Премини към съдържанието

Enos

Потребител
  • Публикации

    21
  • Регистрация

  • Последно онлайн

Харесвания

0 Неутрална репутация

1 Последовател

Всичко за Enos

  • Титла
    Потребител

Информация

  • Пол
    Мъж
  • Град
    Sofia
  1. Мормони /за любопитни/

    Хадес или ада Това е мястото където отиват душите на всички починали хора на тази земя. Нека разгледаме корените на някой ключови гръцки думи и тяхното значение във времето на изговарянето им. - Ад идва от думата Hades, която на гръцки означава бог на подземният свят (познат още като Pluto), самият подземен свят, или общото място където се приемат безтелесните духове на всички починали. Аналогично е значението и на еврейското Шеол. А смятам, че всеки ще се съгласи че именно юдейското значение на Хадес/Шеол (Ад) има значение, а не изкривеното и невярно значение през мрачното средновековие, плод на басни, легенди и митове. И така в Танах значението на Шеол е описано в Юдейската енциклопедия Хадес=Шеол: Място, където се събират духовете на всички починали. Яков скърбейки за сина си иска да отиде там (Битие 37:36; Еврейте) Мястото се намира под земята.(Исая 7:11). Описва се като „земя” но обикновено има „порти” (Йов17:16; 38:17;Исая 38:10) Място където се срещат всички мъртви (Езекил 32; Исая 14 гл.) без разделение по ранк, или произход – бедни и богати, праведни и нечестиви, стари и млади, господари и роби (Йов 3:13 -19) Има отделни части (обиталища). (Притчи 8:27; Исая 14:15; ) В по-ниските места са за неправедните; Катисхио 1)да преотдолея нечия сила 2)да бъда по-силен 3)да превъзмогна 4)да натделея над нещо Ако прочетем Матея 16:18-19 18 Аз ти казвам: ти си Петър , и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да й надделеят; 19. и ще ти дам ключовете на царството небесно, и каквото свържеш на земята, ще бъде свързано на небесата; и каквото развържеш на земята, ще бъде развързано на небесата. в светлината на значението на думите ще се получи следното: Портите на мястото където отиват всички след смъртта си (Хадес/Шеол) няма да могат да издържат срещу Моята Църква и ключовете, които ти давам. Какво е това? Това е Възкресението! Христос е първият плод на починалите. (1 Коринтяни 15:20)До този момент никой не е възкръсвал в прославено тяло. Пророкувано ли е за това – пророкувано е. Станало ли е това – станало е. Това е дар за всички, че някога ще напуснат Хадес/Шеол възкръсвайки, кой за слава, кой за осъждане (Откровението на Йоан) От тук има три извода: 1. Христос е победил смъртта/гроба; Неговото възкресение буквално е надделяло над портите адови – "смъртта биде погълната с победа”. Т.е това за което се говори в тези стихове е станало. 2. Христос е обещал на Петър, че веднъж получил ключовете на небесното царство, каквото върже/развърже на земята, ще бъде вързано и на небесата. С други думи силата и властта на тези ключове не се простира само „до гроб” или както казват по филмите „докато смъртта ви раздели”, а и след това. Дори портите на Хадес/Шеол не са по-могъщи от ключовете на Петър за упражняването на тази власт. 3. Смъртта няма да има сила и над постоянното откровение на Отца (Матея 16:17) 4. Тези стихове внушават победата на Възкресението и победата над смъртта и ада. Да, благодарение на Адама всеки ще умре, но благодарение на Христос всеки ще възкръсне в тяло. *** Едни нескромен въпрос: Познава ли някой църква, която да има тези ключове и да извършва обреди(кръщения, надарявания и бракосъчетания и др.) и за живи и за починали хора, които не са имали възможност да имат благословиите на Евангелието преживе? Т.е обреди, чиято сила се простира отвъд пределите на този живот и смъртното ни естество. Поздрави, Енос
  2. Мормони /за любопитни/

    Радвам се че и ти смяташ, че добрия тон е предпоставка за взаимно разбиране, дори когато не сме съгласни един с друг. Не си спомням, да съм казвал думите, които ми приписваш, макар и да съм съгласен с тях. Обърни внимание, че Павел разисква, пояснява и доказва, а епикурейските и стоическите философи се ПРЕПИРАТ с него. Не. Не са. Ние вярваме, че истинската църква е една. Не разбрах за какво е този пример? В Еламан 12:25-26 пише: "И аз бих желал всички човеци да могат да бъдат спасени. Ние обаче четем, че в страшния и последен ден ще има някои, които ще бъдат изхвърлени, да, които ще бъдат отхвърлени от присъствието на Господа. 26 Да, които ще бъдат предадени на състояние на безкрайна окаяност, изпълнявайки словата, които казват: Онези, които са вършили добро, ще имат живот вечен;а онези, които са вършили зло, ще имат вечно проклятие. И тъй е. Амин. В Йоан 5:29 се казва: и ще излязат: онези, които са вършили добро, ще възкръснат за живот, а които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане. Никъде не се казва, че това е прочетено в Йоан. Съгласен съм че е невъзможно тези слова да са прочетени в несъществуваща книга, но недуразумението ти идва от погрешното ти допускане. Знаеш ли колко изгубени писания има? погледни тук: http://www.ldsforum.org/web_pages/Lost_Script.html Освен това Джозев Смит е превел само една трета от плочите. Другите две трети са били запечатани за други времена. Възможно е Еламан да е чел от там. За него всички плочи са били на разположение. Откровението е непрекъсващо там където няма отстъпление. Липсата на откровение е почти сигурен признак за отстъпление от вярата (апостасия). А успя ли да преброиш, колко са се спасили благодарение на тази молитва? Спасението е дело лично, то е нещо, за което трябва да положим и наши усилия, колкото и да са незначително. Винаги има една част (огромна), която е от Господа и една част (нищожна) която е от нас, но трябва да я има иначе не изпълняваме "договора" си. Поздрави,
  3. Мормони /за любопитни/

    Ok, може да съм те разбрал погрешно. Тогава приемам, че за теб Библията слага точка в словото на Бог към човеците. Бих те попитал - вярваш ли че Библията е божието слово? Ако отговорът ти е "не", тогава не знам дали има основа за по-нататъшен разговор... Все пак когато говорим за която и да било книга е необходимо да сме я прочели и тогава да определим отношението си към нея, а не да разчитаме на мнението на едната или другата страна. За това за сега бих отговарял на въпроси за да се информираш по-пълно, ако желаеш разбира се. Мнението на самите мормони НЕ Е, а и не може да бъде раздвоено, защото иначе не биха били "мормони". КнМ е ключов камък на нашата вяра. Ако тази книга е фалшива - тогава всичко останало при нас няма да е истина. In what sense is the Book of Mormon "the keystone of our religion"? In many senses, of course. But it should be obvious that, if the Book of Mormon were false, little or nothing that is distinctive to our faith would stand. Археологическите доказателства наистина не са много, но ги има. Не, продължаващото откровение не е "патент" на СПД. Самата Библия показва(доказва) че Бог говори на хората през цялото време. Книгите в нея са свидетелство за непракъсващото откровение. Заради отстъплението от вярата. Не казвахте ли ,че сте последователи на Исус Христос? И не на Мормон? И не на пророк Смит? Това е много важно уточнение, защото Исус е бил този, който е тръгвал на път,зиме и лете, без багаж. А хората, които са последвали примера му не са направили това защото 'са повярвали на думите на пророка'(не се уточнява,разбирай-Смит) ,а са се подчинили на думите на Исус (Матей 28:18-20, Лука 10:3-5) Отговарям ти чрез словото: 11. И Той даде едни да бъдат апостоли, други пророци, други пък благовестители, а други пастири и учители, 12. с цел да се усъвършенстват светиите, за делото на служението, за съзиждането на Христовото тяло; 13. докато всички достигнем в единство на вярата и на познаването на Божия Син, в пълнолетно мъжество, в мярката на ръста на Христовата пълнота; 14. за да не бъдем вече деца, блъскани и завличани от всеки вятър на учение, чрез човешката заблуда, в лукавство, по измамни хитрости; 15. но действащи истинно в любов, да пораснем по всичко в Него, Който е главата, Христос, 16. от Когото цялото тяло, сглобявано и свързано чрез службата на всяка става, според съразмерното действие на всяка една част, изработва растенето на тялото за своето назидание в любовта. И още: Амос3:7. Наистина Господ Йехова няма да направи нищо, без да открие Своето намерение на слугите Си, пророците. Поздрави, Енос
  4. Мормони /за любопитни/

    Върни се предишните постинги. Бих се радвал да обсъждаме "дали наистина книгата на Мормон е боговдъхновена" но със хора, които поне мъничко са попрочели от нея, а не се доверяват само на памфлетчетата писани анти-мормонската критика. Една книга дали е боговдъхновена можем да разберам като попитаме...самият Бог в молитва, дали всичко това е истина. Продължаваш да не правиш разлика между знамение и откровение. Едно е да чакаш огън да падне от небето, а съвсем друго е да повярваш на думите на пророка и да тръгнеш на път посред зима с една количка багаж и да изминеш хиляди километри в глад студ и болести. Който е запознат с историята на пионерите знае за какво говоря. Такива примери няма за да ги "ринеш с лопата." Това изобщо не ти е да фотографираш плачеща икона, да се прибереш в къщи на топло и на другия ден да си забравил какво се е случило. Иначе напълно споделям казаното за търсачите на знамения. Те не са сред нас. Началника на живота (Деяния 3:15). Само Този, който Го дава, той има право да Си го изисква обратно. Очаквам отговорът ти.
  5. Мормони /за любопитни/

    Между вино и вино има голяма разлика, както сам отбелязваш. Юдейте са наричали с една и съща дума чистия гроздовия сок със слаба (пресечена) ферментация и "по-тежкото" вино. Нямаме информация какво вино е направил Исус на сватбата, но както не е с цел да си мият краката, убеден съм, че не е било и с цел да се "донатаралянкат" Между другото виждам, че не се прави разлика между виното за пиене на сватби и празненства и виното употребявано за причастието. Има разлика и това винаги трябва да се има в предвид. Не съм съгласен. Братя и сестри сме защото имаме общ Отец. Всички, които имат общ Отец (баща) имат тази роднинска връзка. Отецът е Отец на Исус Христос и на нашите духове също! За това имаме такава "роднинска връзка", а не поради общ живот или други активности... Евреи 12:9 Освен това, имали сме бащи по плът, които са ни наказвали и сме ги почитали; няма ли повече да се покоряваме на Отца на духовете ни и да живеем?
  6. Мормони /за любопитни/

    Аз не съм много убеден в това. Знаем, че Бог е Отец на нашите духове. За това сме братя и сестри в Църквата, за това и Исус Христос е наш по-голям брат (първородния). Тук се говори за създание. Кой според теб е създанието - Бог Отец или Исус Христос? Аз избирам второто... Би ли ми ибяснил малко по-подробно какво точно имаш предвид? Е не ни е дадено да знаем всичко! Знанието се дава според способностите ни да приемаме духовните неща. Ако ние не можем да приемем бащино синовната връзка между Бог Отец и Исус Христос, няма да можем да разберем и коя е майката. Това е универсално правило важи буквално за всеки. Йоан 3:12 Ако за земните работи ви говорих и не вярвате, как ще повярвате, ако ви говоря за небесните? Поздрави, Енос
  7. Мормони /за любопитни/

    Това не е вярно. Ти сам признаваш че Библията не е и не може да бъде "затворена" книга. Противоречие с Библията няма и не може да има защото иначе не би било божие слово. Бог не си противоречи. Книгата на Мормон е ОЩЕ ЕДНО свидетелство за Исус Христос. Всеки, който твърди нещо повече - греши. Тя не е писана от Д.Смит, а преведена от него. Много лесно се проверява че тази книга е писано от много хора - древните пророци. Правиш ли разлика между знамение и откровение? Виждам, че не, а трябва. Другаде търси търсачите на знамения, не сред нас. Нито една църква не може да знае божията воля ако отрича постоянното откровение, т.е връзката си с Бог. Матея 15: 4. Защото Бог каза: "Почитай баща си и майка си"; и: "Който злослови баща или майка, непременно да се умъртви." Бих те попитал - този, който умъртви някой, който ТРЯБВА да бъде умъртвен, нарушава ли заповедта "Не убивай"? Смяташ ли че Бог си противоречи, заповядвайки "...да се умъртви."? Виното не е спиртно питие? Това опит за шега ли е?
  8. Мормони /за любопитни/

    Виж, Исус Христос е уникален с това, че е първороден на Отца. За това Той има първенство във ВСИЧКО. Ето няколко цитата в подрепа на казаното: Римляни 8:29 Защото които предузна, тях и предопредели да бъдат съобразни с образа на Неговия Син, за да бъде Той първороден между много братя; Колосяни 1:15 ...в Него, Който е образ на невидимия Бог, първороден преди всяко създание; Колосяни 1:18 Той е и глава на тялото, т. е. на църквата, Той е Началото, първороден от мъртвите, за да има първенство във всичко. Исус Христос и всички ние сме съществували преди да се родим на земята. Иначе думата "първороден" употребена ясно няколко пъти не би имала никакъв смисъл. Както един баща създава сина си. Ние сме по образ и подобие божие. Начина по който хората имат потомство е подобие на този на Бог. Това не е измислено от хората... Тук важното е че връзката между баща и син при хората е както между Вечния Бог и Исус Христос. Просто е за разбиране. Поздрави,
  9. Мормони /за любопитни/

    Ето цялата библиография използвана при писането на тази глава: Irenaeus, Against Heresies, bk. 5, pref. Irenaeus, Against Heresies, 4.38. Cp. 4.11 (2): "But man receives progression and increase towards God. For as God is always the same, so also man, when found in God, shall always progress towards God." Clement of Alexandria, Exhortation to the Greeks, 1. Clement of Alexandria, The Instructor, 3.1. See also Clement, Stro-mateis, 23. Justin Martyr, Dialogue with Trypho, 124. Athanasius, Against the Arians, 1.39, 3.34. Athanasius, De Inc., 54. Augustine, On the Psalms, 50.2. Augustine insists that such individuals are gods by grace rather than by nature, but they are gods nevertheless. Richard P. McBrien, Catholicism, 2 vols. (Minneapolis: Winston Press, 1980), 1:146, 156; emphasis in original. Symeon Lash, "Deification," in The Westminster Dictionary of Christian Theology, ed. Alan Richardson and John Bowden (Philadelphia: Westminster Press, 1985), pp. 147-48. For a longer treatment of this subject, see Jules Gross, La divinisa-tion du chrйtien d'aprи les pиres grecs (Paris: J. Gabalda, 1938). Paul Crouch, "Praise the Lord," Trinity Broadcasting Network, 7 July 1986. Robert Tilton, God's Laws of Success (Dallas: Word of Faith, 1983), pp. 170-71. Kenneth Copeland, The Force of Love (Fort Worth: Kenneth Copeland, n.d.), tape BCC-56. Kenneth Copeland, The Power of the Tongue (Fort Worth: Kenneth Copeland, n.d.), p. 6. I am not arguing that these evangelists are mainline evangelicals (though they would insist that they are), only that they are Protestants with large Christian followings. C. S. Lewis, The Weight of Glory and Other Addresses, rev. ed. (New York: Macmillan, Collier Books, 1980), p. 18. C.S. Lewis, Mere Christianity (New York: Macmillan, 1952; Collier Books, 1960), p. 153. Cp. p. 164, where Lewis describes Christ as "finally, if all goes well, turning you permanently into a different sort of thing; into a new little Christ, a being which, in its own small way, has the same kind of life as God; which shares in His power, joy, knowledge and eternity." See also C. S. Lewis, The Screwtape Letters, rev. ed. (New York: Macmillan, 1982), p. 38, where the tempter Screwtape complains that God intends to fill heaven with "little replicas of Himself." Lewis, Mere Christianity, p. 154. Lewis, Mere Christianity, pp. 174-75. For a more recent example of the doctrine of deification in modern, non-LDS Christianity, see M. Scott Peck, The Road Less Traveled (New York: Simon and Schuster, 1978) pp. 269-70: "For no matter how much we may like to pussyfoot around it, all of us who postulate a loving God and really think about it even- tually come to a single terrifying idea: God wants us to become Himself (or Herself or Itself). We are growing toward godhood." Most critics are surprised to know how highly the thinking of C. S. Lewis is respected by Latter-day Saint readers. See, for example, John Strugnell, The Angelic Liturgy at Qumran -4 Q Serek Sirot 'Olat Hassabat in Supplements to Vetus Testamenturn VII [Congress Volume, Oxford 1959], (Leiden: Brill, 1960), pp. 336-38, or A. S. van der Woude, "Melchisedek als himmlische Erlцsergestalt in den neuge-fundenen eschatologischen Midraschim aus Qumran Hцhle XI," Oudtestamentische Studiлn 14 ( 1965): 354-73. James S. Ackerman, "The Rabbinic Interpretation of Ps. 82 and the Gospel of John," Harvard Theological Review 59 (April 1966): 186. J. A. Emerton, "The Interpretation of Ps. 82 in John 10," Journal of Theological Studies 11 (April 1960): 329, 332. This was also the view of Saint Augustine in writing of this passage in On the Psalms, 50.2: "It is evident, then, that he has called men 'gods,' who are deified by his grace" (cf. also 97.12). Clement of Alexandria, Stromateis, 7.10. (Stephen E. Robinson, Are Mormons Christians? [salt Lake City: Bookcraft, 1991], 6 *** Който е запознат с историята ще разбере защо днес няма оригинал, който "кротко да си седи в един музей". Веднага щом се разчува за това започват преследвания на Д. Смит, и това коства живота му след няколко години. Плочите са предадени обратно на небесен пратеник веднага след като са преведени. Това е от историята на Църквата. Може ли някой сега да ми каже къде са каменните плочи с декалога и кивота? *** " Иисус Христос, а и самият Бог както ги разглеждате като човеци... " Това твърдение не е вярно. Незнам какво те кара да мислиш така, но наличието на тяло не е само човешки атрибут. Исус Христос е бил и е продължил да бъде Бог с тяло било то тленно или прославено. Генезиса описва едно начало, но това начало е за човека, но не и за Бог, който е вечен. Това никак не означава, че преди това не е имало абсолютно нищо... Като говорим за пророци аз разбирам само такива, които свидетелстват за Исус Христос. Ако твоите възгледи са "по-широки", ок, готов съм да ги чуя.
  10. Мормони /за любопитни/

    Поради големият интерес пускам главата "Учението за обожествяването" от книгата на Стивън Робинсън "Християни ли са мормоните?" Вярвам, че спекулациите на тема , "как сме искали да станем богове" и колко "опасно" е това ще намалеят поне с една идея. А тези, които желаят да наричат себе си "християни" могат и да научат нещо за християнството. УЧЕНИЕТО ЗА ОБОЖЕСТВЯВАНЕ Безспорно е вярването на СПД, че Бог някога е бил човешко съ¬щество и че човешките същества също могат да станат богове. Про¬чутият куплет на Лоренцо Сноу, петия президент на църквата на СПД, гласи: Както човек сега е, Бог някога е бил; както Бог сега е, човек може да бъде.1 Според твърденията на някои, това е изцяло езическа доктрина, която охулва всемогьщието на Бог. Не всички християни обаче са мислили така. През втори век Свети Игнатий - най-значимият хрис¬тиянски теолог на своето време, казал почти същото нещо като Ло¬ренцо Сноу: Ако Словото стане човек, тогава човеците могат да станат богове.2 Разбира се, Свети Игнатий е имал още какво да каже по въпроса за обожествяването: Ще хвърлим ли обвинение върху него (Бог) за това, че не сме били направени богове от началото, а сме били първо създава¬ни просто като човеци и едва по-късно като богове? Макар Бог да е възприел този път по своето чисто благоволение, щото никой да не може да го обвини в дискриминация или стисна-тост. Той заявява: „Казах ви, богове сте вие; и всички сте си нове на Всевишния"... Защото трябваше първо да се изяви ес¬теството, а след тава каквото е било земното, то да бъде по¬бедено и погълнато в безсмъртие.3 Също през втори век Свети Климент от Александрия написал следното: „Да, казвам аз, Словото на Бог стана човек, за да можете да научите от човек как да станете богове"4 - перефразирана версия на казаното от Лоренцо Сноу. Климент също казал, че „ако някой познае себе си, ще познае и Бог, и познавайки Бог, ще стане като Бог... Неговото е красота, истинска красота, защото това е Бог, и че човек става един бог, тъй като Бог желае това. Така Херакъл е бил прав, когато казал: .Новеците са богове, а боговете са човеци".5 Пак във втори век Свети Юстин Мъченик твърдял, че в началото човеците „бяха направени като Бог, свободни от страдание и смърт" и че по този начин „те са считани за достойни да станат богове и да имат силата да станат синове на Всевишния".6 В началото на четвърти век Свети Атанасий, неуморимият враг на ересите, на чието име е назовано ортодоксалното верую (Атана-сиевото кредо), също изразил своето вярване в обожествяването с думи, много подобни на думите на Лоренцо Сноу: „Словото беше направено плът, за да можем да бъдем направени богове... точно както Господ, туряйки върху си тяло, стана човек, така също и ние, човеците, сме обожествени чрез неговата плът и оттук нататък ще наследим вечен живот."7 По друг повод Атанасий заявил: „Той ста¬на човек, за да можем ние да бъдем направени божествени"8- още един паралел на израза на Лоренцо Сноу. Накрая, самият Свети Августин, най-великият от християнски¬те отци, казал: „Но Той самият, Който оправдава, Той и обожествява, защото чрез оправдание Той прави човеците синове на Бога, „защото Той им е дал силата да станат Божии синове" (Йоан 1:12). Ако сме нап¬равени синове на Бог, то тогава сме направени и богове."9 Забележете, че тук не цитирам някакви съмнителни християн¬ски автори - някакви езичници или гностици. Всичките петима ав¬тори, цитирани по-горе, не са били просто християни, нито просто ортодоксални християни - те са били ортодоксални християнски светии. Трима от петимата са писали трудовете си в рамките на сто години след първоапостолите и всичките петима са вярвали в уче¬нието за обожествяването на човека. Тази доктрина е била част от историческото християнство до сравнително скорошни времена и е все още важно учение в някои източноправославни църкви. Тези, които обвиняват светиите от последните дни, че си скалъпяват уче¬ния, просто не познават историята на християнското учение. В един от най-добрите трудове на католицизма, отец Ричард П. МакБраян заявява, че един фундаментален принцип на ортодоксалните цър¬кви през епохата на отците е бил да се гледа на „историята на все¬лената като история на обожествяване и спасение." В резултат на това, отците са заключили, според МакБраян, че „понеже Духът е истинно Бог, ние истинно сме обожествени чрез присъствието на Духа."10 В Уестминстърския речник по християнска теология, който не е мормонска публикация, под думата „обожествяване" (deification) може да се прочете следната допълнителна информация: Обожествяване (на гръцки theosis) е за Ортодоксалната църква целта на всеки Християнин. Човекът, според Библия¬та, е „направен по образ и подобие на Бог"... Възможност за човек да стане като Бог, да бъде обожествен, да стане бог по благодат. Тази доктрина се основава на много стихове от НЗ (т. е. Пс. 82 (81). 6; П-ро Петрово 1.4) и по същество тя е учение както на Се. Павел... така и на Четвъртото Евангелие (еж. 17:21-23) Думите, използвани във II-ро Послание на Петър, са били пре¬несени от Се. Иреней в неговата прочута фраза: „Ако Словото е било направено човек, така също и човеците могат да бъдат направени богове " (Adv. Haer V, Pref.) и са станали стандартни в гръцката теология. В четвърти век Се. Атанасий приповта¬ря Иреней почти дума по дума, а в пети век Се. Кирил от Алек¬сандрия казва, че ние ще станем синове „ чрез съпричастие " (на гръцки methesis). Обожествяване е централната идея в духов¬ността на Се. Максим Изповедник, за когото това учение е ве¬нец на Инкарнацията: „ Обожествяването, накратко казано, е обхващане и изпълнение на всички времена и епохи"... и Се. Си¬меон Новият Теолог в края на трети век пише: „Той, който е Бог, по същност разговаря с онези, които Той е направил богове по благодат, както приятел разговаря с приятеля си, лице в ли¬це"... Накрая, следва да се отбележи, че обожествяване не озна¬чава някой да бъде абсорбирай в Бог, но обожествените създа¬ния остават сами в себе си и отделно. Това е цялото човешко същество, тяло и душа, което се преобразува в Духа в подобие на божествена същност и обожествяването е целта на всеки Християнин.11 Независимо дали доктрината за обожествяването е вярна или не, тя е била част от основното православно християнско движение в продължение на векове, макар някои съвременни християни с ограничено историческо мислене да не са наясно с това. Щом тази доктрина е станала „стандарта на гръцкото богословие" и щом „обо-жествяването е целта на всеки християнин", тогава светиите от пос¬ледните дни не могат да бъдат отстранени от общото християнско семейство, затова че имат същото богословие и същата цел. Щом Св. Иреней, Св. Юстин Мъченик, Св. Атанасий, Св. Климент от Александрия, Св. Максим Изповедник и Св. Симеон Новият Бого¬слов, всичките са вярвали, че човешките същества могат да станат богове и щом тези добри светии от старите дни могат все още да се считат за християни, тогава светиите от последните дни не могат да бъдат изключени от християнската общност заради това, че вяр¬ват в същото. Всъщност тази доктрина съвсем не е езическа, нито пък чужда на общата християнска традиция.12 След като тя е биту¬вала сред теолозите (светиите) от Юстин Мъченик във втори век до Симеон Новия Богослов в единадсетия век, съвсем очевидно е, че това не е измислица на Джозеф Смит. Както се вижда, нещата опират много повече до историята на християнството и до християнската доктрина, отколкото до това. което е познато и удобно на консерваторите от двадесети век. И все пак в отделни случаи учението за обожествяването се пропо¬вядва дори и при консерваторите протестанти. Пол Кроуч, комен¬татор в Trinity Broadcasting Network, казва: „Аз съм малък бог. Аз имам Неговото име. Аз съм едно с Него. Имам заветна връзка с Него. Аз съм малък бог. На пук на всички критици."13 Робърт Тил-тън, известен тексаски евангелист, казва, че човек е „Божи тип създание. Първоначално си бил предназначен да бъдеш бог в този свят. Човекът е бил замислен или създаден от Бог да бъде богът на този свят." 14 Кенет Копланд, също от Тексас, казал на своите слу¬шатели: „Вие нямате Бог в себе си. Вие сте Бог!"15 Той е писал, че „човекът имал пълната власт да управлява като бог всяко живо създание на земята."16 На това място всъщност светиите от последните дни не биха се съгласили с доктрината на обожествяването, както се схваща от повечето от тези евангелисти, защото по виждане на СПД ние получаваме пълното божествено наследство единствено чрез еди¬нението на Христос и то само след възкресението ни. Още по-близки до възгледите на СПД за това учение са възгледите, изра¬зени от С. S. Lewis, една личност, чието истинско християнство не се подлага на съмнение от никой: „Сериозно нещо е да живееш в общество от възможни богове и богини, да помниш постоянно, че дори най-скучната и най-безинтересна личност, с която може да се случи да разговаряш някой ден, е едно създание, което, ако можеш да го видиш сега, би изпитал силното изкушение да му се поклониш."17 На друго място Lewis пише, че великото обещание на християн¬ството е, че човеците могат да споделят начина на живот на Христа (на гръцки е по-скоро zoe отколкото bios) и да станат синове и дъ¬щери на Бог. Той обяснява следното: „(Христос) дойде в този свят и стана човек, за да предаде на другите човеци живота, който Той има - по начина, който аз наричам „добро заразяване". Всеки хрис¬тиянин трябва да стане един малък Христос."18 С думи, наподобя¬ващи тези на християнските отци, а също на Лоренцо Сноу, Lewis кратко и ясно заявява: „Синът на Бог стана човек, за да може да направи човеците да станат синове на Бог."19 В едно по-обширно разяснение на своята диктрина за обожест-вяването, Lewis практически повтаря възгледа на СПД: Заповедта на Исус „Бъдете съвършени!" не е някаква идеалистична пушилка. Нито пък заповед да се изпълни невъзмож¬ното. Той ще ни направи създания, които могат да изпълнят тази заповед. Той каза (в Библията), че ние сме „ богове " и Той ще изпълни Своето слово. Ако му позволим -защото можем да му попречим, ако решим, - Той ще направи най-слабите и най-неугледните от нас богове и богини, ослепителни, сияещи, без¬смъртни същества, изпълнени с такава енергия, радост, мъд¬рост и любов, каквито не можем да си представим, едно блес¬тящо безупречно огледало, в което се отразява съвършено ви¬да на Бог (разбира се, в по-малък мащаб), неговата собствена безгранична мощ и наслада, и доброта. Процесът ще бъде дъ¬лъг и на моменти болезнен; но това е, за което ние сме тук. Нищо по-малко от това. Той наистина е имал предвид това, което е казал.20 Щом С. S. Lewis може да мисли, че човешките същества са „въз¬можни богове и богини" и щом може да твърди, че „Той ще направи най-слабите и неугледните от нас богове и богини" и при това все още е считан за християнин, тогава как може светиите от послед¬ните дни да бъдат изключени от християнското семейство като езич¬ници за това, че вярват в абсолютно същото нещо?21 Критиците на светиите от последните дни може да възразят, че ранните християнски светии, по-късните гръцки теолози и С. S. Lewis, разбират учението за обожествяването по различен начин от СПД, но това не е вярно при случая с ранните християни и С. S. Lewis. Както и да е, такова възражение всъщност е безсмислена игра на думи, защото отстъпва от твърдението, че учението за обо-жествяване е езическо и напълно чуждо на истинското Християн ство. Вместо това, то прави внушението, че обожествяването е хрис¬тиянско учение, което не се разбира правилно от СПД (и бих доба¬вил - изоставено от почти всички). И ако това е вярно, доктринал-ното изключване повече няма да е валидно, ако се базира на това учение, защото - дали СПД го тълкуват „правилно" или не - обо¬жествяването не е учение, което е изсмукано от техните пръсти или взето от древното езичество, нито е изцяло чуждо или противно на истинското християнство, нито пък излиза извън широките грани¬ци, които са утвърдени исторически, за това кой да се счита за хрис¬тиянин. Тук трябва да отбележим, че учението на СПД за обожествява¬нето често пъти се представя неправилно. Противно на това, което казват критиците, светиите от последните дни не вярват, че човеш¬ките същества някога ще станат равни на Бога или че ще бъдат не¬зависими от Него, или че някога ще престанат да бъдат подчинени на Бог. За светиите от последните дни да станеш бог означава да победиш света чрез изкуплението на Христос (1 Йоаново 5:4-5; От¬кровение 2:7,11). По този начин ние ставаме наследници на Бог и сънаследници на Исус Христос (Римляни 8:17; Галатяни 4:7) и ще наследим всички неща, точно както Исус наследява всички неща (1 Коринтяни 3:21-23; Откровение 21:7). Няма нещо, което да проти¬воречи на това слово в писанията; ние ще наследим всички неща -включително силата да създаваме и придобиваме. В това прославе¬но състояние ние ще изглеждаме като нашия Спасител (1 Йоано-воЗ:2; 1 Коринтяни 15:49; 2 Коринтяни 8); ще приемем Неговата слава, ще бъдем едно с Него и с Отца (Йоан 17:21-23; Филипяни 3:21). Стоейки с Бога на трона на Бог, ние ще управляваме върху всички неща (Лука 12:44; Откровение 3:21). И сега, щом християнските свети писания учат, че ние ще изглеждаме като Бог, ще получим наследство от Бог, ще приемем славата на Бог, ще бъдем едно с Бог, ще седим на трона на Бог, ще упражняваме властта и управлението на Бог, тогава няма да е не-християнско да заключим заедно с С. S. Lewis и другите автори, че такива същества, като тези, могат да се нарекат богове, като в същото време не забравяме, че използването на думата богове по никакъв начин не намалява или ограничава суверенитета на Бог, нашия Отец. Това е точно смисълът, в който ранните християни са използвали тази дума; и това е точно смисълът, в който светиите от последните дни използват тази дума и тълкуват учението. Поздрави, Енос
  11. Мормони /за любопитни/

    Да, благодаря! Мисля, че аз съм най-големият световен експерт в областта на това в какво вярвам и какво мисля. Съгласен ли си? Същото надявам се важи и за теб. Рано или късно всеки, които вижда че представата му за "мормоните" се разминава с реалностите започва да ме убеждава, че аз всъщност не вярвам в това, което казвам, но в нещо друго, което той самият знае по-добре от мен, макар и да признава няколко постинга назад, че е невеж в тази област. Или както в един от постингите се твърдеше, че "редовите мормони вярвали в нещо красиво опаковано но всъщност незнаели че това било една голяма лъжа". Е аз пък твърдя, че това не е така и че всички вярват в едно и също нещо и това са 13-те символа на вярата. Добре, ти в момента твърдиш, че аз съм заблуден, а ти не си. Кажи ми кави са ти основанията да изключваш себе си от тази категория. Защоте питам: От постинга ти личи, че човек няма способнистите да разрганичава доброто от злото (аз твърдя обратното) и следователно не може да различи Бога от Сатана. След като не може да го различи то той може да бъде под негово влияние без той самият да забелязва това. Как изключи себе си от това твърдение? Гледам концептуално. По късно ще пусна учението за за божествяване. То по нищоне се отличава от написаното в Библията и много хора ще останат изненадани от разминаването на представите им с действителността.
  12. Мормони /за любопитни/

    Моля без спекулации. Клипчето не е правено от "мормони" и по никакъв начин не почитаме Луцифер. Той е богопротивник и следователно противоположност на всичко това към което се стремим. Надавям се това да е последния постинг в който да обаснявам, че не съм двугърба камила.
  13. Мормони /за любопитни/

    1. Не. Ние вярваме, че Бог Отец, Сина и Св. Дух са три отделни ЛИЧНОСТИ. Човек е създаден по образ и подобие божие и Е личност. Никой не изисква от никого да нихилира личността си нито преди нито сега нито в бъдеще. Азът е божествена характеристика. Учението за обожествяването Е християнско учение. От там е и логиката, че по никакъв повод не може да има стремеж към нихилиране на азът 2. Човекът имасвободна воля като върховен дар от Бог. Само така може да прогресира и усъвършенства, както и бъде отговорен за действията си и да бъде съден за делата си били те добри или зли. 3. Св. Дух е личност без тяло от плът и кости. Неговата мисия е да свидетелства за истината и да утешава. Св. Дух обитава чисти места и има единство във волята и действията с Отца и Сина.
  14. Мормони /за любопитни/

    Попитах кое е опасното на "сектата"? Доктринални въпроси на християнството мога да разисквам с хора, които вярват в Исус Христос като единствен Спасител и Изкупител на човечеството. С хора, които не вярват, моите уважения, но няма обща основа за доктринална дискусия. Можем да си говорим но на други теми.
  15. Мормони /за любопитни/

    Нормално е да не си съгласен с повечето неща, но аз говорех за опасности. Кое намерихте тук за опасно? Толерантността не се изчерпва с едно изречение на Бригам Янг цитирано от незнам къде и кога (моля да се посочи за да мога да проверя). Толерантността се измерва с дела и на практика и всеки, който е живял в Юта може да потвърди това. Там се радват на религиозна свобода същите тези църкви, които навремето прогониха мормонските общности от източното крайбрежие на САЩ. Скоро дори щата Мисури поднесе официални извинения за отношението си преди години към мормоните. Толерантността е ОТДЕЛНА точка от символа на вярата! Коя друга църква може да каже това? А, че университета BYU промивал мозъци - това няма да го коментирам изобщо. Просто не си заслужава усилията. Запознай се и тогава говори...
  • Разглеждащи в момента   0 потребители

    Няма регистрирани потребители разглеждащи тази страница.

×

Информация

Този сайт използва бисквитки (cookies), за най-доброто потребителско изживяване. С използването му, вие приемате нашите Условия за ползване.