5G ще промени начина, по който играем игри и използваме VR

0
235

Тъщата ми е свикнала да ме вижда винаги да нося нова джаджа.

Тя беше там, когато сложих първия си смарт часовник през 2013 г. и ме видя с вълнение да изпробвам новите обективи на камерата, които са прикрепени към телефона ми.

Но беше друго време, когато за първи път ѝ показах шлем за виртуална реалност.

След като предпазливо сложи на главата си Oculus Go за 199 долара, екранът пред очите й светна, транспортирайки я до всекидневната ми в Сан Франциско. Тя завъртяла глава и съзряла дивана зад гърба си, някакви картини по стените и играчки, разпръснати по пода.

Тогава видяла жена ми да протяга ръце, когато синът ни направил първите си стъпки към нея. Тъща ми, изпълнена с възхищение, инстинктивно и тя протегнала ръце, но застинала на място, неспособна да се приближи повече. Дотолкова стигат възможностите на виртуалната реалност.

Но с помощта 5G, тя не просто ще може да се приближи повече, за да види по-добре първите стъпки на новото си внуче, а също така ще може да върви покрай него.

Това е само един от по-драматичните примери за видовете технологии, очакващи се в света на игрите и развлеченията през следващите няколко години. Други иновации, като облачните поточни игри, изпълнени с по-подробни и детайлизирани светове, също могат да станат по-популярни.

Голяма част от тези постижения са обвързани с новата супер бърза 5G безжична технология, която обещава интернет връзка100 пъти по-бърза от тази, която получават нашите смартфони днес.

Освен това 5G е по-надеждна, благодарение на по-ниската латентност, термин, който описва времето, за което данните преминават от крайното устройство до базовата станция, след това към интернет и отново процесът се повтаря. 5G обещава да намали закъснението от 20 милисекунди днес до едва 1 милисекунда, или до времето, което е необходимо за щракване на един кадър с фотоапарат. Благодарение на тези характеристики, ще можете да изтеглите цял сезон на сериал от интернет за секунди.

5G не просто ще промени начина, по който гледаме телевизия. До няколко години се очаква да се извършват различни дейности като осигуряване на възможност на лекарите да извършват операции, контролирани с  робот от хиляди километри. Очаква се 5G също да доведе до появата на технологии като самоуправляващи се автомобили, които не само да възприемат света около себе си, но и могат да комуникират помежду си чрез интернет мрежи, за да проследяват маршрута си и да идентифицират всички опасности по пътя.

А в сферата на развлеченията VR компании като отдела Oculus на Facebook и разработчиците на игри като Microsoft казват, че експериментират със създаването на по-големи светове, с повече детайли, които биха били твърде натоварващи, за да се показват на днешните устройства.

„Става въпрос за отключване на целия този потенциал“, заявява Мария Радулович-Настик, старши вицепрезидент по технологиите за развитие и разработчик на игри в  Electronic  Arts. „Предвиждаме бъдеще, в което игрите ще предлагат уникални преживявания – светове, които са динамични и персонализирани.“

5G може да направи този вид интерактивно развлечение обичайно, независимо от устройството, което използвате.5G мрежата би подобрила технологии като облачните игри, които позволява на хората да играят игри на свръх мощен сървър, стриймвано към домашното им устройство, досущ както гледаме Netflix, и HBO Max и Disney Plus днес. След време хората може да не се нуждаят от голяма и скъпа гейминг конзола, включена към телевизора им, за да захранват своите игри и шлемове за виртуална реалност. Вместо това геймърите ще могат спокойно да наемат мощни компютри от популярните компании като Sony, Microsoft, Google, Nvidia и Amazon.

Видовете игри, които Electronic Arts създава, могат да се променят и в резултат на тази технология, казва Радулович-Настик, разчитайки на процесорната мощ от облачните доставчици, за да направи всичко – от създаването на по-интелигентни вражески и приятелски ботове в отборите в игрите и до по-реалистично преживяване при локална игра.

В облака

Днес обаче светът на игрите е каша.

Вземете Red Dead Redemption 2 от 2018 г. от Rockstar Games. Ситуиран през 1899 г., измисленият свят на Дивия Запад в играта е изпълнен със зашеметяващи детайли. Птиците, елените и зайците изглеждат като живи, докато летят, хранят се или бягат от хищниците. Начинът, по който дрехите на Вашия герой отскачат, докато се качвате на коня, изглежда реалистичен. Можете дори да отворите каталог, за да видите подробни реклами на дрехи, пистолети и консумативи, които Вашият герой може да купи с плячката, която краде (или печели) в играта.

Но колко детайли виждате зависи от вида на устройството за видеоигри, което използвате, и колко мощно е то.

Играта изглежда доста добре на стандартен Microsoft Xbox One или Sony PlayStation 4, и двата пуснати на пазара през 2013 г. и продавани днес за 300 долара всеки. Но героите и животните стават все по-реални, ако ъпгрейднете до PlayStation 4 Pro от 400 долара, който представя нещата с по-изразени детайли.

Ако притежавате Xbox One X от 500 долара ще можете да различавате дори далечни детайли като отделни растения в далечината, докато пътувате през провинцията.

Новата технология, вградена във все още непоявилите се на пазара Xbox Series X и PlayStation 5, вероятно ще направи играта да изглежда още по-добре, когато се появят по-късно тази година.

Тези подробности може да изглеждат незначителни за някои хора, но не и за най-отдадените геймъри. Именно те знаят, че с непрекъснатото излизане на все по-усъвършенствани и детайлни игри, им се налага да харчат още и още пари за по-мощен хардуер, който да ги потопи в цялата графична магичност – било то за нови гейминг конзоли или геймърски компютри.

Днес мобилните геймъри са напълно изолирани от забавлението. Играта не е достъпна за смартфони като Samsung Galaxy Note 10 от 949 долара или iPhone 11 Pro от 999 долара, чиято мощност все още не е достатъчна, за да могат да възпроизвеждат игри с толкова много визуални детайли.

Но екстремното потапяне в детайлите може да стане достъпно за всеки чрез облачните игри. Производителите на игри казват, че обещаната скорост на 5G, съчетани с по-ниските разходи за сървърни технологии, се обединяват, за да създадат ренесанс в гейминга. В резултат на това ще можете да играете игри като Red Dead Redemption 2 почти навсякъде и на почти всяко устройство.

„Това дава възможност на хората да бъдат още по-мобилни със своите игри“, казва Фил Айслер, генерален мениджър на производителя на графични чипове Nvidia, който ръководи усилията си за създаване на облачни игри GeForce Now.

Екипът на Айслер, който предлага технология за облачни игри на хората до $ 4,99 на месец, си е партнирал с производителя на технологични гиганти и мобилни телефони LG U + в Южна Корея миналата година, за да види как хората в населените градове като Сеул могат да използват технологията. Тя станала толкова популярна сред някои геймъри, съобщава Айслер, че те дори играели на телефона си, докато чакат метрото.

Подобно на много други производители на игри и технологични експерти, с които разговарях, Айслер казва, че намалената латентност е нещото, което го вълнува най-много. В тестовете си той е направил модел за трансфер на данните от крайното устройство на геймърите, през интернет до компютрите на своята компания и обратно, и този път е отнел около 10 милисекунди с 4G.

 

„Това е промяна в играта“, казва Айслер.

За феновете на гейминга

Много от нещата, които можем да правим с 5G, всъщност не са нови. Самоуправляващите се автомобили се тестват от десетилетия. Техно ентусиасти експериментират с шлемове за виртуална реалност в продължение на десетилетия, а Nintendo дори се опитаха да продават такъв за известно време през 1995 г. Сега VR шлемовете като устройството Oculus, което моята тъща опита, вероятно ще се възползват от по-бързата връзка, предлагана от 5G. Microsoft и Magic Leap продават такива слушалки за над 2200 долара. В рамките на следващата година се очаква Apple да обяви, че също работи по VR шлем.

Точно както всички тези стари технологии отново станаха модерни, идеята за облачните игри съществува поне от 2010 г., когато стартъпите  OnLive и Gaikai показаха, че технологията работи.

Десетилетие по-късно тези две компании бяха погълнати от Sony, чийто PlayStation Now е една от най-популярните услуги за облачни игри, предлагаща повече от 800 игри само за 10 долара на месец. Google Ви предлага безплатна услуга за облачни игри, наречена Stadia, ако купите игра от компанията.

Microsoft публично тества своята услуга за стрийминг на игри Project xCloud от миналия октомври. Компанията ще започне да я предлага като безплатна част от своята услуга Xbox Games Pass Ultimate през този септември, като феновете на Xbox вече плащат 15 долара на месец достъп до стрийминг технологията за стотици игри.

Софтуерният гигант заяви, че повечето от „стотиците хиляди хора“, които са тествали услугата му от октомври, играят през Wi-Fi връзка. 4G безжичната система обикновено се задъхва, за да постигане на скоростите, необходими за игра.

 

„Това не е основният начин, по който повечето от нашите клиенти играят“, съобщава ръководителят на Xbox на Microsoft, Фил Спенсър. „Това е удобство.“

Бъдещите технологии

 Както AT&T, така и Verizon, които заедно с T-Mobile са най-големите мобилни доставчици в САЩ, експериментират с това, какви нови технологии могат да се появят с помощта на 5G.

В средата на 2000-те години 3G представи възможността за изтегляне на музика и текстови съобщения. По-късно 4G LTE донесе стрийминга на видео, музика и Uber. Скоростта се увеличава с 5G и отваря вратата за още повече нови услуги, като много хора залагат, че игрите ще бъдат едни от първите, които ще се възползват.

„В началото на това пътуване хората не знаеха, че тези неща са на хоризонта“, казва Джей Кари, ръководител на маркетинга и развитието на 5G в AT&T. „Не става въпрос само за мрежата, а за предоставянето на това, което хората искат.“

На практика това би могло да означава, че в рамките на десетилетие може да носим очила, които ни дават указания за продуктите от нашия списък за пазаруване, докато се разхождаме в хранителния магазин.

Резултатът може да накара хората редовно да предават толкова много данни от своите устройства, това ще е като да гледат филми с висока резолюция през цялото време.

Но след като 5G се превърне в нещо обичайно, смята Витоло, технологичните компании ще създадат изцяло ново ниво на преживяване по време на гледане на видео, филми и геймплей. Видеоклиповете, създадени с тази технология, ще използват множество камери под различни ъгли, което ще генерира огромен интернет трафик, като в крайна сметка ще можете да виждате картината от всеки ъгъл, до който камерите достигат.

Например, вместо да гледате футболен мач по телевизията, Витоло казва, че VR (виртуалната реалност) може да Ви постави на най-доброто място в кулоарите, до треньора или точно там, където са всички играчи. „Представете си, че можете да сте навсякъде на стадиона – дори можете да бъдете футболиста или топката“, казва той.

Това също означава, че когато дойде време синът ми или дъщеря ми може би един ден да направят VR видео на първите стъпки на децата си, ще мога да сложа шлема и да гледам как се движат, а след това да се присъединя към семейната прегръдка.

2.3 3 гласа
Оценете статията
Абонирай се
Извести ме за
guest
0 Коментара
Отзиви
Всички коментари