Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор

преди 2 часа, NVJ написа:

Според мен някои от основните въпроси са следните.

1. Отношението към тялото: мисля, че човек не си струва да се отъждествява с тялото, нито да се привързва особено.
В даоистките книги се говори за продължаване на живота в тяло, но само докато се постигне 
по-нататъшно усъвършенстване - дълголетието и безсмъртието в тяло не би трябвало да са самоцел.

2. Отношението към ума: обикновеният ум не може да доведе до постигане на трансценденталните духовни състояния.
Висшието съзнание не е обикновеното съзнание.
Ако се използват понятията Ин и Ян, то всичко в сферата на обикновеното съзнание, ум и мислене е "Ин" -
слаба безсилна сянка, която не може сама да действа.
Поради това мисленето и натрупването на знания не водят сами по себе си до духовни постижения.

3. Отношението към живота: за мен са интересни методите за постигане в един живот.
В някои школи се говори за прераждане, постигане на добро прераждане и усъвършенстване в течение на много животи.
Но не знам дали може да има някаква гаранция за постигане на нещо такова.
Поради това за мен е по-разбираемо човек да опита да постигне каквото може в един живот.

4. Отношението към обществото: светският живот изчерпва жизнените сили, докато човек се погуби.
От една гледна точка човек е в плен на законите за причината и следствието.
Всички привързаности и светски действия водят до това, че човек трупа "карма", 
независимо дали добра или лоша, това е обвързаност, от която практически не може да се постигне освобождение.

5. Може ли човек да бъде освободен в живота: изглежда не.
Говори се за  "живи освободени", които въпреки че изглеждат като обикновени хора са се освободили от 
този кръговрат на живота и кармата.
Но това е съвсем друго ниво, след изключителни трансформации на обикновеното тяло и въобще същност на човека.

6. Отношение към методите: има различни школи, които използват различни методи за постигане на подобна крайна цел.
Има един метод на седящата медитация. Според някои даоистки кръгове, той може да бъде полезен за един човек, 
но вреден или неефективен за друг.
В зависимост от това, какъв е човека (млад, стар, жена, мъж, какви лични особености има на тялото и ума, на какво ниво на
усъвършенстване се намира) той/тя може да използва различни методи. 

7. Отношение към реалността: тук е по-сложно, но най-общо казано, на всеки етап от развитието има свои критерии за успех.
Когато човек е в тяло, критерий за реализация е дали се получават промени в тялото.
На това ниво успешното духовно развитие трябва да променя и тялото, например да носи здраве.

8. Отношение към нравствеността: натрупването на добри дела е важно като начало.
Сами по себе си има такива форми на духовност, като пътя на любовта и предаността на Висшето.
Но само някои хора постигат истински успех в това.

9. Крайна цел: най-голямата цел на развитието не е безкрайно оставане в едно тяло, нито прераждане. 
Според даоистки източници превръщане в безтелесен призрак е вредно състояние, задънена улица в развитието на душата.
Поради това не се препоръчват известните тренировки за излизане от тялото.
Постигането на шамански състояния не е крайна цел, а по-скоро отклонение, което е възможно на определен етап, но преодолимо.
 

"1. Отношението към тялото: мисля, че човек не си струва да се отъждествява с тялото, нито да се привързва особено.
В даоистките книги се говори за продължаване на живота в тяло, но само докато се постигне 
по-нататъшно усъвършенстване - дълголетието и безсмъртието в тяло не би трябвало да са самоцел.
"

Аз, разбира се, съм съгласен с твоето мнение. От друга страна, в онова, което ми даде като линк - https://daojiao.ru/index.php/Глава_3._Меридианы_функционирования_и_управления. - още на етап 4 се твърди, че тялото вече е нетленно, което се съчетава с идеите на даоизма за постигане на безсмъртие. Какво според теб е по-нататъшното усъвършенстване?

"2. Отношението към ума: обикновеният ум не може да доведе до постигане на трансценденталните духовни състояния."

Да, само по себе си трупането на знания не води кой знае къде, но пък например целта в будизма съвсем не е "постигане на трансцендентални духовни състояния", защото се счита, че щом има "постигане", има начало, което означава, че непременно ще има и край, т.е. те са поредните функционални дхарми.

"3. Отношението към живота: за мен са интересни методите за постигане в един живот."

А има ли такива методи и какво може да се постигне?

"4. Отношението към обществото: светският живот изчерпва жизнените сили, докато човек се погуби.
От една гледна точка човек е в плен на законите за причината и следствието.
Всички привързаности и светски действия водят до това, че човек трупа "карма", 
независимо дали добра или лоша, това е обвързаност, от която практически не може да се постигне освобождение.
"

Интересно, това се доближава до интерпретациите на хинаяна, чиито практикуващи е по-добре да живеят като монаси. Все пак човек трупа карма при всички случаи и непрекъснато, а и вече е "натрупал" толкова много, че ще си има за доста време...

"5. Може ли човек да бъде освободен в живота: изглежда не.
Говори се за  "живи освободени", които въпреки че изглеждат като обикновени хора са се освободили от 
този кръговрат на живота и кармата.
Но това е съвсем друго ниво, след изключителни трансформации на обикновеното тяло и въобще същност на човека.
"

Зависи от интерпретацията. Според мен и доколкото разбирам, наистина освободени са само Буда и великите бодхисатви (може би 8 бхуми и нагоре).

"6. Отношение към методите: има различни школи, които използват различни методи за постигане на подобна крайна цел.
Има един метод на седящата медитация. Според някои даоистки кръгове, той може да бъде полезен за един човек, 
но вреден или неефективен за друг.
В зависимост от това, какъв е човека (млад, стар, жена, мъж, какви лични особености има на тялото и ума, на какво ниво на
усъвършенстване се намира) той/тя може да използва различни методи
."

Това е доста важен въпрос и точно в това е цялата работа. Каква е целта и какъв метод води към тази цел?

"7. Отношение към реалността: тук е по-сложно, но най-общо казано, на всеки етап от развитието има свои критерии за успех.
Когато човек е в тяло, критерий за реализация е дали се получават промени в тялото.
На това ниво успешното духовно развитие трябва да променя и тялото, например да носи здраве.
"

От будистка гледна точка здравето е съмнителен критерий. В този живот се берат плодове от различни предишни съществувания и това може да доведе до различни неща.

Впрочем въпросът тук пак е "каква точно е целта"?

"8. Отношение към нравствеността: натрупването на добри дела е важно като начало.
Сами по себе си има такива форми на духовност, като пътя на любовта и предаността на Висшето.
Но само някои хора постигат истински успех в това.
"

Да, тук мисля, че нямаме различия - спазването на предписанията е основно в будизма.

"9. Крайна цел: най-голямата цел на развитието не е безкрайно оставане в едно тяло, нито прераждане. 
Според даоистки източници превръщане в безтелесен призрак е вредно състояние, задънена улица в развитието на душата.
Поради това не се препоръчват известните тренировки за излизане от тялото.
Постигането на шамански състояния не е крайна цел, а по-скоро отклонение, което е възможно на определен етап, но преодолимо.
"

Добре, но каква тогава е крайната цел на даоизма?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 17 часа, Соник написа:

Зависи от монасите и епохата, но например обработване на земята, дарения, заплащане за церемонии, ...

Как свързваш непривъзраността към която трябва да се стремят будистите, с тези дейности?

Възможно ли е изобщо някой да остане напълно непривързан към резултата от своите действия?

Например, ако обработваш земя, ти ще очакваш тази земя да ти дава плодове. Ако очакваш някакви дарения или заплащане от дейности, ти също ще бъдеш привързан към резултата. Също така, няма как да не си привъзан към храната, защото тя е основното гориво за твоето тяло и без храна то не може да съществува.

 

цитат Соник:

Цитат

Впрочем "жаждата за живот" е съставно нещо и се подразделя на най-различни и разнообразни желания или, както беше казал учителят Гуан Цин: "Достатъчно е да се привържем към най-малкото стръкче трева, за да се преродим."

Как будистите могат да останат напълно непривъзани, за да прекъснат Колелото на Самсара и да не се прераждат повече?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 5 минути, Aumi написа:

Как будистите могат да останат напълно непривъзани, за да прекъснат Колелото на Самсара и да не се прераждат повече?

Това е невъзможно, защото будистите трябва да ядат. За да се хранят без пари е нужна цивилизация, която да се експлоатира със заблуди. Вярата в кармата и прераждането са делюзиите, които държат индийската, тибетската и др. цивилизации. Нашата цивилизация се крепи на други вярвания. 

Един цитат от Орсън Скот Кард:

Затова ние приемаме себе си и всички наоколо за индивиди, притежаващи собствена воля. Отнасяме се към всички, сякаш вършат всичко по собствено желание, а не защото някой ги е принудил. Наказваме престъпниците. Почитаме алтруистите. Правим планове и създаваме нови неща. Даваме обещания и очакваме останалите да удържат на думата си. Всичко е измислено, но всеки вярва, че действията му са резултат от свободния му избор и поема отговорността си според това. Резултатът е цивилизованото общество.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 44 минути, Aumi написа:

Как будистите могат да останат напълно непривъзани, за да прекъснат Колелото на Самсара и да не се прераждат повече?

Ето как се прави по пътя на освобождението в рамките на Хинаяна:

Цитат

Ако практикуващият иска да се освободи, той трябва да постигне четирите плода на освобождението на шравака архатите:

  1. За да постигне първия плод на освобождението – плода на шротапанна (сротапанна), човек трябва да развърже трите възела.
  2. За да постигне втория плод на освобождението – плода на сакридагамин, човек трябва да започне да изпитва по-малко алчност, гняв и невежество.
  3. За да постигне третия плод на освобождението – плода на анагамин, човек трябва да избягва привързването към света на желанието.
  4. За да постигне четвъртия плод на освобождението – плода на архат, човек трябва да премахне привързването към трите свята.

Какво са трите възела и как да ги развържем? Да развържем трите възела означава да премахнем недоразуменията по отношение на своето аз, недоразуменията по отношение на обетите и практиките и погрешните възгледи за реалността (бел. прев.: напр. че светът е сътворен от всемогъщ бог, че съществуват чакри, астрално тяло и др.).

След като постигне първия плод, като развърже трите възела, човек може да се освободи от цикъла на раждането и смъртта, след като се прероди седем пъти между човешкия свят и света на девите. Ако иска да напредне и да постигне втория плод, той трябва да надвие привързването си към света на желанието и да постигне състояние на малко желания, гняв и невежество. Така той ще получи втория плод, а след това трябва напълно да премахне привързването си към света на желанието, за да постигне първата дхяна. Ако успее да постигне първата дхяна, то той ще се прероди като дева в света на формата и вече няма да се нуждае от материална храна. Първата дхяна се постига след отстраняване на сексуалното желание, така че в света на формата съществото се храни с радостта, породена от медитацията, и има неутрално тяло без полови органи.

Онзи, който премахне недоразуменията по отношение на своето аз и постигне първата дхяна, ще получи третия плод. Той става анагамин, като се отказва от привързването към света на желанието и повече няма да се роди в човешкия свят след смъртта си, докато постигналият втория плод ще се роди още веднъж като човек след смъртта си.

Постигналият четвъртия плод се нарича архат и може да се освободи в рамките на този живот. Казано иначе, той е премахнал привързването си към света на желанието, света на формата и света без форма и затова е способен да се освободи от прераждането.

Източник: https://www.vraicoeur.org/bg/текстове/будистки-конференции/трите-свята-и-плодът-на-освобождениет/

Другият вариант е да се следва пътят на мъдростта, т.е. пътят на бодхисатвите, чиято крайна цел е да се стане буда.

преди 48 минути, Aumi написа:

Как свързваш непривъзраността към която трябва да се стремят будистите, с тези дейности?

Възможно ли е изобщо някой да остане напълно непривързан към резултата от своите действия?

Например, ако обработваш земя, ти ще очакваш тази земя да ти дава плодове. Ако очакваш някакви дарения или заплащане от дейности, ти също ще бъдеш привързан към резултата. Също така, няма как да не си привъзан към храната, защото тя е основното гориво за твоето тяло и без храна то не може да съществува.

Да, Буда е непривързан към действията си и изобщо към каквото и да е.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 17.05.2021 г. в 17:05, Соник написа:

още на етап 4 се твърди, че тялото вече е нетленно, което се съчетава с идеите на даоизма за постигане на безсмъртие. Какво според теб е по-нататъшното усъвършенстване?

На по-ниските и този среден даоски етап става дума за постигане на здраве, възстановяване на жизнените сили и възможност за подмладяване,
ако практикуващият иска да продължава живота си. На невисоките етапи може да се постигне нетленно тяло в обикновения смисъл -
душата излиза от тялото, а то после се запазва непроменено. При това обаче се губи възможността за продължаване на практиката.
Според даоските източници преминаването през тези етапи е необходимо, защото иначе прескачането към нещо по-висше може да се окаже невъзможно.

Същността на това, за което се говори, се разбира наистина само от ония, който сами са го постигнали на практика.
Затова не мога да кажа нещо за по-нататъшното усъвършенстване, а само ще цитирам.

Трактатът от линка, в който са описани накратко тези етапи, е от школата У-Люпай, 
според сведенията основана през XVI — XVII век. Нейният по-късен представител Лю Хуаян е бил чански монах.
Според тази школа се счита, че състоянието на Буда е едно и също с високите нива на даоско безсмъртие.

Кратки сведения от https://ru.wikipedia.org/wiki/Улюпай :

"Школа Улюпай была основана на рубеже династий Мин и Цин, в XVI — XVII веках. Основателями школы считаются даос У Чунсюй (Шоуян), 
изначально принадлежавший подшколе Драконовых Врат (кит. 龍門派) школы Совершенной Истины, и его ученик, перешедший 
в даосизм чаньский монах Лю Хуаян, оба родом из города Юйчжан (совр. Наньчан). "

"На рубеже XVI-XVII вв. во внутренней алхимии появилось новое направление, созданное даосом У Чунсюем и несколько реформированное 
в XVIII в. Лю Хуа-яном. Это направление получило название "школы бессмертных-будд" (сянь-фо пай), поскольку, 
оставаясь по сути своей вполне даосским, активно использовало буддийскую терминологию и ставило знак равенства между 
даосским бессмертием и состоянием Будды [Другое название этого направления (по фамилиям его создателей) — "школа У-Лю"

"Наиболее известной линией передачи такого рода является школа Сяньтяньпай. Известность она получила благодаря трактату 
Чжао Бичэня «Тайны совершенствования природы и судьбы». Трактат переведён на английский язык исследователем и популяризатором 
китайских практик Лу Куаньюем (Lu K’uan Yu), известным также как Чарльз Люк (Charles Luk), и издан под названием 
«Taoist Yoga, Alchemy and Immortality»

От началото на XX век до нас достигат по-подробните пояснения в книгата на Джао Бичън.
В английски, руски и български превод тя е известна в непълен вариант от превода на Charles Luk, и на руски китаиста Торчинов.
Книгата на китайски е на разговорен език (не древнокитайски).

В последната глава на тази книга, преведена на руски се цитира учителят на Джао Бичън:

"Мой мастер Ляо Кун сказал: "Возвращение в небытие достигается на заключительном этапе тренировки, на котором практикующий, 
сохраняя в сердце безмятежность, позволяет всеохватывающей положительной Духовности покинуть свою телесную оболочку, 
чтобы появиться в пространстве для выполнения своей благородной миссии по спасению всех живых существ, облегчению человеческих страданий, 
лечению больных и др., и затем возвращению в свою Исходную полость Духовности, чтобы находиться под защитой в Океане Основной Сущности. 
Нельзя позволять ей опять покинуть тело, которое теперь должно быть закрыто и проходить дальнейшую сублимацию, 
чтобы войти в духовное тело, состоящее из Основной Сущности и Вечной Жизни в их пренатальных состояниях. 
Физическое тело будет, таким образом, дальше сублимировано, так что оно не будет ни существующим, ни несуществующим, 
не будет иметь формы и не будет бесформенным, не будет Пустотой ни изнутри, ни извне, ни приходящим, ни уходящим, 
ни начинающим и ни кончающим. Это условие тишины и неподвижности должно сохраняться до тех пор, пока оно не достигнет высшей точки". 
Все прежние достижения должны быть теперь собраны в Исходной полости для сокращения до состояния полной тишины и выключения. 
Это условие "заснувшего дракона" ведет к полному выключению всех явлений, и это выключение должно тщательно поддерживаться, 
чтобы помешать положительной Духовности выйти наружу, чтобы она могла пройти дальнейшую сублимацию для достижения более высокой степени. 

Эта последняя сублимация приведет к более глубокому погружению Духовного Огня в Свет Жизненности и положительная Духовность будет удерживаться
в своей Исходной полости. Со временем в состоянии предельной безмятежности Истинный Огонь положительной Духовности полностью 
разовьется и засияет изнутри и снаружи своей полости, чтобы охватить все вокруг: сияние Неба, Землю и мириады вещей, 
возникающих в этом Свете. 

Тренировку нужно продолжать, не считаясь со временем, 
пока 4 элемента (тело, дыхание, телесная и бестелесная души), образующих тело, не рассеются без следа в пространстве. 
Это является Золотым Бессмертным состоянием Нерушимого Алмазного Тела — Предельное достижение тренировки, 
которая на этом подходит к своему завершению."
 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, NVJ написа:

На по-ниските и този среден даоски етап става дума за постигане на здраве, възстановяване на жизнените сили и възможност за подмладяване,
ако практикуващият иска да продължава живота си. На невисоките етапи може да се постигне нетленно тяло в обикновения смисъл -
душата излиза от тялото, а то после се запазва непроменено. При това обаче се губи възможността за продължаване на практиката.
Според даоските източници преминаването през тези етапи е необходимо, защото иначе прескачането към нещо по-висше може да се окаже невъзможно.

Същността на това, за което се говори, се разбира наистина само от ония, който сами са го постигнали на практика.
Затова не мога да кажа нещо за по-нататъшното усъвършенстване, а само ще цитирам.

Трактатът от линка, в който са описани накратко тези етапи, е от школата У-Люпай, 
според сведенията основана през XVI — XVII век. Нейният по-късен представител Лю Хуаян е бил чански монах.
Според тази школа се счита, че състоянието на Буда е едно и също с високите нива на даоско безсмъртие.

Кратки сведения от https://ru.wikipedia.org/wiki/Улюпай :

"Школа Улюпай была основана на рубеже династий Мин и Цин, в XVI — XVII веках. Основателями школы считаются даос У Чунсюй (Шоуян), 
изначально принадлежавший подшколе Драконовых Врат (кит. 龍門派) школы Совершенной Истины, и его ученик, перешедший 
в даосизм чаньский монах Лю Хуаян, оба родом из города Юйчжан (совр. Наньчан). "

"На рубеже XVI-XVII вв. во внутренней алхимии появилось новое направление, созданное даосом У Чунсюем и несколько реформированное 
в XVIII в. Лю Хуа-яном. Это направление получило название "школы бессмертных-будд" (сянь-фо пай), поскольку, 
оставаясь по сути своей вполне даосским, активно использовало буддийскую терминологию и ставило знак равенства между 
даосским бессмертием и состоянием Будды [Другое название этого направления (по фамилиям его создателей) — "школа У-Лю"

"Наиболее известной линией передачи такого рода является школа Сяньтяньпай. Известность она получила благодаря трактату 
Чжао Бичэня «Тайны совершенствования природы и судьбы». Трактат переведён на английский язык исследователем и популяризатором 
китайских практик Лу Куаньюем (Lu K’uan Yu), известным также как Чарльз Люк (Charles Luk), и издан под названием 
«Taoist Yoga, Alchemy and Immortality»

От началото на XX век до нас достигат по-подробните пояснения в книгата на Джао Бичън.
В английски, руски и български превод тя е известна в непълен вариант от превода на Charles Luk, и на руски китаиста Торчинов.
Книгата на китайски е на разговорен език (не древнокитайски).

В последната глава на тази книга, преведена на руски се цитира учителят на Джао Бичън:

"Мой мастер Ляо Кун сказал: "Возвращение в небытие достигается на заключительном этапе тренировки, на котором практикующий, 
сохраняя в сердце безмятежность, позволяет всеохватывающей положительной Духовности покинуть свою телесную оболочку, 
чтобы появиться в пространстве для выполнения своей благородной миссии по спасению всех живых существ, облегчению человеческих страданий, 
лечению больных и др., и затем возвращению в свою Исходную полость Духовности, чтобы находиться под защитой в Океане Основной Сущности. 
Нельзя позволять ей опять покинуть тело, которое теперь должно быть закрыто и проходить дальнейшую сублимацию, 
чтобы войти в духовное тело, состоящее из Основной Сущности и Вечной Жизни в их пренатальных состояниях. 
Физическое тело будет, таким образом, дальше сублимировано, так что оно не будет ни существующим, ни несуществующим, 
не будет иметь формы и не будет бесформенным, не будет Пустотой ни изнутри, ни извне, ни приходящим, ни уходящим, 
ни начинающим и ни кончающим. Это условие тишины и неподвижности должно сохраняться до тех пор, пока оно не достигнет высшей точки". 
Все прежние достижения должны быть теперь собраны в Исходной полости для сокращения до состояния полной тишины и выключения. 
Это условие "заснувшего дракона" ведет к полному выключению всех явлений, и это выключение должно тщательно поддерживаться, 
чтобы помешать положительной Духовности выйти наружу, чтобы она могла пройти дальнейшую сублимацию для достижения более высокой степени. 

Эта последняя сублимация приведет к более глубокому погружению Духовного Огня в Свет Жизненности и положительная Духовность будет удерживаться
в своей Исходной полости. Со временем в состоянии предельной безмятежности Истинный Огонь положительной Духовности полностью 
разовьется и засияет изнутри и снаружи своей полости, чтобы охватить все вокруг: сияние Неба, Землю и мириады вещей, 
возникающих в этом Свете. 

Тренировку нужно продолжать, не считаясь со временем, 
пока 4 элемента (тело, дыхание, телесная и бестелесная души), образующих тело, не рассеются без следа в пространстве. 
Это является Золотым Бессмертным состоянием Нерушимого Алмазного Тела — Предельное достижение тренировки, 
которая на этом подходит к своему завершению."
 

Личното ми мнение е, че можем да потвърдим само началото, т.е. че практиката води към "постигане на здраве, възстановяване на жизнените сили и възможност за подмладяване".

Притеснява ме терминът "душа", който за мен е крайно неопределен.

Написаното накрая за мен е опит за копиране на будизма и го намирам за противоречиво. Ще спомена само за, от една страна, "благородна мисия за спасяване на съществата" и от друга, "разтваряне в пространството". Според мен са се опитали да смесят хинаяна и махаяна, без да разбират истинския им смисъл.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 32 минути, Соник написа:

Според мен са се опитали да смесят хинаяна и махаяна

в замяна на притеснението ти, елементарният здрав разум повелява че мнението на първокласник относно търговете на световната стокова борса или годишната статистика в ГАК - няма как да е друга, освен "детска'.

Струва ми се че е нормално да оставим будизма на будистите, Дао - на даоистите, а тук, сред форума няма нито от едните, нито от другите и така се пораждат извори на непрекъснати недоразумения, заради преживявания на лични филми.

Чудесно е, че сред виртуала се напъва всеки да изглежда спец, мъдрец, герой, просветлен, начетен... всеки да е наясно с политика, финанси, стопанство, наука, изкуство, религии, учения, да имитира учители и авторитетни образи, да тръби идеали, заучени сентеции и схеми от "свещени текстове"... А всичкото това е аматьорщина.

Духовните малчугани вместо да се напъват да се играят в духовни игри, е практично ако просто спрат летенето и майсторските си миражи и виражи, и да си седнат просто на детския си з@дник, докато порастват. Проблемът е, че честичко, докато се сънува поредния "малък герой, учител, майстор" му пада биберона и възниква ревяща и дразнителна ситуация, изразявани с доста драматизъм и театрални страдания. :) 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 15.05.2021 г. в 7:12, dioib :cat написа:

Основна грешка. Без желание не може да стане нещо. Да се счита, че заради желанието си човек страда е тотална лъжа!!! Буда казвал, че хората страдат заради своите желания, и когато се избавим от желанията - ще се избавим от страданието?!!!

Осъзнавайки желанието си, анализирайки го, то ти (Азът) разбира какво му е необходимо, за да го осъществи. Да, трябва да положи вид усилие, но усилието не води до страдание.

Съзнанието не страда!!! Чрез него човек достига до истината за действителността.

Прави разлика между желание и искане. Искането може да не е свързано с действителността. За да се превърне последното в желание си трябва съзнание, а не медитация!!! Медитацията е средство да "изчистиш" съзнанието си, за да може в последствие да анализираш чрез съзнанието си необходимите неща с които да осъществиш желанието си.

п.п. Имам усещането, че интерпретираш по неправилен начин нещо казано от Буда.

Примерно: Имах желание да оспоря реплика от теб и го направих съзнателно след мой анализ (На моето Аз).

Общо-взето е точно заради желанията или ако искаме да сме по-точни заради предпочитането на едно нещо пред друго нещо. Разбира се, да се желаят само неща, които можеш да постигнеш и ако все пак не успееш да да ги постигнеш, да не се впечатляваш, не е хич лоша тактика.

Между другото това, на което му викаш аз или моето аз, е точно онова, което в будизма се нарича "фалшиво аз".

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

:) доживяхме в темата форумният образ на Бай Ганьо да се изживява "какво бил казвал буда". че и от "желания да разбира".

Желанието като основен мотиватор - "да станело нещо" - че и схеми начертал - Азът бил анализирал :lol6:О, буда, о Алеко, о народна простота!!!

Не че коментара след тия "велики мисли" е повече с нещо. ( "Общо взето - било точно..." :lol6:) Но все пак и народния сговор трябва да си лафи и бълбука. Пък и бай ти Ганя е поне с две наздравици напред. Буда, буда... ама желанията са важна работа, особено с пълни чаши на масата (че и с мезе, вероятно).

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Желанията откъде се пораждат? От вярата в "аз" като в същност. Затова Буда и Нагарджуна проповядват анатта, анатма.

"пустота като утробата на състраданието“
(шунятакарунагарбхам) 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Śūnyatā написа:

Желанията откъде се пораждат? От вярата в "аз" като в същност. Затова Буда и Нагарджуна проповядват анатта, анатма.

Тоест ако не вярваш в "аз" като същност (каквото и да означава това), нямаш желания? Ти, доколкото разбирам, не вярваш и следователно нямаш желания?

преди 1 час, Śūnyatā написа:

"пустота като утробата на състраданието“
(шунятакарунагарбхам) 

Или казано много по-добре "истинското аз е утробата на състраданието".

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Соник написа:

Тоест ако не вярваш в "аз" като същност (каквото и да означава това), нямаш желания? Ти, доколкото разбирам, не вярваш и следователно нямаш желания?

Това е правилния възглед от който започва трансформацията. Освобождението не се случва автоматично след приемане на възгледа, за ден или два. Тази вяра е вкоренена дълбоко на подсъзнателно, генетично ниво и процесът е дълъг и труден. Но имам напредък от преди да започна да практикувам. 

преди 1 час, Соник написа:

Или казано много по-добре "истинското аз е утробата на състраданието".

Или казано по-добре, докато не спреш да вярваш, че някакво "аз" или същност е същността на будизма - нищо не си разбрал. Ето два линка по темата. Не се засягай, правя го от състрадание към теб, а не за да те обидя. 

https://www.spiritualityandpractice.com/quotes/quotations/view/26643/spiritual-quotation

http://www.buddhastate.com/2013/06/the-womb-of-compassion/

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 21 минути, Śūnyatā написа:

Това е правилния възглед от който започва трансформацията. Освобождението не се случва автоматично след приемане на възгледа, за ден или два. Тази вяра е вкоренена дълбоко на подсъзнателно, генетично ниво и процесът е дълъг и труден. Но имам напредък от преди да започна да практикувам. 

Или казано по-добре, докато не спреш да вярваш, че някакво "аз" или същност е същността на будизма - нищо не си разбрал. Ето два линка по темата. Не се засягай, правя го от състрадание към теб, а не за да те обидя. 

https://www.spiritualityandpractice.com/quotes/quotations/view/26643/spiritual-quotation

http://www.buddhastate.com/2013/06/the-womb-of-compassion/

Ни най-малко не се засягам, няма проблем.

При теб има много противоречия - от една страна, смяташ, че си будист, но от друга, реално не си приел убежище и впрочем дори не вярваш в него.

От една страна, харесваш Нагарджуна и се смяташ за негов последовател, но от друга, непрекъснато се позоваваш на пали канона. Нагарджуна е в махаяна, т.е. много е противоречиво да си негов последовател, но да отричаш махаяна.

Освен това, отричаш например прераждането и изобщо всичко, което излиза извън представите ти и личния ти опит, а вече изяснихме, че за прераждане се говори съвсем ясно дори в сутрите от пали канона.

И какво остава накрая? Че имаш една идея за пустотата, която те успокоява и те кара да се чувстваш по-добре. Това обаче е само една идея, нещо като принципите на Шиниасу, на които той толкова много държи. Една идея е по-малко реална дори от феномените, които така или иначе са нетрайни и илюзорни и както се разбрахме, в тях няма истинско аз.

И да имаш тази идея не е чак толкова лошо, ако те успокоява, но става много зле, когато, заради привързването си към нея започнеш да изопачаваш учението на Буда. Просто не е хубаво - наистина, а защо не е хубаво е обяснено в сутрите. Искам да кажа, че всеки сам си преценява, но това не е шега работа - е, ако вярваш в думите на Буда. Иначе, човек може да си помисли, че не е кой знае какво...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 19.05.2021 г. в 21:14, Соник написа:

Между другото това, на което му викаш аз или моето аз, е точно онова, което в будизма се нарича "фалшиво аз".

Само един въпрос: Азът материален ли е или не е? Как разпознаваш, че друг аз е истински или фалшив?! 

Примерно, в християнството човек (азът) е греховен ("фалшив"), а само Господ е съвършен (истински). За сметка на това човек  постъпва праведно или не. При "вас" постъпва правилно, защото така е казал Буда. Но Буда е бил човек и следователно греши (прави фалш...) Следвайки грешното (фалшивото) не те довежда до истинското аз. 

п.п. Ти или желаеш да си някакъв Аз или се приобщаваш към някаква група и обезличаваш аза си, т.е. правиш го фалшив. 

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 8 часа, Соник написа:

Ни най-малко не се засягам, няма проблем.

При теб има много противоречия - от една страна, смяташ, че си будист, но от друга, реално не си приел убежище и впрочем дори не вярваш в него.

От една страна, харесваш Нагарджуна и се смяташ за негов последовател, но от друга, непрекъснато се позоваваш на пали канона. Нагарджуна е в махаяна, т.е. много е противоречиво да си негов последовател, но да отричаш махаяна.

Освен това, отричаш например прераждането и изобщо всичко, което излиза извън представите ти и личния ти опит, а вече изяснихме, че за прераждане се говори съвсем ясно дори в сутрите от пали канона.

И какво остава накрая? Че имаш една идея за пустотата, която те успокоява и те кара да се чувстваш по-добре. Това обаче е само една идея, нещо като принципите на Шиниасу, на които той толкова много държи. Една идея е по-малко реална дори от феномените, които така или иначе са нетрайни и илюзорни и както се разбрахме, в тях няма истинско аз.

И да имаш тази идея не е чак толкова лошо, ако те успокоява, но става много зле, когато, заради привързването си към нея започнеш да изопачаваш учението на Буда. Просто не е хубаво - наистина, а защо не е хубаво е обяснено в сутрите. Искам да кажа, че всеки сам си преценява, но това не е шега работа - е, ако вярваш в думите на Буда. Иначе, човек може да си помисли, че не е кой знае какво...

Нагарджуна цитира сутри от пали-канона. Той пише кариката, защото много хора, имащи се за будисти, изопачават първоначалната Дхарма, в която няма нищо скрито. 

Ти пишеш за привързване към идея, но сам не осъзнаваш, че си привързан. Спиш, сънуваш. Радвам се, че не се засягаш, както и аз не го правя, защото истината е важна, нали? 

Няма нужда да вярвам в убежището, но да твърдиш, че не съм приел не е коректно. Нещо сложно ли има в приемането на убежище? 

Дай термина "истинско аз" на пали или санскрит. Не може Буда да го е пропуснал или да го крие. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 4 часа, dioib :cat написа:

Само един въпрос: Азът материален ли е или не е?

Азът е само дума, ментално обозначение. Ти си много повече от една дума. От линка по-горе:

Good and bad, up and down, left and right, fast and slow, these are all relativistic due to one’s point of view, and one’s point of view is completely without immutable and independent foundation – they are all merely formations of the mind. Likewise, all form and phenomena are void (empty) of their own truly independent existence. Like our thoughts, there is nothing in the world that does not rely on an infinite network of causes and conditions in order to manifest.

A coiled rope’s speckled color and coiling are similar to those of a snake, and when the rope is perceived in a dim area, the thought arises, “This is a snake.” As for the rope, at that time when it is seen to be a snake, the collection and parts of the rope are not even in the slightest way a snake. Therefore, that snake is merely set up by conceptuality.

In the same way, when the thought “I” arises in dependence upon mind and body, nothing within mind and body—neither the collection which is a continuum of earlier and later moments, nor the collection of the parts at one time, nor the separate parts, nor the continuum of any of the separate parts—is in even the slightest way the “I.” Also there is not even the slightest something that is a different entity from mind and body that is apprehendable as the “I.” Consequently, the “I” is merely set up by conceptuality in dependence upon mind and body; it is not established by way of its own entity.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Śūnyatā написа:

Азът е само дума, ментално обозначение.

Би ли се изразил по български, какво е това ментално?! 

Нека да видим дали можеш да се изразяваш чрез български понятия ... = Простичко казано, като за четири годишно дете ... :) 

Нима нямаш спомен от времето когато си бил на четири години и как някой ти е обяснявал нещата?! :) 

п.п. На един мой приятел му бе лесно, защото майка му е била преподавателка по български, а на тази възраст е бил в САЩ, по-точно на 86-та улица в NY и е ходил до 82-ра на детска градина ... :) Примерно ... :) 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 7 минути, dioib :cat написа:

Би ли се изразил по български, какво е това ментално?!

Обусловено от ума, мисленето.

В случая, съвкупност се обозначава като същност за удобство в разговора (казваме "аз") , но разума (здравия разум) не позволява имена давани на съвкупностите (множественостите) да се имат за единична неразделна същност или съществително единствено число. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 19.05.2021 г. в 22:51, _ramus_ написа:

доживяхме

Радвай се, че си жив!!! :) Но за мен си на ниво: И нека Бог ти прости волните и неволни грехове. Амин = По твоему, игнорирал съм ти мнението! = Не си достатъчно компетентен, а си "тревен" философ ... не "дървен" ... :) 

п.п. Не бих те оприличил като плевел ... даже ... защо ли?! :) 

преди 2 минути, Śūnyatā написа:

Обусловено от ума, мисленето.

Т.е. човек само си мисли, че е нещо по-висше от животно ли?! 

"Доказателства", че човек е животно има много, но това не е истина!!!

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, dioib :cat написа:

 Т.е. човек само си мисли, че е нещо по-висше от животно ли?!

Човек е по-висш от животно, защото има по-висша нервна система. Но тя е нож с две остриета. От друга страна камъкът, дървото и металът не могат да проявяват доброта. Но защо според теб, човекът проявява алчност и ненавист, които са по-силни от тези при животните? 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 8 часа, dioib :cat написа:

Само един въпрос: Азът материален ли е или не е? Как разпознаваш, че друг аз е истински или фалшив?! 

Примерно, в християнството човек (азът) е греховен ("фалшив"), а само Господ е съвършен (истински). За сметка на това човек  постъпва праведно или не. При "вас" постъпва правилно, защото така е казал Буда. Но Буда е бил човек и следователно греши (прави фалш...) Следвайки грешното (фалшивото) не те довежда до истинското аз. 

п.п. Ти или желаеш да си някакъв Аз или се приобщаваш към някаква група и обезличаваш аза си, т.е. правиш го фалшив. 

 

Не, не е материален. Трябва да се види дали нещо е трайно или не. Ако не е трайно, няма как да е аз или по-точно тогава става дума за "фалшиво" аз.

В този смисъл, ако нещо мисли и взема решения и се мисли за аз, то то е "фалшиво" аз.

Буда не е човек, в случая се е проявил с човешко тяло, за да може да преподава на хората там. Буда не греши и дори няма как да се сгреши - противното би означавало, че не е буда.

Та всички проблеми се проявяват заради фалшивото аз - защото то предпочита едно нещо пред друго и съответно се сърди, като не стане онова, което му се иска на него.

преди 5 часа, Śūnyatā написа:

Нагарджуна цитира сутри от пали-канона. Той пише кариката, защото много хора, имащи се за будисти, изопачават първоначалната Дхарма, в която няма нищо скрито.

Аз не знам някой да отрича сутрите от пали канона. Въпросът ми беше защо отричаш сутрите на махаяна, след като Нагарджуна е виден представител точно на махаяна?

Да, разбира се, че затова пише тази шастра.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 5 часа, Śūnyatā написа:

Ти пишеш за привързване към идея, но сам не осъзнаваш, че си привързан. Спиш, сънуваш. Радвам се, че не се засягаш, както и аз не го правя, защото истината е важна, нали? 

Няма нужда да вярвам в убежището, но да твърдиш, че не съм приел не е коректно. Нещо сложно ли има в приемането на убежище? 

Дай термина "истинско аз" на пали или санскрит. Не може Буда да го е пропуснал или да го крие. 

Да, непрекъснато се привързваме към различни неща, защото така функционира "фалшивото" аз. С това обаче може да се работи, т.е. не е все едно към какво се привързваме и резултатите няма да се едни и същи.

Не, няма нищо сложно в приемането на убежище - някои правят голяма и скъпо платена церемония, която пълни нечии джобове, но вероятно е по-добре човек да направи съвсем малка и скромна церемония, но да е искрен. Какво обаче означава "няма нужда да вярвам в убежището"?

Татхагатагарбха, алаявиджнана, амалавиджнана, амалакавиджнана, дхармакая - не само че не е пропуснато или скрито, а е и наречено по много различни начини.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Соник написа:

Аз не знам някой да отрича сутрите от пали канона. Въпросът ми беше защо отричаш сутрите на махаяна, след като Нагарджуна е виден представител точно на махаяна?

Нагарджуна е роден 600г. след Буда, а терминът татхагатагарбха се появява 800-900г. след Буда. Затова го няма в пали-канона и при Нагарджуна. Шунята не е едно и също с татхагатагарбха, за да се гаври вашата секта по този начин със Сърдечната сутра. Махаяна като производно на махасагхика се появява след първия будистки събор или разкол. 

преди 1 час, Соник написа:

Буда не е човек... 

Как можа да го напишеш това... 

Виж, нямам нищо против махаяна или против теб, а против идеите, които предизвикват дрязги, неразбиране и провокират негативни чувства един към друг. 

„Спазването на предписанията“ означава строго придържане към четирите главни правила на чистотата, така че ученикът да се освободи от всички замърсявания и следователно страдания, а това ще рече освобождение от самсара и от скръбните й, илюзорни понятия за смъртта и прераждането. Предписанията се основават на добрината към всички живи същества и водят до себепречистване. „О, монахо, изпразни тая лодка! Празна, тя ще плава бързо. Прекъсни страстите и омразата, за да стигнеш до нирвана.“
 
Четирите предписания гласят:
 
1. Събуди се! Сложи край на похотта; похотта води до множественост, раздор и страдание.
 
2. Събуди се! Сложи край на склонността да си недоброжелателен към другите; недоброжелателността погубва мъдростта.

3. Събуди се! Сложи край на алчността и кражбите; гледай на тялото си не като на твое собствено, а като на едно с телата на всички други съзнателни същества.

4. Събуди се! Сложи край на неискреността и лъжите; не бива да има измамност в живота ти, нищо не може да се скрие в пръсналата се капка роса.

Така Буда завършил поучението, записано в Сурангама сутра. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 12 минути, Śūnyatā написа:

Нагарджуна е роден 600г. след Буда, а терминът татхагатагарбха се появява 800-900г. след Буда. Затова го няма в пали-канона и при Нагарджуна. Шунята не е едно и също с татхагатагарбха, за да се гаври вашата секта по този начин със Сърдечната сутра. Махаяна като производно на махасагхика се появява след първия будистки събор или разкол.

Интересно е, че се нарича Сърдечната сутра (Сутрата на сърцето на други езици), а не примерно Пустата сутра или Сутрата на пустотата. За кое ли "сърце" става дума?

Махаяна е преподавана от Буда и е начинът да се стане буда.

Какво все пак означава "няма нужда да вярвам в убежището"?

преди 30 минути, Śūnyatā написа:

Четирите предписания гласят:

 
1. Събуди се! Сложи край на похотта; похотта води до множественост, раздор и страдание.
 
2. Събуди се! Сложи край на склонността да си недоброжелателен към другите; недоброжелателността погубва мъдростта.

3. Събуди се! Сложи край на алчността и кражбите; гледай на тялото си не като на твое собствено, а като на едно с телата на всички други съзнателни същества.

4. Събуди се! Сложи край на неискреността и лъжите; не бива да има измамност в живота ти, нищо не може да се скрие в пръсналата се капка роса.

Така Буда завършил поучението, записано в Сурангама сутра. 

Сурангама сутра е страхотна (впрочем това е махаяна сутра) и в нея има малко повече предписания от посочените от теб. Например казва се, че не бива да се убива и че практикуващите трябва да са вегетарианци и т.н.

Казва се също, че в края на епохата на Дхарма ще се навъдят много "дяволи", които ще се опитат да унищожат учението на Буда.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 26 минути, Соник написа:

Интересно е, че се нарича Сърдечната сутра (Сутрата на сърцето на други езици), а не примерно Пустата сутра или Сутрата на пустотата. За кое ли "сърце" става дума?

Какво все пак означава "няма нужда да вярвам в убежището"?

Твоето сърце има ли същност? Не. Става дума, че без разбиране празнотата (шунята) от постоянна или вечна същност - будизъм няма. Затова е сърдечна, защото учението е централно. 

Да разбирам ли, че отричаш централната концепция в будизма анатман. Буда не е Бог, това е несъвместимо с будизма. Буда е човешко същество. 

Няма нужда да вярвам в убежището, а има нужда да го практикувам искрено. Всяка сутрин да приемаш убежище пред статуята на Буда вкъщи е достатъчно. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване