Премини към съдържанието

Препоръчан отговор


Да не минем от хроничен към растящ дефицит

19.11.2013 10:33; 24 Часа;

 

 

Владимир Каролев

 

Публикувано изображение

 

Какви са плюсовете и минусите на бюджетните намерения за 2014 г.?
+ Най-сериозният плюс е заявката за реформи, която прави Хасан Адемов. Той впрочем е първият социален министър в последните 10 г., който дефинира много точно проблемите и казва че няма вече да се дават пари на калпак, а ще се правят реформи. Предполагам, че ще се опита да реши проблема с т.нар. професия безработен.

Положително е, че увеличението на пенсиите няма да е извън рамките на възможното, а ще е по швейцарското правило. Което всъщност означава увеличение догодина с 3-4%, защото толкова се очаква да бъде догодина ръстът на осигурителния доход и инфлацията (това са двата показателя, отчитани от формулата за швейцарското правило). Но пък щеше да е доста рисково за бюджета, ако имаше обещание за 15-20% увеличение на пенсиите. Аз симпатизирам на пенсионерите, но на тях трябва да се говори честно - че не може да разчитат на увеличение на пенсии над ръста на икономиката.

+ Позитивно намерение в бюджета е, че догодина се предвижда макар и малко свиване на дефицита, след като тази година с актуализацията се качи на 2 процента.
+ Има заложени два буфера - очевиден и скрит. Очевидният е, че всички ведомства, с изключение на образованието и здравеопазването, ще получат 95% от парите си на месечна база. И ако има изпълнение на приходите, както е заложено в проектобюджета, ще получат 100%. Проблемът с бюджетите е, че когато няма буфери, разходната част се изпълнява на 100% и ако приходната част не може да се изпълни, се увеличават дефицитите или се вземат вътрешни и външни заеми. Но за 2014 г. имаме заложени 5% буфер, което е важно.

Има още един буфер от 500 милиона лева. 
Става дума за Фонда за растеж и устойчиво развитие на регионите, но аз го разглеждам по-скоро като буфер (макар че може да бъде използван и по погрешен начин), защото, за да започне да функционира, трябва да бъдат направени административни мерки - как и от кого ще се управлява, какви са структурите, за да се използва ефективно, и не съм убеден, че от 1 януари фондът може да функционира.

- И тук, обсъждайки този фонд, минавам към критиките - това, че някой регион не се развива добре, не значи автоматично, че държавата трябва да изсипва пари. Може да има обективни причини - например ако в даден регион има мини на изчерпване, естествено ще има безработица и там трябва да се търси или алтернативна заетост, или мобилност - на хората да се помогне да намират работа на друго място.

- Друг риск - заложен е ръст от 1,8%. Но ако няма много сериозен растеж в еврозоната и в Турция, защото това са основните ни търговски партньори, не мисля, че този растеж ще
се постигне и оттам - че ще има изпълнение на приходната част от бюджета.
- Сериозен проблем е, че шеста година сме в бюджетен дефицит. Вярно, че планираният за догодина е нисък в сравнение с много други страни в еврозоната и ЕС, но когато нещо се случва шеста поредна година, аз започвам да го наричам хроничност. Така че се надявам да се направят някои от структурните промени, за които Хасан Адемов говори, и догодина да има по-малък дефицит. В същото време има риск да не се направят никакви реформи и дефицитът да е по-голям.

И от хроничен дефицит да минем в процедура на растящ дефицит.
- Много сериозен проблем е намаляването на директните чуждестранни инвестиции, което се вижда от цифрите за деветмесечието на тази година. За това вина имат и “Атака”, които при обсъждането на бюджета говориха, че сме страна в колониално робство (а по света знаят, че правителството зависи от “Атака”), и среди в БСП, които говорят подобни неща. Например общинските съветници на БСП в София и някои от червените депутати продължават да говорят за национализация, референдум и т.н. за “Софийска вода”. Подобна реторика, а и действия имаше преди време и за ЕРП-тата. И какво стана? Миналата седмица процедурата за отнемане лиценза на ЧЕЗ бе спряна, защото се оказа, че няма основание. Изобщо, отливът на чужди инвестиции може да бъде спрян само ако се започнат конкретни действия в подкрепа на местни и чужди инвеститори.

- Друг много сериозен проблем е, че липсват заявки за реформи в образованието и здравеопазването, макар че това са двете сфери, в които има увеличение на парите за догодина, и при това ще ги получат гарантирано 100%. А реформи? Министърката на здравеопазването говори за реформи в здравната каса, но не и в болниците.

- И в отбраната, и в МВР се говори за увеличение на заплати, а това трябва да стане паралелно с намаление на хората в администрацията. Заявки за реформи в тези две сфери обаче няма.

 

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=2456875

 

На мен лично ми допада стила на Каролев, който е нито много сладникъв, нито много горчив.

Икономическите му анализи са премерени и на мен лично ми казват много, имат аргументи и достоверност.

Затова и си позволих да постна тази тема - бюджета вълнува всички, а плюсовете и минусите тук са очертани кратко и ясно.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ше започна така:

- Не разбирам много от държавни бюджети. Да приемем, че има доза истина в публикуваната статия, но на мен лично анализите на Каролев ми звучат несериозно.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Разбира се никой не е длъжен да приема този анализ и това, че на мен ми допада стила на колегата не означава, че не трябва да има други мнения.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Министърката на здравеопазването говори за реформи в здравната каса, но не и в болниците.

да си напълните пак гушите да ви преседне дано тая каса

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Намаляват субсидиите на партиите

Държавните субсидии на партиите да се орежат с 8 млн. лв. годишно, което е около 20% от тях.

 

Такова предложение е внесъл вчера към бюджет 2014 левият депутат Георги Кадиев, научи "24 часа".

"Ще отрежем субсидиите", потвърди зам.-шефът на Народното събрание Мая Манолова.

 

Ако се приеме допълнението "Кадиев", ГЕРБ ще загуби 2,2 млн. лв. догодина, а БСП - 1,8 млн. лв. ДПС ще има с 800 000 лв. по-малко, а "Атака" губи 0,5 млн. "Ощетени" ще са още 4 партии, взели над 1% на последния вот.

 

НФСБ на Валери Симеонов ще се раздели със 790 000 лв., ДБГ на Меглена Кунева с 680 000, ВМРО с 400 хил. лв., а "Глас народен" на Светльо Витков - с 285 000 лв. Икономията ще се постигне чрез следната формула - получилите 1% на последните избори за НС ще разполагат с по 6 лв. вместо сегашните 12 лв. на глас, като парламентарните ще запазят 45-те хиляди лева, които им се полагат на депутатски мандат, обясни вносителят.

 

Допълнението "Кадиев" влиза в бюджетната комисия още другата седмица. "Ще изчисляваме с колко точно да свием субсидиите. Има варианти", обясни пред "24 часа" зам.-шефката на парламента Мая Манолова.

 

До момента друга формула освен "Кадиев" в деловодството не е депозирана. Неофициално от мнозинството споделиха, че орязването може да е по-малко - в диапазона между 6 и 11 лв. на глас.

 

"Сега субсидиите мотивират участието в избори. Стана бизнес да играеш за 1% и после 4 години да си на държавна хранилка", аргументира се Кадиев.

 

24chasa.bg

 

 

Ако бяха орязали субсидиите навреме, нямаше да храним години наред толкова много партии и партийки, а парите щяха да отиват там, където наистина има нужда.

Според мен субсидиите трябва да се орежат не с 20%, а поне с 30%.

Редактирано от Мойра (преглед на промените)

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

На мен лично ми допада стила на Каролев, който е нито много сладникъв, нито много горчив.

Икономическите му анализи са премерени и на мен лично ми казват много, имат аргументи и достоверност.

Затова и си позволих да постна тази тема - бюджета вълнува всички, а плюсовете и минусите тук са очертани кратко и ясно.

Споделям това мнение - обикновено анализите на Каролев са умерени, ненатрапчиви и аргументирани, но не и в конкретния случай - той коментира закон, който дори все още не е приет официално (минал е само на първо четене) и не е публикуван в Държавен вестник. На страницата на МФ е предложена само бюджетната процедура за 2014 г, което съвсем не означава, че е в окончателен вид, а само в рамков.

Традиция е при второто четене на ЗДБ да има промени, макар и не фундаментални, но нерядко достатъчно значими, та да не се избързва с изводите. Бюджетът е тънка работа, не е за всекиго - трябва хем да е изпълним сериозен плюс за авторите му), хем да е направен така, че в определени условия (например падане на правителството, което го е изготвило) да стане котва, яко дърпаща към дъното.

Възможно е Каролев, а и не само той, да разполага с вътрешна информация, но по моему избързването в случая не е особено уместно.

най много реформи в това което прочетох трябва да има в социалното министерство - в смисъл поне 60% от администрацията там е излишна

Това в никой случай не означава, че ще бъде редуцирана.

Намаляват субсидиите на партиите

Държавните субсидии на партиите да се орежат с 8 млн. лв. годишно, което е около 20% от тях.

...

24chasa.bg

...

Това е чиста форма на демагогия, а и е само предложение. Дори и да бъде прието, което по моему е малко вероятно, то със сигурност ще бъде намерен компенсаторен механизъм.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

няма, там трябва повече чистене, но поне ще се освободят пари за социалното министерство

Което, ще си ги раздаде като бонуси?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Може само да се предполага, как законът за бюджета ще се гледа, поради тази гледна точка и дали тя не е индивидуална особеност, която у политиците е закърняла от неизползуване.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.