fbpx
-3.7 C
София

Meta работи по ръкавици за хаптична обратна връзка

Най-четени

VR технологиите носят по-добро визуално преживяване от всякога, а като се има предвид високото ниво, което текущите технологии за дисплеи са достигнали, може би вече сме близо до максимума на техните възможности. Но какво можем да кажем за това, което VR може да донесе за останалите ни сетива? Мечтата на Meta за създаване на една потапяща метавселена дава големи обещания, но текущата VR интерактивност остава ограничена предимно до визуалното. Устройствата на Oculus Quest например, все още се смятат за подходящи повече за игри и други развлекателни преживявания, отколкото за вършене на реална работа. След като се доказа, че тези технологии могат да донесат потапящо видео преживяване, да интегрират гладко технологиите за проследяване на лица и пространствено аудио, една непокрита до момента възможност остава хаптичната обратна връзка, която може би ще бъде следващия връх, който VR технологиите ще покорят. И нови подробности за последния прототип на устройства на Meta показва накъде вървят разработките.

Идеята за вибриращи ръкавици, които ви позволяват да усетите виртуалния свят, е част от една по-визионерска и футуристична визия за VR от доста време насам. Изследователите от Meta работят върху хаптични ръкавици от седем години, но дори разработените най-съвременни ръкавици все още не са преносими. Но някой ден могат да бъдат.

Не сме имали възможност да изпробваме прототипа на Meta лично, но Шон Келър, изследователският директор на Reality Labs и Майкъл Абраш, главен научен консултант, разказват подробно за последните разработки. Те обясняват защо хаптичните технологии са толкова важи за Meta и как това се вписва в бъдещето на AR и VR устройствата.

Най-новият прототип на Meta използва микрофлуидни технологии за изтласкване на въздух през поредица от канали в ръкавиците, което е по-малко предизвикателство от концептуална гледна точка от пълненето на чифт ръкавици с много малки двигатели. Това е странна идея, но определено би могла да срещне немалко поле за сериозно развитие и реализация един ден.

„Буквално създаваме технология, която позволява промяна на твърдостта на материала в реално време“, казва Келър. „Имаме ръкавици, които използват въздух, за да може да изпитате усещания като силно хващане на нещо, усещане, подобно на порязване, натиск и какво ли още не.“ Тези хаптични ръкавици използват множество миниатюрни пневматични задвижващи механизми, които използват въздушно налягане за създаване на натиск.

Meta е наистина уверена, че хаптичните устройства скоро могат да демонстрират резултати на ниво, което досега не е било възможно до момента. Facebook Rality Labs Research направи демонстрация през 2017 г., в която показа успешно създаване на усещане за изпускане на топки, изработени от различни материали, върху протегнатите ви пръсти. Дървената топка се е усещала различно от мраморната топка или лека топка от пяна, споделят хората, които са могли от първо лице да изпитат усещането в рамките на демонстрацията. Тези сетивни илюзии са били възможности от стотици прилагащи налягане системи (пневматични задвижващи механизми) и визуални изображения. Според Майкъл Абраш, съдържанието, което може да достигне до потребителя под такава форма, просто няма как да работи по същия начин на 2D екран, което прави тази технология специфична за AR и VR.

Тази технология вече съществува и в лабораториите, но изследванията на Meta показват необходимост от цялостни хаптични устройства, които да обхващат повече сетива. Това напомня как контролерът DualSense на PlayStation 5 се нуждаеше от разработване на нови начини за създаване на потапящо хаптично усещане, но този път става въпрос за проект в по-голям и по-сложен мащаб.

„Имам всички тези хаптични системи поставен на ръцете си, а в близко бъдеще ще мога да усетя какво би било преживяването с 10 пъти повече. Това обаче може да се превърне в огромен проблем от системна гледна точка, който не можете да разрешите без някой ден да се създаде нещо като микрофлуидни микропроцесори“, казва Келър.

Meta също работи върху различни варианти за това какви материали да използва, така че ръкавиците с хаптична обратна връзка да бъдат по-преносими и да могат да се използват навсякъде. Но засега ръкавиците се използват само от разработчици и изследователи в тази технологична сфера.

Въз основа на демонстрираните концепции на Meta, много от употребите на хаптични ръкавици в момента изглеждат като симулации във виртуална среда на популярни действия, които обичайно извършваме с ръцете си – като различни игри, борба с палец или вдигане на предмети. Много от тези идеи вече са реализирани във VR пространството чрез системи за проследяване на ръцете, но досега те нямаха възможност да носят физическа обратна връзка от извършваните действия за потребителите.

Там, където Майкъл Абраш вижда, че технологията постига големи разлики е в симулирането на виртуални инструменти и действия. Писането на клавиатура или задържането на инструмент за скулптуриране или четка, вече носят осезаемо физическо усещане. Разбира се, засега това идва с цената на носенето на големи, странни ръкавици, които са свързани с множество кабели и фиксиращи детайли, което е доста неудобно, но разбира се става дума за технология, на която ѝ предстои да прогресира.

Друг интересен въпрос е за точността на хаптичната обратна връзка, визуалното съдържание и цялостното преживяване във VR, което технологиите могат да дадат в момента – на този етап възможностите остават ограничени, като например действия във виртуалното пространство като писане на клавиатура, което се усеща чрез хаптични ръкавици, не е най-точното и полза от него може да се открие главно засега в гейминг съдържанието.


Коментирайте статията в нашите Форуми. За да научите първи най-важното, харесайте страницата ни във Facebook, и ни последвайте в Telegram и Viber или изтеглете приложението на Kaldata.com за Android, iOS и Huawei!

Абонирай се
Извести ме за
guest

1 Коментар
стари
нови оценка
Отзиви
Всички коментари

Нови ревюта

Подобни новини