Проучване установи, че отказването от кафе дори за две седмици може да намали импулсивността и нивата на стрес. Нещо повече, преминаването към безкофеиново кафе може да подобри съня и паметта.
Какво е известно за проучването?
Изследователи от Университетския колеж Корк са проследили 62 здрави възрастни, половината от които са пили кафе редовно, а другата половина не, и са анализирали тяхното здравословно състояние с помощта на тестове, изпитания за паметта и анкети. Всички участници първо са дали биологични проби и когнитивни тестове, след което са били накарани пиещите кафе напълно да се въздържат от него в продължение на две седмици, след което са били разделени на групи, които са получавали кофеиново или безкофеиново кафе за още 21 дни.
Резултатите показват, че редовно пиещите кафе първоначално са имали по-висока импулсивност и емоционална реактивност, но след две седмици въздържание тези резултати са намалели. След повторното въвеждане на кафето в диетата, тревожността е намаляла в групата с кофеин, докато безкофеиновото кафе е подобрило съня, физическата активност и резултатите от тестовете за памет.
Изследователите също така открили промени в чревния микробиом: пиещите кафе имали различен чревен микробиом от тези, които не пият, но тези разлики частично изчезнали след отказване от тютюнопушенето. Кафето също повлияло на маркерите за възпаление и потребителите имали по-ниско възпаление в началото, но то се увеличило след отказване от тютюнопушенето и след това отново намаляло след повторно пиене.
Изследователите обаче предупреждават, че проучването не доказва пряка причинно-следствена връзка между кафето и подобреното здраве или когнитивната функция, тъй като размерът на извадката е малък и някои от ефектите биха могли да се обяснят с привикване към тестовете. Те подчертават, че са необходими по-мащабни проучвания, за да се направят окончателни заключения.
Предишни изследвания показват, че умерената консумация на кафе, около две до три чаши на ден, е най-полезна за психичното здраве. Това количество е свързано с намаления риск от психични разстройства, особено при мъжете, докато прекомерната консумация (пет или повече чаши) може да има обратен ефект и да увеличи рисковете. Учените анализирали данни от повече от 460 000 участници в британската биобанка, за да изследват връзката между кафето и психичното здраве. Те установили, че ползите се наблюдават при умерена консумация, докато прекомерната или пълният отказ от кафе не дава подобен положителен ефект.
Припомнете си предишна наша статия, в която се прави паралел между кафето и кръвното налягане: какво трябва да знаете преди следващата си чаша? Научните изследвания показват, че редовната консумация на кафе не е свързана с дългосрочен риск от развитие на хипертония при повечето хора.
Всичко важно от света на технологиите, директно в пощата ти.
С абонирането приемате нашите Условия и Политика за поверителност. Може да се отпишете с един клик по всяко време.
Коментирайте статията в нашите Форуми. За да научите първи най-важното, харесайте страницата ни във Facebook, и ни последвайте в Google Новини, TikTok, Telegram и Viber или изтеглете приложението на Kaldata.com за Android, iPhone, Huawei, Google Chrome, Microsoft Edge и Opera!