• публикации
    32
  • коментар
    1
  • прегледи
    28782

Автоматични мисли при паническо разстройство

В психологията мислите, които провокират и засилват паник атаката, се наричат автоматични. Появата само на една от тях е достатъчна, за да ви „качи на въртележката”. Останалите, без да чакат покана, бързо я следват. Така че, когато знаем кой, какво и как натиска „спусъка” и сме наясно с мислите, които задействат пристъпа на паника с пълна сила, ще ни е по-лесно да я избегнем.

Направете списък на мислите, които изпълват съзнанието ви преди, по време и след паник атака.

Дайте си време, колкото е необходимо, за да си спомните всяка, която безпардонно нахлува в ума ви. Постарайте се да забележите какви мисли провокират вашите паник атаки, конкретизирайте кои точно бушуват в главата ви по време на пристъпа и как се чувствате, когато той вече е отминал. Вероятно ви звучи сложно, а и не ви се иска да се връщате по никакъв начин към тези свои спомени. Това е разбираемо, но яснотата е нужно условие, за да постигаме целите си. Когато сте готови с този списък, се върнете отново в началото, към първата, която сте записали.

Направете нов списък – но вече с положителни утвърждения.

Перифразирайте всяка мисъл и я направете така, че да носи позитивизъм. Важно условие, за да действа положителното твърдение е да вярвате в него. Да звучи логично за самите вас. Да вземем за пример най-големия ужас на всеки с пр: „Губя контрол!”. За да не ни внушава безумното количество страх, което това изказване носи в себе си по презумпция – ние трябва да го преформулираме така, че да звучи позитивно. Да носи увереност и добро чувство. Винаги подбирайте внимателно думите, които използвате в речта си! Не само когато става дума за паническо разстройство, но и за успеха във всички сфери на Живота ни - това умение е от изключителна важност. На мястото на „Губя контрол” може да запишете: „Спокоен/-йна съм и мисля трезво!” Напишете го така, че да ви звучи истина, а не като лъжа или пък като чужда реплика. Намерете своя начин. Пишете утвържденията винаги в единствено число, първо лице, в сегашно време. Не бързайте! Отделете колкото време е нужно. Не пропускайте и мислите, които занимават съзнанието ви след пристъпа. Те също имат нужда от коригиране. Вие нямате потребност от отчаяние, апатия и безнадеждност. Имате нужда от окуражаване, надежда и вяра.

Когато сте готови с „положителния списък”, го повтаряйте толкова често, колкото е нужно, до степен да го казвате автоматично. Като стихотворение. Проверявайте се и се тренирайте постоянно. При всяка удобна възможност – не чакайте паник атаката да дойде. Пейте го, ако трябва. Навсякъде. Нека това бъде вашата мантра, вашия the best single. Тананикайте си го, докато вървите по улицата. Щракайте дори с пръсти – ей така – за настроениеJ. Повтаряйте до такава степен, че когато нещо или някой дръпне „спусъка”, да може автоматично да задействате мислите от „положителния списък” и те да следват, една след друга, без да е нужно да се замисляте. По този начин, при изненадваща „проверка”, паник атаката ще ви завари готови и способни да се справите. Същото е както в бокса например. В един двубой, най-лошо е опонентът ти да те „свари” неподготвен. Вследствие на изненадата е твърде възможно човек да не се справи, тъй като реагира прибързано, дори неадекватно. Затова е нужно да бъдат автоматизирани различни техники, свързани в спорта с моторни навици и реакции, а в нашия случай с готови мисловни модели. Така дори под влиянието на „отрицателна” изненада, човек да бъде подготвен, за да успее реагира и противопостави.

Ако е нужно, носете списъка винаги със себе си и при нужда го изваждайте. Дори да го държите в ръка - при паник атака - ще ви носи облекчение и ще ви дава сила.

Източник: от "Другото лице на паниката" на Петя Петрова

Клуб на паникьорите в България „Бялата лястовица”




0 Коментара


Все още няма коментари.

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!


Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.


Вход