Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

zhana_g

Задача по биология/генетика

Препоръчан отговор


Здравейте, трябва ми решението на една задача по биология :)

Ето я и нея...

Галактоземията (неспособност да се усвоява млечната захар) и унаследява рецесивен белег. Съвременната медицина предотвратява развитието на заболяването с диета. Каква е вероятността да се родят болни деца в семейство, в което единият от съпрузите е хомозиготен по ген за галактоземия, но болестта не се развива, защото е спазвал диета, а вторият е хетерозиготен по генотип?

Ще съм Ви много благодарна, ако някой знае как да я реши, понеже ми е много важно :) 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Здравейте, трябва ми решението на една задача по биология :)

Ето я и нея...

Галактоземията (неспособност да се усвоява млечната захар) и унаследява рецесивен белег. Съвременната медицина предотвратява развитието на заболяването с диета. Каква е вероятността да се родят болни деца в семейство, в което единият от съпрузите е хомозиготен по ген за галактоземия, но болестта не се развива, защото е спазвал диета, а вторият е хетерозиготен по генотип?

Ще съм Ви много благодарна, ако някой знае как да я реши, понеже ми е много важно :) 

Спазването на диета не позволява да се развие болестта, но не променя гена. И в зависимост кой родител (пол) има гена схемата е различна

баща+, майка- : 100% от дъщерите ще го носят (но няма да са болни, защото е рецесивен), 100% от синовете няма да го носят

майка+, баща- : 50% от синовете ще носят гена (и всъщност ще са болни ако не спазват диетата), 50% няма да го носят, 50% от дъщерите ще носят гена (но няма да са болни, защото е рецесивен), 50% няма да го имат

 

П.П. И това е по-скоро математическа логика :)

Редактирано от capnemo (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Дааа.... Ние не сме ти съученици от които да преписваш. А и ако мислиш да ставаш лекар, недей.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Спазването на диета не позволява да се развие болестта, но не променя гена. И в зависимост кой родител (пол) има гена схемата е различна

баща+, майка- : 100% от дъщерите ще го носят (но няма да са болни, защото е рецесивен), 100% от синовете няма да го носят

майка+, баща- : 50% от синовете ще носят гена (и всъщност ще са болни ако не спазват диетата), 50% няма да го носят, 50% от дъщерите ще носят гена (но няма да са болни, защото е рецесивен), 50% няма да го имат

 

П.П. И това е по-скоро математическа логика :)

Капитане, ти направо от компютърна биология разбираш. :)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Капитане, ти направо от компютърна биология разбираш. :)

Емо, това е една проста комбинаторика/логика. Разбира се не съм 100% сигурен в отговора, преди толкова много време съм учил биология :)


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Емо, това е една проста комбинаторика/логика. Разбира се не съм 100% сигурен в отговора, преди толкова много време съм учил биология :)

Така е, просто го казах на шега. Прав си напълно!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Здравейте, трябва ми решението на една задача по биология :)

Ето я и нея...

Галактоземията (неспособност да се усвоява млечната захар) и унаследява рецесивен белег. Съвременната медицина предотвратява развитието на заболяването с диета. Каква е вероятността да се родят болни деца в семейство, в което единият от съпрузите е хомозиготен по ген за галактоземия, но болестта не се развива, защото е спазвал диета, а вторият е хетерозиготен по генотип?

Ще съм Ви много благодарна, ако някой знае как да я реши, понеже ми е много важно :) 

майка - ХХ / баща - XY

С "+" означаваме наличието на дадения ген, с "-" липсата му.

вариантите са ТРИ  :

1.)

майка, хомозиготна, X+X+  , баща - хеторозиготен - Х+Y-

деца - две момичета : хомозиготни (болни)  X+X+  (вероятност 100 % при момичетата) и  две момчета, хетерозиготни : X+Y-  (носители)

2.)

майка, хомозиготна : X+X+, баща -хетерозиготен : X-Y+

деца - две момичета : хетерозиготни, X+X- (носители) и две момчета : хомозиготни, болни : X+Y+ (вероятност 100 % при момчетата )

3.)

майка, хетерозиготна : X+X- , баща - хомозиготен : X+Y+

деца - две момичета : едното хомозиготно X+Y+ (болно), другото - хетерозиготно : X-X+ (носител) и две момчета : едното хомозиготно X+Y+ ( болно) , другото - хетерозиготно  X-Y+(носител)  - (вероятност 50 % без значение дали са момчета или момичета )

 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 15.10.2015 г.,, Trichocephalus написа:

 

майка - ХХ / баща - XY

С "+" означаваме наличието на дадения ген, с "-" липсата му.

вариантите са ТРИ  :

1.)

майка, хомозиготна, X+X+  , баща - хеторозиготен - Х+Y-

деца - две момичета : хомозиготни (болни)  X+X+  (вероятност 100 % при момичетата) и  две момчета, хетерозиготни : X+Y-  (носители)

2.)

майка, хомозиготна : X+X+, баща -хетерозиготен : X-Y+

деца - две момичета : хетерозиготни, X+X- (носители) и две момчета : хомозиготни, болни : X+Y+ (вероятност 100 % при момчетата )

3.)

майка, хетерозиготна : X+X- , баща - хомозиготен : X+Y+

деца - две момичета : едното хомозиготно X+Y+ (болно), другото - хетерозиготно : X-X+ (носител) и две момчета : едното хомозиготно X+Y+ ( болно) , другото - хетерозиготно  X-Y+(носител)  - (вероятност 50 % без значение дали са момчета или момичета )

 

 

Не разбирам решението Ви. Представеното не е ли просто монохибридно кръстосване? Майката щом е хомозиготна по гена за  галактоземията, то тя ще има следния запис: aa(малките букви обозначават рецесивност), а бащата - Aa(хетерозиготен, голямото А е доминантния ген/алел). При оплождане в първото поколение съотношението се получава 1:1(две деца носители и две болни). Т.е. вероятността е 50%. 

P - aa X Aa
Г - а & a; A & a

F1 -  Aa aa Aa aa

P - родители
Г - гамети
F1 - първо поколение
X - знак за кръстосване

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Разглеждащи това в момента   0 потребители

    Няма регистрирани потребители разглеждащи тази страница.

  • Горещи теми в момента

  • Подобни теми

    • от Марио Проданов
      Здравейте! Изпитвам затруднение с една задача по програмиране C++.
      Някой може ли да ми помогне?  
      За тези, които  няма да помагат и ще пишат безсмислени  коментари  от типа на: тази задача е лесна, научи: циклите,операторите и функциите и тогава пиши форум - моля да напуснат! Знам всички оператори, функции и цикли. Не съм назад с материала.
      Благодаря за вниманието! 
      Ето го и условието!
       
      Дадено:
      Мед:
      1кг акациев - А1 лева
      1кг. липов -А2 лева
      1кг.слънчогледов - А3 лева.

      Има 3 съда:
      1 съд - B1 кг.
      2 съд - B2 кг.
      3 съд - B3 кг.
      В кой съд какъв мед да сложи така че да получи най-много пари?
       
      Решение:
      Вход: ред 1 -> числата A1  A2  A3
      Ред 2: числата B1 B2 и B3
      Изход: едно число - максималната печалба, която може да се получи.
      Пример: Вход -> 7 2 9
      10 5 3
      Изход: 131лв.
       
      Пускам и cpp файла 
       
      task4.cpp
    • от Анита Христова Трифонова
      Трудна задача - текст, вокал, пиано А.Х.Т. sekirata cekupama
    • от ДИоNД
      Здравейте!
      Поствам тази задача тук, а не в тема образование, защото може и да има написан драйвер или видоизменен, който да решава въпросната задача.
      Не уточнявам ОС, защото се издирва или пък се търси решение, което да може да се реализира на всяка ОС.
      Ето и проблематиката:
      Дънна платка Asus P4C800-E Deluxe в която има Super I/O (страница 2-2 (28)) W83627THF. Процесора и оперативната памет които са монтирани на тази дънна платка не участват в решението.   
      Иска се, чрез нормалния конектор на флопито да се управляват две, а не едно.
      Трябва да отбележа, че има реализирано хардуерно допълнение от стр. 108 (115) т.9.3 от W83627THF и в BIOS по нестандартен начин е указано ОС да "разпознава" две флопита, а не едно ...
      Поставям тази задача като вид предизвикателство.
      Всякакви мнения, коментари и евентуално предложения за разрешаването на въпросната с удоволствие ще чета и обсъждам с участниците в нея.
      Успех!
      п.п. Ако някой предложи как в BIOS по нестандартен начин да се укаже на ОС, че има четири флопита също може да помогне в решението ...
    • от Тошко2001
      Здравейте! Имам следните питания - от две години бъхтя здраво по биология и по химия, най-вече по химия, защото тя ми е по-проблемна,  по химия си уча от учебниците на изд. "Абагар" , и се упражнявам от сборниците по химия на МУ Варна . По биология си уча от учебниците от училище, те са на изд. "Булвест" ние имахме биология 9,10,11 клас. По химия задачите с отворен отговор си ги правя по едни планове - решенията-решения, обясненията-обяснения и всичко е точно. Но по биология ми остават притесненията- говорих с един медик от бърза помощ, чиито деца са учили МУ- Варна, та той ми каза, че на писмената част  по биология всяка проява на оригиналност от моя страна е в мой ущърб, защото проверяващите, гледали не знам какви планове, ако ще всичко да съм написал, не е ли по плана- ме гъзят. Та следващата седмица имам път до Варна, и ви моля да ми препоръчате учебник, в който всичко е ред по ред, план по план, тъй че на проверяващите да им е угодно, от книжарницата на МУ ВАРНА имам и трите сборника с тестове, решавам сега за 10-и клас ама темата като не мога да си напиша като хората темата ...........язък за труда ми.  Благодаря ви предварително!
    • от georgi999
      здравейте надявам се да ми помогнете. 4 пъти ме късат на този изпит . На notepad ++ трябва да го направя .наистина не ми се отдава. моляви не ме критикувайте просто искам да взема изпита,разберете ме. Трябва да направя уеб сайт .ще кача файла за да видите там е обеснено подробно .моляви за помощ.благодаря предварително .  

  • Дарение

×
×
  • Добави ново...