Премини към съдържанието
От 1-ви септември 2021 г., вход във форумите ще е възможен само с имейл адрес вместо потребителско име. Ако не помните имейла с който сте се регистрирали, вижте го в настройките на профила си. ×
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор


преди 1 час, Shiniasu написа:

По тази логика лекарите и биолозите не трябва да изучават физическото тяло, защото трябва да се освободим и от него. А и май нищо не трябва да изучаваме, защото е част от самсара.

Е, Буда е казал да се грижим добре за физическото си тяло, а и да помагаме за здравето на другите е похвално поведение и практика.

Имах предвид, че е безсмислено да се изучават енергии и тела по книжки, писани нерядко от хора, които също са си нямали представа от тези неща.

преди 1 час, Марчо Пирчов написа:

Начи... неотдавна ми попадна моя снимка на около 25 години – красавец, красавец! Можеше и да не се позная, ако жена ми не беше до мен.

Ей това е истинското ми ас, а не като сега некъф оръфляк дрт.

Перфектен пример - значи това нещо вече го няма и от него е останала само една снимка - следователно за никакво истинско аз не става дума. Истинското аз обозначава нещо, което не се променя и винаги съществува.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Соник написа:

Истинското аз обозначава нещо, което не се променя и винаги съществува.

5. He who does not find core or substance

in any of the realms of being,

like flowers which are vainly sought

in fig-trees which have none,

— such a monk gives up the here and the beyond,

just as a serpent sheds its worn-out skin.

Sutta Nipata Uraga Vagga

Like ignorant people who want to pick flowers where none can be expected, since time immemorial men have sought in vain for an abiding core and substance within themselves and in the world they inhabit. Or they have hoped to find it beyond their own world, in celestial realms and in their gods. Man is driven to that unceasing but futile quest for something immortal by his longing for a state of security, living as he does in an entirely insecure world which he constantly sees crumbling around him and below his own feet. Not that the vast majority of men would care for the boredom of living forever in the immobility which any stable and secure condition implies. But they long for it as a temporary refuge to which they can resort, as children resort to the soothing arms of their mother after becoming sore and tired by their wild and reckless play.

Behind that longing for security, be it temporary or constant, there looms a still stronger driving force: the fear of death, the desire for self-preservation. This holds true for the coarsest as well as the subtlest form of that search for permanency, be it a wish for the perpetuation of sense enjoyment in a sensuous heaven, or the expression of a "metaphysical need," or the deep yearning for a unio mystica. This quest for permanency and security may also manifest itself as an urge for absolute power or for absolute self-surrender, for absolute knowledge or for absolute faith.

Since man's early days, as soon as he first started to reflect upon his life situation, he turned his glance everywhere in search of something stable in a world of instability. He looked for it in the personified forces of nature, in stellar bodies, in the four great elements of matter, believing one or another to be the ultimate matrix of life. But chiefly he sought it in those changing forms and symbols of the divine which he had created in the image of his own longings, within the scope of his own understanding, and for the furtherance of his own purposes, noble or low.

Firm belief in an Absolute, whether a god or a state, has appeared to man to be so absolutely necessary that he has used all subtleties of his intellect and all autosuggestive devices to persuade himself to accept this or that form of religious or political faith. He has also used every possible means, fair and foul, either to coax or to coerce others to recognize and worship his religious or political idols. Often not much coercion was needed, as there were always those who were only too glad to sacrifice their intellect and surrender their freedom at the altars of those idols, to win in return a feeling of security and doubt-free certainty.

Men have too easily believed, and made others believe, that when there is a word there must also be a "real thing" corresponding to it: thence an abiding core, an eternal substance, within or behind this transient world. It was the Buddha who urged men to desist from their vain search for the non-existent and see reality as it is:

Entirely coreless is the world.

Sutta Nipata, v.927

He, the Awake, cleared the way to the open, leaving behind the towering edifices of ideologies and the debris in which they inevitably end. Showing up in their hollowness the claims of diverse Absolutes, he pointed out that only the hard way of critical examination, our precarious and limited freedom of choice, and the road of morally responsible thought and action can lead us to freedom from suffering.

And only a world that is entirely changeable can give us hope for final liberation. Anything permanent found in the world would necessarily bind us to it forever, making liberation impossible.

But one who is instructed by the Buddha, "the Knower of the Worlds," will not find any core of permanency in any form of existence high or low, nor a core of lasting happiness or of an abiding personality. Such a one will not cling to the here nor yearn for a beyond; he will remain unattached to either side. Seeing world and self as void of an abiding core, he wins the unclouded vision of reality and, finally, Nibbana's peace.

https://www.accesstoinsight.org/lib/authors/nyanaponika/wheel241.html

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 50 минути, Śūnyatā написа:

5. He who does not find core or substance

in any of the realms of being,

like flowers which are vainly sought

in fig-trees which have none,

— such a monk gives up the here and the beyond,

just as a serpent sheds its worn-out skin.

Sutta Nipata Uraga Vagga

Да, намерил си някакви коментари, които ти се струва, че подкрепят възгледите ти и какво от това? Имало е и има последователи на теравада, които отхвърлят махаяна и не могат да разберат думите на Буда. Буда впрочем ги нарича глупаци в някои сутри.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 6 минути, Соник написа:

Да, намерил си някакви коментари, които ти се струва, че подкрепят възгледите ти и какво от това? Имало е и има последователи на теравада, които отхвърлят махаяна и не могат да разберат думите на Буда. Буда впрочем ги нарича глупаци в някои сутри.

Това не е коментар, а стих от Сутта Нипата от пали-канона. И още:

Entirely coreless is the world.
Sutta Nipata

Verse 279: Anatta - "All dhammā are without Self(anatta)"; when one sees this with Insight-wisdom(panna), one comes out of dukkha/suffering. This is the Path to Purity.

Dhammapada 279

Всички дхарми са без "аз", дори нирвана. Отричаш ли пали канона?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 16 часа, _ramus_ написа:

Всъщност вметката ти е точно пример за "адаптационен дефицит".

Че аз не искам да се адаптирам, всъщност към какво също има значение. Пък и няма закога. Да не съм някакъв обществен полип. Адаптирай се ти като толкова ти е важно. Ако не ти харесва тук, на друго място. Или тук изпъкваш повече? Не искам да се адаптирам към общества и групи всъщност не защото си го поставям за цел, а защото нещата по правило свършват ако не зле, то никак. Но някога ставаха зле по стечение на обстоятелствата, явно ги нося със себе си. 


Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 46 минути, Śūnyatā написа:

Това не е коментар, а стих от Сутта Нипата от пали-канона. И още:

Entirely coreless is the world.
Sutta Nipata

Verse 279: Anatta - "All dhammā are without Self(anatta)"; when one sees this with Insight-wisdom(panna), one comes out of dukkha/suffering. This is the Path to Purity.

Dhammapada 279

Всички дхарми са без "аз", дори нирвана. Отричаш ли пали канона?

Да, знам, че е стих и затова го оставих, но надолу имаше коментари. Както и да е.

Нека си припомним трите печата:

  1. Всички феномени са нетрайни.
  2. В никоя дхарма, която се проявява, няма истинско аз.
  3. Вечността е нирвана, която е спокойствие и абсолютна тишина.

Както виждаш, не отричам пали канона - никога не бих си позволил подобно нещо.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 34 минути, Соник написа:

 

  1. В никоя дхарма, която се проявява, няма истинско аз. 

Това е погрешно. И непроявените дхарми нямат истинско "аз". Този печат е за всички дхарми. Но това се осъзнава на ниво Буда. 

Прочети го в Дхаммапада от канона. Има го и на пали. Няма измъкване, точно и ясно е дадено. 

https://www.tipitaka.net/tipitaka/dhp/verseload.php?verse=277

По-точно в този линк. В горния видях, че третата не е dhamma, печатна грешка. 

http://279.dhammapada.mysticlotus.org/

И тук:

https://www.ancient-buddhist-texts.net/Texts-and-Translations/Dhammapada/20-Path.htm

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 38 минути, Śūnyatā написа:

Това е погрешно. И непроявените дхарми нямат истинско "аз". Този печат е за всички дхарми. Но това се осъзнава на ниво Буда. 

Прочети го в Дхаммапада от канона. Има го и на пали. Няма измъкване, точно и ясно е дадено. 

https://www.tipitaka.net/tipitaka/dhp/verseload.php?verse=277

По-точно в този линк. В горния видях, че третата не е dhamma, печатна грешка. 

http://279.dhammapada.mysticlotus.org/

И тук:

https://www.ancient-buddhist-texts.net/Texts-and-Translations/Dhammapada/20-Path.htm

Печатна грешка викаш? 😂

Написали са си хората съвсем ясно "феномени" - не знам колко по-ясно искаш да ти го кажат.

Чакай сега да сравним от трите текста:

1. Verse 279: "All phenomena (dhammas) are without Self"; when one sees this with Insight-wisdom, one becomes weary of dukkha (i.e., the khandhas). This is the Path to Purity.

Тук говорим за феномени.

2. "All Dhammas are without a soul":
when this, with wisdom, one discerns,
then is one disgusted with ill;
this is the path to purity.

тук наистина сме на дхарми, но се появи някаква "душа"

3. All components (of mind and body) are without self, when one sees this with wisdom,

а тук имаме компоненти на ума и тялото - допускам, че се проявени все пак

Та засега сме на едно от три да кажем...

С това "Но това се осъзнава на ниво Буда. " също ме изненада - откъде ги вадиш тези заключения?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 7 часа, witness написа:

Че аз не искам да се адаптирам

това са пързалки. Въобще няма нищо общо с това "дали, кое и как го искаш' - просто ти е невъзможно.

Това безсилие ражда всичко цялото останало залитане, защото все в нещо е нужно да се 'закотви'.

преди 7 часа, witness написа:

Че аз не искам да се адаптирам, всъщност към какво също има значение...

Ако не ти харесва тук, на друго място.

Не искам да се адаптирам към общества и групи всъщност не защото си го поставям за цел, а защото нещата по правило свършват ако не зле, то никак.

В няколко изречения, повторяемото послание в тях е "искам-неискам, харесва - не ти харесва''. Доста духовно, някак си... а и въобще самата идея за това що е АДАПТАЦИЯ е толкова плитка, че също е като за "достойно-духовна", извисена, задълбочена...

Иначе на приказки, на стъкмистики, на учения, на игри на съпоставки и подбор на сходства - супер.

Но пък - "искам-неискам, ако искаш, ако (не) ти харесва"... са морафети като за 12-годишна възраст... :) 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 12 часа, _ramus_ написа:

В няколко изречения, повторяемото послание в тях е "искам-неискам, харесва - не ти харесва''. Доста духовно, някак си...

Не смяташ ли, че е доста нахално да не го зачиташ? Впрочем не знаех, че си стигнал дотам да уважаваш насилствените прийоми, остави нещата на кармата ми, пардон, на обстоятелствата. А и не разбрах към какво точно в "днешните времена" претендираш, че "ние тук" (разбирай низшите същества) е нужно да се адаптираме? Към откровенията на днешната наука, превърната в оръдие на вредна пропаганда и реклама на идиотски ценности. Проблемът при адаптацията идва от това, че хората сме отъждествени с ценностите си, ти също. И често смятат, че ако не им зачитам ценностите, не зачитам тях. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 6 часа, witness написа:

Не смяташ ли, че е доста нахално да не го зачиташ

кое точно? Емоционалните излияния оказват влияние на изразните ти средства.

 

преди 6 часа, witness написа:

Към откровенията на днешната наука, превърната в оръдие на вредна пропаганда и реклама на идиотски ценности.

Науката няма нищо общо нито с пропагандата, нито с ценностите - било те "идиотски" или други. Духовните и възвишени детинщини за кого са точно 'ценни', защо и според кое? Без да добавям за общият назидателен тон, който ти се отключва винаги, когато се усетиш уязвена. И заедно с него - се проваля иначе чудесния изказ и израз.

Това е пример за посоката и начина на емоционалните негативни влияния, върху висшите когнитивни процеси. Не си сама в това - иначе много "духовните деца' дето се изживявате тук сте именно такива "ранени души" и всеки се спасява някъде сред своята си фантазна кутийка. Реагирате емоционално-защитно... съвсем не от "духовни търсения", а защото са нагласени за да бягате спасително в тяхната утроба.

Парадоксът е, че точно ти настояваш че ", хората СТЕ отъждествени със ценностите си"... че и "аз също". Ами - разръждестви се де... аз ли те спирам, или Гурджиев? Или - филанкишиев?

Ценностите са част от тъканта на нещото, наречено "личност", а твоята вече е "самопрограмирана". Така, че обобщаванията "хората сме" не е задължително да се съотнесат към всички хора, защото няма еднакви, особено по отношение на "ценностите". Социализацията прави да е налице сделка, пропагандата и рекламата - подават допълнително социализация. Множеството преживява чрез преживявания и ти в него си точно по модела. В този смисъл - кое точно те "прави различна" - освен нагаждането на различни фантастични приумици, сред които да постановиш преживяванията си?

Отделно от това - нищо не пречи "ценностите' да се отделят от личността . Пречат само несъзнаваните защитни механизми... и правят така, че "да не ти стиска" да се разделиш от 'ценностите в идеите, фантазиите и представностите... с които се храниш, за да поддържаш личната си приказка. Личността е пропита вече от "приказката" и именно това я прави "лична". Как да посмее да се лиши от "въздуха, водата и храната си"...

Освен това, по отношение на провала в адаптацията - знаеш че първо е провала в социализирането... после идва оправданията и бягствата в разни "фантазни ценности" с които да се храни светът който си си направила за да "избягаш". Социалната адаптация не е единственото за адаптиране, но ти сама изрезонира преди всичко на нея.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Трудно е да срещнеш истинското учение

(Агама сутра)

Един ден Ананда попита Буда каква е вероятността някой да срещне истинското учение.

Тогава Буда се обърна към всички монаси:

„Представете си, че цялата земя е покрита от океана. Една сляпа костенурка, която живее много дълго, показва главата си над водата на всеки сто години. Представете си и парче дърво, което се носи по повърхността на океана, а вълните непрестанно го подмятат наляво-надясно. В него има процеп. Каква е вероятността костенурката да провре главата си през този процеп?“

Ананда отговори:

„Това е почти невъзможно, защото костенурката е сляпа, а парчето дърво мърда на всички страни!“

Буда продължи:

„Да, наистина това е почти невъзможно, но все пак има някаква възможност, защото костенурката живее много дълго и един ден главата ѝ би могла да се провре през този процеп. За сметка на това човешкото същество има още по-малко шансове да чуе учението на Буда, защото поведението му не е правилно и винаги гледа интереса си. То убива днес, за да се нахрани утре, но в следващ живот ролите ще се разменят и съществото ще бъде изядено на свой ред. Онзи, който е голям и силен, тормози малките и така извършва лоши действия и натрупва лоша карма. Накрая ще се озове в трите лоши пътя на прераждане и когато най-после успее се измъкне и да стане отново човек, лошите му навици много бързо ще го върнат обратно в ада или ще се роди като гладен дух или животно. И дори да чуе учението на Буда, не е сигурно, че ще му повярва и че ще пожелае да го приложи на практика. Много е трудно да се срещне учението и да се практикува то.“

Буда добави:

„Ученици, след като срещнахте истинското учение, трябва да продължите да практикувате упорито, за да се развържете всички възли и да получите мъдростта на освобождението.“

Така Буда завърши обяснението си и всичките му последователи, след като чуха думите му, останаха много доволни и обещаха да ги приложат на практика.

От тази история можем да заключим, че ако днес имате възможност да чуете учението на Буда, трябва да се възползвате от това, за да го приложите на практика, защото шансовете отново да се окажете в същата ситуация са по-малки от шансовете на костенурката да провре главата си през процепа в парчето дърво. Буда дори предсказва, че много учители ще използват името на будизма, за да преподават идеи и практики, които нямат нищо общо с истинското учение. Често това са методи, присъщи на индуизма, като може да се стигне дори до сексуални практики, които не само че ще ви отдалечат от истинското учение, но и може да застрашат здравето и живота ви. Трябва да се внимава и с медитативните техники, тъй като те съвсем не са еквивалентни една на друга, а и така или иначе медитацията е само един от аспектите на будистката практика. Много по-важно е да започнем с практиката на щедростта и да напредваме стъпка по стъпка, за да избягваме лошите изненади.

https://www.vraicoeur.org/bg/текстове/будистки-истории/трудно-е-да-срещнеш-истинското-учение/

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 10.06.2021 г. в 11:54, witness написа:

Към откровенията на днешната наука

Рамус си пие ракията с днешната наука. Науката тъй, науката иначе...

Добре, че е във форума, да ни обясни науката.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 9.06.2021 г. в 11:41, Реджеп Иведик написа:

Истинското аз да не би некой да го е виждал ?

Скоро време не съм поглеждал в огледало ... но нейде из локвите съм го виждал преди ... не помним колко време ... :) 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Преди всичко останало е необходимо да се разбере, че човекът е съзнание. Съзнанието не е нито телата, нито мислите, нито спонените, нито желанията, нито целите. Това са все обекти по отношение на съзнанието. Съзнанието надхвърля аза от отделното въплъщение или пък рамките на въплъщаващата се индивидуалност. Усещането за себе си не означава, че трябва да се ограничаваме с представи, че ние сме нещо фиксирано, или че има нещо само наше, недостъпно за другите. 

"1963 г. 070. (Февр. 4). Сознание и память. Память о прошлом. Сознание может касаться через прошлую память. Памятью нельзя проникнуть в будущее или на дальнюю звезду или узнать, что думает собеседник, но сознанием можно. Для сознания может быть открыто прошлое, настоящее и будущее. Сознание больше памяти. Память можно заменить или восполнить книгами о прошедшем, сознание – ничем. Более высокая ступень сознания – чувствознание. Человек просто знает поверх обычных путей или внешних восприятий. Высочайшая степень сознания – всезнание разных степеней: всезнание окружающего, всезнание планетное, всезнание Космическое, всезнание Беспредельности. Сознанием можно проникнуть в свое прошлое далеко. Но можно и в прошлое, которого никогда не было в памяти Высшей Триады, например, в прошлое Земли или в прошлое какого-либо древнего народа. Возможности сознания много шире личной или даже Индивидуальной памяти, ибо первая помнит данное воплощение, да и то довольно плохо, вторая – цепь своих воплощений. Но сознание проникает в то, чего нет в памяти обоих: ни в личной, ни в памяти перевоплощающейся Бессмертной Индивидуальности. Потому Наша забота о сознании, его качествах и способностях. Ясновидение, яснослышание, яснообоняние и все прочие ясночувства есть атрибуты сознания, но не памяти. Есть совершенная память природы – это свитки Акаши, или рекорды пространства." /Грани Агни Йоги/

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 6 часа, Shiniasu написа:

Преди всичко останало е необходимо да се разбере, че човекът е съзнание. 

Човекът не е едно съзнание. Всеки момент различни съзнания се фокусират в център, който наричаме "аз". Аз това, аз онова, аз видях, аз чух, аз помирисах, аз докоснах, аз вкусих, аз осъзнах и т.н.

Създава се илюзия за един "аз" или едно съзнание, но използването на единствено число и в двата случая е некоректно, защото не отговаря на действителността. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Śūnyatā написа:

защото не отговаря на действителността. 

конвенционалната

зависи в какъв контекст

затуй и се вика относителна истина

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

"1963 г. 038. (Янв. 20). Сколько в различных условиях, в совершенно различных окружениях новых людей, связанных прошлою кармой, пришлось пройти за одну эту жизнь. Каждый этап дал свой опыт и развязал и укрепил кармические узы. Словно за одно воплощение прожито несколько. Так и в жизнях личностей. Помнить все может только Рекордер. Личность в Нем не живет, живет в низших оболочках. Смотрящий Безмолвно – Бессмертен, бесстрастен и не привязан ни к чему и свободен от всего. Духовная Сущность, память в ней и рекордах Акаши. Nosce te ipsum*(познай самого себя - латынь) путем отрешения от 4 1/2 низших принципов. Пусть замолкнут они. Контроль над ними нужен для овладения ими и отрешения от них. В сегодняшних записях указывается на перенесение сознания внутрь, в молчание. Полнота Молчания со Мною плодоносна." Грани Агни Йоги

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 37 минути, Реджеп Иведик написа:

конвенционалната

зависи в какъв контекст

затуй и се вика относителна истина

Относителна е, каква да е? Тук не говорим за онтологичен абсолют и метафизика.

māyopamāṃ ya iha jānati pañca skandhāṃ
na ca māya anya na ca skandha karoti anyān |
nānātvasaṃjñavigato upaśāntacārī
eṣā sa prajñavarapāramitāya caryā || Rgs_1.14 ||

Here, the one who knows that the five skandhas are like an illusion,
Does not make illusion one thing and the skandhas another;
The one who practices for peace is free of multiplying perceptions,
His practice is the highest perfection of understanding.

Ratnaguṇasaṃcayagāthā (Rgs)

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

"Tака че ако наистина искате да разберете и развиете мъдростта, трябва първо да намерите вашата татхагатагарбха — тази виджнана, към която са прикрепени понятията за име и форма, това сърце, което бе посочено в сутрите праджнапарамита, това сърце без грижи, това сърце, което няма мисловна функция, това сърце без мисловна дейност. Това сърце не съдържа нито образ, нито мисъл и ако не разбирате неговата природа, никога няма да разберете истинската мъдрост.

Ако реалността на това сърце не се намира в света на дхарма, нирвана и пътят на освобождението на школата Теравада се превръщат в теории, подобни на онези на нихилистите, а практиката и учението на школата Махаяна — в едно смешно интелектуално изучаване на пустотата.

Всички дхарми на този свят се превръщат в дхарми без причина. И понеже всичко е празно, татхагатагарбха, която съдържа кармичните семена на миналите животи (които обуславят прераждането в настоящия живот), вече не е необходима, защото вече няма причина. Наистина е жалко да се види мъдростта, обяснена от тази сбъркана гледна точка. Ако в този свят вече няма живи бодхисатви (или истински учители), всички в крайна сметка ще приемат тази несъстоятелна теория. Но ако в този свят има дори само един бодхисатва, той непременно ще отхвърли тази абсурдна теория „без причина“, защото тя е несъстоятелна. Така че, ако вие искате да откриете истинската мъдрост, трябва първо да постигнете просветлението, след което вече няма да е нужно да ви се обяснява съдържанието на сутрите праджнапарамита, защото то ще ви е напълно ясно. Тогава ще си помислите: „Буда е говорил толкова ясно за мъдростта, за праджна в тези сутри. Как досега не го бях разбрал?“"

Откъс от книгата "Нежният дъжд на нектара на Дхарма" от учителя Сяо Пин-шъ

https://www.smashwords.com/books/view/986249

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Когато се говори за Природа, пък била тя и Буда-природа, то трябва да се има предвид, че става въпрос за пасивния принцип (или материалния, въпреки че аналогият с познатата ни материя може да бъде подвеждаща). Там се съдържат потенциите на всичко това, което е било проявено, е проявено или ще се прояви в бъдещ период, както и резултатите от миналите събития. Тези потенции или семена могат да бъдат всякакви и това зависи точно от какво е част въпросния пасивен принцип. Ако разглеждаме самсара, то потенциите в този случай ще са както положителни, така и отрицателни. Ако разглеждаме духа, то потенциите ще са само положителни.

В случая с будизма, алайя (или еквивалентното й акаша) се отнася в различните случаи както към буда природатата, така и към природата на самсара. В първия случай е ясно, че там ще се съхраняват резултатите и семената в които няма никакви замърсявания, докато във втория се съхраняват тези семена, които водят до ново раждане в самсара – добри или лоши. Затова вероятно дефинициите според различни будистки източници са различни. Ясно е, че дори и да има аналогия, то думата „алайя” в тези два случая не се отнася до едно и също.

 

Следващото разглежда въпроса в макрокосмичен аспект и дава една обща схема, която според мен може да се отнесе по аналогия и към алайя (акаша). Все пак трябва да се внимава. Тя дава една малко по-различна представа за различните съзнания и пораждането им, но показва също, че за съзнание в двата полюса представени в схемата едва ли може да се говори, въпреки че тези полюси пораждат съзнанието.

 

"Despite innumerable explanations and descriptions of the planes of

manifestation, students are continually misinterpreting terms and location. The

diagram shown below will aid in many ways. First of all, however, you must charge

your mind with the fact that there is in reality no high nor low, no hard nor fast lines;

that all manifestation is from within outward; that all planes penetrate and

interpenetrate each other. [4]

 

image.png.e531720469f057060fda751eb91d1075.png

 

The dot on the top indicates the Unmanifested, the Absolute, the positive

potencies. The one at the bottom indicates the negative of the above — the

reservoir in which had been generated and from which had been projected into

space, all potential energies belonging to the physical plane, and into which would be

cast all manifested matter that had fulfilled its mission; as well as all of nature’s

abortions and seeming abnormal conditions, to be in some future age energized

again by the positive forces of life, and so given another opportunity. It is also known

as Chaos.

Each horizontal line in the diagram indicates the positive and negative aspects of

some plane or sphere of consciousness; that part of each line to the right of the center

representing the positive pole, that to the left the negative. The line through the

center indicates interaction of Spirit and Matter.

This diagram must not be confounded with others which illustrate the same

truths, or the different planes or forces. In a certain sense this stands alone."

 

Ако се разгледат внимателно понятията алая-виджняна и татхагатагарбха, може да се намерят много прилики с изложеното по-горе. Нека да не забравяме, че гарбха означава утроба, което също кореспондира с пасивния (женски) принцип на съществуващото. Също така пак ще повторя, че това са универсални принципи. Да, те могат да се отнесат и към всеки индивид, защото индивидуалното е ограничено отражение на универсалното, но пък все пак не трябва да смесваме едното с другото.

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 21 часа, Соник написа:

това сърце без грижи, това сърце, което няма мисловна функция, това сърце без мисловна дейност. Това сърце не съдържа нито образ, нито мисъл и ако не разбирате неговата природа, никога няма да разберете истинската мъдрост.

"Това сърце" би било на бездействен човек, поради простия факт, че без мисъл - няма действие. Като не може да "открие мъдростта" за съществуването на този свят, еми съвсем естествено е да "прикрива от себе си"(с интелектуализации за "безмислие") липсата на развита способност за разбиране.

И "ръсене" на подобни малоумия - "разбиране на мъдрост" без мислене?!?!? "разбиране" без "мисъл"?!?!?!? ....."вересииии" ...."необслужвани кредити", безотговорност... 

Тва ако са "откровения", то май (или юни), и науката ще "произвежда откровения".

.... а не че в нефелно изказаните от некои физици следствия на научните теории некой "провижда" собствените си "откровения" предизвикани от лични интерпретации.

на 10.06.2021 г. в 11:54, witness написа:

Към откровенията на днешната наука, превърната в оръдие на вредна пропаганда и реклама на идиотски ценности.

Науката си е наука, а пропагандата се "превръща в оръжие" от хора, дето не се придържат към научната етика.

Всъшност точно в съвременната наука има експерименти, които потвърждават основателността на хипотезата за различни времеви потоци, от перспективата на която  е лесно да се обясни, че няма "тъмна материя".... и беше излишно драматизирано "тъмното"(непознатото).

Пример в тази насока:

Моделиране на взаимодействие на множество "светове"-“world”  (разработка на Теорията за Мултивселената)

Quantum Phenomena Modeled by Interactions between Many Classical Worlds

Michael J. W. Hall, Dirk-André Deckert, and Howard M. Wiseman

Phys. Rev. X 4, 041013 – Published 23 October 2014

"We investigate whether quantum theory can be understood as the continuum limit of a mechanical theory, in which there is a huge, but finite, number of classical “worlds,” and quantum effects arise solely from a universal interaction between these worlds, without reference to any wave function. Here, a “world” means an entire universe with well-defined properties, determined by the classical configuration of its particles and fields. In our approach, each world evolves deterministically, probabilities arise due to ignorance as to which world a given observer occupies, and we argue that in the limit of infinitely many worlds the wave function can be recovered (as a secondary object) from the motion of these worlds. We introduce a simple model of such a “many interacting worlds” approach and show that it can reproduce some generic quantum phenomena—such as Ehrenfest’s theorem, wave packet spreading, barrier tunneling, and zero-point energy—as a direct consequence of mutual repulsion between worlds. Finally, we perform numerical simulations using our approach. We demonstrate, first, that it can be used to calculate quantum ground states, and second, that it is capable of reproducing, at least qualitatively, the double-slit interference phenomenon.

  • Received 26 March 2014

DOI:https://doi.org/10.1103/PhysRevX.4.041013

creativecommons.png

This article is available under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 License. Further distribution of this work must maintain attribution to the author(s) and the published article’s title, journal citation, and DOI.

Published by the American Physical Society" 

 

 

преди 16 минути, Shiniasu написа:

Когато се говори за Природа, пък била тя и Буда-природа, то трябва да се има предвид, че става въпрос за пасивния принцип (или материалния, въпреки че аналогият с познатата ни материя може да бъде подвеждаща). Там се съдържат потенциите на всичко това, което е било проявено, е проявено или ще се прояви в бъдещ период, както и резултатите от миналите събития. Тези потенции или семена могат да бъдат всякакви и това зависи точно от какво е част въпросния пасивен принцип. Ако разглеждаме самсара, то потенциите в този случай ще са както положителни, така и отрицателни. Ако разглеждаме духа, то потенциите ще са само положителни.

В случая с будизма, алайя (или еквивалентното й акаша) се отнася в различните случаи както към буда природатата, така и към природата на самсара. В първия случай е ясно, че там ще се съхраняват резултатите и семената в които няма никакви замърсявания, докато във втория се съхраняват тези семена, които водят до ново раждане в самсара – добри или лоши. Затова вероятно дефинициите според различни будистки източници са различни. Ясно е, че дори и да има аналогия, то думата „алайя” в тези два случая не се отнася до едно и също.

 

Следващото разглежда въпроса в макрокосмичен аспект и дава една обща схема, която според мен може да се отнесе по аналогия и към алайя (акаша). Все пак трябва да се внимава. Тя дава една малко по-различна представа за различните съзнания и пораждането им, но показва също, че за съзнание в двата полюса представени в схемата едва ли може да се говори, въпреки че тези полюси пораждат съзнанието.

 

"Despite innumerable explanations and descriptions of the planes of

manifestation, students are continually misinterpreting terms and location. The

diagram shown below will aid in many ways. First of all, however, you must charge

your mind with the fact that there is in reality no high nor low, no hard nor fast lines;

that all manifestation is from within outward; that all planes penetrate and

interpenetrate each other. [4]

 

image.png.e531720469f057060fda751eb91d1075.png

 

The dot on the top indicates the Unmanifested, the Absolute, the positive

potencies. The one at the bottom indicates the negative of the above — the

reservoir in which had been generated and from which had been projected into

space, all potential energies belonging to the physical plane, and into which would be

cast all manifested matter that had fulfilled its mission; as well as all of nature’s

abortions and seeming abnormal conditions, to be in some future age energized

again by the positive forces of life, and so given another opportunity. It is also known

as Chaos.

Each horizontal line in the diagram indicates the positive and negative aspects of

some plane or sphere of consciousness; that part of each line to the right of the center

representing the positive pole, that to the left the negative. The line through the

center indicates interaction of Spirit and Matter.

This diagram must not be confounded with others which illustrate the same

truths, or the different planes or forces. In a certain sense this stands alone."

 

Ако се разгледат внимателно понятията алая-виджняна и татхагатагарбха, може да се намерят много прилики с изложеното по-горе. Нека да не забравяме, че гарбха означава утроба, което също кореспондира с пасивния (женски) принцип на съществуващото. Също така пак ще повторя, че това са универсални принципи. Да, те могат да се отнесат и към всеки индивид, защото индивидуалното е ограничено отражение на универсалното, но пък все пак не трябва да смесваме едното с другото.

 

Темата уж е "за истинското аз", а то отново едно и също теософско се повтаря ли, повтаря! 

Защо, бре човеко?!? Авторът на темата пропагандира нон-стоп....и ти ли си като него?!?

Толкова ли е "неустоимо" да се качиш "най-отгоре" и оттам да "сочиш с пръст" в "непознатото"(недоказуемото) и да се вживяваш като "показващ истината на незнаещите"(не бива ти да я знаеш!?!?)

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, kipen написа:

Темата уж е "за истинското аз", а то отново едно и също теософско се повтаря ли, повтаря! 

Защо, бре човеко?!? Авторът на темата пропагандира нон-стоп....и ти ли си като него?!?

И кое точно се повтаря? Ти май като чуеш теософия и "превърташ". В темата хиляда пъти се спомена алая-виджняна и татхагатагарбха, без да се има никакво понятие за какво става въпрос. Това горното, не че обяснява понятието (за което всъщност и самите будистки школи споряд и демонстрират незнание за какво се говори в сутрите), но поне дава някои насоки по пътя към разбирането му. И предните два цитата си имаха своето отношение към темата - първо защото се отнасяха до паметта на човека и на природата, като и двете имат отношение към паметта и към кармата и всъщност са това, което определя проявите им. За човека примерно определя с какъв точно набор от качества (или сканди) ще се прероди в следващия живот. В схемата по-горе много ясно се вижда разграничението между пасивните потенции и активния принцип, като съзнанието се явява взаимодействието между тях. И как точно нещо отнасящо се до съзнанието и сформирането му няма отношение към аза, който е изцяло продукт на съзнанието?

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 13.06.2021 г. в 18:33, Śūnyatā написа:

Човекът не е едно съзнание.

Всеки момент различни съзнания се фокусират в център, който наричаме "аз".

Аз това, аз онова, аз видях, аз чух, аз помирисах, аз докоснах, аз вкусих, аз осъзнах и т.н.

отдавна не бяха списвани глупости като тия... :)  Безсилието неграмотността да се замества с произволни измишльотини, довежда то тия весели резултати.

Но пък са си чудесни сред контекста на сходни като тях...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Shiniasu написа:
преди 2 часа, kipen написа:

Темата уж е "за истинското аз", а то отново едно и също теософско се повтаря ли, повтаря! 

Защо, бре човеко?!? Авторът на темата пропагандира нон-стоп....и ти ли си като него?!?

И кое точно се повтаря?

Кое ли?

преди 1 час, Shiniasu написа:

В темата хиляда пъти се спомена алая-виджняна и татхагатагарбха, без да се има никакво понятие за какво става въпрос. Това горното, не че обяснява понятието (за което всъщност и самите будистки школи споряд и демонстрират незнание за какво се говори в сутрите), но поне дава някои насоки по пътя към разбирането му.

В темата, ма баш "хиляди пъти" се коментира от позиция едностранчиви интерпретации с "будиски термини" дето немат "широка почва" у нас...и им се търси "посяване", което е културна диверсия!!!  "Даването на насоки", или "насочването към статии" е просто евфемизъм за пропагандиране!!!!! Което е показателно за "опитващите", тъй като явно смятат себе си за "необикновени", а другите дето "не знаят" за "обикновени"...тотална, посредствено проявявана Надменност, реализирана на основание илюзията за лични, задълбочени познания, съпоставена с другата илюзия - че "отсреща" (непознавайки "татра...матратратата" или "брабхабрабхабабрата") хората са невежи.

А всъщност е (явно несъзнавано и за самите "опитващи") постановка с крайна фаза в разитието си - реализиране на ситуация, в която "по-запознатия" да е в "по-изгодна" позиция откъм "знания", при която лесно се достига и до модела на взаимоотношения "взискателния-свития"(което е вариация на "садиста-мазохиста")....

..... което пък създава "от самосебе си" възможността някой с нереализирани "властови стремежи" да постигне "надмощие" над друг и така да "освободи" натрупаното си "вътрешно напрежение", което пък да рефлектира компенсиращо "здравословно" и върху "жертвата"("свития", "мазохиста"). А целият този цикъл представлява "вихъра" на "жертвеността"("Манталитетът на жертва"), който отразява "вечното преследване" от травмите в миналото (като нереализиран все още "Митът за вечното завръщане"...към истинското аз)....щото агресорът е "обратната страна" на жертвата, а и двете състояния са продукт на преживени травми...ама тва не е за тази тема....

преди 1 час, Shiniasu написа:

Ти май като чуеш теософия и "превърташ".

А ти правил ли си си изследване на какво се основава парадигмата на теософите?!?.....едното "Ленче", за което често ти напомня рамус е "Ленчето Блаватска"...

По същата схема на метакомуникативни внушения, която се "закача" за "религиозното ти чувство", на база емоционални дефицити, породени в социалния ти живот има и други "нашумяли" и широкопрокламирани сред "езотеричните среди" пропагандни конструкции.

Примери - разработките на Монро за ОИТ(опитности извън тялото), съвместно реализирани с "едни кадри"(от една агенция) в проекти на "Института Монро" ...и не само... ...примерно - разработки за "дистанционно виждане"(remote viewing)...."Проект Гейтуей"...или пък и в България - "Огледала на Козирев".

Аз като ти пиша за "ограничения", поне съм си направил труда да изследвам, за да изкажа мнение....а ти нон-стоп (точно и като автора на темата) си повтаряш заучените трактати на някой "водещи парадигми". Та и твърдиш, че нещо "дава"

преди 2 часа, Shiniasu написа:

Следващото разглежда въпроса в макрокосмичен аспект и дава една обща схема

"Дава" единствено лична, фантазна интерпретация(щото е недоказуема) за хипотетична метафизична представа в мащаб - "макрокосмически"!?!? Таман по модела на религиозната пропаганда!!!

Малиии, то Земята не е достатъчна! .... отправната гледна точка на Наблюдателя, ама изобщо не е свързана с Локалност, съответно понеже "разбрахме изоснови" Относителността, та и вече заемаме "твърда позиция"(вяра, че можем да "даваме") за оценки на "Абсолюта"(евфемизъм за "Бог", съответно пореден нефелен опит за "проповядване").

Ето и друг пример, който макар и в друга форма на лична интерпретация, а не като твоите "активен и пасивен принцип", си има и прозаично научно обяснение.

на 13.06.2021 г. в 18:33, Śūnyatā написа:

Човекът не е едно съзнание. Всеки момент различни съзнания се фокусират в център, който наричаме "аз". Аз това, аз онова, аз видях, аз чух, аз помирисах, аз докоснах, аз вкусих, аз осъзнах и т.н.

В примера прекрасно се вижда "отраженията" на вътрешните, несъзнавани, психични "потоци" как се свеждат до личното съзнателно на индивида и биват ПРЕЖИВЯВАНИ от Аза като присъщи на организма, но не и за "аза"! 

....но пък като няма осъзнаване на връзката "Аз-Съзнание", поради предубедеността за липса на субстанционалност на Аза (обусловена от ирационалното вярване в доктрината за АнАтмана или Анната), то се получава Дисоциация , в условията на която човек възприема себе си като нещо отделно от тялото си и психичните си потоци. А пък трансперсоналната природа на несъзнаваното, поради това, че не са разпознати персоналните преживявания и техните "заряди", които "населяват" личното несъзнавано(като паметови записи), остава човека в илюзията, че Азът е "комплекс от съзнания".   

...последното, надживяването му е процес, към които се стреми психотерапевтирането, за да може човек да живее по-пълноценно в този свят, а не постоянно да клони към "други светове"...далече, далеч...  

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване