Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Будизъм /за любопитните/


Препоръчан отговор

на 8.04.2020 г. в 14:19, Śūnyatā написа:

Във вселенски мащаб,

от гледна точка на някакви миниатюрни същества (смислова и логическа несъвместимост - още в началните условия на съждението и извеждането)

така - поредните порции "умнотия" - вероятно заради "многото свободно време"...

на 8.04.2020 г. в 14:19, Śūnyatā написа:

Механизмът, кармата или енджина на нашата реалност е възможно (но може и да не е) да е симулиран продукт, както ние симулиране еднжини за виртуалните игри с които се забавляваме. (ти не си наясно въобще с понятието ЕНДЖИН - енджин в дигиналната сфера, е набор от принципи и конкретни програмни похвати с което се създават виртуални светове. Енджинът не се симулира - той е просто средството чрез което се реализират виртуални задачи и цели. Пак глупости си изписал поради невежество. И като не разбираш нещо защо въобще си тръгнал дори да го ползваш само заради мъгливите аналогии, с които нещо си ти хрумва?)

Годината в момента може да не е 2020, спрямо по висш енджин, а 3020 например. ( Това е вече тотална щета. Енджините станаха вече и йерархични - висши, нисши...)

Възможно е да сме опитни зайчета с кой знае каква цел. Ами ако това е марионетъчен свят (давах сутра от пали-канона, в която една будистка монахиня се сравнява сама с марионетка пред Мара), един глобален аквариум, в който е невъзможно да се намерят отговори на глобалните въпроси: какво, как и защо? Ако всичко което се говори на улицата, по телевизора, в интернет, по форуми - всъщност не съществува. ( и няколкото поредни изречения от фантастични построения, с въображението на петокласник, само и само накрая съвсем прозаично и повторяемо да заключиш в посоката на мантрата си - всъщност не съществува)

Когато излезнеш от света на заучените ти репликации от будистки фрази и думички, и навлезеш някъде в дебрите на общата култура, на синтез... и е тотална щетата. Нямаш си въобще идея какви глупости съчиняваш - не само защото са безсмислици, а защото въображението ти дори не е овладяно и си кара още на моделите си от детските и религиозни приказки, умесени с народна митологична чалга.

преди 4 часа, Shiniasu написа:

това разглеждане на проявения свят като илюзорен.

Но това е само похват - в негов си стил колегата си го е направил основния си спасителен пояс, сред житейския океан и бурите му. От похват, се превръща във фиксация, дори обсебеност. Колко да е безбрежен океана на живота... или да са жестоки бурите му?

В този смисъл никаква форма на аргументи не е възможна да е средството с което той да осмисля. Той вече е вкопчил каквото му е нужно - игрите на съждения и псевдофилософски фантасмагории са само за маскировка. Не е възможно да се води смислен дебат когато най-малкото едната страна е с лично отношение на вкопчване към казусите на дебата.

Освен това - по този си обсебен начин и повторяемостта, колегата завърта цялата тема и БУДИЗЪМ само до неговите си делюзии . И това за него е най-важното. И всички останали се завъртат именно по тази фиксация, както става в цялата тема. И в други теми е така - един завърта всичките участия около едно и също, с повторенията си. Това са психични девиации, за какъв будизъм въобще може да става дума.

Кога от всички налични аргументи, колегата въобще е взел нещо предвид, стигнало е до него, позволил е да се усъмни сред измислиците си, да обмисли...  - поне един пример може ли да се намери в няколкото теми, за тия вече над 5 години?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 16k
  • Създадено
  • Последен отговор

Потребители с най-много отговори

  • NoMeJodas

    1502

  • Реджеп Иведик

    1556

  • Śūnyatā

    1886

  • _Alex&Vanko_

    1366

на 9.04.2020 г. в 22:49, Реджеп Иведик написа:

Е, имаш си свои разбирания. Чудесата за тебе са важни.

Знаеш много добре, че повече от твоите разбирания ми допадат разбиранията на учителя Банкей. Чудеса и не чудеса е едно и също.

 

Продължаваш да пишеш празни приказки и имаш самочувствието да цитираш Банкей, който е един от осъществените дзен-будистки учители. Но го цитираш без никакво разбиране. Цитираш го и ползваш думите му, за да докажеш твоето разбиране. Като папагал, който повтаря звуци без да разбира пълното има значение. Ок,ще обясня за теб и други, които не разбират. Банкей говори за т.нар. обичайни сидхи като ходенето по вода и подобни. Никъде в коментарите му не обсъжда пример като този, който дадох. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 4 минути, dagpo19 написа:

за да докажеш твоето разбиране

Просветление не може да се демонстрира. Аз нямам разбиране, че мога да докажа, че съм получил просветление. Естествено, не се и опитвам. Разбира се мога да го декларирам, ако искам, което съм направил. Не мисля, че е необходимо да се повтарям и да бия барабана. 

Научни и технически познания и магьоснически умения, могат да се демонстрират. Това от твоя пример е демонстрируемо, или с други думи е от областта на науката или магията.

Няма общо с просветлението. Човекът може да е бил просветлен, но може и да не е бил. По твоята логика излиза, че всички учени и магове са просветлени.

Минал си покрай учителя Банкей с бързия влак по най скоростния участък.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 21 минути, Реджеп Иведик написа:

 

Безинтересно ми е да коментирам такива теми с хора, които дори не познават теорията пълноценно. За практиката да не говорим.

Но да претендираш, че си просветлен, то за мен няма проблем. Решил си, че си просветлен, т.е. че си Буда, нали? ОК. Това не е проблем за никого, т.е. всеки може да има всякакви безумни претенции и фантазии като това, че е космонавт, бог, буда или друго нещо. Ако си удовлетворен с твоето просветление, то good luck. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 4 минути, dagpo19 написа:

Безинтересно ми е да коментирам такива теми с хора, които дори не познават теорията пълноценно

Стори ми се, че ти първи почна.

Даже си мислех, понеже те познавам, да ти скоча със същия лаф, с който ми се отваряш сега, но ти ме изпревари. 

Какво печелиш от тези дребнави заяждания, само ти си знаеш.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 10 часа, Shiniasu написа:

Аз лично съм по-скоро против това разглеждане на проявения свят като илюзорен. Още повече на обявяването му за неистинен само защото е частично проявление на нещо иначе непознаваемо и недостижимо.

А като какъв мислиш да го разглеждаш, при положение, че познаваш видимостите само повърхностно, крайната реалност зад тях е недостижима и емпирично неопределима, дори и за най-модерните ни технологии?

Да оставим илюзията на страна, както и това какво е и какво не е фанатизъм, защото също мога да напиша, че вярата в бог и душа е фанатизъм.

Как би нарекъл образите които виждаш, ако осъзнаваш, че не виждаш това което се крие зад тях? Например: не виждаш атомите, от какво са съставени, не виждаш празното пространство в тях, не виждаш вирусите, не виждаш болестите, които потайно ни превземат, не виждаш почти нищо съществено от това което наричаш реалност. Изключваме думата илюзия. Когато не виждаш нещо, което всъщност се намира там, но все пак виждаш някакви образи, опитваш се да ги обозначиш със знаци, да осъзнаеш взаимовръзките между тях, опитваш се да ги разбереш и разбрал-недоразбрал, реалност ли ще ги наречеш или нещо друго...? Как точно ще го наречеш?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 30 минути, Śūnyatā написа:

А като какъв мислиш да го разглеждаш, при положение, че познаваш видимостите само повърхностно, крайната реалност зад тях е недостижима и емпирично неопределима, дори и за най-модерните ни технологии?

А изобщо нужно ли е да го определя еднозначно или като илюзия, или като истина? 

преди 35 минути, Śūnyatā написа:

Да оставим илюзията на страна, както и това какво е и какво не е фанатизъм, защото също мога да напиша, че вярата в бог и душа е фанатизъм.

Ами всъщност си мисля, че точно това направи. С две думи: "Ти си вярващ в души и бог фанатик, но аз не съм ти го казал". Получи се нещо като думите ти за метафизиката и будизма - самозалъгваш се, че като ме определиш като небудист, това е някаква аргументация в твоя полза. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Shiniasu написа:

А изобщо нужно ли е да го определя еднозначно или като илюзия, или като истина? 

Ами всъщност си мисля, че точно това направи. С две думи: "Ти си вярващ в души и бог фанатик, но аз не съм ти го казал". Получи се нещо като думите ти за метафизиката и будизма - самозалъгваш се, че като ме определиш като небудист, това е някаква аргументация в твоя полза. 

Отговорът е много лесен. Извежда се от очевадния факт, че за така наречената "реалност" или "истина", хората имат различни мнения. Този форум не прави изключение. Непрекъснато се поставят думи в устата на другите и се правят различни, често противоречащи си анализи. Моята позиция е сравнително устойчива, но различни потребители не спряха да ме анализират и тълкуват по всевъзможни начини - така както им изнася или правейки опити да дадат завършен вид на оскъдните си наблюдения. Но какво да се прави, така работи човешкият мозък на базово ниво.

Това, приятелю, се нарича негативна халюцинация. Негативна халюцинация - когато си мислиш, че виждаш ясно и разбираш точно-това, което се появява пред погледа ти, но всъщност не виждаш ясно и не разбираш точно-какво стои зад видимостите.

Приятна вечер.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Śūnyatā написа:

Негативна халюцинация - когато си мислиш, че виждаш ясно и разбираш точно-това, което се появява пред погледа ти, но всъщност не виждаш ясно и не разбираш точно-какво стои зад видимостите.

ето... поредната изцепка. Негативна халюцинация... :) Като съчетание - направо кърти. Мила моя ма!но ле.

Но описанието и обяснението - е истинския подскок на тъпомера... :) Онова с "енджините" направо бледнее вече... 

преди 9 часа, Реджеп Иведик написа:

да ти скоча със същия лаф, с който ми се отваряш сега, но ти ме изпревари. 

а ти какво спечели - от тоя цирк с "просветления"? Като гледам - добре че те е изпреварил... нещо като състезание. Явно той е по-бързия. А може би - повече просветления, знае ли човек...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Камен, ти се смееш... ама, я виж какви юнаци раждала, и ражда нашта родина юнашка. Левенти и напети момци и момкини. 

Майтап, ма това с "негативната халюцинация" беше тронната изцепка на тия теми. Мислех си,  че онова с " кармата като енджин", макар че и него си го биваше. Но това - направо удари останалото в земята. Смях се до сълзи, честно. И сега се смея. Няма такъв будизъм... и такива "просветлени". Пиши на Далай Лама да види родното 'производство' - може да се прочуем даже и по "другите светове" ( и енджини, разбира се).

Може би е заради параноите от вируса и мерките в София. Може би и това че София е шампион по заразени и нарастват всеки ден... А и - както се написа - "многото свободно време". Но изтрещяването е налице.

Какво ли още я чака темата... и 'будизма'... тръпна в очакване за поредните "висини".

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 11 часа, _ramus_ написа:

Камен, ти се смееш

Скепсис Камен ли се казва ?

Можеш да ми се довериш, умея да пазя тайна

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 14.04.2020 г. в 18:28, Реджеп Иведик написа:

Що ме издаде, ся няма да ми каже

Ти си достатъчно искрен, за да те издава някой.

Докато за други, едни неща не са тайна, но други са. Егото добре се крие зад множество маски. Понякога, на думи, отвсякъде извира състрадание, начетеност, примери за дългогодишна практика, снимки с лами във Facebook, но лицемерието лъсва, когато демонът на егото не успява да манипулира някого докрай, за да се постигне определена цел. Била тя и спасението на всички същества. Обикновено се оказва, че първо трябва да започнеш със сериозни дарения за ламите. Тогава, както сам забеляза, с неприкрит блясък идва кресчендото на високомерието.

Трети, си го карат високомерно през цялото време. Чувството, че притежават собствена личност (его) е тяхна пътеводна светлина. Те са гениални, те са единствени и неповторими, те са Единствения протагонист в реалността си. А другите, разбира се, нищо не разбират. Колко плоско и безинтересно...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, dagpo19 написа:

Това не е тайна.

Ама Учителя си прехапа езика, тъй както уж много я разбира психологията. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Трог(с)снат съм - Учител, с главна буква. сега вече... как да не ми се напери ...егото. Направо в ерекция ми застана :) 

Мадхямика пак изригна в свой стил, в една от ролите си - като експерт по егото. Но не е толкова смешно, нито оригинално - каквито бяха последните изцепки около "енджините" и особено "негативната халюцинация". :) 

Друго си е като го тресне творческата тръпка от лични халюцинации. И не - не са негативни, просто са смешни. :) 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 13 часа, Реджеп Иведик написа:

Ама Учителя си прехапа езика, тъй както уж много я разбира психологията. 

Струва ми се, че си е прехапал опашката, затворил е кръга - това е дзен. Не мож' си го мерим с Учителя. Той отдавна е напуснал селенията на здравия разум и е отвъд всякакви "твърди" понятия. Ако му зададем смислен въпрос - само ще го разсмеем, ще се смее до сълзи, честно. Защото Той е Създателят на тази Реалност, а ние сме само негативни и позитивни халюцинации в Неговия сън, в Неговата лудост...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, Śūnyatā написа:

Не мож' си го мерим с Учителя.

мно'о ясно. Не мож си го мерите, щото неговия не е от тия измерения, а от другите - дето не са "твърди понятия".

 

преди 2 часа, Śūnyatā написа:

Ако му зададем смислен въпрос

о, моля те. :) Не се изхвърляй чак толкова, защото това е твърде претенциозно.

Ти си се самокачил на апостолското пасторско място. Разликата е само че си намерил ниша за псевдобудистки служби сред виртуала. Пропагандата е колко си "ахнал" и какви благини предлагат някои идеи, които на теб самия въобще не са ти ясни. Но за пропагандата това не е важно и цялата работа е да си рупор на личните си фантазии в опит да ги изиграеш като "реални" с безкрайни повторения.

В тая връзка - този целия многогодишен театър няма как да генерира "смислени въпроси", защото в театъра нещо може да го фантазираш че е "смислено" пък извън него - няма как. С "просветления авер" се намирате само според ползата - той си "списва" какви са му мъките, от какво се страхувал и къде му се пука черупчицата на яйчицето.  Но пък е "просветлен" - с ролята на сценичен прожектор сред сценките си.

Всичко това е просто смешно. От друга страна - и смешно да е, не пречи на театъра и на актьорите. Още по-смешното е, че те се изживяват доста сериозно, но както вече Камен написа преди доста време - ролята на клоуна въобще не е лесна работа и напъните на поредните местни играчи са само бледи и неуспешни имитации. Именно това ги прави смешни, но безкрайните им повторения ги запраща упорито в посоката да са "жалки". Изживяванията на форумните хартиени дракони е само заместена със ролята на хартиените будисти и от това просто няма как да се избяга... Дори с повторяемите глупости относно повторяемите фантазии относно някакво си "его".

Който го тресат определени фиксации - той няма как да не си го изрази... просто няма как. Няма нищо повече показателно за една фиксация от безкрайните й повторения, с патос, с жар, систематично и последователно и многогодишно, в битка за отстояване колко е правилна, правдива, точна и полезна не само за защитника й. Дори самата фиксация и описанията й не са се развили, нямат градация, нямат натрупване - просто се повтарят няколко любими теми, според отражението на някакъв моментен контекст - съвсем рефлективно.

Всичко това е описанието на фантазьора по фантазиите му и поведението си спрямо тях. В този смисъл няма никаква нужда от профилиране - всичко е написано твърде ясно.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, _ramus_ написа:

мно'о ясно. 

Не се изхвърляй чак толкова, защото това е твърде претенциозно.

...на теб самия въобще не са ти ясни.

Всичко това е просто смешно.

Още по-смешното е,

Именно това ги прави смешни,

...но безкрайните им повторения ги запраща упорито в посоката да са "жалки". 

Дори с повторяемите глупости...

Няма нищо повече показателно за една фиксация от безкрайните й повторения... (каква ирония...)

В този смисъл няма никаква нужда от профилиране - всичко е написано твърде ясно.

Няма нужда, но профилирането и повторенията си текат, спирка няма :D

Това, че лудият и наркоманът последни разбират (ако разберат изобщо), какво се случва с тях - е всеизвестен факт.

От друга страна, безумието (крайната его фиксация), като антипод на здравия разум, има само една цел - публичното оскърбление на здравия смисъл.

Това се случва тук, а и навсякъде, където ирационалното е норма. От негова гледна точка всичко е с главата надолу. Его илюзията създава позитивни и негативни халюцинации, жертвата на неведението е хваната здраво в лабиринта от проекции, като не спира да възвеличава себе си и да плюе другите.

Весели халюцинации. Повече не виждам смисъл, да участвам в това...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Śūnyatā написа:

Това, че лудият и наркоманът последни разбират (ако разберат изобщо), какво се случва с тях - е всеизвестен факт.

Знаех си че поредната изцепка ще се появи . Няма начин, просто :) Ти дори няма да прочетеш този пореден шедьовър.

преди 1 час, Śūnyatā написа:

публичното оскърбление на здравия смисъл.

Аааа - тук вече патосът на месията стана прекален и изгуби публиката.,..

преди 1 час, Śūnyatā написа:

Повече не виждам смисъл, да участвам в това...

с това сякаш намекваш че "си участвал" ли? :) В кое точно... ти взе "участие" - щото дали ще е тук  или там - това "участие" няма как да спре. Просто не случи на подходяща публика иначе пред други имаш шанс да хванат дикиш. Поне известно време, докато научат целия репертоар...

И последно - това броиш ли за кой пореден път е - дето "не виждаш смисъл да участваш" че броят им нарасна доста, както и завръщанията, макар и без червения килим и бурните ръкопляскания.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Изглежда, човешките поведение и опит (както нормални, така и анормални) като цяло са съпътствани от илюзорни и халюцинационни явления. И макар да сме документирали добре отношението на тези феномени към психичните заболявания, може би не сме обърнали достатъчно внимание на ролята им в ежедневния живот.

Луис Дж. Уест, бивш медицински директор на Невропсихиатричната клиника към Калифорнийския университет в Лос Анджелис

из статия в „Енциклопедия Британика“

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, Śūnyatā написа:

Изглежда, човешките поведение и опит (както нормални, така и анормални) като цяло са съпътствани от илюзорни и халюцинационни явления. И макар да сме документирали добре отношението на тези феномени към психичните заболявания, може би не сме обърнали достатъчно внимание на ролята им в ежедневния живот.

Луис Дж. Уест, бивш медицински директор на Невропсихиатричната клиника към Калифорнийския университет в Лос Анджелис

Което идва да покаже, че илюзорните и халюцинационни явления са вторични(съпътстващи), а не основни.Не означава ли това, че ти сам опровергаваш хипотезата за илюзорният АЗ?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 3 часа, Śūnyatā написа:

феномени към психичните заболявания

няма как да са "феномени" халюцинациите.

Нужно е да се разбира, за да се направи "разлика" - халюцинацията преживяване ли е, или е онова, което го предизвиква и определя?

С илюзията - е по същия начин казуса. Ако не са преживяването от тях, и имат разлики - значи не са феномени. С извадено от контекста - е така. Може да са много варианти - но кой да му пука - неговото си е най-важното. Особено когато е маскирано като посочване по други "егови игри", с номера "вижте го тоя крадец", докато аз си правя каквото си искам.

Въпросите с преживяването са едни от най-сложните и няма по-аматьорски вариант да се цитират думички, извадени от контекст и пляснати само заради халюцинациите на някой си, дето имал идея какво означават.  Не че и с "будизма" същия тематичен мадхямик не прави съвсем същото с позоваването и пейста.

И нещо да попитам - друг път същия псевдобудист издържа поне седмица (в медитации, разбира се ) за да не се "върне" в безсмислените илюзии на околните, с идеята да брани личните си такива. Изглежда "смисъла" е думичка с доста значения - много от които твърде разтегливи.

Разликата между думи и дела обрисуват чудесно изгубените в идеи и образи фантазьори. Щото на думички и фантазии е твърде лесно всичко - затова и се предпочита от фантазьорите по форуми и места за раздувки.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 9 часа, badr написа:

Което идва да покаже, че илюзорните и халюцинационни явления са вторични(съпътстващи), а не основни.Не означава ли това, че ти сам опровергаваш хипотезата за илюзорният АЗ?

Non sequitur, не следва... Пише като цяло са съпътствани, а не частично са съпътствани, за да могат да се категоризират изцяло като вторични. Ти какво определение би дал на словосъчетанието здрав разум?

П.П

Има правила за критическо мислене, без които не може да се води нормална дискусия. Иначе се наблюдава отправянето на критики чрез използване на нечистоплътни методи (неформални логически грешки), които (не визирам теб) целят отказване на здравомислещите опоненти и победа в спора, поради липса на опонент. Започват да се халюцинират едноседмични медитации, отказът от писане в дадена тема или по-нататъшна дискусия с даден потребител се тълкуват като отказ от всякаква активност в интернет, изобщо. Правилата и логическите грешки могат да се намерят в интернет, основните ги има и в книгата на Карл Сейгън - "Свят, населен с демони" в Читанка.

Най-често използвани тук са Argumentum ad hominem и Сламеният човек - да окарикатуриш човека и позицията, която той подкрепя с аргументи, за да можеш да ги атакуваш по-лесно.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Шунята представя някакво свое разбиране за будизма, което има малко общо с това, което преподават будистките учители. Това е мой превод, който не е много добър, но дава някаква представа за какво иде реч.

на 18.04.2020 г. в 0:14, badr написа:

Което идва да покаже, че илюзорните и халюцинационни явления са вторични(съпътстващи), а не основни.Не означава ли това, че ти сам опровергаваш хипотезата за илюзорният АЗ?

ПРИЛАГАНЕ НА АБСОЛЮТНАТА БОДХИЧИТА (продължение на коментара към Трета точка от The Seven Points Of Mind Traning. Practical Instructions On The Path To Awekening by Ven. Shangpa Rinpoche)
"ГЛЕДАЙ НА ОБЪРКВАНИЯТА КАТО НА ЧЕТИРИТЕ КАИ: ЗАЩИТАТА НА ПУСТОТАТА Е НЕНАДМИНАТА"
По начало, всичко което виждаме или преживяваме, нещастията, болестите и прочие, не бива да бъде разглеждано като реално или постоянно. От друга страна, ние страдаме не само физически, но и емоционално. Нашият объркан ум възприема всички проявления като реални или истински съществуващи. Но когато се вгледаме по-дълбоко в тяхната природа, то няма да открием разлика между съня от изминалата нощ и събитията, които ни се случват днес. Природата им е еднаква. В мига на събуждането страданието, болката и мъката, които сме изпитвали в съня изчезват, защото разбираме, че това е бил просто сън. Сънят е илюзия. По подобен начин, всичко, което ни се случва в ежедневието не притежава истинска идентичност или [присъщо] съществуване. Това просто е друга илюзия. В нашето объркване, ние приемаме илюзията за истински съществуваща и се вкопчваме в нея. Така преживяваме болка и страдаме.
Напр., когато някой човек ни ненавижда и наранява, ние започваме да го разглеждаме като "враг" и също да го мразим. Но дали този човек наистина е наш враг? Той е нечий баща, съпруг, приятел, учител и т.н. Не е възможно изначално да го установим като "враг". Поставили сме му етикет, поради гнева си към него. Гневът ни е резултат от объркването и невежеството ни. По подобен начин, всички феномени в този свят, каквото и да преживяваме и означаваме като ужасно или добро, е просто илюзия. Няма субстанционална същност, която да установим като реална. Затова Господарят Буда и Праджняпарамита сутра ни казват, че пустотата е форма, формата е пустота.
Трябва да използваме тази форма на анализ, за да изследваме феномените и себе си. Трябва да се опитаме да открием тяхното истинско съществуване чрез изследване на всичко, което възниква пред нас: "Дали това нещо или това събитие съществува само по себе си [присъщо, на собствено основание] ?" Ако продължим изследването си, ще разберем, че нищо не съществува по такъв начин. В действителност, нещата които виждаме възникват от съчетаването на множество фактори и се проявяват от взаимозависимост. Но зависимото проявление не е истинско присъщо съществуване. Ако продължим да търсим източника, няма да открием такъв. Накрая, ще осъзнаем, че източник няма, но нещата все пак се проявяват. Ще стигнем до заключението: "Нещата не съществуват истински, както ни се струва. Те са пусти по природа." Реализацията на пустотата и зависимия произход ще изгрее в нас. Ще осъзнаем, че всички феномени и преживявания са пусти в природата си.
Въпреки че, съществуването на явленията не може да бъде показано, ние виждаме, чувстваме и разпознаваме всичко без да допускаме някаква грешка. Това е така, защото нашият ум не е просто пуст. В пустотата има яснота, в яснотата има пустота. Следователно, умът е недуален със своите качества на яснота и пустота, които се превръщат в способностите да познаваме, възприемаме, виждаме и т.н.
Можем да кажем, че умът има четири качества: пуст по природа, ясен като проявление, недуален в своята яснота и пустота, както и неделим на тези три качества. Когато реализираме тези четири качества ние ще осъществим четирите каи или просветлени тела. Пустотата е (неродената) Дхармакая. Проявлението е Нирманакая. Недуалността на пустота и яснота е Самбхогакая. И неделимостта на тези три аспекта е Свабхавикакая.
Понякога се изброяват само три каи, защото Свабхавикакая всъщност е единството на другите три каи. Когато, обаче, разглеждаме просветленото състояние от абсолютна гледна точка или аспекта на върховната мъдрост, виждаме само две каи. Мъдростта ще доведе до осъществяването на Дхармакая, а пожеланията и методите – на Рупакая. Формите на Самбхогакая и Нирманакая се проявяват от Рупакая, за да облагодетелстват същества с различен капацитет. Проявленията на Самбхогакая облагодетелства великите бодхисатви, а проявленията на Нирманакая облагодетелстват съществата в шестте сфери. Без значение дали изброяваме две, три или четири каи, то става дума за едно и също състояние на просветление. Това просветлено състояние или Буда–природа е винаги в нас. То присъства в нашия настоящ обикновен ум. Затова, ако практиката ни се развие, реализацията ще възникне. Когато минем отвъд състоянието на объркване, ще преживеем крайната природа на ума. Тогава ще реализираме просветлението. Просветленото състояние, което се проявява като четирите каи, постига двете цели: самоосъществяването и облагодетелстването на другите.
Следователно, каквото и да се случва, трябва като запазваме спокойствие да се вгледаме в конкретното събитие и в преживяването и чувството, което то поражда. Трябва да осъзнаем, че всичко е пусто по природа, въпреки възникващите случки, нашите чувства и т.н. Трябва, също така, да осъзнаем, че тези пустота и яснота не са различни от състоянието на просветление. Просто да се опитаме да останем в това осъзнаване, което ще изчисти объркването от ума и ще ни освободи от страданието. Илюзията ще се разтвори и ще разпознаем характеристиките на четирите просветлени състояния или каи. Това разпознаване ще ни защити от всички болки и проблеми. Наричаме това "защита на пустотата или чакра". Докато можем да задържаме правилния възглед, никакви пречки няма да могат да ни навредят. Това е много дълбок метод на практика. Изследването на природата на ума води до откриването на крайната истина.
Обикновено, носим чакра (защитни амулети), за да се предпазим от злото и негативните сили. Понякога, обаче, откриваме, че те всъщност не работят. Чувствайки се разочаровани, можем просто да ги захвърлим. Но ако имаме правилния възглед за пустотата и приложим разбирането си към всяко събитие, което ни се случва, няма да се нуждаем от никакъв вид защита или чакра. Това е най-силната и добра защита.
Наистина, всички чакри давани от Ринпочетата съдържат определен аспект на това осъзнаване. Ринпочетата и ламите в техните молитви и медитации върху пустотата и яснотата, и с благословията на божествата [идамите], които са проявление на трите просветлени тела, запечатват в чакрите техните мантри и изображения. Затова, когато ги носим се чувстваме защитени от пречки. Но главният източник на защита е реализацията на пустотата. Трансформирането на това осъзнаване на пустотата и състраданието в мъдрост или в просветлено състояние, предпазва от всички видове негативни сили.
Понякога, дори да носим чакра или защитни амулети, се сблъскваме с пречки. Чакрите повече не работят. Това може да е, защото отсъства печата на пустотата от страна на духовния майстор. Или може да ни липсва усърдие, правилен възглед и разбиране. Може би, използваме чакрата като магическо заклинание, за да поразим някого или да се борим с него. Подобен начин на мислене е погрешен и не трябва да таим подобни мисли.
По времето на Господаря Буда, когато някой е страдал или е имал проблем, е отивал при него и е искал помощ. Буда просто рецитирал няколко думи за реализацията на пустотата или взаимозависимото възникване или е казвал нещо за истината, и страданието на човека било облекчено. Ако нямаме осъзнаване на пустота и зависимото възникване всеки метод, който използваме ще бъде замърсен от дефекта на себе–привързаността и непреодолимата страст към илюзорната реалност. Тази "страстна привързаност" е причина за всичките ни проблеми и страдания.

 
 
 
Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване