Премини към съдържанието

Препоръчан отговор


Здравейте, трябва ми решението на една задача по биология :)

Ето я и нея...

Галактоземията (неспособност да се усвоява млечната захар) и унаследява рецесивен белег. Съвременната медицина предотвратява развитието на заболяването с диета. Каква е вероятността да се родят болни деца в семейство, в което единият от съпрузите е хомозиготен по ген за галактоземия, но болестта не се развива, защото е спазвал диета, а вторият е хетерозиготен по генотип?

Ще съм Ви много благодарна, ако някой знае как да я реши, понеже ми е много важно :) 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Здравейте, трябва ми решението на една задача по биология :)

Ето я и нея...

Галактоземията (неспособност да се усвоява млечната захар) и унаследява рецесивен белег. Съвременната медицина предотвратява развитието на заболяването с диета. Каква е вероятността да се родят болни деца в семейство, в което единият от съпрузите е хомозиготен по ген за галактоземия, но болестта не се развива, защото е спазвал диета, а вторият е хетерозиготен по генотип?

Ще съм Ви много благодарна, ако някой знае как да я реши, понеже ми е много важно :) 

Спазването на диета не позволява да се развие болестта, но не променя гена. И в зависимост кой родител (пол) има гена схемата е различна

баща+, майка- : 100% от дъщерите ще го носят (но няма да са болни, защото е рецесивен), 100% от синовете няма да го носят

майка+, баща- : 50% от синовете ще носят гена (и всъщност ще са болни ако не спазват диетата), 50% няма да го носят, 50% от дъщерите ще носят гена (но няма да са болни, защото е рецесивен), 50% няма да го имат

 

П.П. И това е по-скоро математическа логика :)

Редактирано от capnemo (преглед на промените)
  • Харесва ми 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Дааа.... Ние не сме ти съученици от които да преписваш. А и ако мислиш да ставаш лекар, недей.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Спазването на диета не позволява да се развие болестта, но не променя гена. И в зависимост кой родител (пол) има гена схемата е различна

баща+, майка- : 100% от дъщерите ще го носят (но няма да са болни, защото е рецесивен), 100% от синовете няма да го носят

майка+, баща- : 50% от синовете ще носят гена (и всъщност ще са болни ако не спазват диетата), 50% няма да го носят, 50% от дъщерите ще носят гена (но няма да са болни, защото е рецесивен), 50% няма да го имат

 

П.П. И това е по-скоро математическа логика :)

Капитане, ти направо от компютърна биология разбираш. :)

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Капитане, ти направо от компютърна биология разбираш. :)

Емо, това е една проста комбинаторика/логика. Разбира се не съм 100% сигурен в отговора, преди толкова много време съм учил биология :)


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Емо, това е една проста комбинаторика/логика. Разбира се не съм 100% сигурен в отговора, преди толкова много време съм учил биология :)

Така е, просто го казах на шега. Прав си напълно!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Здравейте, трябва ми решението на една задача по биология :)

Ето я и нея...

Галактоземията (неспособност да се усвоява млечната захар) и унаследява рецесивен белег. Съвременната медицина предотвратява развитието на заболяването с диета. Каква е вероятността да се родят болни деца в семейство, в което единият от съпрузите е хомозиготен по ген за галактоземия, но болестта не се развива, защото е спазвал диета, а вторият е хетерозиготен по генотип?

Ще съм Ви много благодарна, ако някой знае как да я реши, понеже ми е много важно :) 

майка - ХХ / баща - XY

С "+" означаваме наличието на дадения ген, с "-" липсата му.

вариантите са ТРИ  :

1.)

майка, хомозиготна, X+X+  , баща - хеторозиготен - Х+Y-

деца - две момичета : хомозиготни (болни)  X+X+  (вероятност 100 % при момичетата) и  две момчета, хетерозиготни : X+Y-  (носители)

2.)

майка, хомозиготна : X+X+, баща -хетерозиготен : X-Y+

деца - две момичета : хетерозиготни, X+X- (носители) и две момчета : хомозиготни, болни : X+Y+ (вероятност 100 % при момчетата )

3.)

майка, хетерозиготна : X+X- , баща - хомозиготен : X+Y+

деца - две момичета : едното хомозиготно X+Y+ (болно), другото - хетерозиготно : X-X+ (носител) и две момчета : едното хомозиготно X+Y+ ( болно) , другото - хетерозиготно  X-Y+(носител)  - (вероятност 50 % без значение дали са момчета или момичета )

 

 

  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 15.10.2015 г.,, Trichocephalus написа:

 

майка - ХХ / баща - XY

С "+" означаваме наличието на дадения ген, с "-" липсата му.

вариантите са ТРИ  :

1.)

майка, хомозиготна, X+X+  , баща - хеторозиготен - Х+Y-

деца - две момичета : хомозиготни (болни)  X+X+  (вероятност 100 % при момичетата) и  две момчета, хетерозиготни : X+Y-  (носители)

2.)

майка, хомозиготна : X+X+, баща -хетерозиготен : X-Y+

деца - две момичета : хетерозиготни, X+X- (носители) и две момчета : хомозиготни, болни : X+Y+ (вероятност 100 % при момчетата )

3.)

майка, хетерозиготна : X+X- , баща - хомозиготен : X+Y+

деца - две момичета : едното хомозиготно X+Y+ (болно), другото - хетерозиготно : X-X+ (носител) и две момчета : едното хомозиготно X+Y+ ( болно) , другото - хетерозиготно  X-Y+(носител)  - (вероятност 50 % без значение дали са момчета или момичета )

 

 

Не разбирам решението Ви. Представеното не е ли просто монохибридно кръстосване? Майката щом е хомозиготна по гена за  галактоземията, то тя ще има следния запис: aa(малките букви обозначават рецесивност), а бащата - Aa(хетерозиготен, голямото А е доминантния ген/алел). При оплождане в първото поколение съотношението се получава 1:1(две деца носители и две болни). Т.е. вероятността е 50%. 

P - aa X Aa
Г - а & a; A & a

F1 -  Aa aa Aa aa

P - родители
Г - гамети
F1 - първо поколение
X - знак за кръстосване

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

  • Разглеждащи това в момента   0 потребители

    Няма регистрирани потребители разглеждащи тази страница.

  • Горещи теми в момента

  • Подобни теми

    • от даниел павелов
      Добър ден! Бих искал да попитам дали мога от някъде да си изтегля БЕЗПЛАТНО учебници по биология и химия за 8-и и 9-и клас, понеже правих струвах не намерих, все са до 7-и клас, а аз имам електронен четец  и понеже ще заминавам сега за месец на село и затова питам. Благодаря ви предварително!
    • от mihaela_
      Здравейте отново, относно тази задача искам да попитам нещо.  Зададох ключови полета за „Данни от фирмата” – Име на фирмата, „Автомобили” – Рег номер, „Услуги” – Цена, „Клиенти” – ЕГН.Сега обаче трябва да създавам връзка едно към едно и едно към много, но така както съм ги направила не виждам шанс за връзка едно към едно и не мога да разбера къде е грешката. Ако някой може да посочи грешката и да ми помогне да продължа напред, ще съм му много благодарна!                                                                                                                  

    • от Pepi Litkov
      Здравейте колеги ! Спешно ми трябва една задача написана на C++ за понеделник . Много ми е труден този език и не мога да измисля никакъв код ..Ако е възможно погледнете условието : Да се напише програма,която за дадено естествено число N да намира такава тройка числа a,b,c (естествени и c<N), за която a2+b2=c2 (двойките са степен).. Благодаря ви много предварително ! 
    • от Doroteya Ivanova
      Търся частен учител по Биология в гр.Плевен за кандидат-студенти ?????????
    • от Магдаленаг
      Здравейте!
      Please accept the challenge
      Зададена ми е следната задача:
      Дадени са две големи цели числа N1 и N2(до 100 цифри). Да се напишат програмни фрагменти за:
      а) представяне на числата чрез списъци;
      б) сравнение на двете числа и отпечатване на резултата - N1>N2 или N1<N2.
      Упътване: Големи числа се наричат цели положителни числа с К цифри, където К>255. Големите цели числа могат да се представят с помощта на линеен едносвързан списък, всеки елемент на който съдържа точно една цифра от числото.
      Език: С++
      Компилатор: Windows Visual Studio C++
      Благодаря предварително!
  • Дарение

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.