Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор

публикувано (редактирано)

ЧЕТИРИТЕ ВИДА ЩАСТИЕ, които са предназначени за обикновения човек, в които той може да открие относително спокойствие на ума:
1. Радост от притежание, което му осигурява икономическа стабилност и независимост – Атхи Сукха. Тоест да има достатъчно, за да може да свързва двата края. Тези притежания трябва да са придобити по почтен начин, честно и законно. Това е най-низшата радост, която може да изпита обикновеният човек. Останалите се степенуват в реда, който следват.
2. Радост от богатство – Бхога Сукха. Това е законно придобито богатство, което е в повече отколкото е нужно на човек, за да преживява. Той трябва разумно да го ползва за подпомагане на другите, които нямат достатъчно за себе си.
3. Радост от това, че няма дългове – Аната Сукха.
4. Радост от това, че не е обвинен в никакви правонарушения – Анаваджа Сукха. Това е най-висшата радост, която може да изпита обикновеният човек.

 

 

Десет препятствия или окови дебнат човека по пътя на самопознанието: илюзията на личността, съмнението, суеверието, телесните страсти, омразата, привързаността към Земята, желанието за наслаждения и успокоение, гордостта, самодоволството, невежеството. Само разкъсвайки всички тези окови, може да се получи висшето знание и да се достигне освобождението – Нирвана. Не е достатъчно само да се признава учението. То трябва да се следва в живота.

 

Десетте окови се делят на нисши и висши. Първите пет са нисшите, а вторите висшите.

 

1. Себеилюзия. Това е оковата на Илюзорността за съществуването на някакво Аз, което командва петте агрегата.

2. Съмнение. Най-вече в истинността на учението.

3. Себеугаждане в (неправилни) ритуали и церемонии.

4.Сетивно Желание 

5. Зломислие.

 

Това са нисшите окови, защото обвързват човек към низшите светове на чувствените наслади.

Вторите пет вериги се наричат “висши”, защото обвързват човек към висшите светове на възвишените чувства и мисли.

 

 6. Страстно желание за Форма. Това е желание за светове, където формата, тоест грубата физическа материя, съществува

7. Страстно желание за Безформеното. Това са умствени светове, където няма груба материална форма. В тези светове няма животински страсти и низши желания. Но дори и възвишените желания и идеали са обвързващи и трябва да бъдат отхвърлени, за да се постигне крайната цел.

8. Самонадеяност и суета.

9. Неспокойство.

10. Невежество, незнание, заблуда.

 

използвани материали от "Основи на Будизма"

 

 

С разчупването на тези окови, човек се освобождава от всички кармични последствия.

 

Но въпросът е: можем ли и как да ги разчупим?

Редактирано от Aumi (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Бисерът , заровен в планина от боклук - все едно , че го няма !.....

Същият такъв , може да бъде намерен на друго място , без никому ненужните боклуци.....

 

Вниманието към външното винаги притъпява вниманието към вътрешното.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Вниманието към външното винаги притъпява вниманието към вътрешното.

Това като критика към съвременната психология ли да го разбирам ?  :lol6:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Бисерът , заровен в планина от боклук - все едно , че го няма !.....

Същият такъв , може да бъде намерен на друго място , без никому ненужните боклуци.....в съвременната психология примерно , започвайки от нейните основи и продължавайки нататък....

 

Бисерът, намерен сред планината от боклук, е единственият бисер, който си заслужава да бъде намерен.  Ако го намериш наготово, то той престава да бъде бисер...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Но въпросът е: можем ли и как да ги разчупим?

Можем! Но не точно така както си го представят (си го представят повечето тук).


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Можем! Но не точно така както си го представят (си го представят повечето тук).

Дай да чуем, как според теб, можем да се освободим от тези окови, как ти си го представяш...ако изобщо можеш да си го представиш?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Бисерът, намерен сред планината от боклук, е единственият бисер, който си заслужава да бъде намерен.  Ако го намериш наготово, то той престава да бъде бисер...

:) Бисерът си е бисер , без значение как ще го намериш !

Но никой не живее хиляди години , за да се рови в планината от боклук докато стигне до него....доказаните в практиката неща се приемат като факт без много умуване !

Иначе все от нулата се тръгва.....

Редактирано от by_chechi (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

:) Бисерът си е бисер , без значение как ще го намериш !

Но никой не живее хиляди години , за да се рови в планината от боклук докато стигне до него....

Бисерът не е бисер. Бисерът е бисер в контекста на усилието, което си положил, за да го намериш, и качествените промени, които си претърпял в течение на търсенето.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Това Брахман ли го е писал? Има, много разнообразни класификации и учения. Това идва от Тхеравада. Има някои неточности, но те не са важни...

Но въпросът е: можем ли и как да ги разчупим?

Ми, с писане тук не можем.

 

в съвременната психология примерно , започвайки от нейните основи и продължавайки нататък....

Колега, твоите познания върху "съвремената психология" са твърде повърхностни, да прощаваш. Дотолкова, че дори не можем да започнем да обсъждаме. Аз поне, не се сещам за нито един модерен западен психолог, като почнем от Ерих Фром и стигнем до Франциско Варела примерно, който след като се е запознал с будистката епистемология и психология, да не я е оценил изключително високо. В тази тема, някъде бях писал за тези неща по-подробно.

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Това Брахман ли го е писал? Има, много разнообразни класификации и учения. Това идва от Тхеравада. Има някои неточности, но те не са важни...

Ми, с писане тук не можем.

 

 

Напротив, Скепс. С писането по форумите, също много ясно показваме докъде на практика сме стиганли. Дали сме победили нашите желания, егото, оковите, привързаностите, суетата, гордостта, надменността, високомерието, злонамереността, заблудите и т.н. Всичко това може да стане ясно само в отношениято ни с другите хора и нашите реакции към тях.

Редактирано от Aumi (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Напротив, Скепс. С писането по форумите, също много ясно показваме докъде на практика сме стиганли.

Ми, понеже по времето на Буда Шакямуни не е имало нет и форуми, този метод не е бил преподаван от него. :D

По добре е всички тези проверки да стават в общуване на живо. Форумното общуване е малко подвеждащо в този план.

Дали сме победили нашите желания, егото, оковите, привързаностите, суетата, гордостта, надменността, високомерието, злонамереността, заблудите и т.н.

Не сме. Не си прави илюзии в това отношение. В едно и също езерце сме и си квакаме заедно. Понякога в синхрон, а друг път без синхрон. Повечето жаби считат, че са уникални в някакъв аспект. Работата, обаче, е там, че всички виждат света по "жабешки". Следователно, няма кой знае какви разлики.  :D

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Ми, понеже по времето на Буда Шакямуни не е имало нет и форуми, този метод не е бил преподаван от него. :D

По добре е всички тези проверки да стават в общуване на живо. Форумното общуване е малко подвеждащо в този план.

Не сме. Не си прави илюзии в това отношение. В едно и също езерце сме и си квакаме заедно. Понякога в синхрон, а друг път без синхрон. Повечето жаби считат, че са уникални в някакъв аспект. Работата, обаче, е там, че всички виждат света по "жабешки". Следователно, няма кой знае какви разлики.  :D

Е, той, Будата, ако беше преподал учението си само за хората от неговото време, то нямаше да съществува до днес.

По форумите ние много ясно показваме нашите качества и същност, както нагласите и реакциите си, както и творим своята бъдеща Карма.

Аз нямам никакви илюзии и нямам никакви претенции.

И нямам такова неистово желание да се освободя от Самсара, защото животът може да бъде  и много прекрасен, въпреки съществуващите страдания в него. Ще идвам още доста пъти на Земята, да се наслаждавам на нейните красоти. ;)

Редактирано от Aumi (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

И нямам такова неистово желание да се освободя от Самсара, защото животът може да бъде  и много прекрасен, въпреки съществуващите страдания в него.

Имено, затова казах, че не схващаш даже Първата Благородна Истина, в което няма нищо изненадващо, понеже не е лесно да се приеме. Само, моля, отчети, че това не е духовен, а светски път. Нямай претенции, че следваш нещо различно от това, което следват мнозинството същества.

 

 Ще идвам още доста пъти на Земята, да се наслаждавам на нейните красоти. ;)

Идвай. Кой те спира?

––––––––––––––––––

Без превод, че е simple Еnglish:

 
A brahmin once asked The Buddha: "Are you a God?""No, brahmin" said The Buddha.
"Are you a saint?""No, brahmin" said The BUddha...."Are you a magician?""No, brahmin" said The Buddha."What are you then?""I am awake." 
Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

 

Имено, затова казах, че не схващаш даже Първата Благородна Истина, в което няма нищо изненадващо, понеже не е лесно да се приеме. Само, моля, отчети, че това не е духовен, а светски път. Нямай претенции, че следваш нещо различно от това, което следват мнозинството същества.

 

Идвай. Кой те спира?

––––––––––––––––––

Без превод, че е simple Еnglish:

 
A brahmin once asked The Buddha: "Are you a God?""No, brahmin" said The Buddha.
"Are you a saint?""No, brahmin" said The BUddha...."Are you a magician?""No, brahmin" said The Buddha."What are you then?""I am awake." 

 

Всичко хващам, но това не ми пречи да си вървя по моят Път. ;)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Всичко хващам, но това не ми пречи да си вървя по моят Път. ;)

Не се заяждам, приятелко Ауми, но просто ме принуждаваш да репликирам. Ако схващаше "всичко", то нямаше да вървиш по това, което наричаш "твой път". Понеже, този път е самсаричен и поражда едиствено страдание.

–––––––––––––––

Между другото, знаеш ли, че ОМ е редуцирана форма на АУМ, т.е. на твоя форумен ник. Знаеш ли значението на тази сричка?

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

В този ред на мисли, какво значение в Будизма имат за практикуващите и миряните: ритуалите, изображенията и статуите на Буда, Ваджрасаттва, Гараб Дорже, Мандарава, Миларепа, Марпа и т.н. а също паленето на ароматни пръчици, мудрите и мантрите.

Това са форми, но съдържанието и значението е видимо само за виждащите - тези, които са ги въвели, като средства по Пътя.

За ароматните пръчици знам, че задържат в храмовете определени същества.

Само веднъж съм стъпвал пред будистки храм, но не посмях да вляза в него.

Присъствал съм веднъж на ритуал.

Мантрите са звукови форми, споделени от астрала към учителите, чрез които се предизвикват определени пречистващи процеси в ползащите ги.

Тава е необятна тема, но все пак .......

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не се заяждам, приятелко Ауми, но просто ме принуждаваш да репликирам. Ако схващаше "всичко", то нямаше да вървиш по това, което наричаш "твой път". Понеже, този път е самсаричен и поражда едиствено страдание.

–––––––––––––––

Между другото, знаеш ли, че ОМ е редуцирана форма на АУМ, т.е. на твоя форумен ник. Знаеш ли значението на тази сричка?

Драги, Скепс. Дали ще се провокираш от моите мнения или не, зависи единствено от теб.

Знам много добре кое поражда страдание и кое не. На този етап, все още няма как да се освободя от Самсара. Така че, не ми остава нищо друго освен да се стремя да трупам колкото може по-добра Карма и колкото може по-малко лоша.

 

 

П.П. Ако не знаех какво е Аум-Ом, нямаше да си сложа този ник. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

Драги, Скепс. Дали ще се провокираш от моите мнения или не, зависи единствено от теб.

Не се "провокирам". Защо реши така? Само обяснявам.

 

Знам много добре кое поражда страдание и кое не.

Това не е истинско разбиране.

Инак, това е начина, по който разсъждава средностатистическият тибетец, примерно, и този начин е много разумен:

 

На този етап, все още няма как да се освободя от Самсара. Така че, не ми остава нищо друго освен да се стремя да трупам колкото може по-добра Карма и колкото може по-малко лоша.

–––––––––––––––––––––

 

П.П. Ако не знаех какво е Аум-Ом, нямаше да си сложа този ник.

Може да значи много работи... Според теб, какво значи, все пак?

В този ред на мисли, какво значение в Будизма имат за практикуващите и миряните: ритуалите, изображенията и статуите на Буда, Ваджрасаттва, Гараб Дорже, Мандарава, Миларепа, Марпа и т.н. а също паленето на ароматни пръчици, мудрите и мантрите.

Това са форми, но съдържанието и значението е видимо само за виждащите - тези, които са ги въвели, като средства по Пътя.

За ароматните пръчици знам, че задържат в храмовете определени същества.

Само веднъж съм стъпвал пред будистки храм, но не посмях да вляза в него.

Присъствал съм веднъж на ритуал.

Мантрите са звукови форми, споделени от астрала към учителите, чрез които се предизвикват определени пречистващи процеси в ползащите ги.

Тава е необятна тема, но все пак .......

Темата е необятна.

Ритуалите са умели методи, които ни свързват с нашата истинска същност (Буда-природата), а също и средства за натрупване на "заслуга" или позитивна карма. Мантрите, примерно, преставляват Просветлението на нивото на речта или енергията, т.е. Самбхогакая. Нямат точен превод, а многовалетни значения. Това са "сърдечните" вибрации на даден буда-аспект (идам) и рецитирането им позволява да пробудим в нас, същото осъзнаване, което има той. Това е като резонанс на струните на две китари. "Мантра" буквално се првежда като "защита на ума". Защита от какво? Защита от дуалния, самсаричен начин на възприемане на нещата. Ароматните пръчици са вид приношение към просветлените същества, казано най-общо... Ритуалите са един вид "трикове".

––––––––––

Всяка тантраническа садхана има три аспекта: мудра, мантра и самадхи. Те съответстват на тялото, речта и ума, т.е. на трите каи (Нирманакая, Самбогакая и Дхармакая).

Редактирано от scepsis (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

.Колега, твоите познания върху "съвремената психология" са твърде повърхностни, да прощаваш. Дотолкова, че дори не можем да започнем да обсъждаме.

 

2. Аз поне, не се сещам за нито един модерен западен психолог, като почнем от Ерих Фром и стигнем до Франциско Варела примерно, който след като се е запознал с будистката епистемология и психология, да не я е оценил изключително високо. В тази тема, някъде бях писал за тези неща по-подробно.

 "Колега"! :)

1.  Твоето твърдение неподкрепено от факти е като таратор без краставица на който му липсва киселото мляко.....казано с други думи - гола вода (като крайна абстракция :) ).....! Това е просветление до което очевидно не си способен да стигнеш (виж по-долу)....   :)

2.  Ерих Фром като аналитик , не е могъл да избяга от професионалната деформация да довежда нещата до крайни абстракции , без да може да се върне от там в реалния свят . Ти също , до колкото твоята деформация е професионална....по моему е "печатарска"... :)

 

Що се отнася до будизма чиято основна цел е постигането на просветление (разбиране на смисъла в същността на нещата) , ето ти едно за лично ползване :

Будизмът е учение по древна психология въздигната в ранг на религия . Другите религии не са тъкмо само психология .

В тази връзка няма смисъл (просветление) във втората точка на твоите упражнения. Естествено е Ерих Фром (включително и аз) да оценява високо будизма . Но мен това никак не ме праща в небесата или някъде там наоколо. Казано с другите думи , че е екзотична религия и като всяка друга такава е отживяла своето време.

 

И се сещам за една тема на размисъл или форум :

"Има ли религията потребност от Бог (без него не може да съществува)?" , а също и обратното.... :)

 

П.П. Съжалявам , че точно по обед ми се наложи да прекъсна присъствието си тук , но надявам се това поне е лесно обяснимо дори и за тебе.

Редактирано от by_chechi (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

За мен тази мантра я тълкувам така:

Защита на ума против излизане от "ограденото пространство".Започва се с един нормален и верен постулат да кажем.Продължава се с неща които са нормални и желани.Слагат ти връзка на врата.То съществуна паралелен свят разбира се.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

 

 

Това прави ли ме правоверен будист ? :)

 

Будист не е титла или етикет, а аспект на желанието за друго качество на живот, който е породен от чистата Буда - природа, която е замъглена от страсти и желания.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

ЧЕТИРИТЕ ВИДА ЩАСТИЕ, които са предназначени за обикновения човек, в които той може да открие относително спокойствие на ума:1. Радост от притежание, което му осигурява икономическа стабилност и независимост – Атхи Сукха. Тоест да има достатъчно, за да може да свързва двата края. Тези притежания трябва да са придобити по почтен начин, честно и законно. Това е най-низшата радост, която може да изпита обикновеният човек. Останалите се степенуват в реда, който следват.2. Радост от богатство – Бхога Сукха. Това е законно придобито богатство, което е в повече отколкото е нужно на човек, за да преживява. Той трябва разумно да го ползва за подпомагане на другите, които нямат достатъчно за себе си.3. Радост от това, че няма дългове – Аната Сукха.4. Радост от това, че не е обвинен в никакви правонарушения – Анаваджа Сукха. Това е най-висшата радост, която може да изпита обикновеният човек.

Сериозно ли вярваш на нещо такова!?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

И докато сме послушни чавдарската връзка си е на мястото.Като се заиграеме и станеме палави си развръзвахме връзките и сме си ги крили.Аз съм оставал без връзка примерно и съм се чудел какво да правя. :D

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)

....До 16 години вярвах . От 16 до 26 се съмнявах . От 26-та година до сега поправям нанесените вреди.....с неубедителен успех !

.... Те , и условията се промениха съществено ! Пък живота почти мина....

Сега съм с усещането , че още тогава ми е ударен печат "Негоден за съществуване !"......

С единствения грях , че вярвах на тогавашната "религия" .....нямаше от къде и кой да ме научи !

 

Тогава ми е трябвало , но не съм го знаел !

Сега го знам , но вече не ми трябва !  :)

Редактирано от by_chechi (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

За всички... Нека е от полза.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ILFgoExfegQ

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...