Ratchet & Clank: Rift Apart е първата игра от франчайза от доста време насам, на практика от PlayStation 3 ерата насам не е имало нови заглавия. Още с пускането на играта виждаме много красиви сцени, които се възползват на максимум от хардуера на PlayStation 5, а след това направляваме Рачет и Кланк през парад в тяхна чест. Качват се на асансьора и започваме да слушаме легендарния Капитан Кварк, който прави резюме на историята на оригиналната игра.

Следва удар с ключа на Рачет, който дава старт на канонада от стотици конфети във въздуха, екранът ни се обвива от светлина и постепенно се насочваме към потопяване в играта.

Това е едно от все още малкото ексклузивни заглавия за PlayStation 5. Четвърто, след Astro’s Playroom, Demon’s Souls и Returnal. Играта веднага ни печели с това, че не просто е много забавна и разтоварваща, но и много умело се възползва от хардуера на разположение. Нещо като Astro’s Playroom, но с цялостна история и пълно преживяване.

Можем да направим сериозен паралел с God of War на студиото Sony Santa Monica от 2018-та

Да, звучи доста странно да има паралел между точно тези две игри. И двете са в основата на гейминга за Sony. Екшън заглавия появили се преди над 10 години. През 2018 година, когато Богът на войната беше възроден, студиото на Sony в Санта Моника преобрази целия геймплей. Получи се нещо ново и много по-добро. Тук играта е разработена от Insomniac. Запазвам фокуса върху третото лице и чудатите оръжия, които всички сме обикнали, но всичко останало е изградено наново. Леко по-консервативен подход, за да се запазят някои неща, които са характерни, но със сигурност брутален прогрес.

Другото интересно нещо е, че вече можем да играем и с женски герой, който се казва Ривет. Това се случва за първи път от 19 години. Този добре познат дух на екшън игра, която е много разпускаща и подходяща за деца, е запазен. Структурата и геймплея, макар и доста различни, не изненадват. Има добър баланс между новите системи, технологии и история, и някои характерни познати неща от геймплея. Усещането е добро, много.

Ново ниво на контрол

Споменах, че някои от старите и любими оръжия са запазени. Има и такива с променен „характер“, но все пак класически. Ratchet & Clank: Rift Apart ще ни срещне и с добре познати врагове. Графичните детайли са много впечатляващи, но играта прави най-силно впечатление, възползвайки се от новия DualSense контролер за PS5.

Едно от любимите ми неща е, че като местя Рачет напред и той стъпва на земята с десния си крак, дясната страна на контролера съвсем лекичко трепва. Същото става и с левия край. При тичане се усеща едно ритмично и редуващо се потупване в ръцете. Когато чупим кутии, за да събираме болтове, които са валутата в играта, контролерът се тресе при счупването и после ни помага да усетим и постъпването на богатството по сметката ни.

На едно място Рачет и Кланк се озовават в нощен клуб, от който се чува силна дъбстеп музика. Бийта на изпълнението се усеща много отчетливо и точно през контролера. И не, всички тези вибрации и звуци в ръцете ни не са разсейващи. Усещат се ясно, но не прекалено силно. Помагат ни да усещаме атмосферата и случващото се и да ни връщат на правилното място, ако отместим вниманието си нанякъде.

Другата много силна страна на DuelSense са адаптивните тригъри, които също се използват много силно в Rift Apart. Най-вече при оръжията. Например има помпа, която може да изстреля един или два заряда според силата, с която натиснем бутона. При изстрелване на ракети, натискането на бутона до средата заключва целта, а когато натиснем до край изстрелваме ракетата. Има един хибрид между щит и помпа, при който до средата активираме щита пред Рачет или Ривет, но натискането до край изстрелва щита напред, за да нанесе щета на враговете.

Просто пълен контрол върху всяко оръжие. Има само едно нещо, което леко дразни. При някои оръжия натискането до средата има определена и значителна функционалност. При други просто служи за приближаване на мерника. Малко е объркващо в началото.

Прескачане между измерения

По-горе споменахме парада. Малко след него идва най-основната част от механиките в играта. Рачет и Кланк биват засмукани в ново измерение от д-р Нефериос. Голяма част от играта се случва там. Нефериос обаче поврежда времето и пространството, което отваря портали до други измерения на всички планети.

От някои от тези портали се появяват враговете ни. От други пътуваме до нови зони. И самото визуално пренасяне е невероятно красиво и с много детайли. До сега в игра не съм го виждал толкова яко. Малко замайващо, но много впечатляващо и на 100% пълно с „УАУ“ фактор. Всеки път.

Техническото изпълнение е 10 от 10, но историята и темите на играта циментират заглавието още по-високо

Ривет и Рачет са двете страни на едно и също нещо – борбата. Единият персонаж израства до герой, защото среща приятел, а другият израства до там, че да поведе съпротивата и да разтърси една много зла империя – само, че самостоятелно.

Още малко за историята

Игрите за Рачет и Кланк винаги са се шегували с консуматорството, капитализма и корпоративната култура. В Rift Apart виждаме фокусът да се измества към тоталитаризма. Историята започва с Рачет, който поставя под въпрос дали заслужава този геройски парад. Засяга се и темата за семейството. Той започва да усеща притеснение, че ще разочарова биологичното си семейство, което никога не е срещал.

В първия момент, в който виждаме Ривет, тя се промъква през изцяло роботизиран град, рискувайки живота си, за да открадне информация и да спаси живота на „органичен гражданин“, не-робот.

Определено можем да кажем, че тази част е по-емоционална от предишните части. Героите минават през много от стария си багаж, познати проблеми, опитват се да разберат доста неща.

Прочетох, че според доста хора Ривет поставя началото на нова ера, защото най-накрая женският глас се появява в играта, която е доминирана от мъжки персонажи. Това всеки си го усеща по различен начин, но наистина Ratchet & Clank стъпва на една изцяло нова платформа, без да изоставя миналото си.

Ratchet & Clank: Rift Apart работи на няколко нива

Много впечатляваща софтуерна разработка, която със сигурност има за цел да покаже на какво е способна последната конзола на Sony и го прави перфектно. Още повече е много достойно продължение на едно почти 20-годишно приключение. Предлага на феновете много забава, умен сценарии, нова вселена за разглеждане.

С лекота препоръчваме играта на абсолютно всеки човек, който разполага с конзолата или поне има достъп до нея.

Абонирай се
Извести ме за
0 Коментара
Отзиви
Всички коментари