Премини към съдържанието

Препоръчан отговор


Здравейте, трябва ми програма-генератор на звукови тонове с определена честота за тестване честотната лента на тонколони. Ако има възможност тестовите сигнали да се запишат като файл и да се прехвърлят върху компакт диск. В руските тракери намерих тестови дискове за DVD плеъри, но те са предимно за видео настройка.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Audacity може да възпроизведе всякакви честоти, тонове, както и да ги запише като файл. Но трябва да знаете как да ги генерирате.

или намерите туториал, как става това.

Не съм е ползвал за тази цел, но съм виждал клипове как тестват diy тонколони с нея.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не се тества както си мислиш.

Първо трябва да има звукоизолирана камера и измервателен микрофон, който само струва повече от цялото озвучаване.

  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Най-после нещо умно да ти дойде в главата.С такъв генератор на честоти можеш чуеш колко дупки с чуваемият спектър има в различните тонколони.Сега вече ще разбереш,колко грешна представа имаш и за звуковите им филтри.Както ти писа Филипов в горния пост,нужно е специален микрофон,който ще може да улови по трудните честоти(с по-голям работен спектър).А съм тествал колони с външен генератор и трябва да кажа ,че на слух също може да се усети липсата на определени честоти или засиленото възпроизвеждане на други.Пробвал съм с подобен на този генератор на звукови тонове и върши работа.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Audacity прави грешни тонове с паразитни честоти, като този от 8KHz звучи по-високо от 9KHz, при зададен квадратен сигнал без паразитни тонове, а пък синусоидалните над 9KHz и тези под 40Hz въобще не се възпроизвеждат, което е нереално. Затова тази програма не става за тестване на тонколони. За възпроивеждане на високите честоти е нужен сигнал "Бял шум", но на тази програма честотата му не може да се променя. Ниските честоти най-добре се тестват с динамо, това може да бъде стъпков мотор, динамо от ръчно фенерче, от велосипед и др.

Звуковите филтри не запълват дупки, а дълбаят нови! А дупките в средите мислех да ги запълня със средночестотен говорител, но видях че той възпроизвежда в много тесен диапазон, само до 5KHz, равно с горната честота на басовият говорител, което го прави напълно излишен. И така се набутах с този български ВКС0732 и сега се чудя какво да го правя, но за по-практично ще трябва да се набутам с още един за стерео вариант, въпреки че няма да ги ползвам, те добре се опаковат прибрани заедно един срещу друг, захванати с болтчета. Затова реших да ги заменя с високочестотните ВВ108-1, които са със същият размер и които с по-голям кондензатор ще успеят да запълнят дупката над 5KHz.

Ето защо се убедих че направата на трилентови тонколони е голяма глупост.

Редактирано от peppone1 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Спри се и не ръси глупости!! Това че ти не знаеш елементарни неща си е твой проблем и не го натрапвай на форума. Нали не мислиш че всичките световни производители, които произвеждат трилентови модели са будали, бунаци или друга твоя квалификация?

  • Харесва ми 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

За да говоря така убедено, значи съм се информирал достатъчно. А ти попрочети повече в документацията на чуждестранните производители, без да ръсиш теории и видиш че техните така наречени 3-лентови тонколони, всъщност са 2-лентови, защото нямат средночестотен високоворител, а поставят два високочестотни с широк спектър на възпроизвеждане. Затова вече масово тонколоните се правят двулентови, поради практически неизгодната причина че средните честоти искат минимум 4 инча говорител и в мини колоните той не може да се побере. Комбинира се единствено с нискочетотен говорител с много ниска горна граница, като полипропиленовите, но всеки може би е забелязвал как гори и пищялката при голямото й натоварване от широкоспектърен филтър и ниският й импеданс за да успее да запълни голямата средночестотна дупка.

При големите тонколони може да е иначе, но малките са си 2-лентови, изпълнени 3 говорителя. А 3-лентова тонколона с български високоговорители не може да се направи, поради причините които изложих по-горе, а именно че СЧ-говорителя дублира честотният спектър на басовият говорител и за да запълни празнините пищялката трябва да възпроизведе качествено много широк спектър от 5 до 22KHz, което е много натоварващо за нея и би трябвало да се свърже през широколентов филтър, а с което пада и общият импеданс на озвучителното тяло. Това налага ВЧ-говорителя да се подбере с по-голям импеданс от басовият, което от друга страна намаля и собствената му чувствителност и което от трета страна ще създаде допълнителни празнини в честотната лента.

Просто нашите говорители са по някакви собствени стандарти, като най-добрият вариант е средночестотният да се замени с високочестотният ВВ108-01Б, подобрено издание на по-старият ВВ108, който възпроизвеждаше само да 16KHz, дори и полюсите му не отговарят, което трябва да се вземе под внимание при свързването му.

Редактирано от peppone1 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

По-добре си вземи един тонгенератор и не се занимавай с глупости.

Казвам ти го, защото това дето ти го дава изхода на звуковата карта в никакъв случей не е чиста синусоида, най-малкото защото е ДАК - семплирана е. Оттам насетне крайното стъпалце в чипа/DAC, и то кой знае колко криви сигнала. повече изкривявания от тонгенератор определено ще има - все пак това на компютъра е свирка, направена да "свири нещо", да вади някакъв звук, а не за прецизно тестване и измерване на аудиоапаратура !

Отделно на доста "качествени" звукови карти, честотния диапазон/АЧХ е украсен по някакъв начин, за да се харесва като звук.

Пробвал ли си как ти вади саунд картата правоъгълен високочестотен сигнал ? Това дето вадят 99% от картите, изобщо не прилича на правоъгълен сигнал.

Отделно стои въпроса тия програми какъв формат, битрейт, кодек използват за генерираните честоти. Още семплиране и разваляне от там.

Един аналогов тонгенератор е най-доброто решение.

Занимавал съм се преди време с няколко усилвателя, като им пуснах синусоида от ALC892 и въобще не бях доволен.

Различни звукови карти - различен изход. Коя от коя по-големи дренки.

Иначе ако нямаш пари за тонгенератор, или просто не искаш - audacity, soundforge

И задължително снеми АЧХ-то от изхода на ДАК-а на компютъра. Или, ако имаш обикновен осцилоскоп без FFT, или доста добър мултицет от над 40-50 лева на променлив ток провери къде са дупките по честоти. Много играчка е. За да не те обърка и да си кажеш, ми той усилвателя/колоните дават кофти АЧХ.

Редактирано от TanazP (преглед на промените)
  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Тонколоните не ги тествам през компютъра, а през ДВД плеър с флашка, а може и тоновете да се запишат на музикален диск. Осцилоскопа не би могъл да покаже какво възпроизвеждат говорителите, трябва си микрофон или на слух. Проблемът е че басовият говорител вади много силни средни, които заглушават пищялката, която е Panasonic T6PH06G6, но предвид ниската й цена от 5лв. си обяснявам липсата във високите честоти. Неприятните средни честоти и обертонове могат да се потиснат с филтър на баса или с еквалайзер. Но идеална работа да запълни липсите е високочестотният високоговорител с широк диапазон ВВ108-01Б, но е с големи размери и трудно ще се побере в кутията и ще изглежда не добре.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)
преди 9 часа, peppone1 написа:

Проблемът е че басовият говорител вади много силни средни, които заглушават пищялката

Това значи,че му е нужен пасивен бас филтър!Добър филтър(когато го пробваш с честотите) е този,при който ясно да се чуват тези под 150 херца,а по-високите които са му отрязани,ще се чуват слабо на заден план.

 

на 26.06.2017 г. в 11:14, peppone1 написа:

СЧ-говорителя дублира честотният спектър на басовият говорител

Нали за това се слага филтър и на средите!Направен правилно средночестотния филтър,в говорителя трябва да чуваш по-ясно честотите между 500 и 5000 херца. С филтъра за високите пък,един високочестотен говорител трябва да възпроизвежда само честоти от 5000-6000херца на горе. Обобщението на всичко е,че всеки говорител ще възпроизвежда само тези честоти,които са му заложени в характеристиката.Т.е. всеки ще свири само това,което може по-добре от другите говорители.По този начин се постига допълването в звуковия спектър.

Редактирано от Димитър 59 (преглед на промените)
  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Това е ясно, и както казах по-горе трилентово тяло с български високоговорители не може да се сътвори, тъй като нямаме подходящ басов говорител и той трябва да се "окастри" за да се добави средночестотен, но и средночестотният е с тесен обхват и това принуждава да се сложи междинночестотен, като ОТ ще стане 4-лентово. За да не стане това тяло 4-лентово, се избира високочестотен високоговорител с широк честотен диапазон и голяма паспортна мощност. Идеален за тази цел е българският високоворител ВВ108-01Б, но както казах е с големи размери и е неподходящ за малки ОТ, а чуждестранни високочестотни за вграждане в кутия никъде не се намират, с изключение на евтиният Panasonic T6PH06G6 за който споменах. Чуждестранните средночестотни възпроизвеждат ефективно честоти до 10KHz, което облекчава работата на ВЧ-говорителя и той може да бъде с малка паспортна мощност и малки размери. За по-добро импедансно съгласуване и избягването на филтър за високочестотен се употребява пиезокристален високоговорител, използвайки филтъра на междинно честотният, не че филтъра ще промени пиезо кристалният, но ще защити усилвателя от евентуален пробив.

Ето защо добавянето на средночестотен говорител внася редица затруднения в съгласуването, а не ща да побългарявам и да търся компромисно решение за да прикрия дефектите от некачествените български високоговорители. По-добре да потърся по-добри говорители, вместо да правя скъпи дърварщини, така както са сторили в завода в Благоевград с озвучителното тяло ОТГ1-03, в която тонколона са счупили релето РР71е12 и на мястото на контактната му система са сложили микропревключвателя МР-1, защото релето не можело да превключва високочестотният говорител. Чудя се кое е това реле което не може да превключва високочестотни сигнали, а един прост микро бутон да може? Как чуждестранните ОТ могат да вадят такъв чист звук без сложни филтри, а нашите да бумтят като бъчва?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Човече, трябва да знаеш какви са дупките под товар на усилвателя в АЧХ-то, преди да мериш АЧХ на колони. Да не се окаже че усилвателя ти дава неравно АЧХ с над 2дб, че на всичкото отгоре и криви. Така може да нагаждаш хубави колони към калпав усилвател.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Товарът е стандартен 8 ома за басовият и 6 ома за високочестотния високоговорител. Високочестотния филтър според формулата би трябвало да разделя от честота около 9KHz нагоре при стойност на кондензатора 2,2 мкф. Дупката в АЧХ не е в диапазона 5-9KHz, както се предполага, тъй като в този обхват човешкото ухо е най-чувствително и може той да не се възпроизвежда. Избрал съм тази стойност на филтъра с цел по-добро съгласуване предвид ниският импеданс на ВЧ-говорителя да не падне еквивалентния импеданс. С този нисък импеданс ВЧ-говорителя трябва да има висока чувствителност и да отдава голяма мощност, но уви не е баш така, поради ниската му цена и полипропиленовата мембрана. Но това е по-доброто решение от българският ВКВ0433, който няма никаква гънка на мембраната и възпроизвежда ефективно само най-високите честоти.

Компромисно решение, но икономически нецелесъобразно е неприятните среди от басовият високоговорител ВКН09360 да се приглушат с реактивен филтър, в който за да се спести проводник в намотката, филтъра трябва да се направи от ІІ ред, като се добави и грамаден кондензатор 50мкф. Подемът на озвучителното тяло е най-вече в средните честоти, като басът и високите са недостатъчни. Реших да увелича обемът на кутията от 7,3 на 9,4 литра, но се засилиха малко басите, които са недостатъчни спрямо високите децибели на вредните средни честоти.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Снеми едно АЧХ на усилвателя, с закачен товар, бе !

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не разполагам с осцилоскоп за да я снема. Усилвателя е добър, използвам повредена аудиосистема Sony HCD-TB10, на която всичко друго е повредено и работи само външният вход. При свързване към ДВД плеър, басите са недостатъчни, затова за звукоизточник използвам стар Дискмен, който звучи много добре за целта. За да се чуят добре високите, те трябва да се засилят от настройките на макс, а не в нулево положение, както би трябвало да бъде. Това пречи да се чува отчетливо вокала от слушаната музикална програма, т.е. звука не е кристален. проблема си остава в говорителите, силата им не е равна и независимо от какъв звукоизточник ще се прослушват АЧХ винаги ще бъде неравномерна.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)
на 1.07.2017 г. в 19:09, TanazP написа:

Човече, трябва да знаеш какви са дупките под товар на усилвателя в АЧХ-то, преди да мериш АЧХ на колони. Да не се окаже че усилвателя ти дава неравно АЧХ с над 2дб, че на всичкото отгоре и криви. Така може да нагаждаш хубави колони към калпав усилвател.

Така е, оказа се че дисменът не е достатъчно качествен, затова свързах един стар CD-Rom от компютър и неприятните тонове понамаляха и басите се засилиха. Мисля да пробвам да извадя аналогов сигнал и от задната букса на CD-Rom-а, която се свързва към дъното. А който мисли от система за домашно кино да слуша музика, първо трябва да се прегледа от психиатър. ДВД плеърите вадят много калпав звук, отделно че и усилвателите им са калпави.

Ето защо съм привърженик на старите технологии. Добре че не съм си изхвърлил компютъра. Ето че не е бил виновен говорителя, а филтъра е напълно ненужен, остана само малка липса във високите, но с още по-качествен звукоизточник звука може още повече да се подобри.

Редактирано от peppone1 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)
на 6/26/2017 в 12:14, peppone1 написа:

А ти попрочети повече в документацията на чуждестранните производители, без да ръсиш теории и видиш че техните така наречени 3-лентови тонколони, всъщност са 2-лентови, защото нямат средночестотен високоворител, а поставят два високочестотни с широк спектър на възпроизвеждане. Затова вече масово тонколоните се правят двулентови

Дали?

a743109e663e577d8fa3096e69a1b11a.jpg


4366ddcf1ecfc8674faa706f0cac7c4b.jpg

Като гледам не е точн така. Т.е. отново ги ръсиш едни...
По отношение на филтрите няма да се отплесвам в посока на активните филтри със стръмни графики в граничните честоти и линейни характеристики за -2dB. Или в посока многоканални усилватели - обикновено триканални.

Е, всичко си е свързано ... с едни пари.

Редактирано от ExaFlop (преглед на промените)
  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост
преди 25 минути, ExaFlop написа:

Или в посока многоканални усилватели - обикновено триканални.

:goahead:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.