Премини към съдържанието

Препоръчан отговор


Здравейте и честит празник на именниците ! Искам да попитам дали знаете къде мога да се запиша на курсове по фотография ? Аз съм от София,а брат ми от Перник - и двамата искаме да ги посещаваме .. Някой да познава такива школи ?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

публикувано (редактирано)

Защо сте решил, че трябва точно да посещавате курсове и какво очаквате да научите от тях? Имам нещо предвид със зададения въпрос, но е хубаво първо да отговорите.

Редактирано от gothicrock (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Всъщност не знам .. Смятам,че по този начин ще науча основните неща .. Нямам си хоби,а трябва да правя нещо - не мога да рисувам,не мога да творя поеми.Мога само да играя в театъра,но една пиеса се подготвя за около 4-5 месеца и ми е скучно.Искам да правя нещо полезно

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Всъщност не знам .. Смятам,че по този начин ще науча основните неща .. Нямам си хоби,а трябва да правя нещо - не мога да рисувам,не мога да творя поеми.Мога само да играя в театъра,но една пиеса се подготвя за около 4-5 месеца и ми е скучно.Искам да правя нещо полезно

Да разбирам че сте актьор или учите за такъв? :rolleyes:

Защо не пробвате сам да научите тези неща, щом ще е хоби? Можете да ползвате интернет или да си закупите съответната литература. Просто имам известни съмнения, че можете да намерите сериозен курс. Общо взето, ви трябват две неща:

1. Фотографска техника - тя се занимава с техническите аспекти на заснемането и обработването на фотографиите, както и със спецификата на самата техника, която ползвате.

2. Фотографска естетика - тя се занимава с композицията и съдържанието на самата снимка (фотография).

Хубавата снимка става благодарение на второто - първото е само инструмент.

(Аз имам притеснения доколко ще ви научат на второто.)

Вижте и другите какви съвети и насоки ще ви дадат, но просто имайте предвид и тези неща.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Много Ви благодаря .. Може би ще се обучавам сам.И няма да се съобразявам с преподаватели.. Часове и пр.


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Аз препоръчвам да се намерят книги от шейсетте и седемдесетте години. Там нещата са описани как да кажа...все едно си караш шофьорски курсове на Жигули,Москвич или ГаЗ 53. Не е модерно, но е доста трудно понякога и опасно. Там научаваш всички основни неща, както и това, че шофирането доста често изисква и сила. Търсил съм съвременни книги в нета за фотография, но честно да си кажа, всичко е написано просто за един прозорец от 3-4 години, каквато техника е била модерна на тоя етап. Старата школа не се намира или ако се намери, всичко е завоалирано с английски термини, които лично на мен са доста непознати. Има си доста добри и разбираеми български аналози. Навремето съм ходил на няколко курса по фотография. Единия се ръководеше от някакъв фотограф от централното фото, а другия от един наш даскал по физика - ентусиаст. Да, ама тогава освен да снимаме се налагаше и сами да си проявяваме филмите и копираме снимките. Общо взето и тогава не си заслужаваше много, защото ни учеха главно на техническата страна от нещата. Навремето и се налагаше да знаем това, защото не всеки можеше да хване някаква сапунерка и да снима. Тогавашните сапунерки се казваха Смена и въпреки аналога със сегашните, не бяха лъжица за всяка уста. Поне малко се налагаше да прочете човек, за да направи поне една снимка :) Пожелавам ти успех в начинанието. За мен фотографията е главно изкуство. Иначе няма смисъл от занимание с нея. Всеки може да щрака напосоки, но малко са хората, дето наистина правят нещо стойностно. А ако искаш да разбереш нещо и за професионалистите, може да погледаш National Geographic. Там често дават репортажи за ежедневието на техните фотографи.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ето още малко по темата:

http://www.photosynt...bg/?article=238

Интересни курсове.

Само не е ясно лекторът какво е завършил, че да изнася курсове. :rolleyes:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Интересни курсове.

Само не е ясно лекторът какво е завършил, че да изнася курсове. :rolleyes:

В България никой не работи това, което е завършил. Нямам си на представа, какво е завършил, просто търсейки един фотоапарат, попаднах на тоя така да се каже курс. И аз никога не съм работил това, което съм учил, но това не ми пречи да съм компетентен в това, което работя сега. Май вече станаха 13 години. 13 години практика срещу един семестър специализация...малко е смешно, нали? Защото вярно, че имам 5-6 професии с гръмки имена, но реално имам по десетина часа обучение по това гръмко име. Само едно примерче от това, което специализирах - спътникови и оптични комуникационни системи. Та даскала ни извади 2 тома от по 1000 страници, по които се учи в американските университети. Всичко това трябваше да ни го предаде за два часа и човека просто ни продиктува 2 страници, а ние си ги записахме. Това е.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

В България никой не работи това, което е завършил. Нямам си на представа, какво е завършил, просто търсейки един фотоапарат, попаднах на тоя така да се каже курс.

Аз не съм го написал като нападка срещу теб. ;)

Просто казвам какво липсва като информация - когато човек търси курсове за определено нещо, трябва да знае какво да гледа, за да е сигурен, че ще получи това, за което си е платил, какъвто е и случаят в тази тема.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Аз не съм го написал като нападка срещу теб. ;)

Просто казвам какво липсва като информация - когато човек търси курсове за определено нещо, трябва да знае какво да гледа, за да е сигурен, че ще получи това, за което си е платил, какъвто е и случаят в тази тема.

Аз не го и приех като нападка :) И аз се чудя, къде изобщо се изучава фотография. Защото според някои, това не е изкуство. Значи, едва ли ще приемат фотографията на сериозно в някой университет. От друга страна, при фотографията боравим със сложна техника. Хората на изкуството и хората на техниката са два, съвсем различни типа хора. Малко не ми се връзват нещата. Сещам се, какво бе удивлението ми, когато изучавайки телевизионна техника разбрах, че всъщност аз не мога да работя в телевизия като журналист и че това били съвсем различни неща. Затова и се записах на курсове по журналистика при една телевизионна водеща. Изобщо си нямам представа какво пък тя е завършила, ама явно си разбираше от репортажите ;) навремето бях безработен доста време и се хванах на първия курс за брокери. Бях гледал по телевизията разни сериалчета за тия хора, но реалността както казваш, се оказа различна. Напразно платих 110 лева. След това тая стокова борса така и не може да просъществува и един ден. Тъпа работа, ама човек като е гладен, не мисли много много преди да предприеме някои рисковани действия.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Аз не го и приех като нападка :) И аз се чудя, къде изобщо се изучава фотография. Защото според някои, това не е изкуство. Значи, едва ли ще приемат фотографията на сериозно в някой университет.

Същността на спора дали фотографията е изкуство или не е, идва основно от това, че тя не се вписва в категориите на класическата естетика и основно това за добавената красота. Но тези разграничения отдавна не се използват и фотографията може също да се разглежда като изкуство, в зависимост от това кой снима все пак.

И тук CV-тата на лекторите са забулени в мистерия, но като гледам поне е наблегнато на работата с цифрова фотографска техника, което пак е нещо.

Но в крайна сметка авторът на темата ще избира. :)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Абе курсовете хубава работа, ама човек като не си го е прочел предварително, не става. Както казваш, не се знае какво са завършили лекторите. Това, че може да снимат не ги прави автоматично и добри преподаватели. Затова, нека автора на темата прочете някоя друга книжка, преди да се хвърли на сляпо в тия курсове. Когато аз ходех на курсове, бях прочел доста книги на баща ми и бях проявил стотици снимки. Така материята е по-позната и по-лесно възприемчива. Иначе почват сухите цифри и термини. Човек се чуди, какво изобщо му говорят. И пак казвам. Тия курсове за цифрова фотография са хубаво нещо, само че след като се знае основата на лентовата ( Пардон, филмовата. Никога не съм наричал лентата филм и ми е било винаги странно това понятие).

Редактирано от bildera_ (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

А какъв фотоапарат да си взема ?! Нещо професионално или .. ? Казаха ми,че за аматьори като мен - нещо по-обикновено като Olympus T-100 .. Какво смятате ?>

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

А какъв фотоапарат да си взема ?! Нещо професионално или .. ? Казаха ми,че за аматьори като мен - нещо по-обикновено като Olympus T-100 .. Какво смятате ?>

Има тема за избор на фотоапарат. Прехвърли питането си по тоя въпрос там.

http://www.kaldata.com/forums/index.php?showtopic=2174&st=1540

Редактирано от bildera_ (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

И тук CV-тата на лекторите са забулени в мистерия, ....

Георги Величков е завършил литература в университет и е бачкал във някакво издание като хурналист, юркали са го да отразява разни тъпи събития. Искал е там да снима, ама шефката му не е била съгласна. Що не е била съгласна - тя си знае и аз се сещам.

Бони Бонев е някакъв инженер по нещо си там и снима като чертожник, демек влечат го черните линии и това си е. Снима по сватби за парички, диплома за фотограф просто няма, както и другия литератора и той няма.

И двамата съм ги гледал по телевизията, как се обясняват като госпожички и не ми вдъхват никакво доверие.

Курсовете по фотография служат за да си изкарат по някой лев разни тарикати, самозвани лектори.

Това което разправят на тях, го пише същото в книгите , дето ги има за сваляне за без пари в Интернет. Има и обяснения на видео да гледа човек ако иска, само че на английски.

---------------------------------------

Сега обаче, ако наистина не може да рисува човек, не знам как така като по чудо ще може да проснима.

Трябва първо да се пробва, да провери дали наистина не може да се научи да рисува. Не е задължително да рисува много добре, но самото учене "ти отваря" очите да виждаш по друг начин обектите.

Значи едни книжки по рисуване ще свършат много добра работа.

Иначе ако се търси фотографията като техномастурбаторско хоби, същоящо се от кеф от притежаването на техника и разучаването на техниката и галенето вечер преди да заспи човек на техниката , тогава това хоби няма нищо общо с изобразителните изкуства. По-добре да се ориентира към някакъв моделизъм на малки влакчета или самолетчета и да му е ясно че го влече човъркането, а е скаран с артистичното творчество.

По-голямата част от любителите фотографи се заплесват по разни чисто фотографски модерни техники на създаване на изображения, като погрешно се самозалъгват че това е изкуството. А пък то изкуството не е във владеенето на някаква измислена техника на работа ( например да рисуваш с въглен или шпакла) , ами се състои в изразяването на някакво лично отношение към нещо. Имаш да казваш нещо, показвайки снимка и това е то фотографията.

Публикувано изображение

Публикувано изображение

Публикувано изображение

.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Имаш да казваш нещо, показвайки снимка и това е то фотографията.

Само искам да добавя , че не всеки купил си DSLR фотоапарат става за фптограф ... Не е толкова до камерата - важно е Задснимачното Устройство (т.е. оператора) и това "Да хване момента"

Всичко останало не се учи - то просто се купува

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Само искам да добавя , че не всеки купил си DSLR фотоапарат става за фотограф ...

Не е толкова до камерата - важно е Задснимачното Устройство (т.е. оператора) и това "Да хване момента".

Сега, огледално-рефлексните фотоапарати само ти позволяват в съчетание със светлосилен обектив ( отварящ блендата на ф1.8 ) да се ядосваш много по-малко относно качеството на снимките.

DSLR-а си е просто един инструмент, оръдие на труда, както е например един чук за изчукване на смачкани калници. Фотоапаратът сам не може да избира какво и точно кога да снима.

Различните хора възприемат по различен начин обкръжаващата ги действителност.

Едни забелязват цветовете, пък им бяга яко триизмерността и перспективата. Други пък виждат всичко в подредени линии и често предпочитат да снимат в черно-бяло, защото цветовете им били пречели ( Бони Бонев е от тях). Трети пък въобще не знаят какво и как виждат и следват сляпо всяка нашумяла мода, например като снимат портрет най-важното за тях е как е размазан задният план, пък какво магаре са снимали - това въобще не ги вълнува.

Та когато е мозъчно "кьорав" кантидат фотографинът, тогава разочарованията му са най-големи.

Като не знае човек какво му е интересно да снима, мъката му е гарантирана. Ще сменя обективи и фотоапарати до безкрай и все ще е недоволен.

То си е и да характер де, най-срамежливите и притеснителни личности се насочват към снимане на статични неодушевени предмети - цветя, коли, пейзажи и др. По-малко срамежливите снимат животни в природата или буболечки с макро обективи, щото те животинките не се сърдят че ги снима човек. По-отворените се осмеляват да снимат хора, ама само по концерти или на сцена някаква, където има много щракачи и никой не ги забелязва тях. И на върха на пирамидата, сме ние нахалните безстрашни щракачи, които си снимаме без да се притесняваме и без да ни е шубе че може някой да недоволства. Ето като тоя нахалник, минал е зад оградителната лента, за да снима кмета и карнавалния принц:

Публикувано изображение

.

Редактирано от Belge (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Абе белгиец, много си противоречиш. Хем фотографията не била изкуство, хем трябвало и художници да бъдем. На кое твърдение да вярваме сега? Щото тия, дето не се занимават с изкуство, обикновено са инженери и икономисти.Фотоапаратът е инженерно творение и не виждам как един икономист би се вписал в това творение. И какво те бърка, че художници и инженери ползват фотоапарата? Аз бих ти задал въпроса, защо ползваш автомобил, след като си художник. Какво общо имаш ти с автомобила? Не трябва ли да го ползвам само аз, дето цял живот съм се занимавал и учил това? Или да ти кажа - бягай първо да врътнеш някоя обиколка на пистата или да изчукаш нещо в сервиза, та чак тогава да знаеш как да ползваш това инженерно творение по пътищата. Щото идиоти влизащи в черната хроника всеки ден много. И за да не стават недоразумения, да, ще ти кажа, че имам албуми с мои рисунки като малък. Общо взето в класа си бях доста по-напред от съучениците по тоя предмет, а и баща ми искаше да ме прави художник. Не продължих и сега ако питаш някой ще ти каже, че не съм можел да рисувам. Така е, след като вече 26 години не съм хващал четка. Не съм художник, но това пречи ли ми да снимам? Ами то това си е повече инженерна мисъл, отколкото някаква художествена такава. ПОгледни фотографите от National geographik. Ами те залагат скъпата си техника в някакви капани и дебнат тигъра кога ще пие вода. По-голяма част от заниманието им е да изберат мястото и да изчислят, къде ще пие вода тигъра и по какъв начин ще се задейства спусъка. После правят 10000 снимки и избират 10. Егати изкуството. Това си е направо инженерна мисъл и случаен подбор.

Редактирано от bildera_ (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Понеже се засегна чисто техническият аспект на фотографията, пък темата е за хора, които искат да добият по-сериозни познания, трябва да се спомене, че чисто техническите аспекти започнаха да се преекспонират твърде много, след като дигиталната фотография навлезе много сериозно на пазара. Основната причина тя да навлезе и да измести класическата фотография, е главно възможността фотографията да се масовизира, тъй като, за да се работи с дигитална техника, се изискват по-малко умения; втората причина е и по-ниската себестойност на техниката. Защо казвам тези неща? Най-вече защото преекспонирането на чисто техническите аспекти се прави основно с маркетингови цели. Този, който може да снима, ще прави добри фотографи и със сапунерка, а този, който не може, и за 10000 лева да си купи апарат, пак ще прави недодялани снимки. Така че, който иска да прави добри снимки, да наблегне на техниката на снимане и самите снимки като композиция и естетика, а ако попадне на преподавател, който му казва други неща, да бяга далеч от него. :cool:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Сериозните познания са в старите книги. Човек не вникне ли в самата техника, никакви художествени похвати няма да му помогнат. Иначе, ще си щрака само на Auto и каквото излезе накрая. Обикновено нищо не излиза. Бони Бонев може да обръща внимание на неща като светлина, боке и черно-бяла фотография, но то това е същността да правиш снимка с фотоапарат - светлина, бленда, скорост, чувствителност. Не се ли знаят тия технически неща, за мен фотографът не е фотограф. По-добре да хваща четката и да рисува бръмбарите, дето са в главата му.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Техниката е само инструмент. За една фотография са важни композицията, цветовете/светлината и съдържанието. Просто трябва да знаеш как да ги постигнеш технологично. Но ако нямаш чувство за композиция, никаква техника не може да ти помогне. Между другото, за фотографията е много важно как фотографът възприема света - визуално или абстрактно. Ако го възприема абстрактно, много трудно ще се научи да прави хубави фотографии.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Абе белгиец, много си противоречиш. Хем фотографията не била изкуство, хем трябвало и художници да бъдем. На кое твърдение да вярваме сега?

Ако можеш да нарисуваш нещо, после много лесно ще можеш и да го снимаш същото.

Аз бих ти задал въпроса, защо ползваш автомобил, след като си художник. Какво общо имаш ти с автомобила?

Ползвам лека кола щото ми дадоха безплатно книжка за камьон от гимназията , с бонусче 4 разряд автомонтьор. На комунистите им трябваха шофьори за казармата, та бяха измислили тази тъпотия.

Така е, след като вече 26 години не съм хващал четка. Не съм художник, но това пречи ли ми да снимам?

Пречи ти да имаш погледа на човек, който може да създаде образ без ограниченията на фотографската техника.

Аз съм рисувал за последен път през юни 1988г. Нарисувах за една вечер по памет лицето на едно гадже, с цел да я изненадам. На другия ден обаче като си видях рисунката и разбрах колко много съм бил влюбен и я скъсах. Да, скъсах я на парчета, защото я бях нарисувал по-хубава отколкото беше в действителност. А щеше да стане голяма грешка ако тя се видеше разкрасена, можеше да си помисли че не ми харесва.

Значи веднъж като си се научил да рисуваш, после гледаш различно на триизмерното пространство. Способен си да си завъртиш мислено в главата една мацка която е на 5 метра от теб и съответно да ти е станало ясно предварително че ще излезе грозна в профил например. Или пък да си прецениш че ако клекнеш или си хвърлиш шапката нагоре за да се загледа изненадана в нея, носът й няма да излезе като орлов клюн.

Аз съм плащал на частен даскал по 10 лв за 90 минути, да ме учи да рисувам първо геометрични фигури да свикна с перспективата, после гипсова отливка на човешки череп за да ми стане ясно кви кокаляци има под кожата, след това гипсова отливка на мъжка глава и чак след като ги рисувах както трабва тези работи, тогава даскалът ме прати на едни групови подготвителни курсове да рисувам там живи хора които позираха по 3 часа на вечер. Това последното 2 годинки.

Човек не вникне ли в самата техника, никакви художествени похвати няма да му помогнат.

Каква техника бе ?

В 6-ти и 7-ми клас съм ходил на кръжок по фотография, водеше го даскалицата по физика.

И кво ?

Научила ни е как функционират щракалките от оново време, кво прави светлината, от къде минава, на каква скорост се снима с каква лента ( АСА ИЗО ), как се изкарват ЧБ снимки в лобораторията на червена лампа и т.н. Ама то това сега с новите щракалки, дето имат автофокус и мерене, вече не е чак толкова потребно да го правиш на ръка. Не ти трябва да си смяташ как да си настроиваш вградената светкавичка, той хапаратът сам се справя, пък ти после от файла в RAW си коригираш експонацията, белия баланс и куп други възможности. По принцип, на човек на който не му е трудно да разбира технически обяснения, не му трябва даскал да му ги обяснява тези простички работи. Сваля си книги от интернет и ги чете и е готов.

Бони Бонев може да обръща внимание на неща като светлина, боке и черно-бяла фотография, но то това е същността да правиш снимка с фотоапарат - светлина, бленда, скорост, чувствителност. Не се ли знаят тия технически неща, за мен фотографът не е фотограф. По-добре да хваща четката и да рисува бръмбарите, дето са в главата му.

Знаеш ли кво ?

Аз имам едни много сериозни подозрения , че и той мисли така. Ха ха ха ...

Проблемът му обаче е , че без фотоапарат той е кръгла нула, никакво изображение не може да създаде. Поради тази причина, той е длъжен да будалка баламите, дето му снасят по 250 лв за курс за начинаещи, че техническите познания са били същественото при създаването на изображение. Баламосва ги че светлината това, светлината онова, тя светлината щяла била сама да нарисува изображението. Да бе, той каза по телевизията че фотографията била фото - светлина и графия - графика, значи рисуване на графика посредством светлина с фотапарат. Така каза бе, без майтап. От такъв като него, можеш да се научиш как да засенчваш хубавите женски лица и да правиш от тях Баба Яга в черно бяло. Иди виж на неговия сайт в галерията "Голо тяло" как снимат там в черно бяло кльощави грозници. После направи едно търсене в гугъл.ру с тези две думички на латиница met art , виж там истинските фотографи как снимат голо тяло, па ми кажи кои повече стават за гледане. И ония дето продават снимки на голи мадами ползват студийно осветление, ама го правят така че да не си личи че е мислено и нагласявано и пробвано много пъти от какъв ъгъл ще излезе най-секси снимката. От мене да знаеш, че няма лошо да знаеш какви софтбоксове какъв резултат ще ти дадат, ама ако си мислиш че успешните търговски снимки стават само с технически познания, тогава се заблуждаваш. При продуктовата фотография, да снимаш предмети за реклама, ще ти трябват технически познания. Ама за снимането на истинския живот, такъв какъвто се случва пред очите ти, не трябват чак кой знае какви технико-фотографски познания.

.

... Но ако нямаш чувство за композиция, никаква техника не може да ти помогне.

Голем майтап беше когато ти обяснява колко добра била композицията на една моя снимка ( тая с циците и инвалидната количка), пък аз не ги признавам за верни измислените правила за композицията на снимките.

И на други теми си писал че снимките ми били с "добра" композиция, пък аз за композиция не мисля докато снимам.

Интересуваме какво се случва и когато е възможно снимам по широчко, а после на копмютъра си ги орязвам по мой вкус и според ограниченията от 880 пиксела по дългата страна за този сайт например.

Беше важно през миналия век да си композираш добре кадъра, щото като си дадеш лентата във фотото, ония ти изкарваха снимките както са станали. Ама сега с надпреварата на мегапикселите, си е пълна глупост да похарчи някой 250 лв , да го учи Гошо или Бони че било важно да композираш снимките докато ги щракаш и после да не ги орязваш.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.