Кой не знае Кратос, кой не е чувал за него – славният спартанец е оставил след себе си кървава диря на цели три платформи с марката PlayStation. Емблематичнитя герой на Sony Santa Monica дебютира за пръв път през 2005 г. за PS2, после продължи на PSP, а след това се появи и на PS3. Новата и простичко наречена God of War игра бележи седмата част от поредицата, но въпреки тази солидна цифра очакванията всъщност не престават да бъдат все така високи. Причината донякъде се крие в това, че независимо от безспорните си качества, първите две God of War игри принадлежат на една малко по-различна епоха що се отнася до дизайна, а двете портативни заглавия Ghost of Sparta и Chains of Olympus са шедьоври на мобилния гейминг.

Поради тази причина, единствената реална база за сравнение на сегашната God of War игра си остават God of War III, която бе играта на 2010 г. и Ascension от 2013 г. Не е нужно да поиграете кой знае колко на новия хак-енд-слаш на Sony Santa Monica, за да се убедите, че главният дизайнер на играта Кори Барлог е черпил вдъхновение най-вече от идеите на своя предшественик Стиг Асмусен, създал God of War III, както и с щипка подбрани качества от своята собствена God of War II.

За разлика от Ascension, която се изяви като прикуел на предишните части, новата God of War игра е чисто продължение и дори цяла нова страница в епичната история на Кратос.

Как обаче да подобриш съвършенството?

Без съмнение, God of War III е най-добрата хак-енд-слаш игра на това поколение и когато трябва да направиш нейно продължение, естественият избор е да вземеш основните елементи, които бяха изпипани до съвършенство и да поставиш върху тях някои дребни нововъведения, които по-скоро допълват изживяването, отколкото го променят качествено. God of War днес изглежда и се държи по доста сходен със своя предшественик начин – както обикновено управлявате Кратос от трето лице като десният стик на контролера този път не служи за акробатични скокове в различни посоки, а за управление на камерата. Битките са брутални, мащабни и винаги разнообразни, за което се грижи несекващия поток от различни врагове и непрекъснатите ъпгрейди и нови оръжия, които получавате.

Почитателите на поредицата  едва ли ще загубят повече от няколко минути докато се ориентират в играта, тъй като всички фундаментални особености изглеждат добре познати. Присъстват и обичайните за поредицата quick-time events, както и спиращите дъха анимирани сцени, които само след секунди прерастват в реална геймплей ситуация. При всичките опити само две игри са успели да постигнат абсолютното съвършенство що се отнася до схватките с огромни босове, които превъзхождат героите ви многократно и чисто физически ви карат да се чувствате дребни и незначителни – Shadow of the Colossus и God of War. Новата част продължава тази традиция и само петнадесетина минути след началото на играта вече ще се сражавате с многократно по-големи от Кратос съперници.

God of War е триумф на гейминга, но това едва ли е изненадващо за почитателите на любимото ни хоби. Онова, което прави играта толкова впечатляваща, е че вместо смазваща машина за убиване, Santa Monica Studio изцяло е преоткрило характера на Кратос, създавайки по-комплексен персонаж. Това е история на човек, който е отхвърлил някогашния си опръскан с кръв живот в полза на по-просто и по-изпълващо съществуване, което всъщност е точно това, което студиото е направил за този франчайз.

Поверително и лично

God of War в основата си е история за баща и син, които се учат как да живеят заедно. Съпругата на Кратос, майката на малкия му син Атрей, е починала, а сега са само двамата. Богът на войната и едно дете. За разлика от предишните заглавия обаче, последната игра ни отвежда сред царствата на скандинавските богове. Което означава, че Кратос, който е разбирал боговете и традициите на гърците, е напълно в непозната среда. Така че, докато Атрей зависи от Кратос да се бори срещу чудовищата на Мидгард, Кратос се нуждае от сина си, за да му обясни всичко от това какви са тези гиганти до това как се четат руните.

Това обаче не е първият сблъсък на Кратос с родителството. Феновете добре помнят, че преди той е имал съпруга и дъщеря, докато Арес, бившият бог на войната, подмамил Кратос да ги убие в пристъп на ярост. Оттогава той е принуден да носи пепелта на жена си и детето, като му дал призрачно бялото оцветяване. Комбинирайте този емоционален багаж с това, че Кратос разчита на яростта и бойните си умения, за да оцелее толкова дълго, и може да разберете защо не е най-добрият баща. Но Кратос явно обича Атрей и знаейки, че сега са сами на света, прави всичко, което може, за да го пази и да се грижи за него.

При една сцена в началото на играта, Атрей пропуска изстрел, докато той и Кратос ловуват елени. Кратос моментално пламва в ярост, но преди да загуби самообладанието си, се успокоява и извиква на Атрей да открие бягащия елена. С напредването на историята, темпераментът на Кратос към сина му продължава да се смекчава и дори и могъщият войн започва да допълва способностите на Атрей.

По-гневен от всякога

Разбира се, само защото God of War добавя дълбочина и ни представя напълно оформени герои, не означава, че ни очаква по-малко брутален бой. Кратос вече не е с двойните си мечове, но вместо това използва своята брадва и щит. Атрей също не е безпомощен, използвайки лъка си, за да отвлече вниманието и да елиминира всички видове врагове, начело с елфи, тролове и други същества.

Подобно на предишните God of War заглавия, и тук ще подобрявате способностите на Кратос, докато напредвате в играта. Но този път ще трябва да ъпгрейднете брадвата, щита, както и лъка на Атрей, за да отключите способността да подобрите уменията си. Интерфейсът на пръв поглед е малко тромав, но бързо става ясен, когато започнете да надграждате вашите предмети и способности.

Битките са, както винаги, невероятни, но изискват много добро планиране. Всеки враг има свои собствени особености, които можете да използвате, за да го победите и да избегнете прекалено много щети, стига да обърнете внимание на техните движения. Има случаи обаче, когато камерата на играта затруднява позиционирането спрямо врагове, но те са малко.

Пъзелите в играта също са стимулиращи и без да са невероятно трудни ще ви накарат да поспрете и да се замислите малко, което осигурява нужната пауза между неспирната касапница. Оставяйки героите настрана, деветте царства на скандинавската митология, както са описани тук, са сред най-интересните, които сме виждали във видео игра или дори филм. Независимо дали скитате в омагьосана гора или се борите с тъмни елфи, всяка област има различен облик и усещане, заедно със собствената си колекция от тайни и странични куестве за откриване. Кратос все още е непознат за този свят, но Актрей е израснал в него. И така, докато бащата учи синът на начините на война, Атрес помага като превежда руни и попълва празнотите на история за баща си.

Оживялата митология

Ако и преди сме имали възможност да изтъкнем каква сурова сила се крие под капака на PlayStation 4, това е така просто, защото този хардуер продължава да показва и в петата си година, че в правилните ръце на спецовете от дъщерните студия на Sony винаги има с какво още да изненада. Едва ли е необходимо да споменаваме, че дизайнерите на Sony Santa Monica са точно такива и в резултат God of War за пореден път вдига летвата във визуално отношение. Всеки един аспект от играта – от отделните врагове до огромните босове и пейзажи, на чиито фон се развива действието – са внушителни, красиви и наистина загатват за един митологичен свят. Особено впечатляващи са водните ефекти, както и вплитането на светлини и сенки. В това отношение God of War е със светлинни години по-напред от всичко, което ХВОХ One може да предложи и на моменти играта изглежда като работеща на някое адски високобюджетно РС, а не на конзола в залеза на своя цикъл.

Музикалното оформление е напълно в съответствие с мрачния тон, а озвучението както обикновено е на най-високо ниво благодарение на Кристофър Джъдж, заменил обичайния заподозрян като Терънс Карсън в ролята на Кратос. Може би единствената лека забележка е към камерата, която на моменти не ви позволява да се ориентирате по най-добрия възможен начин макар фиксираната гледна точка, която е част от поредицата през всичките ѝ превъплъщения, вече да е заменена със свободна, така че  трябва да свикнете с нея.

Когато всичко е изпипано безупречно, рецептата „по още от същото“ изобщо не е лоша. Кратос е все така гневен, убийствено опасен, а геймплеят е издържан в най-добрите традиции на поредицата. Ексклузивният характер на God of War означава, че само притежателите на PlayStation 4 конзоли могат да се докоснат до тази игра, така че почти петгодишното чакане от God of War: Ascension насам си е струвало всеки един миг. Най-радващото е, че успоредно с излизането на новата част, представители на Sony Santa Monica признаха, че биха искали да продължат да правят още God of War игри. Според тях, Кратос е един от малцината герои, които са издържали проверката на времето и все още не са изчерпани като персонажи и истории. God of War ни убеждава в правотата на техните думи и ако нещата следват своя логичен ход, доста вероятно е да видим нова игра от поредицата в началото на жизнения цикъл на PlayStation 5. Дотогава всеки, който иска да утоли жаждата си за кървави виртуални битки трудно би могъл да намери по-добра опция от God of War за PS4.

Копието от God of War за PS4 ни бе любезно предоставено от верига магазини за видео игри „Пулсар“

0 0 глас
Оценете статията
Абонирай се
Извести ме за
guest
8 Коментара
стари
нови оценка
Отзиви
Всички коментари