Ревю на фотоапарата Fujifilm X-E2: високи технологии в класически корпус

0
166

Fujifilm продължава да развива своята X-серия, която беше създадена още преди три години и в нея присъстват модела X100 и първия безогледален фотоапарат със сменяема оптика на Fujifilm – X-Pro1. Но последователността и акуратността в развитието на линията и фирмения акцент върху качеството на снимките даде своя плод – сега в X-series бе добавен поредния модел, който е предназначен да осъвремени тази серия, а това е моделът X-E2, който се явява и логичното продължение на модела X-E1. Този модел практически е изпълнен “по заявка на потребителите“. Ниска скорост на фотоапарата? Добавени са фазови сензори на матрицата и се е получил високоскоростен хибриден автофокус. Остарелият екран е с ниска резолюция? Сега вече е използван нов, който е с 0.2 инча по-голям от предишния и е с два пъти увеличена яснота. Малък диапазон на експозицията? Разширен е. Няма безжична връзка? Моля, тук вече е наличен вграден Wi-Fi модул.


Основни характеристики

  • Сензор: APS-C (23,6 × 15,6 мм) X -Trans II CMOS с филтър на основния цвят, броят на ефективните пиксели – 16300000
  • Байонет: X-mount
  • Система за почистване на матрицата от прахта: ултразвукова вибрация
  • Стабилизация: Само вградена в обектива
  • Размер на изображението: до 4896 х 3264 пиксела. Motion Panorama до 9600 х 1440
  • Формат на снимките: JPEG ( Exif Ver 2.3), RAW (формат RAF), RAW + JPEG (поддръжка на DCF формата (Design Rule for Camera File System)/DPOF)
  • Фоточувствителност: 200-6400 ISO + режим на разширена светочувствителност 100, 12800 и 25600 ISO; режими-диапазони Auto до ISO 6400
  • LCD-дисплей 3.0“ с разделителна способност от 1,04 милиона пиксела
  • Контрол на експозицията: Режим на измерване TTL до 256-зони, мултиточкова, средновъзвишение
  • Режими на експозицията: програмна автоекспозиция, автоекспозиция с приоритет на скоростта, автоекспозиция с приоритет на диафрагмата, ръчен режим
  • Корекция на експозицията: -3,0EV-+3,0EV, стъпка 1/3EV
  • Затвор: във фокална плоскост
  • Закъснения: (в режим P) от 1/4 до 1/4000с, (други режими) 30 до 1/4000 с + дълги ( макс. 60 минути)
  • Максимална скорост серийно заснемане: 7 кадъра/C
  • Auto Bracketing: брекетинг с автоекспозиция ( ± 1/3EV, ± 2/3EV, ± 1EV); брекетинг с имитация на филм; брекетинг с широк динамичен обхват (DR 100%, 200%, 400%); брекетинг по чувствителност ISO ( ±1/3EV, ±2/3EV, ±1EV)
  • Фокусиране: покадрово AF/Continuous AF/MF, избор на точки (49 точки,7×7), тип – хибриден, има спомагателна подсветка
  • Баланс на бялото: точен, тен, флуоресцентна лампа (дневна светлина), флуоресцентна лампа (Топло бяло),  флуоресцентна светлина (хладно бяло), лампа с нажежаема жичка, подводно заснемане, автоматичен, потребителски режим, избор на цветова температура
  • Художествени филтри: Ломография, Миниатюр, Насищане на цветове, Висок ключ, Нисък ключ, Динамичен тон, Мек фокус
  • Разширяване на динамичния диапазон: 100%, 200%, 400%
  • Таймер: 2 сек, 10 сек
  • Светкавица: вградена изскачаща светкавица с водещо число 7
  • Визьор: електронен цветен OLED-визьор 0.5“ с резолюция от 2,36 милиона пиксела, вграден сензор за окото, точка на обзор – прибл. 23 мм; корекция на диоптъра
  • Видео запис: 1920 x 1080 пиксела, 60/30p със стерео звук. Не повече от 14 минути при максимална резолюция, не повече от 27 минути в HD-качество
  • Интерфейси: USB 2.0, miniHDMI, микрофон/външен спусък на затвора 2.5 мм стерео мини-жак
  • Слот за карти памет: SD/SDHC/SDXC


Дизайн и конструкция
Ретро дизайнът на модела X-E1 е останал без промени – устройството в действителност не се различава на външен вид от предшественика си. Правоъгълния корпус, който е удобен за държане с дясната ръка има голям брой аналогови компоненти за управление. На пазара са пуснати две версии на фотоапарата – черна и сребристо-черна. Качеството на изработката е отлично, а камерата е монолитна.

Лично за мен ситуацията е такава, че в ръката X-E2 не лежи много удобно, но схемата за управление е добра и тя е много проста. Между другото, винаги можете да боравите с устройството и с двете ръце.


Размерите на фотоапарата – 129 х 74,9 х 37,2 мм, теглото е 350 гр (с батерията и картата памет). Корпусът е доста голям. Традиционно толкова голяма оптика под матрицата е във формат APS-C. В сравнение с огледалните системи, подобен формат в X-E2 в крайна сметка е добър, но не толкова, колкото е при неговите конкуренти в безогледалния сегмент. Това е фотоапарат, за който компактността не е основното предимство.


Функционални елементи
На предния панел се намира байонета с бутона за освобождаване на обектива, превключвателя на режимите за фокусиране и диода на подсветката за автофокуса.

От ляво се намира халкичката за закачване на ремъка за носене, конектора за външен микрофон, microUSB и miniHDMI, които са покрити с пластмасов капак. В дясно се намира другата халка за ремъка, която в случая е сама.

В горната част: светкавицата, стереомикрофоните, бутона за спускане на затвора, колелото селектор за регулиране експокорекцията и функционалния бутон, отговарящ за активацията на безжичните функции.

В долния край се намира отделението за батерията и картата памет, както и резбата за монтирането на статива. Последният се пада твърде близо до слота, така че смяната на картата памет при монтиран статив е невъзможна.

В задната част: горе вляво виждаме окуляра на електронния визьор, който е снабден със сензор за близост и колелото за диоптралната корекция. Бутона за преглед на създадените снимки, бутоните за регулиране експозицията, както и вторият функционален бутон – над екрана е разположен бутона за активиране на светкавицата, бутона за влизане в бързото меню, натискащото се колело-селектор, а в дясно на екрана виждаме – индикатора за обработка на информацията, бутоните за блокиране на автофокуса/автоекспозицията, смяната на типа на изображението в режим на Live View, както и пет-посочен навигационен “джойстик“, в средата на който е разположен бутона за влизане в менюто, а над него се намират бутоните за активиране на макрозаснемането и под него за избор на точки за автофокуса.


Интерфейси и управление
Системата за управление на X-E2 не се е променила в сравнение с предходния модел от същата серия, но е променено местоположението на някои от бутоните, а експокорекцията е станала достъпна в диапазона от +/-3 вместо +/-2.

Но не всички настройки могат да бъдат коригирани чрез бутони. От време на време трябва да се влиза в менюто. То не е претърпяло никакви промени, като същото важи и за бързото меню, в което се влиза чрез натискане на съответния бутон. Всъщност, като цяло работата с менютата на фотоапаратите на Fujifilm не може да се нарече много лесна според съвременните тенденции, но се свиква.

Матрицата за избор на точка за фокусиране се извежда с натискане на бутона AF (под навигационния “джойстик“). Също така, на екрана може да се показва и информация за текущите настройки.

Дисплеят е подобрен – три инчов с 1040000 точки разделителна способност, добра яркост и цветопредаване – това е нещо, което вече подхожда на съвременните технологии, отколкото този с който е оборудван моделът X-E1 (но е по-лош от този в X-Pro1). За съжаление, екрана не може да се върти – въпреки, че тази функция е много предпочитана и търсена от потребителите. Тук също така липсва и сензорното покритие на екрана, чрез което би било по-удобно да се избере точката на фокусиране. За съжаление, липсата на ориентация към съвременните технологии от страна на инженерите на Fujifilm не винаги е в полза на продуктите на компанията.

Функционалност


 

Fujifilm X-E2 е снабден с новия сензор X-Trans CMOS II, отличаващ се от предишния X-Trans CMOS, на първо място с разположените фазови сензори на автофокуса върху матрицата. В останалата си част той е същият – формата е APS-C (23,6 × 15,6 мм), първичен цветен филтър, позволяващ отказа от нискочестотния филтър, като по този начин се подобрява пикселната резолюция на матрицата. Отличителна черта на X-E2 стана последното ноу-хау на Fujifilm – технологията за оптимизация на светлинната модулация. Цитирам официалния сайт на компанията:

“Високата прецизност при обработката на параметрите на фокусното разстояние и апертурата на всеки монтиран обектив и данните от цялата площ на кадъра, позволява на системата да коригира дифракционното размазване при снимане с малък отвор на диафрагмата и компенсира ниската размитост на изображението по периферията на обектива. Резултатът е получаването на изображение с високо качество и невероятен контраст, създаващ усещането за пространствен реализъм“.


 

В този модел малко са увеличени и кадрите при непрекъснато заснемане: при X-E2 те могат да бъдат до седем кадъра в секунда, вместо шестте в по-стария модел в лицето на X-E1. Но тук е намален буфера за обмен: X-E2 може да записва само 6-7 кадъра във формат RAW + JPEG, докато X-E1 може да записва до 11. Това “намаляване“ на буфера е свързано с увеличената дълбочина на цветовете при RAW запис с 12 до 14 бита. В останалата си част, фотоапарата е доста бърз: не се губи време при записа на RAW файловете в картата памет, а също така бързо работи и с допълнителните филтри.

Автофокусът също вече не може да се нарече слаба черта на безогледалните фотоапарати на Fujifilm, както е при първото поколение в X-series. Днешното устройство има хибриден фокус с разположени фазови сензори в зелените пиксели на матрицата в допълнение към 49-те точки на контрастния фокус. Това е третият фотоапарат от X-серията с хибридно фокусиране след X100s и X20. Фазовите сензори обхващат около 36% от центъра на кадъра и позволяват да се постигне бързо определяне на разстоянието до обекта – по този начин се избягва неприятното “мърдане“ на фокуса в случаите, когато определено разстояние е критично; типичния проблем при контрастния фокус изпълняващ се при фокусирането в зоните по краищата на рамката. В центъра фокусирането е много бързо, но все още не винаги успешно – особено когато става дума за макроснимки. Но част от проблема може да бъде приписан и на оптиката. Тук трябва да отбележим, че присъства и система за определяне на лица в кадъра.

Качество на снимките
Парк оптиката под X-mount непрекъснато се разширява – и сега ако отстъпва на съществуващата система Micro Four Thirds, то тя е доста сравнима с тези, които се предлагат от други компании, произвеждащи APS-C безогледални устройства (Sony, Samsung, Canon). По качество на оптиката, XF по мое мнение е по-добър от конкурентните системи.

При теста с X-E2 участваха два обектива: стандартния зум пакет 18-55 мм f/2.8-4 (интересна е светосилата, доброто качество на изработката, стабилизатор и напълно обичайната картина с умерено намаляване на остротата на телеразстоянието) и голям телеобектив 55-200mm f/3.5-4.8 (не се отличава с голяма яркост, много е голям и тежък, но е със стабилизатор и отново има отлична конструкция и приятна картина).

Динамичният диапазон не е много добър по подразбиране, но за справянето с този проблем частично помага софтуерния пакет, но като цяло, получената картина от X-E2 прави отлично впечатление.

Галерия със снимки, направени с Fujifilm X-E2:










 

Батерия
Батерията не се е променила – същата е, като в NP-W126 – 1260 мАч. Това е достатъчно за около 300-320 снимки, но за съжаление от Fujifilm все още не са решили проблемът с твърде краткия живот на батерията.

Обобщение
Моделът X-E2 навлиза на пазара в различна ситуация от своя предшественик. В края на миналата година, това беше определен пробив – Fujifilm направи плаха, но една малка стъпка към масовия пазар с “подстригана“ версия на първия си безогледален фотоапарат X-Pro1. След дебюта на X-M1 и X-A1, Fujifilm най-накрая показа интереса си към масовия пазар и X-E2 беше представен като пълноценен премиален фотоапарат за ентусиастите, който в много отношения дори надминава модела X-Pro1: нов хибриден автофокус, работещ наистина много по-бързо, вграден Wi-Fi модул (макар и с ограничен обхват); подобрен видео-запис, скоростта на серийното заснемане е нараснало до седем кадъра в секунда (макар, че е намален буфера за обмен), добавена е най-новата система за оптимизация на светлинната модулация. Това не е просто актуализиран модел на X-E1, а наистина нов модел, способен от време на време дори да измести X-Pro1 от позицията на лидер (ако за вас не е от особена важност да разполагате с оптичен визьор, разбира се).

В същото време, този модел не е за всеки. На първо място, той е за мислещите и внимателни фотографи, които не са много заинтересовани от видео-заснемането, а за които качеството на изображенията е по-важно от всичко друго.

ДОБАВИ КОМЕНТАР

avatar
  Абонирай се  
Извести ме за