Честит 30-ти рожден ден, Game Boy: Ето 6 причини защо си №1

3
400

Преди 30 години на този ден, Nintendo пускат на пазара Game Boy, първата им преносима игрова конзола. Развълнуваните японски потребители изкупували хиляди и хиляди бройки, които се продавали за 12 500 йени (около $94 през 1989 година) при излизането ѝ – привидно малка цена за да имаш NES в джоба си. В началото Nintendo предлагали 4 игри за новия Game Boy: Super Mario Land, Baseball, Alleyway, и Yakuman (маджонг игра), но броят на игрите за него бързо нараснал.

По-късно същата година, Game Boy удря пазара в САЩ на цена от $89,99 със скрит коз в ръкава – вградено копие на Тетрис. С продаването на над милион бройки през първия коледен сезон, Game Boy се оказал също толкова успешен в САЩ, колкото и в Япония, и този успех със сигурност не е бил краткотраен: до днешна дата, Nintendo са продали 118,69 милиона бройки от оригиналната Game Boy линия (като изключваме Game Boy Advance) в целия свят, правейки я най-дългогодишната династия в историята на видео игрите.

Затова, в чест на 30-тата ѝ годишнина, ще ви кажем 6 причини защо Game Boy доминирал пазара през по-голямата част от живота си.

1. Тетрис

Днес всяка технологична компания знае, че всяка нова хардуерна платформа се нуждае от „приложение трепач“, за да успее. В случая на Game Boy, Тетрис се вписал перфектно в тази роля.

Класиката на Алексей Пажитнов била удобна за играене на кратки сесии, а простите ѝ графики и спокойния ѝ геймплей се оказали идеални за ограничените възможности на екрана на Game Boy. (Ако си спомняте, първият Game Boy имаше бавен LCD екран, което предизвикваше размазване на кадрите при движение в екшън игрите.) Мениджмънта на Nintendo в САЩ предприели риск, като предложили Тетрис вместо доказано име като Super Mario Land и този ход се оказал ключов за дълготрайния успех на Game Boy.

Естествено, Тетрис не е започнала от Game Boy (Пажитнов първоначално я пуска за компютри през 1985), но Game Boy я направила популярна. В крайна сметка, Тетрис се оказала толкова популярна, че успяла да помогне на Nintendo да продаде милиони конзоли. А умереният и геймплей успял да привлече и възрастните към новата платформа на Nintendo, допълнително увеличавайки потребителите ѝ.

2. Живот на батерията

Оригиналният Game Boy издържал от 10 до 30 часа на 4 АА батерии, според различни източници. (по-щедрите прогнози дошли от Nintendo при самото пускане). Nintendo постигнали тази издръжливост като използвали едноцветен екран без подсветка и 8-битов процесор с ниска консумация на енергия. В същото време, съперниците на Nintendo били обсебени от цветни LCD екрани с подсветка и по-мощни процесори, които накарали техните конзоли да гълтат повече ток. NEC TurboExpress, Sega Game Gear и Atari Lynx успявали да изстискат само 2-5 часа работа от 6 АА батерии, което се оказвало доста скъпичко за потребителите им с течение на времето.

От гледна точка на хардуерния дизайн, първата грижа на Nintendo с Game Boy винаги е била животът на батерията. Има логика, понеже преносимостта на едно устройство зависи най-вече от това колко дълго време може да се използва без да се залепяш за контакта. За да добавят цветове в Game Boy линията, на Nintendo им отнема 9 години. Защо ли? Защото Nintendo изчакали докато можели да предложат евтин и цветен LCD екран с малък разход на енергия, който не само щял да запази цената на конзолата ниска, но и щял да предложи живот на батерията, който може да се сравнява с монохроматичните си братовчеди.

В крайна сметка, вманиачването на Nintendo в ефикасността на батерията се оказало ключово. Докато конкурентите на Game Boy притежавали технологично по-добри екрани и повече изчислителна мощ, потребителите предпочели Game Boy заради по-ниската му цена на операция (по-малко нужни батерии) и по-добрата му преносимост. Не след дълго, цветните токогълтачи се удавили в успеха на Nintendo.

3. Брандът Nintendo

В допълнение към живота на батерията, Game Boy имал друго голямо предимство – чудовищно брандово име – Nintendo, което доминирало 80% от пазара на видео игри. Atari била жалка сянка на предишното си аз, а SEGA все още набирали скорост.

В контраст на това, 8-битовата настолна конзола на Nintendo, Nintendo Entertainment System (NES) и Famicom (японската ѝ версия) били на върха на популярността си между 1989 и 1991 – ключови години във войните на конзолите. Потребителите от двете страни на океана се доверявали на името Nintendo да им достави качествено изживяване. Те знаели, че Nintendo можели да им осигурят собствени игри на световно ниво година след година, допринесено от завидно популярните франчайзи като Super Mario Bros., Zelda, Metroid и Kid Icarus.

Може би по-важно от това е, че Nintendo успели да привлекат чужди разработчици на игри като им предложили стабилна платформа за софтуера им. Това означавало множество заглавия, което винаги е добро за живота на която и да е игрова система.

4. Цената

Game Boy се продавал за $89,95 при пускането си. Сравнете го с най-близките му конкуренти по онова време: TurboExpress се продавал за $249,99, Game Gear – за $149,99, а Lynxза $189,95. Nintendo  можели да си позволят да го продават на по-ниска цена заради по-малко скъпия им едноцветен LCD екран без подсветка. Game Boy също изисквал по-малко консуматив – както казахме по-рано, конзолата на Nintendo работела за по-дълго с по-малко батерии.

Цената при пускането не била единствения фактор в успеха на Game Boy. С течение на времето, Nintendo продължавали да понижават цената на конзолата си, поддържайки Game Boy конкурентен въпреки значителния напредък в технологиите.

5. Pokémon

Тетрис може и да е задоволила ранния апетит за Game Boy, Покемон ѝ помогнал да стане легендарна. RPG-то за събиране на чудовища за оригиналния Game Boy продало над 20 милиона бройки в САЩ и Япония и доказало, че платформата Game Boy все още е актуална дори и в края на 90-те. А наличието на популярно заглавие за конзолата по онова време се оказало особено важно в борбата срещу новите опоненти като Neo Geo Pocket, Bandai Wonderswan и Tiger Game. Факта, че нямали игра като Покемон, спомогнал за бързото им поражение на пазара.

Трябва да се отбележи, че успехът на Покемон не поддържал само Game Boy жив. Годините от 1996 до 2006 били тежки за Nintendo от страна на настолните конзоли. Докато Nintendo 64 и GameCube не се продавали особено добре, продажбите на Game Boy и Game Boy Advance останали силни, най-вече заради Покемон манията. Всъщност, след разочароващите продажби на Nintendo 64 ги провокирали да доведат успешния франчайз до замиращата им конзола. В резултат на това, продажбите на N64 се утроили след излизането на Pokémon Stadium през 1999. Въпреки това, тя не успяла да се задържи в състезанието на настолните конзоли. Ако продажбите на Game Boy не бяха толкова добри, Nintendo можеше да са фалирали досега. Така че, донякъде, Покемон и Game Boy помогнали на Nintendo да оцелее в тежките времена.

6. Гъвкавост

През първите две десетилетия от историята си Game Boy очевидно е бил хардуерен франчайз, който няма да остане в покой. С подобряването на технологиите, Nintendo ги последвали като често обновявали преносимата си конзола, за да предложат по-добър живот на батериите, по-добри екрани и по-компактни дизайни. От днешна гледна точка, Nintendo са пуснали 7 различни модела от Game Boy серията (като всички освен един са съвместими с предишните модели: Game Boy, Game Boy Pocket, Game Boy Light (само в Япония), Game Boy Color, Game Boy Advance, Game Boy Advance SP и Game Boy Micro. С тези 7 модела, Nintendo предлагали много цветови вариации и дори няколко хардуерни обновления. Nintendo също пуснали и 3 адаптера, които позволявали да играеш игри за Game Boy на настолни конзоли – Super Game Boy и Super Game Boy 2 (Япония) за Super NES, и Game Boy Player за GameCube.

Децата днес няма да разберат нищо за Kirby’s Dreamland. Допреди няколко години, доминацията на Nintendo в бизнеса за преносими конзоли продължаваше със серията Nintendo DS, а днес – с Nintendo Switch. Nintendo DS излезе през 2004 с обратна съвместимост с Game Boy Advance, правейки DS наследник на линията Game Boy. Въпреки успеха на DS серията, Nintendo също предлагаха и Game Boy Micro, компактна версия на Game Boy Advance, допреди десетина години.

А днес, техен наследник е Nintendo Switch, който няма каквато и да е обратна съвместимост с предците си Nintendo DS, Wii и Game Boy. За разлика от предшествениците си, той успява да намери златната среда между преносима и настолна конзола, а библиотеката му се състои от заглавия, които са ни добре познати от компютъра, Playstation-a и Xbox-a като Skyrim, Minecraft, Fortnite, Diablo III, Civilization VI, DOOM, Mortal Kombat XI, но и такива, които са тясно свързани с дългогодишната история на Nintendo като: Mario Kart 8, Breath of the Wild, Super Smash Bros., Tetris 99 и New Super Mario Bros.

3
ДОБАВИ КОМЕНТАР

avatar
3 Коментари
0 Отговори на коментарите
3 Последователи
 
Коментарът с най-много реакции
Най-горещият коментар
  Абонирай се  
нови стари оценка
Извести ме за
Християн
Християн

Много добра статия. С любов към Нинтендо.

Efix
Efix

А аз имах една ЕЛЕКТРОНИКА с един вълк, който събираше яйца. По-късно се сдобих и с Нинтендо с касетите където играех Captain Tsubasa, Super Mario и Ninja Gaiden …

Балтазар
Балтазар

Прочетох, че Nintendo GameBoy идвал с вградена игра Тетрис – това ми подсказа, че авторът никога не е имал GameBoy, а само е чел за него или е превел статията. Съответно това ме накара да спра да чета… Имал съм оригиналния GameBoy (Mortal Kombart, Asterix & Obelix и една футболна игра с Карлос Валдерама на обложката, баща ми го счупи, защото прекалявах да играя с него), след него GameBoy Advance с Lord of The Rings: Return of the King, която съм играл повече от 1000 часа. После минах на PS Vita, която си цъкам, когато пътувам нанякъде повече време и… Виж още »