Премини към съдържанието
bozho76

Основен ремонт на двигателя в автомобила, или какво трябва да знаем.

Препоръчан отговор


Основен ремонт на двигателя в автомобила, или какво трябва да знаем за да го направим качествено.

Основните ремонти по двигателите са като в секса и готвенето, може да се направи може да се направи и качествено, за да го направите както трябва, прочетете внимателно моят наръчник по ремонти на двигатели с вътрешно горене..

Както е казал един човек DIVIDE ET IMPERA "разделяй и владей" поради сложността на процедурите ще ги разбия на по малки дребни задачи които са лесни за смилане и изпълнение..

Кое? налага основен ремонт...

Всеки двигател си има определен ресурс след изчерпването му двигателят започва да дава индикации за това че му преключва живота, изчерпването на моторесурса "моторесурс е времето за което един двигател работи според заводските си параметри, за различните двигатели това време е различно"

Живота на двигателя може и да бъде скъсен и за значително кратко време поради прегряване или лоша експлоатация, така че кола чисто нова, даже да е на 100 километра и може вече да не става за нищо, така че го имайте в предвид когато купувате автомобил..

Износването на двигателя се индикира чрез някой външни показатели, точно тези показатели и начина им за индикиране ще е говоря в тази моя първа глава от наръчника "Как да си отпавим колата качественно."

Преди да почнем, необходими са инструменти.

Преди да почнем с основният ремонт е нужно да си набавим хубави инструменти, гидория на rico или чешката тона върши идеална работа, качествени здрави отверки и някой измервателни прибори без които ще сме сляпи и глухи, трябват ни..

Часовникови индикатори , вътромери, микромери шублер и динамометричен ключ този що годе върше някаква работа..

Така, инструментите са сетивата и ръцете на майстора, една калпава отверка е саката ръка, един калпав вътромер е сляпо око, за това инструментите трябва да са качествени, ако не разполагате с такива си набавете, или изобщо не се хващайте...

Сега ще ви издам една дълбоко пазена тайна от майсторите, всъщност майстора е обикновен човек докато не хване правилният инструмент, тогава се превръща в майстор, иначе си е обикновен тъп галош..

Инстументите трябва да се уважават и да се пазят, също както си пазиш очите, за това майсторите не обичат да ослужват с инструменти особенно ако са по ценни..

Мисля че разбрахте за важността на инструментариума преди да почнем с титориала по ремонтите..

Показатели за износен двигател..

Двигателя колкото и да се опитва да скрие от нас показателите по които се разбира че той е износен няма да успее понеже на нас такива не минават......

Един от основните признаци за износеност на двигателя е загубата на компресия, чрез замерването с един компресомер може да се установи това, как става това.

Двигателя се загрява до работна температура, отвиват се свещите "правие се така че да се изкючи тока от високоволтовата запалителна система" замерва се компресията и се следи за два параметъра, не еднаквост на компресията това е когато цилиндрите дават различна компресия, и понижена компресия в всички цилиндри, дори ако е еднаква компресията може да е много ниска..

За различните двигатели нормалната компресия е различна но стандартно към 12 атмосфери трябва да е на всеки цилиндър..

Ниска компресия може да се дължи на много неща.

Издухана гарнитура на главата -- В този случай може и да пие водата в охладителната система..

Износени компресионни сигменти, износени или надрани цилиндри.

Издухани или криви клапани, клапанни легла, повредени клапани..

Пукната глава.

Каквато и да е причината за ниска компресия, едно е само решението отваряне и ремонт..

Друг сигурен показател за износване е горенето на масло..

Не съдете! само по синият пушек, при едно добро изгаряне и едно качествено масло пушаците могат да бъдат сведени до минимум и видно да няма нищо а колата да гори, но така или иначе син дим си е направо сигурна индикация че двигателя гори масло..

Сигурен признак за горене е ако намалява доста бързо при липсата на капки масло под автомобила, от смяна до смяна на масло не трябва да го пипа изобщо.

Свещите също могат да се проверят при идеално горене те трябва да са с цвят слонова кост, сажди и отлагания по тях означава неправилно горене, мазни свещи означава горене на масло..

Възможно е да гори масло от следните неща "В случай че няма теч на масло"..

Гумички "уплътнителки" на клапаните..

Масленни и маслообиращи сигменти.

Неподходящо масло "най често с по малак вискозитет от предписаното"

ЗАБЕЛЕЖКА! Буталото е с три сигмента първият е компресионен, вторият е с двойна функция компресионен и маслообиращ, третият е маслен.

Възможно е износен двигател да няма компресия но да не гори масло поради износване на компресионните сегменти и обратното да има страшна компресия но да гори масло поради износване на маслените сегменти..

Бели пушеци от ауспуха...

Белият пушек от аспуха е сигурен признак за горене на охлаждаща течност "антифриз или вода с каквото е заредена колата" това не е никак добре, най често симптомите са следните...

ЗАБЕЛЕЖКА! Първо се уверете че няма изтичане на охлаждаща течност, особенно вътре от радиаторчето в купето където трудно се засича това...

Излиза обилно количество пара от аспуха и намаля количествата вода в охладителната уредба, или направо излизат газови мехурчета от капачката с миризма на изгорели газове това е сигурен признак за ..

Издухана гарнитура..

Крива или спукана глава..

Каквато и да е причината двигателя е за отваряне и за ремонт....

Вече след като е станало ясно че двигателя трябва да се отваря за ремонт е необходимо да си осигурим нужното ни място където да разглабяме на спокойствие понеже доста части излазат както в последствие ще се убедите и сами..

Хубаво е да не се разместват подредените вече неща, така че си изберете подходящото за вас място, също така и вземете много и разнообразни кутийки за да събирате и подреждате хилядите болченца и гайки и шайби които излизат..

Да речем че всичко е на лице и да преминем и към същинското разглабяне...

ВНИМАНИЕ! Всички процедури се правят при напълно изстинал двигател, поради най малко две причини, възможност от нараняване от изгаряне което не е приятно и оставя

белези, и възможност от измятане на някой компоненти на двигатела поради температурни разширения.

1. Откачете едната от клемите на акумулатора, за да не дадете на късо с някоя отверка или ключ като бъркате особено около стартера, или го свалете акумулатора направо ако пречи, сложете го на зарядно после ще ви е необходима цялата му мощност за да превърти още стегнатият двигател, ако ще се прави основен ремонт на двигателя..

2. Източете маслото от двигателя в подходящ за това съд, източете и антифриза пак в някакъв отделен съд и течноста на хидравликата (В случай че се налага да разкачаме хидравлични маркучи) Внимание! не разкачайте маркучи на климатичната система, вътре има фреон под високо налягане при евентуално пръскане в очите може да ви ослепи..

3. Свалете цилиндровата глава като за целта предварително сте разкачили ангренажа (ако се намира в главата както е на повечето съвременни коли) водните маркучи, тръбички, жила, кабели маси всичко което е закачено за главата, посъветвайте се с някой ремонтни наръчници за конкретният модел кола, ако не ви е много ясно какво трябва да освободите за да излезе главата..

4. Развийте болтовете държащи цилиндровата глава към блока, за целта по малко почнете да ги отхлабвате отвън на вътре, тоест от крайните болтове към вътрешните, целта на постепенното отхлабване е да не създавате напрежения на главата при отвиването (особено на 6-цилиндровите редови двигатели)

5. Всички болтове до тук си ги подредете, понеже ще се образуват още части..

6. Извадете болтовете на вече развитата глава и вдигнете главата, много е вероятно гарнитурата да е залепнала и да не се даде лесно, ако колекторите са от алуминии може да се разклати за тях, ако са от пласмаса е по-добре да се клати главата от изпускателният колектор, докато последната се отлепи...

ВНИМАНИЕ! Не удряйте с чукове по главата за да я отлепите и не напъвайте с лостове особено пък не забивайте отверки между гарнитурата и главата, забиването на отверки може да я направи направо неизползваема, има си специален инструмент за отлепяне на глави, едни Г образни лостове който се пъхат в дупките на главата....

7. След като сте я изкарали главата развийте всмукателните и изпускателни колектори, особено внимавайте с болчетата на изпускателният колектор поради температурата там се развалят и може да се скъсат в главата, не въртете припряно а внимателно и плавно с разклащане напред-назад докато се отвие, а пръскането на раздвижващ спрей е просто задължително...

Съберете болтовете на колекторите в една кутия и ги подредете някъде..

8. Време е да се разглоби и разпределителният механизъм и клапаните, клапаните е хубаво да се бележат от кой цилиндър са, това може да стане и с едно центърче да се точкуват внимателно броят на точките да отговаря на номера на цилиндъра.

9. След като сме разглобили всичко по главата трябва да почистим частите идеално от масло и нагар, поради две причини защото следва финната работа по преглеждането на частите, и по лесно и с кеф се работи ако те са чисти..

Маслото се мие лесно с бензин, не така стои въпроса с нагара от горивните камери той се премахва доста по трудно може да се приложи малко стъргане като се внимава главата да не се драска, почистват се и остатъците от гарнитурата по огледалната част на главата, при тая процедура се внимава да не се драска огледалната повърхност на главата, понеже това е уплътниелна повърхнина там трябва да е идеално глатка и чиста.

След като сме почистили всички части на главата можем да ги прегледаме до колко технически са годни те..

Цилиндрова глава..

Ако отваряме двигател поради съмнение че гори охлаждаща течност добре е да обърнем специално внимание на главата огледайте добре предварително почистените горивни камери при най малкото съмнение за пукнатина я дайте за проверка, там я надуват с едно специално багрила (червено) и с един тибеширен спрей се пръска където има съмнение че е пукната ако е истинска пукнатина тебешира става червена ивица която се получава от багрилото което се е процедило през пукнатината..

Оцвети ли се това е сигурен признак за пукната глава.

Огледайте леглата на клапаните трябва да са чисти с метален блясък ако има повреди или язви и шупли по леглото те се виждат като дупчици сини зони което означава че са пускали горещи газове, лоши повърхнини се правят със спициални райбери за легла, в случай че нямате такъв се обърнете за помощ към фирми които се занимават с тази дейност..

С клапана и с индикаторен чесовник измерете страничното биене на водачите на клапаните водачите не трябва да бият повече от 0.02-0.06 от милиметъра (две стотни: 0.02 е човешки косъм) при по голямо биене е наложителна подмяната им, което се извършва във специализирана работилница..

Проверява се с линеал и с хлабиномерни пластини дали главата не е пресукана или огъната, ако е така се нуждае от взимане на лице на главата..

Клапаните.

По уплатняващата повърхност на клапана не трябва да се виждат следи от дупки или нагар трябва да е чисто по цялото протежение на леглата, клапана се шлайфа с шлайф-паста докато и клапана и леглото придобият метален отенък по цялото си протежение, при невъзможност да се постигне резултат с шлайф паста е необходимо главата да бъде дадена специализирана работилница където разполагат с необходимата и скъпоструваща метало обработваща техника...

ВНИМАНИЕ! Шлайф-паста да не попада в никакъв случай по стеблото на клапана, може да нарани стеблото и водача, дръжте клапанното стебло чисто от пастата..

Проверяваме след шлайфа дали не текат, като за целта наливаме бензин във всеки един отвор клапаните не трябва да просълзяват..

Разпределителният вал..

Не трябва да се виждат следи от износване по шийките на вала и гърбиците, с микрометър се замерват шийките и се с равнява с данните на конкретният двигател. По гърбиците на вала не трябва да се личат драскотини и износване трябва да е еднакво гладък по цялата си работна повърхност..

Кубилици и кубилични прътове (ако модела е такъв)

На местата където кубилиците се търкат в гърбиците на вала не бива да има язви надраскано или следи от износване, замерете кубиличният отвор и кубиличният прът където лагерува, и сравнете с данните за конкретният двигател, голямо износване може да доведе до загуба на налягане на масло в главната масленна магистрала и оттам влошено мазане..

Сменете частите с нови или втораръка годни за употреба ако е необходимо..

Повдигачи. (ако модела е такъв)

Повдигачите са онея "чашки" нанизани с дъното нагоре на върху клапаните, повдигачите биват два вида хидравлични и с парички, ако са с парички не им размествайте местата, ако са хидравлични няма проблем..

самата чашка е от висококачествена лагерна стомана, просто прегледайте за стандартните следи от износване..

Хидравличните повдигачи трябва да се разглобят и изпразнят от маслото..

След като сме прегледали всичко, направили сме необходимото следва сглобяване на главата...

Приемаме че главата е абсолютно чиста след някакъв вид механична намеса, дали шлайфане на клапани дали взимане на лице...

1. Набиваме нови ЗАДЪЛЖИТЕЛНО уплътнителни вложки на водачите, поглеждаме за ламаринените подложки на пружините дали са на мястото си преди да набием вложките..

Набиването се извършва със специален дорник който е и дорник водач и набиването се извършва под правилен ъгъл, при набиването на вложките се почуква лекичко докато влязът то се усеща като спре да влиза..

2. слагат се клапаните на мястото като леко се намазват с масло, при вкарването се внимава да не скъсат новите вложки особенно когато минават през каналите придържащите конусчета...

3. Нареждат се пружините на клапаните и се слагат талерките и стопиращите конусчета, за целта пружината на клапана се сгъва със специална скоба, после се поставя главата така че клапана да са свободни и с леко почукване по стеблото чрез дорник се наместват конусите в работно положение...

4. Монтира се механизма който отваря клапаните, било той кубиличен или чашковидни повдигачи "клапаните не се отварят директно от гърбиците на вала, а посредством втори елемент като кубулица или повдигач, заради страничните напрежение който биха изкривили стеблото ако го отваряше директно гърбицата.."

5. Поставя се разпределителният вал и се стяга лагерното тяло с динамометричен ключ според предписаният момент на затягане от завода..

6. Развърта се на ръка посредством ключ гаечен вала (или валовете ако са 2) като се внимава долу да не опират клапаните и се проверява работният луфт между клапана и кубилицата, или между гърбицата и чашката..

6а. Работната хлабина на клапана на не хидравличните системи се наглася посретсвом болче или една шайба "паричка" замерват се работните луфтове ако е необходимо се правят корекции, като се изхожда от данните претписани от завода..

6б. Работната хлабина на клапана на хидравличните системи, при тях е автоматичен не е възможна ръчна нагласа, проверява се да няма само натиснат клапан, тоест в най горното положение на гърбицата (клапан затворен) да не притиска клапана..

След като сме сглобили главата идва ред и на цилиндровият блок..

Цилиндровият блок е общо взето основата на двигателя, при една повреда в блока трябва да се сменя и да се пререгистрира автомобила понеже номера е набит на блока..

Всеки сериин номер на блока (на повечето коли) започва с едно кодче нещо от рода на KFX, TUP, X14XE, C14NZ, M40D, G6A тези малки кодчета се наричат engine code (код на двигателя) за абсолютно всеки модел кода е различен, по кода на двигателя се търсят части, не по регистрационноят код, а точно по енджин кода. Енджин кода влиза и се вписва в големият талон на колата и представлява едно цяло с регистрационният код нещо като. TUP-23309TDDHRE.

Едно упражнение, опитайте се да откриете какво представляват, каква е мощността и на какви модели автомобили се монтират тези двигатели KFX, TUP, X14XE, C14NZ, M40D, G6A и то само по номера им само по номерата им...

Разглобяване на блока и проверка..

Сваля се масленото корито (Неправилно наречено от всички "майстори" картер) държи се на доста болтове, след развиването е възможно гарнитурата да е направо вулканизирана чак да се чудите за какво са служели болтовете..

Ако не се разлепи по никакъв начин бъркам с едно макетно ношче между капака и блока и срязвам корковата гарнитура, макетното ножче не може да повреди повърхностите но има опастност при счупване да нарани вас..

ВНИМАНИЕ! Тази операция е най добре да се прави с дебела кожена ръкавица за заваряне и с макетно ножче с желязна основа а не от тези пласмасовите китайски недомислици..

В никакъв случай не се начукват с чука щанги между картера и блока после може да трябва много силикон и пак ще тече масло..

След разлепянето на коритото се изважда надолу, повечето корита се изваждат малко с чалъм, ако запира някъде не го напъвайте а го развъртете най често маслоприемника опира в едни прегради на коритото и в тясното място прави трудно ваденето.

Не го напъвайте със сила за да не искривите маслоприемната тръбичка, ще излезе малко с чалъм..

Цилиндров блок..

Изкарайте буталата като за целта отвиете отдолу биелите, ВНИМАНИЕ! вадете ги една по една, всяка пета и всяка мотовилка са комплект, върнете ги на мястото си, петите се сменят с

мотовилките, и мотовилките с петите това е закон, по смисъла на това не ги разменяйте..

След свалянето на буталата от блока огледайте цилиндрите трябва да са огледално гладки не трябва да имат черти надрасквания абе огледало, ако са огледало пуснете един вътромер за цилиндри, измерете за износване и овалност, сравнете данните от измерването със заводските данни и при нужда преминете към обработка на цилиндрите, чрез шлайфане до ремонтен размер или набиване на втулки (гилзи)

Бутала и биелни лагери.

Свалете старите сигменти от буталата, почистете идеално от нагара буталота особено от челото и от каналите за сигментите, като за целта се кисне в течност която размеква нагара, примерно газ или нафта, ВНИМАНИЕ работната повърхност на буталото не се стърже с нищо..

Измерете със шублер износването на буталото, буталото има бъчвообразна форма така че се мери в тялото на буталото (долу-горе една повърхнина където е буталният болт) огледайте го и за надраскване и задиране, ако се наложи сменете буталата..

Биелните лагери ги огледайте много внимателно, не трябва да са надрани посиняли или да личи медта отдолу личили медта значи лагера е свършил..

Стегнете двете лагерни черупки и с вътромер измерете износването на лагерната черупка нормалният луфт е 0.02 стотни стане ли 0.10 лагера е за смяна..

Свалете една по една черупките стегнете само биелите и с вътромер измерете овалноста на биалата, при овалност над нормата (посъветвайте се със заводските предписания) биелата се сменя задължително!

Колянов вал..

Измерете шийките с микрометър за износване или овалност, вижте на око за надирания язви или повреди, при овалност или износване над нормата (посъветвайте се със заводските предписания) вала се сваля и се шлайфа и се преминава към ремонтен размер..

ВНИМАНИЕ! Части се купуват след направените проверки и замервания, когато стане ясно дали ще има ремонтни или нормални размери..

Следва сглобяването на блока, двигателя и проверка..

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Човек, ти си ГЕНИЙ!!! Не помня откога не съм се смял така ...  :lol6:  :lol6:  :lol6: Дано само някой от "редакторите" не се хване да ти оправи писанието, че язък за бисерите. Тази тема трябва да остане вечна, в този си вид.

 

Много те моля, напиши и един наръчник "Как да си отпавим компютъра качественно" !  :D

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Човек, ти си ГЕНИЙ!!! Не помня откога не съм се смял така ...  :lol6:  :lol6:  :lol6: Дано само някой от "редакторите" не се хване да ти оправи писанието, че язък за бисерите. Тази тема трябва да остане вечна, в този си вид.

 

Много те моля, напиши и един наръчник "Как да си отпавим компютъра качественно" !  :D

Много дълга тема и изобщо не я почнах. Все пак за мен няма тайни в тая сфера (малко самореклама). Но щом има бисери ще я прочета.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Към автора на темата, моля се само ако ми се наложи да правя основен ремонт на двигателя, да не го правиш ти!

По-добре да сменя колата. :giggle1:

Редактирано от ДзВяРа! (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Към автора на темата, моля се само ако ми се наложи да правя основен ремонт на двигателя, да не го правиш ти!

По-добре да сменя колата. :giggle1:

Те така ако се правеха основни ремонти с наръчници по форуми сервизите щяха да фалират.

Определено тая тема няма как да влезе в полза на някой ентусиаст. Има много неща де само автора си ги разбира, аз също му ги разбирам повечето но за един пълен лайк едва ли би го разбрал. Бърка и малко тернимологиите също и определено май опита му е с по стари коли от соц епохата или началото на демокрацията в бг.

Има съвременни технлогии за измерване на хлабини и износвания (елипси) с пластични влакна ...

 

Стегнете двете лагерни черупки и с вътромер измерете износването на лагерната черупка нормалният луфт е 0.02 стотни стане ли 0.10 лагера е за смяна..

Луфт, това е доста грубо като израз !!! Хора разбиращи и занимаващи се с тоя род дейност използват думи като хлабина и елипса. Автора навярно има предвид елипса в случая понеже нормалната минимална хлабина в нов биелен лагер е около 0.04 (поне моите на времето толкова ги правех кога си огъвах лагери, от по голям диаметър към по малък поради липса на оригинални части за западни коли по време на соца) иначе при по малка хлабина лагера би стегнал кога загрее и може дори да превърти в биелата.

Друго де ми направи впечатление де отгоре отгоре я препрочетох е че намя какво да сортираме биелите с петите понеже те са маркирани и лесно се разпознават няма шанс да се обърка пета с друга мотовилка. 

И още и още ...

Аз на моята не мога да и намеря стартера де знам къде да го търся не ми се мисли ако стане нещо за ремонт.  Освен гедоре и динамометричен ключ и лебетки ... и много софтуер ще трябва.


  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

"титориала" ме кара да се смея яко...

Искам да попитам, сам ли ги мислиш тези бисери, които пускаш в последните часове или ги взимаш от някъде?

А, и, ако ми позволите, един обичаен отговор от 9gag:

Watch-Dogs-%D0%98%D0%B3%D1%80%D1%8B-%D0%

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ето основният източник  на тази тема. Или поне аз не намирам по-стар, при търсене набързо :D Разбира се, нашият приятел не е посочил от къде копира, евентуално може и да е негово писание и там(след линка) преди въпросните 5 години. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Човек, ти си ГЕНИЙ!!! Не помня откога не съм се смял така ...  :lol6:  :lol6:  :lol6: Дано само някой от "редакторите" не се хване да ти оправи писанието, че язък за бисерите. Тази тема трябва да остане вечна, в този си вид.

 

Много те моля, напиши и един наръчник "Как да си отпавим компютъра качественно" !  :D

 

 

В Трите последни теми публикувани днес от мен в Калдата Форум - Раздел Автомобили съм ги взел от Български Форуми за Западно - европейски автомобили. С цел да Бъдат полезни за обогатяване на личната култура и знания на Лайците. Аз не съм авторът на текста в тези три мой теми. Само съм го копирал, леко корегирал- изтрил нецензурните изречения и съм ги вмъкнал в раздел Автомобили за полза на който му трябва. Понеже в Калдата форум - раздел Автомобили има много запитвания по- същността на мойте три теми. Извинявам се за грешките. На някой места нещо съм корегирал, но пренаписването на текста ме сериозно затруднява и затова са в състоянието, когато са били копирани. Извинявам се за грешките. НЕ СЪМ АЗ Авторът на текстовете.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

НЕ СЪМ АЗ Авторът на текстовете.

А правилата прочетохте ли ги? Защото сте се съгласили с тях при регистрацията:

2.15 ... Ако мнението или материалът публикуван от вас не е Ваше дело, задължително трябва да се посочи, че е цитат и да се даде линк към източника...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

А правилата прочетохте ли ги? Защото сте се съгласили с тях при регистрацията:

 

 

Айде, отиде убавата тема у кофата, барабар с всичките "тернимологии" ...  :giggle1:

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Айде, отиде убавата тема у кофата, барабар с всичките "тернимологии" ...  :giggle1:

Творците винаги остават недоразбрани от обществото...

  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.