Премини към съдържанието

Preslav

Потребител
  • Публикации

    1
  • Регистрация

  • Последно онлайн

Харесвания

0 Неутрална репутация

Всичко за Preslav

  • Титла
    Новобранец
  1. Preslav

    Какво става във вашия град?

    Информация относно бъдещи планове около "острова" в гр. Варна. Източник: в-к "Арх & Арт" Автор: Арх. Надя Стаматова Директен линк към статията: http://arch-art-bg.com/index.php?lng=BG&am...mp;issue_id=132 Ще стане ли островът варненски Манхатън? Арх. Надя Стаматова 7 август 2008 г. Статията, която следва, ми беше поръчана от в. "Политика" през есента на 2006 г. и след обстоен преглед без нито една редакционна забележка, качена късно вечерта на печатарските машини. Тя щеше да носи заглавие "Варненски Манхатън?" На следващата сутрин, купувайки си вестника, бях неприятно изненадана, че я няма. Оказа се, че не е само временно отложена, а никога нямало да се публикува. На 30 юли 2008 г, след като се прибрах от разглежадането в САБ на одобрения от Общинския съвет предварителен проект за ОУП на Варна, изрових статията от чекмеджето с писанията, които никога няма да бъдат публикувани, и реших да я предоставя на в. "Арх&Арт борса" без никаква промяна. Текстът дори и преди, не е бил така актуален, както е днес. За да стане още по-интересно (и по-полезно за града), прочетете и послеписа. Дойде ли му времето и на острова? Дойде! Всички би трябвало да знаят, че съществува тази сякаш ничия земя, разединяваща двете чаcmи на Варна, в по-голямата си част държавна, с предприятия със заглъхващи функции и други - изчакващи дали общият устройcmвeн план би им дал някакви застроителни благинки. Това е така наречената Южна промишлена зона, която първопремираният проект за Общ устройствен план беше предвидил да си остане като такава. Тази статия е за бъдещето на острова. Пиша я освен от мое име и от името на целия проектантски екип "Форум", класирал се на второ място в конкурса за Общия устройствен план на Варна. В този екип, ръководен от доц. aрх. Ал. Александров, освен мен взеха учacтие архитектите Е. Димов, Е. Пасков, В. Троева, Д. Димова, Д. Стефанов, С. Александрова, Е. Йорданов, В. Иванов, Г. Бояров, Ц. Симеонов, студентката по архитектура Е. Симова, социоложката Д. Йорданова, икономистите Д. Димитров, И. Копралев, инженерите Р. Желев и Д. Димитров, екологът Т. Любенов и други консултанти и сътрудници. Детайл от острова от второпремирания конкурсен проект за Общ устройствен план на Варна Ние предложихме и все още се надяваме гласът ни да не остане глас в пустиня, разчитайки на подкрепа от хората, които ще споделят идеята ни, островът да бъде изплозван за съвършено нов делови център на града, нека да го наречем варненското "сити". Варна се пука по шевовете си, претъпкана не само с автомобилите на собствените си жители, а и на онези, които допълват през лятото до милион населението на иначе 350-хилядния ни през зимата град. В центъра паркирането е невъзможно. Невъзможно е и правенето на нови офисни сгради в него. Бизнесът напира - Варна е най-бързо развиващият се град в страната ни. Исторически формиралата се главна улица на града ни "Княз Борис I", която ние, варненските архитекти, искаме да запазим малкоетажна, под неговия натиск обаче се снабди с нови силуетни планове с удвоена етажност. Ситуацията е болезнено ясна: няма накъде повече. Необходим е изход от нея и то катеroричен. В тази безизходица се оказа достатъчно да потърсиш решението с погледа на дете - свежо и необременено. Странно ми е, че някои хора, с които съм споделяла идеята си за острова, са ме питали къде е той и при обясненията са се учудвали "Та нима там има остров?". Но младежите, луди по бънджи скоковете от Аспаруховия мост, веднага са ми смигвали съучастнически "ще стане готино". Тази идея може да звучи на пръв поглед наивно просто, но разработването й няма да е лесно. Тя обаче дава решение на изложения по-горе проблем, както и на други проблеми. Например островът отдалечава една от друга двете чаcти на града. Преминаващият над него единствен засега мост, свързващ двата бряга на града, се явява психологическа бариера за развитието на южната част. Мостът не е пешеходно съоръжение и тъй като не е в човешки мащаб, изкуствено разделя квартал Аспарухово от централната част на Варна. Необходимо е той да се свърже с града чрез бърза автомобилна и пешеходна връзка в човешки мащаб, близо до водата.Такава пряка връзка от железопътната гара може да мине през острова и чрез подвижен мост за бърз достъп до кръстовището на ул. "Св. св. Кирил и Методий", ул. "Мара Тасева" и шосето за Галата. Начинът на ползване на зоната около пристанището и корабостроителницата също така представлява бариера към морето за варненци и гостите на града. Визуално това е едно неугледно пространство, заемащо част от най-ценната градска тери-тoрия и тези дейности биха могли да се извършват на друго място. Основната част от острова, условно наречена от нас "Варна-сити" може да се превърне в делови център от международно значение с небостъргачи в близост до по-високата част на моста, а в по-ниската със средномащабни сгради, разположени по нова улична мрежа. Силуетът на ситито ще бъде добре да следва, но на много по-голяма височина, силуета на моста. Деловият център може да бъде даден за проектиpане чрез международен конкурс, като търсенето на инвеститори да стане с широкомащабна кампания с международно значение. Той, проектиран, но все още непостроен, може да започне да функционира във виртуалното пространство, като инвестиралите в него компании да започнат да ползват виртуални офиси, напълно идентични с подлежащите на реализация. Функционирането на деловия център може да започне с около 10 години преди неговото построяване. Източната част на острова може да се превърне в конгресен и експозиционен евроазиатски център, обозначен от нашия екип с работното име "Експо-Варна". Тук е мястото за изграждане на символа на Варна, такъв, какъвто се явява операта в Сидней. Той би трябвало да бъде предмет на международен конкурс, такъв, какьвто беше обявен за сграда-символ на тихоокеанското американско крайбрежие, контрапункт на значението на Статуята на свободата за атлантическото. Второпремираният проект, дело на естонски екип беше експресивно потресаващ - сграда с образа на птицата кондор. Западната част на острова може да се остави като резервна. Тази територия е в процес на увеличаване от насипването с инертен материал, получаващ се от изкопните работи по удълбаване на плавателния канал към езерото. Зоната на пристанището, намираща се между вълнолома и жп гарата, където сега се извършват товаро-разтоварни работи по контейнерния превоз, е подходяща за съвместяване на пасажерското пристанище, яхтения туризъм, железопътния превоз и така перспективния както за вътрешността на България, така и за въздушните връзки с големите пристанища Истанбул и Констанца и междуконтиненталното летище на Истанбул въздушен транспорт с пасажерски вертолети. Вертолетният терминал може да се разположи на полуострова, разделящ пристанището за големи пасажерски кораби от бъдещото яхтено пристанище. То може да граничи със зоната, която да се насити с хотели и заведения, а тя от своя страна - с културно-атракционна зона, включително морски музей, ползващ ревитализирана част от сградния фонд на корабостроителния завод. За нашия екип тази зона беше с работно име Ретропарк "Старите докове" и ние си представяхме тя да носи романтиката на преустроените стари докове, както в някои английски и японски пристанищни градове. Прекрасен пример за това е "Док гарден" в комплекса "Минатo Мирай 21" в Йокохама. Възможно е и оставяне на част от кулокрановете като визуален арт-символ, коитo Антoн Савов, студент, беше предложнл като огромни скулптури на птици на младежкия пленер през 2004 г. Възможно е композицията да бъде динамична, осветена и озвучена и да се превърне в една от атракциите на Варна. По темата за острова Варненското дружество на Съюза на архитектите в България съвместно с Варненския свободен университет, в който от 4 години насам се изучава и нашата специалност, възнамеряваме да организираме пленер за млади архитекти и студенти дипломанти и преддипломанти от страната и чужбина. В момента освен с информационна цел за пленера подготвяме интернет сайт varnaislandcity.соm, къдeтo хората, които ни подкрепят, и също така онези, които не харесват идеята ни, биха могли да изкажат мненията си. С тази статия се надявам да съм успяла да провокирам читателите да окажат подкрепа на идеята ни. Ще ви бъда благодарна за всички мнения и съвети, изпратени на имейл nadya.stamatova@ gmail.com и ви обещавам, че те ще стигнат там, къдeтo трябва. Прави чест на проектантите на Общия устройствен план на Варна, че оцениха идеята ни островът да стане новото сити на града. Месец след месец в течение на години те убеждаваха както властите, така и собствениците на терени на острова, че тази идея не е фантастична. Малко по малко виолетовият цвят на сигнатурата за промишлена зона отстъпваше място на червения за централна. На окачения на стената в залата на САБ план на Варна снощи аз с облекчение се уверих, че почти целият остров е червен. Сайтът varnaislandcity.com ще ползваме за международния студентски пленер от 1 до 15 септември 2009 г., който все още е в организационна фаза с неосигурено финансиране и затова не е официално обявен. И тъкмо когато си мислех, че това е "хепи енд - край на филма", се оказа, че май ще е сериал. Новата серия би трябвало да носи името "Мостът". След обсъждането проектантите се оплакаха, че били привикани в общината с въпроса защо не били направили в зоната пред Аспаруховия мост ново контейнерно пристанище за дълбоководно газене за корабите, които не могат да минат под моста. В противен случай той ще трябва да бъде повдигнат. Така май цялата разработка за обозначената в червено зона на мястото на старото пристанище и на острова "отива в канала". Поне канал си имаме.
  • Разглеждащи това в момента   0 потребители

    Няма регистрирани потребители разглеждащи тази страница.

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.