Защо аз карам мотоциклет?

boro03

599 прегледа

Какво привлича хората към моторите? Когато погледнем множеството индивидуалности, както на мотористи, така и на мотори, може да се окаже, че няма еднозначен отговор. Въпреки разликите между туристическия ездач и състезателя, между хромирания чопър и пъргавия спортен мотоциклет от Gran Prix, има няколко универсални атрибута, които влизат под кожата на мотоциклетиста и подхранват неговото желание за езда.

Свободата често се описва като влечение, но какво всъщност означава това? Сравнено с шофирането, карането на мотоциклет предлага освобождаване от физическите ограничения на четириколесните. Когато автомобил влиза в завой, той се втурва в противоположната посока на завоя, борейки се да запази предишната си посока на движение. Мотоциклетът се осланя на завоя – об-"ляга" се на завоя.

Това може би звучи неразбираемо, но докато не преживееш и двете усещания не можеш да разбереш удивителната грация и простота на този начин на пътуване. Завиването се превръща в симфония от прецизни движения, вместо непохватно боричкане с волана, работа в хармония с пътя вместо борба със зъби и нокти.

Чувството(чувствата) на свобода

Веднъж освободени от металната клетка вие сте захвърлени в нов свят за да преживеете по-дълбоко съществуванието си, неограничено от въздушни филтри и климатици. Носът ви ще получи ослепително сведение за убийството на пор на пътя и дизеловите пушеци, но също така ще се наслади на миризмата на прясно печен хляб и цъфтящи поляни. Тялото ви ще усети хилядите леки сблъсквания с дъждовните капки и ще поеме поривите на вятъра. Вашата кожа ще почувства нежното затопляне при изкачването на хълм и захлаждането в долината след него. Вече не си свит между 4 колела, откъснат от природата. Това е “Лорънс Арабски” в добър киносалон срещу бледа чернобяла снимка на камила.

Увийте цялата свобода в красива панделка от технически показатели и ще получите това, което експертите наричат ЗАБАВЛЕНИЕ. Но технически показатели - не от фалшиви медни капаци, хромни колела и райета по колата от псевдо-училище за рали-пилоти. Едно решение и ще бъдеш сред правилните хора, без да е нужно да доказваш, че имаш седем години опит. И най-доброто от всичко – тези слисващи технически показатели са дяволски евтини. За по-малко от половината пари за средна кола можете да си купите мотоциклет, можещ да ускори до 400 м за по-малко от 9 секунди.

Не си давайте труда да търсите цената на серийна кола с подобни показатели, защото няма да намерите такава. AMG съвместно с Мецедес разработиха CLK-GTR, които ускорява от 0 до 400м за 9,4 секунди, и това е супер-добра сделка за под $1,000,000. Спортните коли имат най-добрите аеродинамични показатели и постигат максимални скорости, но за да ги достигнеш ти трябва печалба от тотото и аутобан.

Цялата тази свобода и забавление не идват безплатно. Първо, трябва да се научите да карате мотоциклет. С подходящите уроци и правилното отношение, навиците могат да се придобият от всеки. Търсите доказателства? Една от моите първи изяви беше с мотора на баща ми – Honda CB125S от 1975, която се караше толкова меко, че не беше за вярване, че работи с бензин. Бях толкова претоварен с възприемане на околната среда, че не можех да си спомня как се спира и спрях, като използвах за целта един удобно спрян пикап. За щастие обаче Фондацията за Мото Безопасност организира добри курсове, където можете безопасно да се научите да карате в среда без пикапи.

Мотоциклети?! Практични?!

Какво може да се каже за практичноста им? През годините аз съм носил пуйка, дъски, дузина рози, вилки и кашони на мотоциклети, но дори не съм опитвал да транспортирам бебе или по-голямо оборудване. Но колко често в действителност се използва товароносимостта на четириколесните? Не много често, ако съдим по множеството коли с самотни шофьори, задръстващи улиците, хабейки гориво и време, мотаейки се в мудни метални кутии, които са 3/4–ти празни.

И най-накрая, любимото на всички майки и бащи: ОПАСНОСТТА. Върху мотоциклет ти си по-уязвим и най-добре е да приемете този факт и да карате, съобразявайки се с него. Аз винаги карам все едно съм невидим за морето от коли около мен, защото много често това е истината. Аз си слагам каска, яке, ботуши и ръкавици независимо от температурата навън и продължителността на пътя. Мислите си, че това е безсмислено за да стигнете до магазина на ъгъла, а и отнема повече време отколкото да си сложите колана. За мен това е важен ритуал – един вид напомняне, че ще предприема действия, които включват определена степен на личен риск. Поставянето на каската отключва преварително записано съобщение, казващо ми: По-добре да си нащрек, ако не искаш да свършиш на некролог на някой стълб.

Рискът е свойствен за карането на мотоциклет, но рискът може да бъде управляван и превърнат в предимство, което аз мисля, че е истинската дълготрайна притегателна сила на карането на мотоциклет. Новият мотоциклетист първо трябва да придобие опит, и докато първоначално всичко, което правите е да се задържите прави, вие постепенно преминавате през превключването на скоростите и търсенето на “тъпата кола”, докато прелитате покрай знак “СТОП”. Карането ви отнема все по-малко усилия, тъй като вашия мозък се настройва към нови нива на чувствителност и реакция.

Обкръжени от света около вас.

Докато карате мотоциклет вие сте напълно обкръжени и ангажирани с външния свят, но остатъка от мозъка ви е свободен да търси пътеки, недостъпни при други обстоятелства. С мозък, освободен от безкомпромисен надзор и самоконтрол, всички проблеми се разрешават сами на заден план и напрежението се изпарява. Точно обратното се случва в автомобила. Шофирането изисква толкова малко от нашия ум и тяло, че ние често караме на автопилот. Колко пъти сте карали в позната обстановка, и сте пристигнали само за да осъзнаете, че не си спомняте голяма част от пътуването?!

Нуждаете се от друго обяснение за чудото на две колела? Карането е кънтящ социален плюс: намален трафик и претовареност на паркингите, по-добра икономия на гориво и по-малко вредни емисии. Притежанието на мотоциклет трябва да е входящ тест за членство в Зелената партия. Тъжно, но тези ползи са изгубени за повечето хора, чието мнение за мотоциклетите изглежда е формирано единствено от гледането на Марлон Брандо, разрушаващ малък град в “Дивият”. Това споделено чувство на отхвърленост от обществото и знанието за забавлението, което изпитваме, води до чувството на приобщаване сред мотоциклетистите. Виждали ли сте двама автомобилисти да си махат един друг, само защото карат? За мен, помахването на друг моторист е ежедневно явление.

Свобода. Забавление. Чист ум и чиста съвест. Това са всички силни причини за да останеш на седлото. Че дори и по-простичка истина относно карането, ме кара да се връщам за още: Винаги се чувствам по-добре, след като съм карал, отколкото преди това.




2 Коментара


Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!


Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.


Вход