Тестове на Leadtek GeForce 6800 Ultra / 6800 и NVIDIA 6800 GT

0
67

Въоръжени и много опасни – тестове на Leadtek GeForce 6800 Ultra / 6800 и NVIDIA 6800 GT
превод от руски

От момента на официалното представяне на новите карти на NVIDIA от шесто поколение – GeForce 6 Series, с водещ представител – NVIDIA GeForce 6800 Ultra, минаха почти три месеца. Три месеца в непрекъснато очакване да се появят новите видеокарти на пазара.

Обаче на очаквания не им е било писано да се сбъднат, на руския пазар все още я няма серията GeForce 6, а NVIDIA не престава да ни уверява в скорошната им поява.

През последните три месеца всички себеуважаващи се партньори на NVIDIA представиха своите решения, основани на GeForce 6, и вече изглеждаше че серията, състояща се за сега от две карти – GeForce 6800 и GeForce 6800 Ultra, е формирана. NVIDIA обаче реши да поднесе на своите поклонници една много приятна изненада, името на която е GeForce 6800 GT. GT представлява междинно звено между Ultra и non-Ultra версиите и се явява пряк конкурент на ATI Radeon X800 PRO, притежавайки по-добри характеристики от него.

Но нека да погледнем техническите характеристики на семейството NVIDIA GeForce 6 по-отблизо:

И така, какво виждаме? В основата на серията е GeForce 6800 Ultra, със своите 16 пикселни конвейра и потресаващо огромни изисквания към захранването. Закупувайки GeForce 6800 Ultra, трябва да помним, че тази карта е истиснки чревоугодник и приема само вкусна и калорична храна – препоръчва се захранващ блок с минимум 480W мощност.

След това, своето заслужено място заема 6800GT – същите 16 пикселни конвейра, но значително понижени честоти и само 128 MB GDDR-3 памет. По-малкия брат – GT, за разлика от батко си, не е толкова претенциозен към храната – само един допълнителен конектор за захранване срещу два в Ultra версията, а и изискванията вече не са толкова големи. При съотвестващи цени, NVIDIA GeForce 6800GT може да стане отлична покупка и реална алтернатива на ATI RADEON X800 PRO, притежавайки не-по ниска производителност от последната, а на моменти дори и по-висока.

И накрая на серията е скромната GeForce 6800 в non-Ultra версия – едва 12 пикселни конвейра и понижени честоти.

И, разбира се, не трябва да забравяме основната характеристика на серията GeForce 6 – пълна поддръжка на Pixel и Vertex Shader версия 3.0.

Това е теорията. Сега нека минем към практиката – откриваме сезона за лов на скорост, след като вчера в тестовата ни лаборатория се появиха и трите представителя на серията GeForce 6, съответно NVIDIA GeForce 6800 и 6800 Ultra произведени от Leadtek, един от най-верните партньори на NVIDIA, и тестов образец на NVIDIA GeForce 6800GT.

Започваме лова – самите платки
и така, пред нас са три изключително красиви платки. Най-мощния модел, произведен от компанията Leadtek, впечатлява с размера на инсталираната система за охлаждане:

Картата заема два слота и с целия си вид ясно показва, че пред нас е мощен, hi-end продукт. Трябва да отбележим, че не е необходима толкова мощна система за охлаждане и с тази задача би се справило и не чак толкова масивно охлаждане.

В частност, огромния меден радиатор от задната страна на платката не изпълнява никаква роля, с изключение на чисто декоративна, тъй като чиповете на паметта при GeForce 6800 Ultra са разположени на лицевата част на картата и отзад охлаждане просто не е необходимо. По време на работа картата показа достатъчно ниско ниво на шума, което няма как да не ни зарадва.

По-младия модел – Leadtek A400, основан на GeForce 6800, има подобна конструкция на системата за охлаждане, но вече със значително по-малки размери:

За тази система е валидно всичко написано по-горе за система за охлаждане на A400 Ultra, така че няма да се спираме на нея.

И накрая, еталонната платка на основата на NVIDIA GeForce 6800GT – миниатюрна в сравнение с другите две карти, заема само 1 слот и има сравнително малък кулер, на който има илюстрация във вида на русалката Nalu:

Платката разполага само с един допълнителен конектро за захранване, но може да се сложи и втори. Нека разгледаме по-подробно дизайна на видеокартите.


При първи оглед и сравнение на картите, може да се направи извода, че GeForce 6800 GT е направен на същата платка, на която и Ultra, но втория конектор за захранването просто не е сложен, тъй като за тази карта не е необходим. Освен това, при по-внимателен оглед, се забелязва един интересен детайл на картата Leadtek A400 Ultra TDH:

Лепенката гласи, че картата е произведена в САЩ. От една страна, може да ви се стори, че няма нищо особено и забележително в този факт, но нека си спомним, че Leadtek няма заводи в САЩ, за сметка на това всички еталонни платки на NVIDIA се произвеждат единствено в собствените й заводи, които са разположени именно там. Извода е ясен – Leadtek купува вече готови платки от самата NVIDIA, слага им собствено захранване и ги пуска в фирмени опаковки като свои собствени продукти.

Това вече достатъчно често се е срещало при появата на свърхсложни нови чипове, подобна ситуация е имало при пускането на ATI RADEON 9700 PRO. Наистина, NVIDIA GeForce 6800 Ultra е изключително сложна платка, а производството на видеокарта с подобна сложност далеч не е по силата на всяка компания, дори когато става дума за толкова голяма компания като Leadtek. Още едно потвърждение на това предположение е факта, че Leadtek A400 на основата на GeForce 6800 е произведен в Тайван.

По този начин донякъде може да се обясни и забавянето на появата на GeForce 6800 Ultra на пазара – заводите на NVIDIA не са предназначени за производство на голямо количество продукция и видеокартите се произвеждат в ограничени количества. Но подобно решение си има и своите предимства, в частност, без съмнение карта, произведена от самата NVIDIA обикновено минават по-добър контрол на качеството, отколкото платките, произведени в огромни партиди от партньорите на компанията

Малко за захранването
Изискванията на NVIDIA към захранващия блок на компютъра за стабилна работа на NVIDIA GeForce 6800 Ultra са не повече и не по-малко от 480W, но ние решихме да направим експеримент и изпробвахме стабилността при два захранващи блока с мощност 300 W – две от най-популярните сред потребителите заранвания: FSP PowerMan 300W и Chiftek 300W.

Резултата приятно ни изненада – всички видеокарти, започвайки с GeForce 6800 и завършвайки с най-капризната GeForce 6800 Ultra, без проблеми минаха всички тестове при 300-ватово захранване питания.

Обаче захранващите блокове работеха на предела на възможностите си – при най-малкия опит за overclock на процесора, системата ставаше нестабилна, макар че процесора (Athlon XP 2600+) отлично се overclock-ваше до нивото на XP 3200+, стига само да използвахме по-мощно захранване или по-слаба видеокарта.

Така че работата на толкова мощни видеокарти с относнително слаби по мощност захранващи блокове принципно е възможна, само трябва да не забравяме два фактора:

* Захранването трябва да е качествено и да подава реални 300W, което не е по силата на всяко захранване

* Системата работи на предела си и не е известно колко време ще издържи захранването на подобно натоварване

* На нашите системи – Athlon XP 2500+ и Pentium 4 3.0 GHz мощните видеокарти работиха стабилно, но на по-мощни системи може да възникнат проблеми, което беше потвърдено и от нашия експеримент с overclock-а.

Като вземе предвид по-горе написаното, може да направим извода, че видеокарти от нивото на GeForce 6800 Ultra ще работят без проблеми на качествени захранващи блокове с мощност 350-400W, въпреки че ние разбира се, не можем да гарантираме каквото и да било.

Производителност: първи поглед
Веднага ще кажем, че представените по-долу тестове се явяват предварителни и скоро на сайта ни ще се появи по-подробно изследване на производителността. Причинита за това са три:

* И трите карти бяха при нас точно 1 денощие, затова намалихме набора от тестове до най-важните.

* В момента не разполагаме с карти на базата на ATI RADEON X800 PRO/XT, но ги очакваме в близко бъдеще

* Тестовете се провеждаха само на 1 машина и не могат напълно да отразят зависимостта от процесора при съвременните приложения

Въпреки това, можем да направим общи изводи за производителността на новите чипове. Нека започнем.

Методика на тестването
Поради ограниченото време, избрахме най-краткия и информативен набор тестове:
*Unreal Tournament 2004
*Unreal II
*HALO: Combat evolved
*ИЛ2: Забравени битки
*Delta Force: Black Hawk down (експериментално)

Тестовете са проведени на компютър със следната конфигурация:
*Процесор AMD Athlon XP 2500+ (ядро Barton)
*Дънна платка Epox EP-8RDA+
*Памет 2x256MB PC2700 Kingston (тайминги 2-2-5-2)
*Видеокарти NVIDIA GeForce 6800/6800GT/6800 Ultra
*Захранвания Thermaltake 420W, PowerMan 300W, Chiftek 300W
*ОС Windows XP Professional SP1
*Драйвъри NVIDIA ForceWare 61.34

Конфигурацията на тестовата машина не е случайно избрана. Макар да изглежда, че системата не е достатъчно мощна за толкова бързи карти, мнозинсвото от потребителите разполагат с подобни по мощност конфигурации, и освен това е интересно да се види, ще се прояви ли процесорна зависимост.

Видеокартите са тествани в три режима:

*При влючен antialiasing с максимално (8xS) ниво
*При включен анизотропен филтър с максимално (16х) ниво
*При включено максимално ниво (8xS) antialiasing и анизотропен филтър (16X)

И само в редки случаи се е активирал режим без използване на технологии за повишаване на качеството на изображението, каквито са antialiasing-а и анизотропния филтър.

Unreal Tournament 2004
Започваме с най-лекия режим: с най-високо ниво на анизотропна филтрация:

Резултатите са напълно предсказуеми и адекватни – на първо място е GeForce 6800 Ultra, с неголяма разлика зад него е NVIDIA GeForce 6800 GT и накрая е GeForce 6800

При включено максимално ниво на antialiasing имахме известни проблеми, не позволяващи да отчетем резултатите при разделителна способност 1600×1200. Същия проблем имахме и при Unreal II, поради което се налага да се задоволим само с две разделителни способности

Картината е също толкова адекватна, няма нищо особено за коментиране

Като цяло ситуацията е аналогична, но, както може да се види от графиката, с увеличаване на разделителната способност, най-слабата карта – GeForce 6800, намалява дистанцията

Unreal II

Отново започваме с анизотропното филтриране:

Дистанцията между 6800 от GT значително намалява. От друга страна самата GT е съвсем малко назад от Ultra-версията – явно при този режим се проявява мощността на процесора, която не е достатъчно картите да покажат пълния си капацитет.

Напълно аналогична картина

Както и при UT2004, в този режим се наблюдава намаляване на дистанцията с GeForce 6800 при увеличаване на разделителната способност

HALO: Combat evolved
Тестовете в HALO ги направихме без използване на antialiasing и анизотропна филтрация. Резултатите са доста любопитни:

При по-ниски разделителни способности на картите им пречи процесора, а при 1600×1200 си личи по-малкото количество пикслени конвейри при GeForce 6800, поради което изоставането му от другите две карти значително се увеличава.

ИЛ2: Забравени битки
Досега никога не сме използвали в качеството на тест „ИЛ2“, но огромните наситени сцени позволяват много добре да се натоварят дори толкова мощни ускорители като GeForce 6800 Ultra. Теста е проведен при разделителна способност 1024×768 в два режима на енджина на играта – OpenGL и Direct3D. Настройките на качеството са настроени на максимум детайли.

Като цяло картината е предсказуема. В режими с максимално натоварване, каквиито са „АА“ и „AA+AF“, GeForce 6800 изостава, докато GeForce 6800 GTсе държи стабилно на едно високо ниво. Не е трудно да се досетим, че това е поради количеството пикселни конвейри

Delta Force: Black Hawk Down (експериментално)

Тестването в Delta Force бе извършено с помощта на програмата Fraps в мисията Bandit’s Crossing. За по-голяма точност, резултатите са отчетени по три пъти и след това е изчислена средно-аритметична стойност, която е отчетена като краен резултат. Въпреки това, публикуваме резултата от Delta Force просто за да задоволим любопитството, тъй като теста в тази игра е експериментален и не може да гарантира пълна адекватност на резултатите

Теста е проведен при разделителна способност 1024×768. За по-голяма нагледност, прилагаме и графика на колебанието на FPS във времето, построена също по усреднени показатели на Fraps:

Малко смущаващо е значителното падане на производителността при включен antialiasing при GeForce 6800. Повече прилича на бъг, от колкото на реална графика на производителността. Резултатите при аниизотропно филтриране са напълно адекватни

И наистина, графиката изглежда странно – наблюдават се явни несъответствия на местата на максимално и минимално натоварване при GeForce 6800

А тук всичко е адекватно – графиките са почти плътно една до друга, отдалечавайки се само в точките на максимално натоварване. Забелязва се, че скоростта на процесора е задържащ фактор

Изводи

Ето, че дойде време да правим изводи. Безусловно, проведените тестове не отражават пълната картина, но въпреки това можем да направим обши изводи:

1) Цялото семейство GeForce 6 са достатъчно мощни карти, за да се използват дори най-ресурсоемките режими. В „леките“ игри е възможен компфортен геймплей дори при включени едновременно максимално ниво на анизотропна филтрация и antialiasing.

2) При GeForce 6800 се наблюдава значителен спад в производителността при най ресурсоемките режими. В по-леките режими картата показва резултати, сравними дори с топ-модела GeForce 6800 Ultra

3) GeForce 6800GT – златната среда. золодая середина. Притежавайки производителност, почти навсякъде сравнима с GeForce 6800 Ultra, тази видеокарта не е толкова претенциозна към захранването и охлаждането, изобщо не нагрява при работа, и което е най-важното – крайната и цена е значително по-ниска, отколкото при GeForce 6800 Ultra. Нещо ни подксазва, че това ще е такъв хит, какъвто навремето бяха GeForce 4 Ti4200 и GeForce FX 5900XT…

4) Нашия екземпляр GeForce 6800GT без проблеми заработи на честотата на истинската GeForce 6800 Ultra. Ако подобен показател на overclock стане средностатистически за GeForce 6800GT, много потребители ще могат да получат производителността на GeForce 6800 Ultra за доста по-малко пари 🙂

Такива са впечатленията за серията продукти като цяло. А какво можем да кажем конкретно за продуктите на Leadtek?

1) Картата на основата GeForce 6800 Ultra е произведена в завода на самата NVIDIA, от Leadtek е единствено системата за охлаждане

2) Инсталираната система за охлаждане е излишна, видеокартите могат да работят и с по-скромно охлаждане.

3) Като очевиден плюс може да се отбележи крайно ниското ниво на шума, създаван от видеокартите при работа

4) И двете карти са отлично комплектовани – в кутиите се съдържа всичко необходимо, започвайки от кабели и стигайки до пълни версии на различни игри на DVD

Като цяло, продуктите оставиха приятно впечатление

Остава само да дочакаме семейството GeForce 6 да се появи на пазара. А ние ще продължим изследването на производителността на новото семейство, в частност ще проведем тестове на процесорната зависимост и по-разширени тестове в съвременните игри, за да окончателно допълним картината на производителността. Всичко това, и още много, ви очаква, уважаеми читатели, в най-скоро време на Guide3D

Благодарим на компаниите Leadtek и NVIDIA за предоставените за тестове карти

Превод от руски
Автори:
Владимир Трушкин (vladimir@guide3d.ru)
Иван Притула (ivan@guide3d.ru)
Антон Махновский (anton@guide3d.ru)
Превод: Максим Крижановски
Оригинална статия

СПОДЕЛИ
Предишна новинаSafe XP 1.4.8.1
Следваща новинаNotepad++ 2.3
Калин Карабойчев е управител на Kaldata.com - най-големият български IT портал. Повече от 15 години се занимава активно с разработка и популяризация на услуги в българския интернет.

ДОБАВИ КОМЕНТАР

Коментирай това преди всички други

Извести ме за
avatar
wpDiscuz