Премини към съдържанието
15 години Kaldata.com – време е да почерпим! Прочети още... ×
RudeBoy

Фотокамери - основни понятия

Препоръчан отговор


От доста време ми се иска да напиша една статия, която да дава някои общи насоки при избор на фотоапарат. И мисля, че новата тема е подходящо място :) .

Не претендирам за абсолютна точност и изчерпателност, и някои неща са лично мое мнение.

Ще започна с:

 

 

Класификация на видовете фотоапарати:

1) Компактни.

1.1) Компактни нисък клас.

Публикувано изображение

Това са най-евтините апаратчета на пазара. Малки по размер, спокойно се събират в джоб или дамска чанта. Имат малки матрици (от порядъка на 1/2.3" диагонал), обективи със слаба светлосила, и до 4-5, макс. до 8 пъти оптично увеличение. Липсват ръчни режими (приоритет на бленда/скорост/пълен ръчен) и фокус, сравнително бедни настройки. Качеството на снимките не е високо, но става за чисто любителски цели. Приемливо е да се гледа на монитор до FullHD, или за разпечатки в малки размери. Препоръчително е с тях да се снима на силна светлина, и да не се вдига много ISO-то (по възможност).

 

1.2) Туристически (Travel Zoom) апарати.

 

Публикувано изображение

Това са компактни апарати с по-голямо оптично увеличение, подходящи за пътувания, когато е необходим по-голям обхват на фокусни разстояния, и същевременно по-малки обем и тегло. "Зуум"-ът е от порядъка на 10-12-16 до към 20 пъти. Повечето от тях позволяват ръчни режими, някои и ръчен фокус. Въпреки това матриците са със същите размери като по-ниския клас. Обективите са с малка светлосила, въпреки че като цяло са малко по-добри като изработка и клас. Това означава, че и снимките ще са със същото, или малко по-добро качество.

 

1.3) Bridge фотоапарати.

 

Публикувано изображение

Това са модели по-големи и по-тежки по размер. Телата им наподобяват огледално-рефлексните апарати (DSLR). Имат пълни ръчни режими и фокус, много опции за настройки, голямо оптично увеличение (до 50 пъти) електронни визьори. Някои от тях дават възможност за снимане в некомпресиран (RAW) формат, светлосилна оптика, или за управление на вариото или блендата с пръстени. Обективите като цяло са по-качествени, въпреки, че големият обхват налага ограничения в конструкцията, а оттам и в качеството на снимките. Което варира според цената - от лошо в евтините модели, до сравнително добро в най-скъпите.

 

1.4) Компактни от висок клас.

 

Публикувано изображение

Тези апарати са малки по размер, с качествена изработка, по-голяма матрица (до около 1/1.6"), качествени и светлосилни обективи, и пълен набор фотографски възможности - ръчни режими и фокус, RAW формат, всякакви настройки. Качеството на снимките е чувствително по-добро от това на другите компактни. Недостатък е доста по-високата цена, сравнима с тази на огледално-рефлексен апарат.

 

1.5) Компактни с големи матрици.

 

Публикувано изображение
Все още сравнително малко като модели. Матриците са с размер от 1" диагонал, чак до класически кадър 36х24 мм (FullFrame). Качеството на снимките конкурира това на огледално-рефлексните апарати. За съжаление, голямата матрица в малко тяло налага ограничения върху обективите, най-често изразено в малкия (или никакъв) "зуум". Цените на тези модели са високи.

2) Компактни апарати със сменяема оптика.

 

Публикувано изображение
Това е сравнително нов клас, който обаче много бързо се налага. Предимството му е - DSLR-ски възможности и качество на снимките, в по-малко и компактно тяло. Недостатъците - липса на някои удобства при работа, за хора, които са свикнали с тях. Като например по-голям грип и по-удобен захват, оптичен визьор, вградена светкавица (при някои), много изнесени бутони за управление. Матриците варират от 1" диагонал, до FullFrame в най-новите модели. Цените на телата са съизмерими или малко по-ниски с тези на DSLR от съответния клас. Сравнително по-малък е изборът на обективи, тъй като тези системи все още не са напълно развити. Поради малката работна отсечка и някои предимства при снимане в LiveView са много подходящи за ползване със стари ръчнофокусни обективи от филмови апарати.

3) Цифрови огледално-рефлексни апарати.
Това на практика са цели системи от тела, обективи, светкавици, и други аксесоари. Дават най-доброто възможно качество на снимките, и най-много възможности. Недостатъците - големи размер и тегло, сложни за употреба, скъпи.

 

3.1) Тела с кроп матрици от нисък клас.

 

Публикувано изображение

Предназначени са за навлизащи в този вид апарати. Дават същото качество на снимките като по-високия клас, и имат всички базови възможности. Същевременно са орязани от доста удобства, най-вече свързани с начина на работа - визьор с пентаогледало, липса на втори дисплей, по-малко бутони за управление, липса на мотор за автофокус в тялото при Nikon. Изработката има като цяло е на по-ниско ниво.Сравнително ниски цени.

 

3.2) Тела с кроп матрици от висок клас.

 

Публикувано изображение

Това са тела с по-здрава изработка, по-големи и тежки, с повече възможности - изнасени контроли, втори дисплей, пентапризмен визьор, прахо- и влагоизолация. Имат по-точни и бързи автофокусни системи, могат да снимат с повече кадри в секунда, някои модели имат сменяеми фокусни екрани, микронастройка на фокуса, и т.н. Спокойно могат да се ползват и за професионални цели в много фотографски области.

 

3.3) Фулфрейми нисък клас.

 

Публикувано изображение

Всичко казано в предната точка, но размерът на матрицата е класически 36х24 мм. Качеството на снимките е по-добро, цената също е по-висока.

 

3.4) Професионални фулфрейми, и среден формат.

 

Публикувано изображение

Ако обмисляте покупка на такова тяло - тази статия не е за вас :). Насочете се към по-компетентен консултант по въпроса.

Редактирано от RudeBoy (преглед на промените)
  • Харесва ми 8

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Характеристики на цифровия апарат:

1) Сензор, или матрица.

 

Публикувано изображение
Това е сърцето на фотоапарата - малка правоъгълна светлочувствителна плочка, предназначена да поеме светлината, и да я превърне в електрически сигнал, който след известна обработка виждаме като снимка, на екрана на монитора, или на лист хартия. Най-важните ѝ характеристики са:

1.1) Физически размер.
За да имаме хубава снимка, матрицата трябва да поеме достатъчно светлина, за да я преобразува в силен сигнал. Ако светлината е малко, сигналът е слаб, и трябва да се усилва, за да го видим като образ. А при това усилване се разваля качеството - появява се шум. Затова правилото е - колкото по-голяма матрица, по-добре  :) . В съвременните апарати се ползват сензори с размери от приблизително 6х4 мм (1/2.5") до 36х24 мм. Е, има и по-големи  :) , но те не са обект на тази статия.

1.2) Разделителна способност.
Или - отговорът на въпроса: "А този апарат колко мегапиксела е?" :) Това е физическият брой отделни сензори (пиксели), от които е съставена матрицата. Естествено, колкото са повече, толкова по-детайлна може да бъде снимката, и толкова повече може да бъде увеличавана по цифров път, без загуба на качеството. Обаче, увеличаването на бройката при една и съща площ на сензора води до намаляване размера на отделния пиксел. Съответно при снимане той поема по-малко светлина, и както писах по-горе - това води до влошаване на качеството.
1.3) Технология на изработка.
Матриците биват два основни вида - CCD и CMOS. И едните, и другите имат предимства и недостатъци. Най-добре е да бъдат оценявани по крайния резултат - снимките.
1.4) Цветопредаване.
Доколко матрицата предава пълно и правилно цветовете. Пак се оценява по снимките.
1.5) Динамичен обхват.
Това е способността на матрицата да предаде правилно най-светлите и най-тъмни участъци от кадъра. Ако динамичният обхват е малък, то детайлите в тези части ще бъдат загубени, и съответно ще изглеждат чисто бели или черни.

2) Обектив.

 

Публикувано изображение
Обективът е система от оптични елементи (лещи), механика и електроника. Целта му е да насочи правилно светлината, идваща от обекта на снимане, към матрицата.
2.1) Механични характеристики на обективите.
2.1.1) Фокусни разстояния, и зрителен ъгъл.

 

Публикувано изображение

Фокусното разстояние всъщност е характеристика на всяка една оптична система. При фотоапаратите то ни дава числова представа за приближението на един обектив. Колкото по-голямо е, толкова по-голямо е приближението. Обикновено е изписано на пръстена около челната леща на обектива. Ако е фиксирано число, обективът се нарича твърдофокусен. Ако може да се променя - променливофокусен, или вариообектив.
Зрителният ъгъл е реално тази част от видимата околна среда, Която ще можем да съберем в снимката. Изразява се в градуси, и е функция на размера на матрицата, и фокусното разстояние. Не е написана на апарата, може да се намери в справочници, за даден модел обектив.
2.1.2) Светлосила.
Светлосила се нарича способността на обектива да пропуска светлина за даден момент от снимането. За количеството на тази светлина се грижи механизъм, наречен бленда. Състои се от тънки пластинки в тялото на обектива, които образуват отвор в центъра му. Диаметърът на този отвор може да се регулира от тялото или обектива. Като мярка за светлосилата се използва съотношението между фокусното разстояние на обектива, и диаметъра на този отвор. Затова се изразява като естествена дроб - f/1.4 , f/2.8, f/8 , и т.н.

 

Публикувано изображение

На пръстена на обектива обикновено се изписват само числата в знаменател - примерно 3.5-5.6. Затова е хубаво да се знае, че колкото е по-малко това число, толкова по-светлосилен е обективът. Също така, тъй като отворът на блендата може да се регулира, трябва да се знае, че изписаното число е максималната светлосила. Естествено, можем да я намаляваме. Например, обектив с означение 50/1.4 означава фокусно разстояние 50 мм, и максимална светлосила f/1.4. При вариообективите се изписва максималната бленда в двете крайни положения на вариото. Примерно, за обектив 18-55/3.5-5.6 имаме макс. светлосила f/3.5 на 18 мм, и f/5.6 на 55 мм.
2.1.3) Минимално предметно разстояние.
Това е минималното разстояние между обектива и обекта на снимане, на което обективът е в състояние да фокусира. То определя "макро" способностите му. Интересно е да се отбележи, че при компактните апарати това разстояние се мери от челната леща на обектива, докато при огледално-рефлексните е от равнината на сензора.

Другата "макро" характеристика е увеличението, което се постига. Изразява се като съотношение на реалния размер на обекта, и размера на образа му върху матрицата. Пряко е свързано с фокусното разстояние, минималното предметно разстояние, и размера на сензора.
2.1.4) Диаметър на резбата на челната леща.
За обективи, които имат такава резба, за ползване на филтри.
2.1.5) Байонет/резба.
Отнася се само за сменяемите обективи. Байонет е тази част от обектива, чрез която той се присъединява към тялото. Предствалява метален (или пластмасов) пръстен, с изрязани точно определени части от него. Има стари обективи от филмови апарати, които са просто на резба. Това е важно, тъй като различните марки имат байонети, които не са съвместими един с друг.
2.2) Оптични характеристики на обективите.
За сменяемите обективи има сайтове, които се занимават с тестове, и в тях могат да бъдат намерени резултати от измерванията им. За компактните апарати - единствено от примерните снимки може да се добие представа.
2.2.1) Разделителна способност.
Колкото по-голяма е, толкова по-детайлна ще бъде снимката. Естествено, в границите на резолюцията и на матрицата. Разделителната способност (остротата) на обектива се изменя с промяна на блендата и фокусното разстояние.
2.2.2) Геометрично изкривяване (дисторсия).
Това е изкривяване вследствие формата на лещите в обектива. Когато го има, правите линии от обекта на снимката изглеждат като дъги. Дефект е, и трябва да бъде колкото се може по-малко. Донякъде може да се отстрани софтуерно.
2.2.3) Винетиране.
Винетирането е затъмняване на ъглите на снимката. Получава се, тъй като матрицата е правоъгълна, а снопът светлина, който минава през блендата, е (приблизително) кръгъл, и не успява да я покрие цялата. Също може да се коригира софтуерно.
2.2.4) Хроматични аберации.
Това са цветни сенки, които реално ги няма в сниманата сцена. Появяват се по границите между тъмните и светлите части от снимката. Също могат да бъдат коригирани софтуерно.
2.2.5) Флеър.
Светли петна, най-често с кръгла форма. Появяват се при снимане срещу източник на силна светлина. Причината - отразяване на светлинните лъчи между различните лещи в обектива. Махането им софтуерно е много трудно, ако не и невъзможно.
3) Процесор.
Процесорът, заедно с вградения софтуер, управлява цялата дейност на апарата. Пряко е отговорен за качеството на снимките при снимане в JPEG, както и за бързодействието на апарата.

4) Фокусна система.

Има два основни вида автофокусни системи - фазова, и контрастна. Фазовата е присъща на огледално-рефлексните апарати, при нея се използва допълнителен сензор. Като цяло е по-бърза, но допуска неточности, ако тялото не е добре настроено (заводски). Контрастната система ползва матрицата на апарата. Тя е по-точна, но пък по-бавна. 

Всяка от системите може да фокусира в различен брой точки, и обикновено снимащият може да прави избор - кои и колко да ползва. Освен това автофокусът може да бъде единичен - при натискане на спусъка, или следящ - апаратът постоянно търси точка, в която да фокусира.

5) Измерване на светлината. 

Всеки фотоапарат измерва количествено светлината, която влиза в него през обектива, за да може да изчисли точно параметрите на експозицията. Това става чрез матрицата, при компактните апарати, или с допълнителен сензор при по-високите класове.Измерването може да работи в различни режими, които се задават от менюто, според ситуацията. Най-често ползван е режимът, при който се измерва светлината по целия кадър, и се взима средна стойност. Подходящ е при равномерно осветени сцени. Негова разновидност е "Усреднен с приоритет на центъра", когато има лека разлика в осветеността на централната част на кадъра, и периферията. За по-сложни ситуации има мерене само по част от снимката, или в отделна точка.
6) Дисплей/визьор.
Използват се за правилно кадриране и преглед на готовите снимки. Визьорът може да бъде оптичен или електронен. Оптичните визьори са два варианта - с пентаогледало, или пентапризма. Вторите са по-големи и по-светли.
7) Стабилизатор на образа.
Целта му е да компенсира трепванията на ръката при снимане. Може да бъде оптичен (с разместване на лещите в обектива), матричен (с преместване на матрицата), или електронен (с изрязване на част от образа). Позволява при една и съща светлинна ситуация да снимате на по-ниска скорост, или по-ниско ISO. Ефектът обаче е ограничен, не може да помогне при много ниски скорости, или ако сниманият обект се движи. Безсмислено (или понякога вредно) е ползването му при снимане със статив.
8) Светлочувствителност (ISO).
"ISO" идва от времето на филмовите апарати, когато имаше ленти с различна чувствителност към светлината :) . При цифровия сензор няма как реално да промените чувствителността му. Настройката ISO в апарата имитира такава промяна, и ви позволява да правите снимки и на по-слаба светлина. Постига се с усилване на сигнала от матрицата. Естествено, неприятният страничен ефект от това е усилване на шума в снимката.
9) Режими на работа.
Почти всички фотоапарати предлагат пълен автоматичен режим, при който е достатъчно само да насочите и снимате. Апаратът сам избира всички настройки. Режимът Program е подобен, но снимащият може да определя например ISO-то, дали да се ползва светкавица, форматът на запис, и др. В "Приоритет на бленда" снимащият задава от апарата стойността на блендата, а скоростта се изчислява според измерената светлина и зададените други настройки (ISO, компенсация). В "Приоритет на скорост" - обратно, задава се скоростта ръчно. В пълен ръчен режим задаваме ръчно скорост и бленда, апаратът няма думата  :) . Освен тези режими, различните модели предлагат и най-различни други потребителски сцени и ефекти, които варират според марката и модела.
10) Видео.
Съвременните цифрови фотоапарати могат да записват и видеоклипчета, в различни формати, с резолюция до FullHD, 60 кад/сек. Но възможностите им в много случаи са ограничени - като времетраене на клипа, обем на файла, настройки, наличност и скорост на автофокуса. Ако приоритет ви е снимането на видео, добре е подробно да се запознаете с ревю на видеовъзможностите на избрания модел, преди покупката.
11) Батерия.
В съвременните цифрови апарати основно се използват Li-Ion батерии. Изключения с AA батерии са някои компактни модели от нисък клас, модели DSLR на Pentax, или други, с ползване на допълнителен грип. Броят кадри, който можете да направите с един заряд на батерията, е много относителен, и зависи изключително от това как ползвате апарата. В ревютата се дава някакво усреднено число, измерено по стандартна методика, което може да се ползва за сравнение между модели. Но помнете, че реално то може да варира много.
12) Други.
Съществуват още много по-дребни неща, които могат да повлияят понякога на избора на фотоапарат (тяло) - удобство на работа, изнесени бутони, брой и видове мемори карти, които ползва, корекция на фокуса, виртуален хоризонт (нивелир), хистограма, и т.н. Добре е те да бъдат уточнявани за всеки конкретен случай.

Редактирано от RudeBoy (преглед на промените)
  • Харесва ми 5

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

И последно - някои общи препоръки, преди да пишете в тема за избор на фотоапарат:

 

1) Помислете какво и как ще снимате с апарата. Тоест:

- през деня, на силна слънчева светлина, или в помещение, на слаба/изкуствена светлина;

- общи планове (пейзажи, архитектура и др.), които изискват широк зрителен ъгъл, или малки обекти на по-големи разстояния, за които трябва нещо по-далекобойно;

- имате ли нужда от възможност за голям дефокус на фона;

- статични, или бързодвижещи се обекти;

- макро, HDR, панорамни, или всякакви други по-специфични снимки.

 

2) Ориентирайте се към някоя категория апарат, от изброените по-горе. Има неща, като размер, тегло, удобство на работа, качество на снимките, за които всеки сам трябва да си прецени кое му е приоритет.

 

3) Кажете с какъв бюджет разполагате. Имайте предвид, че ако сте се спрели на апарат със сменяеми обективи, за в бъдеще със сигурност ще влагате още пари в него :) . Защото това не е фотоапарат, а система. А най-вероятно ще купите отначало тяло със стандартен китов обектив. Който, колкото и да не е лош, е със скромни възможности, и все някога ще почне да ви ограничава (вероятно). Дори и за компактен апарат трябва да се предвидят карта памет, чантичка, евентуално и батерии.

 

4) Споделете всички тези размисли в темата. Колкото по-точни и подробни сте, толкова по-правилен съвет ще можем да ви дадем. Примерно:

"Трябва ми апарат за туристически снимки - пътувам много, и искам да имам спомен от местата, където съм бил. Основно ще се снима на открито, през деня, но не е изключено да се правят снимки и в помещения. Държа на хубавото качество на снимките - детайлност и цветове. Мисля си за някой огледално-рефлексен апарат нисък клас. Мога за момента да отделя около 1500 лв"

Примерни въпроси, които, ако зададете, няма да получите свястна помощ ;) :

- Какво мислите за модел Х?

- Кажете един хубав апарат за Х лева?

- Заслужава ли си апаратът от тази обява: ... ?

- Имах стара сапунерка, която правеше много хубави снимки, ама се развали. С какво да я заменя - пак да прави хубави снимки, ама по-нов модел, и ако може по-евтинко?

- Нищо не разбирам от фотография. Кой модел да си купя, така че да правя хубави снимки на всичко?

 

5) И помнете (цитат):

    "Хубавата фотография се прави със светлина 50%, фотографски умения 40% и останалите 10% са за техниката."

 

Успех, и нека светлосилата да е с вас :cool:

Редактирано от RudeBoy (преглед на промените)
  • Харесва ми 7

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост
Тази тема е заключена за нови отговори.

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.