Премини към съдържанието

Препоръчан отговор


Здравейте! :07:
Не съм сигурен дали темата е за този раздел, но ако не е – извинявам се предварително, преместете я.
Имам един стабилизиран токоизправител (1.5 – 15V/1.5A), за който трябва нов трансформатор. В случая, „бюджетно“ решение е трансформатор от стар видео плейър, взет от съседа ми за без пари :03:. Трансформаторът има много вторични напрежения (40V, 4V, 12V, 17V), от които ще ползвам само 12V. Въпросът е как да разбера какъв е максималният ток, който мога да черпя от вторичната намотка (т.е. дали е поне 1.5A)?
Благодаря предварително на отзовалите се!:07:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

преди 18 минути, HotMusicFan написа:

Въпросът е как да разбера какъв е максималният ток, който мога да черпя от вторичната намотка (т.е. дали е поне 1.5A)?

Първо виж дали ти ги дава налични след като го натовариш а ако ги дава виж дали след 5-10 минути ще почне да грее доста повече от колкото кога е без товар.
 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 минута, BMW Маниак написа:

Първо виж дали ти ги дава налични след като го натовариш а ако ги дава виж дали след 5-10 минути ще почне да грее доста повече от колкото кога е без товар.
 

Ако имаш предвид спад на напрежението заради товар, не би трябвало да има притеснения за това, защото, както казах, след него ще има „грец“ и стабилизатор на напрежението с интегрална схема (LM317T). А и ако трябва да го правя, то зависи и товарът какъв ще е, което няма да е обективна оценка. Ако закача нещо с много ниско съпротивление, естествено, че ще спадне.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 4 минути, HotMusicFan написа:

Ако имаш предвид спад на напрежението заради товар, не би трябвало да има притеснения за това, защото, както казах, след него ще има „грец“ и стабилизатор на напрежението с интегрална схема (LM317T). А и ако трябва да го правя, то зависи и товарът какъв ще е, което няма да е обективна оценка. Ако закача нещо с много ниско съпротивление, естествено, че ще спадне.

Аз ти казах да го натовариш с товар който ще ти даде 1.5А на амперметъра а не с товар с много ниско съпротивление.
В случая нещо като някоя автомобилна крушка за мигач 21W примерно.

Редактирано от BMW Маниак (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 5 минути, BMW Маниак написа:

Аз ти казах да го натовариш с товар който ще ти даде 1.5А на амперметъра а не с товар с много ниско съпротивление.
В случая нещо някоя автомобилна крушка за мигач 21 вата примерно.

Сега , след конкретизацията, разбрах идеята, благодаря :07:


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 5 часа, HotMusicFan написа:

от които ще ползвам само 12V.

ако идеята ти е да имаш стабилизирано  до 9 волта, можеш да го ползваш туй 12

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 6 часа, HotMusicFan написа:

 Въпросът е как да разбера какъв е максималният ток, който мога да черпя от вторичната намотка (т.е. дали е поне 1.5A)?
Благодаря предварително на отзовалите се!:07:

Виж дебелината на проводника, който излиза от трансформатора и по това се ориентирай.

  • Харесва ми 4

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 7 часа, HotMusicFan написа:

Здравейте! 

Дай една снимка на този трансформатор? 

По най елементарни сметки за  1.5 А  на 12V , мощноста му трябва да е поне 20W. При толкова изходни напрежения, не вярвам да е толкова маломощен!

Няма ли някакви данни по него написани?

  • Харесва ми 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, lupis написа:

Виж дебелината на проводника, който излиза от трансформатора и по това се ориентирай.

Да му го напиша в прав текст - без формула.  

Диаметърът на проводника трябва да е равен на       0,8 по корен квадратен от тока който ще консумира.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Поне 30-40VA трябва да е трансформатора за да изкара изправителя 1,5A при 15V.

Този от видеото предполагам е около 20VA и става ако не се натоварва много.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 8 часа, lupis написа:

Виж дебелината на проводника, който излиза от трансформатора и по това се ориентирай.

Като гледам, на око е 0.5 mm2 (не е с проводници, а с пинове за запояване на платка, до които отвътре излизат проводниците на намотките – няма и как да вкарам шублер или нещо от сорта да го измеря точно).

 

преди 5 часа, Колев60 написа:

Да му го напиша в прав текст - без формула.  

Диаметърът на проводника трябва да е равен на       0,8 по корен квадратен от тока който ще консумира.

Благодаря за уточнението, ама...толко' малоумен ли изглеждам, че „без формула“?

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 36 минути, HotMusicFan написа:

Като гледам, на око е 0.5 mm2 (не е с проводници, а с пинове за запояване на платка, до които отвътре излизат проводниците на намотките – няма и как да вкарам шублер или нещо от сорта да го измеря точно).

 

Благодаря за уточнението, ама...толко' малоумен ли изглеждам, че „без формула“?

Напротив, но няма как да напиша квадратен корен с клавиатурата и затова съм го написал с думи. Предполагах, че ще се сетиш!

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, Колев60 написа:

Напротив, но няма как да напиша квадратен корен с клавиатурата и затова съм го написал с думи. Предполагах, че ще се сетиш!

Ясно, благодаря още веднъж! :03:
P.s. по формулата се получава, че за 1.5A ток трябва проводника да е с приблизително сечение 0.97 mm2, а за мен самия очевидно не е толкова. Явно ще се купува нов.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Това 0,97мм. би трябвало да е диаметъра, а не сечението. Фабричните трансформатори ги изчисляват при плътност на тока 3Amm, което за 1,5A отговаря на 0,5 кв. мм., а като диаметър на жицата идва 0,80мм.

Тези 20W са сума от мощностите на всички вторични намотки, т.е. при 4 вторични намотки, на всяка от тях ще се пада по 5W мощност. Обикновено при този тип трансформатори само едната намотка е предназначена за голяма мощност, като това е високоволтовата, а останалите напрежения се изеждат като части от цялата намотка, които са за захранване на вериги с малка консумация, като дисплей, управлението и др. електроника, а мощните 40V захранват моторите във видеокасетофона. Останалата 4V намотка е с най-малка мощност, която захранва само дисплея.

Не е нужно да мериш жиците с шублер, достатъчно е на око да видиш за кое напрежение, намотката е с най-дебела жица. Ако тази за 12V и 40V са с еднакво сечение, значи че 12V-та е част от 40V-та намотка и следователно от нея няма да получиш пълната мощност и има опасност тази намотка да прегрее. Но е безсмислено да слагаш грамаден трансформатор от който да черпиш само частична мощност. Такъв трансформатор какъвто ти трябва струва не повече от 15лв., обикновено са с 2 намотки по 12V, които трябва да се свържат паралелно, но не е желателно поради изравнителните токове, така че е по-добре да вземеш 2x6V на които намотки  да ги свържеш последователно. Същото важи и за първичните намотки 2 по 110V.

8371_img_2.jpg

Редактирано от peppone1 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, peppone1 написа:

Това 0,97мм. би трябвало да е диаметъра, а не сечението. Фабричните трансформатори ги изчисляват при плътност на тока 3Amm, което за 1,5A отговаря на 0,5 кв. мм., а като диаметър на жицата идва 0,80мм.

Тези 20W са сума от мощностите на всички вторични намотки, т.е. при 4 вторични намотки, на всяка от тях ще се пада по 5новено това е високоволтоватаW мощност. Обикновено при този тип трансформатори само едната намотка е предназначена за голяма мощност, обикновено това е високоволтовата, а останалите напрежения се изеждат като части от цялата намотка, които са за захранване на вериги с малка консумация, като дисплей, управлението и др. електроника, а мощните 40V захранват моторите във видеокасетофона. Останалата 4V намотка е с най-малка мощност, която захранва само дисплея.

Не е нужно да мериш жиците с шублер, достатъчно е на око да видиш за кое напрежение, намотката е с най-дебела жица. Ако тази за 12V и 40V са с еднакво сечение, значи че 12V-та е част от 40V-та намотка и следователно от нея няма да получиш пълната мощност и има опасност тази намотка да прегрее. Но е безсмислено да слагаш грамаден трансформатор от който да черпиш само частична мощност. Такъв трансформатор какъвто ти трябва струва не повече от 15лв., обикновено са с 2 намотки по 12V, които трябва да се свържат паралелно, но не е желателно поради изравнителните токове, така че е по-добре да вземеш 2x6V на които намотки  да ги свържеш последователно. Същото важи и за първичните намотки 2 по 110V.

8371_img_2.jpg

То по принцип има това, което ми трябва, идеята беше да разбера дали този, който имам в момента, би ми свършил работа. Иначе, ето го на снимките. 40V и 4V са с еднакъв, тънък проводник, 12V и 17V са също с еднакъв, по–дебел проводник. И так, като гледам, нямат общи изводи по между си.
P.s. измерих вторичните намотки с мултицета – 4 самостоятелни са, нямат връзка по между си, като съпротивлението на 12V е 1.3Ω.

IMG_2368.JPG

IMG_2366.JPG

IMG_2367.JPG

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Щом намотките 12V и 17V са с еднакво сечение, това значи че по-голямата мощност се пада на 17V-та намотка, което ще рече че тя е грубо около 60-70% от пълната мощност на трансформатора, като пренебрегнем високоволтовата и тази на 4V, защото те са за минимален ток. Пълната мощност може да се извeдe като се свържат последователно 12V и 17V и получиш 29V, което в случая не е удачно. Ако приемемче тези две намотки са с диаметър на проводника 0,8мм., те ще отдават 1,5A, което за 12V ще се равнява на 18W, а на 17V ще 25,5W, а общата мощност ще е 43,5W. Но за по точни изчисления, дай размерите на сърцевината по дължина и дебелина, като извадим 2-3мм. от металната рамка. Може и по теглото също да се определи пълната мощност, както и по съпротивлението на първичната намотка. Но на видео апарата трябва да пише колко е входната мощност, която е около КПД  0,95 по вторичната мощност, т.е. 43,5W/0,95=46W.

Редактирано от peppone1 (преглед на промените)
  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 минути, peppone1 написа:

Щом намотките 12V и 17V са с еднакво сечение, това значи че по-голямата мощност се пада на 17V-та намотка, което ще рече че тя е грубо около 60-70% от пълната мощност на трансформатора, като пренебрегнем високоволтовата и тази на 4V, защото те са за минимален ток. Пълната мощност може да се извади като се свържат последователно 12V и 17V и получиш 29V, което в случая не е удачно. Ако приемемче тези две намотки са с диаметър на проводника 0,8мм., те ще отдават 1,5A, което за 12V ще се равнява на 18W, а на 17V ще 25,5W, а общата мощност ще е 43,5W. Но за по точни изчисления, дай размерите на сърцевината по дължина и дебелина, като извадим 2-3мм. от металната рамка. Може и по теглото също да се определи пълната мощност, както и по съпротивлението на първичната намотка. Но на видео апарата трябва да пише колко е входната мощност, която е около КПД  0,95 по вторичната мощност, т.е. 43,5W/0,95=46W.

Видео плейъра е в небитието от години и най–вероятно вече е претопен като нещо друго :07:При моят човек всичко е събирани части от уреди, за това няма и никакви данни. Размерите на сърцевината са приблизително 6 cm (дължина) x 5 cm (височина) x 3,6 cm (дебелина) (с обвивката); нейната дебелина е около 1 mm, така че 5,8 x 4,8 x 3.4 (или 3.5).

P.s. съпротивлението на първичната намотка е 71Ω.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Значи ламелите са EI 057 и с дебелина на пакета 3,5см., сечението на ядрото ще е 1,9 x 3,5см.=5,8см.2, а теглото на сърцевината ще е 580 гр. По българските изчисления, този размер отговаря на 24W вторична мощност. На сумарното напрежение 29V, токът ще е 0,8A, като за 17V намотката ще се падат 13.6W, а за 12V намотката остават 9,6W. Но нашите изчисления доста се различават от чуждестранните, тъй като производителите избират максимална плътност на тока стигаща до 4Amm2. Така мощността може да достигне 30W, сравнено с Indel-ските трансформатори например. Но както ти казаха и колегите, пробвай с една крушка 12V/20W за лунички дали ще е успее да я захрани, все пак консумацията може да се завищи, ако трансформатора работи за кратко.

Но на снимката дебелината изглежда да е повече от 3,5 см., да не 4,5см.?

Редактирано от peppone1
допълнение (преглед на промените)
  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 8 часа, peppone1 написа:

Значи ламелите са EI 057 и с дебелина на пакета 3,5см., сечението на ядрото ще е 1,9 x 3,5см.=5,8см.2, а теглото на сърцевината ще е 580 гр. По българските изчисления, този размер отговаря на 24W вторична мощност. На сумарното напрежение 29V, токът ще е 0,8A, като за 17V намотката ще се падат 13.6W, а за 12V намотката остават 9,6W. Но нашите изчисления доста се различават от чуждестранните, тъй като производителите избират максимална плътност на тока стигаща до 4Amm2. Така мощността може да достигне 30W, сравнено с Indel-ските трансформатори например. Но както ти казаха и колегите, пробвай с една крушка 12V/20W за лунички дали ще е успее да я захрани, все пак консумацията може да се завищи, ако трансформатора работи за кратко.

Благодаря много за старанието! :07:Дебелината е 3.7 cm заедно с обвивката. Изглежда така, защото апарата ми е с широкоъгълен обектив и отблизо перспективата не винаги е много реална. Но, при всички случаи, даже и да приемем, че мощността е max. 30W, това означава, че тока ще е малко над ампер.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Няма да стане с този трансформатор.

Няма поне за тези напрежения и ток.

на ‎16‎.‎9‎.‎2018‎ г. в 1:34, HotMusicFan написа:

(1.5 – 15V/1.5A)

 

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

За напреженията ще стане, тъй като филтровият кондензатор след изправителя ще вдигне напрежението до 16,9V, съответно и токът и мощността. Въпросът е дали трансформатора ще издържи на този ток, ако се понатовари малко повече. Според мен би могло, защото в случая ще се претовари само вторичната намотка, докато първичната ще работи с минимално натоварване, т. е. няма да се товари целият трансформатор, а само една част и то външната. Трябва да се види коя намотка е най-външната, тя ще се охлажда най-добре.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 23 минути, peppone1 написа:

тъй като филтровият кондензатор след изправителя ще вдигне напрежението до 16,9V,

Това при "идеални" диоди в изправителния блок ли го смяташ?

Дай да гледаме реално на нещата.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Реално това ще е напрежението на празен ход, вече техника сам трябва да прецени какви диоди да използва за Греца. При натоварване ще има от 2 до 2,4V загуби за силициеви диоди, ако са германиеви, загубите ще са до 1,4V, ако са Шотки - 0,8V. При всички случаи напрежението няма да е под 15V. Все пак трябва да се измери и напрежението на трансформатора при празен ход, може и да е над 12V. Трябва да се вземат под внимание и загубите в регулатора, ако той е със силициев транзистор, загубите ще са същите като при диодите, но наполовина, тъй като елементът ще е само един. Но щом ще има регулатор, може да се използва и 17V намотка със силициеви изправителни диоди и изходното регулирано напрежение се ограничи от потенциометъра до 15V.

Редактирано от peppone1
допълнение (преглед на промените)
  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на ‎18‎.‎9‎.‎2018‎ г. в 23:44, peppone1 написа:

Но щом ще има регулатор, може да се използва и 17V намотка

От снимката се вижда, че 17 волтовата намотка е с по-тънко сечение на проводника и няма да покрие изискванията по ток.

Този тронсформатор не става, има подходящи за смешни пари.  

  • Харесва ми 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Това е оптична измама, проводника изглежда по-тънък защото е по-далеч от обектива и по-надолу от другите жички . Отделно и дебелият слой лак увеличава сечението. 17V -та намотка е вътрешна и е добре че тази за 12V е разположена най-отвън и ще има добро охлаждане. Сечението на 17V не може да е по-малко, защото именно тази намотка отдава по-голямата мощност за задвижване на капстан мотора във видео плеъра.

Най-добре може да се измери като се постави друг намотъчен проводник с известно сечение близо до този или пък се навие върху крачето на който е запоен другият проводник и се запои с минимално количество припой докато и двата се слеят в  обща спойка, а излишният припой се обере с медна оплетка и на око се види кой проводник изпъква повече.

Мощността може да се завиши и когато намотките се свържат паралелно през изравнителен резистор, примерно 2,2 ома/2W, през който да протече номиналният ток 0,8A и върху него се паднат 2V. така напрежението на 12V намотка ще нарастне до 15V. Стойността на съпротивлението може и да се намали на 1,5ома с мощност на резистора 1W. Вместо резистор може да се използва и малка индуктивна бобинка или дросел.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.