Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор


Аз съм на хеви дъбстеп най вече*(всъщност само това слушам). Имам си един от Канада диджей, че с неговите музики съм в безпрецедентен транс  нон-стоп :)

Медитацията, обаче, има малко общо с транса.

Всъщност нищо общо.

Медитацията в будисткото значение на думата е първо фокусиране и после отпускане в природата на това, което преживява всичко.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Медитация!? Мисля си, че е индивидуално за всеки.

Защо трябва да се фокусирам? Всъщност грешно питам. Дали пък като слушам хеви дъбстеп, не правя същото това, което други правят докато слушат мантри или си опяват Оооом . :) Всеки си има негов път за минаване през планината :) Има Дзен притча за планината и пътя :)

Редактирано от ssb558 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Да се изразя малко по-ясно. Основното в моята практика са присъствието в сегашния момент и достигане до прозрение чрез лично преживяване. Дзен ми позволява да си бъркам в носа, ако така ми харесва, а не да правя нещо написано или измислено от някой друг. Приемат подсъзнанието като извор на дълбока мъдрост. Съзнанието ни е обременено с  предварителни представи, очаквания, нагласи и това ни пречи да се достигнем до мъдростта на Вътрешното си Аз.  Затова цялостната работа е насочване към освобождаване от всички привързаности и предварителни нагласи, преодоляване на дуалното мислене, преодоляване ограниченията на его-ума и достигане до интуитивната мъдрост. Просветлението може да се достигне в обикновените моменти от ежедневието – когато се храним, готвим или извършваме някаква работа. Всеки момент е важен и същевременно нищо не е чак толкова важно. Истината е навсякъде  и може да се открие навсякъде, във всеки момент. Можем да я открием както в себе си, така и във всичко около нас – във всекидневния ни труд, в природата, в хората около нас. В Дзен медитативното отношение е в ежедневието, когато напълно се потапяме в действията си.  Дзен философията ни учи да присъстваме в настоящия момент и да оставяме нещата да се случват, да поддържаме усещането си в този момент, без да го анализираме и да мислим целенасочено за него. Най-благоприятният момент е тук и сега. В Дзен се смята, че нещата са такива, каквито са и ако ги приемем, ние ще можем да реагираме на събитията такива, каквито са. Съдържанието на Дзен може да се използва под път и над път. Не ми трябва да анализирам или да се фокусирам, или да медитирам докато си слушам дъбстеп. :)

И да приключа с това -

ЕДИН МОНАХ запитал учител, който живеел в планината като отшелник:

— Къде е пътят?

— Колко хубава е планината — казал учителят.

— Не Ви питам за планината, а за пътя.

— Докато не минеш отвъд планината, сине мой, пътят няма да се открие пред теб — отговори учителят.  

Редактирано от ssb558 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Медитация!? Мисля си, че е индивидуално за всеки.

Съжалявам, че това, което ще кажа може да не ти допадне, но все пак темата е за будизъм. Дзен е изключително чиста и добре запазена традиция. Основните принципи на обучение са същите, както във всички други будистки традиции. Има три елемента - слушане (изучаване), размишление (изследване) и медитация. 

 

Начина, по който това се преподава това в Дзен манастирите в Япония и Чан манастирите в Китай често има малко общо с това, което се случва в Дзен-групите на Запад, а с това което пишеш ти няма нищо общо. В традицията Дзен има огромна по обем канонична литература - сутрите на Буда, както коментари и традиционни учения на различните Дзен-патриарси. Има и изключително сериозна медитативна практика.

 

Да следваш пътя сам и без учител в будисткия смисъл, следователно и в смисъла на Дзен, който се отнася към Махаяна, е напълно невъзможно. Тъй че това, което правиш е нещо полезно за теб предполагам, но не го наричай Дзен и не го описвай в тази тема.

 

Поздрав!  

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Явно четем различна литература :) Ок, няма да пиша“ Само ще приключа с тази история -

ДЖОШУ се обърнал към учителя Нансен:

— Кой е верният Път?

Нансен отговорил:

— Всекидневният път е верният Път.

Джошу запитал:

— Мога ли да го науча?

Нансен отвърнал:

— Колкото повече учиш, толкова по-далеч си от Пътя.

Джошу полюбопитствувал:

— Но ако не го изучавам, как ще да го узная?

Отговорът на Нансен бил:

— Пътят не е сред видимите неща, нито сред невидимите. Той не спада към познатите неща, нито към непознатите. Не го търси, не го изучавай, не го назовавай. За да се озовеш на него, разтвори себе си широко като небето.


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Тези истории са прекрасни, но трябва да се разбират в правилния контекст. Позволи ми да претендирам, че познавам тази материя малко повече от теб. Имам приятел, който преди да започне да практикува тибетски будизъм, е практикувал няколко години Дзен (Сото) в две групи на Запад. Познавам и една дама, която беше близо година в Дзен манастир в Япония. Моите учители също имат много добра представа от Дзен. И така нататък.

Явно четем различна литература :)

Ако не си чел това, мисля, че е време да го прочетеш. Ще обогати представите ти за Дзен:

 

Публикувано изображение

 

ПП Както писах по-горе, Дзен без автентичен учител няма. Това се отнася и за другите будистки школи и направления. Това може да се види и от всяка Дзен-история, която цитираш и която най-често е разговор между учител и ученик. Също така няма Дзен без Дза-дзен, т.е. формална медитация. Осъзнатост в ежедневието може да имаш само като резултат от такава практика. Осъзнатостта в смисъла на Дзен не се появява просто така от въздуха. За неща като Сатори да не говорим.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не претендирам, че познавам тази материя изцяло*(никога не ми е било за цел да си поставям, да изчета всички книги по темата или пък да запомня маса индийски, китайски или японски термини и обяснения към тях). Чел съм го това, плюс много разни други на немски и английски. Не съм бил в никоя школа, учител не съм имал, но съм си имал момените, в които да се освободя от всякакви мисли и не е било в момент на медитация. Правя най обикновени неща в живота, когато съм уморен-спя, когато съм гладен-ям и се когато си оцапам чинията, мия чинията и не мисля за нищо друго в тези си най обикновени всекидневни дейности. Не знам как да го обясня, но нямам нужда от Дза-дзен в класическия смисъл на медитативно самовглъбяване и последно цитирам това и обещавам повече да не пиша :) -

Ден след ден прекарвал Ма-дзу в медитация, докато Учителят му най-сетне го попитал какво прави. Ма-дзу обяснил, че се опитва да постигне състоянието на Буда. Тогава Учителят взел парче керемида и започнал да го търка върху един камък. Ма-дзу запитал Учителя какво прави, а той отвърнал, че полира керемидката, за да стане огледало.

— Как може с търкане от керемида да се направи огледало? — учудил се Ма-дзу.

— А как може да станеш Буда чрез седене в медитация? — мълниеносно отвърнал учителят — критикувайки не седенето, а седящия.

Редактирано от ssb558 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не знам как да го обясня, но нямам нужда от Дза-дзен в класическия смисъл на медитативно самовглъбяване.

Чудесно. Възразих само, защото темата е за будизъм в различните му направления, едно от които е Чан/Дзен. Радвам се, че познаваш книгата на Сузуки и други неща. Те са написани и с тази цел - да предадат някои Дзен принципи и практики в достъпна форма и по този начин дори читатели, които нямат намерение да практикуват Дза-дзен да извлекат полза.

Само ще добавя, че във всички тези истории става дума за общуване между учител с автентично осъзнаване и някой напреднал ученик. Учителят поставя ученика в парадоксална ситуация и така предизвиква т.нар. Кеншо. Както може да се види, това не се случва с читателя на историята.

 но съм си имал момените в който да се освободя от всякакви мисли и не е било в момент на медитация.

Ако практикуваш Дза-дзен сериозно и редовно, ще се научиш да правиш това по всяко време и при всякакви обстоятелства.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Редактирано от Trichocephalus
2.15 - добавен източник с линк към оригиналанта статия (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Интересно ми е какви практики практикуват будистите.

Ето една от тях.

Бих те помолил най-любезно, Ауми, да редактираш поста си и да оставиш само линк към практиката. Тя е за свободно разпространение и може да се прави от всеки без посвещение, но все пак не е подходящо да я цитираш по подобен начин. Линкът е достатъчен. Който се интересува ще погледне. Следва да се отдаде и благодарност на ламата, който си е направил труда да преведе текста и да го публикува. Това е израз на състрадание. Инак, просто няма откъде човек да го прочете, освен ако не практикува при учител, който да му го даде.

Мерси предварително.

––––––––––––––––––––––

Инак, там всичко е написано. Не знам какво точно трябва да се обяснява.

Практиката е предадена директно от Буда Шакямуни. Съдържа се в един от томовете на тибетския канон (Тенджур). Такива неща има и в Пали-канона, както и в китайския. Тази практика облагодетелства клас същества наречени "прети" или по нашему "гладни духове". В "Сухрилекха" Ария Нагарджуна обяснява: 

"И сред гладните духове се създава едно постоянно, неотслабващо страдание, поради липсата на обекта на желание."

––––––––––––––––––––––

В една сутра Буда посочва, че има към 60 различни вида "гладни духове", но основните типове са три:

1) С външни помрачения. Те преживяват света като нещо подобно на пустиня. "Сухрилекха": "Някои са измъчвани от глад и не могат да приемат дори малко изхвърлена, сурова и нечиста храна, защото устите им са като иглени уши, а стомасите като планини."

Те нямат физически тела като нас, но имат такива ментални (кармични) тенденции, които ги карат постоянно да търсят храна и вода. Преживяват постоянно неудовлетворение и мъка. Подобно на това, което преживяват скитниците и клошарите, но несравнимо по-силно.

2) С вътрешни помрачения. Може да се каже, че когато открият вода и храна, те не могат да ги консумират правилно. "Сухрилекха":

"... дори капка вода изсъхва от отровния им дъх."

3) С помрачения от помраченията. Приблизително като при първите два типа, но да не описвам, че някой може в момента да се храни. За всички видове прети светлината на лятната луна предизвиква преживяване на жега, а на зимното слънце - на студ. В "Абидхарма коша" се посочва, че средната продължителност на пребиваването в това състояние е 1500 наши години.

 

Основната причина за прераждане в това състояние е скъперничеството, алчността и омразата, които се пораждат от привързаност към обектите на желанието.

––––––––––––––––––––––––––––

Както е написано в текста практиката има няколко цели.

Първо, тя помага на претите, които са наоколо. Когато нещо им бъде дарено по подходящ начин, техните страдания намаляват и те преживяват краткотрайно удовлетворение. Чрез дхарани-мантрата получават връзка с различни просветлени същества (Буди), което помага и за по-доброто им прераждане. Второ, така развиваме/практикуваме първата от 6-те парамити - щедрост. Трето, така успокояваме цялата среда около нас и се предпазваме от възможните провокации на тези същества. Тези провокации се случват на фино ниво, което повечето хора не усещат. Могат да се изразяват в психическо и физическо неразположение, както и в по-сериозни неща.

––––––––––––––––––––––––––––

Практиката няма за цел да подчини претите, за да ги използваме за някакви цели. Тя е израз на щедрост и състрадание към тях по същия начин, по който проявяваме щедрост към някой нуждаещ се човек. Там си пише: Правейки това, човек успокоява сферите на претите и ги задоволява и пречиства. Имено с тази цел е била преподадена от Буда Шакямуни.

 

ПП Неистовото желание на някой човек да е в центъра на вниманието, между другото, също е алчност, която произтича от психически дефицити.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Постъпи, както прецениш. Линкът е достатъчен, разбира се.

Решението е твое. Отговорността - също. Опитай се да изследваш мотивацията, която стоеше зад въпроса, който зададе. Тя няма общо с тази, която заявяваш експлицитно. Знаеш го. Аз и другите също.

От това не може да се създаде представа. Това е просто един от хилядите аспекти на ученията давани от Буда Шакямуни.

Не мога да знам, кой какво има в подсъзнанието си, мога само да предполагам. Но това няма никаква връзка с поставената тема.

 

Въпросът за практиките исках да го задам отдавна.  

Интересно ми е, как хора невярващи в съществуването на Бог, вярват в съществуването на разни духове и нечовешки същества.  

Редактирано от Aumi (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Интересно ми е, как хора невярващи в съществуването на Бог, вярват в съществуването на разни духове и нечовешки същества.

Къде виждаш противоречие?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Къде виждаш противоречие?

Ако не можеш да докажеш съществуването на Бог, как можеш да докажеш съществуването на тези духове и нечовешки същества?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Един забавен и приятен филм за темата - Просветлението гарантирано (1999) - немски. http://www.imdb.com/title/tt0177749/

 

За тези, които знаят немски - http://streamcloud.eu/tky74wkrhlti/Erleuchtung.garantiert.2000.DVDRIP.XviD.German.Merry.XMAS.Internal-BQX.avi.html

А за тези, които не знаят немски, тук го има с руски субс*(не е много точен превода, но е търпим като цяло). - http://video.yandex.ru/users/dzen-film/view/130/# Приятно гледане!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

 

Благодаря, ssb558.

Eдна чудесна снимка на тхеравадински монах, който обучава христянски монахини да медитират върху т.нар. мета или "любяща доброта". Не мога да кажа, обаче, от кой орден са монахините.

Публикувано изображение

 

ПП Момчето вдясно за тхера е пример за това как не трябва да се стои, когато се медитира, а и изобщо.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

За тази в дясно не знам, но това дете разбира по-добре от всеки друг какво е Дзен, какво е да няма "аз", "мое". Когато има 1 и 1, човек трябва да разбира какво е "и".
Публикувано изображение

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

За тази в дясно не знам, но това дете разбира по-добре от всеки друг какво е Дзен, какво е да няма "аз", "мое". Когато има 1 и 1, човек трябва да разбира какво е "и".

Не монахинята имах предвид, а момчето зад нея.

––––––––––––––––––––––––––

Що се отнася до децата донякъде наистина е така. Само донякъде, обаче. Инак, децата щяха да са просветлени. Но това очевидно не е така. Автентичното осъзнаване след като се е проявило веднъж не може да се изгуби. Детето има нещо като Кеншо. Спонтанно недуално отпускане в природата на това, което е. Само че това не е Сатори. То не може да подържа това състояние през цялото време - докато спи и сънува напр. Целта на Дзен, както и на всяка будистка школа е осъзнаване природата на ума и феномените, а не само спонтанността.

Процесът на социализация, обаче, убива цялата спонтанност. В повечето случаи.

––––––––––––––––––––––––––

Има и друго. Спонтанността не бива да се бърка със самозабравянето, когато хората  слушат drum and bass или каквото и да е друго. Разбира се, в подобни случаи може да има спонтанност, но липсва осъзнатост. Имам предвид общия случай.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Истина изначально присуща каждому. Все «пробужденные» указывают на эту драгоценность. Но это не вещь; не возможно ни знать ее, ни понимать, здесь нечего утверждать или отрицать. Просто покончи с двойственностью, покончи с представлениями о существовании и не-существовании, о не-существовании и не не-существовании.

Если ты пытаешься стать таким, как Будда, у тебя нет шанса уподобиться ему.

Искать природу Будды, искать пробуждения, вообще искать что-либо, хоть существующее, хоть несуществующее, - значит забыть о корнях и гоняться за ветвями.

Если кто-нибудь скажет: «Я могу передать Истину; я – учитель, а вы – ученики», - это пустые слова.

 

though there are words to speak, none of these are real talk and talk, like flowers falling from heaven it is all worthless

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

 

Колега, аз превеждам от английски, а уча санскрит и тибетски. Служа си и с руски и съвсем повърхностно с някои от другите основни европейски езици. Все пак, обаче, това е български форум. Възможно ли е да превеждаш по-дългите неща, които постваш. Също така и да коментираш. Ако е въпроса само за цитиране мога да цитирам до безкрай сутри и шастри, дзен-коани, дохи и всякакви подобни.  

–––––––––––

Разбирам какво те привлича в Дзен. Това е привидната лекота и спонтанност. Или както писа по-горе това, че (цитирам те) "Дзен ми позволява да си бъркам в носа, ако така ми харесва". Това е прекрасно, но има малко общо с Дзен. Това е опошляване. За да си бъркаш в носа нямаш никаква нужда от Дзен. Това може да го прави всеки.

–––––––––––

Моля, да ме извиниш, ако това ти звучи малко рязко.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

В един Дзен манастир обявили шампионат по Дзен. Съревнованието преминало през три тура. За победителите в първия тур били признати всички, които не дошли на шампионата. За победители във втория тур били признати всички, които не били чули даже за него. Победителите на третия тур останали неизвестни.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

 

И?

Всъщност това е просто виц. Никой никакви шампионати по Дзен никога и никъде не е обявявал. Това е в пълно противоречие със смисъла и духа на Дзен. Дзен е сутра-Махаяна подход. Много директен, чист и автентично съхранен. Няма нито един Дзен-майстор, който да е имал осъзнаване без да си е скъсал з...а от практика на Дза-дзен под ръководството на автентичен учител. Просто няма такъв и не би могло да има. 

Достатъчно е човек да си припомни колко време е прекарал Бодхидарма в една пещера, за да му светне една червена лампичка в главата.

–––––––––––––––––––––

Това са елементарни неща. Всеки, който има поне малка представа за какво става дума знае, че е така.

Другото, са някакви наивни западни псевдо-Дзен фантазии. Релакс, отпускане в тук и сега отвъд дуалността на субект и обект. Да де, само че ако става с прочитането на няколко книжки и слушането на музика, то на тази планета всички вече биха били Буди. Явно не е така.

–––––––––––––––––––––

Отново, се извинявам, ако това ти звучи грубо или прекалено категорично. Не е, но от опит знам, че понякога хората възприемат добронамереното изясняване на нещо като критика.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Мисля, че знаеш много за Будизъм, но нищо за Дзен :)

Прекрасно. Няма проблем за мен. Радвам се, че знаеш много за Дзен, макар че дотук освен цитати, снимки, клипчета и филми, както и разкази за преживявания докато слушаш музика и прочие, друго не видях.

–––––––––––––––––––––––––––

Дзен е, както писах, школа, която се отнася към сутра-Махаяна направлението на будизма. Методите използвани в Дзен присъстват и се преподават в тибетския будизъм. Известни са като Сутра-Махамудра. Това съвсем общо, защото няма смисъл да влизам в детайли. Ако искаш да отговориш нещо конкретно, а не просто да казваш "Ти не разбираш нищо", то моля направи го. Но не чрез клипчета и цитати.

–––––––––––––––––––––––––––

Ако имаш сериозно отношение към Дхарма и Дзен, то прочети примерно ТУК. Има го и на други езици, но това ми попадна първо и не ми се търси. Ще те ориентира. И още веднъж ще повторя, макар че вече става досадно, че в Дзен, както и в другите будистки традиции приемствеността на автентичното осъзнаване от учител към ученик е много съществена. Без това просто няма Дзен, както може да се види от биографиите на Дзен-патриарсите. Никой от тях не е постигнал осъзнаване просто така - без формална практика (Дза-дзен) и учител. Да се твърди друго е напълно нелепо.

 

Поздрав!

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Прочетох с интерес линка,а ти прочете ли го!? Не разбирам и защо искаш да унифицираш и рамкираш Дзен!? Такова унифицирано и рамкирано животно в Дзен няма. Бъркането в носа е нещо, което е казано образно.Трябва да обясняваш така, че и три годишен да може да разбере какво искаш да кажеш. Наистина четем различни източници ми се струва и тълкуваме по-различен начин и за това освен с коан, не виждам с какво друго мога да ти отговоря.

ten thousand things all in this breath grasping hold of emptiness there is really nothing to say По-интересно ми стана, защо Ауми харесва някакви мои постове, след като всичко което цитирам е в противоречие с нейните разбирания!? *(поне от това, което видях като изказвания от нейна страна по разни други теми).

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...