Премини към съдържанието

Орлин Баев

Потребител
  • Публикации

    51
  • Регистрация

  • Последно онлайн

Харесвания

20 Добра репутация

6 Последователи

Всичко за Орлин Баев

  • Титла
    Редовен потребител

Информация

  • Пол
    Мъж
  • Интереси
    Когнитивна наука, психотерапия, психология, психология на религията, сравнителна религия, йога, майндфулнес, творчество - писане, театър..., природата и величието на живота, красотата

Контакти

  • Twitter
    orlinji
  • ICQ
    0
  • Интернет сайт
    http://orlin.bravehost.com

Последни посетители

9477 прегледа на профила
  1. Това е наболяло важна за Б-я тема! Първо, с бакалавърска степен не си психолог. Поне магистърска, а още по-добре докторска степен вече те правят легитимно психолог. Дружеството на психолозите в Б-я скоро ще внесе пак проект за закон за психологията - нещата стават все по-ясно очертани и определени. На запад например само докторите по психология имат пълния спектър от функционални/ работни възможности! и тук ще стане така, по-скоро или по-късно, но със сигурност! Второ, какво да правя като психолог, питаш!? Зависи ти какво искаш да правиш! Можеш да бъдеш един училищен психолог. Можеш да бъдеш клинично насочен болничен психолог. Можеш да си офис психолог, специализиран в тестове, подбор на кадри и прочее... Можеш да си психотерапевт! Обучението като психотерапевт обаче се случва обикновено в три-четири школи успоредно, като във всяка от тях е по 5-7 години. И се плаща - доста! Какъв психолог да си? Зависи какви качества имаш - накъде те тегли, какво можеш, за какво ставаш! Можеш и политически психолог да си - това е официален клон на психологията... Можеш и един преподавател по психология да си. Ако си завършил когнитивна психология и си специализирал в когнитивна невронаука, можеш да си изследовател на неврологичните процеси, в които психиката се формира. Можеш да си когнитивен психолог, експериментално и научно изследващ психиката! Възможностите са наистина много и психологията тепърва ще се утвърждава в Б-я! И вече го прави! Уважението към психолозите и към професията ни зависи от нас самите! Затова сега се вдигат стандартите, прокарват се закони, лицензирания и т.н. Дали има реализация като психолог? Зависи от теб! Както навсякъде, завършили има много, практикуващи по-малко! А истински способни и можещи още по-малко! Психологията специално е не само набор от познания и умения, но и призвание! За да си добър в практикуването и, е нужно да имаш това призвание! Когато го имаш, съчетано с много, наистина много знания и опита на уменията, тогава реализацията е естествено следствие! Желая ти успехи!
  2. 17th International Summer School in Cognitive Science NBU, Sofia, July 5-17, 2010 Courses Shimon Ullman (Weizmann Institute of Science, Israel, David Rumelhart Prize winner) –High-Level Vision: Recognizing Objects and Natural Categories Arthur Markman (University of Texas, Austin, USA) – Decision Making Jesse Bering (Queen’s University, Belfast, UK) – Cognitive Science and Religious Intuitions: A Developmental Perspective Boicho Kokinov (New Bulgarian University) – Analogy and Cognition Maurice Grinberg (New Bulgarian University) – Dynamic Systems Approach to Cognition Rick Altman (Brandeis University, USA) – Cognitive Engineering: Technology in the Middle Participant Symposium In addition to the courses, the participants can present their own doctoral projects and or results from their research. Submit a two page abstract. Participation and Fees Organised by the New Bulgarian University Endorsed and Sponsored by: * the Cognitive Science Society and * European Society for Cognitive Psychology (ESCoP) Application: apply as soon as possible – applications will be processed on first-come-first-served basis as long as there are available positions. New Bulgarian University Central and East European Center for Cognitive Science e-mail: [email protected] Web page: http://nbu.bg/cogs/events/ss2010.html Такса за български участници: 30 лева за цялата школа! Благодаря на организатора и вдъхновителя на лятната школа и ръководителя на българската програма по когнитивна наука Бойчо Кокинов за символичната такса за българи! Една реална такса за участие в международна двуседмична школа, представяща топ рисърч в областта на човешкото познание, е в размер на няколко хиляди евро...Благодаря за предоставянето на свободен достъп до върха на научното познание в областта на човешката когниция!
  3. Преди само сто години човешкото население по глобуса е било 1-2 милиарда. Преди само двеста-триста години видът на "голата маймуна" е наброявал не повече от милиард. Преди само хилядолетие или две популацията на тази по-малко космата маймуна със специализирана лява мозъчна хемисфера в обработката на знакова информация е била не повече от 200 милиона. И по-малко! Голата маймуна обаче с помощта на тромавото си специализиране в логическото експлицитно лявохемисферно процесиране на информацията варварски завладя света. Тази гола маймуна се е самообявила за топ вид на планетата, която дори не е напускала. Голата маймуна най-брутално (в превод означава животински) избива ежедневно цели животински и флорални видове. Иззема им тероторията, храната, гаври се със съществуването им. Плешивият примат все повече губи връзка с единството на цялата природа, с екологичното равновесие, със сърдечната когниция и равновесие! Този плешив ейп расте по количество лавинообразно. Не и по качество! Двуногата плешива маймуна нарича себе си разумна. Но делата и показват обратното! Всред човеците има прекрасни екземпляри. Хора, които освен с логика, се отличават и с онази фина духовна интелигентност, която засега се мери единствено по делата. Съпреживява се, живее се, резонира се с нея, без да може да бъде измерена от засега примитивните до болка методологични средства на когнитивната наука и експериментална психология и невронаука. За жалост, процентното съотношение между подобни действително разумни човеци и тълпата от двуноги примитивни примати е в огромен ущърб за разумните човеци. Тълпите от двуноги примати по качеството на житейското си осъзнаване, цели и начин на живот принципно не се отличават с нищо друго от хиените, лешоядите и носорозите освен по логическото си знаково процесиране. Тази логическа специализация на част от мозъците им обаче единствено им помага за далеч по-бруталното от тов ана кой да е животински вид поведение. Качеството на човечеството изобщо не корелира с количественото му увеличаване в геометрична прогресия - по-скоро обратното. Човечеството продължава да живее един много откъснат от планетарната и вселенска разумност живот. Продължава да оскотява все повече - благодарение и на технологиите си, които в сърдечно съзнателни ръце биха могли да бъдат прекрасни оръдия за развитие на расата ни. Това човечество, тънещо в мрака на егоцентричността, тщестлавието на егоизма и колективната импотентност на "аз и мое", продължава да изтезава един друг. Във войни между нации. Във войни между съседи, Във войни междуличностови, емоционални, вербални, ментални. Това маймуноголо човечество нарича братята си биологични видове от глобуса си продукция. Разполага с плътта и животите им по изумително жесток и брутален начин. Много от останалите биологични видове на малкия ни глобус са изключително интелигентни. Притежават силна памет, внимание, образно мислене. Притежават пълна идентичност с емоционалния живот на самата гола маймуна-човек. Единствената разлика между много от жителите на тази синя планета (т.н. животни) и голата маймуна се състои в еволюционния им избор на едно по-цялостно процесиране на информацията и по-естествен, резониращ с природата на планетата и тази на вселената живот. Висшите бозайници притежават висши когнитивни функции, с много малко различаващи се от тези на голата маймуна. Просто еволюционно са избрали друг път. Логиката, с която толкова се гордее съвременният ейп човек, по съществото си не е нишо повече от един инструмент за индиректно, опосредствено изучаване на света, едно продължение на пръчката и камъка, в годините превърнали се в двоични компютри. Тази двойнствена логика е инструмент, служещ за отстранено анализаране, дисекция на контекста - за логическото му "нарязване", което всъщност представлява анализирането. Има го обаче всеки джобен калкулатор и компютър. И ако това ни прави човеци и е най-висшата човечност, спокойно бихме могли да продължим да режем и сечем природата и животинските видове - това и правим... Логиката е бездушна, безчовечна. Тя е добър инструмент в ръцете на цялостната човечност и духовна интелигентност, докато не се превърне в бездушието на собственото си възвеличаване. Съвременното човечество се кланя на сухата бездушна логическа наука, която отхвърля всичко освен роботската логика. С което редуцира човечността до жалката бинарна логика. От този примитивен сляп и плосък материализъм произлизат повечето беди на съвременното човечество. Бидейки фиксирани в такъв бездушен плосък разум, единственото което остава след духовната ни кастрация (осъществена от плоската логика), това са нагоните. Нагоните, които примесени с безсърдечния, откъснат от сърдечната цялостна интелигентност интелект, превръщат голата маймуна в истинско чудовище. Чудовище, което спокойно унищожава събратята си животински видове, флората и ... собствената си цялостност и човечност. Едно все по-оскотяващо и жестоко, все по-подивяващо чудовище. Щом според редуциращата ни до биороботи "научна" логика сме просто въглеродни процесори на информация, за какво да бъдем добри един към друг? Защо да правим добро, да се обичаме, помагаме, да имаме милосърдие и сърдечна връзка едни с други, с другите видове, планетата и Вселената? Та, според плоската ни наука, това е просто "магическо мислене", което спокойно може да се дисквалифицира, скопено от бездушния механичен инструмент на логиката. Можем да бракониерстваме все по дивашки, да убиваме делфините, китовете, слоновете и какво ли не... Всъщност според мен превъзходството на бинарната логика пред еволюционно различния избор на едно по-свързано с природата процесиране на информацията, е съмнително. Дали ние, голите маймуни, сме по-съвършени от едни слонове или делфини, това е силно съмнително. По-съвършени за кого, освен според собствената си субективна преценка? По-манипулиращи контекста, да. А дали такава насочена навън когниция е единствената възможност за еволюция, това е въпрос! Дали механизацията на усъвършенстваните "пръчки", тоест техниката, е показател за прогрес? Според кого? Според чия отправна точка? Може би развитието е възможно и в други направления -например когниция, насочена навътре, опознаваща себе си. А оттам и цялата вселена. Един "зомбиран" от съвременната насока на мисълта учен не би разбрал такава посока на разсъждение. Което ме кара само да се усмихна... Човеците се увеличаваме все повече. Неконтролируемо, като въшки, като чума за планетата - такова е поведението ни... Избиваме по особено жесток и безцеремонен начин останалите разумни видове на планетата си, оскотяваме все повече, подпомагани от бездушната си наука. Наука, от чието беземоционално ниво на студена бинарна когниция тръгва лавината на моралната ни все по-голяма нищета и човечно сърдечен регрес. Разбира се, говоря като цяло. Има прекрасни люде, сърдечно свързани с цялото, с целокупния живот. Но са по-малко от другите, двуногите все по-подивяващи като човечност, макар и логични голи маймуни. Имаме ли право с безконтролното си размножаване да изземаме безжалостно ареалите и животите на събратята си разумни видове? Не мисля! Как да проконтролираме раждаемостта? Има правени проучвания - съществува пряка корелация между образоваността и понижаването на раждаемостта. Образоваността обаче според мен е нужно да бъде освен рационално развиване на логичното мислене и трупане на информация и развиване на сърдечната интелигентност! Пишейки това, в мен отново се появява визията за една различна земя, едно друго човечество. Живеещо в хармония с целокупния живот и природата човечество. Имам тези сърдечни и образни визии от малък ... Боли, когато ги сравниш с оскотяването на човечността наоколо... Сърдечната когниция, свързана с целокупния живот дава един вътрешен прозорец към вечността. Като фина газела всред носорози обаче, постоянно бива тъпкана от грубостта на света наоколо. Макар и да възкръсва като жар птица! Знам, че точно в Б-я има проблем с раждаемостта - поне измежду по-беличките българи... Пиша обаче в глобален план. Как да се контролира раждаемостта? А трябва ли да се контролира? Какви мерки? Кога и къде?
  4. Дали има нещо общо с НЛП? Когнитивната наука изследва дълбоките психични процеси - съзнавани, несъзнавани и т.н. Прави го изцяло експериментално и твърдодоказуемо, проследимо и много стабилно. Авторите на НЛП, както и съвременните му разпространители са интелигентни хора. Главните фигури в НЛП са американци. Когнитивната наука е родена и се развива най-мощно именно в щатите. Та - нлп-истите определено черпят идеи именно от когнитивната наука. Това са моите наблюдения! Например компютърната метафора, изследванията за паметта, с които се обосновават, за вниманието и мисленето и т.н. Тоест нлп-истите определено ползват теоретичните и на по-абстрактно ниво открития на когнитивната наука. Макар и да го правят полугласно! Директно обаче самата когнитивна наука няма нищо общо с НЛП. НЛП-истите ползват теоретичните открития и параметри на когнитивната наука и ги ползват в контекста на приложната психология на общуването (каквато психология всъщност представлява нлп). Разбира се, да се каже, че нлп е нещо ново и оригинално, би било невежество. Авторите му доста явно си ползват знания от всякакви източници, обличат ги в различни терминчета и ги пускат на пазара на разговорната хипноза на влиянието. Ползват постановките на когнитивната наука. Но и на духовните учения, на психологията и т.н. Ценното е, че правят с тези преоблечени в различна терминология знания една добра компилация, която наистина работи. Работи при терапия на тревожни разстройств анапример, но и в бизнес комуникацията и къде ли не! Така че във въпросното крадване и компилиране на нлп-истите лошо няма - ако се погледне от добрата страна и си позволим да подминем твърденията за преоткриване на топлата вода! Защо са тези науки ли? Ами например, за да можем сега да си пишем през стотици километри разстояние. Защото имаме нагон за творчество и развитие, затова!
  5. За да бъдат премахнати изцяло, е нъжна дългогодишна работа по характера! В психотерапията обикновено се работи няколко месеца до година, рядко по-дълго. през това време се свършва основната работа и се дават подходящите насоки за самостоятелна работа по психиката - самонаблюдение, самоосъзъзнаване, подход към мислите и емоците... В самостоятелната работа чудесна роля има и автохипнозата със запис на сесии с терапевта, както и практиката на съзерцание (майндфулнес, медитация).
  6. Лекува се чрез когнитивно поведенческа терапия и хипнотерапия. Тя включва анализиране, осъзнаване и промяна на характера и несъзнаваните когниции, които предизвикват натрапчивите мисли. Анализът е бърз и структуриран, защото терапевтът вече е иал опит с хора с подобни проблеми и знае, че основните параметри на психиката им много си приличат. Трайната промяна изисква иенно работа върху псиичня механизъм, вредната програма зад нарапчивостите. Тя е паразитна и излишна и може да бъде сулимирана до адаптивна, гъвкава и щастлива психика. Много ефективна е хипнотерапията: десензитизацията, директният сблъсък със страха и разтварянето му! При хипнотерапията моделирането на психиката е по-директно и дълбоко!
  7. Някои хора наистина имат дарбата да спят дълбоко и само няколко часа сън им стигат. Те са щастливци! Хроничното безсъние обаче е нещо наистина много болезнено, сериозно увреждащо здравето и психосоциалното функциониране. Особено ако се носи дълги години! То буквално "пие" човека, изсмуква потенциала му чрез невронното и ендокринното претоварване, което причинява. Често непреживелите хронично безсъние, пък били те и лекари или психотерапевти, ще дават съвети за релаксация, за отпускане на съзнанието (медитация) и т.н. Това са добри съвети и в добра насока. Но често дори релаксирайки се, дори лягащ си спокоен и щастлив, инсомниакът или заспива трудно, или се буди в три през нощта (примерно) или има крайно плитък и некачествен сън. Поведенческите терапевти насочват към обуславяне на навик за сън - лягане в определено време, отпускащи упражнения преди лягането, които мозъкът се научава да свързва с последващ сън, използване на леглото само за сън... Това също са полезни насоки и в правилна посока. При някои са достатъчни. При други обаче безсънието продължава да бъде задействано и поддържано, дори външните психични слоеве да са чисти. Зад тях има една генерализирана тревожност, която кара мозъка (или обратното, мозъкът я задейства) да застане нащрек, включва се едно базисно напрежение, което стартира инсомнията. Интересното е, че това базисно напрежение е колкото психично, толкова и неврологично и достъпът до него и промяната му никак не е лесна. Защото то е базова характеристика на личността. Моите наблюдения (извън гореспоменатите техники и методи) са, че това, което наистина действа при безсъние, е: - Редовен и качествен сексуален живот - наистина редовен, ритмичен, с качествени, силни и продължителни оргазми. В тази насока чудесна е практиката на свещена сексуалност, при която оргазмът се овладява и култивира. Сексът, а още повече свещената сексуалност водят до директни биохимични, неврални и психични мощни промени. Сънят се нормализира. - Хипнотерапия - опитът ми показва, че аналитично ориентираните терапии практически нямат достъп до по-дълбинните психични пластове. не че са лоши, просто е факт. В тази връзка много по-подходящ е структурираният, много по-кратък и систематичен анализ на когнитивната терапия - това има място. Но при сериозно и упорито безсъние не е достатъчно! Хипнотерапията разкрива достъп до психични, а и мозъчни състояния и режим на функциониране, много близки до съня (но тук съзнанието е будно). Хипнозата може да се нарече "водено осъзнато сънуване', "воден транс" (нека думичката не плаши - това е просто едно приятно потъване във вътрешната субективност), "водена медитация"... При хипнотерапията се прониква по-дълбоко, а въздействието е далеч по-мощно и ефективно. Разбира се, за да работи, е нужна кооперация, желание за случването и, съдействие в научаване ролята на хипнотизиран. Защото това съдействие е само отговор на собственото очакване за здраве и получаване на помощ, а терапевтът е седнал там, за да помогне. Иска се доверие и вяра, за да е ефективна хипнозата - тогава безсънието си отива! Вярата е преди всичко вяра в себе си, а терапевтът е виждан само като помощник на нас самите! - Спиране на кафето, практика на йога, дишане, автохипноза (медитация), спорт, работа върху характера и промяната му в толерантен, по-мек и благ, приемащ и мъдър такъв. Едно доверяване на мъдростта на живота и хората (дълбоката, зад външните роли и маски). Смекчаване резкостта на движенията, походката и речта и превръщането им в по-плавни, нежни и спокойни, малко по-забавени, но пълни вместо с невротичност, с мекота и релаксация - това е една динамична релаксация, динамичен тай чи чуан в ежедневието. Говорът по-бавен и релаксиран. Едно често осъзнаване на тялото и съзнателно "смъкване" на напреженията в диафрагната, раменете и врата, цялото тяло.
  8. Личният избор е най-важното нещо в живота ни - според мен! Но при едно дете преди седем годишна възраст, а дори след това, че и до 21 год., съзнанието, което прави този избор е в процес на оформяне.
  9. В древността е имало реално насилие - а сега още повече. Сега гледането на военни или мафиотски екзекуции се показва вместо само на живо, по цял свят - чрез техническите средства. Насилието сега е и в качествена и количествени граници по-голямо от всякога в историята. А това да кажеш, че детето си е виновно не е най-точното умозаключение според хиляди и хиляди проучвания в детската психология. Вярно, че децата с аразлични и си имат предиспозиции. Но огромната част по тяхното оформяне и насочване зависи именно от родителите - още от пренаталния период. А след това идва и обществото, което сега е с тотално преобърнати ценности. Както и да е - нямам нито желанието, нито времето за празни приказки. Бъдете здрави!
  10. Имало я е и в Египет... Но тогава е нямало 24/7 кабеларки с нон стоп филми с насилие, които сугестират. Нямало е дори електронни игри с убиване. Играта на войници да речем е къде къде по-безобидна от ел. игрите - при нея има връзка с реалните други деца и правене на разликата между играта и реалността. Има и развиване на партньорство, толерантност, такт, прощаване, че и човечност. При игрите обаче има грубо убиване - а мозъкът и т.н. несъзнавано не правят разлика между вуртуалната и твърдата реалност. Сега агресията и насилието са директно раздухвани, а в човечеството тече едно ясно наблюдаемо оскотяване. Въпреки развиващата се техника или по-скоро с нейна помощ (тя е неутрална, но ползването и е много манипулативно и деградиращо насочено). Не съм много сигурен, че малките деца сами избират кой пример да следват... От родителите зависи много! Сега обаче има и трети родител - компютърът, с неговите игрички и интернет, телевизията и т.н. някой по-горе е писал, че в Япония насилието е по-малко, въпреки че от там идват игрите с кървища. Не съм сигурен, че е по-малко. Японците са много перфекционистична нация - а тази характеристика ражда именно садизъм и мазохизъм. Япония има много високо ниво на самоубийствата, свръхвисоко ниво на тревожността и депресивността. Анимациите им са само симптом... Разбира се, че не само игрите и филмите са причината обаче. До голяма степен причината е в цялата социална система, която все повече обръща пирамидата на ценностната система с главата надолу. Духовността, моралът, човечността, любовта (не чукането), сърдечността, братството и т.н. остават някъде маргинално, а фокусът все повече се центрира в едно примитивно дивашко его центриране на аз и мое. Кой учи децата, че всеки е свързан с всеки и че 'каквото правиш другиму, на себе си го правиш..."? Една вътрешна откъснатост! Как би могъл някой да причини болка на друг ако има тази сърдечна свързаност и я преживява директно? Или поне да знае за нея и да е убеден в съществуването и. Защото я има! Такива ми ти нещица ...
  11. В атачмента прикачам файл с информация за семинарите. Насочени са към широг кръг целева група, към всеки! broshura_Liatna_shkola_2009.doc Plakat_LS09n.pdf programa.DOC
  12. 16th International Summer School in Cognitive Science NBU, Sofia, July 6-23, 2009 Courses Week 1: July 6-12 Michael Spivey (Cornell University, USA) – Embodied Cognition Edward Necka (Jagellonian University, Cracow, Poland) – Individual Differences in Cognitive Processes David C. Noelle (University of California, Merced, USA) Computational Cognitive Neuroscience Week 2: July 13-18 Rob Goldstone (Indiana University, USA) - Collective Behavior Boicho Kokinov (New Bulgarian University) – Analogy and Cognition Week 3: July 19-23 Adele Diamond (University of British Columbia, Canada) – Prefrontal cortex executive functions: Genetic and environmental influences and clinical implications Roger Thompson (Franklin & Marshall College, USA) – Comparative Approaches to Cognition: Knowing Other Animal Minds Tom Ward (University of Alabama, USA) – Creative Cognition in Real and Virtual Worlds Schedule Participant Symposium In addition to the courses, the participants can present their own doctoral projects and or results from their research. Submit a two page abstract by April 30th. 2nd Analogy Conference Participants in the Summer School will have the unique chance to participate in the 2nd Analogy Conference without further costs. All main researchers in the field will be presenting at that conference. Participation and Fees Organised by the New Bulgarian University Endorsed and Sponsored by: * the Cognitive Science Society and * European Society for Cognitive Psychology (ESCoP) Application deadline: May 1st, 2009 Scholarship available, kindly provided by the Cognitive Science Society. Click here to apply. New Bulgarian University Central and East European Center for Cognitive Science e-mail: [email protected] Web page: http://nbu.bg/cogs/events/ss2009.html - КЛИК ................................................................................ . Таксата за участие за българи са наистина символичните 30 лв. За сравнение на чужденците участието в школата им струва около 3000 евро. На школата се събират обикновено между 70-100 души, като поне 50% от тях са от ... цял свят: американци, англичани, западно европейци, руснаци, азиатци, австралийци и т.н. Останалите 50% са българи. Лекторите представят последните резултати от научния рисърч в когнитивната наука, тоест в психологията, невропсихологията, кибернетиката и програмирането на изкуствен интелект, мисленето, паметта, когнитивната психопатология, аналогията и т.н. и т.н. Презентациите на лекторите са на английски език. Всеки желаещ може да се включи в "малка група" - обикновено от 5-10 души, водена от някой от лекторите и да разисква практическите приложения и идейни насоки по дадената тематика. Горният дедлайн е за участниците лектори. За слушатели няма краен срок на записване. Записването става в стая 401, корпус 1 на НБУ. Споделям тази информация, защото тази школа определено е най-важното, което се случва в областта на психологията в България и затова бих искал да се чуе за нея! Орлин
  13. Има наистина много в нета за биполярното разстройство - на български и английски и вие сигурно сте чели. Нерядко се диагностицира късно, защото е бъркано с униполярна депресия или шизофрения. Накратко, нещата са много индивидуални. Зависят от тежестта на епизодите, продължителността им, времето на ремисиите, наличието или не на халюцинации и степента на когнитивните изкривявания - налудности. Изследванията показват, че при около 40% от пациентите с БР то се хронифицира, а при останалите с помощта на медикаменти и психотерапия настъпва възстановяване. Но, дори и при хронично БР много може да бъде направено. Човекът може да се научи да усеща добре настроенията си и в съответствие с това да повишава или намалява приема на медикаменти - под контрола на психиатъра си, разбира се. Психотерапията, най-вече когнитивно поведенческата, при наличие на мотивация от страна на пациента, може да помогне много. Човек се научава да осъзнава собствената си психика - връзката и с реалността и задействаните когнитивни схеми, защитни характерови модели и поведения и когнитивни изкривявания. Научава се да бъде един добър супервайзер на самия себе си, да застане в позицията на метакогнитивно наблюдение, във вътрешния си център. Това самоосъзнаващо наблюдение постепенно оформя един все по-стабилен вътрешен център, който в течение на времето се разширява - все по-устойчив и спокоен. От неговата позиция пациентът се учи с помощта на разума и съзнателния оптимизъм да неутрализира депресивните си когнитивни схеми и характерови реакции. В течение на времето тази практика се автоматизира и цялат апсихика на всички нива постепенно се променя, препрограмира. При БР това разбира се изисква време, а пълна гаранция няма, тъй като участие имат и мощни мозъчни/ биохимични процеси. В по-напреднал етап от терапията роля има и медитацията, сега наричана на запад в школите по психотерапия майндфулнес (пълносъзнателност). Ето по тази тема. Използват се и дихателни техники и визуализация за директна работа на емоционално образно ниво - дишането специално влияе и чисто телесно и практикувано редовно помага много. Може много да се постигне и изследванията сочат, че психотерапията и медикаментозното лечение е нужно да вървят ръка за ръка. В Б-я често проблемът при дългосрочната терапия е финансов, тъй като държавата не поема и стотинка, за разлика от практиката в развитите държави. Ето сайт с психотерапевти от цялата страна.
  • Разглеждащи това в момента   0 потребители

    Няма регистрирани потребители разглеждащи тази страница.

×
×
  • Добави ново...