Да се запознаем с най-мразения човек в света на музикалния бизнес

8
4818

Повечето почитатели на музиката навярно не са чували за Мерк Меркуриадис, но те много добре познават музикантите и изпълнителите, чиито авторски права за техните музикални изпълнения той активно купува през последните 3 години. Неговата компания Hipgnosis притежава авторските права на легендите от музикалния свят, каквито са например творбите на Нийл Йънг и Бари Манилоу, както и хитовете на по-младите изпълнители, включително Ед Шиърън и Шакира.

Генералния директор на публичната компания Hipgnosis Songs Fund Мерк Меркуриадис изхарчи $1,8 милиарда от парите на инвеститорите за закупуване на авторските права на 60 хиляди музикални произведения. Той стана водещ специалист по сключване на сделки в музикалната индустрия и изпревари всичките свои многобройни конкуренти, включително Primary Wave, Round Hill Music и KKR, както и голямата тройка звукозаписни компании Universal Music Group, Sony Music Entertainment и Warner Music Group. Всичко това доведе до една твърде своеобразна война за притежаването на авторските права за най-различни музикални изпълнения и тракове, която се води между конкуриращите се компании от музикалната индустрия. Самият Меркуриадис в началото на тази година заяви, че възнамерява да закупи авторските права на над 150 000 музикални произведения. С тяхна помощ бизнесменът възнамерява да даде по-голяма възможност на авторите да създават музика за сметка на големите звукозаписни компании.

„Можете да видите моето лице на дартс мишените в офисите на редица наши конкуренти. Ние сме една от най-успешните компании за последните три години“ – твърди 57-годишният Меркуриадис, който доскоро бе известен само като бивш ръководител на фалиралата британска звукозаписна компания Sanctuary Records.

Меркуриадис основава Hipgnosis през 2017 година. Преди това, в продължение на две години и почти 200 делови срещи той се опитва да привлече колкото се може повече инвеститори. В началото Меркуриадис успява да получи инвестиции в размер на $260 милиона, които идват от 32 инвеститора, включително Църквата на Англия, компаниите Newton Investment Management, Investec, AXA и JR Hambro. През месец юли 2018 година той провежда IPO и дава възможност на обикновените малки инвеститори да закупуват акции на компанията. И така, в края на миналата година печалбата на Hipgnosis достигна $65 милиона.

Към днешен ден Hipgnosis е начело на тази нова златна треска. Според излезлите най-нови данни, публикувани от MIDiA Research, през 2019 година за закупуване на авторски права за музикални произведения са дадени общо $4 милиарда в целия свят. При това 15% от тази сума или около $590 милиона са на компанията Hipgnosis. През 2020 година компанията на Меркуриадис е дала още $1,1 милиарда за закупуването на авторските права на оригиналните записи на различните тракове. Очаква се тази и следващата година компаниите от рода на Hipgnosis да започнат да сключват още повече сделки с музикантите, които се опитват да извлекат някаква полза от този нов тренд в музикалната индустрия и възнамеряват да продадат своите албуми преди повишаването на данъците, планирани от администрацията на президента на САЩ Джо Байдън.

Всичко топва доведе до многократно повишаване цената за издаване на музика. Възнагражденията, събирани от композиране на музика, за разлика от обикновеното записване на тракове, нарасна цели 30 пъти, докато само преди пет години този ръст бе около 10 пъти. Но все пак тази цена си остава много по-ниска от тази на звукозаписните компании. Така например, добре известно е, че за закупуването на авторските права за оригиналните записи на Боб Дилън през месец декември, компанията Universal Music Publishing Group е дала $300 милион и това показва наистина 30-кратното увеличение на тази специфична услуга. Опитният адвокат от сферата на музикалната индустрия Питър Патерно сподели, че вижда същия коефициент при работата си със своите клиенти, включително Dr. Dre и Metallica.

„Хората, управляващи тези компании за изкупуване на авторските права за музика, съвсем не са глупаци. Те могат да сгрешат в някои неща, но не са глупаци“.

Как можем да обявим за глупаци инвеститорите, които инвестират своите пари в подобни компании, изкупуващи авторските права за оригиналните записи на различни музикални произведения? Всичко е възможно. През месец януари тази година инвестиционната банка Stifel от Мисури намали рейтинга на акциите на Hipgnosis до неутрален. Критикувана бе твърде странната практика за водене на отчетност в Hipgnosis, в която липсват данните за определяне цената на целия каталог на компанията, включващ авторските права само на оригиналните записи, както и твърде оптимистичните числа, дадени в прогнозната част на официалния финансов отчет.

Hipgnosis предполагат, че печалбата от техния каталог с оригинални записи непрекъснато ще расте. Логично е че, след закупуването на авторските права на оригиналния запис на поредната музикална композиция, постепенно се увеличава и пазарната капитализация на Hipgnosis. Но този подход предизвиква голямо безпокойство сред експертите. Аналитикът на Stifel Макс Хейкок заяви, че тези съвсем непрозрачни активи е най-добре да бъдат отчитани по себестойност, без продажната цена и печалбата дотогава, докато фактическите резултати не докажат обратното. Под фактически резултати експертът има предвид приходите от използването на авторските права на музикалните произведения да превишат разходите, да има стабилен паричен поток и голям брой транзакции.

Интересно е, че Hipgnosisсе опитва да повиши цените на своите активи чрез намаляване отстъпката за придобиване на купените от нея песни от 9% на 8,5%. Това е една наистина съмнителна практика, понеже в техния каталог има голям брой съвсем нови и непроверени от времето музикални произведения. Hipgnosis заявиха, че цената на активите на компанията за периода от юли до септември е нараснала с 13%, но 80% от този ръст се дължи на тази намалена отстъпка.

Hipgnosis си позволява подобни волности и с отчетността по приходите. Получаването на хонорарите може да бъде забавено с 6 месеца и Hipgnosis съобщава само теоретично пресметнатите от нея приходи, а не колко всъщност е получила компанията за точно определен период от време. В своя междинен финансов отчет от месец септември се казва, че печалбата на Hipgnosis от използването на оригиналните записи от нейния каталог, е в размер на $88,9 милиона, но всъщност компанията е получила едва $40 милиона.

Разбира се, ревизорите от PriceWaterhouseCoopers и Massarsky най-внимателно проверяват всички пресметнати от Hipgnosis параметри и оценки, но това е съвсем нов тренд и тези одити отнемат много време. Според думите на независимата финансова журналистка Франсис Маккена, необходими са още няколко години, за да се потвърди каква е истинската ценност на каталога на Hipgnosis. Експертът е на мнение, че тя ще може да бъде определена и точно изчислена едва след като компанията покаже, че авторските права на тези оригинални записи могат да бъдат използвани в дългосрочна перспектива.

Към днешен ден Universal Music Publishing Group например, притежава авторските права на над 3 милиона музикални композиции. При това малко повече от 800 мениджъра внимателно следят компанията да получава полагащите ѝ се такси за слушането на тази музика, както и за използването на тези тракове в телевизията, радиото, киното и т.н. В каталога на Hipgnosis са включени под 2% от тази колекция на авторски права, като за тяхното използване следят 81 души. Освен това, за администрирането на около половината от тази музика се грижи компанията за управление на авторските права Kobalt Music Group, както и още три други компании.

„Едно от главните достойнства на каталога на Hipgnosis е, че тези музикални произведения в продължение на вече 20, 30 и дори 40 години носят стабилен доход на съответния притежател на техните авторски права“ – твърди един от най-известните в музикалната индустрия мениджъри, който не пожела Forbes да публикува неговото име.

Музикалният експерт счита, че излезлият през 1973 година култов хит на Боб Дилън  Knockin’ On Heaven’s Door, кавъри на който направиха музикалните легенди Ерик Клептън и Guns N’ Roses изобщо не могат да се сравняват с популярният трак Closer на дуета The Chainsmokers от 2016 година. Той допълва, че около 40% от каталога на Hipgnosis е музика от миналото десетилетие и те наистина могат да носят солидни приходи. Това изглежда е наистина така, понеже компанията на Меркуриадис получи $105 милиона допълнително финансиране и той е на мнение, че в крайна сметка инвестициите в Hipgnosis ще превишат $4 милиарда.

Това означава, че този съвсем нов тренд ще прави Меркуриадис все по-богат, понеже неговото финансово състояние директно зависи от пазарната капитализация на Hipgnosis. През първата половина на 2020 година неговата семейна компания The Family (Music) Limited  получи от Hipgnosis $2,4 милиарда. По-малката дъщеря Роуз на Меркуриадис е изпълнителен директор на Hipgnosis по въпросите на маркетинга, музикалните композиции и брандовете, а неговата по-голяма дъщеря Мелъди е главният мениджър на компанията. Техните доходи също са директно зависими от капитализацията на Hipgnosis. Меркуриадис отказва да съобщава колко печели.

По всичко личи, че е отворена кутията на Пандора в сферата на музикалния бизнес. Към днешен ден отношенията на Hipgnosis с авторите на музикални произведения започнаха леко да се влошават. Forbes съобщи, че мениджърите на музикалните изпълнители са започнали тайно да водят преговори с други купувачи на авторски права в случай, че сделката с Меркуриадис не се състои. Изглежда, че Hipgnosis е давала повече пари за хонорари и авторски права, отколкото може да си позволи и сега се затруднява да финансира новите сделки. Самият Меркуриадис отрича тази информация и заяви, че тези източници на информация на Forbes просто му завиждат и се опитват да направят нещо лошо.

Меркуриадис подчертава, че тесните връзки с изпълнителите на музика е най-конкурентното преимущество на неговата компания. Легендата Найл Роджърс например, е част от консултативния съвет на Hipgnosis и често се появява в репортажите за компанията. А вокалистът на групата OneRepublic Райън Тедър скоро ще стане един от ръководителите на на новия отдел на Hipgnosis, който ще се занимава със създаването на професионални групи от автори на музика.

Меркуриадис изобщо не счита, че е въвлечен в тази нова война за авторските права на оригиналните записи на музикалните произведения, която води до техните твърде завишени оценки. Той настоява, че неговите методи всъщност са твърде консервативни. Досега звукозаписните компании са били твърде алчни в тази бизнес сфера, а той осигурява повече печалба на авторите на музика, както и по-ниски цени за нейното слушане и излъчване. Той дава за пример две музикални композиции, които могат да покажат неговия стил на действие дори по-добре, отколкото би го направил той самият. Това са Get Rich or Die Tryin’ на рапъра 50 Cent и култовия сингъл Don’t Stop Believin на рок групата Journey.

„Селд около две години ще останат твърде малко свободни авторски права на музикални произведения. Забравете предишните високи цени, Стратегията да закупиш и да запазиш вместо да напомпаш и продадеш в бъдеще ще се окаже най-печеливша“ – убеден е бизнесменът.

3.4 5 гласа
Оценете статията
Абонирай се
Извести ме за
guest
8 Коментара
стари
нови оценка
Отзиви
Всички коментари