• публикации
    2
  • коментар
    1
  • прегледи
    2559

Windows Vista

Simona777

314 прегледа

Windows Vista - Новата драйверна архитектура и графична система

Нищо чудно, че в последно време все повече потребители започват да се объркват от различните кодови наименования и работни заглавия. Та те са толкова много - Avalon, Longhorn, Vista, WGF 1.0, WGF 2.0 и т.н. Нека обаче избистрим положението... Vista Ако все още не сте разбрали, това е новата операционна система на Microsoft, която трябва да замени Windows XP и всичките й модификации някъде около Коледата на 2006 г. За разлика обаче от Windows XP и Windows 2000, които са базирани на различни версии на едно и също ядро и имат почти идентични драйверни модели, Vista обещава много по-фундаментални промени, не само в интерфейса, API (Application Programming Interface), но и в сърцето на операционната система – ядрото, паметта и разбира се, източниците за управление на архитектурата, т.е. драйверния модел. Новата операционна система ще поддържа общо два драйверни модела: единият ще е отговорен за стабилността, съвместимостта и цялостното интегриране на старите приложения към следващото поколение ОС (метод, добре познат ни от XP и 2000, който поне в началото не работеше както трябва, но нека приемем, че Microsoft са си взели бележка), а другият модел ще представлява новите драйвери, разработени специално за Vista и бъдещите й инкарнации. Този нов модел, който се явява алтернативен стандарт за взаимодействието между паметта на операционната система и API, е наречен VDM – Vista Driver Model. По-интересната и най-вече по-значимата му част е VDDM (Vista Display Driver Model), която ще отговаря за визуалния облик на ОС и всички бъдещи графични приложения, с които ще се експлоатира. Така всички нововъведения на ниво визия ще бъдат изпълнявани единствено от новите VDDM драйвери, а старият модел ще се занимава главно със старите приложения, като все пак се предвижда и основно/минимално ниво (достъпно за XP) на графична хардуерна поддръжка. За нас потребителите какво означава това? Дали не сме свидетели на поредния маркетингов трик на Бил Гейтс и компания? Отговорът е и “да”, и “не”. “Да”, защото това е поредната стръв, която пускат от Microsoft и с която се опитват да ни убедят, че всяка промяна – еволюционна, революционна или дори най-елементарна в графично отношение – ще се поддържа единствено от новата им операционна система. Искате поддръжка на pixel shader 4.0 – имате я с Windows Vista! Искате DirectX 10 и пълна съвместимост с новите технологии, които ще въведе – имате го, но само с Windows Vista! И “не”, защото, от друга страна, дори поддръжката на XP да продължи и след 2008 г. (за момента това е крайната дата), тази ОС е прекалено стара за новото поколение софтуер и хардуер. Все пак малко остава, докато видим кой ще е от правилната страна на въдицата. ;-) VDM По интересен начин новият драйверен модел е разделен на две нива: основно и разширено. Основните драйвери ще служат за работа с настоящия хардуер, без да изискват от устройствата функции, специално пригодени за Vista приложения. Тези драйвери ще предоставят минимално ниво на поддръжка за новите API и новия драйверен модел. Разширените драйвери ще изискват специална хардуерна поддръжка, като на първо място ще отговарят за разпределянето на системните ресурси, виртуалната памет и съревноваващите се приложения – кое да “глътне” повече памет. Ето защо новият хардуер ще трябва да се конструира с мисълта да отговаря на VDM нуждите и да се съобразява с няколко специфични системни структури. По този начин новите функции на ядрото и Vista драйверният модел ще предоставят по-бързо, по-прецизно и по-стабилно изпълнение на системните операции. Естествено още след като новата операционна система бъде пусната на пазара, повечето драйвери ще оперират свободно под ХР и VDM "Сompatibility mode"-а на голяма част от приложенията. Но не бива да очакваме внезапно навлизане на новия Vista базиран хардуер, защото на една ОС й трябва време, за да се наложи сред потребителите. Все пак, бавно и постепенно, новите устройства ще започнат да навлизат, като на първо място трябва да поставим видеокартите – подобренията и нововъведенията в новата система се отнасят главно за тях. Новите драйвери значително ще намалят системната латентност (главната напаст за съвременното 3D ускорение), довеждайки до растеж в производителността, ефикасността на паметта и разпределението на системните ресурси – всичко ще става автоматично, без инсталирането на допълнителни драйвери, приложения, програмки и прочие досаден софтуер за ускорение и бързодействие на определен компонент. Графични API във Vista Потребителските и системни графични приложения са на върха на диаграмата (fig. 1). Под тях е линията на различните API, които приложенията адресират. Така, нека започнем отляво надясно: – WGF 2.0 е наименованието на новата 3D API разработка за Vista и евентуалната бъдеща ОС. Ще замени DirectX 9 и няколкото й модификации (спокойно можем да кажем, че това е другото име на D3D10). Включва няколко значими иновации в изпълнението на графичните инструкции и естествено, както предишните девет версии служи за допълнително 3D хардуерно ускорение. Новите инструкции ще изискват нови драйвъри, a старите драйвъри дори в “compatibility mode”, няма да могат да достигнат функционалността на WGF 2.0. Тези API ще са предназначени за новия хардуер, който за в бъдеще ще се проектира специално за нуждите на Vista и D3D10 – старите графични ускорители, включително тези на сегашните лидери на пазара (Nvidia и ATI), няма да могат да доставят необходимата функционалност, така че за тях е отреден WGF 1.0. – D3D9 и другите стари 3D API ще бъдат оставени единствено за съвместимост. Те ще работят със старите драйвери, а що се отнася до функционалността им в приложенията, тя ще е напълно идентична с тази от XP и 2000. Тук няма какво повече да се каже. – DX VA – DirectX Video Acceleration – нова система и API за хардуерно ускорение, предназначено за високопроизводителни видеопотоци, включително HD-DVD резолюции. Системата също така включва и защита на данните, която предотвратява пресичането и изменянето на процеси от графичния или централния процесор. Нещо повече (!) – разполага и с допълнителна система за автентичност, която ще отговаря за проверката на драйверите, а драйверите – за проверката на ускорителя. Чудно, за колко ли време ще бъде хакната? :-) – WGF 1.0 е също нова API, чиято функционалност е базирана на D3D9, но все пак с минорни промени и иновации (понякога може да я срещнете като D3D9.L, но аз предпочитам да я наричам D3D9+). От програмна гледна точка API-то е различно от това на D3D9, и то в много аспекти, включително по-лесното управление на системните ресурси, но графичните инструкции си остават същите, при идентична гъвкавост и функционалност с тази на D3D9. Ето защо WGF 1.0 е предпочитан в разработката на приложения. – DWM/Avalon – надстройка на WGF 1.0. Това е графичен прозорец API и DWM (Desktop Window Manager), който е напълно различен от всички предишни версии на Windows – от самата постройка на прозорците до рендването им в реално време. Сега, както е в Unix (X-Windows), всяко приложение се рендва в собствено графично пространство, което е напълно изолирано от виртуален буфер и досег до други приложения. А DWM е отговорен за финалното рендване на тези прозорци, техните движения и сортиране дори. Какво означава това на практика? Без повече “увисвания” на системата при отваряне на приложения, без падане на производителността, когато се преминава от една резолюция в друга, без повече досадни и изнервящи чегъртания по хард диска по една или друга причина... Лично на мен това ми стига, но дали всичко ще работи в действителност? Други нововъведения във Vista – Инсталирането на чисто се е превърнало в ритуал за много потребители, когато започнат да усещат, че операционната им система е започнала да става много бавна след изминали няколко месеца. Всеки, който има десетки ненужни програми, набили се в system tray-а, знае за какво става въпрос. Vista ще има набор от автоматични функции, включително дефрагментация, извеждане на често използваните програми в паметта и performance control pane. “Ключът”, разбира се, ще е откриването и премахването на ненужните програми, включително spyware. Сведенията са скептични, но поне можем да се надяваме системата да изкарва така повече от някой друг месец. – Freeze Dry – предоставя възможност всички работещи в момента функции и отворени документи да се запазват след рестарт или инсталиране на автоматичен ъпдейт. На всички ни е познат досадният проблем със загубата на данни при една такава ситуация. Новото приложение ще записва автоматично данните за всички отворени приложения и документи в моментите на престой или малка натовареност на компютъра. – WinFS – след файловата система FAT 32, след файловата система NTFS идва новото поколение WinFS. Първоначално Бил Гейтс обяви новата файлова система за част от Windows Vista, но наскоро се оказа, че двете ще се появят отделно. Това разделяне подхранва предположенията, че разработката на Vista е изправена пред трудности. WinFS ще е достъпна за абонатите на Microsoft по тяхната програма за сътрудничество с разработчици. Това дава възможност гигантът да тества различни компоненти от новата си система отделно. По този начин те могат да бъдат доработвани и дори да бъдат изоставени и заменени с други, без това да застрашава целия проект. Така разработчиците на програмни приложения, чиято работа често е тясно свързана със софтуера на компанията мастодонт, ще могат да дават мнения и препоръки за отделни компоненти на Windows Vista. А що се отнася до това какви точно промени ще въведе WinFS, все още няма изнесена официална информация. – Aero темата – в бета 1 изглеждаше доста приятно. Аеро-то е по-лекият 2D потребителски интерфейс, който се явява нещо като усъвършенстван стил на XP. Чак в Beta 2, която ще излезе по някое време (в началото на 2006-а, евентуално), ще видим и новия 3D интерфейс, който, както ни обещават, ще бъде революционен. – Internet Explorer 7 – новата версия трябва да се зарежда доста по-бързо от предшественика си и дори да има преднина пред Opera и Firefox – в бетата нямаше подобно бързодействие, да се надяваме, че във финалната версия ще го има. IE 7 има интегрирана възможност за директно търсене в MSN (избрано стандартно), Google, Yahoo и други търсачки (както е във Firefox) и ще има табове. В бетата имаше и поддръжка за RSS Feed-ове, особено полезна за хората, следящи редовно предимно информационните сайтове. – Сигурност. Във Vista е планирано да се направи много в сферата на безопасността: от функциите за изолиране на достъпа до мрежи и блокиране на браузъра до достъпа до защитени ресурси и средства за противодействие на вредоносни програми. За безопасността самия Бил Гейтс казва: “Предварителните ни изследвания показват, че Vista ще помогне да бъдат доста редуцирани разходите за администриране и управление на компютрите. Ще се понижат разходите по безопасността, администрирането и поддръжката на операционната система. Ефектът ще бъде сравним с този, реализиран при появата на Windows 95 преди десет години”. Това вече сме го чували неведнъж... Но дали дългият производствен процес (вече четвърта година) ще окаже благоприятно влияние? В заключение И така, ако теглим чертата на информацията, изложена до момента, стигаме до няколко много интересни и обнадеждаващи извода. Първо, стартирането на приложения под Windows Vista ще е с 15% по-бързо, отколкото при Windows XP. Зареждането на самата операционна система би трябвало да се ускори с 50%, а излизането от standby режим да става за не повече от 2 секунди. За инсталиране на програмни пакети ще са необходими наполовина по-малко рестартирания на компютъра... Всичко това звучи прекрасно, а на нас ни остава да чакаме втората публична бета (която трябва да се появи някъде в началото на следващата година), за да разберем дали тези цифри ще видят реализация и на практика.

Статията е от computers.bg




0 Коментара


Все още няма коментари.

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!


Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.


Вход