fbpx
1.8 C
София

Видеокартите към края на 2019 година: Nvidia е перфектна, но и AMD не изостава: ревю

Най-четени

Даниел Десподовhttps://www.kaldata.com/
Ежедневен автор на новини. Увличам се от съвременни технологии, оръжие, информационна безопасност, спорт, наука и концепцията Internet of Things.

Ето че наближава краят на 2019 година, а заедно с нея и поредното десетилетие. Време е да погледнем какво се случи през тази година, като темите са много интересни. Така например, AMD най-после представи своите графични карти с архитектура RDNA след седемгодишното господство на GCN, а Intel най-после представи интегрирана графика на нивото на външните видеокарти. А Nvidia уплътни своята серия RTX 2000 с представянето на графичните карти RTX 2000 SUPER. Върху всичко това ще се спрем по-подробно, като материалът заедно с новите процесори ще заеме няколко статии.

AMD RDNA: най-после нова архитектура

Компанията AMD е интересна с това, че наведнъж внедрява много перспективна архитектура, а след това в продължение на от 5 до 7 години изстисква всичко от нея. Този подход е по-лесен и по-опростен, като освен това дава възможност единствено по софтуерен път да се увеличава производителността на вече излезлите видеокарти. Но този подход си има сой недостатък – след няколко подобни оптимизации и нови възможности започват да се появяват проблеми с разсейването на топлината.

Пример за това е Radeon Vega VII, която излезе в началото на тази година. На пръв поглед 7 нанометровия технологичен процес плюс цели 16 GB графична памет и 3840 шейдърни блока са достатъчно да кажем, не чак за изпреварването на Nvidia RTX 2080 Ti, но поне да се предлагат възможности на нейното ниво. Но всъщност тази видеокарта на AMD се конкурира едва с RTX 2080, но консумира цели 300 W, което е с 40 W повече от 2080 Ti. А и не поддържа технологията за трасиране на лъчите. Причината за всичко това е микроархитектурата GCN, която бе представена още преди 7 години в рамките на серията графични карти Radeon HD 7000.

винаги е приятно да се види, че видеокартата има памет дори и за 4К игри при максимални настройки на графиката. Но едва ли някой ще се съгласи на геймплей с 35-45 fps

Естествено, AMD разбираше, че старата архитектура трябва да се смени, но тук изникна още един проблем – Nvidia на всеки две-три години съществено променя своите видеокарти и по този начин разликата между Turing (RTX 2000) и Pascal (GTX 1000) е съществена. А AMD, която е свикнала преди всичко да усъвършенства своята стара архитектура, й се наложи да създава нова микроархитектура на практика от нулата. Но се оказа, че за 7 години прогресът в областта на графичните процесори е отишъл толкова надалече, че компанията нямаше как изцяло да се откаже от GCN. Ето защо, представената RNDA е хибрид, в който има елементи от старата архитектура, а изцяло нова ще бъде бъдещата RDNA 2.

Именно поради тази причина видеокартите AMD RX 5000 не поддържат трасирането на лъчите – банално няма възможност за съвместното използване на трасиращите модули със старата GCN и по този начин в това отношение Nvidia е лидер. Но прогресът е налице: топ-версията от новата серия RX 5700 XT върви рамо до рамо с Vega VII, а има един и половина пъти по-малко шейдърни блокове (2560 срещу 3840), като разсейваната топлина е с 15-20% по-малко. Тоест, добре се вижда, че новата архитектура наистина е значително по-добра от старата.

Но отново, тази графика по производителност реално се конкурира само с RTX 2070 Super, а има още и 2080, 2080 Super и недостижимата засега 2080 Ti. Така че AMD явно ще трябва да свали цените и да продава RX 5700 XT дори по-евтино от RTX 2070, която е със 7-10% по-слаба, но е доста по-евтина – разликата достига $50-$80. В този случай решенията на Nvidia явно са по-изгодни, ако не се взема предвид рейтрейсинга.

От друга страна, към днешен ден Nvidia има проблеми с технологията за трасиране на лъчите – минимум половината ААА проекти не я поддържат, а и далеч не всички са съгласни да купят топ-версията 2080 Ti и да получат в популярната Control с активирана RTX около 40-45 кадъра в секунда при 2К резолюция. Какво да кажем тогава за обикновената 2070, която при същите настройки едва достига 30 fps. Ето защо трасирането на лъчите може да се счита само за приятен бонус, а не ключова възможност. Ето защо съвременните топ-решения на AMD изглеждат много по-интересни от тези на Nvidia.

Същото важи и за обикновената RX 5700: тя струва колкото RTX 2060, а по производителност се представя малко по-зле дори и от RTX 2070. Като се има предвид, че трасирането на лъчите при 2060 силно забавя геймплея дори и при FHD резолюция, отново решенията на AMD определено изглеждат по-добре.

Разбира се, навярно мнозина са забелязали, че към днешен ден RDNA поддържа до 4096 шейдърни модула, като това е с 60% повече от Radeon RX 5700 XT. Като се има предвид, че производителността нараства линейно с увеличаването на CU, то AMD би могла да представи една хипотетична RX 5900 XT с пълен комплект ядра, която ще има по-висока производителност от RTX 2080 Ti. Но защо AMD не прави това? Не е сложно – консумацията на 5700 XT при игрите достига 220 W, а увеличеният 1,6 пъти брой на тези модули ще повиши консумацията до цели 350 W и това е твърде много за една потребителска видеокарта.

Има ли AMD шанс да догони Nvidia след една година при видеокартите от най-висок клас? Напълно. Вече знаем, че в конзолите от ново поколение се използват графичните решения на AMD, в които вече има хардуерна поддръжка на технологията за трасиране на лъчите. Компанията възнамерява да добави рейтрейсинга във своите видеокарти с RDNA 2 архитектура, която ще видим в конзолите след една година – тоест, тази архитектура на практика е вече готова. И докато между CDN и хибридната RDNA виждаме еднаква производителност при разлика в броя на CU от цели един и половина пъти, то изцяло новата архитектура RDNA 2 с трасиране на лъчите наистина може да стане грозен конкурент за топ-моделите на Nvidia. Разбира се, всичко зависи от това, колко добра ще се окаже серията RTX 3000 и дали AMD ще успее следващата година да представи на пазара видеокарти с RDNA 2 архитектура.

Nvidia се представя SUPER добре

Може да се каже, че Nvidia е единственият голям производител на GPU с непоколебима позиция на пазара. И наистина: RTX 2080 Ti към днешен ден е топ-решението на пазара. Нормалната реализация на технологията за трасиране на лъчите има само в тези видеокарти. По-голямата част от пазара на мобилните високопроизводителни видеокарти също е на Nvidia. Ето защо Nvidia постъпи, както постъпват всички монополисти – започна да вдига цените.

Нека да си припомни, че по времето на криптовалутния бум, топ-моделът GTX 1080 Ti можеше да се намери и за под $950. Но днес, когато всички забравиха за домашния добив на криптовалута, цената на RTX 2080 Ti вече е около $1250. Разбира се, може да се каже, че тя е по-бърза, но смисълът на техническият прогрес е в това, за едни и същи пари да получаваме по-висока производителност, а не да плащаме повече за по-високата производителност.

Но както обикновено се случва, гордостта бе наказана. Nvidia отлично знаеше, че AMD подготвя нови видеокарти и взе лесно решение: колкото се може по-плътно да запълни всички пазарни ниши и именно с тази цел бе представена серията RTX SUPER. Всъщност, в повечето случаи тези видеокарти не дават нищо ново: добавените 100-150 CUDA ядра увеличават производителността с от 5 до 7%, което в реалността е трудно да се забележи. Клокването на паметта също почти нищо не дава. Най-добра от тази серия се оказа само RTX 2060 Super, понеже има 8 GB буферна памет, а не 6 GB, както е при останалите модели.

Но по този начин Nvidia постигна целта си: целият пазар от средно и малко над средното ниво е пълен с тези видеокарти със стъпка от 10% в тактовата честота и съответстващи цени. Но Nvidia не се съобрази с това, че AMD е твърдо решена на ценова война и се оказа, че за потребителите графичните карти RX 5700 и 5700 XT се оказаха по-привлекателни от RTX 2060 Super и 2070 Super по отношение съотношението цена/производителност.

Когато разбра това, Nvidia реши да не дава никакви шансове на AMD в най-популярния low-middle сегмент и успя: GTX 1650 има само 896 CUDA ядра, а новата 1650 Super е вече със 1280, с което тя е едва с 10% по-слаба от GTX 1660 с 1408 CUDA ядра. При това препоръчителната цена на тази видеокарта е едва $160, с което бяха „закопани“ GTX 1650 ($150) и GTX 1660 ($220).

При GTX 1660 Super ситуацията е аналогична: да, тя има същия брой ядра, колкото има обикновената 1660, но графичната памет е почти двойно по-бърза (GDDR6 с 14000 MHz срещу GDDR5 и 8000 MHz). По този начин тя почти достига нивото на GTX 1660 Ti, която има повече CUDA ядра (1536), но паметта е по-бавна (12000 MHz). И като се има предвид, че 1660 Super струва $230, няма смисъл да се взема GTX 1660 Ti за $280.

Това „погребване“ на своите собствени видеокарти, които нямат и една година, даде резултат. Така например, GTX 1650 Super се оказа с малко по-висока производителност от популярните GTX 1060 и AMD Radeon RX 580, но е значително по-хладна от тях и което е по-важното, тя е малко по-евтина.

Разбира се, Nvidia не възнамерява да се състезава с видеокарти отпреди три години. Целта на компанията е друга – а именно RX 5500 и RX 5500 XT. Тези видеокарти излязоха съвсем наскоро – едва миналата седмица, като и двете имат 1408 шедърни блока (един и половина пъти по-малко от RX 5700), а първата има 4 GB, а втората – 8 GB буферна графична памет. За RX 5500 е по-добре да забравим – това е чисто ОЕМ решение и едва ли ще я видим в магазините. Но цената на RX 5500 XT с 4 GB буферна памет е $170 и $200 за версията с 8 GB.

Но се оказа, че засега тези видеокарти не са изгодни за закупуване. GTX 1650 Super се оказа на нивото на модел с 4 GB памет, но е по-евтина с $10, от друга страна 8 GB версия RX 5500 XT е малко по-бърза, не не чак толкова, че да оправдае разликата в цените от около $40.

Какво се получава в крайна сметка? Nvidia засега е лидер в топ-сегмента и се представя много добре и при решенията под средния ценови сегмент. Само в средния и малко над средния клас AMD се представя по-добре и Nvidia няма да може да направи нищо в това отношение преди излизането на видеокартите RTX 3000, които трябва да се появят на пазара след около половин година.

Изводи

Противопоставянето на AMD и Nvidia продължава и това е чудесно: в конкурентната борба за портфейлите на потребителите печеливши са винаги потребителите. Докато преди година Nvidia бе безусловен лидер на пазара, то сега се появиха сериозни съмнения, дали тази компания ще остане на върха: архитектурата RDNA показа, че AMD има какво да представи, като освен това AMD е вече готова с новата RDNA 2 архитектура с трасиране на лъчите. От друга страна, вече втора година сред потребителите на върха се намира RTX 2080 Ti, като AMD все не може да представи нещо по-производително.

Що се отнася до 2020 година, то можем смело да я наречем годината на трасирането на лъчите: Nvidia ще представи ново поколение видеокарти, в които производителността няма да пада толкова силно при „RTX On“. Освен това, новите конзоли също ще поддържат тази технология и явно гейм проектите от този род значително ще се увеличат. Много е голям шансът, че през следващата година ще бъда направена важна стъпка към получаването на фотореалистично изображение в компютърните игри.

Абонирай се
Извести ме за
guest
5 Коментара
стари
нови
Отзиви
Всички коментари
Минувач
Минувач
1 година

Полезна статия. Браво!

Арнолд Шварц е негър
Арнолд Шварц е негър
1 година

След като видях с очите си Radeon image sharpening изобщо не ми хвалете NOvideo…

Dvb
Dvb
Отговор на  Арнолд Шварц е негър
1 година

Нуб.

JohnDoe
JohnDoe
1 година

Много добра статия, браво! Ясен и качествен анализ на опциите предлагани във всеки клас от Nvidia и AMD.

Кольо
Кольо
1 година

Нвидиа, като че ли не се разбиваше от рефреши, статията е така написана, че обвинява в това АМД…Странно?

Нови ревюта

Подобни новини