Премини към съдържанието
скитник

За гъската и шишето

Препоръчан отговор


Това е дзен коан на който не съм намерил отговора и ако някой го знае да каже.

Взимаш една малка гъска и я поставяш в едно шише, като я храниш и и даваш вода. Гъската излиза и влиза в шишето, като постоянно расте с времето. В един момент вече е пораснала и не може да излезе от шишето, но ти продължаваш да я храниш и да и даваш вода. След време се оказва, че гъската вече е толкова голяма, че се задушава в шишето и има опасност да умре.

Та въпроса е: как ще извадиш жива гъската от шишето без да го чупиш.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Линка, който ще дам, е свързан с този коан и изникна при просто търсене в гугъл . За съжаление коаните не са предназначени за подобен род отговри. Смисълът на коана е човек да търси просветление като отговора сам му изникне след определен период концентрация върху коана. Та ако отвориш този линк долу означава че няма да намериш отоговора на коана сам ,което е много голям неуспех. Отговорите трябва да се осъзнават ,а не просто да се мисли върху тях....

...... the goose has never been in, the goose has always been out. It is a Zen koan. First you have to understand the meaning of Zen and the meaning of a koan.

http://www.osho.nl/New-Osho-NL/EnglBooks/GooseOut.htm

Аз обаче имам въпросчета:

На кои коани си отговорил?

Практикуваш ли дза дзен и ако да как?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Будизмът преди всичко е здрав разум.

От Будистка гледна точка (тъй като дзен е част от Махаяна Будизма, развит в Япония) първо никой не би се занимавал с отглеждане на гъски в шишета - в това няма много смисъл. :-) Ако вече се е случило - чупиш шишето внимателно и спaсяваш гъската - защото защитата на живота е нещо естествено.

Решаването на коани трудно (може би невъзможно) може да се прави само за себе си. Необходима е подготовка, необходим е и учител. Коана е метод. Коаните се ползват съвместно с други методи за постигане на определена цел - просветлението - преживяване на взаимосвързаността и цялостността на субект, обект и действие.

Коана не е решим интелектуално - решението отива отвъд думите и представите, решението може да се преживее.

Решението на коана е осъзнаване на неконцептуалния ум.

Без подготовка и без контекст решаването на коани е интелектуална занимавка за ума. Без учител решаването на коан е все едно дете с чук и клещи да се опитва да направи компютър.

За всички, които се интересуват от Дзен препоръчвам книгата "Трите стълба на Дзен" от Филип Капло.

пп

Възможно решение на коана в дзен стил: Събуваш си обувките, слагаш ги на главата си и излизаш. cool.gif

Това от моя страна е само интелектуална игра. Прочел съм нещо подобно някъде и сега го копирам тук.

Правилността на решение на коан може да прецени само някой, който е минал по този път, някой който е преживял решението.

Редактирано от Вало (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Такива коани никога не могат да бъдат решени.Не е това целта на дзен коанът - целта му е да се изприщиш от мислене,докато не осъзнаеш абсурдността на ума и логическото мислене,и докато не изоставиш всякакви готови решения и концепции. Ако наистина си постигнал дзен,би трябвало да знаеш,че няма шише,няма и гъска.При това положение какво има да измъкваш и какво да пазиш от счупване? Препоръчвам ви една много хубава книга с дзен коани - Сто дзенски коана

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Благодаря ви за информацията. Заинтригувахте ме. Ще потърся и двете книги, за да ги прочета и се освободя от :sobbing:


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Остави я да погладува и като отслабне сама ще си излезе.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
публикувано (редактирано)
Това е дзен коан на който не съм намерил отговора и ако някой го знае да каже.

Взимаш една малка гъска и я поставяш в едно шише, като я храниш и и даваш вода. Гъската излиза и влиза в шишето, като постоянно расте с времето. В един момент вече е пораснала и не може да излезе от шишето, но ти продължаваш да я храниш и да и даваш вода. След време се оказва, че гъската вече е толкова голяма, че се задушава в шишето и има опасност да умре.

Та въпроса е: как ще извадиш жива гъската от шишето без да го чупиш.

Именно затова гъските не се отглеждат в шишета biggrin.gif . Мисля че гъската ако е пораснала толкова, че да се задушеве в шишето, тя просто не би могла да влезе в него.

Но ако приемем, твърдението в условието, можем да разрежем шишето. Нали условието е то да не се чупи?

Редактирано от mucunka (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
...................

Събуваш си обувките, слагаш ги на главата си и излизаш. cool.gif

............

Това е отговора :clap:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Ето това е отговорът.

Винаги най-сложните въпроси имат възможно най-простите решения.

Сложните въпроси винаги имат прости и лесни за разбиране грешни отговори cool.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
biggrin.gif Каза Негово Величество Хомо Усложняващия.

Живеем в усложнени времена, което, според другаря Сталин, ще завърши с просто решение. biggrin.gif

Или с други думи - затапваш бутилката, гъската умира и после на третия ден възкръсва. Така се става бог на гъските biggrin.gif

Само ако е мъжка гъска. Иначе няма шанс. biggrin.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Само ако е мъжка гъска. Иначе няма шанс. biggrin.gif

При гъските не можеш да си сигурен дали е като при хората... cool.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Аз, макар и никога да не съм се занимавал с дзен, при редките си, спорадични контакти с преводи на

дзен коани или аналогично измислени на други езици, съм оставал с впечатление, че там става въпрос

по-скоро до изясняване, което често е свързано със собствена трактовка по лична идея за определените

понятия използвани в коаните. Логиката е въображаема и не е последователна, а по-скоро прагматична.

Но това е мое виждане. Дзен е по-скоро предизвикателство на идейната понятийност, а не толкова

на последователната логика на езика според дадено общо значение на думите.

Може и да съм тотално в грешка, знам ли...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Дзен е по-скоро предизвикателство на идейната понятийност, а не толкова

на последователната логика на езика според дадено общо значение на думите.

Може и да съм тотално в грешка, знам ли...

Не си в грешка. Точно така си е...

"Дзен е разсимволизирането на света"

Р.Х.Блайт

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Аз дори за себе си (лично според мен) считам дзен за освобождаване на мисълта.

Момент, в който толкова си свикнал с понятията на думите и дори граматиката и лексиката,

че започваш да "строиш" свои такива от тях. И там идва същността на хората "учещи" дзен:

да се разберат един друг дори само по начина, по който говорят думите или ги поставят

последователно или в граматични "пермуатции", които сякаш имат логичен смисъл,

но всъщност са боравене със смисъл, а не с понятия.

Абе малко объркано го представих, но с повече дзен усилие от ваша страна, току виж някой

разбрал смисъла на написаното от мен за себе си.

Няма какво да се лъжем, езикът е едно от важните и необходими неща, които възприемаме

по инерция така да се каже. Граматика, понятия и прочее лексика и т.н..

Ето например аз затова пиша след "т.н." още една точка, която да ми завърши граматически вярно изречението.

Но това е малък пример за моя дзен.

------------------------------------------------------------

Ако някой се запита защо всъщност искам да ми е граматически вярно изречението след като ако е граматически

вярно то не е своего рода дзен, а нещо вярно по принцип, логически и законо-езиково, ще отговоря:

Забелязвал съм, че по този проблем хората считат някак по инерция, че щом граматически вярно е изречението да

се завърши с точка, то при съкращения попадащи логически и писмено в самия край на изреченията от сорта на

"и др." (и други) "и т.н." (и така нататък) те инертно съзнават че са написали тази точка, но не съзнават, че тя е

плод на съкратен израз или дума, което само по себе си не завършва граматически вярно изречението с точка.

Та затова аз слагам моята дзен точка накрая при такива ситуации. Бегъл пример, но го смятам за дзенски.

Редактирано от adXok (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Това с Дзен коаните е еднин от вариантите в Дзен обучението (ако въобще може да се каже така). Решаването на един коан може да отнеме години и само този, който го е решил си знае какво се е случило в главата му през този период, а то е нещо уникално като интелектуална дейност и дори нещо друго.

Характерното е, че въпросният човек е под наблюдение през целия този период от своя учител, който също е минал по пътя и знае много добре за какво става на въпрос.

След време мисленето на ученика добива доста странен характер и в очите на околните може да изглежда малко чудат и дори лудичък, но съвсем не е така.

Всъщност отговора на коана не е нещо конкретно според мен, а може и да е , зависи... . То трябва да се почувства. А дори и да се обясни, то може да се разбере и практикува (защото практиката е същноста на Дзен) замо от знаещ и можещ, но не и от всеки.

През тези години е имало много отговори от страна на ученика, но те са били отхвърляни от учителя, докато един от тези отговори не се окаже верен. Критерия за вярност го определя учителя и логическото обяснение, ако въобще има такова е само една незначителна част от мотивите на учителя.

Най-интересното е, че човек решил един коан вече не изпитва трудности при разгадаването на множество други и това става на момента без замисляне.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Най-интересното е, че човек решил един коан вече не изпитва трудности при разгадаването на множество други и това става на момента без замисляне.

Не съм съвсем съгласен с това твърдение, защото така се обезсмисля дзен, който сам по себе си няма смисъл, но това е друго.

Коаните са капаните на езика и мисълта. На граматика и логиката по-скоро бих уточнил. Те имат за цел, човек освен да

получи стандартната, инертно-мисловна представа за понятията в самия коан, така и да провокира мисълта в логическа

пермутация, имаща за цел да доведе до толкова много разклонения и "дървесни структури на логиката", че в един момент

самата тази логическа постройка да придобие формата на "мрежа", в която всеки елемент е свързан с другия.

Това се предполага и че би трябвало да е съвършеният мозък, мозък в който невроните му са комбинативно свързани

всеки със всеки. Може да си представите сами що за структура е това. Подобен модел, графичен има в книгата

"Махалото на Фуко" (от Умберто Еко), и ако не се лъжа в един много древен текст, мисля китайски беше.

Когато ума успе да направи такава "паралелна" структура от логики (които обикновено са последователни),

се достига до някакъв вид прозрение. Поне аз така го разбирам.

Опит с нещо реално да се ограничава мисловното, което е и капана всъщност. Капана на логиката идваща с понятията за

нещата, които много хора забравят, че са субективни тъй като не помнят кога са се научили да ги свързват, за да изразяват

мисълта си чрез тях.

Колко от вас помнят кога разбраха, че майка им е "мама"!? Кога научихте, че чаша е чаша (има толкова видове чаши).

И т.н. примери, нека да не изреждам понятия.

Та така.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ето още коани за сравнение.

"Когато не може да се направи вече нищо, какво би направил?"

"Истинското изкуство е безискуствено."

Даааа...доста интересно. Ще го мисля, особено първия.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Едва ли има друг аспект на Дзен, който да обърква и същевременно да интригува западните хора така, както коанът. И да е толкова погрешно разбиран. Коан не е гатанка, нито парадокс, създаден за да шокира. Това всъщност е основа част от една усъвършенствана през вековете система, чиято цел е да подпомогне ученика в непосредственото осъзнаване на висшата реалност.

Наречен с японското произношение на два знака — ко (публичен) и ан (задача, изпитание) — коан може да бъде въпрос, извлечение от сутрите, епизод от живота на древен Учител, дума, използване в диалога мондо, или пък каквато и да е друга частица от Учението.

Днес съществуват около 1700 традиционни коана.

Осмислянето на коаните започва с възлагане на начален класически коан — като този, при който на въпроса на един монах: „Има ли я същността на Буда в кучето или я няма?“, Джао-джоу отговорил: „Му“ — думата за тотално отрицание. Могат да минат наистина години, през които ученикът буквално живее с „Му“, преди да прозре истинското му значение.

Следващите коани обаче, които могат да достигнат 500 — усвоявани в пет прогресивни фази — обикновено получават „отговор“ в бърза последователност.

Големият японски учител Хакуин пише: „Ако се заловите с един коан и го подложите на непрестанно изследване, разумът ви ще умре, а волята ви ще бъде сломена. Усещането е, сякаш огромна бездна от пустота се разтваря пред вас, без да съзирате нищо, за което да се заловите, или на което да опрете краката си. Изправени сте лица в лица със смъртта, а в гърдите ви сякаш гори пожар. Тогава изведнъж се сливате с коана, а умът и тялото ви са отхвърлени… Това означава да прозреш в собствената си природа.“

"Дзен - джобен пътеводител" - Дейвид Шилър

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Никой нормален човек не би сложил гъска в бутилка и да я храни. С други думи, защо да търсим отговора на нещо, което няма никакво значение... по-добре търсете отговори на неща от всекидневието, които не можете да си обясните.

Лично мнение за темата

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Приемаш твърде буквално нещата...Целта тук е съвсем друга...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

То това с гъската не е физичен или медицински експеримент. За друго става на въпрос.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Никой нормален човек не би сложил гъска в бутилка и да я храни. С други думи, защо да търсим отговора на нещо, което няма никакво значение... по-добре търсете отговори на неща от всекидневието, които не можете да си обясните.

Лично мнение за темата

добре, че има нормални хора...

най-неуместното за коана е да се обсъжда

добре, че има нормални форуми

ама наистина е интересно какво прави шъската на гишето

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
.......

ама наистина е интересно какво прави шъската на гишето

чуди се колко ангели могат да танцуват на върха на една игла cool.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Май бяха дяволи. И ако не се лъжа по това са си блъскали главите Византииските свещенници по времето на обсадата на Константинопол от Турците. После що паднал града. angry.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Бе не ми звучи много коански този коан. както и да е. Събуждам се и гъската не е в шишето и шишето е здраво.

Събуждам се и шъската не е на гишето...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване