Светлинна комутация на магнитната памет дава на рекордна скорост

Инженерите на факултета по електроинженерство и компютърни науки на Университета на Минесота са създали магнитно тунелно съединение, което може да превключва импулсът на светлината с продължителност една трилионна от секундата. Този нов рекорд дава основания да се надяваме, че скоро ще се появят свръхпроизводителни магнитни (спинтронни) устройства за съхранение, обработка и предаване на информация.

Подробности за изследванията и проведените опити се съобщават в статия, публикувана в Списанието на Американското Физическо Дружество, Physical Review Applied.

В своята работа, авторите са използвали направеното от холандските и японски учени откритие — преди десет години те са показали, че редкоземна гадолна сплав от желязо и кобалт може да намагнитва светлинните импулси. Модифицирали са конструкцията на стандартното магнитно съединение, заменяйки горния магнитен слой с посочената сплав, а горния електрод — с прозрачен за светлината материал ITO (калаен оксид/индий). Цялата слоеста структура е имала вид на вертикален прът с диаметър 10 микрона.

За тестване на модифицираното устройство е използван евтин оптичен инфрачервен лазер, изпускащ веднъж на микросекунда импулс с продължителност по-малка от пикосекунда. Всеки път, при попадане на импулса в пръта, учените са регистрирали скок в напрежението, потвърждавайки, че съпротивлението на тунелната връзка се променя с пренамагнитения слой GdFeCo. Така е било получено експериментално потвърждение на способността на устройството да получава данни с бързодействие 1 терабит в секунда. Това далеч надхвърля настоящото ограничение на скоростта за спинтронна обработка на информацията — 1,6 Gb/s.

Според доцента от Минесотския университет, Мо Ли, получените резултати ще предоставят на разработчиците нови средства за връзка между оптичните влакна и магнитните устройства и ще позволяват да се комбинират техните силни страни: висока пропускателна способност, от една страна и висока енергонезависимост за съхранение, от друга.

Алекс

Кой редактор ви проверява заглавията във вашата медия?