Вашият телефон на един милион години: Когато техниката надживее хората

3
1457

Натаниел Стърн прекарва последните няколко години измъчвайки потребителска електроника. Изгаря мобилни устройства, замразява ги, разбива ги. Той не е компютърен садист. Той е артист и инженер, който си представя как ще изглеждат днешните електронни устройства, на които разчитаме на практика за всичко, далеч, далеч във времето. Като например след един милион години.

Измъчването на мобилни устройства започва, когато Стърн, професор по изкуство и дизайн и инженер към Университета в Уисконсин – Милуоки, поглежда своя iPhone в твърдия, пластмасов калъф и започва да размишлява за бъдещето на продукта – не от маркетингова гледна точка, до къде ще стигне развитието на iPhone, а от екологичен план. Как точно телефонът ще се разпадне в природата с течение на времето и къде ще попаднат неговите състави материали? Ще се разложи ли пластмасата, от която е направен някога?

Тези въпроси го карат да изложи серия мобилни устройства на екстремни условия, като високи температури и налягане, които имитират опустошителната следа на времето. Тези „фосили“ (вкаменени телефони) ще бъдат изложени като част от инициативата „Светът след нас: изобразяване на техно-естетически фючърси“, като пътуващи самостоятелни арт инсталации, разпечатки и снимки, целящи да провокират разговор относно използването на технологиите днес, производството им и екологичния отпечатък, който оставяме с тях.

„Светът след нас не е пост апокалиптичен. По-скоро си представяме потенциално бъдеще, в което хората могат да очакват, че някои от техните големи кошмари се превръщат в реалност“, гласи описанието на проекта.

Изложбата черпи вдъхновение от книгата на Алън Вайсман „Светът без нас“, която задава въпроса как би изглеждал света, когато хората бъдат заменени от други форми на биологичен живот. Експонатът бе представен на 17 януари в Музея на изкуството в Уисконсин, който го нарича „навременна провокация, която ще остави зрителите да отговорят как можем да променим нашата опустошителна екологична траектория, към която сме се насочили.“

Светът консумира много електроника. Както добре знаем, според повечето пазарни асоциации, жизненият цикъл на повечето електронни устройства е не повече от две години, колкото е и стандартната търговска гаранция, макар и да има проучвания за някои устройства, че изкарват повече. Цялата тази техника трябва да бъде изхвърляна някъде, като тук не броим отпадъкът при нейното производство. Познайте къде попадат всички тези джаджи, без които не можем и един ден? В природата. Там, те се превръщат в една странна амалгама от природни материали и електронни компоненти и унищожават растителния и животински свят, както и разнообразната география. В Африка вече има пресушени реки, които са се превърнали в сметища на електронен отпадък само за последните 10 – 15 години и проблемите ще продължат да се задълбочават.

Посетителите на изложбата ще се натъкнат на висока стена с овековечени лаптопи, клавиатури, дискове, телефони и други вкаменени електронни отпадъци, които се разрастват и заплитат в ботаническия свят. Зелените лози и електрически шнурове се преплитат, образувайки странна джунгла. Също виждаме фонтан с живота вода, в който циркулират стари iPhone. Зрителите също ще намерят примерни джаджи, на които е вдъхнат нов живот след края на експлоатационния им цикъл.

„Не бива само да питаме какъв ще бъде дигиталният свят след нас. Ние трябва да измислим какво да правим с дигиталните отпадъци сега и в бъдеще.“, гласи описанието на артиста.

Имаме изящни арт инсталации от мобилни устройства, овъглени в мастило, смлени във фин прах. При по-внимателно вглеждане ще откриете, че въпросното мастило блести с парчета вграден метал и стъкло. Разтопеният алуминий от лаптопи на iMac от 2000-ната е оформен в чук, отвертка и гаечен ключ. Печатните платки, от които са изработени тези устройства, са преправени като триони, брадви и мистрии. Този проект се нарича „Циркулиращи инструменти“, част от изложението на Натаниел Стърн „Светът без нас“.

Стърн изчислява, че общият брой на експонатите на изложението съставлява около 250 компютъра, 100 телефона и няколко десетки клавиатури и мишки, плюс стотици аудио касети и Ethernet и USB кабели.

Устройствата използвани в изложението идват от магазини за техника втора употреба и местни излишъци от електронни отпадъци, както и от компании, които са чули за проекта и са дарили изхвърлената си електроника. Художникът казва, че той и неговият екип ще рециклират голяма част от експонатите, след като изложбата приключи своите кръгове.

Стърн, който широко излага работата си в международен план, често се фокусира върху това как хората се ангажират и преживяват проблемите на света.

Негови предишни проекти са компютърно устройство и персонализиран комплект батерии закачени към тялото, разработен иновативен апарат за заснемане на изображения на предмети и пространства и много други. Той също премина под вода с персонализирани платформи за самостоятелна фотография, създадени от потребителска електроника, за да изобрази мистериозния подводен свят. Професорът казва, че зрителите му са нарекли този най-нов проект, най-амбициозният му до момента, „претенциозен, но обнадеждаващ, тъжен и красив, всеобхватен и демонстриращ картината на нашия консумеризъм и личен егоизъм“. Някои казват, че експонатите на артиста ги плашат. Но както той казва, безспорно от коментарите на всички, става ясно едно – всеки, който е видял изложбата му, несъмнено разбира, че това е призив за действие.

3
ДОБАВИ КОМЕНТАР

avatar
3 Коментари
0 Отговори на коментарите
0 Последователи
 
Коментарът с най-много реакции
Най-горещият коментар
  Абонирай се  
нови стари оценка
Извести ме за
поредната простотия...
поредната простотия...

Няма пластмаса, която да не деполимеризира напълно максимум след 500 години. Металите се окисляват много по-бързо.

GFL
GFL

Ако разгледате как се развива региона около нашумелия в последно време чернобил, ще намерите отговори. Природата си знае работата.

Чип за зеле
Чип за зеле

Още едно доказателство за импотентността на съвременното изкуство.