Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Дислексията -въпроси и отговори.


Препоръчан отговор


Дислексията съществува, макар да не се говори за нея

Приемането й не само като проблем, но и като дарба е предпоставка за разработване на по-добри образователни програми, които да подпомогнат засегнатите деца в учебния процес, пише в. 'Форум'

10.09.2005

"Дислексия" е първият и основен термин, който се използва, за да бъдат назовани най-различни проблеми, свързани с овладяването на учебния процес.

У нас обаче се говори малко за проблема, което не означава, че той не съществува, пише информационният седмичник за Северна България "Форум", цитиран от Econ.bg.

В световен мащаб е доказано, че всеки 10-и (а в някои публикации се говори и за всеки седми) човек развива симптоми на дислексия.

Първоначално изследователите са смятали, че хората с дислексия имат някакъв вид мозъчно или неврологично увреждане, или вродена дисфункция, която възпрепятства нормалния умствен процес при овладяване най-вече на четенето и писането.

Всеки случай е различен

Няма двама души, които да развият абсолютно еднакви форми на дислексия. Това, което е важно да се знае, е, че тя не е резултат от умствено или неврологично увреждане, нито е причинено от мозъчна малформация.

Дислексията е продукт на мисленето и на особения начин, по който някои хора реагират на чувството на объркване.

Широко разпространено е мнението, че

хората мислят по два начина:

"словесно" - чрез звука на думите, и "безсловесно" - чрез въображаеми картини и идеи.

Словесното мислене следва структурата на езика и се осъществява със скоростта, с която човек говори - приблизително 150 думи в минута. Безсловесното е еволюционно - картината "се разраства", докато мисловният процес добавя нови детайли.

Този начин на мислене е много по-бърз, може би хиляди пъти по-бърз. То е несъзнателно, човек не може да си наложи да мисли или да не мисли по този начин.

Словесно мислещият всъщност води вътрешен монолог от звучащи в ума му съждения, въпроси и отговори.

Дислектиците обаче не водят вътрешен монолог. Те не могат да "чуят" това, което четат например (освен ако не четат на глас). Вместо това

"рисуват" мислена картина,

добавяйки към нея значението (или образ на значението) на всяка следваща дума, която се появява пред погледа им.

По света има вече множество разработени техники и програми, които да помогнат на хората с дислексия да преодолеят в по-малка или по-голяма степен проблемите си, а децата да се справят задоволително в училище.

Но това, което е важно да се каже, че такива хора не биха се измъчвали в голяма степен, ако тяхното състояние не беше толкова погрешно възприемано и тълкувано от околните.

Ако учителите и родителите не наказват (по какъвто и да е начин) децата с дислексия заради проблемите им, ако останалите деца не им се подиграват заради трудностите с четенето и писането, дислектиците пак ще трябва да работят многократно по-упорито от съучениците си, но няма да страдат.

Няма друга област (освен четенето и писането), където хората да са третирани така презрително заради затрудненията, които изпитват.

Ако не можете да рисувате добре, ако не бягате достатъчно бързо, ако имате проблеми с усвояването на чужди езици, ако пеете фалшиво, никой няма да ви се подиграва за това и да ви третира като "умствено изостанал".

Приемането на състоянието не само като проблем,

но и като дарба,

ще ни даде по-задълбочено разбиране на същността му и е предпоставка за повече толерантност, за разработване (и прилагане!) на по-добри образователни програми, които да подпомогнат децата с дислексия в учебния процес, съветва в. "Форум".

Малко факти

В края на 20-те години на ХХ век д-р Самуел Т. Ортън дава ново определение на състоянието: "разменени (пресичащи се) функции на двете полукълба на мозъка", но много скоро се отказва от тази теория и предлага нова, според която дислексията се дължи на "смесване на функциите на мозъчните полукълба".

Което означава, че понякога дясното полукълбо извършва дейности, присъщи на лявото, и обратно.

Днес вече съществуват множество теории, които описват симптомите на дислексията и се опитват да обяснят какво ги поражда.

Обикновено се свързва с проблеми с четенето, писането и математиката, които детето има в училище; с факта, че дислектиците виждат буквите разместени или обърнати с краката нагоре; или с това, че бавно и трудно усвояват учебния материал. Но трудностите в училище са само част от проявленията на дислексията.

И в миналото, и днес има много

известни личности, които са били дислектици:

Леонардо да Винчи, Ханс Кристиян Андерсен, Алберт Айнщайн, Александър Бел, Уолт Дисни, Нелсън Рокфелер, Куентин Тарантино, Том Круз, Упи Голдбърг, Гуен Стефани, дори американкският президент Джордж У.Буш ...

Гениалността на повечето от тях се е проявила не въпреки дислексията, както смятат някои, а благодарение на нея.

Естествено, състоянието само по себе си няма да направи никого гений, но за самочувствието на дислектиците е важно да знаят, че техните умове действат по същия начин като умовете на много гении.

Важно е също да знаят, че проблемите, които имат с четенето, писането или математиката в никакъв случай не означават, че са тъпи или умствено изостанали.

Преди 20-ина години се появява една нова теория, разработена от американеца Роналд Дейвис (самият той дислектик), според която функцията на мозъка, пораждаща дислексията, е дарба.

Не всички дислектици развиват едни и същи умения, но всички те притежават тази изключителна функция на мозъка.

Качествата, които са им присъщи,

могат, според теорията на Дейвис, да се обобщят така:

1. Дислектиците могат да използват умствените си способности, за да променят и създават възприятия.

2. Те са изключително възприемчиви към заобикалящата ги среда.

3. Много по-любопитни са от обичайното.

4. Мислят основно с картини, вместо с думи.

5. Имат изключително добре развита интуиция и са много проницателни.

6. Мислят и възприемат нещата многопланово като използват всичките си сетива.

7. Могат да преживяват мислите си като реалност.

8. Имат живо въображение.

Ако тези качества не са подтискани, омаловажавани и дори разрушавани от родителите и от начина на преподаване в училище, те ще доведат до развиването на две основни характеристики - интелигентност над средната и изключителни творчески способности.

източник: Нетинфо

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
  • 4 години по-късно...

В момента съм ядосана, така че извинявайте че заглавието ми е неидеално!

Бих искала да ви помоля - ако може да намерите някаква статия, нещо, някъде да пише защо при дислектиците мозъкът им блокира за някои неща, защо не могат да правят някои неща. Омръзна ми да обяснявам, да нямам точни думи да обясня какво ми е! Съвсем съм отчаяна вече!

Искам да се обясни че те не са бавноразвиващи се!

Има ли някакви думи, има ли начин да се обясни, защо на някои хора мозъкът им блокира?

Редактирано от Trichocephalus
заглавие, правопис (преглед на промените)
Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Taka как е ?

Дислексията е неспособност за четене и разбиране на прочетеното. Объркват се някои букви с други например „б“ с „д“ или „н“ с „п“. Понякога се разместват местата на буквите в думите или хората пишат, както говорят. Дислексията не е вид умствено изоставане и дори понякога при наличието и се наблюдават феноменални способности в други направления. Тя може да се причини от органични увреди на мозъка, например инсулт или тумор. Дислексията засяга тази част на мозъка, която отговаря за речта, съответно води до различия в начина, по който информацията се обработва.

Дислексията е затруднение с лексиката, предимно при четене и писане. Проявява се изключително многостранно и все още няма точна дефиниция. Около 20 % от хората имат подобни проблеми. В повечето случаи се асоциира с проблеми при писане, четене и математика, свързани с факта, че хората с дислексия виждат буквите разбъркано и обърнати на обратно, или с факта, че усвояват учебния материал бавно или със затруднение. Важно е да запомните, че проблемите, които те имат при четене, писане или математика, не означава, че те се глупави или умствено увредени.

източник : http://www.google.bg/url?q=http://bg.wikipedia.org/wiki/%25D0%2594%25D0%25B8%25D1%2581%25D0%25BB%25D0%25B5%25D0%25BA%25D1%2581%25D0%25B8%25D1%258F&ei=zfu-SvywL5e1sAbUzslB&sa=X&oi=spellmeleon_result&resnum=1&ct=result&usg=AFQjCNH2GJehsgpSYsSMcdoy8J5TK6lMGQ

Редактирано от Trichocephalus
добавен източник (преглед на промените)
Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Това е основното. Чудех се някъде няма ли обаснено какво точно кара мозъкът да блокира. Защото аз думи не намирам да обясня, незнам има ли такава дума, с която да обясня защо не мога някои неща, защо са ми трудни.............. Не само че не мога да решавам задачи, не само че ми става малко объркано и кофти като пазарувам, но и ми е трудно да си връзвам връзките на обувките. Опитах се да се нача - не става, не мога да я възприема тази информация, сложно ми е. Готвенето същоо не мога да го възприема. Как да го обясня това? Уморих се да доказвам че не съм бавна!

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Изследвания потвърждават, че голям процент от дислексиците демонстрират несформираност на хемисферната доминантност. Има опити да се докаже, че дислексията е причинена от по-късно съзряване на лявата хемисфера, отговаряща за езика. Това по-късно съзряване на определени мозъчни структури довежда до различни видове дефицити – перцептивен, моторен, лингвистичен, като един от тези три вида определя и клиничната картина на дислексията. Това обаче е опровергано с откритията, че при ранни увреди на лявата хемисфера, дясната компенсаторно поема езиковите функции.

Друга причина за дислексията би могла да бъде дезинтеграцията между слуховата и зрителната преработка на информацията. Но това важи само по отношение на лингвистичните стимули. Зрителните и лингвистичните стимули се преработват и съхраняват в различни мозъчни структури, което означава, че декодирането на текст не става чрез един код, а е многокодово. За да бъде възприета, зрителната информация трябва да бъде линейно обработена. Това означава, че четенето като процес изисква възприемането и обработката на последователни стимули, но след това е нужна и едновременна обработка (първо буква по буква и след това осмисляне на думата).

Зрителната перцепция също се споменава като една от възможните причини за дислексията, но и тук е спорно кое причина и кое следствие. Не се изключва вероятността нарушените очни движения да са резултат, а не причина за трудностите при четене.

Отворен е и въпросът за паметовите нарушения като етиологичен фактор, тъй като е доказано, че нормолексиците надминават дислексиците във възможността за припомняне.

Генетичната етиологична теория приема, че дислексията се предава по наследство. Изследвания от края на 20-ти век показват наличието на наследствена обремененост при 62% от случаите със специфични разстройства на четенето. Но по-вероятно е да приемем, че се унаследява лингвистичната способност, начинът на обработка на информация, а не самата дислексия.

Според Williams (1990) при всички случаи на четивни нарушения е налице някакъв емоционален проблем, който в голяма част от случаите се оказва отключващ фактор. Много автори допускат, че лошите четци са свръхчувствителни деца, при които нарушенията в писмената реч имат афективен характер.

хмм, не е особено просто и ясно, но май излиза, че все още никой не знае...

източник : http://www.google.bg/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.psihologia.net%2Fforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D221&ei=CPy-SqifHNOIsAbt5oQ5&usg=AFQjCNGIKTZASiU1iGn9CV2g6TCF96LxFA&sig2=og6pjLjI7EzeNLA7AZWofg

Редактирано от Trichocephalus
добавен източник (преглед на промените)

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Известни дислектици:

Моцарт

Д. Айзенхауер

Джон Ф. Кенеди

Робърт Кенеди

Уинстън Чърчил

Алберт Айнщайн

Паул Ерлих

Нилс Бор

Чарлз Дарвин

Томас Едисон

Александър Бел

Леонардо да Винчи

Огюст Роден

Агата Кристи

Ханс Кристиян Андерсен

Уолт Дисни

Шер

Упи Голдбърт

Дани Гловър

Грег Луганис

Том Круз

Джей Лено

Рокфелер

и ти:cool: имате красиви мозъчета:baby:

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Нищо красиво не намирам в дислексията. Заради нея хората ме смятат за тъпа, а не съм. Писна ми да се доказвам.Писна ми хората да ми се подиграват че не мога да си връзвам връзките. Писнаха ми конфузните ситуации, като ходя да си купя нещо. Писна ми близките ми да не разбират, че не съм глупава.

Радвам се че от години знам какво ми е, но ми е гадно че няма как да се обясни блокирането. :baby::cool:

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Нищо красиво не намирам в дислексията. Заради нея хората ме смятат за тъпа, а не съм. Писна ми да се доказвам.Писна ми хората да ми се подиграват че не мога да си връзвам връзките. Писнаха ми конфузните ситуации, като ходя да си купя нещо. Писна ми близките ми да не разбират, че не съм глупава.

Радвам се че от години знам какво ми е, но ми е гадно че няма как да се обясни блокирането. :baby::cool:

http://dyslexia-center.eu/content/view/6/7/lang,bg/

За въпроси свързани със състоянието дислексия

безплатен телефон 0 800 1 DSLX (0 800 1 3759)

всеки работен ден

от 8:30 – 12:30 и 15:00 – 17:30 часа

Разходите по поддръжката на линията се поемат изцяло от VIVACOM.

ДОБРЕ ДОШЛИ на сайта на

ПЪРВИ НАЦИОНАЛЕН ЦЕНТЪР

ПО ДИСЛЕКСИЯ

тук ще намерите информация за състоянието дислексия и метод AFS

http://dyslexia-bg.org/index.php?topic=Home

АСОЦИАЦИЯ ДИСЛЕКЦИЯ БЪЛГАРИЯ

Можете да се свържете с нас на адрес:

Русе-7000,

ул. Отец Паисий 6, етаж 5

Телефон:

0(0359)82-519338

Fax:

0(0359)82-825900

GSM:

0(0359)885-319506

0(0359)899-489295

0(0359)887-199437

E-mail:

[email protected]

Ако имате въпроси, които Ви интересуват, или коментар, който да споделите, пишете ни оттук или на e-mail-адреса по-горе.

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

И не си тъпа. Напротив.

Дарба или проклятие? - ти си решаваш сама.

Редактирано от Erlkönig (преглед на промените)
Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване