Ревю на очилата за виртуална реалност Samsung Gear VR

0
1334

Очилата за виртуална реалност в последните години станаха популярна тенденция, което по принцип не е изненадващо – потенциално тази технология има светло бъдеще, тъй като с нейна помощ степента на потребителското потапяне в реалността преминава на съвсем ново ниво.

Впрочем, тази технология още в самото си начало е един препъни-камък, поради високата цена на очилата, снабдени с два LCD екрана с висока резолюция. Решението на този проблем обаче беше намерено сравнително скоро – вместо използването на отделни екрани, в очилата се поставя самия смартфон, изображението от екрана на който ще се обработва чрез лещите на очилата и с помощта на специален софтуер. Най-известният вариант на такова решение е “популярният“ проект Google Cardboard, който теоретично позволява да се използва връзката от един обичаен Android-смартфон. На база този проект, редица производители на смартфони вече представиха свои собствени такива джаджи с по-привлекателен външен вид от “картонената“ версия.

Samsung обаче пое в друга посока. През септември 2014 година на IFA 2014 тя представи Samsung Gear VR – очила за виртуална реалност, разработени съвместно с компанията Oculus VR (известна със своя революционен шлем Oculus Rift, който в всъщност предизвика сегашния бум на виртуалната реалност). За разлика от Oculus Rift, Samsung Gear VR не е оборудван със собствени дисплеи и използва този на Android-смартфона. Въпреки това, тук Samsung е решила да се откаже от атрактивната на пръв поглед идея за максимална съвместимост с Google Cardboard (за който е подходящ практически всеки смартфон) в полза на по-качествена реализация на крайния продукт. Така, че Samsung Gear VR работи в комбинация само с един единствен модел смартфон – Samsung Galaxy Note 4 (и само с американската му версия). През март тази година пък беше представена обновената версия на очилата – Samsung Gear VR Innovator Edition, които вече са съвместими със Samsung Galaxy S6 и S6 Edge.

Дизайн и ергономичност
Samsung Gear VR изглеждат много атрактивно – настоящият футуристичен шлем



Корпусът е направен от практична матова бяла пластмаса, по която в никакъв случай не остават пръстови отпечатъци. Очилата са сравнително леки (379 грама), но достатъчно големи (198x116x90 мм) за да се фиксират на главата с помощта на специални ремъци не само странично, но и отгоре. За по-удобното използване на тила и в горната част на главата са предвидени допълнителни пластмасови части с мека подплата, така че след поставянето на очилата и обтягането на всички ремъци, конструкцията седи достатъчно удобно на главата без натиск.















Впрочем, след дълъг сеанс започвате да чувствате малко натиск от очилата върху скулите и носа и да се потите по челото – вероятно заради затворената конструкция и плътен паншет, работещ като “утоплител“.

Когато поставите смартфона, той се свързва с очилата чрез MicroUSB и се прикрепва в специално “легло“, а след това той се покрива със защитен прозрачен пластмасов капак. Samsung Gear VR няма собствена аудио-система, като за тази цел се използва говорителя на смартфона. Освен това, към апарата потребителя може да включи и всякакви слушалки и да прекара техния кабел през отвора на капака.









Маншетът-уплатнител е направен от пяна, облечена в мек кадифен плат – благодарение на него очилата стоят много здраво на главата и в същото време са леко притиснати към лицето, което увеличава комфорта, но не може да използвате Samsung Gear VR заедно с обикновени очила.



Разработчикът е помислил и за този момент, предоставяйки възможност за регулиране на диоптъра, посредством специално колело поставено отгоре (принципът на действие е прост, като всичко е брилянтно – въртенето на колелото или приближава или отдалечава монтирания в очилата смартфон, като по този начин се променя разстоянието от изображението). Впрочем, по този начин можете да постигнете отлични резултати само ако потребителя и с двете очи вижда добре на близко или далечно разстояние, така че пълноценната подмяна на обичайните очила с тази система не е възможна.



За управление на системата се използва сензорен панел, разположен в дясната част – той работи като обичаен тъчпад с възможност за натиск върху сензорния панел. За изход/връщане към предишното меню, точно над панела се намира специален хардуерен бутон. От към страната на тъчпада на черния панел се намира незабележимия контрол на звука.

Работа
На смартфона се инсталира клиента Oculus, който представлява онлайн-магазин за приложения – игри и мини-демо, показващо на какво е способен Samsung Gear VR. За много от игрите се използва геймпад, който се продава отделно, но има и достатъчно на брой съвсем прости от гледна точка на геймплея, за които не е необходим допълнителен контролер, а управлението се извършва чрез сензорния панел. Тук има космическо “летене“, което показва как наистина трябва да изглеждат подобни игри, като Elite: Dangerous и фентази “екшъните“ в ъндърграунда. Дори и Temple Run е оптимизиран за очилата за виртуална реалност – триизмерна качествена графика и невероятно потапяне в света на безкрайното тичане.









Наличните програми – виртуална кино, където потребителя може да гледа трейлъри на различни филми, приложения за гледане на сферични панорами и видео, както и виртуална галерия, в която можете да разгледате направените със смартфона снимки. Трудно е да се каже кое впечатлява повече – представлението Cirque Du Soleil, където се намирате в средата на сцената сред тълпа от актьори или сферичната панорама на Марс, записана на Curiosity, където можете да видите всичко – от звездното небе над главата си до скриващите се в маранята на хоризонта марсиански гори.

Клиентът Oculus може да работи както в обичайния режим “смартфон“ – тук той изглежда като всеки App Store, така и във виртуална реалност, в която елементите от менюто и индивидуалните програми са представени, като висящи във въздуха плочки, изборът на които става с поглед (или превъртане на списъка с помощта на сензорния панел), а пускането – чрез докосване на тъчпада.

Както и в Google Cardboard, така и Samsung Gear VR има система за проследяване на главата, но не и преместването, така че за преминаването през виртуалния свят ще трябва да използвате сензорния панел (ако тази възможност е предвидена в съответното приложение разбира се).

Картината е много добра – достатъчно ярка/контрастна с живи цветове. Разделителната способност на екрана в Galaxy Note 4 е достатъчна за създаването на детайлен образ, но отделните пиксели разбира се все още се виждат. Ъглите на видимост са 96 градуса, което е повече от достатъчно за да се получи ефекта на огромен виртуален екран. Реакцията при въртене на главата и управляващите действия са на много високо ниво и няма да получите усещане за инерционност на картинките (според официалните спецификации, закъснението е по-малко от 20 милисекунди, което е напълно сравнимо с негеймърските монитори).

Какво обаче веднага привлича вниманието – това е качеството на игрите и програмите. Не е тайна, че самата технология и високото качество на хардуерния компонент – това е максимум половината от реализацията на новото устройство, но основния залог за успеха на проекта – това е софтуерната поддръжка. Тук Samsung Gear VR изглежда наистина добре: той не създава впечатление на отворена платформа, напълнена с неорганизирана тълпа от ентусиасти, при които недостатъкът на професионализъм се компенсира с желанието да направят нещо. Очевидно е, че сътрудничеството с Oculus VR в това отношение ясно показва ползата за очилата на Samsung.

Обобщение
Доказано е по експериментален път – Samsung Gear VR не оставя безразличен никой. Използването на обичаен смартфон вместо обичайните “истински“ дисплеи не се отразява по никакъв начин на качеството на изображението и степента на потапяне във виртуалната реалност. Свързването към определен модел смартфон е позволило да се създаде конструкция, идеално подходяща за неговия 5.7-инчов дисплей, в резултат на което очилата създават впечатление за единно цялостно устройство, а не на неудобна комбинация от две слабо подходящи едни за други джаджи. Това (вероятно поради сътрудничеството с Oculus VR) позволи да се създадат очила за виртуална реалност с по-голям ефект на потапяне, отколкото този при Google Cardboard. Това решение обаче има и недостатък – значително стеснява потенциалната аудитория, тъй като едва ли някой ще си купи новия смартфон с цел впоследствие да се сдобие и с очилата. От друга страна, съществуването на Samsung Gear VR напълно може да стане излишен аргумент в полза на това, потребителя да си купи Galaxy Note 4.

Ако трябва да говорим за цената, то в случая на Samsung Gear VR тя не е толкова малка, като за устройство без дисплеи – първоначално се очакваше, че в САЩ джаджата ще струва $ 199, но в момента на сайта на Amazon, средната цена за него е приблизително $ 300. Впрочем Oculus Rift е още по-скъп – в момента е достъпна версия за разработчиците, която се предлага на цена от около $ 350, като комерсиалният продукт по предварителни данни ще струва почти същото.

Настоящият модел на Samsung Gear VR (съвместим само с американската версия на Galaxy Note 4) не се предлага в България, но през втората половина на май се очаква втората версия на очилата Samsung Gear VR Innovator Edition (за съжаление, информация за прогнозната стойност все още липсва).

0 0 гласа
Оценете статията
Абонирай се
Извести ме за
guest
0 Коментара
Отзиви
Всички коментари