Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Намаляване на напрежението в диодна верига


Препоръчан отговор


Здравейте,

Изгоряла ми е платката на единия диоден габарит на колата. Нова платка не се продава. Продават целия стоп на доста солена цена. Искам да премахна въпросната платка и да си сложа нови диоди със сходни характеристики. 

Но оригиналната платка има 5 диода.

Купих си нови диоди. Със следните характеристики:

 

Цитат
Работно напрежение: 1.8~2.4 [VDC]
Мощност: 120 [mW]
Ток в права посока: 20 [mA]

Мисля да ги свържа последователно. 

 

Следователно сметката ще стане:

5х 2.4V=12V

Когато запаля алтернатора подава 14.4V напрежение. 

Следователно диодите ще изгорят. 

Затова искам да съм сигурен, че напрежението през диодите няма да надвишава 12V.

Възнамерявам да го постигна с 150-200 ома резистор. 

Смятайки го така:

14.4-12= 2.4

2.4÷0.020 (тока на един диод)=120 ома.

За да не прегрее резистора ще сложа 150-200 ома.

Правилни ли ми са сметките?

Има ли по-добър вариант за решаване на проблема?

Поздрави!

 

 

 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

6х 2.4V=14,4V

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 43 минути, barbuncela написа:

6х 2.4V=14,4V

Това е най-лесния начин, но няма къде да се сложи 6-тия диод без това да промени начина на светене на габарита. Ако сложа 5 светодиода и един обикновен, не светещ ще стане ли?

преди 34 минути, AAUUXX написа:

Какво е изгоряло по платката? Това дето си замислил си мисля че няма да се получи по искания начин, по - добре е да се възстанови платката. 

Дали са фира два резистора (а може и диоди ни светещи да са). Много малки на размер елементи. Такива каквито има на led  лентите между диодите. Няма как да се запоят или поне аз и на 2-3 места на които питах не можем.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 минути, Abadon написа:

Това е най-лесния начин, но няма къде да се сложи 6-тия диод без това да промени начина на светене на габарита. Ако сложа 5 светодиода и един обикновен, не светещ ще стане ли?

Стига да е на същия ток и на същото напрежение!  Шестия диод какво пречи толкова. Може да е в шлаух, за да не се вижда. Щом светлината му ще пречи!


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 49 минути, Abadon написа:

Здравейте,

Изгоряла ми е платката на единия диоден габарит на колата. Нова платка не се продава. Продават целия стоп на доста солена цена. Искам да премахна въпросната платка и да си сложа нови диоди със сходни характеристики. 

Но оригиналната платка има 5 диода.

Купих си нови диоди. Със следните характеристики:
Мисля да ги свържа последователно. 

Следователно сметката ще стане:

5х 2.4V=12V

Когато запаля алтернатора подава 14.4V напрежение.
Следователно диодите ще изгорят.
Затова искам да съм сигурен, че напрежението през диодите няма да надвишава 12V.
Възнамерявам да го постигна с 150-200 ома резистор. 

Смятайки го така:

14.4-12= 2.4

2.4÷0.020 (тока на един диод)=120 ома.
За да не прегрее резистора ще сложа 150-200 ома.

Правилни ли ми са сметките?

Има ли по-добър вариант за решаване на проблема?

Поздрави!

Правилни са.
Пропуснал си един момент. Резисторът разсейва мощност и той трябва да е миниум 50мW.

Toва обаче не е елегантно изпълнение, а кръжок по радиотехника. При изключен мотор, напреженето на борда намалява на ниво акумулатор, а с неговото разреждане още повече. "Платката" , която искаш да изхвърлиш е стабилизатор по ток и стабизлизатор по напрежение. На входа й напрежението плава, но на изхода то е константа.

Финтово може да я минеш с XL4005.

spacer.png

На входа  може да подаваш постоянно напрежение в пределите 4V ~ 38V, на изхода и да получаваш 1.25V ~ 36V до 1.5А сила на тока без принудително охлаждане. Идва с вградена защита от КС и претоварване. Единия тример въртиш на нужното напрежение на матрицата от светодиоди. Даваш на късо през ампермер и въртиш другия тример за нужна сила на тока. Цената на въпроса 2.68лв. Топиш обилно в лак няколко пъти и забравяш.

поздрави!

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Както не си сигурен дали са изгорели резисторите или светодиодите от къде ще тръгнеш да възстановяваш?

Резисторите се проверяват с измерване на стойността им. Светодиодите по малко по-различен начин.

След като си запоиш новите светодиоди може да захранваш платката през стабилизатор 7812. Така напрежението винаги ще е 12V и няма да се надвиши. За 120mA едва ли ще иска радиатор, но гледай да не нагряваш стабилизатора от някоя лампа със жичка(ако има такава наблизо).

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 57 минути, Abadon написа:

 

Дали са фира два резистора (а може и диоди ни светещи да са). Много малки на размер елементи. Такива каквито има на led  лентите между диодите. Няма как да се запоят или поне аз и на 2-3 места на които питах не можем.

Ясно, защо не я занесеш платката в някой сервиз за елекртоника, във всеки могат да сменят SMD елементи. 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 12 часа, barbuncela написа:

Стига да е на същия ток и на същото напрежение!  Шестия диод какво пречи толкова. Може да е в шлаух, за да не се вижда. Щом светлината му ще пречи!

Много добра идея! Бързо и лесно решение.

преди 12 часа, Profruit написа:

Правилни са.
Пропуснал си един момент. Резисторът разсейва мощност и той трябва да е миниум 50мW.

Toва обаче не е елегантно изпълнение, а кръжок по радиотехника. При изключен мотор, напреженето на борда намалява на ниво акумулатор, а с неговото разреждане още повече. "Платката" , която искаш да изхвърлиш е стабилизатор по ток и стабизлизатор по напрежение. На входа й напрежението плава, но на изхода то е константа.

Финтово може да я минеш с XL4005.

spacer.png

На входа  може да подаваш постоянно напрежение в пределите 4V ~ 38V, на изхода и да получаваш 1.25V ~ 36V до 1.5А сила на тока без принудително охлаждане. Идва с вградена защита от КС и претоварване. Единия тример въртиш на нужното напрежение на матрицата от светодиоди. Даваш на късо през ампермер и въртиш другия тример за нужна сила на тока. Цената на въпроса 2.68лв. Топиш обилно в лак няколко пъти и забравяш.

поздрави!

Това е най-доброто решение. Благодаря за информацията. Ще потърся в нета подобна платка. Това ще гарантира, че диодите няма да променят начина си на светене при никакви обстоятелства. По-пипкаво решение е, тъй като има вероятност да не мога да я събера на мястото на старата платка. Обаче с удължаване на входните или изходните кабели ще и намеря място зад стопа. Идеята да изолирам всичко с лак, след настройката също е много добра. Изпълнено по този начин, ще стане по-добре от оригинала. :D

преди 12 часа, ice_lion__01 написа:

Както не си сигурен дали са изгорели резисторите или светодиодите от къде ще тръгнеш да възстановяваш?

Резисторите се проверяват с измерване на стойността им. Светодиодите по малко по-различен начин.

След като си запоиш новите светодиоди може да захранваш платката през стабилизатор 7812. Така напрежението винаги ще е 12V и няма да се надвиши. За 120mA едва ли ще иска радиатор, но гледай да не нагряваш стабилизатора от някоя лампа със жичка(ако има такава наблизо).

Потърсих в нета какво представлява стабилизатор 7812. Първо открих големия, квадратен, черен елемент с 3-те пина. След това открих "КИТ K212 СТАБИЛИЗАТОР НА НАПРЕЖЕНИЕ С 7812". Платката от снимката, която прикачвам. Елементите от тази платка изглеждат 1:1 с елементите от оригиналната платка. Разликите с оригинала са, че на него няма никакви обозначения, като C1, C2, D1 и т.н. Входните кабели са запоени а на изхода вместо кабели тръгват пътеки към отделните 5 диода.

За да констатирам какъв е проблема на платката, чисто лаишки направих следната постановка. Подадох напрежение от зарядно за кола на входа. След това с мултицета започнах да меря напрежението на всеки един елемент.

Установих, че навсякъде има напрежение с изключение на елемента C2. Със сини точки съм обозначил къде съм извършвал измерването. Мерейки по същия начин (червените точки) видях, че на С1 има ~12V. Така стигнах до извода, че елемента C2 е дал фира, тъй като на платката няма никакви обозначения,  реших че това е резистор или някакъв вид диод. 

След твоя съвет и намирането на тази снимка, разбирам че въпросния елемент не е нито резистор, нито диод, а e кондензатор (capacitor).

От светодиодите мисля, че има здрави (ако не са и всичките), защото като подадох ток директно на спойките на един от диодите, светнаха още 3. Предвид, че възнамерявам да махна цялата платка, по-сигурно ми се вижда да сложа направо 5 нови диода.

 

 

преди 11 часа, AAUUXX написа:

Ясно, защо не я занесеш платката в някой сервиз за елекртоника, във всеки могат да сменят SMD елементи. 

Питах на 1-2 места, но казаха че не могат да я ремонтират. Може би не са били добри сервизи или не им се е занимавало. Това е причината да започна да мисля начин как да си ги сменя сам.

product_97854.jpg

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 29 минути, Abadon написа:

 

Питах на 1-2 места, но казаха че не могат да я ремонтират. Може би не са били добри сервизи или не им се е занимавало. Това е причината да започна да мисля начин как да си ги сменя сам.

product_97854.jpg

Този стабилизатор за да върши работа иска по- високо входно напрежение от това което има в случая. На @Profruit предложението е най- добро. 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 16 часа, barbuncela написа:

Стига да е на същия ток и на същото напрежение!  Шестия диод какво пречи толкова. Може да е в шлаух, за да не се вижда. Щом светлината му ще пречи!

Да слага светодиод в шлаух, който да не се вижда че свети? Ми че то само резистора му е с много по-малки размери, че даже няма и да намери толкова маломощен, всички са от 125mW нагоре, което е най-доброто и монтажно и икономично решение. За по-голяма мощност и за такова ниско гасящо напрежение вместо съпротивление може да се свържат последователно и два обикновени силициеви диода, чието право напрежение на всеки от тях е 1,2V.

И какви са тия светодиоди на 2,4V и 20mA и то за осветление? Всички стандартни светодиоди работят с напрежение над 3V и токът им е до 300mA. Така че вместо да добавяш светодиод, може да трябва и да махаш. По-вероятно това 2,4V да е минималното напрежение при което отпушва светодиода, а не работното.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 12 минути, peppone1 написа:

 

И какви са тия светодиоди на 2,4V и 20mA и то за осветление? Всички стандартни светодиоди работят с напрежение над 3V и токът им е до 300mA. Така че вместо да добавяш светодиод, може да трябва и да махаш. По-вероятно това 2,4V да е минималното напрежение при което отпушва светодиода, а не работното.

Ти пак се изфърли, има на 1.6V на 2.4V на 3.4V на 6V на12V Led диоди. 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 9 часа, Abadon написа:

Установих, че навсякъде има напрежение с изключение на елемента C2. Със сини точки съм обозначил къде съм извършвал измерването. Мерейки по същия начин (червените точки) видях, че на С1 има ~12V. Така стигнах до извода, че елемента C2 е дал фира, тъй като на платката няма никакви обозначения,  реших че това е резистор или някакъв вид диод. 

След твоя съвет и намирането на тази снимка, разбирам че въпросния елемент не е нито резистор, нито диод, а e кондензатор (capacitor).

От светодиодите мисля, че има здрави (ако не са и всичките), защото като подадох ток директно на спойките на един от диодите, светнаха още 3. Предвид, че възнамерявам да махна цялата платка, по-сигурно ми се вижда да сложа направо 5 нови диода.

Питах на 1-2 места, но казаха че не могат да я ремонтират. Може би не са били добри сервизи или не им се е занимавало. Това е причината да започна да мисля начин как да си ги сменя сам.

Заминал си е стабилизатора(вероятно е прегрял от постоянното светене на габаритите и фаровете до него). Затова нямаш напрежение на C2. Този стабилизатор можеш и сам да си го направиш с по-дълги кабели и да го сложиш на по-хладно място. Частите за него нямат и левче. Не е нужно да са SMD елементите.

Не им се занимава в сервизите с такава дребна работа. Можеш и сам да си го смениш стабилизатора, но иска духалка с горещ въздух. Може и с пистолет за горещ въздух, но трябва да се внимава малко повече с него.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 11 часа, Abadon написа:

...

Потърсих в нета какво представлява стабилизатор 7812. Първо открих големия, квадратен, черен елемент с 3-те пина. След това открих "КИТ K212 СТАБИЛИЗАТОР НА НАПРЕЖЕНИЕ С 7812". Платката от снимката, която прикачвам. Елементите от тази платка изглеждат 1:1 с елементите от оригиналната платка. Разликите с оригинала са, че на него няма никакви обозначения, като C1, C2, D1 и т.н. Входните кабели са запоени а на изхода вместо кабели тръгват пътеки към отделните 5 диода.

За да констатирам какъв е проблема на платката, чисто лаишки направих следната постановка. Подадох напрежение от зарядно за кола на входа. След това с мултицета започнах да меря напрежението на всеки един елемент.

Установих, че навсякъде има напрежение с изключение на елемента C2. Със сини точки съм обозначил къде съм извършвал измерването. Мерейки по същия начин (червените точки) видях, че на С1 има ~12V. Така стигнах до извода, че елемента C2 е дал фира, тъй като на платката няма никакви обозначения,  реших че това е резистор или някакъв вид диод. 

След твоя съвет и намирането на тази снимка, разбирам че въпросния елемент не е нито резистор, нито диод, а e кондензатор (capacitor).

От светодиодите мисля, че има здрави (ако не са и всичките), защото като подадох ток директно на спойките на един от диодите, светнаха още 3. Предвид, че възнамерявам да махна цялата платка, по-сигурно ми се вижда да сложа направо 5 нови диода

...

< снимка />

Този  разказ хвърля конкретна светлина върху проблема.
Логично е светодиодите да са свързани паралелно към платката. Замисъла ти последователно да ги свържиш губи по точки. Дефектира диод в групата и всички "ослепяват". При успоредното ( паралелно )  свързване дефектира даден, но другите продължават, разбира се в резултат силата на светлината спада.

spacer.png

Щом това е платката, тя е линеен положителен стабилизатор на напрежение. Тя отработва на 100% замисъла си, когато разликата между изходното и входното напрежение е по-голямо от 1.5V. Спрямо предното ми предложение, тази платка е по-евтин вариант, затова е прибягното към нейно ползване. Въпросните C1/C2 са керамични кондензатори от порядъка на 0.1uF ~ 10uF. По препоръка на производителя те се монтират в непосредствена близост с изводите на 78ХХ. Гасят самовъзбуждания и шумове по мрежата. Главен нейн минус е топлоотделянето. Корпусът е D2 Pack и метализираните отверстия над нея се явяват радиатори. Тези схеми изгарят от претоварване. Два от светодиодите са тръгнали да деградират и в резултат схемата фалира. Последвалите опити и светване на три диода говори, че са свързани паралено.

ОК, схемата на снимката е разчетена спрямо новите диоди. За минимум телодвижения се купува нова 7812, но в корпус ТО-220, който има ухо. Нужна импровизация за закачане на малък радиатор. Старата схема е изгоряла, така че смело с поялника. Флюс и пинцети са желателни.

Успех!

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не вярвам светодиодите да са свързани паралелно, щом стабилизатора е на 12V. Така ще се губи излишна мощност в топлина, гасяща се в резисторите на всеки светодиод. Ако е така, тогава е по-добре да смени стабилизатора с такъв на 3,3V и да се шунтират съпротивленията с такива че еквивалентните да се получат по 45 ома на всеки елемент за 20mA ток. Но за такава малка консумация от 24mW, плюс голямата мощност угасена в резисторите 80mW, то за 104mW лампа няма нужда от такъв грамаден, мощен стабилизатор, а е достатъчен един ценеров диод, свързан през малък резистор.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване