Премини към съдържанието
Митака

Оптимизация за търсачки (SEO) - Пълният пътеводител

Препоръчан отговор


Оптимизация за търсачки

Пълният пътеводител

Димитър Николов

Съдържание

1. Защо да прилагаме оптимизация за търсачки? (стр 3)

2. Основни термини на SEO (стр 4 и 5)

3. Трафикът (посетителите) от търсачки (стр 6)

4. Заглавието на сайт (стр 7 и 8)

5. МETA тагове – обяснение на сайта и ключови думи (стр 9 и 10)

6. Ключови думи, тяхното избиране и използване (стр 11 и 12)

7. Беклинкове – как, защо и къде? (стр 13 до 15)

8. Google Analytics – подробна статистика на сайта ви (стр 16 до 17)

9. Обобщение на казаното досега (стр 18)

Глава 1.

Защо да прилагаме оптимизация за търсачки?

Когато търсите в Google, Yahoo, Live, Ask.com (или друго) – колко страници с резултати проверявате? Абсолютно сигурен съм, че когато намерите задоволителни резултати до трета страница, спирате с търсенето. Не сте единствени. Никой не преравя дълбоките страници със сайтове от търсачките.

Затова е важно вашият сайт да се класира добре. Хората търсят сайтове на определена тематика, често без да знаят на кои сайтове ще попаднат. И когато попаднат на вашия като един от първите и видят полезен материал/ресурс/услуга/продукт, те ще се спрат на вас.

Много уебмастъри биха ви посъветвали, че постигането на добър резултат с оптимизация за търсачки е много трудно. В това има и истини, и лъжи. Докато в чуждестранните резултати конкуренцията е огромна, особено в някои ниши като „make money online”, в българското интернет пространство достигането на първите три страници въобще не е трудно.

Ключът е редовното писане на качествено, полезно, оптимизирано за търсачки съдържание, тоест текстът на вашия сайт. Как се постига това ще научим постепенно в книгата.

Глава 2.

Основни термини на SEO

За да разучите оптимизацията за търсачки, трябва първо да се запознаете с основите й термини, които се използват навсякъде.

SEO, Search Engine Optimization – това е самата оптимизация за търсачки, английския термин. Определението? Правенето на уеб страница четима за ботове* на търсачките, оптимизирането й за определени ключови думи и получаването на повече беклинкове*

Ботове (Bots, Search Engine Spiders) – частта от една търсачка, която сканира мрежата. Чрез тях страниците в интернет се намират, индексират и класират.

Трафик (Traffic) – Посетителите на вашия сайт. Има купища източници на трафик – от интернет търсачки, сайтове като Digg.com и Svejo.net до линкове и статии, съдържащи линкове от други сайтове към вашия.

Ключови думи (Keywords) – Думите, с които един потребител търси в интернет и намира други сайтове. Целта ви е да осъзнаете как хората намират/биха намерили вашия сайт и да го оптимизирате за тези ключови думи, за да бъдете сред първите резултати от търсенето.

Плътност на ключовите думи (Keyword Density) – броят и процентът от целия текст, в който ключовата дума присъства. Колкото повече тя присъства (в рамките на нормалното писане), толкова по-добре за оптимизацията за търсачки.

Популярност на ключовите думи (Keyword Popularity) – Колко често една ключова дума е търсена в определен период от време.

Проучване за ключови думи (Keyword Research) – Част от всяка добре организирана SEO кампания. Представлява избиране на определени ключови думи, под които посетителите ще ви намерят, и оптимизацията на текста и кода на сайта за тях.

Размяна на линкове (Link Exchange) – Стратегия, която Google напълно изненадващо забрани наскоро в правилата си за уебмастъри. Представлява проста размяна на линкове – два сайта линкват един към друг в партньорство. Все пак има начин за размяна на линкове без нарушаване на правилата, който ще прегледаме по-нататък в книгата.

Google PageRank (PR) – Оценка от 0 до 10 на всеки сайт. Тя зависи от броя и качеството* на линковете. Демек Google прави разлика между важен линк от Times.com и линк от Sait.hit.bg. Линк от страница с по-висок PR от вашия е винаги добре дошъл.

Социален букмаркинг – Не точно от терминологията на SEO, но важен термин, който всеки уебмастър трябва да знае. Това сайтове от типа на Digg.com, където потребителите добавят и управляват съдържанието. Всеки може да добави новина. Колкото повече хора гласуват за тази новина, толкова повече шанс имате да се появи на първа страница и получите огромно количество посетители.

Съдържание – Текстът, линковете и статиите във вашия сайт.

Глава 3.

Трафикът (посетителите) от търсачки

Както вече казах, оптимизация за търсачки се прилага, за да могат хората да намерят даден сайт възможно най-лесно. Броят хора, които ви посетят (откъдето и да е) се нарича трафик. Но най-добрият, чист, благороден, или както го наречете трафик е този от търсачките.

Интернет маркетьорите знаят това добре. Трафикът от търсачки се превръща най-вече в продажби, за разлика от трафикът от сайтове за социален букмаркинг, примерно.

Но за да привлечете повече хора, трябва да имате добро и полезно съдържание, което те да прочетат, харесат и следователно да се върнат в сайта ви. Ако продавате продукт, то трябва да бъдете достатъчно убедителни, за да го продадете.

Но в крайна сметка ще получите възможно най-високо количество трафик когато сте в първата страница, особено в първите три резултата.

Глава 4.

Заглавието на сайт – тага <title>

Ако сте чели каквито и да е материали за SEO, то със сигурност сте разбрали, че заглавието на една страница е най-важният й елемент. Дори по-важен от съдържанието (естествено един хубав сайт не може нито без добро съдържание, нито без добро заглавие).

Заглавието винаги присъства в <head> тага. Един правилно написан

таг изглежда така:

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<meta name="description" content="пояснение за сайта с няколко изречения." />
<meta name="keywords" content="ключовите, думи, на, сайта" />
<title>Заглавие </title>
</head>
Забравете <meta> елементите засега и се концентрирайте над заглавието на сайта.

Разглеждайте title тага като представяне на вашите основни ключови думи на сайта. В зависимост от продукта/услугите/информацията, която вашия сайт предоставя, поставете главните ключови думи там. Тези, за които искате да го оптимизирате.

Препоръчително е името на компанията, или сайта да присъства в заглавието. Ако предлагате качествени услуги/съдържание, след време името ще бъде популярно и много хора, които не си спомнят адреса на сайта (или не го знаят), ще го търсят чрез името му.

Не прекалявайте с дължината. Един правилно сглобен <title> таг съдържа максимум 10-15 селектирани и добре сглобени думи. Тъпкането на просто ключови думи няма да бъде напълно от полза. Трябва някак да ги раздалечите от заглавието и една от друга. Ето пример:

<title>Балкански наденици „Шпеки” – Наденици, суджуци и кренвирши от свинско, телешко и пилешко месо</title>

В случая присъстват хем селектирани ключови думи, хем заглавието на продукта и фирмата. Едно достатъчно апетитно заглавие 

За блогове, форуми и новинарски портали е препоръчително да присъства и заглавието на съответния пост/новина, плюс заглавието на сайта. Така когато посетителите търсят ясно определено тип съдържание, ще го намерят директно от търсачките.

Глава 5.

META тагове – обяснение на сайта и ключови думи

Стана време да поговорим и за <meta> таговете на един сайт. За разлика от заглавието, няколко от тях трябва да присъстват в кода на сайт за добра оптимизация за търсачки.

Задължителните са <meta> таг за енкодинг на сайта и препоръчителни са обяснение (meta description) и ключови думи (meta keywords).

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1251" />

Така изглежда тагът за енкодинг, кодировка на страницата. В случая е зададена windows-1251, която е най-често използваната кирилишка кодировка. Възможно е също ползването на UTF-8. Такъв елемент трябва задължително да присъства във всяка страница в <head> тага.

Най-често използваните кодировки са три:

• ISO-8859-1 (Western). За страници на английски език.

• WINDOWS-1251 (Cyrillic). За страници на български език.

• UTF-8 (Unicode). Нещо като универсалният миксер в кодировките. Използва се, когато пишете на повече от един езика с различни букви от английския.

Когато правите сайтове на български – използвайте Windows кодировката.

Но това няма никакво значение за оптимизацията за търсачки. От значение са meta description и meta keywords. Ето как изглеждат:

<meta name="keywords" content=" ключови, думи, на, вашия, сайт" />
	<meta name="description" content=" как бихте представили сайта си?" />

Някои оптимизатори биха ви излъгали, че можете да постигнете отлична оптимизация за търсачки единствено с <meta> таговете. Но тези тагове никога не са били гаранция за добро класиране в търсачките. Какво тогава са те? Радвам се, че питахте.

Те са информация, поставена в <head> тага, която посетителите не виждат. Използва се за комуникация с ботовете на търсачките. Те представят на собственик на сайт възможността сам да дефинира главните ключови думи и обяснението на сайта, което ще се повявя под линка към него в резултатите от търсенето.

В "<meta name="keywords" content=" ключови, думи, на, вашия, сайт" />" поставяйте ключовите думи, за които ще оптимизирате сайта. Как да ги подбираме ще разберем по-нататък.

В обяснението (<meta name="description" content=" как бихте представили сайта си?" /> ) е препоръчително също да присъстват ключовите думи. Но тъй като ще бъде четено от хора – сглобете го достатъчно добре, за да се хареса.

Както при заглавието на сайта ви, така и при мета таговете не трябва да прекалявате с дължината. Препоръчителната дължина на обяснението е 255 символа и няколко ключови думи (10-15) в meta keywords.

Глава 6.

Ключови думи, тяхното подбиране и използване

Ключовите думи са думите, или фразите, под които очаквате обикновеният интернет потребител да ви намери от търсачки. От колкото повече думи се състоят те, толкова по-лесно ще ви бъде да се класирате в първите страници и да получите таргетиран трафик.

Обикновено експертите използват „пирамида” на ключовите думи, за да пояснят това:

Публикувано изображение

„Отслабване” е най-обширната ключова дума, при която е най-трудно постигането на добра позиция. Освен това нямате гаранция, че трафикът е таргетиран. Можете да продавате хапчета за отслабване (не в България, забранено е от закона на потребителите), но потребителите могат да търсят съвети за отслабване, но не и хапчета.

Когато вече бъдете по-детайлен, ще оптимизирате сайта си за ключови фрази като „хапчета за отслабване”, „клинично доказани хапчета за отслабване” и т.н. Колкото по-детайлна е ключовата дума, толкова по-лесна е оптимизацията и толкова повече таргетиран трафик ще получите.

Запомнете, че оптимизирате сайт за ключови думи, под които биха ви намерили от интернет, а не които вие смятате за важни. Не би било много подходящо да изберете „отслабнете с хапчета”, вместо „хапчета за отслабване”. При правилния, втория избор, ще получите много повече таргетиран трафик.

Къде да поставим ключовите думи?

Точна формула няма. Но ще споделя от личен опит една ефективна и лесна за изпълнение формула – ключови думи в първия параграф на съдържанието, в средата и в последното изречение. Естествено не бива да забравяте заглавието и мета таговете.

Какво трябва да знаем?

• Препоръчително е да не вмъквате една ключова дума, или фраза повече от 5-6 пъти в съдържанието.

• Големите търсачки като Google, Yahoo! и Ask.com не правят разлика между ключови думи с малки и големи букви.

• Тиретата се третират като интервал. Затова „уеб-мастър” е различна дума от „уебмастър”.

• Една страница съдържание може ефективно да бъде оптимизирана за не повече от 3 ключови думи

Глава 7.

Беклинкове – как, защо и къде?

Стигнахме до оптимизация за търсачки извън сайта. Какво представляват беклинковете? Връзки от други сайтове към вашия. Колкото повече линкове от качествени сайтове притежавате, толкова повече ще се издигнете в резултатите от търсене.

Съществуват няколко стратегии за получаване на беклинкове. Ще прегледаме всяка една от тях, нейните плюсове и минуси.

Размяна на линкове

Наскоро Google изненадаха всички уебмастъри като забраниха директната размяна на линкове между два (или повече) сайта с цел по-висок PageRank, или оптимизация за търсачки. Това бе сред най-популярните методи за SEO, но за съжаление вече не. Въпреки това, все още можете да разменяте линкове с други сайтове.

1.Обменяйте линкове със сайтове, подобни на вашия. Google не са забранили размяна на линкове с цел повишаване на трафика. Просто следете да не сте под заглавие „приятели”, „линк партньори” и т.н.

2.Тройна размяна на линкове. Стратегията най-вече стана популярна след масивната забрана на Google. Да речем, че имате три сайта и искате да ги вържете. Ето какъв е моделът – сайт 1 връзва към сайт 2. Сайт 2 връзва към сайт 3. И сайт 3 връзва към сайт 1. Никъде не се получава двустранна размяна на линкове.

3.Размяна на статии. Идеята е полезна особено за блогърите. Напишете добра, качествена, полезна статия за чужд блог под условие, че в нея ще има линк(ове) към вашия. Хем ще получите повечко беклинкове, хем още трафик.

Линк директории

Отново стигаме до забраната на Google, в която купуването и продаването на линкове е забранено за уебмастъри. Но в тази забрана не се споменава нищо конкретно за линк директориите.

Линк директория представлява колекция от обикновено платени и безплатни линкове, събрани по категория. Платените линкове от уебмастъри са в първите страници, докато безплатните са към последните. Колкото по-напред е вашия сайт в списъка, толкова по-голям шанс имате ботът на търсачката да ви индексира и зачете линка.

Имайте в предвид, че линк от една линк директория няма никакво значение. Силата на тези линкове е в броя и качеството – колкото по-качествена е директорията (останалите сайтове освен вашия са с висок PR и добро съдържание), толкова по-голям ефект има над оптимизацията за търсачки.

Не очаквайте голямо количество трафик от линк директориите. В крайна сметка, добавяме сайтове в директории с цел оптимизация за търсачки.

Какво бих ви посъветвал за тези директории? Да добавяте сайта си внимателно. Подбирайте ги, нека там, където вашият линк присъства, да има линкове към други качествени сайтове. Нека директорията да е редовно преглеждана от човешки редакторски екип. Количеството на линковете е важно за по-висок Google PageRank, но и качеството е от значение.

Сайтове за социален букмаркинг

Digg.com, Del.icio.us, Svejo.net – всеки един от тях е сайт за социален букмаркинг. Напишете една достатъчно полезна статия, отговор на нашумял въпрос, или някакъв списък с полезни ресурси. Добавете го в сайтовете за социален букмаркинг и с малко късмет и умения, ще успеете да достигнете достатъчен брой гласове за статията.

От всички тези гласове има голям шанс някой уебмастър, или блогър да намери статията за полезна и да линкне към нея. Колкото повече хора го направят, толкова повече беклинкове получавате.

Полезно съдържание

И все пак, най-първичният начин за придобиване на беклинкове е чрез създаването на полезно съдържание. Досега най-вероятно съм споделил що е то „полезно/качествено съдържание”, но нека поясня този странен термин.

Интернет е пълен със съдържание – текстове, журнали, интервюта, статии и т.н. Но не всяка част от това съдържание е качествена – има спам, повторно съдържание, дублирано съдържание (еднакъв текст в повече от един сайт) и какво ли не.

Намирането на качествено съдържание става все по-трудно.

Затова когато напишете нещо наистина търсено и полезно, има огромна вероятност много други уебмастъри и блогъри да линкнат към вас.

Как да пишем полезно съдържание?

• Стремете се да отговаря на даден въпрос, да помогне на прочелите го.

• Нека съдържа полезни линкове към дадени ресурси и други статии на вашия сайт, или други сайтове.

• Споделете рядка информация, сензационна новина.

Колкото по-полезно е съдържанието на вашия сайт, толкова повече посетители ще има. Колкото повече посетители, харесващи съдържанието, толкова повече беклинкове.

Глава 8.

Google Analytics

http://www.google.com/analytics/

През 2005 година Google представиха своя безплатен инструмент за анализ на сайтове, наречен Google Analytics. Тази година той претърпя ъпдейт и се придоби с нов, по-интуитивен и лесен за ползване дизайн.

Какво прави Google Analytics?

Всеки добър уебмастър, блогър, или интернет маркетьор води статистика на своя сайт. Дали платена, или безплатна – значение няма. В тази статистика се съдържат посетителите на ден/месец/година, брой посещения и презареждания на сайта, източници на трафик, влизания от търсачки и много, много други.

Оптимизацията за търсачки е градивен процес. Трябва постоянно да подобрявате сайта ви, ако желаете той да е на върха. Това включва съставянето на ново съдържание и други трикове, които ще споделя сега.

Регистрацията е бърза, особено когато вече имате Gmail потребител. Инструментът е напълно безплатен за ползване.

Как да използвам Google Analytics?

Публикувано изображение

Вече сте инсталирали инструмента на вашия сайт. Изчакали сте няколко дни, за да имате определен период за следене. Броят посетители, който се извежда на първата страница, е важен, но не и за оптимизацията за търсачки. Ние ще следим друго.

Отворете панела ”Traffic Sources”…

Отбелязал съм важните параметри с червено.

Referring Sites

Сайтове, които съдържат линкове към вас. Прегледайте списъка внимателно. С кои от всички сайтове в него можете да размените линкове/статии?

Search Engines

Търсачки, от които получавате трафик. Обикновено при мен най-много трафик получавам от Google, последвано от Yahoo и Search.com.

Keywords

Тук е най-важната част – под какви ключови думи хората намират сайта ви чрез търсачки? Изберете петте първи и напишете по една-две статии за всяка, за да се класирате по-добре при търсенето.

Следвайте триковете от глава 6.

Глава 9.

Обобщение на казаното досега

Като цяло, оптимизацията за търсачки не сложна наука, която само учени могат да практикуват. Написах този пътеводител, за да получите основни знания по SEО.

В крайна сметка, основите на SEO са:

1. Оптимизация на кода и съдържанието на сайта

1.1) Подобряване на <title> и <meta> таговете на сайт;

1.2) Селектирането на ключови думи и работата с тях;

1.3) Писането на съдържание редовно;

1.4) Следене на статистика на сайта и оптимизация според резултатите;

2. Външна оптимизация за търсачки

2.1) Беклинкове

2.2) Размяна на банери

2.3) Линк директории

Не е сложно, нали? С внимание, време и успех ще постигнете добро класиране в търсачките! Желая ви успех :speak:

Редактирано от Митака (преглед на промените)
  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Определено това ще е от полза за много уебмастъри. Мерси Митак!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Много добра статия Митак тук общо взето има всичко което е необходимо за да избутате сайта си на топ позиции. Таини в white seo няма :)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Полезна за потребителите статия, браво. Наистина доста труд е вложен и е грамотно написана. Само в частта "Една страница съдържание може ефективно да бъде оптимизирана за не повече от 3 ключови думи" мога да поспоря, мога да дам и конкретни примери. Виж, ако се промени леко като например "Една интернет страница може ефективно да бъде оптимизирана за няколко израза (думи) - колкото повече са те, толкова по-малък е ефекта за всяка от тях. Максимален ефект се постига когато се съсредоточим върху 1 до 3 израза и използваме и техните производни (синоними)".

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

А ако и връзките във форума не бяха nofollow цена нямаше да има :devil2:

delfin13.com

Редактирано от светлин (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добра статия и много добре стилизирана по точки т.е. по значение. От къде трябва да се почне по-напред. А каква е препоръката ви за оптимизиране на готови CMS решения в които нямаш голям избор от това как е написан кода на сайта, като opencart, prestashop и др. Там трудно се пипа директно по кода и оптимизацията на самия сайт.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

×

Информация

Този сайт използва бисквитки (cookies), за най-доброто потребителско изживяване. С използването му, вие приемате нашите Условия за ползване.