Премини към съдържанието
peppone1

Алтернативни компромисни филтри за нискочестотен високоговорител (разширена 4)

Препоръчан отговор


Здравейте, филтрите, които се свързват към басовите високоговорители са доста скъпи и трудни за изчисление на бобината, а и намотъчна жица трудно се намира в малки количества. Затова вместо бобина можем да използваме обикновено съпротивление със стойност 2-3ома 2W за усилвател до 30W и голям кондензатор 10-100мкф. Филтъра задължително трябва да е от 2-ри ред и съпротивлението трябва да е по-възможност по-малко, а кондензатора по-голям, поради причината че съпротивлението ще внесе затихване в областта на най-ниските честоти, поради индуктивният товар на високоговорителя и при по-голямо съпротивление, басът значително ще се изгуби, както и цялата мощност. Затова при направата му трябва да се вземе под внимание долната гранична честота на басовият високоговорител, така че нежеланото  затихване да стане под тази честота, което ще облекчи работата на говорителя и ще го предпази от прегряване. Затова е най-добре басовият говорител да има по-висока долна граница около 60-70Hz. За ниска срезна честота ще е нужен доста голям кондензатор, който може да се превърне в голям товар за усилвателя и да го повреди. Загуби ще има и в по-високите честоти, и в мощността, но те ще значително по-малки. Затова този филтър е подходящ като импедансно съгласуващ, например 4ома високоговорител към 6-8ома усилвател. Ефективността на филтъра не зависи от импеданса на високоговорителя, но собствените му загуби са обратнопропорционални на импеданса на високоговорителя. Така че загубите ще са най-малки при високоимпедансен високоговорител и при малко съпротивление на резистора. И без това е желано да се отреже най-ниската честота под собствената гранична честота на високоговорителя, което ще го предпази от прегряване, а и мощността му ще може да се завиши многократно, без да се претовари говорителя и без да се усети особена загуба в басите. Затова дори и когато няма нужда от заглушителен филтър, е добре нискочестотният високоговорител да е свързван през ограничително съпротивление, а като такова може да се използва и собственото съпротивление на кабела на тонколоната, който трябва да е по-възможност по-тънък и по-дълъг.Така можем да получим по-голяма изходна мощност, при незабележими на слух загуби и нормално натоварване на говорителя, който иначе без ограничителното съпротивление би могъл да изгори при същата мощност. Но за тази цел най-добре е свързването на голям кондензатор последователно на високоговорителя, например 470мкф. за импеданс на високоговорителя 4ома и долна гранична честота 80Hz.

При високоимпедансни високоговорители над 8 ома, този Филтър ще има по-високо КПД и може напълно да замени стандартният индуктивен филтър от 2-ри ред. Особено подходящ за телевизорите, където се използват високоговорители 16ома. За такива високоговорители направо е кощунство да се използва бобина, а да не забравяме че бобината също внася загуби в най-ниските честоти. На практика, този филтър представлява пасивен тонкоректор, но свързан в силовата верига. . Подходящ най-вече като съгласуващ елемент, защото няма по-голяма глупост от това да навием бобина, която да използваме като активно съпротивление нали? Освен при комбинираният LC-филтър за широколентов говорител, от предната тема, тогава това ще е оправдано. И колкото и това да не е професионално, то винаги може да намери приложение, най-малкото за изследователски цели, при все това че такива решения никъде в интернет и в нито една книга няма да намерите. А между професионалистите и лаиците трябва да има още една междинна алтернативна сфера за да не изпадаме в крайностите.

Друг алтернативен филтър за нискочетотен високоговорител може да бъде и последователното свързване на два или повече говорителя, поради причината че високоговорителите един спрямо друг също представляват филтри, което премахва нуждата от бобина. Поради тази причина последователното свързване на високоговорители е благоприятно само за нискочестотните, докато при широколентовите и високочестотните говорители, високите честоти ще се заглушат.

lp-filter.pngimages?q=tbn:ANd9GcSJqwyGS_lAQYqQxG1s0Cc

 

Редактирано от peppone1
разширена (преглед на промените)
  • Харесва ми 1
  • Ха-ха 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

:emoji_natur-51:

Рекси, ела тука, не безпокой човека.

  • Ха-ха 6

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Филтъра го оставям,но последователно свързване на високоговорители освен че води до спад в динамиката,влошава и цялостното качество на звука както и сериозен пад в изходната мощност.Правят се тон-колони с двойка нискочестотни говорители,но са паралелно свързани 2х8ома или 2х12ома.

  • Харесва ми 3
  • Ха-ха 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Май съм пропуснал предните три. Сигурно са били много обазователни.

  • Ха-ха 5

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 47 минути, Колев60 написа:

Колко още неща не е чувал Петър-Филтъра. Добре е, че му подсказвате, та да се учи момчето. Петре, да не вземеш пак да изтриеш темата. Ако го направиш, ще ти е за първи път, като не броим другите - 3

Пак ще я изтрие,ама на мен не ми е ясно как ги съчинява всички тези глупости.

преди 14 минути, AGD написа:

Май съм пропуснал предните три. Сигурно са били много обазователни.

Аз имах честа да ги видя,не си пропуснал нищо.


  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 23 минути, AGD написа:

Май съм пропуснал предните три. Сигурно са били много обазователни.

Да, за нулевата индуктивност, намотъчната жица, кабелът-резистор и т.н. :)

преди 1 час, AAUUXX написа:

Филтъра го оставям,но последователно свързване на високоговорители освен че води до спад в динамиката,влошава и цялостното качество на звука както и сериозен пад в изходната мощност.Правят се тон-колони с двойка нискочестотни говорители,но са паралелно свързани 2х8ома или 2х12ома.

Така вдигаш импеданса и товариш усилвателя. Къде ти отива мощността в такъв случай? Долу, на спирката?

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 9 минути, Деянчо написа:

Да, за нулевата индуктивност, намотъчната жица, кабелът-резистор и т.н. :)

Така вдигаш импеданса и товариш усилвателя. Къде ти отива мощността в такъв случай? Долу, на спирката?

Не знам,peppone1 е компетентен по този въпрос. :wors:

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 минути, AAUUXX написа:

Не знам,peppone1 е компетентен по този въпрос. :wors:

Така е като не знаеш основните формули и закони на електричеството, ама въпреки това се буташ в "А" група. То и аз не съм някакъв разбирач, на първо място защото съм значително по-млад. Обаче като не знам питам и си позволявам да давам акъл само тогава, когато съм наясно с нещата.

  • Харесва ми 1
  • Ха-ха 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Стига ядосвахте човека, че ще вземе да си изтрие темата този път завинаги и ще си останете неграмотни. 

  • Харесва ми 2
  • Ха-ха 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 5 часа, AAUUXX написа:

Филтъра го оставям,но последователно свързване на високоговорители освен че води до спад в динамиката,влошава и цялостното качество на звука както и сериозен пад в изходната мощност.Правят се тон-колони с двойка нискочестотни говорители,но са паралелно свързани 2х8ома или 2х12ома.

Спад в динамиката? Нима при паралелното свързване на два високоговорителя с два пъти по-висок импеданс, няма да има спад? Спадът в мощността при еднакъв изходен импеданс е същият както при последователното така и при паралелно свързване на консуматори, а мощностите им се сумират. Ама ограмотете се бре.

  • Ха-ха 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Много се забави с триенето на темата. Цели 9 часа съществува и се изписаха десетина коментара, а тя още си седи. Вземи се в ръце, как може такъв резил!

  • Харесва ми 1
  • Ха-ха 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 минута, peppone1 написа:

Спад в динамиката? Нима при паралелното свързване на два високоговорителя с два пъти по-висок импеданс, няма да има спад? Спадът в мощността при еднакъв изходен импеданс е същият както при последователното така и при паралелно свързване на консуматори, а мощностите им се сумират. Ама ограмотете се бре.

Щом казваш,кой съм аз че да споря!

  • Ха-ха 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.