Защо 20-годишният CRT монитор е по-добър от един 4К LCD дисплей

Оригиналът е на Jared Newman

22
18961

Да кажем, че имате $1000 и възнамерявате да ги дадете за игрови монитор. За тези пари може да се закупи един от най-новите 4К дисплеи с микроскопични пиксели, който има голям динамичен диапазон и висока кадрова честота. А може да се вземе и един извит QHD-монитор, толкова широк, че по време на игра ще трябва да използвате периферното си зрение.

Но има и един друг вариант. Може да се рискува, да се посети eBay и тази сума да се даде за CRT монитор, излязъл на пазара преди цели две десетилетия.

Последният вариант изглежда противоречи на здравия смисъл. Всъщност, нещата съвсем не са толкова прости. В средите на феновете и професионалистите на компютърните игри има много хора, които са сигурни, че мониторите с електроннолъчева тръба са много по-добри, направо отлични за игри. Според мнението на тези професионални геймъри, CRT мониторите по-бързо реагират на действието на играча, а техните изображения не се размазват както става при LCD дисплеите. Тези хора изобщо не се притесняват, че старите монитори имат по-малка резолюция в сравнение с най-новите съвременни дисплеи и по-малки размери на екраните, както и че заемат много място на бюрото и консумират много енергия. Спорът между привържениците на CRT и LCD се води от много години. Но наскоро към тази тема се насочи вниманието на проекта Digital Foundry, който представи видео за силните страни на CRT мониторите.

‘Създателите на съвременните скъпи геймърски LCD монитори с всички сили се стараят да постигат това, което вече е постигнато от CRT мониторите. Това са съвсем ниската изходна латентност, високите честоти на обновяване на екрана, мигновената реакция на действията на потребителя. Но колкото и да са добри много от тези нови дисплеи, нито един от тях, дори и най-добрият, в сферата на компютърните игри, не може да изпревари качественият старомоден CRT монитор“ – заяви Ръчард Ледбетър (Richard Leadbetter), редактор на Digital Foundry.

За съжаление, да се намери CRT монитор, който да работи добре с един съвременен компютър, съвсем не е толкова лесно, отколкото да се вземе 4К LCD дисплей от Amazon. Въпреки че в Craigslist е пълно с подобни дисплеи, малко са моделите, които поддържат широкоекранните режими, необходими за редица съвременни игри. С особена любов сред геймърите се слави Sony GDM-FW900, един екземпляр от който наскоро бе продаден в eBay за $999.  Като се има предвид, че ще е необходима и подходяща съвместима видеокарта, то цената на видео подсистемата в един подобен геймърски компютър с CRT монитор може да се окаже доста висока.

Но за сметка на това, всеки, който си е взел CRT монитор, получава незабележимо забавяне поради нищожната изходна латентност, липсата на каквото и да било размиване на движещите се обекти и може би задоволство, че е спасил престарелия монитор от гробището за електронни отпадъци. Но има редица случаи, когато геймърите дават повече пари за конфигурация, която съвсем не може да даде същото усещане, каквото дава добрият CRT монитор.

Силните страни на CRT гейминга

Екранът на CRT монитора е покрит с милиони луминофорни точки. Всеки пиксел, формиран от този монитор, се състои от три отделни точки – червена, зелена и синя. За да могат тези точки, от които са съставени пикселите да излъчват светлина – тоест, фотони, през тях минава поток електрони, излизащи от електронна пушка. Колкото е по-интензивен потокът от електрони, толкова е по-ярко изображението.

Ако се замислим, това доста опростено определение на технологията на формиране на изображение в CRT мониторите, скрива доста неща. Една от най-важните особености е, че луминофорът мигновено излъчва фотони под въздействието на електроните. Разбира се, и в CRT мониторите протичат процеси, които могат да забавят появата на изображението, но те са незначителни. Така например, необходимо е известно време за буфериране на кадъра и време, за да може електронният лъч да премине от горната до долната част на екрана. Но тези латентности са съвсем незначителни и когато геймърът кликне с мишката или натисне бутон на клавиатурата, резултатът от това действие моментално се вижда на екрана без на практика никакво забавяне.

Бари Янг, който отдавна се занимава с подробното изучаване на CRT дисплеите и е CEO на OLED Association, нарича този ефект ‘магията на луминофора’, понеже при попадането на електрон върху него, той моментално започва да излъчва светлина.

Ако направим сравнение с LCD дисплеите, и техния принцип на работа по превръщането на електроните във фотони, то няма как да не обърнем внимание, че при LCD матриците се налага да се извършва известно физическо преместване на течните кристали, което изисква много повече време и води до големи латентности. Ето защо, при LCD дисплеите движещи се обекти се размазват.

Реймънд Сонейра, президент на компанията DisplayMate, която се занимава предимно с измерване параметрите на различните дисплеи споделя, че този недостатък е характерен и за LCD мониторите с по-висока кадрова честота. С това могат да бъдат обяснени думите на експерта Джон Линеман от Digital Foundry, че да се работи с CRT монитор е много по-приятно, отколкото с LCD.

‘Проблемът е в това, че ние сравняваме процеса на превръщане на електроните във фотони и физическите промени в течните кристали’ – казва Бари Янг. ‘Колкото по-бързо се движи даден обект, толкова е по-трудно на LCD дисплея да успява да го следи’.

Разбира се, към днешен ден производителите на LCD монитори направиха много, за да стопят разликите между CRT и LCD мониторите. Бари Янг обръща внимание, че течните кристали, използвани в съвременните LCD дисплеи се движат много по-бързо и че латентностите и размиването на изображението се намаляват чрез буферирането на допълнителни кадри, чрез вмъкване във видео потока на специални кадри и т.н.

Съвсем друга е ситуацията с OLED матриците, в които също се използва директното преобразуване на електроните във фотони, но чрез въздействие на електрическия тока на специални органични съединения. С някои условности може да се каже, че между OLED и CRT дисплеите няма никаква разлика.

Само че производителите на OLED матрици към днешен ден обръщат повече внимание на по-доходния пазар за телевизори. Ако разгледаме какво се предлага на пазара ще видим, че има само един OLED дисплей – 22-инчов модел на ASUS с цена $4000. Едва сега започва строежа на голям завод за OLED матрици, които ще се използват за производството на монитори и цената на тези устройства трябва да падне и да стигне нивото на най-добрите LCD дисплеи.

Търсене на Светият Граал на CRT мониторите

Ако сте на мнение, че за компютърните игри ви е необходим именно CRT монитор,ще трябва доста да се постараете, за да намерите най-подходящия модел.

Адам Тейлър, създателят на различни полезни обучаващи видеа на технически теми, известен преди всичко със своя YouTube канал EposVox е имал нужда от няколко години, за да намери модела Sony GDM-FW900. Той дълго време търсил в eBay, Craigslist и Facebook Marketplace необходимия монитор, публикувал материали и съобщения в интернет, че е готов да даде $500 за CRT монитор, който няма нужда от ремонт и няма външни повреди.

Според Тейлър, главното достойнство на Sony GDM-FW900 е, че той има съотношение на страните 16:10. Тоест, неговият екран е много по-широк от повечето CRT монитори, при които стандартното съотношение на страните е 4:3. Въпреки че повечето съвременни LCD монитори имат съотношение на страните 16:9, повечето компютърни игри поддържат съотношението 16:10, а това означава, че се запълва целия екран на FW900. Максималната резолюция на това устройство е 2304:1440 при кадрова честота 80 Hz. Това са добри параметри и по съвременните стандарти. А ако се намали резолюцията два пъти, то мониторът може да работи с кадрова честота 160 Hz, което оказва много голямо влияние на плавното движение на движещите се обекти.

Тейлър казва, че този монитор може да прави удивителни неща и е подходящ за работа със съвременните приложения, понеже има съотношение на страните на екрана 16:10.

Според Тейлър, мониторите, идентични с FW900 са се произвеждани и от други компании, но са имали други названия. Сред тях са HP A7217A, SGI GDM-FW9011 и Sun GDM-FW9010. Но да се намерят е също толкова сложно като FW900. Има и няколко модела CRT монитори със съотношение на страните 16:9. Такъв е например, InterView 28HD96, който е знаменит предимно с това, че именно с негова помощ Джон Кармак е създал Quake, но тези монитори се намират още по-трудно.

А ако вече сте си намерили подходящия монитор, ще ви трябва и видеокарта с аналогов изход. Такива са например видеокартите Nvidia серия 900 и AMD серия 300. Като алтернатива може да се използва конвертор на цифровия сигнал в аналогов. И още, когато купувате стар CRT монитор, трябва да знаете, че той няма да ви служи много дълго. Лумонофорът в тези монитори остарява с течение на времето и постепенно губи свойствата си. Това не е единственото – ремонтът на подобен монитор може да се окаже сложна и опасна работа, понеже почти не останаха сервизи, които да се занимават с ремонта на CRT монитори.

Въпреки всичко, Тейлър се радва, че интересът към CRT мониторите отново се подновява и добавя, че далеч не всички негови колеги мислят по този начин. Те се опасяват, че интересът на медиите към тези монитори ще доведе до тяхното поскъпване и до това, че в CRT сферата ще навлязат твърде много начинаещи без особени познания и умения. Но ако не броим незначителния брой на случите на печалба от вдигнатия медиен шум, каквато е продажбата на FW900 за $999 в eBay, Тейлър не се е сблъсквал с поскъпването на цените на старите CRT монитори. Според него, това са устройства, останали в мазетата и гаражите на хората, които един ден са решили да ги разчистят и са дали съответните обяви в интернет магазините.

Но е далеч по-добре, когато тези CRT монитори попаднат в ръцете на хора, които искат да играят компютърни игри с тях, отколкото да бъдат натрошени и изхвърлени в моргите за електронни устройства.

‘Засега, поне в САЩ, няма механизми за преработването на подобна техника. Ето защо, аз се радвам, че хората могат да ползват CRT монитори, да експериментират с тях и да има се наслаждават. Това е много по-добре, отколкото тези устройства да се превърнат в късчета метал и стъкло’ – казва още Тейлър.

5 2 гласа
Оценете статията
Абонирай се
Извести ме за
guest
22 Коментара
стари
нови оценка
Отзиви
Всички коментари