Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Fifa

23 нови произведения на матурата по литература

Препоръчан отговор


Просветното министерство реши да вдигне летвата за задължителните матури, които ще се проведат за първи път през 2008 г. В конспекта за български език и литература са включени още 23 творби на наши автори. Промени има и в изпитите по останалите предмети.

През 2008 г. ще се полагат две задължителни матури - по български език и литература и предмет по избор. По желание могат да държат допълнителни изпити по неограничен брой предмети. Още не е ясно каква част от университетите ще зачитат оценките от тях за директен вход. По всяка вероятност първата година тези бележки ще се ползват само като балообразуващи.

Новите произведения в списъка по литература са главно стихотворения. С 3 повече ще са задължителните заглавия при Яворов - "Стон", "Песента на човека", "Маска". 4 са новите стихотворения на Вапцаров - "Песен за човека", "Сън", "Прощално", "Борбата е безмилостно жестока...". При Далчев са добавени "Камък" и "Дяволско", при Смирненски - "Да бъде ден" и "Йохан", при Дебелянов - "Миг", "Един убит", "Тиха победа". Промени има и при разказите на Елин Пелин - добавени са "Задушница", "Мечтатели", "Андрешко", при Йовков "Кошута" е сменена с "През чумавото". Вазов фигурира с 4 нови стихотворения - "Отечество любезно", "При Рилския манастир", "Елате ни вижте" и "Линее нашто поколение". Сменени са и две от стихотворенията на Багряна - на мястото на "Бретан" и "Ръцете" влизат "Потомка" и "Вечната".

"Основната причина да разширим конспекта е отсъствието на емблематични за съответните автори произведения", обясни Красимира Александрова, експерт по литература в МОН. При някои автори като Вазов изцяло са липсвали определени мотиви от творчеството им - като например преклонението пред природата. "Не сме сравнявали конспектите с тези на вузовете", обясни Александрова.

Продължителността на изпита също е увеличена от 3 на 4 часа, но отпадат част от задачите, които ще бъдат включени в него. На матурата по литература абитуриентите ще решават тест от 40 вместо 46 въпроса. Новост е и включването на въпроси с отворен тип отговор. От формата на изпита отпада създаването на текст по зададени параметри - автобиография, заявление, резюме и др. Тестът ще носи 70% от оценката, останалите 30% са за създаване на аргументативен текст върху цяло произведение или откъс от него.

Източник: Сега

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

И ето го поредния опит на България и в частност на представляващото я Министерство на образованието да създадат една нация от среднисти и бачкатори. Просто прекрасно!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Трябва да се познава българската литература, "За" съм за въвеждането на споменатите произведения, те трябва да бъдат познавани от все един българин.

хубавото е,че ще има и тестова част. По този начин ще се избегнат( предполагам..) клишетата,които от години вече се пишат в темите по литература.

Off topic : Би било хубаво да се обърне по-голямо внимание на езиковата култура( пак темата за грамотността),да се направи тестова част въпроси от българската граматика.Може ли, примерно, един човек, учещ висше образование, да прави елементарни грешки?! angry.gif

Ето тук Моята страница е пълният списък с измененията в наредбата за изменение на наредбата за държавните зрелостни изпити. В параграф 5, точка 1 са посочени всички автори и съответните произведения.

П.С. Fifa, надявам се нямаш против допълнението cool.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Аз не съм съгласен и не мисля, че въвеждането на матура разрешава какъвто и да е проблем...

Това, което ще напиша е само мое мнение и не се опитвам да убедя никои, нито да споря за каквото и да е било.

Първо, матурата, според мен, би трябвало да включва само български език. Та нали целта на цялото мероприятие беше да се образоваме всички... Е, какво в цялата история прави литературата. Добре, ще кажете "Българи сме - трябва да познаваме културата си". Съгласен съм, но трябва ли да знам дори и най-малките подробности за всяко произведение (да, разглеждал съм примерни матури и е пълно с такива въпроси).

Второ, никой не ме пита дали имам други изпити за подгатвяне. Бих дал пример с част от съучениците ми, които готвят изпит по Биология и Химия. Четенето им заема по-голямата част от деня им, без да прибавям ходенето на училище. Сякаш на тях, а и на много други, са им малко тези изпити, ами и "любимото" ни министерство е решило, че видиш ли - не една, ами две матури трябва да държат учениците. Честно казано като се замисля ми идва да ги псувам, но по културни съображения ще се въздържа...

Трето, с тази матура нито можеш да кандидатсваш, нито пък можеш да се освободиш от нея. Е, "добре" сте го измислили, няма що.

За финал бих искал да посоча как според мен би трябвало да бъде реализирана системата: Матурата би трябвало да служи само като кандидат-студентски изпит и да е направена под форма, която повечето университети да оценят като присъща. Също така влизането на матурата в оформяне на дипломата е голяма глупост, тъй като за тези, които са подготвяли изпити като Toefl, CAE, SAT, IELTS, и т.н. това е голяма спънка.

Има и много неща които пропуснах, но като цяло мнението ми е, че както с всичко останало и тука си оставиха ръцете господата и госпожите от МОН. Поздравления...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ако си учил през годините матурата въобще не би трябвало да те затрудни.

Аман, от ученически мързел.

Абсолютно "за" съм разширяването на произведенията и без това повечето ученици дори не са чували за тях. Добре е поне на матурата да чуят.


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ама това не е ново, ние отдавна знаем.Хубаво е да се познава българската литература, разбира се!И аз съм за!Ама вие знаете ли какво е натоварването в училище? И още повече, че учители имат грешен подход към преподаването по литература(визирам една учителка).Онзи ден ни чете и анализира "Ръцете" на Е. Багряна и ние я попитахме защо не анализираме примерно "Вечната" ? и тя отговори, амииии да го познавате .. може да ви потрябва ... И ние - къде? И тя - в живота :P Та мисълта ми е, че преподавателите не ги интересува, че ще полагаш изпити, ами да си преподадат плана и да отметнат в книгата, че урока е взет.

Възхищавам се на учителката ни по математика...Прави всичко възможно да ни научи на всяка подробност .. Всеки ден ни казва, колко сме важни ние за нея и колко е важно за нея да успеем..и никога не ни товари с излишни тъпотии!Много ме е яд, че учителката ми по география не е така sad.gif:P

Таааа.... така, не само учениците са мързеливи, ами и учителите и отгоре на всичкото са незаинтерсувани от нас. :P И като увеличават произведенията или задачите не означава, че някой ще седнат да учат здраво ... Демотивирани сме до н-та степен ... :huh:

Редактирано от aMoPe (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не съм толкова стара, помня какво е да си ученик.

Сега ако мрънкате и представа си нямате какво ви очаква по-късно.

Идея си нямате какво е да имаш семейство, работа, че и да учите на всичко отгоре.

Какви са ви задълженията в момента, освен да залягате над книгите, питам аз?

Учителите били зле, системата била лошо-учениците най-потърпевши и най-невини.

Само ще ви кажа, че който полага усилия независимо от всички фактори, които работят против него-успяват.

Аз не съм била на матура, но ходих на пробна, която взех без да прочета и един ред предварително, а на матурата по история бях с повече от задоволителни резултати-пак без да прочета и ред.

Там нямаше руска класическа литература и прочие, но не е зле да знаете кой е Гогол, хич няма да ви е излишно...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Само ще ви кажа, че който полага усилия независимо от всички фактори, които работят против него-успяват.

Напълно съм съгласна тук.Няма нищо лесно в тоя живот, ама след като може да си го улесним, защо не го правим?Всичко се прави по задължение за това е така.Не казвам, че учениците са невинни защото си знам стоката в училище, ако аз искам да знам за Гогол, Юго, Шели и т.н ... 10 не ги интересува.Всичко опира до възпитание, съвест и т.н

Всичко, което правим или правите рефлектира върху учениците и това си личи 50% са изперкали и не знаят къде се намират.Всичко идва от това, че никой не е достатъчно заинтересуван от образованието.Усложнявайте, затруднявайте ни, но и направете така, че да има смисъл от всичко това!Кво като са сложили още 10 произведения то човек като не го интересува ... отново няма смисъл.Много е лошо безразличието, щом сега има много такива ученици говори за безраличие от страна на семейство и училище.... и преди е било така и сега е така, нищо не се е променило .. и като сложат още по-трудни изпити и т.н, пак нищо не се променя ... :)

Редактирано от aMoPe (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...