Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор


преди 5 часа, insec написа:

Е не е, като театъра на болния ти мозък...

Обществото не заклеймява всички крайности като болестни състояния, защото малко здрави ще останат. Разум който вижда вътрешни демони у другите и себе си, не спира да порицава, вярва във всякакви фантазии (мисли проекциите си за другите и реалността за абсолютна истина), според мен е по-удачно да се нарече окаян. Както алкохолиците изпадат в делириум, виждат несъществуващи неща, така и опиянените от себе си не виждат реалността, такава каквато е.

Окаян означава проклет, нечист, обладан от нечисти сили, демони, бесове и т.н. Етимология от ст.слав. окаѩнъ (ἐλεεινός, μάταιος, ταλαίπωρος), от ка́ять (ка́яться). Разум който се кае, порицава, осъжда, отмъщава (незнайно на кого) наистина заслужава съжаление, но не и порицание, защото така само се налива гориво в безумието му.

Происходит от праслав. *kajati (sę), от кот. в числе прочего произошли: каꙗти сѧ «каяться», русск. ока́ять «порицать», укр. ка́яти кого́ «упрекать», болг. ка́я се, сербохорв. ка̏jати «(ото)мстить»...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 45 минути, Śūnyatā написа:

....Разум който вижда вътрешни демони у другите и себе си, не спира да порицава, вярва във всякакви фантазии....

Разумът не вярва ! Разумът знае , или не знае ! Когато не знае казва : " Това не се знае ! " :nono:

Духът вярва и си измисля , когато Разумът не знае ! Попълва празнините с измислици , защото иначе не трае на това " Не се знае " ....... ! :nono: 

......И "вижда" демони , и какви ли не други въображаеми....В същност измислиците израстват върху аксиоми и постулати  (тази разлика пък никой не я прави ! )......но това е друга тема . Не е тема за религиозни..... ! :nono:

Дух и Разум = Съзнание    

......В темата някак си отсъства Разумът и Религията надделява.....:)

Трябва да можеш да правиш тези разлики , ако искаш да си адекватен на света който обитаваш....! :nono:

 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 13 минути, by_chechi написа:

Духът вярва и си измисля

Малко е абсурдно. Ти вярваш, че имаш дух. Духът ли вярва, в съществуването си или разумът ти? Разумът, който не е сигурен и който се съмнява? Как правиш предположения? Не е ли с разума си. Вярата е много близка до предположението. Дори и вярата, която наричаме неразумна - тя е основана на чужди мисли, които разумът ти е приел наготово, без да ги осмисли. Но пак разумът е този, който приема и който вярва. Ти духа изобщо не можеш да кажеш какво е. Той неразумен ли е, щом го отделяш от разума? Какво е това, което го характеризира; което определя духа като дух?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 43 минути, Shiniasu написа:

Малко е абсурдно. Ти вярваш, че имаш дух. Духът ли вярва, в съществуването си или разумът ти? Разумът, който не е сигурен и който се съмнява? Как правиш предположения? Не е ли с разума си. Вярата е много близка до предположението. Дори и вярата, която наричаме неразумна - тя е основана на чужди мисли, които разумът ти е приел наготово, без да ги осмисли. Но пак разумът е този, който приема и който вярва. Ти духа изобщо не можеш да кажеш какво е. Той неразумен ли е, щом го отделяш от разума? Какво е това, което го характеризира; което определя духа като дух?

Не разбираш.....начина на съществуване и структурата на Съзнанието .

....не си ли виждал неадекватни по Дух (да кажем "побеснели от яд" , че да е ясно за какво говорим !) , до колкото не им достига Разум ? Аз съм виждал , виждам и ще виждам....На всякъде и в различна степен...... има ги и тук включително....:).....

Разумът изработва алтернативи . Духът избира . .......пак трудни неща за разбиране.....

 


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Отречение от неблагой бессмысленной речи

Я промолчу, когда время слушать.
Я промолчу, когда мои слова производят неправильное впечатление.
Я промолчу, когда чувствую пламя гнева.
Я промолчу, чтобы не стыдиться своих слов позже.
Я промолчу, если мои слова оскорбляют кого-либо.
Я промолчу, когда не знаю всех обстоятельств.
Я промолчу, если мои слова могут повредить дружбе.
Я промолчу, когда мой ум настроен критически.
Я промолчу, когда не могу говорить мирно и спокойно.

Гарчен Ринпоче 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, by_chechi написа:

...не си ли виждал неадекватни по Дух (да кажем "побеснели от яд" , че да е ясно за какво говорим !) , до колкото не им достига Разум ?

В една такава ситуация, изборът се изразява в това, да можеш да излезеш по желание от нея. И това е възможно. Умът и желанието са решаващи в случая. 

Освен това, ядът си е емоция. Какво значи "неадекватни по Дух"? Затова те попитах, с какво свързваш Духа. С емоциите и желанията ли го отъждествяваш?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 12 часа, Śūnyatā написа:

Ако имаш искрен стремеж, не се предаваш след първия неуспех, то може да се учиш от сутрите, от интернет, да гледаш лекции на реализирани учители. 

Искрен стремеж към какво? Към освобождение от самсара или към реализация на буда-състоянието? Или към постигане на самсаричен комфорт? Във всеки от тези случаи, то стремежа може да е искрен. Не можеш да се учиш от сутрите, както обясних вече, понеже всяка сутра е дадена за тези, които са посочени в началото и, т.е. всяка сутра започва с с посочване на място, повод, кой е присъствал, кой е дал учението и времето, когато е било дадено. Напр. Праджняпарамита-хридая сутра е дадена от бодисатвата Авалокитешвара на Шарипутра, не на мен. Не само това. Праджняпарамитра сутрите са дананг учения, които идват от измерението на самбогакая и затова ги няма в пали канона. Това важи за цялата махаяна. Да гледаш лекции на учители в нета е ОК, но проблема е, че нямаш личен контакт и обратна връзка. Един от моите учители наскоро беше в Германия, където даде учение и абхишека върху садханата на Авалокитешвара, на 3000 (три хиляди) човека. Но такива неща се правят, за да могат съществата да създадат връзка с дхарма. Подобни публични мероприятия, каквито са и лекциите в нета, имат за цел да поканят тези, които имат искрен стремеж, да установят връзка и да се ангажират с практика. Те са нещо като показните демонстрации по фестивалите по БИ, като този в Берси. Не можеш да изучаваш пълноценно Тай Дзи, Ескрима, Пенчак Силат или Уинг Чун, просто като гледаш клипове. Няма учител, който да те коригира, когато сбъркаш. Разбира се, за известно време, ще повярваш, че правиш нещата правилно, но в даден момент ще се разочароваш. И ако си глупав, то ще се разочароваш от ученията. Проблемът, обаче, не е в ученията, и много рядко е в учителите. Проблемът е в нас. И няма кой да го реши, вместо нас.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Shiniasu написа:

......С емоциите и желанията ли го отъждествяваш?......

Не точно отъждествявам , но горе-долу "Да" , т.е. отъждествявам емоциите и желанията с Душата (:)

От Душата израства Духът .....!.......Духът е тяхното по-високо качествено ниво на съществуване.... :nono:

Казано по друг начин :

Душата казва какво й се иска . Разумът казва какво може/не може . А Духът избира какво да се случи .

.....Може и без Разум - случва се . " Искам ! " и толкова...:)

.................................................

По една или друга причина , в Библията му казват Светата Троица - Отца (разум) , Сина (душа) и Светия Дух  - това цялото взето вкупом е Бог (Съзнание).....Кой как го разбира е съвсем друг въпрос ! :nono:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, by_chechi написа:

Не точно отъждествявам , но горе-долу "Да" , т.е. отъждествявам емоциите и желанията с Душата (:)

От Душата израства Духът .....!.......Духът е тяхното по-високо качествено ниво на съществуване.... :nono:

Казано по друг начин :

Душата казва какво й се иска . Разумът казва какво може/не може . А Духът избира какво да се случи .

.....Може и без Разум - случва се . " Искам ! " и толкова...:)

.................................................

По една или друга причина , в Библията му казват Светата Троица - Отца (разум) , Сина (душа) и Светия Дух  - това цялото взето вкупом е Бог (Съзнание).....Кой как го разбира е съвсем друг въпрос ! :nono:

Написаното е ок, ако се абстрахираме от това, че използваш дух, душа и разум в твой си смисъл, различен от общоприетия. Аз просто бих използвал желание, ум и воля. Но да се върнем на това:

преди 5 часа, by_chechi написа:

Духът вярва и си измисля , когато Разумът не знае

Как свързваш избора с вярата? Това са две различни неща. Избираш да вярваш или да не вярваш. Но самата вяра е концепция, която без значение дали се разбира или не, съществува в ума. Примерно: Вярвам в Дядо Коледа. Тук изборът вече е направен. Аз си представям Дядо Коледа като белобрад старец с червен кожуш, червена шапка, шейна с еленчета и т.н. Това е представа в ума. В по-дълбок смисъл вярата е енергията, която те свързва със съответния образ. Дали той ще е реален или въображаем - няма значение. Вярата те свързва с този образ. Преди няколко години беше доста модерно да се говори за егрегори. Но да не задълбавам в тази тема. 

Измислянето, което споменаваш е функция на въображението, което от вече познати елементи сглобява нещо ново. Тук волята има съществена роля, доколкото става въпрос за избор на елементи и съчетания. Но пак разумът е този, който използва волята и въображението. И той е този, който вижда готовия образ и вярва в него. Волята, както ти я описваш е само дотам да се избере дали да се повярва или не.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, dagpo19 написа:

Искрен стремеж към какво? Към освобождение от самсара или към реализация на буда-състоянието? Или към постигане на самсаричен комфорт? Във всеки от тези случаи, то стремежа може да е искрен. Не можеш да се учиш от сутрите, както обясних вече...

Дагледаш лекции на учители в нета е ОК, но проблема е, че нямаш личен контакт и обратна връзка.

Между самсара и нирвана разликата е само в успокоеното съзнание. 

Позволи ми да не се съглася с теб относно невъзможността за практика без личен (жив) контакт.

Общоприето мнение е, че Великият Гуру Гампопа (известен още като Двагпо Лхардже), е съставил този труд и приложил към него следното предписание: “Моля, тези посветени от неродените още поколения, които ще почитат моята памет и ще съжаляват, че не са ме срещнали лично, да изучават този “Висш Път, Броеницата от Скъпоценни камъни” и също “Скъпоценния Орнамент на Освобождението” заедно с другите религиозни трактати. Резултатът ще бъде еднакъв с този от действителна среща с мен самия”.

Личен контакт има чрез буда природата, която е една за всички, независимо осъзнава ли се или не. Времето и пространството не са пречка пред нея. Буда природа се нарича още всеобхватната природа на Махамудра - единството на пустотата (мъдростта) и състраданието. В това състояние се осъзнава илюзорността на всички явления и състраданието се появява спонтанно, без усилие. След като ясно се осъзнае, че природата на всички същества и феномени е празна от същност се осъзнава единството на мъдростта и състраданието. Това състояние, характеризиращо се с велико блаженство и свобода от всички страхове е природата на Махамудра.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Shiniasu написа:

(1)Аз просто бих използвал желание, ум и воля.

(2)Как свързваш избора с вярата? 

Вярвам в Дядо Коледа. Тук изборът вече е направен.

(3)Измислянето, което споменаваш е функция на въображението, което от вече познати елементи сглобява нещо ново. Тук волята има съществена роля, доколкото става въпрос за избор на елементи и съчетания. Но пак разумът е този, който използва волята и въображението. И той е този, който вижда готовия образ и вярва в него. Волята, както ти я описваш е само дотам да се избере дали да се повярва или не.

Много въпроси в един пост - аз фермани ли да пиша ? Още повече , че вече съм го писал преди време....Но както и да е ! :nono:

(1)Така . За Ум и Воля тук умишлено не споменах , да не усложнявам нещата . Любопитно ми е дали ще им намериш мястото в общата мисловна конструкция (за подсказка - разум ). За Паметта и Его-то - също ! ......Волята е духовна сила  , така както има мускулна сила......Като ти блокират нервен център , никаква Воля няма (виж най-долу)......

(2)Вярата се възпитава , тя не се избира ! Представлява Инструмент на Духа за работа с " Не се знае"......

И като вярваш в Дядо Коледа , избираш да чакаш подаръците или да спиш през нощта....Т.е. Духът избира според Душата и Разума , чрез Вяра......примерно " 10 Божи заповеди " , предварително приети критерии и др.....

(3) Въображението е второстепенно .

Всеки компонент на конструкцията е свързан едновременно с всички останали и си влияе , и взаимодейства с тях по множество прави и обратни връзки - нервна мрежа със своите различни центрове . ...Но това е усложняване на нещата , преди овладяване на основите компоненти.....

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Śūnyatā написа:

Общоприето мнение е, че Великият Гуру Гампопа (известен още като Двагпо Лхардже), е съставил този труд и приложил към него следното предписание: “Моля, тези посветени от неродените още поколения, които ще почитат моята памет и ще съжаляват, че не са ме срещнали лично, да изучават този “Висш Път, Броеницата от Скъпоценни камъни” и също “Скъпоценния Орнамент на Освобождението” заедно с другите религиозни трактати. Резултатът ще бъде еднакъв с този от действителна среща с мен самия”.

Чети внимателно. Гампопа казва, че да прочетеш "Скъпоценният орнамент на освобождението" е като да се срещнеш с него. Не като да си негов ученик. В същата книга, то 3-та глава е посветена на учителя, за който се казва, че е главното условие за постигане на реализация. Едно към едно там Гампопа пише това. И това е сутра (лам рим) учение. В една от махамудра инструкциите си, Гампопа казва, че махамудра не се постига просто чрез учене или медитация, макар те да са полезни, а се постига чрез преданост към учител... Прочие, от всички будистки традиции, Кагюпа е най-малко подходяща за доказване на твоята теза, понеже освен като "линия на практиката" е известна и като "линия на отдадеността". 

преди 2 часа, Śūnyatā написа:

Между самсара и нирвана разликата е само в успокоеното съзнание. 

Зависи какво разбираш под "успокоено съзнание".

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, Śūnyatā написа:

 

Позволи ми да не се съглася с теб относно невъзможността за практика без личен (жив) контакт.

Позволи ми да се съглася с теб като посоча няколко примера - Асанга, Тилопа, Гелонгма Палмо, Вирупа... Четирима, нека да допуснем, че са десет пъти по толкова. Но не повече. Причината да те окуражавам да се насочиш към Тхеравада е, че там ако си много дисциплиниран и имаш остър интелект, можеш да изминеш голяма част от пътя без учител. До един момент, не до самия край. Това е трудна задача, но не е невъзможно.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 7 часа, by_chechi написа:

Не точно отъждествявам , но горе-долу "Да" , т.е. отъждествявам емоциите и желанията с Душата (:)

От Душата израства Духът .....!.......Духът е тяхното по-високо качествено ниво на съществуване.... :nono:

Казано по друг начин :

Душата казва какво й се иска . Разумът казва какво може/не може . А Духът избира какво да се случи .

.....Може и без Разум - случва се . " Искам ! " и толкова...:)

.................................................

По една или друга причина , в Библията му казват Светата Троица - Отца (разум) , Сина (душа) и Светия Дух  - това цялото взето вкупом е Бог (Съзнание).....Кой как го разбира е съвсем друг въпрос ! :nono:

А душата от какво израства?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, Sleda написа:

А душата от какво израства?

В основата на всичко стои Его-то .

От Его-то израстват Душата , Умът и Паметта . 

Душата поражда Духа , а Умът поражда Разума .

Всичкото това взето свързано заедно в мрежа представлява Съзнанието .

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 51 минути, Sleda написа:

А душата от какво израства?

От Словото? Защото може да се попитаме от какво изобщо израства всяко нещо. Всъщност, защо задаваш все този въпрос? Може би по-интересно е не от какво, а дали, и дали не е късно. Много неподходяща тема да си говорим за души) 

 

преди 5 минути, by_chechi написа:

От Его-то

Не знам в будизма да има такова понятие его. То е някакво съвременно приспособяване, Ч. Трунгпа го използва, но да има точен еквивалент, не.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 25 минути, witness написа:

От Словото? Защото може да се попитаме от какво изобщо израства всяко нещо. Всъщност, защо задаваш все този въпрос? Може би по-интересно е не от какво, а дали, и дали не е късно. Много неподходяща тема да си говорим за души) 

 

Не знам в будизма да има такова понятие его. То е някакво съвременно приспособяване, Ч. Трунгпа го използва, но да има точен еквивалент, не.

Словото произлиза от Съзнанието(същност) . Представлава негово явление , негово изразно средство.... .

Без Съзнание няма Слово ! :nono:

Има блеене , мучене , ръмжене..... ......е , нека да е чуруликане !:)

Ама то пак е слово - животинско ! Нищо , че не му се разбира......в детайли...Малко Съзнание - малко Слово . :nono:

Будизмът в отношение към Съзнанието никак не е всичко както тук и в Будизма си въобразяват.... Те , от къде да са знаели хората това което днес се знае ? :angry:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 27.08.2019 г. в 0:12, Śūnyatā написа:

Да оставяш отпечатъци по стените е по детски наивно.

Не го казах заради чудесата, а заради кунши, основата на всичко. Вечната ябълка на раздора, препъни камъка, леснотията и мъчнотията. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 4 минути, witness написа:

Не го казах заради чудесата, а заради кунши, основата на всичко. Вечната ябълка на раздора, препъни камъка, леснотията и мъчнотията. 

Не е кунши ! Тръцникоча веракука е ! :lol6:......поне ми звучи забавно....

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 15 минути, by_chechi написа:

......поне ми звучи забавно....

А, голяма забава е. Само си опразваш главата и готово. Само че за да се родиш, първо трябва да умреш. Ако се родиш, преди да си умрял, се превръщаш в "безсмъртна вещ". 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 13 часа, dagpo19 написа:

В една от махамудра инструкциите си, Гампопа казва, че махамудра не се постига просто чрез учене или медитация, макар те да са полезни, а се постига чрез преданост към учител...

И учителя е полезен, но и чрез него не се постига.

преди 13 часа, dagpo19 написа:

Зависи какво разбираш под "успокоено съзнание".

Нищо не се разбира под "успокоено съзнание", нито има кой да го разбира. Когато се говори за осъществяване на Махамудра, не се има предвид нещо невероятно и грандиозно, нито има нужда от учители, пътешествия до Индия и чудеса. Това са само фантазии. На практика Махамудра означава успокояване на ума, просто оставяне на ума в неговото естествено състояние, свободен от всички разсъждения, концепции, схващания, подразбирания. "Осъществяването на Махамудра", "виждането на собствената природа" става тогава, когато можем без усилия да се успокоим в това естествено състояние.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 53 минути, Śūnyatā написа:

"успокоено съзнание"

Ами разбери го ! 

843252.gif

преди 9 часа, witness написа:

Само си опразваш главата и готово.

Това е целта на Будизма.......  :lol6:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 12 часа, Sleda написа:

А душата от какво израства?

Както често се случва, най-добрите примери, които могат да ни помогнат да разберем нещо, са пред очите ни. Дъждът - водната капка, освободена от облака, падаща на земята и връщаща се отново в него, но вече различна... Сълнчевия лъч, в който е вложена частица от самото слънце, отразяваща се в повърхността на водата и връщащ се отново към източника си...  

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, Śūnyatā написа:

И учителя е полезен, но и чрез него не се постига.

В случая не спориш с мен, а пишеш неща, които нямат нищо общо с цялата традиция, в рамките на която се предават трите подхода към махамудра като плод, т.е. сутра-махамудра, тантра-махамудра и есенциалната махамудра.

Цитираш Гампопа, който е един от двамата сърдечни ученици на Миларепа (другият е Ренчунгпа) и който въвежда подход наречен сутра-махамудра, за което е бил критикуван от Сакя Пандита и други учители, понеже изначално махамудра се преподава или чрез директно въведение в природата на ума (напр. дохите на Сараха) от учител, или като кулминация на анутара-йога тантра (от Тилопа), т.е. това е четвъртата абхишека, която следва след ваза инициацията, тайната инициация, инициацията мъдрост-осъзнаване (шераб-йеше уанг). Изброените, съответстват на фазата на пораждане на идама или буда-аспекта (кйе-рим), т.е. това е ваза инициацията, и на завършване (дзог рим) със знаци (това е практика с каналите, ветровете и капките, т.е. ца-лунг-тигле или шестте йоги на Наропа) и без знаци. С други думи, то имаме четири етапа – самаямудра, дхармамудра, кармамудра и махамудра. 

Нека видим какво казва Гампопа,  на който се позова в преден пост (на руски, понеже този език го разбираш )

Перевод с тибетского: Adam Pearcey, 2014.
Перевод с английского: Игорь Калиберда.

Гампопа.

Истинная Сущность Ума, Махамудра, Единственный Достаточный Путь.

 

Выражаю почтение подлинным гуру!

Махамудра Гампопы, Единственный Достаточный Путь, имеет три раздела:

1) Обретение Окончательного Понимания Истинной Природы,
2) Ознакомление с Основополагающим Свойством, и
3) Упражнение на Пути Таковости.

Обретение Окончательного Понимания Истинной Природы.

У махамудры нет причин.
У махамудры нет условий.
У махамудры нет методов.
У махамудры нет пути.
У махамудры нет плода.

Ознакомление с Основополагающим Свойством.

“У махамудры нет причин” и всё же, вера и преданность являются причинами махамудры.

“У махамудры нет условий” и всё же, подлинные гуру являются условиями махамудры.

“У махамудры нет методов” и всё же, невыдуманный ум является методом махамудры.

“У махамудры нет пути” и всё же, неотвлекающийся ум является путём махамудры.

“У махамудры нет плода” и всё же, ум, освобождённый в дхармату является плодом махамудры.

Упражнение на Пути Таковости.

В качестве предварительной практики, практикуйте гуруйогу с верой, преданностью и почтением, три раза днём и три раза ночью.

 

Болднах и подчертах това, на което следва да обърнеш внимание. 

Във всяка една кагю традиция, то преди изобщо да си помислиш да поискаш махамудра инструкции, то трябва да завършиш предварителните практики, т,е. външното и вътрешното ньондро като второто включва четири практики. Четвърта е гуру-йога. 

преди 3 часа, Śūnyatā написа:

На практика Махамудра означава успокояване на ума, просто оставяне на ума в неговото естествено състояние, свободен от всички разсъждения, концепции, схващания, подразбирания. 

Оставянето на ума в неговото естествено състояние и успокояването на ума, са две различни неща. И ето един подарък, щом имаш интерес към махамудра, но превода съм го правил отдавна и не е много прецизен, но смисълът е спазен:

ЧЕТИРИТЕ ДХАРМИ НА МАХАМУДРА ПРЕПОДАДЕНИ ОТ ДЖАНГПЕЛ ЗАНГПО


Лекция на Шамар Ринпоче


Избрах да преподам четири инструкции от великия йогин Бхангарва Джангпа Салте Зангпо от школата Карма Кагю, който е бил ученик на Шестия и учител на Седмия Кармапа. Те се отнасят до всички Махамудра практики. Може да видите как  този учител е изобразен на тханките на Кагю.


1. ИСКРЕНО ОТВРАЩЕНИЕ ОТ САМСАРА
Отвращението е както, когато преядем с мазна храна. Храненето изгубва смисъл, храната не само не носи удовлетворение, а и причинява множество проблеми. Трябва да имаме същото отношение към самсара, но то не бива да е изкуствено или лицемерно. Не трябва да се насилвате да имате такова отношение. По-скоро, когато правилно изследвате самсара, то тази нагласа ще възникне естествено. Отвращението от самсара е изключително важно, понеже когато възникне ще ви насочи към постигането на Просветление, а усърдието или стремежът да излезете от самсара ще възникне спонтанно.
Примерно, вие сте амбициран да станете много богат човек и считате, че материалното богатство ще ви осигури постоянно щастие. Но след време разбирате, че това не е така. Забележете, че дори най-богатите хора преживяват страдания, депресия и психическо изтощение. Те изпитват страдание, когато разберат, че няма нищо, което да им донесе постоянно щастие. Те изпробват всичко, понеже имат възможността, средствата, парите да го направят. И понякога, някои от тях, когато разберат безизходността на тази ситуация, взимат решение да се самоубият.
Обаче, ако се запознаете с някой беден човек, то ще установите, че той също страда през цялото време, докато мисли как да изкара толкова пари, които са му нужни за да оцелее. Самсара е изпълнена със страдание. Разбирането какво представлява самсара поражда дълбоко отвращение към нея. Обаче, ако не изучавате и практикувате Буда-дхарма, то отвращението от нея е безполезно. Тогава просто ще изгубите всякаква надежда. Но ако изучавате и практикувате Буда–дхарма, отвращението към самсара ще ви донесе полза и накрая ще ви доведе до пълното осъществяване [Буда-състоянието]. Джангпа Зангпо предава своите поучения в няколко стиха, в които казва, че такава нагласа се нарича "езеро на медитацията" ["Казва се, че непривързаността е краката (основата) на медитацията. Привързаността към храна и богатство изчезва за този, който се отказва от привързаностите в този живот. Моля, дайте благословията си привързаността към почести и собственост да изчезне"]. Разочарованието от самсара е езерото [основата] на медитацията. Просто вече не се вкопчваме, а не че спираме да се храним или пием.


2. ОТДАДЕНОСТ КЪМ ДХАРМА  И ПРОСВЕТЛЕНИЕ
Просветлението е крайната цел, по отношение на която трябва да притежаваме доверие. Но не трябва да възприемате Просветлението като нещо, което можете да придобиете или получите, защото ако разглеждате Просветлението по този начин, то няма да имате достатъчно влага за да порастнете. Такъв тип нагласа към целта е прекалено суховат и не съдържа никакви полезни елементи.
Предаността към Дхарма и Просветлението трябва да е много чиста. Същото важи и за методите, които получаваме от квалифицирания учител, който е наш водач. Отдадеността е второта важно нещо и Джангпа Зангпо казва, че това е главата на медеитацията ["Казва се, че отдадеността е главата на медитацията. Ламата отваря вратата към дълбоките устни инструкции. Дайте благословията си в медитиращия, който винаги го призовава, да се роди истинско доверие."]. Ако практикувате Ваджраяна, то учителят който ви преподава този съвършен път, представлява всички буди. Затова трябва да му имате доверие. Дхармата, която получавате и практикувате трябва да е цялостна. В нея не бива да има никакви недостатъци. Ако нещо пропуснете, както напр. ако не я изучите и изследвате внимателно, то във вас няма да възникне доверие. Ще започнете да считате, че тя е ненадежна. Разбира се, не казвам, че всички вие трябва да станете будистки учени, но е необходимо да притежавате достатъчно информация за да практикувате и да постигнете Просветление. Дхарма е речта на Буда и вие трябва да получите необходимото количество от знания, които да ви доведат до Просветление.
Но как да установим това? Не е възможно, ако не познаваме Дхарма напълно. Тогава как да знаем дали притежаваме достатъчно знания? Трябва да разчитаме на ученията, които ни дава квалифицираният и умел [в преподаването на методите] учител. Учител, който преподава чистите учения на Буда е учител, на който можем да се доверим изцяло. Но  това не означава, че трябва да се самопринуждаваме да изпитваме такова доверие, нито означава, че трябва да си изберем учител въз основа на симпатиите и антипатиите си. Всичко зависи от това дали учителят преподава по чист начин цялостните учения на Буда. Тогава той може да е наш водач, който да ни доведе до Просветление. Ако сравним медитацията с тялото, то тялото се нуждае от глава за да функционира. Отдадеността е толкова важна за медитацията, както главата за тялото.
Във Ваджраяна квалифицираният учител представя всички буди, които могат да ви дадат посвещение. Посвещението [санскр. абхишека, тиб. уанг] означава, че качествата, които вече притежавате, които са ви вътрешно присъщи, се проявяват посредством взаимодествието на проявения учител с вашата "глина". В резултат на това взаимодействие възниква статуя, т.е. вашите потенциални качества се разкриват. Вашите тяло, реч и ум са като глина, а посвещението им придава форма. Учителят представя качеството на формата, а вие имате способността да я придобиете.
Посвещението означава проявление на Буда–природата на тялото, речта и ума. Учителят трябва да притежава силата да ги прояви и предаде. Това зависи от неговото познание и практика. Учителите, които нямат достатъчна квалификация не могат да дават посвещения и да преподават Ваджраяна. Ваджраяна–учителят трябва да има такива качества, че да може да придаде форма на вашите тяло, реч и ум. В съответствие с ученията, то може да имате доверие само на такъв учител. По време на посвещението той представлява приемствеността [линията на предаване]. Във Ваджраяна от значение са и двете: този, който дава посвещението, както и този, който го получава. Затова резултатът изцяло зависи от вашата отдаденост и доверие.


3. СТАБИЛНОСТ
Постижението, което постигате чрез медитацията, зависи от стабилността на ума. Стабилността възниква от концентрацията, а концентрацията зависи от методите, които са били преподадени от Буда. Те съдържат множество степени. Точното следване на инструкциите води до стабилност. Менталната стабилност е сърцевината [тялото] на медитацията. ["Казва се, че непоклатимото внимание е тялото на медитацията. Каквото и да възникне е свежата природа на мисълта. Дайте благословията си медитацията на медитатора, който почива в естествеността, да е свободна от концептуализации."]
Махамудра медитацията учи на отпускане в природата на ума. Посредством методите ще се научите да присъствате в свежестта на неподвижния ум и ще реализирате състоянието на истина или Дхармакая. Когато се научите спонтанно [без усилие] да отпочивате в състояние свободно от мисли за бъдещето и миналото, смущаващи мисли за настоящето, без всякакво разсейване, то ще познаете същността на ума, която е състоянието на истина или Дхармакая. Резултатът зависи от това дали ще следвате инструкциите.
Нужно е да се упражняваме в подържането на тази естествена стабилност, да привикнем към нея. В началото са необходими усилия за да се научим да се концентрираме върху обект, а по-нататък тази способност става нещо привично. Подобно на дресировката на див кон, който се научава да следва нашите сигнали, и умът се укротява чрез практика. Менталната стабилност възниква само посредством постоянна тренировка. Посредством подържането на тази стабилност, то Дхармакая или истинската природа на ума, ще се прояви спонтанно. Дхармакая като постижение е състояние, което не може да бъде изгубено и е подобна на сияещо слънце. Следователно, стабилността е тялото на медитацията.


4. СЪЩНОСТТА НА МИСЛИТЕ Е ДХАРМАКАЯ
Същността на всяка мисъл е Дхармакая или състоянието на истина, което означава, че всичко, което възприемате или познавате не притежава присъща реалност или независима същност. Нито една мисъл не съществува независимо или отделно от субекта, обекта или процеса на възприятие [мислене, познаване]. Да си представим мисъл, която няма обект е толкова трудно, както и да си представим съзнание или ум лишен от възприятие. Изглежда, че не е възможно да съществува съзнание или ум, който да няма преживявания или да не възприема, но постигането на състоянието на истина или Дхармакая е възможно. Дхармакая означава, че природата на ума [или потока на съзнанието] е недуална, недвойствена. Има умове, които постигат това. Това състояние може да бъде усетено още при първата ни медитация, когато още се опитваме да успокоим ума. Това, че същността на всяка мисъл е Дхармакая е крайния резултат ["Казва се, че същността на мислите е Дхармакая. Без да са каквото и да е, те възникват. Благословете медитаторът, който отразява безпрепяствената игра на ума, да осъзнае неделимостта на самсара и нирвана."]
И така, то първото е пътя или причината. Второто са методите. Третото е истинската причина, а четвъртото е узряването на плода или реализацията. Тези Четири учения, които е преподал Джангпел Зангпо обхващат всички Махамудра учения.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...