Учени откриват, че кучетата имат способност да усещат топлина с носовете си

Кучешките носове станаха още по-невероятни. Ново изследване разкрива не само, че те са до 100 милиона пъти по-чувствителни от нашите, но могат да почувстват слабо топлинно излъчване – телесната топлина на плячка от бозайници, например. Тази находка помага да се обясни как кучетата с нарушено зрение, слух или миризма все пак могат да ловуват при това успешно.

„Това е удивително откритие“, казва Marc Bekoff, етолог, експерт по кучешко обоняние и професор в Университета на Колорадо, Боулдър, който не е участвал в изследването. „Това осигурява още един прозорец в сензорните светове на кучетата със силно еволюирали студени носове.“

Умение, което помага при ловуване

Способността да усещат слаба, излъчваща топлина е позната само на шепа животни: черни огнени бръмбари, определени змии и един вид бозайници – често срещания прилеп-вампир, всички от които я използват за лов на плячка.

Повечето бозайници имат оголена, гладка кожа на върховете на носовете си около ноздрите; тази зона се нарича ринариум. Ринариите на кучетата обаче са влажни, по-студени от околната температура и изобилни с нерви. Именно това обяснява тяхната способност да долавят не само миризма, но и топлина.

За да тестват тази идея, изследователи от университета в Лунд и университета Eötvös Loránd обучиха три домашни кучета да избират между два обекта; единия  с температура от 31 °C, а другия с околна температура, като всеки от тях е разположен на 1,6 метра. Първоначално кучетата не можаха да видят или помиришат разликата между тези предмети. (Учените можеха да открият разликата само чрез докосване на повърхностите.) След последващо обучение, умението на кучетата беше изпитано чрез експеримент на сляпо; и така трите успешно откриха обектите, излъчващи слаба топлинна радиация, разкриват учените днес в Scientific Reports.

След това, изследователите сканираха мозъка на 13 домашни любимци от различни породи във функционален скенер за магнитно-резонансна томография, като същевременно представиха на кучетата предмети, излъчващи неутрално или слабо топлинно излъчване. Лявата соматосензорна кора в мозъка на кучетата, която отговаря за обонянието, реагираше повече на топлинния стимул, отколкото на неутралния. Учените идентифицираха група от 14 воксела (3D пиксели) в този регион от лявото полукълбо на кучетата, но не намериха такива групи в дясното и която и да е друга част от мозъка на домашните любимци в отговор на неутралния стимул.

Потенциал, който вероятно крие много повече отколкото разбираме

Учените споделят, че проучването е в съответствие с други изследвания, които описват комбинацията от кучешки нос и мозък като усъвършенствана платформа за обработка на широк спектър от сигнали. Въпреки това, все още са нужни допълнителни проучвания за да бъдат разгледани по-щателно потенциалните възможности, които се крият в това откритие.

0 0 глас