІв., Барокът изобщо не бил отграничаван и определян като отделен стил, като самостоятелно направление. В тази връзка е интересно да се отбележи, че Барокът за разлика от Ренесанса не бил „подплатен“ с никаква теоретична обосновка. Той сякаш идвал от нищото, възникнал и се развил без образци и модели. Като че ли неговите творци изобщо не осъзнавали, че търсят и създават нещо ново, невиждано дотогава. Разбира се днес в историята и теорията на изкуството, думата Барок е загубила подигравателния си оттенък, но в разговорния италиански все още се употребява в този смисъл. По-интересното е обаче, че дума „барокко“ съществува и в португалския език. Да ти призная, аз предпочитам да вярвам, че именно от този език е дошла, а и това е „по-удобно“ за целите на изложението и за примера, който ще дам. „Барокко“ на португалски означава – ПЕРЛА С НЕПРАВИЛНА ФОРМА (НЕОБРАБОТЕНА). Странно нали!   Ако обаче, както вече казах, беше вникнал в дълбочина и разбрал смисъла на това направление в изкуството, родено от Контрареформацията, щеше да се учудиш колко уместно и точно пасва названието. Думата буквално приляга на явлението, като скъпа дреха, шита по поръчка.

     За да ти покажа, какво отличава Барока от Ренесанса, ще използвам пример именно с перли. Той ми се струва изключително подходящ и мисля, че с негова помощ, веднага ще схванеш същността и разликата. Разбира се това сравнение не е мое откритие. Видях го в един филм и ми се струва много удачно за случая.

         

                                                                                                               РЕНЕСАНС:                                                                                  

                       31679870640_00d6e835f7_c.jpg

 

 

БАРОК:

31244821913_10d1458f37_c.jpg

 

     РЕНЕСАНС: Образът на шлифованата, съвършена форма, говори сам за себе си. Тук като че ли всичко е ясно. Думата има френски произход и означава възраждане. Възраждане на Цивилизацията. Виж формата. Правилна до съвършенство, съразмерна, пропорционална, няма и не може да има изненади. Всичко е по правилата. Математически точно, предвидимо и без скрит смисъл.

     БАРОК:  Това е нещо друго. Нищо от качествата или характеристиките на Ренесанса  не приляга на Барока. Португалските мореплаватели от „епохата на великите географски огкрития“ обикаляли световния океан и пренасяли обратно в родината си  скъпоценностите, събрани от всички краища на света, включително и необработени перли с всякакми размери и форми. Тези перли се наричали „БАРОККО“.

     На пръв поглед несъвършенни, с неправилна форма, с разни изпъкналости, деформирани, трудно им се намира приложение. Но едновременно с това възхитително красиви в своето естествено несъвършенство. Непредвидими и разнообразни. Криещи безкрайни възможности и изненади.Това именно е същността и на истинския, автентичния Барок.

     Една от характерните, отличителни черти на Барока е неговата размитост, неопределеност, вариативност, разнообразие, липсата на дефинитивност. Той не търпи ограниченията нито на времето, нито на пространството, още по-малко на логиката. Не може да бъде поставен в рамка, „озаптен“. За него няма правила и граници. Накратко аберация, огромна, разтърсваща, уникална аберация в развитието на изкуството във всичките му форми. Трудно е словестното обяснение на явлението Барок. Нека се обърнем към творенията.  Шедьоврите родени от това направление в изкуството са много, но аз ще ти покажа само някой от най - емблематичните.

Първо нека видим нещо, което често се сочи от изследователите, като образец и най-съвършен пример за Барок. И наистина, ако искаш да вникнеш в същността и смисъла, да осъзнаеш и разбереш правилно Барока, непременно трябва да видиш това творение. Казват, че на живо усещането е неописуемо, разтърсващо!

Воаля:

32055976035_d9c2faac99_b.jpg

Потонът на църквата Св. Игнации в Рим 

 

    31681230110_266004b7de_b.jpg

                                                                                                                Андрея дел Поцо (1642-1709)

            Автор на тази изумителна творба е Андрея дел Поцо. Тя се намира в храма Св.Игнации в Рим. Малка, еднокорабна църква, построена в чест на канонизацията на Игнацио Лойола, светецът основател и първи ръководител на Ордена на Йезуитите, превърнал се в най-големия кошмар за всеки протестан и радетел за Реформацията. Йезуитите не обичали излишните харчове, както и да възлагат собствените си дела на външни хора, пък били те и гениални творци. Така те от една страна пестели средства, а от друга избягвали риска с парите на Ордена да се създаде нещо, което противоречи на строгите принципи на Йезуитизма. С една дума, обичали да държат нещата под контрол. За изографисването на църквата св.Игнации, те издирили най-подходящия човек-послушникът йезуит от Тренто, брат Поцо. Падре Поцо притежавал една много важна дарба, бил истински магьосник, средновековен мистър Сенко на живописта, ненадминат майстор на илюзията. Падрето умеел по неподражаем начин да превърне едно малко помещение в огромно пространство. От друга страна, брат Поцо не бил егоист, а широко скроена душа. Той щедро и безкористно споделял и посвещавал в тайните на своите умения всеки който проявява интерес. Дори написал трактат по темата, в който подробно обяснил принципите на „графичната“ магия и оптичната илюзия. През следващите векове, този малък труд се превърнал в настолна книга за много велики творци – художници, скулпури, архитекти. Говори се, че ръкописът на Поцо бил от  любимите четива на „Великия пуританин“, американския режисьор Сесил Демил (1881-1959), създал едни от най-вълнуващите и емблематични филми на религиозна тематика. И това има своето логично обяснение - просто Падрето бил гениален кинорежисьор, родил се няколко века преждевременно.

          - Ще останеш изненадан, направо потресен и вероятно няма да ми повярваш. Таванът, върху който Поцо създава гениалното си творение е ПЛОСЪК!!!

          - Шегуваш се!? Невъзможно!!!

- Не, не е шега, самата истина е! Плосък е независимо от това дали вярваш или не. Да. Знам. Трудно е за проумяване, но в момента, в който осъзнаеш истината, разбираш каква огромна дарба, какъв гениален талант е притежавал Андрея дел Поцо.  

 

·          - За целите на изложението са използвани фотографии от интернет.

·          - Текстът е авторски. Всяко копиране, преписване, цитиране или споделяне на целият текст или на части от него е под условията на Creative Commons (СС) license - Non-commercial (NC)

 

 

 

Автор: Н.Атанасов.

Гр.Пловдив, 1  декември 2016г.

 

Следва продължение...

 



0 Коментара


Препоръчани коментари

Все още няма коментари.

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Този сайт използва бисквитки (cookies), за най-доброто потребителско изживяване. С използването му, вие приемате нашите Условия за ползване.