Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Какво мислите за образованието в България.


Препоръчан отговор


Привет,

Бих желала да знам какво мислите за състоянието на образователната система в България. Какви са нейните недостатъци? Какво бихме желали да се промени, започвайки от началното и стигнем до висшето образование?

Нека всеки каже какво мисли по този въпрос и даде своите идеи и препоръки.

Надявам се да се получи интересна дискусия по проблемите на образованието.

Редактирано от I am Noname (преглед на промените)
Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Здравейте

Браво на I am Noname , че отвори дискусията за образованието. Мисля,че освен критики друго няма да се чуе.

Къде са проблемите? Да започнем с училищата. Ами аз що годе скоро завърших (преди 4г.) и тая "топли" спомени от зимните срокове, когато инаше навявания от преспи в стаите и мастилото в химикалките замръзваше . Когато едвам седяхме на счупените столове и малките чинове , явно направени за третокласници.

Учителите .... ами по-голямата част от тях бяха набори на Тутанкамон :yanim: обучавани и обучавали през по-голямата част от живота си по комунистическо време и по система която сигурен съм е взаимствана от Русия, която в момента според мене не е приложима. По-маладите учители - по английски и информатика, често се случваше някои ученици да знаят повече от тях.

Голям проблем, е че учениците нямат стимул за обучение, не знам дали е така заради системата , учителите, родителите или в самите ученици, но е факт ,че голяма част от учниците влагат услията си в наизустяване , зубрене или там какво и да е или в писане на "пищови", че ако вложат това време, усилия и изобретателност в научеване и рабиране на матеряла ще имат по-голям успех.

Много е жалко, че учениците не четат книги. И тук пак отговорността трябва да поемат учителите и родителите. На сила да се налага на някой да чете според мен не е удачно, но има и други начини за стимул.

Голям проблем е целта на учниците да се борят за оценки, а не за знания.

За висшето намам много наблюдения , но мога да кажа , че голям проблем е корупцията.

За преподавателите не знам , но ми е много интересно как да речем нкой професор на 86г. преподава java или html ?!

Според мен трябва да се забрани да се преподава над 65 , над тази възраст хората изкуфяват

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Образованието ни като всичко в държавата е пропито от корупция. Общо взето рядко се намират преподаватели, които да си вършат като хората работата, повечето просто я вършат несериозно или между другото - само за да тече стажа... може би е нормално с такива заплати.

Все пак мисля, че ако човек има желание да научи в нашите училища и университети - то винаги има начини.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Образованието в България - това е доста сериозна тема. За съжаление наистина май само критики могат да се напишат. Сега в момента образованието е на много ниско ниво, но не смятам, че само учителите са виновни за това. Е как като имат толкова ниски заплати да дават всичко от себе си. Днешните ученици не четат книги, те дори и уроците си не четат:yanim:, може би единственото нещо, към което проявяват интерес са някакви клюкарски списания.

Другото нещо е, че самите ученици нямат никакво желание да учат. Имам една съученичка(не само една), която иска да стане студентка само заради купоните, които се правят. Е това не е ли много тъжно?!

Прекалено малко средства се влагат в най-важното нещо - образованието.

Според мен най-големият пробелм е корупцията в образованието. Примерно за да станеш студент да кандидатстваш някъде няма начин да не ходиш на частни уроци и да похарчиш много голяма сума за тях. И защо е това, защото в училище не получаваш нужното. И защо някакви си студенти дето не знаят как да си напишат името никога не са късани на изпит, а други дето са учили много сериозно са скъсани или пък имат доста по ниска оценка. Еми това е като нямат богати родители да им купят изпитите.

pocketrocket, проблемите, които спомена - за чиновете, студа по време на зимата горе-долу са преодоляни в повечето училища, но не във всички. Сега се влагат повече средства от преди в тези неща.

Това е, което мисля...може би не съм права.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

btw в моя квартал - Люлин в 2 от училищата слагат ПВЦ дограма, което е много хубаво и доста ме изненада.

Сега се сещам, че в много случаи висшето образование се използва за както каза DaSufferer "средство" да си изкаеваш весело, а от момчетата начин да избегнат казармата, жалко е.

Мисля си още,че трябва да се завишат критериите за приемане в ВУЗ-ове. Мисля че трябва да излизат по-малко , но по-квалифицирани спецялисти.


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

pocketrocket, те май са се вдигнали изискванията поне в някои ВУЗ-ове.

И много е странно кво малко население сме, пък колко университета има в Бг.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Може и да си ги вдигнали , не знам

Но докато бройката на ВУЗ-ове се заптлва от имена като Московски , Варненски свободен , всякакъв вид колежи и др. не сме за никъде.

П.П. и разбира се НБУ. Може да има всякакъв вид акредитации, но само факт,че те държат там само и само за да си плащаш 1000-те лв. такса не е правилно. И още! имам няколко приятели които с ръка на сърцето твърдят, че там ставаш вишист и без да учиш ! това не е нормално

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Така малко позитивни думи по адреса на БГ образованието.

Имайки за база 12 годишният си опит в тази сфера, смея да твърдя че:

АКО имаш желание, теоретически нищо не те спира.

АКО имаш желанието и материалната базар практически нищо не те спира.

НО, ако едното от двете липсва то тогава резултатът е доста по-различен.

Проблема на БГ образованието е, че НЕ НАСЪРЧАВА мледежта да учи, да мисли, аве въобще да прави нещо НУЖНО със сивото си вещество.

Другият проблем е корупцията, шуро-баджанащината и връскарството.

Всичко е относително. Всичко се отнася до това, дали ти:

можеш

искаш

и че ТЕ:

искат

те познават

искат повече

си симпатичен

От всичките гореспоменати глаголи, сметнете колко комбинации могат да се направят.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Да и аз мисля като pocketrocket, нищо положително не видях. :speak: Може би има едно нещо, което е положително - учениците имат многоо време за кафета...понеже не е нужно да пишат домашните си.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Образованието в България - това е доста сериозна тема. За съжаление наистина май само критики могат да се напишат. Сега в момента образованието е на много ниско ниво, но не смятам, че само учителите са виновни за това. Е как като имат толкова ниски заплати да дават всичко от себе си. Днешните ученици не четат книги, те дори и уроците си не четат;), може би единственото нещо, към което проявяват интерес са някакви клюкарски списания.

Другото нещо е, че самите ученици нямат никакво желание да учат. Имам една съученичка(не само една), която иска да стане студентка само заради купоните, които се правят. Е това не е ли много тъжно?!

Прекалено малко средства се влагат в най-важното нещо - образованието.

Според мен най-големият пробелм е корупцията в образованието. Примерно за да станеш студент да кандидатстваш някъде няма начин да не ходиш на частни уроци и да похарчиш много голяма сума за  тях. И защо е това, защото в училище не получаваш нужното. И защо някакви си студенти дето не знаят как да си напишат името никога не са късани на изпит, а други дето са учили много сериозно са скъсани или пък имат доста по ниска оценка. Еми това е като нямат богати родители да им купят изпитите.

pocketrocket, проблемите, които спомена - за чиновете, студа по време на зимата горе-долу са преодоляни в повечето училища, но не във всички. Сега се влагат повече средства от преди в тези неща.

Това е, което мисля...може би не съм права.

<{POST_SNAPBACK}>

еми то няма повече да се каже направо изчерпа темата!

Аз сега ще съм във гимназия и ще видя как е там но за момента от основното си образование съм виждал само лигавщината във часовете и бих казал дори че основното е детска градина!

:bye:

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Здравейте,но това,че училището не предлазполагало към учене е пълна глупост!Не би трябвало това да му е функцията-вземете пример от класическото образование,което в България никога не е имало-през 19-ти век в Европа са се преподавали класически езици(латински,гръцки),които никой не е разбирал и не е ползвал,освен там и в тесни среди(между другото сега се преподават и в Итън и тн.,и не служат за нещо по-различно).Как мислите,че са мотивирали учениците да учат тези работи?

Отговорът е прост-БОЙ С ПРЪЧКИ ПРЕЗ РЪЦЕТЕ (и други части на тялото)....

Давам това като пример за подражание :bye:

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Здравейте,но това,че училището не предлазполагало към учене е пълна глупост!Не би трябвало това да му е функцията-вземете пример от класическото образование,което в България никога не е имало-през 19-ти век в Европа са се преподавали класически езици(латински,гръцки),които никой не е разбирал и не е ползвал,освен там и в тесни среди(между другото сега се преподават и в Итън и тн.,и не служат за нещо по-различно).Как мислите,че са мотивирали учениците да учат тези работи?

Отговорът е прост-БОЙ С ПРЪЧКИ ПРЕЗ РЪЦЕТЕ (и други части на тялото)....

Давам това като пример за подражание :bye:

<{POST_SNAPBACK}>

ухх малко объркан пост ohmy.gif но все пак.. 1-во училището наистина НЕ предразполага към учене, а в най-добрия случай с помощта на наказания и двойки те КАРА да учиш или поне да седнеш да измисляш всевъзможни начини, за да заблудиш даскала, че си учил.. 2-ро -- съгласна съм с това, че на един учител наистина не му влиза в задължението той пък да сяда и да мисли стратегии, с които да те накара да учиш! Неговата работа е да е компетентен по предмета си (хубаво е да знае повече от учениците) и да предаде няква информация и на нас (само че дори и тези две неща рядко се изпълняват).

Наистина мислих много за нещо положително ама единственото, което ми дойде е, че все още се срещат добри учители, но.. един минус -- те са рядкост! За училището, в което уча има една такава приказка - с какво се различава то от лудницата?- в лудницата поне персонала е нормален! И си е вярно! В него можеш да срещнеш сякви учители, но не и нормални.. имаме даскал по физическо, който пише 6-ици само на момичетата, при това ЕДИНСТВЕНО ако идват с къси полички в часовете му, имаме и такава, която не пише никога на момиче 6 (по незнайни причини).. учителя по музика, който от край време разказва мръсни вицове и се сваля с малките момиченца, сектантка по изобразително; класната, която го играе ролята на училищната клюкарка и не пропуска възможност да натопи някой ученик пред учител, а дори и учител пред негов колега...! иии.. естествено класика -- учител, който никога не влиза трезвен в часовете си! Жалка картинка нали.. и най-лошото е, че това е Елитно училище!!

напълно съгласна съм за корупцията.. има страшно много истории, с които съм се сблъсквала. Последната и най-прясна, която помня, беше учител, закогото казваха така "Много добър учител, но ако ти преподава в училище нищо няма да научиш. Ако отидеш на частни уроци при него ще станеш първи по този предмет!".. нормално ли е такова нещо?!?

Редактирано от kitty (преглед на промените)
Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

kitty,не ми е побъркан пост-а,а училището в което учиш.

Това,че между учителите има извратеняци,не е нищо ново-имало ги е,има ги и ще ги има до края на света (все пак-"човещинка си е"),но ако ученикът не иска да учи-никой не може да го накара-и в това е проблемът на образованието в България-много училища (прекалено),малко ученици,от тях още по-малко наистина искат да учат,и прекалено много учители,които не могат да научат и магарето да яде зоб,камо ли дете,което не иска да седи в клас.

Това е.

Между другото-в лудниците често персоналът е по-луд от пациентите.. sad.gif

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
...но ако ученикът не иска да учи-никой не може да го накара-и в това е проблемът на образованието в България-много училища (прекалено),малко ученици,от тях още по-малко наистина искат да учат,и прекалено много учители,които не могат да научат и магарето да яде зоб..

<{POST_SNAPBACK}>

по точно от това няма накъде.. :):)

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Радвам се, че темата предизвика все пак някакъв интерес сред членовете на форума на Калдата.

Интересно ми беше да видя какво мисли всеки един от моя професионална гледна точка. Аз съм начална учителка от 14 години. Виждам проблемите в образованието всеки ден, но ми беше интересно да ги видя и с други очи.

Та проблемите започват още в началния курс на образователната ни система.

На грешна позицията сте, че училищата и учителите ( особенно) били много. Не знам дали сте се поставяли на мястото на някой учител и да се замислите може ли той за 45 минути да обърне еднакво внимание на 20-30 ученика, особенно в първи клас. Според мен нормалния минимален норматив за клас не трябва да е 16 ученика както е сега, а 10.

Оставям настрана проблема с родителския контрол. В доста случаи липсва такъв. Викам родителите на среща заради проблем с детето им, а те не идват. Не са редки случите когато се нахвърлят върху мен с обвинения, че ние учителите сме виновни и сме отговорни за възпитанието на децата им. Че тяхното дете било най-добричкото.

Истината е, че там където семейството е стабилно и има родителски контрол, там и децата са културни и възпитани. Полагат усилия да научат нещо.

Оставям настрана въпроса със заплащането на учителския труд. Нима вярвате, че е нормално учител да получава чисто възнаграждение от 240-260 лв. на месец. Та има чистачки, които получават повече от учителите.

Оставям настрана въпроса с учебниците. Всяко лято ни се налага да избираме учебници на едно или друго издателство, което е пълна лудница.

От много експерименти образованието ни отиде по дяволите.

Редактирано от I am Noname (преглед на промените)
Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Хубав пост I am Noname. Обаче си мисля, че са многоооо малко учителите, които мислят като теб. Повечето учители ги мързи да преподават и представете си някои направо си го казват. И какво - в техните часове, докато трябва да учим много нови неща, ние обсъждаме клюки. И представи си, че това се случи с предмета, с който искаш да кандидатстваш в някои ВУЗ. Това е много странно, поне за мен...

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

DaSufferer, абсолютно вярно!! доста учители сме имали, които направо си казват "ами в еди-кои-си ден (например часовете са намаленни) няма да караме час, щото нали знаете мързела винаги надделява".. и това да ти го каже учител. Ми то и нас ни мързи особено преди контролни ама все още идваме на училище. Там е работата, че някой учител като го каже това никой от класа няма да тръгне да спори защо няма да кара час. По-скоро ще се чуе едно силно "ура" :huh:

Един много голям проблем е също бизнеса с извинителните бележки.. куцо и сакато вече продава бележки и ако не ти се ходи можеш да си намериш по всяко време при това на прилична цена!

А това, което каза I am Noname също е вярно! не може сам учител да се оправи с 20 да кажем подивели дечица, току що излезли от детската градина! някой може би ще пита "ами преди как са се оправяли?" Да.. ама сичко опира до възпитание, а сега като ги гледам първи втори клас лапнали вече цигарите и се отварят! сегашното поколение нямат никакво уважение към родителите си, а какво остава за някакъв учител!!?

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Е понякога бележките сършат доста добра работа. Примерно много мои съученици си вземат бележки, за да учат за испити извън училище... Не че ги оправдавам, ама са си напълно прави да не ходят на училище, т.е. да си губят времето в училище за глупости, като могат през това време да учат:huh:

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

вярно.. ама до колко учат и вкъщи? и аз съм си взимала бележки да уча ама не си използвам времето точно за това laugh.gif а пък тея от моя клас дето наистина учат никога не си взимат бележки, освен ако са смъртно болни

много им са чудя на тея хора.. за тях не съществува нищо друго освен училище (говоря за тежките случаи, а не за "по принцип ученолюбивите" :yanim: ) особено едното момиче последно я видях на центъра в началото на учебната година.. то нейното не е човешко!!

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
  • 2 години по-късно...

Образованието според мен не върви на добре защото:

1.Учениците не виждат смисъл.Никой не ни дава за пример човек, който да е учил по 7 часа в у-ще на ден и да е постигнал невероятни успехи.

2.Примерите около децата са изкривени.Втълпяват, че парите не са важни, но всички знаем, че бедността не е порок, но поражда пороци.

3.Учителите (повечето) не вдъхват респект.Което води само лошо след себе си.

4.Прекалена волност на държанието на учениците.Изострено чувство за свобода.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Аз отново се включвам по тема за образованието в България, тема, която за мен е важна и болезнена и то не само защото имам дъщеря в шести клас и виждам ситуацията около нея.

Какво ми прави впечетление.

Както веднъж вече казах днешното образование в България има за цел да създаде немислещи, неможещи, мързеливи хора, които да бъдат лесно манипулируеми. Но не виня за това учителите, както мнозина други. Защото рибата се вмирисва откъм главата. И всички тези "нови програми" и всякакви приумици на поредния министър, с която иска да остави името си в пантеона на образованието, допълнително отвращават децата, а и не само тях от училището. Учителите са превърнати в кукли на конци, които трябва да изпълняват поредната "гениална" идея, спусната отгоре.

Четох тук един пост, в който се изказваше твърде крайното мнение, че учителите които са завършили през комунистическо време не ставали за нищо. Това не е така. Защото зависи пак от личността на учителя - доколко е мислещ и запознат с науката, която преподава. Примерно каква е разликата в математиката от тогава и сега? ДА не би питагоровата теорема в един момент да е станала невалидна? Или формулата за решаване на квадратно уравнение да се е променила? ПРи хуманитарните науки като литература, история, нещата са по деликатни. И тук наистина ще си проличи кой учител колко чини. Защото да преподаваш съвременна българска история или литература си е ходене по минно поле (мое мнение е, че анализите за това време ще се избистрят след около 50 години и повече). И отново няма рецепти кой става и кой не.

Учениците не четат, мързи ги да учат, нямат мотивация. И тук авторът на темета е прав - основната роля е на семейството. Аз като родител твърдя,, че ние сме хората, които трябва да мотивираме децата си да учат - къде с личен пример, къде с примери от живота и сериозни разговори. А контролът е следствие от мотивацията. Ако я има, самоконтролът ще сработи и нещата ще се получат. Ако на родителите не им пука, как може да искаме децата да са образовани и знаещи?

Аз лично се опитвам максимално да мотивирам дъщеря си, при все всички неуредици около образованието от административна страна, да учи и да чете, защото младост и красота си отиват, парите могат да се изгубят (историята познава достатъчно такива примери), а това което знаеш и можеш никой и по никой начин не може да ти го вземе.

За уважението към учителите. ЩЕ ви разкажа една ситуация от преди 60-70 години, тоест от царско време. Знам я от баща ми. В гимназията, в която е учил, е учил синът на депутата Константин Величков. В един момент директорът го вика заради поведението на сина му. И маститият депутат чака със свалена шапка пред дирекцията, да го извика директорът на разговор като се освободи.

Проектирайте тази ситуация в днешно време и ще разберете какво е отношението не само на депутатите, а и на обикновените родители към българският учител.

Редактирано от Sessily (преглед на промените)
Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Само фактът, че няма да уча висше в БГ и само съдбата каза да довърша средното там говори за моето мнение. Но да е ясно, че ако Юзу-то и СУ-то са на нивото на Торонто Юниверсити, тогава ще уча там.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
След 12 клас зарязвам България и образованието ви,много сте зле.

И на мен ми се иска да зарежа България. Ит сакс!

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване