Премини към съдържанието
_ramus_

"Митът за пещерата" (и Пещерняците) или - за ПОЗНАНИЕТО

Препоръчан отговор


Митът за пещерата , (или притча за "Заблудата и Познанието" - допълнено от "рамус" )

Платон, "Държавата“, седма книга: „Сянката и пещерата“ (Откъс)

 "....

- След всичко това, започнах аз, уподоби нашата човешка природа според знанието и незнанието на следното:

Представи си хора в някакво подземно пещероподобно жилище, което има открита и дълга пролука за светлината по цялата пещера. Нека в него да живеят хора от детинство с така поставени на нозете и на шията окови, че като се намират тук, да виждат само това, което е пред тях, без да могат да обръщат главите си поради оковите. Светлина да им идва от огън, който гори от¬високо и далече зад тях, а между огъня и затворниците да има път; по неговата дължина си представи издигната стена, както издигат фокусниците преграда пред зрителите, над която показват фокусите си.

- Представям си - рече той.

- Представи си край тая стена хора, които носят различни вещи, стърчащи над стената, статуи на хора и фигури на животни, направени от камък и дърво по различен начин. И естествено едни от тия, които ги носят, говорят, а други пък мълчат.

- Ти рисуваш невероятен образ и невероятни затворници - рече той.

- Подобни са на нас, отговорих аз. - Нима ти смяташ, че тия затворници както у себе си, така и помежду си, са видели нещо друго освен сенки, които падат от огненото сияние върху срещуположната пред тях стена на пещерата?

- Как може - рече той, - щом са принудени през целия си живот да бъдат с неподвижни глави?

- А как стои въпросът с вещите, които пренасят? Нали и с тях е така?

- Как обаче?

- Ако затворниците са в състояние да разговарят помежду си, мислиш ли, че те са убедени, че наричат като съществуващи тия неща, които виждат?

- Но как иначе?

- Но какво? Ако тъмницата издава ехо точно от срещуположната страна, когато някой от преминаващите издаде звук, смяташ ли, че затворниците ще отдадат звука на нещо друго, а не на минаващата сянка?

- Заклевам се в Зевса, не смятам, че ще го отдадат на нещо друго - рече той.

- Без съмнение - продължих аз - тия хора няма да приемат за истина нищо друго освен сенките на пренасяните образи.

- Това е точно така - потвърди той.

- Представи си сега - продължих аз, - че настъпи за тях освобождаване от оковите и излекуване от неразумността независимо каква е тя, щом по природа я имат; ако някой бъде освободен от оковите и бъде заставен веднага да се изправи, да раздвижи шията си и да ходи, да погледне към светлината, нали когато прави всичко това, той ще усети болка, а поради блясъка нали ще бъде безсилен да гледа право ония неща, чиито сенки дотогава е гледал? Какво мислиш, че би казал той, ако някой започне да му говори, че по-рано е гледал само недействителни неща, а сега, приближил се до съществуващото и към действителността, наблюдава по-точно и дори като му показва всеки от преминаващите предмети, би го заставил да му отговаря на въпросите, какво е това? Не мислиш ли, че той ще изпадне в затруднение, и няма ли да смята вижданите по-рано неща за по-истински от показваните му сега?

- Естествено - рече той.

- Следователно, ако го заставят да гледа самата светлина, нали той би изпитал болки в очите си и би избягал, като се върне към онова, което може спокойно да наблюдава, и няма ли той да си мисли, че това е в действителност по-ясно от показваното?

- Така е - рече той.

- Ако пък някой - продължих аз - насила би го изтеглил оттам по неравния, стръмен изход и не го пусне, докато не го изведе на слънчева светлина, нали той ще изпитва болки и ще се сърди, че са го измъкнали, а неговите очи, когато излезе на светлината, ослепени от силния блясък, биха ли могли да видят дори един предмет от наричаните сега истински?

- Веднага това не би могло да стане - рече той.

- Би трябвало да свикне - рекох аз, - ако желае да наблюдава горните предмети. Отначало най-лесно би съзерцавал само сенките, а след това отразяващите се във вода фигури на човеци и на други предмети, а накрай и самите предмети. А предметите на небето и самото небе би наблюдавал по-лесно нощем, когато ги наблюдава при звездна и лунна светлина, отколкото денем при слънце и слънчева светлина.

- Може ли иначе?

- Само след всичко това, смятам, той може да гледа слънцето, и то не изображението му във вода и на чуждо място, а самото слънце в собствената му среда, каквото е в действителност.

- Точно така - рече той.

- Едвам след всичко това той би могъл да си направи извод за слънцето, че то е, което определя годишните времена и годините, управлява всичко във видимото пространство и е причина до известна степен за всичко онова, което неговите другари са виждали.

- Явно е, че той би стигнал до това заключение след всичко гореспоменато - рече той.

- Но какво? Когато той си спомни за своя минал начин на живот, за тамошната мъдрост и за тогавашните затворници, не смяташ ли, че той ще облажава себе си за промяната, а другите ще съжалява?

- Разбира се.

- Като си спомня за почестите и похвалите, които те са си отдавали един на друг, и за наградите на този, конто най-проницателпо е наблюдавал минаващите предмети и внимателно е забелязвал тия неща, които обикновено са били първи, които са следвали и които са ставали едновременно, като въз основа на тях е бил в състояние най-точно да предсказва какво ще стане в бъдеще, смяташ ли ти, че той ще копнее по тия неща и ще завижда на ония, които са почитани и властващи сред затворниците? Или по-скоро той ще възприеме мисълта на Омир и ще предпочете да стане ратай на село при някой неизвестен човек и да понася всичко, вместо да има ония схващания и мнения и да живее, както по-рано?

- Същото мисля и аз - рече той. - Той ще предпочете да понася всичко друго, вместо да почне отново да живее като по-рано.

- Обмисли също и това - продължих аз. - Ако такъв човек отново слезе и седне на същото място, нали веднага, щом дойде от слънчевата светлина, очите му ще бъдат обгърнати от мрак?

- Несъмнено - рече той.

- Но ако се наложи отново да разучава ония сенки и да влезе в спор с постоянните затворници, докато още не е с приспособено зрение, а за да привикне отново, ще му е необходимо немалко време, няма ли да предизвика сред тях смях и няма ли да заговорят за него, че се е върнал с повредено зрение, след като се е издигнал горе? И следователно нали не си заслужава да се прави дори опит да се издигнат горе? А пък който би се опитал да ги освободи от оковите и да ги изведе горе, нали биха го убили, ако им попадне в ръцете?

- Непременно - рече той.

- Този образ, драги Главконе - продължих аз, - трябва да съпоставим във всяко отношение с казаното по-рано, като сравним тая област, която се вижда с очи, със затворническо помещение, а светлината на огъня в него със силата на слънцето. Но ако смяташ изкачването горе и съзерцаването на горния свят за възкачване на душата към областта на мислимото, ти ще се доближиш до моето мнение, което искаш да чуеш.

Бог знае дали това е вярно, но това, което аз си представям, представям си го така: на края в областта на познаваемото е "идеята за доброто" и тя едвам се вижда, но щом я видиш, става ясно, че тя е причина за всичко правилно и прекрасно, във видимото е родила светлината и нейния владетел, а в мислимото сама е властителка, която е създала истината и ума. Следователно този, който желае да постъпва разумно в частните си и обществените дела, трябва да я види.

- Също така мисля и аз според силите си - рече той.

- Хайде сега - продължих аз - приеми и тая мисъл и не се учудвай, че стигналите до това заключение не желаят да се занимават с човешките работи, но винаги душите им се стремят нагоре, защото това е естествено, щом отговаря на начертания по-рано образ.

- Наистина е естествено - рече той...."

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

_r.anus_, колко ти е дълбока пещерата, там където Слънце не изгрява.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Много неуспешен опит да се правите на Платон.

Някои автори, ако бяха живи, щяха да съжаляват за всичко, което са измислили и написали, ако знаеха как ще се използва това за псевдопознание.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на ‎9‎.‎3‎.‎2019‎ г. в 15:16, _ramus_ написа:

Ганчооо, кво стана бе дечко... идва ти като "суахили", нали? Гледай си далаверите и си "разговаряй на нормален език" с клиентелките си.  :)

Разговарям само с разумни хора, останалото, дето се наричат "нормални" помежду си, не ме интересуват... Никой не ги кара да си губят времето да поглеждат теми като тая. Още по-малко - да се мъчат да се изхождат в нея. Гледай си "групичката" и не се навирай, щото - нали виждаш че не ставаш. Дипломата си можеш да си я ползваш за след изхожданията... Но преди това я помачкай достатъчно добре, да омекне, че и тая й последна роля ще пропадне...

   Платон е създал Платоновата  Академия, един от първите висши университети. А гледай ти, днес какви изискани работи правят с дипломите.

  Сега това, простотия ли е, изцепка ли е, или класа?

  Но пък според Фройд, всичко се върти около ерогенните зони. Може да е и патология.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Предположения , с които по условие сме принудени да се съгласяваме . Ограничен сам в себе си модел , в пещерата .:nono:

Самото " представи си че " вече е твърде голямо ограничение . Значи , че нищо друго не мога да си представям ! А аз мога много , много повече да си представям ......:nono:

Твърде много "представи си" за да е вярно като цяло . Може , но е единствено от множеството ...може би вярно за единичното (действителността) , но никак не задължително и изчерпателно за цялото (реалността).......:nono:

Хватки (а може би толкова) от страна на древните мъдреци.....и до днес неразбрани ! :nono:

А къде е реалността , че така и не разбрах ?

Специално за Рамус :nono:

Двамата с теб (и не само ! ) живеем в една реалност , но всеки в своята си действителност - ти там където си , и аз на друго място.....

.....т.е. живей си в пещерата ! :)


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

дежурните глупости, от дежурните запоздозрени писачи... Очакват се и още няколко, да се излее поредната порция изхождане.

А иначе - всеки послание праща на някой си рамус... Брей... Какви съвети, колко мъдрост, при това в раздел и тема за философия... Колко философи и мисловен талант се таят в "чалга-действителността" на народно-матричната реалност...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, _ramus_ написа:

дежурните глупости, от дежурните запоздозрени писачи... Очакват се и още няколко, да се излее поредната порция изхождане.

А иначе - всеки послание праща на някой си рамус... Брей... Какви съвети, колко мъдрост, при това в раздел и тема за философия... Колко философи и мисловен талант се таят в "чалга-действителността" на народно-матричната реалност...

Не бе ! Просто ти го обясних научно , философски ! Е , нищо не разбра ! :)

Като не става така , сега като за 3ти-4ти клас :

Когато "нула цяло и нещо" го умножиш много пъти с подобно на него , получаваш много , ама много малко нещо - т.е. НИЩО ! :lol6:

Пробвай да сметнеш 0.2 х 0.1 = ? Какво получи ?

Хайде сега с представи ! Предлагаш една представа , пък аз имам още поне 10 ! Умножи я твоята с друга представа ! Ами с трета.... ?  Какво получи ? :)

Ти в отделенията (така му се казва на 1-4 клас) ходил ли си ?:angry:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

 

....продължение.....

Т.е. трябва да събираш с моите и с тези представи на другите , за да получиш цялостна представа . А не да умножаваш твоята единствена.....:nono:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

ахааа - сценката с учителя и учениците - любимата ти и вечната повторилня. Време беше... пак за неразбрали, пак за учителя-мъдрец, с либоффф

Нема по-мъдър и велик от падналия от кайсия. Поклон и алелуйаааа... с "продължение" :)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Митът за пещерата... Да, от една страна може да се тълкува от гледна точка на психологията и то отново в няколко различни аспекта. Един е този, че всеки приема своите ограничени и често изопачени възгледи за единствено верните. Непознатото се отрича като несъществуващо и т.н. Но Платон дава и учението си за идеите и за света на идеите, който е първичен и базисен по отношение на материалния свят. Тук вече митът за пещерата може да се тълкува в съвсем различна посока. Може да се търси и аналог между въпросния мит, между излизането от пещерата и просветлението при будизма. А да се говори за просветление и за светове изън познатата ни физическа реалност с хора, които са като цяло материалисти... Платон в трудовете си ясно показва, че не е материалист.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 11 часа, _ramus_ написа:

ахааа - сценката с учителя и учениците - любимата ти и вечната повторилня. Време беше... пак за неразбрали, пак за учителя-мъдрец, с либоффф

Нема по-мъдър и велик от падналия от кайсия. Поклон и алелуйаааа... с "продължение" :)

Хъ ! И какво точно против или за писаното в горния ми пост . Тук , в твоя нищо няма....А бе има ! Злъч и злоба невежествена......ама това не е тема .

НЕма какво друго от теб ! Пост фрашкан с акъл.....:lol6:

Този ми пост е призив , призив за хладен Разум (за какъвто уж имаш претенции) . Ама Разум отворен към света , а не бетониран в себе си.....

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

имааа, немаааа, имааа, немааа...

Освен това никой не  заповяда "клас стани", влиза Учителят... Или пък съм закъснял за часа. Между другото - и не си ми поискал бележника за поредната двойка.

И ми е малко кофти така... липсват ми дежурните ти няколко други емотикона, Учителю. Моля те... вземете се в ръце и ги пускайте винаги и редовно. И без думи да са - болдвайте и подчертавайте емотиконите - но да ги има.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 29 минути, Shiniasu написа:

.....хора, които са като цяло материалисти... Платон в трудовете си ясно показва, че не е материалист.(е идеалист - бел.а.)

А трябва и двете заедно , в неразделимо единство ! Иначе и двата случая се раждат смехории и/или чудовища...... :nono:

Причината трябва да е ясна - вече я писах :

Когато "нула цяло и нещо" го умножиш много пъти с подобно на него , получаваш много , ама много малко нещо - т.е. НИЩО ! 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 6 минути, by_chechi написа:

А трябва и двете заедно , в неразделимо единство

аа, добре. Записах си го в тетрадката - най-после. Остава и да го науча... наизуст... Ама... надали - дълго ми е малко...

А колегата с просветлението в будизма запита повече по "идеалния свят" - как можа въобще да ги "раздели"? А то трябвало - в единство... при това НЕРАЗДЕЛИМО!!! (Уеуеее - май ще го запомня)

Алелуйа и Еврика - неразделими!!!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 9 минути, _ramus_ написа:

аа, добре. Записах си го в тетрадката - най-после. Остава и да го науча... наизуст... Ама... надали - дълго ми е малко...

А колегата с просветлението в будизма - как можа въобще да ги "раздели" - а то трябвало в единство... при това НЕРАЗДЕЛИМО. Алелуйа и Еврика - неразделими!!!

Не само наизуст , ами и да го разбираш ! Такъв е пътят на Познанието - първо установяваш фактите , а после ги осмисляш.......

Не показваш такива данни .........А че ти идва дълго - то е ясно от пръв поглед . :)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 минути, by_chechi написа:

Не само наизуст , ами и да го разбираш ! А не показваш такива данни .........А че ти идва дълго - то е ясно от пръв поглед . 

Да, Учителю. Прав сте - както винаги. Глупав съм, тва е, толкова лесно е за вас - да го видите. Направо - от "прима виста". Толкова си мога.

Все пак... вие сте Учител(я)... а аз само прост ученик. Поне в театъра ви така трябва да е, а и е важно - защото Учителя - винаги е един. А Учениците - много и в общ кюп. Евала ви на вас (и на сценката)!!!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 29 минути, _ramus_ написа:

Да, Учителю. Прав сте - както винаги. Глупав съм, тва е, толкова лесно е за вас - да го видите. Направо - от "прима виста". Толкова си мога.

Все пак... вие сте Учител(я)... а аз само прост ученик. Поне в театъра ви така трябва да е, а и е важно - защото Учителя - винаги е един. А Учениците - много и в общ кюп. Евала ви на вас (и на сценката)!!!

Тъй ! Тъй ! Първата решителна крачка е направена ! (май забелязваш , че винаги има и още нещо.... :lol6:)

Ето ти втората крачка - факт за осмисляне на понятието неделимо единство : (отправна точка , движение , черно и бяло)

786096.gif

Така ще можеш да разбереш , че всяка част от цялото умножена сама на себе си , не струва 5 пари без цялото ....Казано иначе , ражда смехории и/или чудовища.......:nono:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Всъщност една от идеите на мита за пещерата е да разберем собствената си позиция в света в който живеем. И тук трябва да се прави разлика между това да си чул за света извън пещерата, това да си го видял със собствените си очи, това да излизаш само от време на време от нея и това да не си свързан вече с нея. Аз лично не намирам себе си за излязъл от пещерата. Прозрял съм илюзорността и измамността на някои сенки - много или малко няма да коментирам, но знам че не на всички. А за света извън пещерата само съм чувал. 

Да си разкрил илюзорността на една, две или три сенки, нереалността на няколко отражения, не те прави свободен от илюзиите. И много хора, постигнали някакъв междинен резултат, попадат в капана на възвеличаването, което им пречи да осъзнаят реално позицията си. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 35 минути, Shiniasu написа:

....Да си разкрил илюзорността на една, две или три сенки, нереалността на няколко отражения, не те прави свободен от илюзиите. ....

Свободен от илюзиите те прави разкриването същността на сенките , т.е. това което ги прави......Разкриването на тяхната илюзорност е първата крачка към познанието . Да знаеш какво не знаеш !...

Илюзорността създава образи (сенки) в нашето Съзнание обясняващи незнанието !  :nono:

Такъв основен образ е илюзията за Бог ! С Бог се обяснява всичко което не се знае !........При това Бог е необходим за човешката психика ! Бог съществува като илюзорен образ в човешкото Съзнание ! При това Бог е познаваем ! :nono:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, by_chechi написа:

Свободен от илюзиите те прави разкриването същността на сенките , т.е. това което ги прави......

Разкриването на тяхната илюзорност е първата крачка към познанието

Учителю, учителю, вдигам ръка, може ли въпрос - как така хем "свободен от илюзиите те прави...". А после се оказва че това била "първа крачка"? Колко крачки има и въобще от коя нататък е "свободата"?

преди 1 час, by_chechi написа:

Такъв

основен образ

е илюзията

 за Бог !

Какъв...

защо това да е образ , чий образ е, защо да е "основен (образ)", защо е в болднат шрифт,

какво е илюзия,

и защо "бог" сте го написал с главна буква?

И може ли още няколко мъдри поучения - живота, философията, познанието, бог, човешката психика... Моля ви, Учителю, още малко от великите поучения? Имайте милост към бедните невежи наши души, отворете ни пътя към истината, свободата и мъдростта (ВИ)!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

 

преди 1 час, _ramus_ написа:

Учителю, учителю, вдигам ръка, може ли въпрос - как така хем "свободен от илюзиите те прави...". А после се оказва че това била "първа крачка"? Колко крачки има и въобще от коя нататък е "свободата"?

Какъв...

защо това да е образ , чий образ е, защо да е "основен (образ)", защо е в болднат шрифт,

какво е илюзия,

и защо "бог" сте го написал с главна буква?

И може ли още няколко мъдри поучения - живота, философията, познанието, бог, човешката психика... Моля ви, Учителю, още малко от великите поучения? Имайте милост към бедните невежи наши души, отворете ни пътя към истината, свободата и мъдростта (ВИ)!

Разбирам опита за влагане на ирония ......Това никак няма да ти вдигне "рейтинга" . Напротив - омръзнал си на всички с подобно поведение...... :)

Самият ти пост е отражение на това каква бъркотия ти е в главата . Т.е. иронията я остави към себе си .

За толкова въпроси на куп книга следва да ти напиша ...........Може ! :) 

Но дори за лаика е очевидно , че с постове не става . Особено за понятията , можеш сам да си направиш справка в Мрежата (примерно) , като не ти се четат с разбиране "дебели" книги ....

Та така ! Избери си един въпрос , по твой избор и колкото мога отговор ще получиш .

.......това не значи акъл от последна инстанция ! Има неща които като всеки друг не знам . Но за разлика от теб , знам какво не знам .....

И ако има против моля , за смислени аргументи подкрепени с факти , а не самодейни измислици ! ....:nono:

Ето ти по първия ти въпрос за свободата , ако такъв отговор те устройва (защото не един път съм го коментирал тук в "Калдата") :

https://bg.wikipedia.org/wiki/Свобода

Свободата (в употребявания смисъл) е като хоризонта - колкото вървиш към нея , толкова се отдалечава .

Тази "свобода" която си въобразяваш (не само ти !) - такова нещо няма ! Има степени на свобода - съотношения между ограниченията ! Трябва да се познават ограниченията за да се познава свободата ! Премахнеш едно ограничение , веднага се появява ново.....

Монетата примерно има една степен на свобода (Ези или Тура - друга свобода няма , освен на ръб да падне :)) , а зарчето три степени на свобода.....

Типичен пример е Животът на човека изобщо - свободен си да го живееш , НО идва момента когато с това се приключва.....! После следват измислиците.....! :)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

:).......пак продължение по понятни причини .....:)

Ето ти други примери за степен на свобода :

"Свобода или смърт юнашка ! " - тези свободни ли са били . Ако са били свободни - колко ? :)

За една степен на свобода , най-добре от гледна точка (неизбежно ограничение) на Живота го е казал цар Соломон - надявам се знаеш кой е :

" По-добре живо куче от колкото мъртъв лъв ! "

Следва сега въпросът свободен ли е бил наистина оня римски император (Гай Юлий Цезар) дето е казал :

" По-добре ужасен край от колкото ужас без край ! " :)...................

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Моля ви, Учителю. Да започвате поученията си, с влизането в клас. И си намерете първи ученик, който да изкомандва класа в класната стая - "Клас стани, клас мирррррррррно"!

И сега се сетих че е важно да събирам всички ваши поучения - та вие направо вече сте я написали вашата книга на живота, вселената... и всичко останало...

Ривъ от умиление... със сълзи. Катарзис... баси... О, миг спри!!!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 11.03.2019 г. в 2:34, _ramus_ написа:

Платон:

Но ако смяташ изкачването горе и съзерцаването на горния свят за възкачване на душата към областта на мислимото, ти ще се доближиш до моето мнение, което искаш да чуеш.

 Бог знае дали това е вярно, но това, което аз си представям, представям си го така: на края в областта на познаваемото е "идеята за доброто" и тя едвам се вижда, но щом я видиш, става ясно, че тя е причина за всичко правилно и прекрасно, във видимото е родила светлината и нейния владетел, а в мислимото сама е властителка, която е създала истината и ума. 

Дали Платон е бил в състояние да осъществява полета на душата, излизал е от физическото си тяло и се е “изкачвалбил на горния свят” ? Сигурно, щом го описва. Все пак, се съмнява...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, Гретел написа:

Сигурно, щом го описва.

Аха - "описва". Какво точно описва?

Алегориите от кога станаха "пътешествия на душата"? Че даже и "излизал е от физическото тяло".   :)

"Но все пак - се съмнявал". Въх - неверник, не е слушал душата си, тя му говорила, разказвала как е летяла без тялото...

Защо душата да не е срещнала дядо Коледа, или има намеса на Висшите йерархии, бог или филанкишиев. А може би стадото на белите духовни носители на мъдростта... Ах, този мистериозен Платон - ето каква била тайната му.    :)

Трагедията е в прочита, не в написаното. Живеещия сред сънищата си е длъжен да привижда всичко през очилцата си. Не за друго, но след "полетът на душата" и аналогията с "просветлението в Будизма" още колко версии на прочит пред личните очила ще са налични? Може би на Платон му е говорила неговта ДНК и той е скривал сред писанията си "нивата", дървото на живота, кръвта, секса, същностите и единствения копнеж на Душата...

Друг няма ли да припознае в "учителя Дънов" преродения Платон... Ми тая "пещера"... бялото петно на "доброто" някъде в дъното... Дънов... То направо си го "пише"!!!

много моля обърнете внимание че раздела е ФИЛОСОФИЯ. Който има проблеми с мисленето, с емоционалните си етапи, с религията (си) - нека не "заразява" всичко и всички около себе си. Все пак малко ментална хигиена е нужна поне толкова, колкото е и физическата такава. Естествено - поне за тия, дето разбират какво е това.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване