Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

salim

Новият завет - кога, от кого и защо е написан

Препоръчан отговор


Tочно преди да отхапе от плода,Ева си казала:

:clap::yanim:laugh.gifbiggrin.gifcool.gif:bye1:

vacation1.gif:clap:

и дала на Адам да пробва...

angry.gif

Добър пост.Днес явно сте решили да се погрижите за веселото ни настроение!

Благодаря!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Невидимият човек със списък от десет неща, които нарича "Заповеди", който управлява съдбите ни и е сътворил света за шест дни, въпреки очевадното малоумие на тази концепция (така, в този вид имам предвид).

Въпросът е авторитет за какво? Защото тя няма универсално покритие върху проблемите на света. Освен това от къде си сигурен в достоверността на текста така, както е достигнал до нас? От гледна точка и на превод и на цялост. Кой и как може да гарантира, че този текст не е изопачен??? Никой. :yanim:

Никой авторитет не бива да се приема безкритично. И никоя критика срещу кой да е авторитет не бива да бъде дискредитирана, само защото ни е неудобна и не отговаря на нашата вяра за това как стоят нещата. Защото вярата може да е най-ценното за духа, но ние преди всичко живеем тук и сега. И когато ръководим живота си и съдим за света около нас спрямо даден мироглед е добре да се опираме по-малко на вяра и повече на емпирично знание.

Проверил съм Stalik, споко.За себе си знам.Както и ти.Можеш да наречеш творческия акт на Бога малоумие, ок.За мен има един друг факт.Исус се е родил, живял, умрял и възкръснал.Досега не съм срещнал обоснована теория за това, че той не се е родил, живял, умрял и възкръснал.Мога да те уверя, за годинките на които съм, съм изчел доста книги и по тая тема и по други и на други езици и съвсем не съм се родил вярващ, даже напротив.Без да се хваля.Когато се убедя, че тези, горните факти са лъжа, демек личността Исус Христос е един мираж, тогава аз ще обърна живота си на 180 градуса и ще се извиня за всичките си постове, защото очевидно ако е така, съм ви говорил лъжи.Но ако не е така, да знаете, Бог толкова ви обича, че даде единствения си син, за вас.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Проверил съм Stalik, споко.За себе си знам.Както и ти.Можеш да наречеш творческия акт на Бога малоумие, ок.За мен има един друг факт.Исус се е родил, живял, умрял и възкръснал.Досега не съм срещнал обоснована теория за това, че той не се е родил, живял, умрял и възкръснал.Мога да те уверя, за годинките на които съм, съм изчел доста книги и по тая тема и по други и на други езици и съвсем не съм се родил вярващ, даже напротив.Без да се хваля.Когато се убедя, че тези, горните факти са лъжа, демек личността Исус Христос е един мираж, тогава аз ще обърна живота си на 180 градуса и ще се извиня за всичките си постове, защото очевидно ако е така, съм ви говорил лъжи.Но ако не е така, да знаете, Бог толкова ви обича, че даде единствения си син, за вас.

alesys, като толкова си чел, моля те произнеси се по въпроса, който повдигнах по-горе, за евангелията на Матей и Лука и крещящите противоречия в тях относно раждането на Исус.

Но моля те първо прочети Еванглие от Матей и Лука първите глави, после това което съм написал, и дай своето мнение. Не искам да ми казваш каквo някоя църква или автор е казал по този въпрос

Редактирано от salim (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Tочно преди да отхапе от плода,Ева си казала:

и дала на Адам да пробва...

angry.gif

За да занеш това-трябва да си бил свидетел.

Тъй като свидетел на случата е била единствено змията, означава, че ти си точно това-онази старозаветна змия, arenas cool.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Въпросът е авторитет за какво? Защото тя няма универсално покритие върху проблемите на света.

Но пък дава надежда...

Исая 65:17

Понеже, ето, създавам ново небе и нова земя; И предишните неща няма да се спомнят, Нито ще дойдат на ум.

Откровение 21 глава

1 И видях ново небе и нова земя; защото първото небе и първата земя преминаха; и море нямаше вече.

2 Видях и светия град, новия Ерусалим, да слиза из небето от Бога, приготвен като невеста украсена за мъжа си.

3 И чух силен глас от престола, който казваше: Ето, скинията на Бога е с човеците; Той ще обитава с тях; те ще бъдат Негови люде; и сам Бог, техен Бог, ще бъде с тях.

4 Той ще обърше всяка сълза от очите им, и смърт не ще има вече; нито ще има вече жалеене, ни плач, ни болка; първото премина.

5 И Седящият на престола рече: Ето, подновявам всичко. И каза: Напиши, защото тия думи са верни и истинни.


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Но пък дава надежда...

Исая 65:17

Понеже, ето, създавам ново небе и нова земя; И предишните неща няма да се спомнят, Нито ще дойдат на ум.

Откровение 21 глава

1 И видях ново небе и нова земя; защото първото небе и първата земя преминаха; и море нямаше вече.

..........

Цитатите които даваш, показват единствено, че автора на Откровението на Йоан e чел и взаимствал от Стария завет, пророк Исая.

Редактирано от salim (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
и дала на Адам да пробва...

angry.gif

За да занеш това-трябва да си бил свидетел.

Тъй като свидетел на случата е била единствено змията, означава, че ти си точно това-онази старозаветна змия, arenas cool.gif

О!Ужас!Разкрит съм!

Май е имало още един свидетел...Вижда се,че си добре информиран за случилото се...

Редактирано от arenas (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
alesys, като толкова си чел, моля те произнеси се по въпроса, който повдигнах по-горе, за евангелията на Матей и Лука и крещящите противоречия в тях относно раждането на Исус.

Но моля те първо прочети Еванглие от Матей и Лука първите глави, после това което съм написал, и дай своето мнение. Не искам да ми казваш каквo някоя църква или автор е казал по този въпрос

[Salim, ако не си забелязал да ти кажа, аз никога не съм давал мнение от някой църква или пастор.Бъди така добър да четеш по-внимателно, моля те.

По въпроса.Аз доколкото знам, Марк пише своето Евангелие по думите на апостол Петър.А Лука, по професия лекар, е ползвал думите на очевидци.Той също е писал и Деяния на апостолите.Как започва например Деяния на апостолите: Първата повест ти писах о Теофиле... Коя първа повест?Не е ли Евангелието?Как започва Евангелието на Лука: Понеже мнозина предприеха... И се говори за очевидци, за съвършенно потвърдени събития, за подробно изследване...Това сигурно няма значение.Смятам въпроса за Лука за приключен.Защо родословията на Евангелията за различни.Защо не кажеш и за Йоан и Марко, там пък хич ги няма.Нека ти предложа един такъв отговор.Исус беше Божият Син.Но беше и Човешкият Син.Беше и други неща.Като например слуга.Както е писано: Той не дойде да му служат, а да служи и да даде живота си откуп за мнозина.Но този слуга, беше и царски потомък, от рода на Давид.Защото е наречен и Израилевия Цар, Лъвът от Юда.Погледни Откровение.Е?Аз ти казвам така.Евангелието на Матей, представя Исус като Цар и родословието му е представено като такъв, като потомък на Давид.Ето го Израилевия Цар, когото всички чакат и още го чакат даже.Евангелието на Марко, представя Исус като слуга.Кой се интересува от родословието на един слуга?Не изми ли краката на учениците си, като слуга?Евангелието на Лука предствя Исус като Човешки Син.Затова то отива до Адам.Исус е наречен и вторият Адам в посланията по-късно.Евангелието на Йоан, представя Исус като Божият Син, в началото... Бог няма родословие.И ето как имаме пълният образ на Исус Христос-Човек, Цар, Слуга и Бог.Не ти се връзва нали?Как царят може да е слуга и как Бог може да е човек.Може, защото Исус е човек и умря като човек и даже престъпник.Но възкръсна като Бог.Всички тези неща са в Новия Завет, предсказани са в Стария, да не давам препратки, че ще стане страшно.Прочети по-внимателно Евангелията и ще видиш и други противоречия, като например, кога и колко е пял петела.Можеш да видиш и различни страни от живота на Исус и това, което е вършил.Разбира се, може би не си удовлетворен от моя отговор, но това мога да ти предложа, защото до това съм стигнал.Ако знаеш нещо повече, ок.

P.S.Това към Stalik.Явно не разбираш предназначението на 10-те заповеди, едно.Второ, ако света приложи принципите на Библията, а именно в резюме: Обичай Бога и ближния както себе си, не мислиш ли, че много от днешните проблеми биха намерили своето решение?

Редактирано от alesys (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
[Salim, ако не си забелязал да ти кажа, аз никога не съм давал мнение от някой църква или пастор.Бъди така добър да четеш по-внимателно, моля те.

По въпроса.Аз доколкото знам, Марк пише своето Евангелие по думите на апостол Петър.А Лука, по професия лекар, е ползвал думите на очевидци.Той също е писал и Деяния на апостолите.Как започва например Деяния на апостолите: Първата повест ти писах о Теофиле... Коя първа повест?Не е ли Евангелието?Как започва Евангелието на Лука: Понеже мнозина предприеха... И се говори за очевидци, за съвършенно потвърдени събития, за подробно изследване...Това сигурно няма значение.Смятам въпроса за Лука за приключен.Защо родословията на Евангелията за различни.Защо не кажеш и за Йоан и Марко, там пък хич ги няма.Нека ти предложа един такъв отговор.Исус беше Божият Син.Но беше и Човешкият Син.Беше и други неща.Като например слуга.Както е писано: Той не дойде да му служат, а да служи и да даде живота си откуп за мнозина.Но този слуга, беше и царски потомък, от рода на Давид.Защото е наречен и Израилевия Цар, Лъвът от Юда.Погледни Откровение.Е?Аз ти казвам така.Евангелието на Матей, представя Исус като Цар и родословието му е представено като такъв, като потомък на Давид.Ето го Израилевия Цар, когото всички чакат и още го чакат даже.Евангелието на Марко, представя Исус като слуга.Кой се интересува от родословието на един слуга?Не изми ли краката на учениците си, като слуга?Евангелието на Лука предствя Исус като Човешки Син.Затова то отива до Адам.Исус е наречен и вторият Адам в посланията по-късно.Евангелието на Йоан, представя Исус като Божият Син, в началото... Бог няма родословие.И ето как имаме пълният образ на Исус Христос-Човек, Цар, Слуга и Бог.Не ти се връзва нали?Как царят може да е слуга и как Бог може да е човек.Може, защото Исус е човек и умря като човек и даже престъпник.Но възкръсна като Бог.Всички тези неща са в Новия Завет, предсказани са в Стария, да не давам препратки, че ще стане страшно.Прочети по-внимателно Евангелията и ще видиш и други противоречия, като например, кога и колко е пял петела.Можеш да видиш и различни страни от живота на Исус и това, което е вършил.Разбира се, може би не си удовлетворен от моя отговор, но това мога да ти предложа, защото до това съм стигнал.Ако знаеш нещо повече, ок.

Благодаря за мнението. Аз имах предвид да коментираш това:

Според Матей, родителите на Младенеца живеят във Витлеем, там се ражда Исус, после идват влъхвите, после отиват в Египет за да не ги убие Ирод, след две години се връщат в Юдея, обаче поради страха от наследника на Ирод, не отиват във Витлеем, а се заселват в Назарет.

Обаче ето каква е историята на Лука

Според Лука, родителите на Младенеца живеят в Назарет, за преброяването отиват във Витлеем, там се ражда Исус, после идват овчарите при него, после на 8-мия ден Исус е обрязан е Йерусалим, след което по живо по здраво се връщат в Назарет, където си живеят до 12-тата година на Исус, а и след това.

Лука и Матей са единни само в едно – рождението е станало във Витлеем.

Обаче има радикални противоречия във важните части на историята – къде живеят родителите, кога се заселват там, за преследването и избиването на младенците и бягството на родителите на Исус – което отсъства при Лука.

Възниква въпроса – как Лука знае с подробности какво е говорил ангела на Дева Мария, и то с такива детайли, все едно е сценарий на филм, пък не знае че Ирод е избил младенците и поради тази причина Исус отива в Египет?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Благодаря за мнението. Аз имах предвид да коментираш това:

Да видим.Матей казва къде се ражда Исус, както и Лука - Витлеем.Матей не казва къде живеят родителите на Исус, а къде се ражда.Лука казва къде живеят родителите на Исус - Назарет, Лука 2:39.Матей казва, че когато се ражда Исус, идват мъдреци от изток.Лука не споменава мъдреците.Мъдреците идват след като Исус вече се е родил.Това е видно от Матей 2:2.Принасят дарове и си отиват.Имаме една точна цифра и тя е 8-я ден.Исус се ражда и на 8-ден, който Лука споменава, а Матей не, бива обрязан.Сега, колко време мъдреците са стояли при Исус и кога са си тръгнали, не е ясно.Ясно е обаче, че звездата е изгряла на изток най-вероятно в момента на Неговото раждане, в което има логика.Мъдреците я виждат и тръгват.От къде тръгват, за колко дни са дошли, не се знае.Не ги знам откъде са тръгнали и колко са пътували.Но идват, отиват първо при Ирод и после при Исус.Всичко това може да се е случило до 8-я ден, даже и след него.След тяхното заминаване, ангела предупреждава Йосиф да бягат в Египет, а Лука не споменава за това.Лука казва, че се връщат в Назарет.После се казва, че детенцето расте и т.н до 12-та му година.Какъв е проблема Исус да се роди, след 8 дена да се обреже, мъдреците му принасят даровете в тия осем дни и си тръгват може и през тях, може и след тях, не се уточнява.Може да са присъствали на церемонията по образването.Това не е сигурно, но е вероятно.Едва ли са дошли, хвърлили са даровете и кръгом обратно.Едва ли са били толкова път за да видят просто Исус.И още, от самият разказ става ясно, че Лука набляга на други подробности,(например Захарий и Елисавета), а Матей някак си по-сбито предава нещата.Бягството в Египет може и даже сигурно е станало след като Исус е бил обрязан.Връщат се в Назарет, мъдреците си тръгват и ангела предупреждава Йосиф да бягат.Имаме един 8- ден и една 12 година.Бягството е Египет е можело да се случи в тези 12 г.Лука споменава овчари, Матей пък мъдреци, това означава ли, че Лука не знае за мъдреците?Ами да видим какво е написал.Понеже мнозина предприеха да съчинят повест.... Значи и други са писали.Кои други, защо да не е и Матей сред тях.Значи може да се предположи, че Лука е бил запознат с Евангелието на Матей, защото казва, че и други са се опитвали, а той решил да направи едно задълбочено изследване и е наблегнал на неща, които при другите са липсвали.По-скоро и четирите евангелия се допълват взаимно и изграждат пълната картина.В крайна сметка кой кога е писал, не се знае точно.Аз мога да ти представя тази картинка.А откъде Лука знае какво е говорил ангела на Мария, че и на Елисавета, ами той си го е написал: изследвал е подробно всичко и е ползвал думите на очевидци.И забележи коментара: За да познаеш достоверността на това, в което те поучават.Значи този човек, лекар, което значи и образован и интелигентен, той и затова и прави подробно изследване, за да убеди и читателите си в истинността на това, което пише, този човек, мислиш ли, че е разказвал просто приказка?Аз обаче имам въпрос.Ако изгладим противоречията, ще признаеш ли, че тази книга е наистина Божие Слово и всичко описано в нея е истина?Или просто водим едни теологични спорове ей тъй за спорта, за които аз честно казано нямам никакво желание.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Относно темата : Написаниса повече от 100 евангелия и на църковен събор в константинопол точната година не си спомням някаде 4ти век от тези над 100 евангелия църквата избира 4 и се съставя новия завет. С каква цел са избрани точно тези 4 ? Има много теории за конспирации че библията не съдържа христовото учение а само това което желае църквата с цел контрол на населението. Но това са си само теории. А запитвали ли сте се от каде произлиза християнството , защо рождество христово е на 25 декември , защо след като умира след 3 дена възкръсва, защо е разпнат на кръст и тн.

А и знаете ли че християството е 90% копие на египетския култ към Сет и че 10 божи заповеди са взети от египетската книга на мъртвите.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Относно темата : Написаниса повече от 100 евангелия и на църковен събор в константинопол точната година не си спомням някаде 4ти век от тези над 100 евангелия църквата избира 4 и се съставя новия завет. С каква цел са избрани точно тези 4 ? Има много теории за конспирации че библията не съдържа христовото учение а само това което желае църквата с цел контрол на населението. Но това са си само теории. А запитвали ли сте се от каде произлиза християнството , защо рождество христово е на 25 декември , защо след като умира след 3 дена възкръсва, защо е разпнат на кръст и тн.

А и знаете ли че християството е 90% копие на египетския култ към Сет и че 10 божи заповеди са взети от египетската книга на мъртвите.

Ти изби рибата направо.Поздравления.Що не вземеш да отговориш на въпросите, които сам си задаваш, или изпитваш другите?Ще ми бъде крайно интересно да науча отговорите от теб.А може би и забавно, зависи.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
защо рождество христово е на 25 декември ,

То,дали Исус се е родил на 25 декември е много съмнително.Ако потърсим сведения в Библията ще видим,че през 9 месец-хаслев(част от ноември и част от декември,както и десетия-тавет(декември-януари) е било доста студено.Точно колко градуса по Целзий е била средната температура не се казва,но Ездра 10:9,13 споменава,че хората"треперели"( от студ)и "времето е много дъждовито и не можем да стоим вън".А в Еремия 36:22 четем:"А царят седеше в зимния дворец, (като беше деветият месец), и пред него имаше жарник с огън." Ако съпоставим това време с онова,което е записано в Лука 2:8-12,се вижда несъответствие. 8" И на същото място имаше овчари, които живееха в полето, и пазеха нощна стража около стадото си."Казва се,че овчарите са "живеели" на полето,т.е. стояли са си там и през деня и през нощта.Но от друга страна,ако потърсиш други източници,сигурно ще намериш и други отговори.

А това,че някои "християни" ,явно искали датата да съвпадне с езическия римски празник по случай раждането на непобедимото слънце е друг въпрос.А пък ако искаш да се убедиш,че Коледа няма нищо общо с християнството ,то прочети :това

Редактирано от arenas (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Относно темата : Написаниса повече от 100 евангелия и на църковен събор в константинопол точната година не си спомням някаде 4ти век от тези над 100 евангелия църквата избира 4 и се съставя новия завет. С каква цел са избрани точно тези 4 ? Има много теории за конспирации че библията не съдържа христовото учение а само това което желае църквата с цел контрол на населението. Но това са си само теории. А запитвали ли сте се от каде произлиза християнството , защо рождество христово е на 25 декември , защо след като умира след 3 дена възкръсва, защо е разпнат на кръст и тн.

А и знаете ли че християството е 90% копие на египетския култ към Сет и че 10 божи заповеди са взети от египетската книга на мъртвите.

подочували сме от батковците такива нещица ;);)

valentinus-сетих се нещо-соломоновата звезда не е ли сбор от символите на марс и венера (изис, ищар, роза)?

Ти изби рибата направо.Поздравления.Що не вземеш да отговориш на въпросите, които сам си задаваш, или изпитваш другите?Ще ми бъде крайно интересно да науча отговорите от теб.А може би и забавно, зависи.

А ти можеш ли да отговориш на въпросите на salim и irgnet, брате во Христе ? cool.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Но по местата където е роден Иисус и земите с 4 сезона има разлика. Не бива по това да се съди, дали е било студеноо, дали са спели навън.

А може би ,климатичните промени са започнали още от онова време и е имало затопляне?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
То,дали Исус се е родил на 25 декември е много съмнително.Ако потърсим сведения в Библията ще видим,че през 9 месец-хаслев(част от ноември и част от декември,както и десетия-тавет(декември-януари) е било доста студено.Точно колко градуса по Целзий е била средната температура не се казва,но Ездра 10:9,13 споменава,че хората"треперели"( от студ)и "времето е много дъждовито и не можем да стоим вън".А в Еремия 36:22 четем:"А царят седеше в зимния дворец, (като беше деветият месец), и пред него имаше жарник с огън." Ако съпоставим това време с онова,което е записано в Лука 2:8-12,се вижда несъответствие. 8" И на същото място имаше овчари, които живееха в полето, и пазеха нощна стража около стадото си."Казва се,че овчарите са "живеели" на полето,т.е. стояли са си там и през деня и през нощта.Но от друга страна,ако потърсиш други източници,сигурно ще намериш и други отговори.

А това,че някои "християни" ,явно искали датата да съвпадне с езическия римски празник по случай раждането на непобедимото слънце е друг въпрос.А пък ако искаш да се убедиш,че Коледа няма нищо общо с християнството ,то прочети :това

Според Юлиянския календар 25-ти декември се считал за ден на зимното слънцестоене (Frazer, пак там, стр. 303; ср. Pliny, Natural History (Естествена история от Плиний), xviii, стр. 221). Мислели, че този ден е рождения ден на слънцето, тъй като дните започвали да стават по-дълги и от този повратен момент в годината силата на слънцето започвала да нараства.

Ритуалът на Рождеството, твърди Фрейзър, така както се празнувал в Сирия и Египет, бил забележителен. Празнуващите се оттегляли във вътрешни светилища, от които около полунощ издавали висок вик “Девицата роди! Светлината нараства!” (пак там, ср. Cosmas Hierosolymitanus, вж. бел. под линия 3 на стр. 303)

Египтяните дори представяли новороденото слънце чрез образа на бебе, което на рождения си ден (зимното слънцестоене), те изнасяли и го показвали на неговите поклонници (пак там, ср. Macrobius Saturnalia, i, 18, 10). Фрейзър казва:

Няма съмнение, че заченалата и родила на двадесет и пети декември син била великата източна богиня, която семитите наричали Небесната Дева или просто Небесната Богиня; в земите на семитите тя била разновидност на Астарта (или Иштар) (пак там, отбелязвайки Franz Cumont s.v. Caelestis в Pauly-Wissowa’s Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft, v, 1, 1247, sqq).

интересно четиво има тук

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Проверил съм Stalik, споко.За себе си знам.Както и ти.Можеш да наречеш творческия акт на Бога малоумие, ок.За мен има един друг факт.Исус се е родил, живял, умрял и възкръснал.Досега не съм срещнал обоснована теория за това, че той не се е родил, живял, умрял и възкръснал.Мога да те уверя, за годинките на които съм, съм изчел доста книги и по тая тема и по други и на други езици и съвсем не съм се родил вярващ, даже напротив.Без да се хваля.Когато се убедя, че тези, горните факти са лъжа, демек личността Исус Христос е един мираж, тогава аз ще обърна живота си на 180 градуса и ще се извиня за всичките си постове, защото очевидно ако е така, съм ви говорил лъжи.Но ако не е така, да знаете, Бог толкова ви обича, че даде единствения си син, за вас.

Първо не наричам творческия акт на битието от страна на (условно да го наречем) Бог малоумие, а предаването и възприемането на версията буквално във вида описан в Битие. А така именно правят 99% от т.нар. християни. Ето това наричам малоумие.

Колкото до Иисус - родил се е и живял. Че е факт възкръсването - това не зная. Поне не според правилното, лексикално значение на думата "факт". Твърдението, че е син на божество, още повече - божество именовано Яхве - това също е крайно спорно и не е факт (съгласно значението на думата "факт"). То е твърдение на ЕДИН ЕДИНСТВЕН писмен исторически източник със все още спорна историческа стойност относно редица събития и спорна обективност. А това НЕ отговаря на дефиницията на думата "факт". Мога и по-подробно да разгърна проблема. Но доколкото помня аз не съм проблематизирал историчността на Иисус, така че не виждам защо повдигаме този въпрос.

Но пък дава надежда...

Ако надеждата значи заблуждение, а заблуждението води до негативно отношение към Другия, нетърпимост и сепаратизъм - ще мина и без тая надежда. Надежди от другаде - бол.

P.S.Това към Stalik.Явно не разбираш предназначението на 10-те заповеди, едно.Второ, ако света приложи принципите на Библията, а именно в резюме: Обичай Бога и ближния както себе си, не мислиш ли, че много от днешните проблеми биха намерили своето решение?

Не зная защо пък сега коментираме Десетте божи заповеди, но се опасявам, че дълбоко грешиш. Десетте божи заповеди са написани от жреческата каста на древните семити и са представени като "Божи закон" пред обикновените люде. Това всъщност е етнически закон, чиято цел не е много далечна от тази на Хамурапи (особено принципа "око за око", който присъства дословно в Законника на вавилонския цар) или пък на Крум. А именно: внасяне на ред. Това е целта на всеки един закон. Ако желаеш мога да ти изтълкувам значението и смисъла на всеки един закон от Декалога. Ролята им е патриархална, чисто етноцентрализираща.

Както отбелязах в кратката си бележка за култа към Яхве при юдаизма (>>> християнството) и по-точно в старозаветната книжнина виждаме ясно (които искаме и имаме капацитета да видим) разгръщането на монолатрия: вяра, организирана върху едно мистично по характер, но етническо божество, божество свързано с етноса, вътрешно за него и чуждо на останалия свят. При това не се отрича съществуването на други (разказа за Моисей например), които обаче в последствие се възприемат като "измамни", "идоли". Т.е. имаме вече етнически монотеизъм. Ето защо в авраамическите религии (включително по-късно в исляма, където тази тенденция в последно време е най-очевидна) го няма характерния за индоевропейските божества синкретизъм, а имаме отхвърляне на чуждата вяра, борба с нея (кръстоносни походи, свещена война - джихад, - и пр.), сепаратизъм и нетърпимост.

Факт е само това, че според много хора Бог им е казал много и различни (често противоречащи си) неща. В условията на глобализация днес отричането на "конкуренцията" на пазара на вярата е жизненоважно за оцеляването, но е и безотказната формула на конфликта. Съзнаването на многообразието и приемането му е важен път към намирането на истината която НЕ Е и НИКОГА НЕ Е принадлежала еднолично никому. Това съзнаване дава условията за Свободния избор. Ето защо съм и против преподаването на вероучение в училище, но съм горещо ЗА преподаване на сравнително религиознание.

Редактирано от Stalik (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Ако изгладим противоречията, ще признаеш ли, че тази книга е наистина Божие Слово и всичко описано в нея е истина?

Ще призная. Категорично!

След тяхното заминаване, ангела предупреждава Йосиф да бягат в Египет, а Лука не споменава за това.Лука казва, че се връщат в Назарет.После се казва, че детенцето расте и т.н до 12-та му година.Какъв е проблема Исус да се роди, след 8 дена да се обреже, мъдреците му принасят даровете в тия осем дни и си тръгват може и през тях, може и след тях, не се уточнява.Може да са присъствали на церемонията по образването.Това не е сигурно, но е вероятно.Едва ли са дошли, хвърлили са даровете и кръгом обратно.Едва ли са били толкова път за да видят просто Исус.И още, от самият разказ става ясно, че Лука набляга на други подробности,(например Захарий и Елисавета), а Матей някак си по-сбито предава нещата.Бягството в Египет може и даже сигурно е станало след като Исус е бил обрязан.Връщат се в Назарет, мъдреците си тръгват и ангела предупреждава Йосиф да бягат.Имаме един 8- ден и една 12 годин

Ето къде е противоречитето което ти според мен не виждаш

Единствената прилика между историята на Лука и Матей е, че Исус се е родил във Витлеем.

Всичко останало е КОРЕННО РАЗЛИЧНО, няма дори и едно твърдение което да е еднакво при двамата!

Нещо повече. Както и ти си забелязал, Лука казва така

3 И всички отиваха да се записват, всеки в своя град.

4 И тъй, отиде и Иосиф от Галилея, от града Назарет, в Юдея, в Давидовия град, който се нарича Витлеем, (понеже той беше от дома и рода Давидов),

5 за да се запише с Мария, която беше сгодена за него, и беше непразна.

6 И когато бяха там, навършиха се дните й да роди.

7 И роди първородния си Син, пови Го и положи Го в ясли, защото нямаше място за тях в гостилницата.

С други думи казано: Йосиф е от НАЗАРЕТ, и отива с жена си Мария във Витлеем, и Мария ражда във Витлеем, предполага се в обора, при яслите на животните, защото в гостилницата няма място. Идват после овчарите, след 8 дни детето е обрязано и после:

39 И като свършиха всичко, що беше според Господния закон, върнаха се в Галилея, в града си Назарет.

40 А Детенцето растеше, крепнеше, и се изпълваше с мъдрост; и Божията благодат бе на Него.

41 И родителите Му ходеха всяка година в Ерусалим за празника на пасхата.

Превеждам: След обрязването, Йосиф, Мария и Исус се връщат в града си Назарет. Т.е Назарет е тяхния град. Там си расте Исус необезпокояван от никого и Божията благодат е над него. И всяка година, подчертавам, всяка година ходят в Йерусалим за празника на Пасхата до 12-тата година на момчето

Предполагам че си съгласен с това, то е директно както го е написал Лука

-------------------------

А сега ето какво ни казва Матей за раждането и събитията след това.

Матей не споменава къде живеят Йосиф и Мария, директно казва така

1 А когато се роди Исус във Витлеем Юдейски, в дните на цар Ирода, ето, мъдреци от изток пристигнаха в Ерусалим.

Т.е казва че когато Исус се ражда във Витлеем, мъдреци от изток идват в Йерусалим. Значи както казваш и ти, между раждането и 8-мия ден, идват мъдреците.

4 Затова събра всички народни главни свещеници и книжници и ги разпитваше, где трябваше да се роди Христос.

5 А те му казаха: Във Витлеем Юдейски, защото така е писано чрез пророка: -

6 "И ти, Витлееме, земьо Юдова, Никак не си най-малък между Юдовите началства, Защото от тебе ще произлезе Вожд; Който ще бъде пастир на Моя народ Израил"

7 Тогава Ирод повика тайно мъдреците и внимателно научи от тях времето, когато се е явила звездата.

8 И като ги изпрати във Витлеем, каза им: Идете, разпитайте внимателно за детето; и като го намерите, известете ми, за да ида и аз да му се поклоня.

Свещениците на Ирод му казват че Христос трябва да се родило във Витлеем, затова и Ирод ги изпраща влъхвите във Витлеем и им казва така - като го намерите, върнете се и ми кажете къде е, да ида и да му се поклоня.

И какво става

9 А те, като изслушаха царя, тръгнаха си; и, ето, звездата, която бяха видели на изток, вървеше пред тях, докато дойде и спря над мястото гдето беше детето.

10 Като видяха звездата, зарадваха се твърде много.

11 И като влязоха в къщата, видяха детето с майка му Мария, паднаха и му се поклониха; и отваряйки съкровищата си, принесоха му дарове, - злато, ливан и смирна.

Влъхвите продължават пътя си, стигат до КЪЩАТА, влизат в КЪЩАТА, виждат Майката и детето и падат и му се покланят.

12 А, понеже бяха предупредени от Бога насъне да се не връщат при Ирода, те си отидоха през друг път в своята страна.

13 А след отиването им, ето, ангел от Господа се явява насъне на Иосифа и казва: Стани, вземи детето и майка му, и бягай в Египет, и остани там докато ти река, защото Ирод ще потърси детето за да го погуби.

14 И тъй, той стана, взе детето и майка му през нощта и отиде в Египет,

15 гдето остана до Иродовата смърт; за да се сбъдне реченото от Господа чрез пророка, който казва: "От Египет повиках Сина Си".

Тук пише че веднага след заминаването на влъхвите, докато Йосиф спи му се явява ангел, коойто го предупреждава за намеренията на Ирод да избие младенците, затова Йосиф става и още съшата вечер тръгва за ЕГИПЕТ. Както ти каза това може да се е случило някъде от раждането до 8-мия ден.

Какво става после - Ирод се разярява и праща да погубят всички младенци на възраст под 2 години в района на ВИТЛЕЕМ и околностите. Явно Ирод е убеден че детето и родителите му живеят там. И явно е така щом имат КЪЩА във ВИТЛЕЕМ. Минава време - Ирод умира. Тогава пак се явява ангел на Йосиф и му казва:

20 Стани, вземи детето и майка му, и иди в Израилевата земя; защото измряха ония, които искаха живота на детето.

21 И тъй той стана, взе детето и майка му, и дойде в Израилевата земя.

22 Но като чу, че над Юдея царувал Архелай, наместо баща си Ирода, страхуваше се да иде там; и, предупреден от Бога насъне, оттегли се в галилейските страни,

Йосиф се връща в Израилевата зема, но като чува че над Юдея властва сина на Ирод - Юдея това е района на Йерусалим, където е и ВИТЛЕЕМ - но Йосиф се страхува да се върне там, и затова се оттегля в галилейските страни и забележи:

23 дойде и се засели в един град наречен Назарет; за да се сбъдне реченото чрез пророците, че ще се нарече Назарей.

В цитата от Матей пише в прав текст че, чак като се връща с родителите си от Египет, те и Исус се заселват в един град, който се нарича НАЗАРЕТ, и това става разбира се с цел да се сбъдне реченото от пророците, че ще се нарече Назарей!

alesys, видя ли противоречието, за което говоря и как ще го обясниш?

Редактирано от salim (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
ПРИМЕР

И Лука и Матей описват рождението на Исус Христос. Но ако прочетете двете Евангелия внимателно ще видите че те описват едва ли не раждането на двама съвсем различни човека!

Ето защо:

Родословието на Исус, според Лука и според Матей е съвсем различно – имената на бащата на новороденото е еднакво – Йосиф, но дядото и прадядото и т.н. са различни според двамата автори. Единни са в едно обаче – Давид е прапрапрапрапра дядо новороденото!

Родословието на Исус,според Лука и Матей е различно ,защото в едното Евангелие е описано родословието на баща му-Йосиф,а в другото на майка му-Мария.А факта,че двете родословия се сливат при Давид изобщо не е за пренебрегване.В древността евреите са разполагали с една много стриктна система на записване и е било лесно да се проследи произхода на даден човек.Разбира се,тези списъци с родословия,след опожаряването на Ерусалим от римляните през 70-та год. се загубили безвъзвратно.Знаем,че в старозаветните еврейски писания е имало множество пророчества свързани с Исус,описано е къде ще се роди,много подробности за живота и смъртта му.Толкова са много и така подробни,че идването на Спасителя не трябвало да буди съмнение у никой,още по-малко у фарисеите и книжниците-хората,които добре са познавали Писанията.Едно от тези пророчества било свързано с произхода на Месията(Христос),където се казвало,че ще бъде потомък на цар Давид.Теоретически е било възможно познавачите на родословията да кажат-да, Исус произхожда от рода на Давид,според баща си,но според майка му-не,или обратното.Обаче в случая не е имало никакво съмнение относно това,дали пророчеството се изпълнило.

Какъв е извода?-Търсачите на противоречия в Библията,след като прочетат различните родословия на Исус,ще си кажат-ето доказателството,че не може да се вярва и на останалото,а други ,доверявайки се на написаното ще намерят още едно доказателство за да затвърдят вярата си.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Родословието на Исус,според Лука и Матей е различно ,защото в едното Евангелие е описано родословието на баща му-Йосиф,а в другото на майка му-Мария.А факта,че двете родословия се сливат при Давид изобщо не е за пренебрегване.В древността евреите са разполагали с една много стриктна система на записване и е било лесно да се проследи произхода на даден човек.Разбира се,тези списъци с родословия,след опожаряването на Ерусалим от римляните през 70-та год. се загубили безвъзвратно.Знаем,че в старозаветните еврейски писания е имало множество пророчества свързани с Исус,описано е къде ще се роди,много подробности за живота и смъртта му.Толкова са много и така подробни,че идването на Спасителя не трябвало да буди съмнение у никой,още по-малко у фарисеите и книжниците-хората,които добре са познавали Писанията.Едно от тези пророчества било свързано с произхода на Месията(Христос),където се казвало,че ще бъде потомък на цар Давид.Теоретически е било възможно познавачите на родословията да кажат-да, Исус произхожда от рода на Давид,според баща си,но според майка му-не,или обратното.Обаче в случая не е имало никакво съмнение относно това,дали пророчеството се изпълнило.

Какъв е извода?-Търсачите на противоречия в Библията,след като прочетат различните родословия на Исус,ще си кажат-ето доказателството,че не може да се вярва и на останалото,а други ,доверявайки се на написаното ще намерят още едно доказателство за да затвърдят вярата си.

Arenas, преди да почнеш да коментираш Библията, първо вземи че я прочети

Ето какво казва ЛУКА:

3 И сам Исус беше на около тридесет години, когато почна да поучава, и, както мислеха, беше син на Иосифа; който бе син Илиев.

24 А Илий, Мататов; Матат, Левиев; Левий, Мелхиев; Мелхий, Яанайев; Яанай, Иосифов;

25 Иосиф, Мататиев; Мататия, Амосов; Амос, Наумов; Наум, Еслиев; Еслий, Нагеев;

26 Нагей, Маатов; Маат, Мататиев; Мататия, Семеинов; Семеин, Иосехов; Иосех, Иодов;

27 Иода, Иоананов; Иоанан, Рисов; Риса, Зоровавелов; Зоровавел, Салатиилев; Салатиил, Нириев;

28 Нирий, Мелхиев; Мелхий, Адиев; Адий, Косамов; Косам, Елмадамов; Елмадам, Иров;

29 Ир, Исусов; Исус, Елиезеров; Елиезер, Иоримов; Иорим, Мататов; Матат, Левиев;

30 Левий, Симеонов; Симеон, Юдов; Юда, Иосифов; Иосиф, Иоанамов; Иоанам, Елиакимов;

31 Елиаким, Мелеев; Мелеа, Менов; Мена, Мататов; Матата, Натанов; Натан, Давидов;

32 Давид,

Ето какво казва МАТЕЙ

1 Родословието на Исуса Христа, син на Давида, син на Авраама.

2 Авраам роди Исаака; Исаак роди Якова; Яков роди Юда и братята му;

3 Юда роди Фареса и Зара от Тамар; Фарес роди Есрона; Есрон роди Арама;

4 Арам роди Аминадава; Аминадав роди Наасона; Наасон роди Салмона;

5 Салмон роди Вооза от Рахав; Вооз роди Овида от Рут; Овид роди Есея;

6 а Есей роди цар Давида. Давид роди Соломона от Уриевата жена;

7 Соломон роди Ровоама; Ровоам роди Авия; Авия роди Аса;

8 Аса роди Иосафата; Иосафат роди Иорама; Иорам роди Озия;

9 Озия роди Иотама; Иотам роди Ахаза; Ахаз роди Езекия;

10 Езекия роди Манасия; Манасия роди Амона; Амон роди Иосия;

11 а Иосия роди Ехония и братята му във времето на преселението във Вавилон.

12 А след преселението във Вавилон, Ехония роди Салатиила; Салатиил роди Зоровавела;

13 Зоровавел роди Авиуда; Авиуд роди Елиакима; Елиаким роди Азора;

14 Азор роди Садока; Садок роди Ахима; Ахим роди Елиуда;

15 Елиуд роди Елеазара; Елеазар роди Матана; Матан роди Якова;

16 а Яков роди Иосифа, мъжа на Мария, от която се роди Исус, Който се нарича Христос.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Всъщност ,родословията на Исус,описани от двамата евангелисти Матей и Лука се повтарят в частта от Авраам до Давид,разликата след това се дължи на това,че Матей проследява линията на единия син на Давид-Соломон,а Лука следва линията на другия син-Натан и така показва,че по майчина линия Исус е наследник на цар Давид "по природа".От своя страна Матей следва бащината линия и така показва,че Исус е легалният наследник на цар Давид "по право".Това двойно доказателство е било необходимо именно заради скептиците,които биха се усъмнили,а виждаме,че и днес не липсват.И двамата евангелисти показват,че Йосиф НЕ Е бащата на Исус,а негов пастрок.Матей ,след като повтаря многократно "роди...,роди...",изоставя този израз и завършва така: " а Яков роди Иосифа, мъжа на Мария, от която се роди Исус, Който се нарича Христос."А Лука казва:"И сам Исус беше на около тридесет години, когато почна да поучава, и, както мислеха, беше син на Иосифа; който бе син Илиев".Илия е бащата на Мария,а Йосиф му е зет.(В древността жените не са били вписвани във фамилните регистри.)Ако се вгледаме по-подробно, след като се разделя,родословието на Исус след двамата сина на Давид отново се събира при Салатиил и Зоровавел и отново тръгва в двете посоки следвайки двамата наследника на Зоровавел,но това е по-дълго за обеснение.

И Матей и Лука всъщност показват,че Исус е Божий син,роден от девица по чудодеен начин.А думите,които Исус е казал докато е живял на земята, са думите на Бога!Това е над което си заслужава да размишляваме много повече,отколкото въпроса за произхода му.

P.S.Салим,няма нужда да удебеляваш толкова много думите.Не мисли,че и другите са ...слепи. :speak:

Редактирано от arenas (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Всъщност ,родословията на Исус,описани от двамата евангелисти Матей и Лука се повтарят в частта от Авраам до Давид,разликата след това се дължи на това,че Матей проследява линията на единия син на Давид-Соломон,а Лука следва линията на другия син-Натан и така показва,че по майчина линия Исус е наследник на цар Давид "по природа".От своя страна Матей следва бащината линия и така показва,че Исус е легалният наследник на цар Давид "по право".Това двойно доказателство е било необходимо именно заради скептиците,които биха се усъмнили,а виждаме,че и днес не липсват.И двамата евангелисти показват,че Йосиф НЕ Е бащата на Исус,а негов пастрок.Матей ,след като повтаря многократно "роди...,роди...",изоставя този израз и завършва така: " а Яков роди Иосифа, мъжа на Мария, от която се роди Исус, Който се нарича Христос."А Лука казва:"И сам Исус беше на около тридесет години, когато почна да поучава, и, както мислеха, беше син на Иосифа; който бе син Илиев".Илия е бащата на Мария,а Йосиф му е зет.(В древността жените не са били вписвани във фамилните регистри.)Ако се вгледаме по-подробно, след като се разделя,родословието на Исус след двамата сина на Давид отново се събира при Салатиил и Зоровавел и отново тръгва в двете посоки следвайки двамата наследника на Зоровавел,но това е по-дълго за обеснение.

И Матей и Лука всъщност показват,че Исус е Божий син,роден от девица по чудодеен начин.А думите,които Исус е казал докато е живял на земята, са думите на Бога!Това е над което си заслужава да размишляваме много повече,отколкото въпроса за произхода му.

P.S.Салим,няма нужда да удебеляваш толкова много думите.Не мисли,че и другите са ...слепи. :love:

Arenas, наистина невероятна акробатика прилагаш, за да обясниш една безсмислица, по умни хора от мен и теб са изследвали този въпрос и виж какво казват

ЕВАНГЕЛИЯТА И СЪВРЕМЕННАТА НАУКА. РОДОСЛОВИЯТА НА ИИСУС

Родословията на Иисус

Двете родословия, съдържащи се в евангелията от Лука и на Матей пораждат проблеми, свързани с истинността, със съответствието им с научните сведения и оттам – с автентичността им. Тези проблеми са твърде притеснителни за християнските коментатори, тъй като те отказват да приемат възможността всичко това да е продукт на човешкото въображение: жреческите автори са си послужили с него при съставянето на родословието на първите хора в Битие през VI в. пр. Хр. Така са постъпили и Матей, и Лука в частта, която не са взели от Стария завет.

Веднага трябва да отбележим, че родословията по мъжка линия нямат никакъв смисъл по отношение на Иисус. Ако трябва да се състави родословие на Иисус, който е син само на Мария и няма биологичен баща, то това трябва да бъде родословието на Мария, неговата майка.

Ето как изглеждат текстовете на Новия завет:

Родословието според Матей е в началото на неговото евангелие:

Книга за живота на Иисуса Христа, Син Давидов, Син Авраамов

Авраам роди Исаака

Исаак роди Иакова

Иаков роди Иуда и братята му

Иуда роди Фареса и Зара от Тамар

Фарес роди Есрома

Есром роди Арама

Арам роди Аминадава

Аминадав роди Наасона

Наасон роди Салмона

Салмон роди Вооза от Рааав

Вооз роди Овида от Рут

Овид роди Иесея

Есей роди цар Давида

Давид роди Соломона от Уриевата жена

Соломон роди Ровоама

Ровоам роди Авия

Авия роди Аса

Аса роди Иосафата

Иосафат роди Йорама

Йорам роди Озия

Озия роди Иоатама

Иоатам роди Ахаза

Ахаз роди Езекия

Езекия роди Манасия

Манасия роди Амона

Амон роди Иосия

Иосия роди Иоакима – и братята му

Иоаким роди Иехония

през време на преселението Вавилонско.

А след преселението Вавилонско:

Иехония роди Салатииля

Салатиил роди Зоровавеля

Зоровавел роди Авиуда

Авиуд роди Елиакима

Елиаким роди Азора

Азор роди Садока

Садок роди Ахима

Ахим роди Елиуда

Елиуд роди Елеазара

Елеазар роди Матана

Матан роди Иакова

Иаков роди Йосифа, мъжа на Мария, от която се роди Иисус, наричан Христос.

И тъй, всички родове от Авраама до Давида са четиринайсет рода; и от Давида до Вавилонското преселение – четиринайсет рода; и от Вавилонското преселение до Христа – четиринайсет рода.

Следователно общият брой на поколенията е следният: четиринадесет от Авраам до Давид, четиринадесет от Давид до заминаването във Вавилон, четиринадесет от преселението във Вавилон до Христос.

Лука (3: 23–38) предлага родословие, различаващо се от това на Матей:

“И сам Иисус беше на около тридесет години, когато почна да поучава, и както мислеха, беше син на Йосифа; който беше син Илиев, а Илий, Мататов; Матат, Левиев; Левий, Мелхиев; Мелхий, Яанайев; Яанай, Йосифов; Йосиф, Мататиев; Матаия, Амосов; Амос, Наумов; Наум, Еслиев; Еслий, Нагеев; Нагей, Маатов; Маат, Мататиев; Мататия, Семеинов; Семеин, Йосехов; Йосех, Йодов; Йода, Ионанов; Иоанан, Рисов; Риса, Зоровавелов; Зоровавел, Салатиилев; Салатиил, Нириев; Нирий, Мелхиев; Мелхий, Адиев; Адий, Косамов; Косам, Елмадамов; Елмадам, Иров; Ир, Иисусов; Иисус, Елиезеров; Елиезер, Йоримов; Йорим, Мататов; Матат, Левиев; Левий, Симеонов; Симеон, Юдов; Юда, Йосифов; Йосиф, Иоанамов; Иоанам, Елиакимов; Елиаким, Мелеев; Мелеа, Менов; Мена, Мататов; Матата, Натанов; Натан, Давидов; Давид, Есеев; Есей, Овидов; Овид, Воозов; Вооз, Салмонов; Салмон, Наасонов; Наасон, Аминадавов; Аминадав, Арниев; Арний, Есронов; Есрон, Фаресов; Фарес, Юдов; Юда, Иаковов; Иаков, Исааков; Исаак, Авраамов; Авраам, Таров; Тара, Нахоров; Нахор, Серухов; Серух, Рагавов; Рагав, Фалеков; Фалек, Еверов; Евер, Салов; Сала, Каинанов; Каинан, Арфаксадов; Арфаксад, Симов; Сим, Ноев, Ное, Ламехов; Ламех, Матусалов; Матусал, Еносов; Енос, Иаредов; Иаред, Малелеилов; Малелеил, Каинанов; Каинан, Еносов; Енос, Ситов; Сит, Адамов; а Адам, Божий.

Родословията стават по-ясни, представени в две таблици, едната от които излага родословието преди Давид, другата – родословието след Давид.

Родословието на Иисус преди Давид

Според Матей Според Лука

1. Адам

2. Сит

3. Енос

4. Каинан

5. Малелеил

6. Иаред

Матей не цитира 7. Енос

нито едно име 8. Матусал

преди Авраам 9. Ламех

10. Ной

11. Сим

12. Арфаксад

13. Каинан

14. Сала

15. Евер

16. Фалек

17. Рагав

18. Серух

19. Нахор

20. Тара

1. Авраам 21. Авраам

2. Исаак 22. Исаак

3. Иаков 23. Иаков

4. Иуда 24. Иуда

5. Фарес 25. Фарес

6. Есром 26. Есром

7. Арам 27. Арний

28. Админ

8. Аминадав 29. Аминадав

9. Наасон 30. Наасон

10. Салмон 31. Салмон

11. Вооз 32. Вооз

12. Овид 33. Овид

13. Иесея 34. Иесея

14. Давид 35. Давид

Родословието на Иисус след Давид

Според Матей Според Лука

14. Давид 35. Давид

15. Соломон 36. Натан

16. Ровоам 37. Матата

17. Авия 38. Маинан

18. Аса 39. Мелеа

19. Иосафат 40. Елиаким

20. Иорам 41. Иона

21. Озия 42. Иосиф

22. Иотам 43. Иуда

23. Ахаз 44. Симеон

24. Езекия 45. Левий

25. Манасия 46. Матат

26. Амон 47. Иорим

27. Иосия 48. Елиезер

28. Ехония 49. Иоси

50. Ир

Преселението във Вавилон

Според Матей Според Лука

51. Елмодам

52. Косам

29. Салатиил 53. Адий

30. Зоровавел 54. Мелхий

31. Авиуд 55. Нирий

32. Елиаким 56. Салатиил

33. Азор 57. Зоровавел

34. Садок 58. Риса

35. Ахим 59. Иоанан

36. Елиуд 60. Иуда

37. Елеазар 61. Иосифов

38. Матан 62. Семеин

39. Иаков 63. Мататия

40. Иосиф 64. Маат

41. Иисус 65. Нагей

66. Еслий

67. Наум

68. Амос

69. Мататия

70. Иосиф

71. Ианай

72. Мелхий

73. Левий

74. Матат

75. Илий

76. Иосиф

77. Иисус

Промени в ръкописите по отношение на Стария завет

Ако оставим настрана правописните промени, трябва да посочим:

а) Евангелие от Матея

В Codex Bezae Cantabrigiensis, един изключително важен ръкопис от VI в., написан на два езика – гръцки и латински, родословието е изчезнало, като липсва изцяло в гръцкия текст и частично в латинския, но може просто първите листове да са били изгубени.

Трябва да отбележим, че Матей си позволява твърде големи волности по отношение на Стария Завет, от който премахва части от родословието, за да направи едно пресмятане (което в крайна сметка не предлага, както ще видим по-надолу).

б) Евангелие от Лука

1. Преди Авраам: Лука споменава двайсет имена, докато Старият завет – деветнайсет (вж. таблицата за наследниците на Адам в главата за Стария завет). След Арфаксад (№ 12) Лука е добавил някой Каинан (№ 13), който липсва в книгата Битие от Стария завет като син на Арфаксад.

2. От Авраам до Давид: в зависимост от ръкописа има 14 до 16 имена.

3. От Давид до Иисус.

Голямо значение има версията Codex Bezae Cantabrigiensis, в която се съдържа измислено родословие, приписано на Лука, но съставено от това на Матей, към което писарят е прибавил пет имена. За съжаление родословието на Иисус от ръкописа на Евангелие от Матея е изчезнало и не е възможно да направим сравнение.

Критически преглед на текстовете

Пред нас се намират две родословия, различаващи се помежду си, но имащи като обща цел да включат Авраам и Давид. За да улесним изследването им, ще ги разделим на три части:

– от Адам до Авраам;

– от Авраам до Давид;

– от Давид до Иисус.

1. Периодът от Адам до Авраам

Тъй като Матей започва родословието от Авраам, то не е засегнато тук. Само Лука дава сведения за предците на Авраам до Адам: 20 имена, от които 19 могат да бъдат намерени в Стария завет, както вече бе подчертано (глави 4, 5 и 11).

Можем ли да приемем, че преди Авраам са съществували само 19 или 20 поколения човешки същества? Разгледахме този проблем във връзка със Стария завет. Ако се позовем на таблицата на Адамовите потомци, съставена съответно според Битие и представяща периодите от време, изчислени според него, между появата на човека на земята и раждането на Авраам са изминали около деветнайсет века. Днес се приема, че Авраам е живял приблизително през 1850 г. пр. Хр., следователно според изчисленията, направени въз основа на Стария завет, човекът се е появил на земята приблизително трийсет и осем века пр. Хр. Очевидно Лука е използвал тези сведения в своето евангелие. С преписването им той е станал изразител на очевидни неточности. По-горе бяха приведени историческите аргументи, на които се базира това твърдение.

Но колко сведения от Стария завет, неприемливи в наше време, продължават да съществуват: те са включени в понятието “отживелици”, споменато от ІІ събор на Ватикана. Но и колко евангелисти повтарят тези несъвместими с науката твърдения! Това е много сериозна констатация, противоречаща на твърденията на защитниците на историчността на евангелските текстове.

Коментаторите ясно са схванали опасността от подобно нещо. Те се опитват да заобиколят трудността, като твърдят, че не става дума за пълно родословно дърво, че евангелистите са пропуснали имена и всичко това единствено с намерението “да възстановят най-общо или в основни линии родословието, основано на историческата реалност”1 . Текстовете не могат да служат като аргумент за подобна хипотеза, тъй като ясно е посочено: еди кой си роди еди кого си или е син на еди кого си. Нещо повече, за частта, отнасяща се за времето преди Авраам, евангелистът използва Стария завет, където родословието е изложено в следната форма:

Х, на такава възраст, роди Y ... Y живя толкова години и роди Z ...

Следователно пропуски липсват.

Частта от родословието на Иисус според Лука за времето преди Авраам не е приемлива от гледна точка на съвременните познания.

2. Периодът от Авраам до Давид

Тук двете родословия съвпадат или почти съвпадат (да 1–2 имена): неволните грешки на преписвача биха могли да обяснят разликите.

Дали достоверността тук е на страната на евангелистите?

Историята посочва, че Давид е живял около 1000 г., а Авраам към 1800 – 1850 г. пр. Хр.: възможно ли е да са съществували 14 или 16 поколения за около осем века? Можем да кажем, че евангелистките текстове относно този период се намират на границата на приемливото.

3. Периодът след Давид

Уви, текстовете ни най-малко не се съгласуват по въпроса за божествения произход на Йосиф, съответно на Иисус.

Нека оставим настрана очевидните фалшификации на Codex Bezae Cantabrisiensis относно Лука и да сравним сведенията на двата най-меродавни ръкописа: Codex Vaticanus и Codex Sinaпticus.

В родословието на Лука след Давид има 42 имена до Иисус. В родословието на Матей след Давид има 27 имена. Следователно броят на наследниците на Давид, респ. на предците (фиктивни) на Иисус е различен в двете Евангелия. Впрочем има различия и в имената.

Но има и още нещо.

Според Матей родословието на Иисус се разделя след Авраам на три групи от по 14 имена: първата група от Авраам до Давид; втората от Давид до преселението във Вавилон; третата група от преселението във Вавилон до Иисус. В текста му действително в първите две групи се съдържат по 14 имена, но в третата – от заселването във Вавилон до Иисус – има само 13, а не както може да се очаква 14. Не съществува версия на Матей, която да съдържа 14 имена в тази група.

Освен това, за да състави една недействителна група от 14 имена, Матей е променил последователността на родословията в Стария завет.

Що се отнася до факта, че едно име липсва в третата група при Матей, поради което нито един съвременен текст на това Евангелие не съдържа общо 42 имена, учудване предизвиква не самият пропуск (който може да се дължи на неволна грешка на някой писар в древността), а по-скоро общото мълчание на коментаторите по този въпрос. Възможно ли е било пропускът да е останал незабелязан? Благосклонното мълчание е било нарушено от В. Трилинг, който в книгата си Евангелие от Матея2 му отделя само един ред. Фактът съвсем не е за пренебрегване, тъй като коментаторите на това Евангелие, включително тези от Вселенския превод и други като кардинал Даниелу, отделят специално внимание на символа 3 пъти по 14 при Матей. Но за да го докаже, нима евангелистът не е премахнал без колебание библейски имена?

Ако това не успее, коментаторите ще изградят една убедителна апологетика, оправдаваща прикриването на имена и заобикаляща пропуските, които опровергават казаното от евангелиста.

Коментарите на съвременните тълкуватели

В книгата си Евангелия на Детството3 кардинал Даниелу подчертава изключително голямото символическо значение на “числовата схематизация” на Матей, тъй като тя посочва възходящата линия на родство на Иисус, потвърдена и от Лука. Според него Лука и Матей са “историци”, които са направили едно “историческо проучване”, като “родословието” е било “взето от архивите на семейството на Иисус”. Трябва да уточним, че тези архиви не са били открити.4

Кардинал Даниелу анатемосва несъгласните с неговата гледна точка: “Западният манталитет, непознаването на юдео-християнството и липсата на семитски усет са объркали толкова тълкуватели при интерпретацията на Евангелията. Те са наложили своите платоновски, картезиански, хегелиански и хайдегерски категории. И така веднага разбираме защо всичко се е объркало в разума им.” Очевидно нито Платон, нито Декарт, нито Хегел, нито Хайдегер имат нещо общо с критичното поведение към тези родословия, плод на въображението.

В търсене на смисъла на 3 пъти по 14 при Матей авторът се впуска в разсъждения, които може само да цитираме: “Може да става дума за десетте седмици на еврейския апокалипсис, като трите първи отговарят на времето от Адам до Авраам и трябва да бъдат премахнати: така остават седем седмици от годината, първите шест отговарят на шест по седем, което представлява трите групи по четиринадесет, а седмата е била въведена от Христос, с която започва седмата възраст на света.” Подобни обяснения могат и без коментар!

Коментаторите на Вселенския превод на Библията – Новия завет – също ни предлагат неочаквани числови вариации в полза на това Евангелие:

Относно 3 пъти по 14 при Матей:

а) 14 би могло да бъде сбор от числовите стойности на 3 съгласни, които образуват името на Давид на еврейски (Д = 4, В = 6), т.е. 4 + 6 + 4 = 14.

б) 3 пъти по 14 = 6 пъти по 7, и “Иисус достига до края на шестата седмица на Светата история, започваща с Авраам”.

Вселенският превод предлага 77 имена според Лука от Адам до Иисус, което позволява да намесим цифрата 7 като делител на 77 (7 х 11 = 77). Става ясно, че и за Лука имаме прибавяне или премахване на имена, за да се достигне до един изкуствен списък от 77, който в замяна на това може да се използва при игра с цифрите.

Родословията на Иисус в евангелията са може би темата, предизвикала най-характерните за християнските коментатори диалектични акробатични номера, достойни да се мерят с въображението на Лука и Матей.

Източник

http://www.religii.hit.bg/ev_4.html#41

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Но моля те първо прочети Еванглие от Матей и Лука първите глави, после това което съм написал, и дай своето мнение. Не искам да ми казваш каквo някоя църква или автор е казал по този въпрос

Тези думи,Салим,са твои!

Значи-когато пишеш,ти също се ръководиш от мненията на "някоя църква или автор" и всъщност твоето мнение не е независимо,както гордо се опитваше да ни внушиш,до сега.

Сайтът,който си цитирал,прилича много на едни други,които преди време ни предложи Сталик [url="http://"http://www.ochakvaniatmesia.com/, [url="http://obedinenienareligiite.com/,в една друга тема.На опаковката пишеше,че става въпрос за "Исус и единението на християни и мюсюлмани",но се оказа,че се има предвид друго-дискредитиране на Библията за сметка на Корана.Видите ли,в Библията има много неточности и противоречия,а в Корана-не.Ето цитати извадени от там:

"Коранът разкрива, че както Тората, така и Евангелието са били изменени с течение на времето и че в резултат на това те съдържат някои погрешни вярвания. Докато някои части може да са се запазили в точност с оригиналната им форма, то останалите са били променени от различни хора. Поради тази причина ние можем да се доверим на пасажите, които съответстват на Корана и хадисите."

"Целта на тази глава от книгата е, позовавайки се на най-сигурния източник, да представи всички подробности, свързани с миналия живот на Исус (м.н.) и неговото второ пришествие на земята. Несъмнено този източник е Коранът – той не е претърпял ни най-малка повреда или промяна..."

Твоят сайт претендира за същото.А доста от написаното там предизвиква само усмивка!

Редактирано от arenas (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...