Малко по-подробно за технологията AMD FidelityFX Super Resolution

9
1343

Непрекъснатото увеличаване производителността на съвременните видеокарти и популяризацията на мониторите с висока резолюция постепенно подтикват геймърите да преминават към по-високи разделителни способности. Едновременно с това протича процес на повишаване качеството на графиката и внедряване на технологията за трасиране на лъчите в реално време. Новите 4К игри станаха по-достъпни, но все още са скъпо развлечение, понеже изискват мощни компютри, които съвсем не са евтини.

Получаването на стабилни 60 кадъра в секунда в игровите проекти с трасиране на лъчите все още е твърде сложно. За решаването на този проблем компанията Nvidia започна да използва технологията DLSS, базирана на интелигентно мащабиране с използване на невронни мрежи и хардуерно ускорение на алгоритмите с елементи на изкуствен интелект. Сега AMD представя своята алтернатива на тази технология. След доста дълго очакване екипът на доктор Лиза Су представи новата технология AMD FidelityFX Super Resolution (FSR), която вече бе тествана в няколко игри. Нека да се спрем по-подробно.

Първоначално ще разгледаме ключовите особености на новата технология, а след това ще се спрем на тестовете и графиките в различните режими на работа на FSR.

AMD FidelityFX Super Resolution

Тази технология е създадена за ускоряване на производителността при високи резолюции, като е обърнато специално внимание на възможността за нейното използване в различните операционни системи, както и върху лекотата за нейното използване от страна на разработчиците. AMD разглежда FSR като най-перспективния метод за кросплатформено интелигентно мащабиране.

FSR е част от отворената платформа GPUOpen, в рамките на която вече са реализирани няколко технологии за най-различни оптимизации за графичните решения на AMD. Най-често в съвременните игри се вмъква фазата FidelityFX Contrast Adaptive Sharpening (CAS), понякога наричана филтър, която се използва за повишаване детайлността. Това е особено актуално за агресивните TAA алгоритми, при които се наблюдава размиване на по-дребните детайли.

Очевидно е, че усъвършенстването на CAS значително е помогнало в реализирането на новата технология FSR. Тук съвсем не става дума за обикновено мащабиране с допълнителна фаза за увеличаване на детайлността. AMD отдавна работи върху тази технология и може да се каже че е постигнала много добри резултати относно качеството на изображенията. Обикновените методи за мащабиране водят до появата на стъпаловидни или размити повърхности. Алгоритмите FSR създават по-гладки и по-правилни контури, които са много по-близо до оригиналното изображение.

В графичния стек, FSR работи след фазата на изглаждане и на tone mapping. След мащабирането и преминаването на фазата за повишаване на детайлността се прилагат и останалите ефекти за допълнителна обработка на изображенията.

AMD FidelityFX Super Resolution предлага четири профила, като потребителят може да избере най-подходящия, който предлага най-добрия баланс между качеството и бързодействието:

  • Ultra Quality: Осигурява най-високо качество на изображението, което е най-близо до оригинала. За осигуряване на 4К разделителна способност (3840×2160 пиксела) се използва входна резолюция от 2954×1662 пиксела, а за 2560×1440 се използва входна резолюция от 1970×1108 пиксела
  • Quality: Осигурява високо качество на изображението с по-значително ускорение на производителността. За 4K разделителна способност се използва входна резолюция от 2560×1440 пиксела, а за 2560×1440 – входна резолюция от 1706х960 пиксела
  • Balanced: балансиран режим за висока производителност. За формирането на 4K разделителна способност се използва входна резолюция от 2259×1270 пиксела, а за 2259×1270 – входна 1280х720
  • Performance: предлага максимална производителност. За 4К разделителна способност е необходима входна резолюция от 1920х1080 пиксела, а за 2560×1440 – входна резолюция от 1280х720 пиксела

В зависимост от нивото на личния комфорт потребителят може да избере най-оптималния за себе си режим. Ако трябва да се получи изображения с минимални разлики от оригинала, то трябва да се използва Ultra Quality. Ако потребителят е готов да се примири с известни загуби в детайлността и лекото замъгляване на дребните детайли заради високата честота на кадрите в секунда, то тогава трябва да се избере режима Performance.

FSR дава възможност за ускорение работата на взискателните игри, в които се използва технология за трасиране на лъчите в реално време. Засега това е достъпно в Godfall и The Riftbreaker, при които се получава много добро ускорение при използването на новите видеокарти от фамилията Radeon RX 6000.

Едно от най-важните преимущества на новата технология AMD FidelityFX Super Resolution е нейната съвместимост с всички съвременни видеокарти от последните няколко години. За пример се дават резултатите в играта Terminator: Resistance с използването на GeForce GTX 1060.

Важно е да се уточни, че се поддържат не само видеокартите, базирани на архитектурите AMD RDNA и RDNA 2, но и старите модели, в които се използва GCN, започвайки от Radeon RX 480/470/460. FSR работи дори и с интегрираната графика Vega. И още, технологията на AMD е съвместима с видеокартите на Nvidia, започвайки от серията GeForce GTX 10, както и по-новите. Пълният списък на съвместимите решения е показан на следния слайд:

Към днешен ден технологията AMD FSR се поддържа в следните седем игри:

  • 22 Racing Series;
  • Anno 1800;
  • Evil Genius 2;
  • Godfall;
  • Kingshunt;
  • Terminator: Resistance;
  • The Riftbreaker.

Съвсем скоро поддръжката на тази технология ще бъде добавена и в заглавията Resident Evil Village, Necromunda: Hired Gun, Baldur’s Gate 3, DOTA 2 и някои други проекти. Поддръжка на FSR ще има и във Far Cry 6, Farming Simulator 22 и Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

AMD съобщи, че вече работи съвместно с 44 гейм студия, както и с независими разработчици, които планират да използват технологията FSR в своите и други продукти. Това са Electronic Arts с енджина Frostbite, Gearbox, Ubisoft, Warner Bros. Games и други гиганти на геймърската индустрия.

Нека да разгледаме някои особености на AMD FSR в играта Godfall и да направим сравнение на графиките и производителността при използването на две различни резолюции. Ще кажем няколко думи и за Anno 1800 в 4К режим.

Godfall

Фентъзийната Action/RPG игра се базира на енджина Angela Unreal Engine 4. Тя предлага една много добра графика и поддържа технологията за трасиране на лъчите, като има доста високи системни изисквания. AMD FSR дава възможност за достигане на много комфортна производителност в тази игра.

Ето едно сравнение на работата на различните режими:

Ето и няколко кадъра при 4К резолюция:

Сравнение на еднакви фрагменти при различните режими:

Сравнение на увеличени два пъти еднакви фрагменти отново при използване на различните режими на AMD FSR:

Забелязват се някои промени при прехода от реалния 4К към режима Ultra Quality, но те са незначителни. Вижда се леко намаляване на детайлността на текстурите върху повърхността на земята, оръжието и другите обекти, но при толкова висока резолюция това не е критично. При другите режими промените са по-явни.

Ето още едно сравнение на оригинала с различните режими на AMD FSR при двойно увеличение на кадъра:

Последният слайд много добре показва разликата между оригинала и режима Ultra Quality:

Anno 1800

В тази игра освен всички стандартни режими, има възможност за активиране само на фазата за увеличаване на детайлността AMD FidelityFX Sharper без да се прилага мащабиране.

Средният слайд показва сравнение на оригиналното 4K изображение с режимите Ultra Quality и Quality:

Ето и сравнението при двойно увеличени фрагменти:

Тестовият стенд

Конфигурацията на тестовия стенд е следната:

  • Процесор: Intel Core i9-9900K
  • Охлаждане: be quiet! Silent Loop 280mm
  • Графична карта: AMD Radeon RX 6800 XT
  • Дънна платка: ASUS ROG Maximus XI Formula
  • Оперативна памет: Kingston HyperX HX434C16FB3K2/32 ([email protected])
  • Системен диск: Kingston SSDNow UV400 480GB
  • Първи допълнителен диск: Kingston A2000 NVMe PCIe 1000GB
  • Втори допълнителен диск: Kingston KC2000 NVMe PCIe 1000GB
  • Компютърна кутия: Antec NX800
  • Захранване: Antec HCG850 Gold
  • Монитор: ASUS PB278Q (2560х1440 пиксела, 27 инча)
  • Операционна система: Windows 10 Pro x64
  • Драйвер: АMD Radeon Adrenalin Edition 21.6.1

Да си припомним, че видеокартите Radeon RX 6900 XT, RX 6800 XT и RX 6800 са директни конкуренти съответно на вече добре известните NVIDIA GeForce RTX 3090, 3080 и 3070., базирани на архитектурата RDNA 2. Една от ключовите особености на тази архитектура е технологията за кеширане Infinity Cache. Всичките нови видеокарти имат 16 GB буферна памет тип GDDR6 с 256-битова шина. По време на презентацията AMD заяви, че Infinity Cache технологията използва специализиран кеш с размер 128 MB и осигурява 2,17х приръст на пропускателната способност, като едновременно с това намалява с 0,9х консумацията на електрическа енергия.

По-конкретно, Radeon RX 6800 XT се базира на чипа Navi 21 XT, който има 4608 поточни процесора с тактова честота от 2015 до 2250 MHz. Номиналният топлинен показател е на ниво 300 W.

Резултати от тестовете

Тестовете са направени в средата на Godfall при резолюции 3840×2160 и 2560×1440. Задействано е максималното качество на графиката, включено е трасирането на лъчите.

При 4К резолюция видеокартата Radeon RX 6800 XT демонстрира 50 FPS. Включването на режима FSR Ultra Quality повишава средната честота на кадрите с 38%. При използването на режима Quality ускорението е още по-голямо – немалките 66% среден FPS.

При по-малка резолюция ефектът от FSR технологията е по-малък, но общият ръст на FPS е внушителен.

Anno 1800 е тествана само при 4К разделителна способност.

Активирането на FSR Ultra Quality повишава средната честота на кадрите с 29%, режимът Quality дава ускорение от 41%, а режимът Balanced ускорява с 56%.

Изводи

AMD FidelityFX Super Resolution една изключително перспективна технология за мащабиране, която дава възможност за значително ускоряване на бързодействието при високите резолюции. Съчетанието на специализирани алгоритми за ъпскейлинг и използването на качествено повишаване на детайлността осигуряват един много добър резултат и минимални разлики с оригиналното изображение, особено при използването на режима Ultra Quality. Този режим осигурява много прилично ускорение, особено при тежките игри с трасиране на лъчите. Ярък пример за това са тестовете на Godfall. Другите режими на технологията AMD FSR дават вече забележимо понижаване качеството на изображението при много по-сериозен ръст на FPS. Режимът Performance осигурява ускорение от над два пъти и дори повече, но изображението става по-малко детайлно и не е толкова ясно. Това е един очакван компромис, а и нека да си припомним, че и бързият режим на технологията Nvidia DLSS по подобен начин намалява детайлността на изображението.

Главната положителна черта на представената днес нова технология е съвместимостта с всички видеокарти на AMD и Nvidia, излезли на пазара през последните няколко години. При сегашния нестабилен пазар много потребители отложиха ъпгрейда на своите машини и всяко софтуерно ускорение повишава комфорта при видеоигрите, когато се използва малко по стара видеокарта. Възможността за получаването на висок FPS при използването на Radeon RX 580 и GeForce GTX 1060 без съмнение ще зарадва много геймъри.

5 4 гласа
Оценете статията
Абонирай се
Извести ме за
guest
9 Коментара
стари
нови оценка
Отзиви
Всички коментари