Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Древните митове ни поучават и днес


Препоръчан отговор


Следва опитам да предложа дискусия, отнасяща се до това, какво бихме извлекли от древните разкази. Много хора намират за ценни поуките от древните елини

Други вярват в религии с основен бог, но тачат написаните разкази за случки с човеци, герои и божества. 

https://www.kaldata.com/forums/topic/29335-юдеизъм-за-любопитни/?do=getNewComment

https://www.kaldata.com/forums/topic/158939-ислям-за-любопитни-част-втора/?do=getNewComment

https://www.kaldata.com/forums/topic/26632-будизъм-за-любопитните/?do=getNewComment

(съжалявам, че няма писани български митове с велико значение, но какво да се прави... за това княз Борис е приел християнските)

Трети не вярват в божества, но се отнасят към митовете като към документиран положителен опит на човечеството

https://www.kaldata.com/forums/topic/162140-защо-няма-бог/?do=getNewComment

 

Смисълът на темата е, че независимо от вярата си, човек може да намери поука, която да сподели от впечатлил го мит или да дискутираме смисъла и достойнствата на митовете въобще.

Пожелавам успех на участниците и бъдеще на темата. :) 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
  • Отговори 89
  • Създадено
  • Последен отговор

Потребители с най-много отговори

Потребители с най-много отговори

Популярни публикации

Какви висоти достига фантазията ти. Знаеш ли през  къде им е на иудеите дали някой ще приме религията им, та да тръгнат даже и да мисионерстват из древния свят,че и до днес да я налагат. Сега остава д

Простете. Не се отнасям положително към поп-фолк-чалга-историята, което ме подведе.

Къде заби и ти..трябваше преди това да му обясниш какво означава  значението на името Украйна. Иначе си представям комичността на положението да го видя   как се перчи във форум по история.Зачето

преди 2 часа, Търсещ истини написа:

(съжалявам, че няма писани български митове с велико значение, но какво да се прави... за това княз Борис е приел християнските)

Имаме си(не само ние) поговорки - точно, кратко и ясно. В пъти по-добре от митовете и басните.

Обаче, за всички почитатели на автохтонистите и за всички автохтонисти ние си имаме предостатъчно митове. По целия свят ги знаят като гръцки, но те са тракийски. Мангалите, дошли от Африка и нарекли се Елини са долни крадци и на история, и на митове и на земя. Тракийцките са разпръснали знания по цяла АфроЕвразия - египетски фараони, индийски брахмини, и в дверен Китай са посяли знание(първия китайски император е тракиец, рус и синеок).

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Правилно си се изразил древните елини. НО освен написаната (набитата) митология има и една която не е написана. Тя, също е от значение, защото е легенда. ;) 

Мита не е нищо друго освен написана легенда за някой. Освен същия обаче и има много повече, които не са систематизирани, но са се превърнали в "обществена тайна". 

О, да, митовете и легендите и във съвремието могат да придобият друга форма, защото има цензура. 

На мен лично много ми харесва фантастиката, където под научна такава стават по-различни нещата. Миналото е хубаво да се знае, но по-интересно е, че има и бъдеще, а там няма митове, а друго. Там именно в бъдеще е по-голямата поука, защото показва нещо извън миналото. То е неизвестно. 

Да, реалността при дадени обстоятелства може да се разтълкува с мит или легенда, но остава един елемент = човек! По-точно неговия начин на мислене, който може да измисли нещо, което не е било в миналото. 

Човек ако се е съобразявал с поуките от миналото, то едва ли щеше в момента да комуникираме по този начин. Именно необременения мозък от миналото може да направи по-реален нашия свят, а не да го превърне в бъдеща митология или легенда. 

Някъде имаше даже реклама: Мит се измисля, а легенда се прави. ;) Затова и смятам, че в легендата има по-голяма поука от мита. 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, A.com написа:

Имаме си(не само ние) поговорки - точно, кратко и ясно. В пъти по-добре от митовете и басните.

Обаче, за всички почитатели на автохтонистите и за всички автохтонисти ние си имаме предостатъчно митове. По целия свят ги знаят като гръцки, но те са тракийски. Мангалите, дошли от Африка и нарекли се Елини са долни крадци и на история, и на митове и на земя. Тракийцките са разпръснали знания по цяла АфроЕвразия - египетски фараони, индийски брахмини, и в дверен Китай са посяли знание(първия китайски император е тракиец, рус и синеок).

Възразявам на следното основание: много от елинските митове се отнасят за морски пътувания и звезди, което е важно в ориентацията на народ- мореплаватели. При това пантеона им е на Олимп, което е прието от света. Тези митове са поучителни за тях, а не за сухоземните траки. Виж, Орфей- да.

Отварям енциклопедията на случайна страница. 

УЦАМОНГА осетински

вълшебна четириъгълна чаша, която никога не се опразва, а когато на трапезата някой разказва верни войнски победи, се надига сама към устните му.

Винаги е било мечта да има храна в изобилие. В бълг. приказки- кърпа. А, да има детектор, който да раздели истината от лъжата е друга мечта. 

За съжаление тези митове се отнасят до нещо по- примитивно. Не става дума за нормативно поведение, но и никой не очаква висока цивилизация у осетинци и нарти. Подобно е било и у други чергари.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

А сега един елински мит- Одисея гл. VI срещата на Одисей с Навзикая

Одисей е корабокрушенец и попада на острова на феаките. След бурята, по плажа има съборени дървета и шума, в която Одисей се зарива. Това няма нищо общо с филмовите митове, в които корабокрушенците се събуждат, заспали във водата. Явно последното е драматична измислица на хора, които не са преживявали описваното. 

В това време, градските девойки, заедно с царската дъщеря Навзикая отиват да перат. Момата е добра домакиня, която знае достойнството на чистата дреха в очите на другите, с умение управлява мулетата в талигата, с желание играе на топка и танцува. Това го казвам, защото и Омир не я описва като плаха, с ръкоделие или книжка в ръка, а дейна, жизнена. 

От моминската гълчава Одисей се събужда, скрива с клонки срама си и тръгва да види кои са тези нимфи. Другите се разбягват, смела остава само Навзикая. Отдалеч Одисей започва молбата си с комплименти. Оприличава я с богиня по ръст, снага и образ, но ако е земна, то тя е  щастие за почтените си родители и братя. Женихът й също е блажен, казва миролюбиво Одисей, който така демонстрира, че се отнася с уважение към семейството и нейната чест. Комплиментите продължават с това, че той е обиколил много земи, но такава не е видял. Веднъж само се бил възхитил от една палма, така стройна. Хитроумният явно си дава вид, че нейната снага не не го привлича, като женска, а е нещо природно красиво.

След вежливостта, стига до същината на проблема си. Разказва за бедствията си, а после моли да му разкаже за хората тук и му покаже пътя за града, както и да му даде някое парче тъкан за да се покрие. Заключението е изпълнено отново с пожелания за обич, съпружество и дом... какво по- желано от една мома.

Навзикая извиква разбягалите се дружки и робини и ги окуражава с поговорката "От Зевса са всички гости, бедняци". Наръчва да му дадат дреха и масло с което да се намаже след като се изкъпе

Одисей ги отпраща, защото "се свени" да се къпе пред гиздави девойки, но това е по- скоро хитрост на добър дипломат. Изкъпан и облечен с местните дрехи, той бива приет и нахранен.

Царската дъщеря разпорежда да бъде събрано и натоварено прането, каруцата потегля, а момите, робините и чужденецът я следват. Все пак, когато градът е близо, поръчва на Одисей да ги остави, за да не би дръзки= нахални младежи да кажат, че вече си е избрала любим, а то и чужденец, защото ги презира. Самата тя би упрекнала своя връстница, която общува с мъж, противно на волята на родителите. (Нрави!). Тръгва добрата млада стопанка и "бича пести, а юздите опъва", което ще рече, че е внимателна, не гони скорост, а сигурност. Одисей се оттегля и изчаква девойките да стигнат до палата.

Тази приказка е простичка, с елементарен сюжет, но много поучителна за формата на молбите при древните елини. Хитрото подреждане на тактични лични комплименти, изразяване на уважение към родителите и роднините, такива има и в химните на Орфей, следвано от изтъкване на своите трудности и молба за помощ, а накрая пожелания са еталон.

Девойката е очарователна, уравновесена, работлива и предвидлива. Примерна. 

Така, разказвайки тази приказка са формирали морала. Вероятно в дома на царе, имащи девойки за женене, аедите са избирали тази песен за да оприличат момата с очарователната Навзикая. И аз я харесвам.


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 5 часа, Търсещ истини написа:

Възразявам на следното основание: много от елинските митове се отнасят за морски пътувания и звезди, което е важно в ориентацията на народ- мореплаватели. При това пантеона им е на Олимп, което е прието от света. Тези митове са поучителни за тях, а не за сухоземните траки. Виж, Орфей- да.

 

Явно не си чел какво творят родните автохтонци. :) Олимп, Атина, Зевс - не са елински и гръцки имена. На гръцки(във всичките му варианти) тези имена не могат да се обяснят. И не само те. И Боговете им са крадени от траките и египтяните, но и в древен Египет е имало фараони траки, та... Из Гърция е пълно и с тракийски топоними от време оно. Гръцката държава обаче систематично се грижи да ги подменя с гръцки еквиваленти. Останало е написано как някой си елин заповядал творчестовото на Омир да се препише на елински. В Илиада войнът с най-богато въоръжение е тракиец, не е елин.

Но, темата не е за това, а аз не съм автохтонец. :)

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 минута, A.com написа:

аз не съм автохтонец. :)

Простете.
Не се отнасям положително към поп-фолк-чалга-историята, което ме подведе.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 11 минути, A.com написа:

Явно не си чел какво творят родните автохтонци. :) Олимп, Атина, Зевс - не са елински и гръцки имена. На гръцки(във всичките му варианти) тези имена не могат да се обяснят. И не само те. И Боговете им са крадени от траките и египтяните, но и в древен Египет е имало фараони траки, та... Из Гърция е пълно и с тракийски топоними от време оно. Гръцката държава обаче систематично се грижи да ги подменя с гръцки еквиваленти. Останало е написано как някой си елин заповядал творчестовото на Омир да се препише на елински. В Илиада войнът с най-богато въоръжение е тракиец, не е елин.

Но, темата не е за това, а аз не съм автохтонец. :)

Къде заби и ти..трябваше преди това да му обясниш какво означава  значението на името Украйна.

Иначе си представям комичността на положението да го видя   как се перчи във форум по история.Зачетох се от любопитство веднъж .. там как набиват акъл на такива смешници   просто не е истина. :lol6:

В религиите вече окапа.

преди 14 минути, Търсещ истини написа:

Простете.
Не се отнасям положително към поп-фолк-чалга-историята, което ме подведе.

ами ти преди малко лепна цял един такъв ферман на тая тема .

преди 30 минути, Търсещ истини написа:

В това време, градските девойки, заедно с царската дъщеря Навзикая отиват да перат. Момата е добра домакиня, която знае достойнството на чистата дреха в очите на другите, с умение управлява мулетата в талигата, с желание играе на топка и танцува. Това го казвам, защото и Омир не я описва като плаха, с ръкоделие или книжка в ръка, а дейна, жизнена. 

От моминската гълчава Одисей се събужда, скрива с клонки срама си и тръгва да види кои са тези нимфи

и финала на  фолка елински е :

преди 31 минути, Търсещ истини написа:

 Вероятно в дома на царе, имащи девойки за женене, аедите са избирали тази песен за да оприличат момата с очарователната Навзикая. И аз я харесвам.

:lol6:абееее ....само дето забрави да изпееш и песничка за очарователната Навзикая  за да стане и поп , освен фолк

 

Ето как балон се допира до десетки пирони, без да се пукне | Обекти

 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 минута, ncl написа:

Да не е в другата тема. Какво ни поучава мита за Каин и Авел?

По- подирка. Сега пиша друго.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

САМОДИВИТЕ в българската митология са доста добре формулирани. Те са винаги и само от женски пол, хетеросексуални. (Независимо от съвременния либерален поток, ние нямаме образи в миналото, които да са хомосексуални. Думите за такива у нас са все чуждици- манаф, гей, лесбийка.) Дори в патриархалното ни общество, остава култа към майката и равното достойнство на жената. Своенравните, непредсказуемите, неподходящите за половото разпределение на труда и семеен живот жени са самодиви. Те не искат оковите на селище, труд, семейство и в онези далечни времена са предпочитали свободата на горите и ливадите. Някои гледат рожбите си там, момите играят хора, които си личат по тъмните игралища, всъщност кръгове на полски гъби. Гюрга самодива, която мятала циците си през рамо, давала на Крали Марко да цица самодивско мляко и за това станал така силен. Общо взето са нервачки. Иве юнак минал по- шумно, Вида самовила го устрелила. Добре, че познават билките, та след като Крали Марко я грабнал за косите и помъкнал към простреляния си другар, сварили отвара, която го съживила. Желаят мъжете и често са активната страна. Надиграват се и се надпяват с овчари, като или не са по- талантливи от човеците, или се оставят да бъдат победени, защото много от историите завършват с това, че за някое време пристават на някой мъж. Това, естествено не е благополучен брак, но децата им се славят с хубост. Мъжете им ги озаптяват за някое време като им отнемат самодивски атрибути- риза, криле, пояс, венец, було. Те се преструват на укротени, измолват си да им върнат аксесоарите и дим да ги няма. Дечицата остават на ръцете на тате. Някой път мъжете са си виновни- искат да видят самодивски танци и им връщат необходимия реквизит. Пусто мъжко: вместо жена- домакиня, да била по- така. Те- ти по- така. Общо взето, залюбените от самодива мъже започват да креят. Какво да се прави, изтощение, брат. Общуването със самодива повече взема отколкото дава. За мъжете, де. В женски очи самодивата е образец за независима жена. "Кукувица" на Багряна Тук Има някаква връзка с древни божества на траките, защото язди "сура елена". Образът е красив- свободна и природна. Освен като Марко да я хванеш за косите или да и отнемеш самодивското, хората са опитвали да ги омилостивят. Това става с паричка или конец от дрехата на съмнителното място- някое дърво без връх или сухо с разлистен връх, някое игралище или неочаквано бунище. Те са доста диви и бунищата не ги отблъскват така, като метлата или мотиката. На такива съмнителни места не се спи, не се оставя дете, не се и изхожда. Де да знаеш какво ще те сполети. Всъщност те са в правото си да се разпореждат, защото не са прости селянки, а господарки на природата. Заради това наказват и преследват тези, които не се държат прилично във владенията им. В някои вярвания, самодивите са и във вихрите. Там смятат, че ако във вихрушка хвърлиш нож, ще потече кръв. Тези въздушни полубожества градят градища в небето и ги ограждат с човешки тела. Изглежда във времето на тези песни торнадото е било доста разпространено по нашите земи и е погубвало хора... а може и да е спомен от Азиатските пасища.

В заключение- днес, във времето на феминизъм, образът на самодивите като природни полубожества не е много присъщ, но образът на независимата и непредсказуема, своенравна жена е преместен в друга среда. Тя е гражданка, но все така необуздана, неукротена, която по- добре да не срещаш, а ако срещнеш или с твърдост, или с омилостивяване... Е, и от сближаване се оцелява, даже после има какво да се разправя и песни да се пеят. Аз едно време като... но млъкни, сърце. :) 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, ncl написа:

Да не е в другата тема. Какво ни поучава мита за Каин и Авел?

На първо място ни поучава, че свой не бива да бъде убиван. На Каин, Богът сложил печат за да не бъде убит и да не се пролее кръв на предтеча. Подобно е и отношението на Минос към "особения" си син- Минотавъра. Не бива да се създава прецедент, да се пролива кръв на царския син, не бива и да се оковава или заключва, за да може царската кръв да е на почит. За това бива изграден Лабиринта и Минотавъра бива поселен там- няма катинар, няма смърт, а все пак не е на вид пред хората.

Второто е, че пастирският народ вменява на  земеделците лошите чувства. Земеделците (Каин) са гневливи, завистливи и братоубийци. Българите смятаме другояче "кротък земеделец", казваме. У нас има повече негативно отношение към търговците, защото са пришълци, но не кротките земеделци, а по- скоро буйните пастири стават хайдути- за добро и лошо. 

Та и поуките са две. Първата, че не бива да убиваме свой. По- скоро да го изпъдим, заточим или нещо друго, а втората- че митологиите отразяват бита и всеки народ поставя в положителна светлина своите, себеподобните.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, ncl написа:

И да не ставаме земеделци...

:) само ако сме от рода на Каин- свадливи, избухливи и завистници. Ако сме от славянски род- кротки и трудолюбиви, то е благословено... дойде зима, пиеш си виното, режеш си суджука или ракия с кисело зеле, или суджук с кисело зеле, а напролет градинката, на буцата кацнала чучулига, отваря ти се душата... и никаква маска. :) 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Сестра

Ще разкажа мита за сестрата на Момчил юнак Евросиа, майка на Крали Марко. Тук и тук.

Момчил юнак не опазил съпругата си и тя се влюбила в крал Вълкашин. И той я харесал и поканил при себе си, след като отрови мъжа си. Невярната съпруга отвърнала, че няма такава възможност- храната я готви сестрата, а опитва майката. Все пак тя го уговорила да убие мъжа й, когато отива на лов в Разбой- планина. За да го подпомогне в кървавото дело набила клинците в краката на коня Вранчо и му отворила рана под крилете, а сабята на Момчил юнак запоила в канията, Още с наближаване ловните места Момчил заподозрял нередност и потеглил назад, но потерята го следвала. Стигнал до портите на дома, но те били заключени. Викнал той на сестра си Евросиа да отвори, но тя отвърнала, че косите й са заковани на стълб от снахата. Тогава Момчил казал "Коси ще поникнат, брат няма да си имаш" и вярната сестра се отскубнала, но не могла да отключи, взела от съндъка си платно и го прехвърлила през крепостната стена. Момчил се покатерил, но невярната му съпруга го срязала и той паднал от високо и тежко се наранил. Надвил двама, които се опитали да го убият, но дошъл Вълкашин, на когото казал

"немой зимаш Момчелица млада.
немой зимаш неверна невеста,
ке и тебе младо ке погуби,
еми земи моя милна сестра,
моя сестра мома Евросиа."

Когато влязъл в дома, Вълкашин премерил калпака на Момчил, той му стигнал до рамена, когато обул ботушите му двата крака в един влезли. Тогава убил Момчелица млада, взел сестра Евросиа, а тя му  родила четири  рожби, четвъртата - Крали Марко.

Разказвам, защото почитта и семейните връзки са били и са много здрави.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 20 часа, ncl написа:

Да не е в другата тема. Какво ни поучава мита за Каин и Авел?

Всичкото наследство остава в Големия брат. ;) Малкия ... трябва сам да се изсели ... иначе го чака смърт. ;) 

Два меча в един ДОМ не може!!! ... ;) В един трябва да е ножа!!! ;) И той да разпорежда на кой и колко му се полага.  

Реално съгрешението на Каин е в друго естество ... ;) Но, все пак има дами със "статукво" тук и те тъка .... ;) 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 минути, dioib написа:

Всичкото наследство остава в Големия брат. ;) Малкия ... трябва сам да се изсели ... иначе го чака смърт. ;)

Може и така да се тълкува, но те по принцип не са в конкуренция- единият е земеделец, другият пастир- за какво наследство става дума? Защо му е на пастиря орна земя... при това са само трима- баща с двама синове- място бол.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 16 часа, ncl написа:

земеделци...

В наше село със земеделието се занимават жените ... ;) Те се грижат за битовото = храна и какво да има на масата, а мъжете се грижат да има реколта и търговията, за да има не само храна на масата. ;) 

Да, де, но, а, сега как са нещата .... жените с акъл не донасят в къщи, а ходят по ресторанти или екскурзии ... :) За другото ... ех ... може и комшия да го свърши ... по-важното е да си намерят подходящо "магаре' или най добре "катър" ... ;) Където да го омаят с думи вълшебни, а тя да си ... :) гледа кефа ... :) 

преди 5 минути, Търсещ истини написа:

единият е земеделец, другият пастир

Проблема иде от = една е жената ... ;) Коя жена в днешно време иска да се занимава със земеделие?! 

п.п. Да, "прав" си за това, че може без конкуренция, но разпределение на благата кой да го прави?! Няма почит към по-възрастния ... ;) 

Понеже сме в раздел митове, то ще си позволя следното:

Навремето на Балканския полуостров е имало децентрализирано (демократично) управление по тези земи. Да, имало е "Царе" и дори Долина на царете, но не са спирали набезите от към морето, които с убийства и издевателства на континента са взимали ред неща които изобщо не са положили грам труд. 

В следствие на това, тази цивилизация е мигрирала на север и на тяхно място са започнали да се заселват псевдо-царски народи и да централизират властта за благото на един род, който уж е царски, но дали е така?! 

Както и да е ... минало, което определено е описано в някаква уж древна митология ... :) Останалото е легенди, което определено няма никаква стойност в съвремието, защото нямало писмени документи които да доказват съществуването на по-развита цивилизация по нашите земи.

Да, ама не ... определени светилища все още съществуват и въпреки, че са разграбени се намират и монети и други скъпоценни неща които определено не са от близките 5000 години ... примерно ... о и всичко е "прикръстено" = "покръстено" в името на Юда. :) Или как го нарича тук едно "вълче" ... иидуизмът ... или нещо подобно ... и натъртва за някакви родове които не са от нашите земи ... :) 

п.п. Колкото и да се пренаписва историята, то има още арт-факти и ще има, защото не всичко по нашите земи е разграбено и изнесено по чужбина с което други "с чужда пита да правят помен". :) 

Анализирайте това!

О, да ... много глупости мога да изфабрикувам ... :) Дали, обаче са глупости, а?! :)  

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Пак за сестрите. 

Отношенията между брат и сестра след появата на любов и брак на единия съществено се усложняват. Възниква въпросът кой е по- близо до сърцето, братът или любимият. Общоприетото решение е любимият, защото е дошло време момата да отива в друг дом, в ново семейство. По- сложен е казусът, когато има битка на живот и смърт. В този случай дългът е да се оцени братовата кръв като по- скъпа от мъжовата.

https://liternet.bg/folklor/sbornici/bnpp/haidushki/52.htm

"Белчин убива невярната си сестра". Тръгнали на панаир, бившият хайдутин Белчин и сестра му Еленка са пресрещнати от хайдутинът Стоян, който иска да вземе Еленка в дружината. Белчин отказва да я даде. Само ако го надвие и му главата отреже. Започва двубоят, в който Белчин е по- опитен и силен. Той е сигурен в победата си и решава да изпита верността на сестра си, разпасва си пояса и я моли да му го запаше. Еленка прави обратното- разпасва му го повече. Разгневен, Белчин приключва двубоя като убива Стоян, а после отрязва главата на сестра си, събира двата трупа и отива да поведе дружината.

Тук обаче има и елемент на воеводски принципи. Стоян прави нещо нередно- ще вземе жена в дружината и ще я направи байрактар. Сестрата пък пренебрегва кръвната връзка. Белчин  е трагичен герой, който няма печеливш ход. Той погубва двамата, но запазва семейната и юнашка чест.

Друго за сестра

"Ненчо войвода предаден от сестра си" ТУК. В този мит акцентът е върху решението на войводата, мотивите на сестрата са игнорирани. Не става дума за принуда, а за неин личен, макар и неясно мотивиран избор. Под предлог да стане кръстник на сина й, тя го повежда към селището, където чакат сеймени. Войводата се усъмнява, а племенникът направо му казва, че ще бъде предаден. Ненчо заплашва сестра си, че ако го е издала ще й извади очите, а когато се разправя със сеймените и остава насаме със сестра си, пита я защо не се е обадила, ако й трябват пари, вместо да го предава, а после избожда очите й "и ги на калъч наниза". 

Тук героят не пролива родна кръв. Подобно наказанието от княз Борис за измяната на Расате, той ослепява сестра си. Както Белчин, той е длъжен да я накаже за предателството, но само я осакатява. В първия случай Еленка няма шанс за задомяване сляпа. За това стана дума, че Белчин е по- трагичен.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 45 минути, Търсещ истини написа:

Възниква въпросът кой е по- близо до сърцето, братът или любимият.

Не знам защо все търсиш решения на дадени дилеми, но определено този който изповядва правдивостта, а не правилното след клетва към нещо си знае. 

Не бъркай обаче клетва с клетка или друго нещо което е свързано с обричането. 

Явно нямаш брат или сестра и не са ти известни техните взаимоотношения или имаш вид пререкания с такъв сорт роднина. 

Вярващият човек знае, за разлика от този който се колебае. Колебанието е признак на нестабилност, на несигурност, на незнание, на неустойчивост и най-вече на незрялост. Това е характерно за човешко същество под някакъв виД зависимост. = Което не може да носи отговорността от своите решения = дадени клетви пред някого и по надлежен начин декларирани!!!  

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, dioib написа:

Явно нямаш брат или сестра и не са ти известни техните взаимоотношения или имаш вид пререкания с такъв сорт роднина. 

Вярващият човек знае, за разлика от този който се колебае. Колебанието е признак на нестабилност, на несигурност, на незнание, на неустойчивост и най-вече на незрялост. Това е характерно за човешко същество под някакъв виД зависимост. = Което не може да носи отговорността от своите решения = дадени клетви пред някого и по надлежен начин декларирани!!!

Тук става дума за митове, а не за лични преживявания. Стремя се да оценявам според разказа.

Ако в разказа или в твой разказ разбираш друго, разкажи и илюстрирай.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 минута, Търсещ истини написа:

Тук става дума за митове

Да тук става въпрос за митове, а те са подменени и отъждествени с определен народ. ;)

Така, че самото словосъчетание "гръцка митология" е невярно схващане. Що се касае за елинска митология, то дали само въпросните са били способни на четмо и писмо по онова време???

В момента в който направя снимка на една златна монета, то ще я споделя тук, за да я оприличат някои дали е елинска или тракийска или по-точно на каква азбука е написано името на един владетел който е бил изключително много по-ранен по нашите земи преди година "Нула" ... ;)

п.п. Все още има "факти" които определено не са сгодни на "морските народи". ;) Не случайно препоръчах една "ненаучна" книга по отношение на стария и новия завет. ;)  Останалото е художествено творчество = фантастика в минало време, която всеки тълкува както сметне за изгодно.

п.п.2. Поуките от миналото към днешно време не са с приоритет, при положение, че идеологически обществото не е стабилно. Поука нова реалност не прави!!!

Продължавай да се обучаваш. (Търси истината, но само в мрежата не става!!!) ;)  = Щото иначе става журналистика = жълта статистика ... :)

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Отношенията брат/сестра в елинската митология се ярко представени с децата на Лето- Артемида и Феб- Аполон. Обаче те се отнасят за необвързани брат и сестра. Аполон има много афери, но връзката му със сестрата е трайна и не се прекъсва.

След създаване на семейство не се очаква сериозна братско- сестринска връзка.

Разсъждавайки по мита за Мелеагър и Калидонския лов, Мирча Елиаде извежда други изводи. (цит. от Уики). Спестявам историята за разорените ниви и събирането на герои, която е много поучителна, но не е по темата. Необходимо е да се каже, че орисница предрекла, че Мелеагър ще умре, когато главнята в огнището догори. Тогава майката я извадила от огъня, загасила и прибрала в сандъците си.

И така, Аталанта стреля със своите вълшебни, безпогрешни стрели по глигана ....

Цитат

 

на Аталанта се удава да го уцели със своите стрели, а после Мелеагър го доубива с копието си. Мелеагър дава кожата на глигана на Аталанта, като награда. Вуйчовците му обаче Токсей и Плексип, обаче са недоволни, че наградата е дадена на жена. настава схватка между тях и Мелеагър и той ги убива. Също така убива и Еврипил и Ификъл, заради нанесена обида на Аталанта.

След като Мелеагър убил своите вуйчовци, неговата майка, Алтея извадила недогорялата главня, върнала я в огъня, за да се сбъдне проклятието. Според някои учени като проф. Мирча Елиаде, тук личи ролята на т.нар. авункулат, която е преходна между матриархата и патриархата. При нея вуйчото има главна роля като глава на семейството и убийството на брата на майката е наказуемо със смърт. След като главнята изгаря Мелеагър не искал да участва в битки. Скоро обаче вражеско племе нападнало племето на Мелеагър и взема голям превес. Тогава всички негови роднини започват да го молят да се включи в битката, дори майка му вдига проклятието си от него - уви късно е. Все пак Мелеагър се включва битката и тя крайна сметка е спечелена от племето, но с цената на живота му.

 

Хубаво нещо е сестрицата. Помага и отмъщава.

Това, за вуйчото като главна мъжка фигура при матриархата се потвърждава и от наследяването на властта след смъртта на Едип и Йокаста. Тогава вуйчото- Клеон става цар, немилостиво се отнася към претендентите за трона- синове на Едип и към Антигона, която знаем от ученици. 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 19 минути, Търсещ истини написа:

Хубаво нещо е сестрицата. Помага и отмъщава.

То, да хубаво е, но извън тая поука има и друга ... 

Брат, брата не храни, но тежко му който ги скара.  ;) Кръвта на вода не става ... ;)  Водата на кръв = става ... ;)

По същия начин е и с виното. Виното може да стане на оцет, но вода може да стане на вино. ;)

Митовете не са точните неща които да следваме, защото от действителен случай мога да ти кажа как една сестра е навредила на брат си. О, да ... това, за мен е по-голяма поука отколкото прочетена ... ;)

п.п. Отмъщението не е начин за справяне с дилема. Не случайно ти обърнаха внимание на Каин и Авел ... ;)

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

В юдейската митология липсват такива драматични сестрински прояви към брата. Вероятно защото Свещените книги са породени, създадени по време и утвърждаващи патриархата.

Има един колоритен образ, отнасящ се до македонската власт над Юдея, в текст, който не е приет в Стария завет от католици и протестанти, но той пък се отнася до нравите на македонците, а не на юдеите. 

Цитат

ТРЕТА КНИГА МАКАВЕЙСКА
ГЛАВА 1.
1. Филопатор, като се научи от дошлите при него, че Антиох отнел
владените от него местности, даде заповед на всичките си войски, пеши и
конници, и, като взе със себе си сестра си Арсиноя, тръгна за страна
Рафия, дето бяха разположени на стан войските на Антиоха.
2. Тогава някой си Теодот, като реши да изпълни един свой замисъл, взе
със себе си най-добре въоръжените люде, които му беше поверил Птоломей, и
нощем се вмъкна в шатрата на Птоломея, за да го убие насаме и с това да
предотврати войната;
3. но го излъга Доситей, син Дримилов, родом иудеин, който отпосле бе
изменил на закона и отстъпил от отеческата вяра: той постави в шатрата
един незначителен човек, комуто се и падна да приеме назначената за
Птоломея смърт.
4. А когато се завърза упорна битка и Антиох надделяваше, Арсиноя с
разпусната коса, с плач и сълзи ходеше по войската, убеждавайки
настойчиво да се бият по-храбро за себе си, за децата и жените, като
обещаваше, че, ако победят, ще даде всекиму по две мини злато.
5. И тъй се случи, че неприятелите бяха разбити в ръчен бой и много от
тях бяха пленени.

 

преди 5 минути, dioib написа:

една сестра е навредила на брат си. О, да ... това, за мен е по-голяма поука отколкото прочетена ... ;)

Разкажи, моля. 

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване