Насилието срещу животни във видеоигрите е масово. Играчите могат да убиват или измъчват животни в различни популярни игри, включително Minecraft и Grand Theft Auto V. Възходът на тази (все по-реалистична) тенденция в игрите, заедно с тенденцията на хората да се повлияват от нея, повдига важни въпроси.

Насилието срещу хора във видеоигрите отдавна е спорно – подкрепено от безкрайния дебат дали насилието на екрана поражда истинското насилие. Но насилието срещу животни във видеоигрите привлича значително по-малко внимание.

В наскоро публикувана популярна статия се твърди, че има основателна причина да смятаме, че насилието срещу животни във видеоигрите е проблематично – може би дори повече от насилието по време на игра срещу хората. Смята се, че насилието в играта срещу животни е по-вероятно да доведе до насилие срещу реални животни.

През 2005 г. Австралия забрани играта със стрелба, наречена Postal 2, в която играчите могат да осакатяват и оскверняват (виртуални) човешки тела. Австралия забрани противоречиво няколко игри, предлагани в други страни, заради изображения на насилие и други потенциално неприятни теми.

Очевидно играчите имат различни възгледи за насилие над виртуални животни. Някои изразяват загриженост или разкаяние – един геймър написа във форум:

„Странно е колко зле се чувствам при убиването на животни в играта … Ще се опитвам активно да стрелям по ездачите, вместо просто да стрелям по самите коне.“

„Организацията за етично отношение към животните“ (PETA) донякъде обезпокоена  и разкритикува игрите, които според нея „насърчават нараняване и убиване“ на животни. Примерите включват лов на китове в Assassin’s Creed и риболов в Animal Crossing: New Horizons.

Други играчи обаче нямат такива притеснения и казват:

„Непрекъснато убивам хора в игри. Защо да ми пука за животните?“

Мнозина споделят тази гледна точка. „ Аморалистите “ във видеоигрите казват, че насилието над животни (или хора) във видеоигрите не може да бъде погрешно, тъй като „жертвите“ са виртуални и нито едно живо същество не е наранено.

Не е ясно защо играчите се чувстват толкова различно относно насилието в игрите. Отношението към насилието по време на игра може да се формира от лични възгледи, социални нрави, игрална култура, а също и времето, в което някой играе игри с насилие.

Ако видеоигрите могат да популяризират определени етични послания, биха ли могли някои игри да насърчат неуважение към живите същества?

Морална дилема на лице

Социалните учени отдавна спорят дали видеоигрите с насилие причиняват асоциално отношение към други хора . Някои смятат, че биха могли , но убедителни доказателства за причинно-следствена връзка липсват . Моралният проблем на насилието срещу животни във видеоигрите е получил много по-малко философско внимание.

И животните, и хората често се изобразяват като предмети за убиване и насилие за забавление в игрите. Животните обаче се представят по още по-еднозначен начин. Те често са просто инструменти за играчите да убиват, за да изпълняват куестове или да печелят материали и трофеи.

Това важи дори за игри, в които играчите се насърчават да разсъждават морално върху действията си по време на игра. В Dragon Age: Inquisition, героите на играта ще одобрят или не одобрят голямо разнообразие от действия на играчите. Но насилието над неагресивни диви животни не е едно от нещата, които предизвикват морална реакция.

Докато общественото уважение към животните нараства ( макар и бавно ), днес животните обикновено се третират много зле. Ние ги затваряме в индустриални ферми, поставяме ги живи в кораби за износ, където много от тях страдат (и дори умират) и „ хуманно “ убиваме  нежелани животни-вредители.

Много от нас игнорират тези реалности. Морално казано, животните са относително невидими за обществото – докато хората обикновено не са. В този контекст, изобразяването на животни като стоки за еднократна употреба във видеоигрите може да засили неуважението към тях, поне за много играчи.

Някои игри могат да помогнат за намаляване на малтретирането и моралната невидимост на животните.

Разглеждане на нашите предразсъдъци

Така че, ако видеоигрите всъщност могат да засилят неуважението към животните, това означава ли, че трябва да ги забраним или бойкотираме? Ние не се застъпваме за това. За учените обаче би било полезно да проучат дали видеоигрите помагат или възпрепятстват социалното уважение към животните.

Дизайнерите на игри могат също така да помислят да изобразяват животни по начини, които насърчават зачитането им. Някои вече правят това. В Red Dead Redemption убиването на кон води до същата загуба на точки за „чест“ като убиването на невинен човек.

И накрая, самите играчи могат да изберат да станат по-наясно как животните се изобразяват в различните игри, в които прекарват часове от живота си, погълнати.

Като се има предвид огромната популярност и продължаващата трансформация на видеоигрите, тук има възможност за всички да преоценим нашето често несправедливо отношение към животните.

 

1.2 6 гласа
Оценете статията
Абонирай се
Извести ме за
guest
4 Коментара
стари
нови оценка
Отзиви
Всички коментари